Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen lopetus

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   19.4.19 21:19:30

Olen vakavasti harkinnut lopettavani hevoseni. Hevoseni on 22v. ja sillä on jaloissa kremppaa (ovat ok) ja suussa kremppaa mitä hoidetaan seurataan ja hoidetaan klinikalla tasaisin väliajoin.

Hevosta ei uskalla siirtää uudelle tallille johtuen sen stressiherkkyydestä. Nykyisellä tallilla se voi hyvin ja on hyvissä käsissä, vaikka en itse tallille usein pääse. Se käy tunneilla ja vuokraajat käyvät. Olemme olleet tallilla lähes 10 vuoden ajan. Voi hyvin ja nauttii siellä olemisesta.

Itse muutin opintojen perässä toiselle paikkakunnalle ja opintojen keskeydyttyä jäin sinne töihin. Hevonen tuli minulle ollessani vielä nuorukainen. Työ on pakko olla, jotta voi maksaa laskut ja hevosen. Mutta pääsen itse käymään harvoin hevosen luona. Ehkäpä 2x/kk ja 2-3 päivää kerrallaan (yövyn vanhemmilla). En jaksa joka vapailla reissata.

Eli olen umpikujassa. Itse pääsen harvoin käymään ja maksan "tyhjästä". Mutta hevonen on hyvissä käsissä. Enkä voi siirtää hevosta vain kokeillakseni, että miten käy. Kaiken lisäksi hevosta ei jokainen tallinpitäjä kestä sen metkujen vuoksi. Jos asuisin yhä samalla paikkakunnalla niin jaksamista voisi olla enemmän hevoselle asti.

Onko inhottava päätös lopettaa hevonen vai sinnittelenkö, vaikka tilanne on raskas itselle ? En saa lähipiiristä mitään tukea lopettamiselle.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   19.4.19 21:32:57

Eihän tuossa kuviossa ole oikein mitään järkeä. Itse lopettaisin kerta vaivojakin on eikä voi siirtää.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.4.19 21:36:14

Ei hevonen ole lähipiirin vaan sinun, hyvä mies.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   19.4.19 21:37:54

Itselläni samantyylinen tilanne, paitsi että asun suht lähellä tallia. Ja hevonenkin melkein 10 vuotta nuorempi. Hankalia tilanteita, enkä itsekään tiedä mitä teen vielä. Olen kuitenkin päättänyt että teen päätöksen ainoastaan itseni ja hevosen kannalta.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: No mutta 
Päivämäärä:   19.4.19 21:51:08

tietysti lopetat. Ostat oikean hevosen tilalle ja harrastus puhkeaa kukkaan. Tuossa iässä ei nauti hevonen enää elämästään.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Neiti 
Päivämäärä:   19.4.19 21:56:35

Siirtäisin toiselle tallilla. Jos homma ei toimi niin sitten lopetus.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.19 22:20:21

Voi hyvät hyssykät, on sitä hevosia pienemmästäkin lopetettu, oikein teet kun armahdat tuon ikäisen paikan/omistajan vaihdokselta. Eli järki käyttöön ja hevosen lopetus asianmukaisesti.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   19.4.19 22:42:15

Lopeta vaan. Ei hevonen elämättömiä päiviä sure.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Teete 
Päivämäärä:   19.4.19 23:36:32

Miksi et antaisi hevosta sille tallinpitäjälle missä nyt asuu.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Hammaskeiju 
Päivämäärä:   19.4.19 23:50:18

Kyllä minustakin ehdottomasti lopetus enemmin, kuin muutto, jos kerran stressaantuu muutosta. Ja muutenkin tuon ikäisen voi jo ihan "hyvillä mielin" lopettaa. Ei se hevonen siitä lopetuksesta kärsi, tai osaa sitä surra. Ja kun,ikää on noin paljon ja vaivaankin, niin parempi mielestäni lopettaa kun vielä voi kuitenkin hyvin, eikä jäädä odottamaan,että menee huonoksi.
Itsellä saman kaltainen tilanne oman rakkaan hevosen kanssa, ja itse olen päättänyt,että laitan piakkoin pois, koska en halua päästää huonoon kuntoon. Suurinta rakkautta on mielestäni päästää ajoissa pois, eikä odottaa sitä kun on pakko lopettaa, koska siinä vaiheessa eläin on joutunut jo kärsimään kipuja ja elämänlaadun heikentymistä.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   20.4.19 13:59:31

Kiitoksia vastauksista. Varaan viikolla lopetuksen rauhalliselle aamulle parin viikon päähän. Raskasta on, mutta ei sen kuulu helppoa ollakaan. Elämäni hevonen ja olisin halunnut tehdä vielä lisää, mutta valitettavasti voimavarat ja realiteetit tulevat vastaan.

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: heiii 
Päivämäärä:   20.4.19 14:36:21

kylläpä on itsekäs ihminen hohhoijaa..sut tässä pitäis lopettaa..voisit esim antaa sen sinne tallille missä nyt on ja käyttöä ja iloa se saa vielä monelle tuottaa mut ei ..oma perse oma perse..

  Re: Hevosen lopetus

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   20.4.19 14:38:17

Voi hyvät hyssykät. Asiasta on keskusteltu tämän tallinpitäjän kanssa ja ei ole kannattavaa ottaa omaksi/yp. Ei maksa itseään takaisin. Voi hyvänen aika.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.