Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: Häiritsee 
Päivämäärä:   16.6.19 09:24:45

Minulla on käyttötili joka on aukaistu kun olen ollut varmaan reippasti alle kouluikäinen lapsi. Joskus kun olin reilu parikymppinen äitini jonkun asian yhteydessä mainitsi, että näkee verkkopnkin avatessaan myös meidän lasten tilitiedot. Olisiko tämä ollut silloin kun verkkopnkin köyttö alkoi yleistymään. Asia jäi jotenkin vaivaamaan enkä muista teinkö silloin asialle jotain tai olisinko edes voinut tehdä asialle mitään. Nyt on mennyt lähes 20 vuotta eteenpäin ja ikää minulla on kohta 40 ja äidistäni on tullut jotenkin vielä enemmän utelias toisten asioita ja etenkin raha-asioita kohtaan. Ei minulla ole mitään salattavaa mutta en haluaisi äitini kauhistelevan muille kuinka olen käyttänyt sinne, tänne tai tonne näin paljon rahaa tai muuta vastaavaa. Suoraan minulle äitini ei mitään sanoisi mutta takuulla ruotii asiaa esim sisaruksieni, sukulaisten tai tuttujen kanssa. Mitä enemmän hänelle ikää tulee niin toisten arvosteleminen (etenkin rahan käytössä) on lisääntynyt. Joten minusta ei tunnu mukavalta, että äitini seurailee paljonko saan palkkaa ja mihin sitä käytän vaikka minulla ei mitään salattavaa olekkaan.
Äidilleni vain on kauhistus, että joku voi maksaa esimerkiksi paidasta 30€ tai käydä sillointällöin ravintolassa syömässä koska se on järkyttävää tuhlausta mistä pitää kauhistuneena raportoida muille.

Koitin selata verkkopnkkia (Nordea) mutta en löytänyt mitään kohtaa mistä näen tilini käyttöoikeudet tai sen kenelle tilitietoni näkyvät.
Näkeeköhän tuon jostain vai kannattaako tuon tilin käyttö lopettaa ja avata uusi tili jos haluan ettei äitini näe tilitietojani?

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: Peppe 
Päivämäärä:   16.6.19 09:28:54

Entä jos soittaisi sinne pankkiin ja kysyisi sieltä?

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.6.19 09:36:27

Nordeassa näkee verkkopankissa tilitiedoissa, jos jollakin on hallinta-/katseluoikeus. Mobiilipankissa näkee valitsemalla tilin > tilin tiedot ja itsellä ainakin alimpana osalliset-kohta, jossa lukee jos on joku käyttöoikeuden haltijana.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   16.6.19 09:44:14

Tästä vähän keskusteltiin tuolla toisessa topicissa. Meillä nordean tili oli pojalle alaikäisenä perustettu. Ei kylläkään pojan tili mitenkään näkynyt omassa verkkopankissani enkä sitä koskaan käyttänyt. En edes tiedä oliko minulla käyttöoikeutta tuohon tiliin. Kuitenkin tilin lopetukseen tarvittiin suostumukseni vaikka poika oli jo vuosia ollut täysi-ikäinen. Meistä kumpikaan ei tullut ajatelleeksi että olisin vielä jotenkin osallisena tuossa tilissä kunnes tuli joku toimenpide mihin tarvittiin suostumukseni.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.19 10:00:46

Klo, todennäköisesti tuossa tapauksessa sinut on merkitty tilin toiseksi omistajaksi tiliä perustaessa. Pelkkä hallintaoikeus poistuu automaattisesti omistajan tullessa täysikäiseksi.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   16.6.19 10:59:13

., Ei poistu. Itse poistin, kun hoksasin asian n. 23 vuotiaana. Kaverillani sama, äitinsä kyttäili tämän ostoja jne ja kaveri poisti heti. Nordea molemmilla.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.19 11:03:50

Ällö, outoa, itselläni ja kaikilla kavereilla ja sisaruksilla on Nordea automaattisesti poistanut, kun on täyttänyt 18 vuotta ja kuulemma niin pitäisi Nordean mukaan kaikilla käydä ellei itse anna käyttöoikeuksia sen jälkeen. Toivottavasti valititte asiasta, jotta mahdollinen systeemissä oleva virhe on korjattu.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   16.6.19 11:07:36

Yleensä tuo "vanhempien oikeudet ei poistuneet" johtuu siitä, että oikeudet on kyllä automaattisesti poistettu, mutta sitten tilin omistaja on antanut vanhemmilleen uudestaan käyttöoikeudet ja unohtanut koko asian. 18-vuotiaaseen ollaan pankista yhteydessä ja hoidetaan eism. verkkopankkitunnukset kuntoon ja siinä samalla käydään läpi käyttöoikeudet ja aika moni tuoreeltaan täysi-ikäinen antaa vielä vanhemmillee käyttöoikeudet uudestaan.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   16.6.19 12:03:16

Vaikka minulla on ns käyttöoikeus aikuisen lapsen tiliin, en pääse näkemään hänen tilitietoja oman verkkopankin kautta. Minun pitää kirjautua hänen tilille hänen omilla tunnuksilla.

Ja en kyttäile hänen tiliotettaan, jos ei erikseen pyydä jotain siitä katsomaan. Harvoin muutekaan hänen tilillä käyn ja aina sovitusti.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.6.19 12:13:09

Mahtaako säästöpankissa nähdä?

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   16.6.19 12:15:50

Minulla saattaa olla vanhentuneet tiedot koska poikani on -81 syntyntyt ja ollut täysi-ikäinen jo viime vuosituhannella. Ehkä jotkut asiat on pankissakin kehittyneet. Olihan tuo vähän outo tilanne kun palkka ja opintotuet oli vuosia tullut tilille ja äippä edelleen tilin haltijana.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.6.19 12:26:20

X, mikä pankki? Toisen tunnuksia ei saa käyttää vaan sinun pitäisi nimenomaan omilla tunnuksillasi nähdä tili. Se ei välttämättä ole verkkopankissasi automaattisesti vaan pitää pankilta pyytää näkyville.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   16.6.19 12:29:40

Osuuspankissa näkymä toisten tileihin poistuu automaattisesti kun tilin omistaja täyttää 18. Paitsi jos erikseen konttorilla pyytää että käyttöoikeus jää.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   16.6.19 12:31:10

---, en ole käynyt pankissa 18-vuotiaana juttelemassa mistäön, enkä ole antanut lupaa nähdä tiliä i. Eikä ollut kaverikaan.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   16.6.19 12:35:19

Meillä Osuuspankissa tilit ja lapsien tilit näkyy molempien verkkopankissa. Loppuu automaattisesti kun lapsi täyttää 18, tytär halusi kuitenkin että se näkyy vanhemmilla edelleen niin hänen piti käydä pankissa sopimassa se.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.6.19 16:04:31

Tilin näkyminen verkkopalvelussa sovitaan OP:saa erikseen. Lapseni ovat jättäneet minulle käyttöoikeuden tiliin kun tulivat täysi-ikäisiksi, mutta vain yhden tiedot ovat näky verkkopalvelussani. Hänellä on toinenkin tili enkä tiedä, onko minulla siihenkin edes käyttöoikeus mutta se ei näy.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   16.6.19 16:10:12

Kävin itse konttorilla poistamassa äitini tilinkäyttöoikeuden, kun sen vihdoin muistin. Tästäkin on kauan aikaa. Eiköhän ne tiedot löydy verkkopankin kautta.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: Kumma 
Päivämäärä:   16.6.19 17:09:42

Miksi jotkut haluaa, että vielä täysi-ikäisenä ollessaan, vanhemmat näkee heidän tilitiedot? En oikein käsitä tätä, ehkä joku täällä vähän avaa asiaa.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: Mude 
Päivämäärä:   16.6.19 17:54:26

Meidän kaikilla lapsilla oli tilit, joissa vanhemmilla hallintaoikeus. 18v. kynnyksellä pankista tuli heille yht. otto ja kutsu keskustelemaan. Kertoivat palveluista, tiliehdoista, vakuutuksista - ja ulkoistivat samalla meidät vanhemmat. Osuuspankki. Hyvä systeemi, pitää opetella ite hoitamaan raha-asiat.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   16.6.19 18:03:01

Kumma, nykyaikana en tiedä, mutta silloin kun itse täytin 18 annoin äidille kahteen tiliini käyttöoikeuden. Olin lähdössä ulkomaille ja siihen aikaan kun ei älypuhelimia mobiilipankkeineen ollut, niin oli helppo Suomessa olevalta äidiltä pyytää siirtämään rahaa säästötililtäni käyttötilille, jolloin ei tarvinnut pitää kaikkia rahoja käyttötilillä.

Sen jälkeen en ole käyttöoikeuksia poistanut ja nykyään meillä on yhteisomistuksessakin tilejä sijoitustoiminnan vuoksi. Itsellä on lisäksi viisi tiliä, joita äitini ei pääse näkemään, joten en koe ongelmaksi, että noihin kahteen pääsee käsiksi halutessaan edelleen.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.6.19 18:05:40

Mullakaan ei Nordea poistanut oikeuksia. Ja kun "poistatin" ne, niin ne eivät varsinaisesti poistuneet (ainakin tilitiedoissa lukee edelleen vanhempieni nimet) mutta eivät enää näe tiliäni omassa verkkopankissaan.

En ymmärrä myöskään, miksi kukaan haluaisi vanhemmilleen näkyvän tilitapahtumat. Meillä on ainakin sellaisia kyyliä, ettei tulisi kyseeseen.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: pirkko 
Päivämäärä:   17.6.19 08:21:58

Vanhempia on erilaisia, miksi aina ajatellaan että kyyliä ne kaikki on?

Poikani otti tilioikeudet multa pois heti kun täytti 18, tytär ei ole ottanut vieläkään, vaikka ikää on 22. Enkä mä sieltä mitään kyylää, mutta olen hoitanut tyttären pankkiasioita kyllä.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: Jesss 
Päivämäärä:   17.6.19 09:04:47

Mulla on tili Nordeassa ja ei poistunut äidiltäni käyttöoikeus silloin kun täytin 18. Tiedän ihan varmaksi etten ole käynyt silloin antamassa käyttöoikeutta vaan se on jäänyt sinne ihan itsekseen. Huomasin asian kun täällä paikkakunnalla loppui Nordean toiminta kun olin 28 vuotias. Äitini joutui tuolloin opettelemaan verkkopankin käytön ja silloin kun häntä opastin niin ihmettelin miksi hänellä näkyy 3 tiliä vaikka pitäisi olla vain 2. Mun tilini se yksi ylimääräinen oli ja sieltä hän olisi voinut halutessaan katsoa minne rahani laitan. :D En saanut poistettua tilinkäyttöoikeutta netin kautta vaan kävin pankissa.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: T.hirteen 
Päivämäärä:   17.6.19 09:07:12

Huomasin pari vuotta sitten verkkopankissa, että äidilläni on yhä oikeus tiliini, vaikka olen täysi-ikäinen. Pitää siis erikseen poistaa oikeudet.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.6.19 15:02:17

Ei minun aikuiset lapseni halua minun näkevän tilitietojaan, mutta joissakin tapauksissa on helppo siirtää rahaa 'omalta' tililtä toiselle ja hätätilanteessa maksaa lapsen laskuja ilman erityisiä järjestelyjä.
Myös jollakin lapsellani on käyttöoikeus minun tilille samasta syystä.

  Re: Näenkö jostain näkeekö äitini vielä tilitietoni?

Lähettäjä: Naava 
Päivämäärä:   17.6.19 15:34:31

.., ihan yhtä helppoa se tilisiirto on, vaikkei sinulla olisikaan likeutta toisen tiliin. Pidät vaan tilinumeron tallessa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.