Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies ei haluakkaan naimisiin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.6.19 23:15:33

En edes tiiä miten tätä alkasin kirjottaan ehkä haluaisin muiden ajatuksia/vertaistukea muista joille on käynyt näin yms. Jos jollakin on jotain pahaa sanottavaa pitäkööt omana tietonaan muutenki sika paska fiilis niin ei kiitos enempää.
Elikkä taustana ollaan oltu yhdessä yli kymmenen vuotta ja kihloissa kahdeksan vuotta. On oma talo ja lapsikin. Mies on mua aikanaan ihan omasta halustaan kosinut. Häistä on puhuttu jo vuosia ja suunniteltukkin,mutta aina miehellä ollu joku et eihän tässä kiire oo yms kun oon jo paikkaakin ollu varaamassa kun oon ollu täysin siinä uskossa että naimisiin ollaan menossa. Mies on myös vedonnut siihen ettei rahaa ole häihin ja juhliin sanoin että maistraatti kelpaa. Ja koskaan mies ei ole sanonut etteikö haluaisi naimisiin yms kun olen häistä puhunut ja yhdessäkin asiaa mietitty.
No nyt sit juhannuksena puhuttiin asiasta saatiin helvetinmoinen riita aikaseksi kun tivasin et mikä mättää kun mun intutitio jo sanoo et joku on pielessä myönsi ettei halua naimisiin,koska pelkää ja kuulemma kaikkien suhteet on menneet pilalle naimisiin menon jälkeen. Kymmeniä sukulaisia ja ystäviä menneet naimisiin meidän seurustelun aikana toki muutamat ovat eronneet.
Mää en edes tiiä mitä ajatella tällä hetkellä oon niin rikki. Kihlaus on purettu,koska en näe syytä olla kihloissa joillei olla naimisiin menossa.
Mies yritti pyydellä sanomisiaan anteeksi mää en pysty puhumaan vielä mitään oon niin shokissa. Musta tuntuu tavallaan että mut on jätetty vaikka mies haluaisi jatkaa suhdetta normaaliin tapaan. Miten luottaa toiseen jos toinen on valehdellut päin naamaa vuosia?tunnen itseni ihan idiootiksi ja sinisilmäseksi kun oon uskonu kaiken mitä se on sanonut. Onko kellekkään käynyt näin?ootteko pystyneet jatkamaan yhdessä vai onko tullut ero?ollaan molemmat reilusti yli kolmivitosia eli mistään teini sekoilusta ei oo kyse. Jotenki tuntuu et mun ystävätkään ei ymmärrä mua vaan sanovat etten voi pakottaa toista mun kans naimisiin no en todellakaan voi enkä halua pakottaa. Ja sit mun pitäs ymmärtää toisen tunteita ja kukaan ei ymmärrä mun tunteita. Oonko vaan ns liian herkkä et otan tästä niin kovasti itseeni ja mun vaan pitäs jatkaa ilman että mitään ois tapahtunut ja vaan ymmärtää miestä?mies myös huuti ja raivos mulle todella pahasti mitä ei oo koskaan ennen tehnyt.

Re: Mies ei haluakkaan naimisiin

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   23.6.19 23:20:18

Voi armas teini, miksi et voisi mennä naimisiin maistraatissa? Oletko ikinä kuullut sellaista sanaa kuin kompromissi? Googlaa se

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   23.6.19 23:21:58

Äidinkielen tunnit näköjään lintsattu, ei tuosta ota mitään selvää.

Päivämäärä:   23.6.19 23:22:05

"Voi armas teini, miksi et voisi mennä naimisiin maistraatissa? Oletko ikinä kuullut sellaista sanaa kuin kompromissi? Googlaa se"

Miksi kommentoit, jos et edes lue? Aloittajahan nimenomaan sanoi, että maistraatti on ok.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.6.19 23:24:35

Jos miestä ahdistaa kaikki häähumu, paperisota, mahdollisen eron tullessa omaisuuden jako ja muut vastaavat? Ja mieshän haluaa jatkaa suhdetta eli en näe tuossa mitään ongelmaa. Olette yhdessä, asutte yhdessä mutta teillä ei vain ole sormusta eikä sitä paperinpalaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.6.19 23:24:53

Miehillä tuntuu olevan jokin ihmeellinen käsitys, että kaikki muuttuu jotenkin maagisesti kun mennään naimisiin. Kysy mieheltä että minkä hän kuvittelee konkreettisesti muuttuvan naimisiinmenon yhteydessä.

Lähettäjä: killi 
Päivämäärä:   23.6.19 23:25:39

Voi, aloittajahan sanoi että maistraatti on okei eikä juhlilla niin väliä vaan se itse avioliitto merkitsee.

Aivan varmasti on kurja olo ja tuntuu kuin matto olisi vetäisty jalkojen alta. Nyt kannattaa kuitenkin yrittää hieman rauhoittua ja keskustella sitten miehen kanssa ihan juurta jaksaen. Koeta työntää omat vahvat tunteesi hieman syvemmälle ettei siitä tulisi mitään itkuhuutoraivokonserttia, vaan molemmat voisivat ihan kertoa miksi avioliitto on sinulle tärkeä, miksi se ahdistaa miestä jne.

Eihän tuo sinänsä hyvältä kuulosta, niin monet kerrat se on nähty kun suhteen toinen osapuoli ei halua mennä naimisiin ties mistä syystä, ja kun ero sitten tulee niin puolessa vuodessa on jo käyty sanomassa tahdon jonkun toisen kanssa. Mutta aina se ei mene näin vaan taustalla voi olla ihan jotain muutakin, siksi suosittelen kaikessa rauhassa puhumaan asiasta ja pohtimaan myös suhteen jatkomahdollisuuksia.

Lähettäjä: Avio 
Päivämäärä:   23.6.19 23:29:04

Onhan sinulla oikeus olettaa, että päädytte naimisiin, jos mies on kosinut ja olette siis kihloissa. Kihlautuminen on nimenomaan lupaus avioliitosta, ei mikään sormusten vaihto huvin vuoksi. Eikä sormuksia edes tarvita, kun kosinta ja siihen suostuminen on jo kihlaus.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   23.6.19 23:29:25

Ymmärrän kyllä täysin. Jos sinulle naimisiinmeno on tärkeää ja kumppanisi on noin selkeästi tehnyt selväksi olevansa siihen myös halukas niin onhan hän valehdellut. En välttämättä itse pystyisi jatkamaan suhdetta, ensinnäkin siksi, että toinen on valehdellut ja myös toiseksi siksi, että hänellä olisi niin huono luotto suhteeseemme, että pelkää sen kaatuvan pelkkään statuksen muutokseen.

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   23.6.19 23:30:11

Toi on niin perseestä, niin väärin. Voidaan tehdä lapsia ja ostella taloja, mutta silti ei uskalleta sitoutua toiseen avioliitolla, joka lopultakin on vain muodollinen sopimus. Toi on todella raukkamaista mieheltä.

Oma mies haluaisi lapsia, mutta naimisiinmeno arveluttaa. Olen hänelle tehnyt selväksi, että mikäli ei minuun pysty sitoutumaan, en hänelle lapsiakaan pykää.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   23.6.19 23:34:47

Sinun pitää selittää miehelle realiteetit. Mitä se tarkoittaa lain edessä jos ollaan naimisissa. Esimerkiksi jos jotain käy, toisen turvana on leskeneläke.

Me mentiin kihloihin 2011, vähän samoin suhtautui mieheni, ehtiihän sitä. Mies tiesi, että minä haluan isot juhlat ja mies taas ei todellakaan tykkää patsastella juhlien keskipisteenä. Varmaan joskus viime vuonna aloin puhumaan, että voidaan mennä maistraatissa naimisiin, selitin nämä lakiasiat juurta jaksain. Mies myös puhui siitä, että pelkää eron tulevan jos mennään naimisiin, en ymmärrä mistä tämä pelko juontaa juurensa, kun hänen vanhemmat kuten omanikin ovat olleet naimisissa ihan nuoruudesta lähtien.

Loppuvuodesta mies sanoi, että voitaisiin mennä naimisiin, kun kysyin miksi nyt hän sanoi, että minun faktat naimisiinmenosta ovat olleet oikeita, hän vaan ei halua juhlia.
Niinpä mentiin naimisiin helmikuussa maistraattissa, minun aikuiset lapset todistajina ja sen jälkeen mentiin syömään. Minä olin jo syksyllä alkanut luopumaan isojen häiden toiveesta koska isäni on kuollut jo aikoja sitten ja veljeni kuoli syksyllä ja hänen olisin halunnut luovuttamaan minut. Lisäksi menetin parhaan ystäväni joka olisi ollut kaasoni. Siksi en koe luopuneen omista haaveistani ja olen varsin tyytyväinen siihen, että hoidettiin tämä näin.

Lähettäjä: Lumi 
Päivämäärä:   23.6.19 23:36:38

Mies ei ole ilmeisesti varma suhteestanne, joten eikö ole ihan hyvä, että sait tietää siitä. Haluatko itse jatkaa ihmisen kanssa, joka ei halua naimisiin kanssasi, jos et, niin ero on se vaihtoehto. Silloin voit löytää jonkun joka haluaisi kanssasi sitoutua siten, että voisi myös avioitua.

Päivämäärä:   23.6.19 23:39:25

Vakava ja rauhallinen keskustelu miehen kanssa. Miksi ei halua naimisiin? Kysy mitä naimisiin meno hänelle merkitsee? Mieti valmiiksi mitä naimisiin meno sinulle merkitsee. Kysy onko hän todellakin niin taikauskoinen, että luulee lupauksen ja nimien paperissa rikkovan suhteen. Eroja tulee, mutta enemmän niitä tulee avopareille, niitä ei vain rekisteröidä minnekään eikä niistä uutisoida. Sen sijaan on aivan älytöntä vältellä naimisiinmenoa eron pelossa.

Minulle naimisiin meneminen merkitsee sitä, että luvataan kumppanille pysyä rinnalle, tehdä kaikki voitava suhteen eteen, sitoutua. En siis jättäisi tätä hirveän myöhäiseen vaiheeseen suhdetta vaan omassa ajatusmallissani avioliitto kuuluu suhteen alkuun. Siinä vaiheessa kun voi sanoa toiselle, että haluaa olla hänen kanssaan elämän loppuun asti. Jos kyseistä asiaa ei tiedä 2-3 yhdessäolovuoden jälkeen, niin en jatkaisi suhdetta.

Näen, että oot tässä itsekin toiminut vähän sinisilmäisesti kun oot noin kauan odotellut ja lapsenkin tehnyt miehen kanssa ennen kuin hän on virallisesti luvannut sitoutua sun kanssa suhteeseen. Mutta se nyt on tehty jo. Toivon todella, että syy miehen kieltäytymiseen on vain jokin typerä pelko jonka pystyy voittamaan eikä oikea sitoutumishaluttomuus. Jos mies avioliitto puheiden myötä onkin tajunnut ettei haluakaan sitoutua sinuun ihan täysin vaan pitää kuitenkin vähän jalkaa oven raossa, niin p'askempi homma sulle.

Ja mulle avoliitossa eläminen on ihan fine, jos pariskunnan molemmille osapuolille se on ok ja avioliittoa ei kumpikaan kaipaa. Sen sijaan haiskahtaa, jos toinen osapuoli pitkän suhteen jälkeen kieltäytyy menemästä naimisiin. En vain keksi mikä olisi hyvä syy kieltäytyä avioliitosta, mikäli on täysillä ja vilpittömästi suhteessa. (ja kukaan ei vaadi mitään prinsessahäitä.)

Toki on niitäkin, jotka menevät naimisiin vaikkeivat oikeasti halua sitoutua. Eli ei pelkkä naimisiin meno ole mikään ehdottoman luotettava merkki. Itse kuitenkin ajattelen että se on lupaus. Lupauksen voi antaa vilpillisestikin, mutta mitkä ovat syyt ettei lupausta halua antaa?

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   23.6.19 23:39:36

Ymmärrän tunteesi. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei mies ole sinua todennäköisesti tietoisesti sumuttanut. Hän on voinut ajatella, ettei ole vielä valmis ja ajatellut olevansa myöhemmin. Nyt on sitten älynnyt ettei haluakkaan naimisiin.

Sinuna miettisin nyt niitä syitä miksi haluat naimisiin. Eikä tähän kelpaa "koska niin kuuluu tehdä" mieti niitä syitä miksi juuri sinulle asia on tärkeä.

Jos kyseessä on esimerkiksi oikeudelliset asiat eli yhteinen omaisuus, asumisoikeus toisen kuollessa yms. Voisitte koittaa pohtia olisiko niihin toista ratkaisua (testamentti sinulle tai lapselle. Muutenhan lapsi ei välttämättä saa kun lakiosan, jos testamentti on jollekkin muulle.)

Koetko yhteisen sukunimen tärkeäksi? Onko kyseessä uskonnolliset syyt? Vai mikä?

Koita sitten keskustella miehen kanssa asiasta näillä faktoilla. Onko hän ajatellut asiaa tältä kantilta? Voisiko hänen mielipiteensä muuttua?

Jos ei niin sitten sinun täytyy miettiä kuinka tärkeä asia sinulle on. Oletko valmis luopumaan siitä vai katkeroidutko?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.6.19 23:50:50

Ai ei ole tietoista sumuttamista kosia, vaikkei edes itse tiedä haluaako naimisiin?!

Lähettäjä: Tiitu 
Päivämäärä:   23.6.19 23:58:31

Ei se naimisiinmeno suhdetta pilaa.

Me seurusteltiin/ oltiin avoliitossa 12 vuotta ennen naimisiinmenoa, nyt 8 vuptta naimisissa eikä arjessa näy se mitenkään.

Ystäväni avopuoliso kuoli yllättäen onnettomuudessa. Oli hurjaa kuinka vaikeaa oli ylipäätään lopettaa puheliliittymiä, lehtitilauksia, siirtää sähkösopimuksia omiin nimiin kun ei ollut mitään oikeuksia hoitaa toisen asioita.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   24.6.19 00:07:47

Syy miksi osa ihmisistä eroaa häiden jälkeen on paljolti siinä, että häiden järjestämisen aiheuttamaa stressiä voidaan joidenkin lähteiden mukaan verrata läheisen ihmisen kuolemaan. Itsekkin nyt hääryhmiä seuranneena olen päässyt toteamaan sen, että miten moni ihminen häiden lähestyessä alkaakin miettiä että haluaako tätä todella, vaikkei avioliitto edes ole sellainen pallo nilkassa mitä ihmiset kuvittelevat sen olevan.
Omaisuuden saa turvattua avioehdolla, jos sen puolesta pelottaa.

Avioliittohan on todellisuudessa lähinnä juridisesti fiksu sopimus, varsinkin jos on yhteistä omaisuutta ja jälkikasvua. Meillekkin tulossa avioehto ja ihan järkisyistä ollaan menossa naimisiin, avopuolisona ei olla esimerkiksi toistemme lähiomaisia.

Jos oma mies antaisi noin pitkän yhdessäolon ja kihlausajan jälkeen tuollaisen selityksen, niin kyllä mullakin menisi hermot. Omalle miehelle painotin että kosia saa vasta silloinkun hän itse on valmis menemään naimisiin ja kun tämä kosi, aloitettiin heti hääsuunnittelut. Itse en olisi alkanut vuositolkulla odottelemaan, varsinkin jos jatkuvasti jollain tekosyyllä heitetään suunnitelmia eteenpäin.

Tuota vaan olen aina ihmetellyt että miten miehet on valmiita tekemään lapsia naisten kanssa, mutta eivät menemään naimisiin, kun siitä avioliitosta kumppaneineen pääsee puolen vuoden harkinta-ajan jälkeen eroon mutta lapsista ei koskaan, ja lapsien kautta se entinen kumppanikin pysyy kuvioissa suurimmassa osassa tapauksia.

Päivämäärä:   24.6.19 00:24:04

"Ai ei ole tietoista sumuttamista kosia, vaikkei edes itse tiedä haluaako naimisiin?!"

Ei, jos ei oikein itsekään ymmärrä, mitä kihlaus tarkoittaa. Mun eräs tuttavapariskunta meni kihloihin molempien osapuolten ollessa 17-vuotiaita, ovat nyt yli kolmekymppisiä, mutta eivät edelleenkään naimisissa. Kihlaus taisi olla jonkinlainen yhdessäoloriitti ennemminkin kuin lupaus avioliitosta.

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   24.6.19 00:59:14

Aloittaja vaikuttaa kypsymättömältä 14-vuotiaalta teiniltä. Kyllä mäkin miettisin naimisiinmenoa aloittajan kanssa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.6.19 02:06:28

"Ei, jos ei oikein itsekään ymmärrä, mitä kihlaus tarkoittaa."

Aloittajan mukaan mies kosi, eikä pyytänyt mihinkään teinikihloihin. Kosiminen ei ole mitään teinikihlojen vaihtamista, vaan pyyntö mennä naimisiin. Väitätkö, että mies on pyytänyt aloittajaa menemään naimisiin kanssaan, vaikkei ymmärrä mitä naimisiinmeno tarkoittaa?

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   24.6.19 06:31:20

Avioliittohan on juridinen sopimus joka kannattaisi tehdä kun teillä lapsikin. Helpottaisi asioita jos jotain sattuu. Mulla ois kyllä menny hermo tuollaseen mieheen. Me mentiin ihan vain maistraatissa naimisiin eikä vaikuttanu yhteiseloon sen kummemmin eikä oo lapsia. Ei olla mitään romantikkoja eikä siedetä mitään häähössötyksiä

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   24.6.19 06:43:38

Älä nyt ainakaan painostamalla naimisiin hankkiudu. Mikä hätä teillä on kun kerran olette olleet jo 10 vuotta yhdessä ja lapsikin on tehty. Ei avoliitossa ole mitään väärää, sitoutua voi toiseen ilman avioliittoakin. Me ollaan oltu 15 vuotta yhdessä ja ei ole tarvetta järjestää häitä tai tehdä virallista paperia. Sinuna antaisin asian olla ja voihan se olla, että miehesi haluaakin naimisiin kun annat hänen päättää, koska on sopiva hetki. Ei se elämä paremmaksi tai huonommaksi muutu jos naimisiin menee.

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   24.6.19 07:26:32

Ehdota miehelle, että menette lakimiehen luo tekemään testamentin. Perintövero tietenkin kovempi, koska ei sukulainen. Avoliitossa et ole automaattisesti kumppanisi lähiomainen, sinulla ei ole oikeutta automaattisesti jäädä yhteiseen kotiin asumaan, jos kumppanisi kuolee, eikä sinulla ole määräysvaltaa, jos kumppanisi makaa laitoksessa. Kysy mieheltäsi, onko hänellä varaa lunastaa yhteinen asunto, jos sinä kuolet? Mun mies ei myöskään halua naimisiin. Tämän takia meillä ei ole mitään yhteistä omaisuutta ja kämppä on vain mun nimissä. Mies ei ole siellä kirjoilla, vaikka siellä "asuukin".

Päivämäärä:   24.6.19 07:57:08

Aloittajalla on ihan selkeesti PMS-oireet päällä. Nyt kannattaa pari päivää rauhoittua ja keskustella sitten miehen kanssa uudestaan. Ja tehdä jotain kivaa sillä aikaa. Teillä nyt varmaan vaan puolin ja toisin kärjistyi keskustelu ihan tarpeettomasti. Kyllä sopu löytyy, kun rauhassa juttelette.

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   24.6.19 08:14:05

Mies siis perui kosinnan. No, onhan se aivan yksiselitteisen hirveää ja kertoo miehen tunteista aivan riittävästi. Toki kahdeksan vuotta kestänyt kihlaus on jo antanut viitteitä siitä, ettei mies ehkä ollut kosiessaan tosissaan.

En kyllä itse tiedä, miten tuollaisesta voi päästä yli, enkä ihmettele, jos aloittaja tuntee olonsa hylätyksi.

Päivämäärä:   24.6.19 08:24:55

"Ei se elämä paremmaksi tai huonommaksi muutu jos naimisiin menee."
No ei kai kukaan sen takia mene naimisiin minä ainakaan. Se on juridinen sopimus. Joka hyvä olla jos omaisuutta, lapsia jne.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.6.19 08:30:53

Minä en ainakaan aio jäädä avoleskeksi. Mikään ei ole niin p*ska tilanne kuin olla avoliitossa ja sitten puoliso kuolee.

Joten miehen on parempi olla kuolematon tai mennä naimisiin siinä vaiheessa kun hankitaan lapsia ja omaisuutta.

Päivämäärä:   24.6.19 08:32:47

Ymmärrän aloittajaa kyllä hyvin. Taas pitäisi paapoa miesvauvaa, joka ei muka ymmärrä kosinnan merkitystä ja jolle omien mielipiteiden ilmaisu on aivan ylivoimaista. Toki tuo on miehillä aika yleistä, mutta ei naisten silti tarvitse aina siloittaa sitä tietä ja ymmärtää loputtomiin, ihan vaan siksi että miehelle ei vaan tulisi paha mieli, kun joutuu kohtaamaan seuraukset (siitä että ei saa asioita sanotuksi).

Lähettäjä: Superhessu 
Päivämäärä:   24.6.19 08:42:04

Mun mies oli samanlainen mutta tajusi onneksi että se avioliitto on erittäin turvallinen pala paperia nykylainsäädännön valossa. Yhteinen lapsi ja asuntolaina on tuhat kertaa isompi sitoumus olla yhdessä kuin joku maistraatissa käynti.

Miehet on vähän yksinkertaisia aina välillä.

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   24.6.19 09:05:06

Valitettavasti on niin, että mies ei halua sinun kanssasi naimisiin. Tiedä sitten kuvitteleeko hän oikeasti niin, että avioliitto on kuin jokin vankila, josta ei pääse pois. Valitettavasti tällaiset "naimisiinhaluamattomat" ovat kovin äkkiä avioituneet, kun se oikea tulee kohdalle.

Yhteinen lapsi, omaisuus, lainat sitovat ihmisiä paljon tiukemmin yhteen kuin avioliitto...

Ja minusta tuo selitys on ihan naurettava. Sama kuin sanoisi, että ei uskalla ajaa autoa, kun jotkut ovat joutuneet kolariin.

Päivämäärä:   24.6.19 09:11:13

Ihmisillä ei monesto ole mitään käsitystä avioliiton juridisesta sisällöstä ja siihen jos lisätään kummallisia uskomuksia ja pelkoja niin soppa on valmis. Tärkeä veto mieheltä joka tapauksessa ja hänen pitäisi kasvattaa selkäranka ja pyytää anteeksi. Sitten teillä olisi mahdollisuus purkaa nuo typerät pelot ja päästä asiassa eteenpäin.

En kyllä itsekään osaisi jatkaa suhdetta jos mies ei tekisi mitään korjatakseen tilannetta.

Päivämäärä:   24.6.19 09:14:38

Avioliitto on ennen kaikkea varallisuusoikeudellinen sopimus. On törkeää mieheltä muuttaa yhdessä olemisen juridista perustaa kun olet jo saanut lapsenkin, kun häiden piti muka olla joku ihan vaan järjestelykysymys aivan tuota pikaa.

On totta, että jos eroatte, mies joutuu jakamaan omaisuuttaan kanssasi, ja se on ihan oikein kun on tosiaan lapsi, eli olet ollut miehen seksiharrastuksen takia pois työelämästä pidemmän jakson. On myös totta, etä kun jompikumpi kuolee (ja niinhän aina lopulta käy, jos ollaan pitkään yhdessä), avioliitto helpottaisi eloon jääneen asemaa paljonkin.

Miestä ei nyt tarvitse liikoja ymmärrellä. On myös syytä arvíoida uudelleen koko yhdssä olemisen taloudellinen ”sopimus”. Tasaatteko arjen menot vai käytkö kenties enemmän ruokakaupassa? Nyt pitää ruveta räknäämään kuitteja, koska ei olekaan aito yhteistalous. Lähdetkö sinä töistä aikaisemmin lapsen takia? Vastedes teillä on tarkat vuorot, koska vain yhteistaloudessa voi toisen työura joustaa toisen takia. Vietkö aamuisin lapsen tarhaan? Nyt vain joka toinen päivä. Eikö tarhahomma onnistu miehen töiden kanssa? Mies voinee sitten jäädä pois töistä, mitäs teki lapsen.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   24.6.19 09:18:30

Hän ei halua naimisiin, koska pelkää, että se pilaa nykyisen hyvän. Sehän on kaunista! Avioliitolla on huono imago etenkin joillekin miehille. Älä ota henkilökohtaisesti, vaan ennemmin irrationaalisena pelkona.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   24.6.19 09:20:12

Jätä se sika! :D

Lähettäjä: Merviläinen 
Päivämäärä:   24.6.19 09:22:10

Ero teille tulee.
Mies olisi voinut asiallisesti puhua pelostaan mutta huutaminen ja haukkuminen tuossa tilanteessa oli kyllä harvinaisen tökeröä.

Päivämäärä:   24.6.19 09:24:04

En minäkään haluis avoleskeksi. Moni ei osaa yhtään ajatella järkevästi talousasioitaan ja häätkin on monelle tyhjäpäälle vain joku prinsessapäivä.

Päivämäärä:   24.6.19 09:26:41

Yleensä ihmiset, jotka eivät "halua" naimisiin joko tietävät liian hyvin mikä juridinen sopimus se on, tai sitten ovat täysin tolloja (eivätkä tiedä mihin kaikkeen juridiseen avioliitto vaikuttaa).

Ystäväpiirissäni on onneksi enimmäkseen itä tolloja. Siinähän sitten AVOliiton purkautuessa mietitään että miks mies on tienannut 5x enemmän ja nainen hoitanut lapsia kotona, niin nainen ei saa mitään ja mies saa lähteä talon, auton ja rahojensa kanssa uutta elämää aloittamaan. Naisethan näissä eroissa aina häviää.

Tätä tarkoitan siis myös sillä, että "tietää liian hyvin" eli haluaa pitää omaisuutensa ja itsenäisyytensä ja takaportin eroon avoinna. Avioliitosta ei niin vaan lähdetäkään.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.6.19 09:27:46

Kyllä miehesi on sillä tavoin oikeassa, että aika moni pitkään yhdessä ollut pari eroaa, pari vuotta sen jälkeen kun on menty naimisiin. Mistä tämä johtuu? Onko naimisiin menolla yritetty pelastaa jotain? Miksi asiat menee pieleen? Olisiko ero tullut, jos ei olisi menty naimisiin?

Itse olen naimisissa, mutta nyt jälkeenpäin mietin, miksi naimisiin oli niin kiire. Jos nyt eroaisin, en usko että haluaisin enää avioliittoa. Ei se kuitenkaan muuta mitään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.6.19 09:37:35

Piste puhuu asiaa. Nyt on korkea aika ryhtyä turvaamaan omaa selustaa.

Päivämäärä:   24.6.19 09:38:04

Mentiin vastaavassa tilanteessa naimisiin, oltu pitkään yhdessä, lapsi ja talo ja yhteistä omaisuutta. Avioliitto ei varsinaisesti arjessa muuttanut mitään, mutta joku ihana lisäfiilis siitä silti tuli, nyt on sama sukunimi koko porukalla ja ihmisten edessä ollaan toisemme valittu. Käytännönasioissa avioliitto toi suuren turvan.

Päivämäärä:   24.6.19 09:42:32

Karkasi. Siis käytännön asioissa. Perimme toisemme, voimme tehdä helpommin asioita toistemme puolesta. Avioehdon halusimme, kummallakin on oma yritys ja taustalla liikkuu aika isojakin summia. Teimme samassa avioehtosopimuksen kanssa keskinäisen edunvalvontatestamentin, joka pitäisi kaikkien perheellisten ehdottomasti tehdä.

Aloittajan tilanteessa olisin myös äärimmäisen loukkaantunut. Epäilisin miehen sitoutumisen tasoa ja sitä, varmisteleeko hän mahdollista eroa ja omaisuutensa turvaamista. Mutta nykyään ositus pätee ainakin joiltain osin myös avoerossa, joten ei se välttämättä niin mene, että jakamatta selviäisi.

Päivämäärä:   24.6.19 09:48:36

Piste-kaima, aloittajan tapauksessa puolisot eivät peri toisiaan, koska lapsi perii aina, jos on lapsia. Avioehtoa ei aloittajan tilanteessa kannata tehdä, koska nimenomaan se avio-oikeus tasaa äitiyden aiheuttamat tulonmenetykset isään verrattuna ja tuo tasingon(kin) kautta leskelle turvaa kuolemantapauksen yhteydessä.

Ongelmahan onkin varmaan siinä, että avioliitto varallisuusoikeudellisena sopimuksena turvaa käytännössä äidin asemaa lapsiperheessä. Isälle on taloudellisesti edullisempaa olla menemättä naimisiin, jolloin lapsen saaminen ei vaikuta hänen talouteensa ja äiti kärsii yksin menetykset.

Tämä voi myös olla taustalla siinä, että mies alun perin oli menossa naimisiin, mutta nyt ei enää haluakaan. Naimisiin pitäisi aina mennä ennen lasten saamista, ja ehtona lapsen saamiselle. Nyt mies huijasi, kun lykkäsi häitä milloin milläkin tekosyyllä kunnes hänen ei enää kannatakaan mennä naimisiin, on saanut kaikki avioliiton edut jo, muttei haluaisi ottaa vastuuta joka siihen olisi kuulunut.

Päivämäärä:   24.6.19 09:53:37

Jälkiviisaus ei nyt tässä tilanteessa enää auta, mutta ei kannattaisi välttämättä hankkia lapsia tai yhteistä omaisuutta ennen naimisiinmenoa. Avioliitto antaa turvaa, jos jotain ikävää sattuu.

Lähettäjä: Ruben 
Päivämäärä:   24.6.19 09:57:16

Voi luoja, mene nainen hoitoon!!’

Miehellä hyviä pointteja.

Päivämäärä:   24.6.19 09:57:25

En minäkään tekis lapsia ennen avioliittoa. No aloittajan tapauksessa jälkiviisaus turhaa. Me oltiin 10 v yhdessä ennen naimisiin menoa. Nyt on oltu 10 v naimisissa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.6.19 10:26:23

Voisitte koittaa vielä keskustella. Mikä siinä oikein pelottaa? Ihme pelleilyä mieheltä, kun teillä on lapsikin. Isompi juttu se on kuin avioliitto.

En tiedä miten tuosta voi päästä yli, jos ei miehen mieli muutu. Kamala tilanne.

Päivämäärä:   24.6.19 10:36:36

Minusta tässä ei nyt tarvitse keskustella ymmärtäväisesti, vaan se on nyt aloittaja, jolla on ymmärrettävä syy pysyä tiukkana ja vaatia, että sopimus pidetään. Tämä ei ole mikään tunnejuttu, vaan ihan perustavanlaatuinen taloudellinen asia, josta oli jo sovittu ja on toimittu sen sopimuksen mukaan ja siihen luottaen.

Minusta ollaan myös väärillä jäljillä, jos lähdetään kovin kyselemään, mitä avioliitto miehelle edustaa ja miltä nyt tuntuu. Aviliitto voi toki edustaa vaikka mitä höpöjä itse kullekin, äärimmillään olla vaikka uskonnollinen juttu, mutta silti sillä on yhteiskunnassa tietty oikeusvaikutus, jonka takia sitä nyt tuossa tilanteessa tarvitaan ja siitä on sovittu. Eli tunnejutut pitää pystyä siirtämään tarvittaessa sivuun. Menee sitten maistraattiin ihan vaivihkaa ja nipistää vaikka silmät kiinni, ettei kovin satu.

Se on nyt sitten ihan voi voi, jos miestä ahdistaa. Hellanlettas.

Lähettäjä: no voi 
Päivämäärä:   24.6.19 10:49:41

tuossa mielentilassa jos mies päättääkin että okei, mennään naimisiin ja pidetään häät, niin aloittajasta tuntuisi varmaankin että mies onkin jollakin tavalla "pakotettu" menemään naimisiin, se ei ollutkaan vapaaehtoista tai omista rakkaudentuntemuksista lähtöisin. kyllä sen tietää haluaako viettä jonkin ihmisen kanssa koko loppuelämän vai ei . jokin hääjuhla-pelko tai muu hörhöily ei siihen vaikuta. jos kihlojen hankkiminen oli noin helppoa ja asuntolaina sekä lapsen siittäminen niin en minäkään ymmärrä mikä mörkö se naimisissaolo on. Rakastua toiseen voi silti oli naimisissa tai ei ja ero voi tulla tai olla tulematta,. elämän on joillekin vaikeaa...

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.6.19 10:54:25

Olinko ainoa, kenen mielestä mies vaikutti tavallaan ihanalta? :) Joo, kauheaa vitkuttelua ja saamattomuutta varmaan, mutta jos syy oli, että pelkää eroa. Eli tykkää aloittajasta niin, ettei halua vaarantaa nykyistä suhdetta mitenkään. Musta se on aika söpöä. Mutta siinä olen samaa mieltä, että pelko on kyllä typerä, mutta niin ne vaan miehetkin joskus ajattelee enemmän tunteella...

Aloittaja nyt rauhoittuu ja juttelette asiasta uudemman kerran. Jos syy on todella se, että mies pelkää menettävänsä sut, niin rauhoittelua ja järkiperusteluja kuten yllä on annettu. Jos taas ei ole varma, haluaako olla juuri sun kanssa yhdessä tai onko suhteenne just sitä mitä haluaa, niin sitten vasta kriisiytyisin ja miettisin lapikkaita.

Päivämäärä:   24.6.19 11:20:58

No mitä sitten, jos on pakotettu? Pakkohan se onkin kantaa vastuunsa. Avioliitto tuo äiti-ihmiselle turvaa elämässä, tämän on lainsäätäjä ihan tarkkaan miettinyt. Talo ja lapset avoliitossa tarkoittaa, että mies vapaamatkustaa taloudellisesti naisen kärsiessä tulonmenetykset. Ei siinä ole mitään pahaa, että miehen on pakko kantaa vastuunsa, jos siittää lapsia. Näin se on ollut maailman sivu.

Jos mies olisi halunnut ihanan romanttisen hääjuhlan ilman tätä sivumakua, niin olisi pitänyt tarttua toimeen aikaisemmin.

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   24.6.19 12:13:05

"Eli tykkää aloittajasta niin, ettei halua vaarantaa nykyistä suhdetta mitenkään. Musta se on aika söpöä. "

Mielenkiintoista miten minä näen asian päivastoin. Mies ei halua naimisiin, koska haluaa pitää takaportin suhteessa.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   24.6.19 12:24:50

Valitettavan monet miehet eivät tunnu ajattelevan kihloja lupauksena avioliitosta. Se on vain yksi askel elämässä. Useamman kaveein olen saanut pyörtämään kosimispäätöksensä. Aina olen neuvonut, että kosi vasta kun olet valmis lyömään hääpäivän lukkoon. Ja vanhin oli 27-vuotias, joka päätti odottaa. Ei hänkään ajatellut, että naisellensa se voisi olla suora lupaus avioliittoon. Puhui vain seuraavalle tasolle menemisestä, kun lapsistakin oli puhuttu ja taloa etsittiin.

Päivämäärä:   24.6.19 12:38:38

Siinähän on se kauhun tasapaino, että kihlauksen purkaminen se vasta vaarantaakin suhteen... tuosta on söpöys kaukana.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   24.6.19 12:40:45

oma miesystävä aatteli kihlata mut vuoden jälkeen mut edelleen ollaan parisuhteessa 7v jälkeen.

jotain hämärää tässä on.

Lähettäjä: pepperoni 
Päivämäärä:   24.6.19 12:41:17

Onneksi olimme naimisissa kun mies kuoli. Ja meillä oli keskinäinen omistusoikeustestamentti. Mulle jäi talo. Pojat saivat lakiosansa. Ja leskeneläke turvaa sen, että pystyn elämään normaalia elämää eikä tarvitse kituuttaa omalla pienellä eläkkeellä. Hoidin lapset kotona, joten työssä ehdin olla vajaa 30 v.

Lähettäjä: Escapist 
Päivämäärä:   24.6.19 12:48:49

Sit on jotai pahasti pielessä jo lähtökohtasesti, jos se yks paperinpala vaikuttaa parisuhteen laatuun.

Lähettäjä: Heps 
Päivämäärä:   24.6.19 12:57:19

Nanna: "Toi on niin perseestä, niin väärin. Voidaan tehdä lapsia ja ostella taloja, mutta silti ei uskalleta sitoutua toiseen avioliitolla, joka lopultakin on vain muodollinen sopimus. Toi on todella raukkamaista mieheltä."

x: "Tuota vaan olen aina ihmetellyt että miten miehet on valmiita tekemään lapsia naisten kanssa, mutta eivät menemään naimisiin, kun siitä avioliitosta kumppaneineen pääsee puolen vuoden harkinta-ajan jälkeen eroon mutta lapsista ei koskaan, ja lapsien kautta se entinen kumppanikin pysyy kuvioissa suurimmassa osassa tapauksia."

Niinpä! Ja sitten vingutaan, kuinka joudutaan elättämään oma lapsi elatusmaksujen muodossa. Ei kuitenkaan kauheasti ole halukkuutta ottaa sitä lasta itsellekään, helpompi inistä, kuinka aina lapsi menee automaattisesti äidille jne. yhyy senkin feministit.

Lähettäjä: Tieto 
Päivämäärä:   24.6.19 13:21:52

En lukenut muiden tekstejä.

Pahoittelen ja tiedän mille tuntuu. Minulle käynyt samoin, joskin yhteiselämää oli vain 7v (kihloissa 5v) takana eikä ollut lapsia. Lisäksi mies sanoi että jos tulisin raskaaksi niin se olisi pakko tehdä abortti, koska ei halua "kuin sitten joskus" lapsia. Minulle abortti ei tulisi kuuloonkaan ja mies tiesi tämän kyllä.

Minulle tuo oli liian kova paikka. Itse lopetin suhteen siihen. Otin sormuksen pois ja mies lähti asunnosta seuraavan kuukauden aikana. Muuton aikana mies perui ajatuksensa ja olisikin halunnut naimisiin ja vahinkolastakaan ei olisi abortoitava (ei en ollut raskaana edes) mutta en enää itse halunnut miestä ja ero tuli.

Minulle ero oli kova paikka, mutta en saanut sitä hylkäämisen tunnetta mielestäni pois. Nyt 15v päästä mietittynä niin ehkä sen olisi saanut työstettyä mutta siihen tilanteeseen se oli liian suuri shokki. Ja elämä vei nopeasti eteenpäin, suhteeseen avioliittoon ja lapsiin.

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   24.6.19 13:34:36

"Aloittajalla on ihan selkeesti PMS-oireet päällä. Nyt kannattaa pari päivää rauhoittua ja keskustella sitten miehen kanssa uudestaan."

Ja sinä päättelet tämän mistä? Että kun mies ensin vuosikaudet antaa olettaa naimisiin menoa, sitten vuosien jälkeen paljastaa puhuneensa palturia ja huutaa (ja sanoo ties mitä ikävyyksiä, koska pyytää niitä anteeksikin), niin se onkin nainen, joka pilasi oireilullaan hyvän keskustelun? Nainen on aina syypää, tavalla tai toisella, eikös niin? Mieshän ei ole vastuussa omasta käytöksestään?

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   24.6.19 15:15:47

Lakihan on vähän muuttunut eli myös avoliitossa on oikeus vaatia omaisuuden jakoa, tämäkin kannattaa kertoa miehelle että avioliiton peruminen ei suojaa hänen omaisuuttaan enää mitenkään.

Päivämäärä:   24.6.19 15:44:26

Juuri tätä pitäisi nimittää "pettämiseksi" Jonkun paneminen on aika merkityksetön teko verrattuna toisen hylkäämiseen lopullisesti.

Päivämäärä:   25.6.19 23:36:37

Aloittaja tässä. Eipä olla saatu juteltua juuri mitään oon ollu jotenki niin shokissa ja lukossa. Mies ei edes ymmärrä että kihlaus on purettu. Ei oo mitään uskonnollista syytä mennä naimisiin koska sillonhan sitä ois pitäny mennä jo ennen lasta joka sekin on jo 6v. Yrittää pyydellä anteeksi sanomisiaan mut jotenki mua ei vaan tällä hetkellä kiinnosta. Vielä kuukausi sitten kun itkin isän saamaa syöpä diagnoosia että ei ehkä pääse mua koskaan saattaan niin sillonkin mies sanoi että mennään maistraattiin eli sillonkin valehteli mietin et ois varmaan jättäny mut sit ns alttarille ku nyt sattuu vaan vähän pelottamaan. En todellakaan tiedä miten tästä jatketaan oli kesäloma suunnitelmat reissua lapsen kanssa,festarit yms.

Päivämäärä:   25.6.19 23:55:39

Kyllä nyt kannattaa sen verran saada itsestään irti, että tekee miehelle selväksi asian vakavuuden.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.6.19 05:51:10

Lueppas miehellesi miten nykyään avoliitto rinnastetaan avioliittoon. Siis kun on pitkään jatkunut avoliitto ja omaisuus on hankittu sen aikana niin ei se siitä lähteminen käykkään vaan niin helposti. Omaisuus jaetaan kuin avioerossa, monet varsinkin miehet luulevat omistavansa kaiken ja kuinkas sitten käykään, jos nainen lähteekin avoliitosta.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   26.6.19 07:15:24

Surullisinta on kyllä tuo ettei mies ymmärrä yhtään.. todellakin tämä jos mikä on pettämistä ja aloittajan tunnemyllerrys sen mukainen. Jotain on jo rikottu eikä sitä mies korjaa enää edes millään ”no joo joo mennään sit naimisiin” lupauksella

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   26.6.19 23:34:14

aloittaja, teillä on ilmeisesti tosi kiva arki ja muuten asiat balanssissa. siksi yllätys on astetta ikävämpi. teillä on lapsen lisäksi juuri niitä muitakin asioita, joita ihmiset avioliitossa jakavat. ihan voit miehelle sanoa, että tämän elon perusteella hän TIETÄÄ jo, millaista avioliittonne olisi. haluaako hän sitten jotain muuta?

statuksen naimisiinmeno muuttaa. se on iästä riippumatta aikuinen veto, se on mielenilmaus, valinta ja rohkeuden osoitus. se on valinta. jotkut vaan haluavat kuvitella, että muka voisivat kaiken aikaa halutessaan valita toisin, jos jättävät tämän tietyn (jonka kanssa nyt elelevät) valitsematta. muissa asioissa hän voi olla hyvinkin aikuinen, mutta tässä fantasioida...eropelkopuheet on höpöhöpöä, jotain naistenlehdistä luettua.

kyllä minustakin tuntuisi paskalta huomata, että kelpaan elämänkumppaniksi, mutten puolisoksi saakka, että minua ei sittenkään ole valittu ja parhaaksi rankattu. tämä harmittaisi minua, jos haluaisin sitä. sinä haluat, olet halunnut ja hän sen tietää. hyvä, että sai viimein sanottua mitä pohjimmiltaan ajattelee. että ei halua. mitään selityksiä ei tarvitse alkaa kuuntelemaan vaan puhu käytännön asioista:entäs, mites tuo lapsenhoito, jos sinä nyt lähdet etsimään mitä haluat. koska tietenkin tulet kyllä löytämään sen kumppanin, joka haluaa sitoutua haluamallasi tavalla.

on mahdollista, että nykyinen miehesi haluaa muuttua tuollaiseksi unelmiesi mieheksi. sieltä arvostuksen ja luottamuksen jalustalta hän on tietysti nyt hetkeksi tipahtanut. mitä hän on valmis tekemään, jotta suhde saa uuden suunnan?etene hyvä ihminen nyt hitaasti ja huumorilla höystäen, päästä tajuntaasi myös mahdollisuus, että et koskaan mene naimisiin kenenkään kanssa. millaista elämäsi silloin on? no ihan hiton hienoa sekin, jos itse niin päätät. ensin viettelet tulevan kesän ja sitten vasta miehen, tämän tai uuden. tsemppiä, koska aikaa tässä vie se, että alkuperäinen idea (avioliitto) on maahanpudonnut tikkari, pilalla, pilattu, ei sitä aitoa ja kaunista mitä piti olla ja uusi tikkari pitää rakennella ihan alusta asti, ettei tunnu pakkoratkaisulta. jos siis haluat, että mies tekee sen vapaaehtoisesti. jos sillä ei ole niin väliä, niin hoida vaan kirjalliset hommat, silität sille paidan ja ajat sinne maistraattiin. avioliitto voi olla ihan mainio, ja alkuasetelman harmikin saattaa haihtua vuosien varrella. ole tarkkana siitä, mitä kuvittelet olevan asioiden ja olosuhteiden ehtona, syynä tai seurauksena.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.