Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: Riina 
Päivämäärä:   19.4.19 22:19:31

Yritän nyt selittää tilannettani, ja toivon teiltä mielipiteitä yms., mitä te tekisitte minun tilanteessani.

Olen 26-vuotias. Opinnot ovat insinöörityötä vaille valmiita. Työpaikka on, tosin määräaikainen vuoden loppuun. Mahdollisuus jatkoon on iso, mutta eihän sitä tiedä. Olen silti aika varma, että tulen aina löytämään jotain työtä, jos sopimus ei jatku. Kahteen vanhaan työpaikkaan on jalka edelleen oven välissä ja myyjän työstä 10 vuoden työkokemus (ja ammatti), joten sitä nyt ainakin uskon löytäväni jos ei muuta.

Asun tällä hetkellä vaatimattomassa yksiössä joka on 35 neliötä ja asumiskustannukseni ovat n. 550€/kk, koska asunnossa on sähkölämmitys ja maksan vedestä kulutuksen mukaan. Asunto on pieni ja ei kaikista ”viihtyisin” asuinmukavuudeltaan, mutta on tässä menetellyt. Kohta olen asunut vuoden.

Löysin myytävän asunnon, josta kiinnostuin. Se on hintapyynniltään hyvä ja sijaitsee sellaisessa kivitalossa, joka on minusta paljon hienompi kuin perus elementtikerrostalo. Taloyhtiöön ei ole tulossa isoja remontteja, joten edullinen hintataso kiinnostaa vielä suuremmalla syyllä. Asunto on kaksio, eli olisi vallan täydellinen omiin tarpeisiini. Asuinmukavuus nousisi paljon, asunnossa on myös sauna, parveke ja taloyhtiössä hissi. Tämä hissi olisi hyvä juttu, jotta saan äitini koiran minulle hoitoon (ei pysty kulkemaan rappusia nivelrikko vuoksi enää kauaa/muutenkaan säännöllisesti) Paikkakunta jossa asun, on pieni kaupunki. Täällä on kuitenkin ammattikouluja, ammattikorkeakouluja ja yliopisto sekä myös teollisuutta. Asunto olisi siis sijoitusmielessäkin hyvä, että sen varmasti saisi vuokralle vaikka kaupunki ei muuten olisikaan sijoitusmielessä ykköskohteeni.

Haluan vain pois tästä kämäisestä yksiöstä, ja ihastuin asuntoon valtavasti. Kun kävin sitä katsomassa, tuli sellainen olo, että tämä on koti! Minulla on jo aikaisemmin velaton asunto synnyinpaikkakunnaltani, joka on vuokralla, joten tämä asunnon osto/vuokraustouhut eivät ole ihan vieraita juttuja minulle.

Onhan se hölmöä itse asua vuokralla, vaikka olisi omistusasunto eri paikkakunnalla. Pankin kanssa on puhuttu laina, vakuudet riittää ja minulla on pankkitalletuksia n. 24 000€. Pankin täti oli sitä mieltä, että olisi lähes tyhmää jos en ostaisi tätä asuntoa, vaan jatkaisin vuokralla oloa.

Ostettava asunto maksaa siis 90 000€. Tällä hetkellä se on vuokralla ja vuokraa siitä pyydetään 600€. Yhtiövastike on 177€ ja siihen kuuluu vesi. Lämmitys on kaukolämpö. Asunto on juuri remontoitu. Jos ottaisin lainan, laskettiin asuntomenoiksi sen verran kun minulla menee nytkin asumiseen.

Isoin kysymysmerkki minulla on, että en tosiaan tiedä kauanko haluan tällä paikkakunnalla viettää. Että kannattaako sen vuoksi ostaa asuntoa. Toisaalta, haluaisin nostaa omaa asumismukavuutta ja toisaalta on turhaa makuuttaa pääomaa tilillä, joten miksei investoisi sitä johonkin ”järkevään”. Ja toisaalta jos kaupungista päätän lähteä, asunnon saisi vuokralle helposti kohtuullisella vuokratuotolla.

Mitä mieltä te olette? Aika vuodatus oli, anteeksi.

  Re: Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.19 22:24:51

Vuokraa ei kannata maksaa vieraalle, jos on mahdollisuus hankkia oma asunto. Asunto vaikuttaa kivalta, ja sinulla on asiat kunnossa. Suosittelen ostoa.

  Re: Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   19.4.19 22:31:48

Kannattaa ostaa oma! Säästät paljon enemmän rahaa kuin maksamalla vuokraa vieraalle. Toki tässä vaikuttaa paikkakunta, eli saako asunnon miten helposti myytyä eteenpäin, jos haluatkin vaihtaa maisemaa. Jos on joku kuoleva pikkukaupunki, en välttämättä uskaltaisi ostaa. Mutta koska opiskelet amk:ssa, oletan kyseessä olevan joku vähän isompi kaupunki.

  Re: Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   19.4.19 22:35:23

Kaupunki kuulostaa järkevältä ja muutkin tiedot. Siis miksi ei?

  Re: Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   19.4.19 22:38:49

Ehdottomasti ostat! Itse olen jo vanhempi ja nyt hankkinut ensimmäiset sijoitusasunnot. Toivon, että olisin tajunnyt aloittaa ostamisen aiemmin sen sijaan että maksoin yli vuosikymmenen vuokraa. Olisin niillä rahoilla maksanut ainakin sen yhden 100 t€ kämpän.

  Re: Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: Tieto 
Päivämäärä:   19.4.19 23:11:13

Tottakai kannattaa!

Maksat saman hetkessä vieraalle! Lainavähennyksiin ei mene paljoa, asuntomukavuus nousee ja myöhemmin asunnon voi vaikka vuijrata ja pitää sijoitusasuntona! Eli kyllä! Kannattaa!

  Re: Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.19 01:12:41

Itse en ostaisi ilman vakkariduunia ja todennäköisyyttä että tulen asumaan siinä kämpässä ainakin pari vuotta, mutta minulla ei olekaan kiinnostusta sijoitusasuntoon ja sitä seuraavaan vuokralaisrumbaan.

  Re: Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   20.4.19 06:01:54

Ilman muuta ostat.

  Re: Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.4.19 06:39:05

Ostaisin ehdottomasti ja olen aina ostanutkin uuden asunnon kun vakuudet riittää ja saan lainaa. Mikäli kaupungissa on opiskelijoita, löytyy aina vuokralaisia.

  Re: Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: Hyppyri 
Päivämäärä:   20.4.19 08:59:50

Ehdottomasti kannattaa, myöhemmin voit pitää sitä nimenomaan vuokralla jos maisemaa vaihdat.

  Re: Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   20.4.19 09:36:43

Sori, luin huolimattomasti kun oli niin pitkä kappale. Kaupunkihan oli hyvin kuvailtu. Ilman muuta ostat!

  Re: Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.4.19 09:47:00

Onko asunnon vuokralainen irtisanottu ja jos ei niin kuinka kauan asunut että kuinka nopeasti pääset edes vuokralaiselta eroon jos ostat?
Muuten kyllä, mutta jos irtisanominen esim 6kk niin ei järkeä kyseistä asuntoa itselle omaan käyttöön kun työtkään ei ole varmat tuolla paikkakunnalla.

  Re: Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.4.19 09:51:11

Käykö ko. paikkakunnalla asuntokauppa ihan hyvin? Eli voitko olettaa pääseväsi asunnosta eroon tarvittaessa?

Jos kyllä, osta. Jokainen kuukausi viivyttelyä karhuttaa vuokranantajasi lompakkoa, ei omaasi.

  Re: Ostaisinko asunnon vai en?

Lähettäjä: Agrobakterium 
Päivämäärä:   20.4.19 18:33:42

Kuulostaa kyllä siltä että kannattaisi ostaa. Me ostettiin avopuolison kanssa ns. hetken mielenjohteesta asunto. Ei ollut mitään ajatusta että jäämmekö tähän kaupunkiin vai muutammeko muualle. Kyllästyimme vain surkeaan vuokra-asuntoomme jossa kerkesimme asua 2kk kunnes päätimme käydä katsomassa vähän leikillämme työkaverini taloa joka ollut hiljaisessa myynnissä pari vuotta. Olikin ihan unelma vanhaksi taloksi, päätöksen sinetöi se lause "no jos jonkun 70t tästä pyytäisin, kunhan pois pääsisi..." alueen yleinen hintataso 110-130t luokkaa tälläisistä taloista. Työkaverini mies oli menehtynyt, eikä hän yksin jaksanut enää pitää isoa taloa pystyssä. Tuumattiin vaan keskenämme että jos joskus veri vetää jonnekkin muualle niin täällä saa aina omakotitalon vuokralle korkeallakin vuokralla jos ei myydä halua. Eikä hetkeäkään olla kaduttu.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.