Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.19 13:07:10

Onko ketään joka ollut naimisissa useamman kerran?

Menin 25-vuotiaana naimisiin, erosin 33-vuotiaana, nyt olen 38-vuotias ja ollut saman miehen kanssa lähes 4v yhdessä. Alunperin ajattelin että en menisi koskaan uudestaan naimisiin, mutta nyt mies alkanut puhumaan naimisiin menosta. Aluksi tosiaan ajattelin että ei, mutta nyt kun olen asiaa tarkemmin miettinyt niin toisaalta, miksikäs ei..

Kertokaa omia tarinoita ja ajatuksianne! Onko teidän mielestä naimisiin menosta "hyötyä"?

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Inna 
Päivämäärä:   21.2.19 13:13:35

Miksi ylipäätään pitää avioitua... Sitä olen pohtinut...
Miksi sinä menit naimisiin ensimmäisellä kerralla?

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.19 13:23:56

Menin naimisiin koska rakastin miestäni, halusin olla virallisesti hänen ja hän minun. Saimme lapsenkin, joten se oli myös yksi syy. Tämä kaikki onni kuitenkin kaatui siihen kun mies otti ja petti.

Nykyinen mieheni ajattelee ns.vanhanaikaisesti tätä asiaa. Itse emmin siksi, että mielestäni avioliiton pitäisi kestää lopun elämää. Koska taustalla on jo yksi pieleen mennyt avioliitto niin väkisin ajattelen että voiko tämäkään lopun elämää kestää. Mies ei ole ennen ollut aviossa.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.19 13:26:58

Nykypäivänä useampi avioliitto on normi, ei mikään erikoisuus. Lähipiirissä muutama on avioitunut 4-5 kertaakin. Itse en siihen lähtenyt enkä toisaalta löytänyt ensimmäisen puolisoni vertaistakaan.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.2.19 13:35:31

Lesken eläkettä ei saa jos ei ole naimisissa. Ja sit perintöasiat on jotenkin erit. En tiedä, en ole ollut naimisissa(33v, 3lasta).

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   21.2.19 13:40:16

Voit ignoorata vastaukseni, koska en ole ollut naimisissa kuin yhden miehen kanssa (ja olen edelleen), mutta ei se avioliiton merkitys ole mitenkään absoluuttinen, vaan sillä on juuri se merkitys, jonka sille antaa. Jos miehesi haluaa naimisiin ja sinulla ei ole mitään sitä vastaan, niin suosittelen avioliittoa! Jos eroatte, niin sitten eroatte. Toki avioliittoon ei nyt ehkä kannata lähteä sillä ajatuksella, että kokeilaan, mutta jos sinulla on halu sitoutua mieheen niin hyvinä kuin huonoina päivinä, niin sitten. Tulevaisuudesta ei voi kukaan sanoa mitään, elämässä voi tapahtua kaikenlaista.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: vemmu 
Päivämäärä:   21.2.19 13:59:40

Olen toista kertaa naimisissa, ei olisi pitänyt olla kertaakaan...

Noh, eipä tuolla oikeastaan ole muuta väliä kuin se, että avioliitto on taloudellinen sopimus. Nuorena sitä ei tule yleensä ajatelleeksi kun omaisuutta ei ole vielä kertynyt. Vanhemmalla iällä jotain on yleensä tullut hankittua (asunto) tai jotain voi kohta periä. Siksi aina kannattaa tehdä se avioehto. AINA.

Puoliso ei peri toista jos ei ole testamenttia, mutta kuoleman kohdatessa saa leski jäädä asumaan yhteiseen asuntoon jos ei muuta vastaavaa ole. Tämä voi olla kurja tilanne vainajan perillisille jos leski ei omista asunnosta mitään. Ja eron sattuessa voi joutua maksamaan tasinkoa.

Kannattaa siis pitää mielessä että vaikka liitto solmittaisiinkin rakkaudesta se voi ikävästi vaikuttaa henk.koht. omaisuuteen...

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Moneypenny 
Päivämäärä:   21.2.19 14:05:18

nimim. o kiteytti tämän mielestäni hienosti:

"avioliiton merkitys ole mitenkään absoluuttinen, vaan sillä on juuri se merkitys, jonka sille antaa"

Juuri näin se menee.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 14:14:32

Avioliitolla on juridinen merkitys, eikä se ole edes mielipidekysymys. Mikä merkitys sillä on noin muuten, se toki riippuu ihmisistä itsestään.

Itse näen toiset, kolmannet jne. avioliitot hiukan avioliiton ajatusta vastaan sotivina, ellei kyse ole siitä, että aiempi puoliso on kuollut. Toisaalta hölmönä pitäisin sitäkin ajatusta, että ihmisen pitäisi rangaista itseään aiemmin pieleen menneestä avioliitosta sillä, ettei "saa" mennä uudelleen naimisiin. Ja etenkin jos toinen osapuoli ei ole ollut aiemmin naimisissa, niin häntä kohtaan se vasta epäreilua onkin, jos häneltäkin kielletään avioliitto siksi, että toinen on jo aiemmin ollut naimisissa... Hyvin kaksipiippuinen juttu.

Mitä vemmun kommenttiin avioehdosta tulee, eiköhän siinä tapauksessa, jos avioehdolla haluaa tehdä avioliiton merkityksen mahdollisimman tyhjäksi, ole usein viisaampaa olla menemättä naimisiin. Nykyäänhän se ei ole mitenkään pakollista. Vemmun viestistä myös huokui kaiken kaikkiaan sellainen vihamielisyys kumppania kohtaan, etten tiedä, kannattaako noilla eväillä olla kenenkään kanssa edes avoliitossa. Jos esimerkiksi sen kokee hirveänä onnettomuutena, ettei leskeä voida potkaista pihalle kotoaan toisen kuoltua, miksi olla yhdessä sellaisen ihmisen kanssa, jolle ei selvästikään edes toivo hyvää, saati että olisi kiinnostunut hänen tulevaisuutensa turvaamisesta?

(Vemmun viestissä oli myös asiavirhe: Se, periikö aviopuoliso, on täysin kiinni siitä, onko lapsia vai ei. Jos ei ole, nimenomaan puoliso perii.)

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   21.2.19 14:19:14

Totta kai avioliitolla on juridinen merkitys, eiköhän jokainen tiedä sen sanomattakin. Mutta jos aloittaja miettii sen merkitystä siltä kannalta, pitääkö kyseessä olla loppuelämän suhde, vastauksetkin tulevat siltä kannalta, ja siinä mielessä avioliiton merkitys on juuri se, jonka sille antaa.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.2.19 14:32:41

Mun yhdellä kaverilla on tapana mennä naimisiin aina kun suhde yhtään vakiintuu. Häät #5 ovat oven takana. Itse ajattelen että naimisiinmeno olisi vähän vakavampi sitoutuminen mutta jokainen tavallaan.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: vemmu 
Päivämäärä:   21.2.19 14:39:27

Voi luoja taas Genu...

Joo-o, jos vainajalla ei lasta ole niin sitten leski perii.

Vai vihamielisyys kumppania kohtaan.

Eiköhän aika useinkin päädytä eroon nykyavioliitoista ja silloin monesti ex puoliso saattaa käyttäytyä mitä kummallisimmalla tavalla, juuri niin kuin et olisi koskaan kuvitellutkaan tuon ennen niin rakkaan ihmisen käyttäytyvän? Kappas kun olen näitä tarinoita nähnyt monta ja kappas, niin on itsellenikin käynyt.

On siis yksinomaan tervettä tajuta avioliiton lakisääteiset vaikutukset omaan talouteen ja turvata oma omaisuus viimeistään siinä toisella kierroksella. Varsinkin kun/jos on lapsia pelissä mukana.

Ja mietipä tilanne, jossa vainajan lapsi joutuisi maksamaan perintöveron asunnosta, jossa asuu nelikymppinen leski vielä seuraavat 30 vuotta. Asunnosta jota leski ei siis omista miltään osin. On aika ikävä tilanne, siis lapselle, lokoisat päivät leskelle. Varsinkin jos lapsi ei pysty perintöveroa maksamaan ilman perinnön realisointia joka siis on mahdotonta koska leski ei asunnosta pois muuta kun ei tarvitse. Pitääkö lapsen siis kieltäytyä perinnöstä kokonaan vai mitenkä tämä tilanne pitäisi hoitaa? Usein vieläpä tässä maassa asunto on se vainajan ainoa omaisuus. Omalle lapselleni en moista tilannetta halua järjestää enkä ole sentään kuolematon.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 14:48:46

vemmu: Ne "avioliiton lakisääteiset vaikutukset" talouteen on tehty heikomman turvaksi. Mitä se kertoo ihmisestä, jos hän haluaa varmistaa, että tilanteessa, jossa ero tulee, hän voi heittää vähävaraisemman puolison mahdollisimman puilla paljailla pihalle? Silkkaa hyvää tahtoa ja rakkautta, niinkö? Siksi toisekseen jos naimisiin mennessään edelleen jaottelee mielessään, mikä olikaan Minun ja mikä oli Sinun omaisuuttasi, eikä koe talouden muuttuvan avioliiton myötä missään määrin yhteiseksi, niin taas kerran: miksi mennä naimisiin? Avoliitossa voi paljon paremmin pitää kiinni omista rakkaista rahoistaan.

Ja mitä tulee siihen tilanteeseen, että toinen jää leskeksi... Siinä ilmeisesti on rakastettu loppuun asti eikä toinen ole missään vaiheessa muuttunut Paskamaiseksi Eksäksi... Ja siitäkin tilanteesta puhut puolisoa halveksien. Että leski voi viettää "lokoisia päiviä" OMASSA KODISSAAN ja ihan ilman, että on edes se, jonka nimi alkuperäisestä kauppakirjasta löytyy, phtyi... Mitä tuosta voi muuta päätellä, kuin että sinusta on erinomaisen tärkeää, että ihminen ensin menetettyään rakkaan puolisonsa menettää myös kotinsa?

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   21.2.19 14:52:55

En ole ollut naimisissa, mutta saatan mennä siinä 49 vuoden iässä ihan vaan leskeneläkkeen vuoksi.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   21.2.19 14:53:42

Meillä ei ole avioehtoa, mutta ei sen avioehdon tarkoituksena ole automaattisesti se, että halutaan jättää köyhempi osapuoli puille paljaille erotilanteessa :D Esim. monet, jotka omistavat jonkin sukumökin tai vastaavan, tekevät avioehdon siksi, ettei mökkiin tule aivan valtavaa määrää omistajia.

Muutenkin ihmisillä on todella erilaisia tilanteita naimisiin mennessä, jolloin sen oman omaisuuden pitäminen vain itsellään on ihan loogista. Tällaisia ovat esim. ne tilanteet, joissa molemmilla osapuolilla on lapsia. Ja se, että on avioehto, ei estä sitä, että tehdään yhteisiä hankintoja eikä myöskään poista avioliiton elatusvelvollisuutta.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 14:53:59

Niin ja sekin kannattaa muistaa, että lesken hallintaoikeuden takia lapset maksavat vähemmän perintöveroa... Ei se siis ole pelkästään iso miinus lastenkaan kannalta, että se vanhemman halveksittava puoliso jää viettämään niitä lokoisia päiviä omaan kotiinsa...

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: vemmu 
Päivämäärä:   21.2.19 15:12:00

No jos sinä Genu asetat puolisosi lastesi edelle, niin se on toki oma valintasi. Minä en niin tee enkä tule tekemään.

Se, että haluaa turvata lastensa tulevaisuuden mahdollisimman pitkälle ei ole mitään puolison halveksuntaa.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 15:20:32

vemmu: Ensinnäkin ymmärrän kyllä sen, että jos on lapsia, heidän etuaan pitää ensisijaisena. Toisaalta eihän tässä ole vain kahta vaihtoehtoa: joko viis veisata lastensa edusta tai sitten miettiä VAIN sitä. Kyllähän ne lapset äitinsä/isänsä perivät ihan joka tapauksessa, vaikka sitten joutuisivat sietämään sellaista hirrrrmuista vääryyttä, ettei vanhemman puoliso kuitenkaan joudu pois omasta kodistaan.

Toisekseen sinun suhtautumisestasi kertoo kyllä aika paljon myös se, miten asian esität. Jos olisit kirjoittanut vaikkapa, että haluaisit kyllä ehdottomaasti, että rakas puolisosi saisi asua yhteisessä kodissanne myös kuolemasi jälkeen, mutta sinua mietityttävät lapsillesi asiasta koituvat hankaluudet, se antaisi suhtautumisestasi aika eri kuvan kuin se, että kirjoittelet, miten hankalaa on, kun puoliso voisi viettää "lokoisia päiviä" omassa kodissaan, vaikkei mokoma edes omista sitä... Kyllä tuollainen suhtautuminen on hyvin halveksivaa, vaikka kuinka miettisi lastensa etua.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: vemmu 
Päivämäärä:   21.2.19 15:35:08

Voi kuule Genu kun se mainitsemani tapaus oli vain esimerkkitapaus, ei "minun puolisoni". Miksi olisin kirjoittanut minun puolisostani, kun omassa tapauksessani ko. asia on jo mietitty ja hoidettu osapuolille sopivalla tavalla...?

Äläpä oleta ja lue rivien välistä kuin piru raamattua tulkiten tekstiä niin kuin itse haluat.

Harvassa nelikymppisten tapauksessa noin edes on, koska monesti asunnosta on vielä velkaa, jolloin leskellä ei edes ole mahdollisuutta jäädä asuntoon tekemättä jotain järjestelyitä sen lunastamiseksi. Ja ota vielä sekin huomioon, ettei leskellä välttämättä ole yhtään mitään suurta tunnesidettä jotain asuntoa kohtaan, en ymmärrä miksi kuvittelet sellaisen?! Ehkä liitto oli tuore ja leski ehti asua asunnossa vain vaikka vuoden?

Tämä kuvitteellinen puoliso/leski et ole siis sinä tai minä Genu! Se oli KEKSITTY ESIMERKKI.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.19 15:35:20

Kyllä genuinenkin suhtautuminen asiaan tiedetään. Ei ole rakkautta jos on avioehto. Juuri niitä sanoja mitä ei voi kuulla kuin täydellisen pyrkyrin suusta.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 15:43:52

vemmu: Kyllä minä ymmärsin, että kyseessä on keksitty esimerkki. Mutta siinä keksityssä esimerkissäsi puoliso on halveksittava otus, joka oikeudetta jää "lokoisille päiville" jonnekin. Kyllä tuollainen asenne aika paljon kertoo, vaikkei se kertoisi sinun suhtautumisestasi tiettyyn olemassa olevaan aviomieheesi. Kyllä "keksityissä esimerkeissäkin" luulisi, ettei suositeltavana suhtautumisena puolisoon esitettäisi halveksuntaa. Lähtöoletuksen luulisi olevan se, että puoliso on RAKAS KUMPPANI, jolle toivoo mahdollisimman hyvää tulevaisuutta myös oman poismenon jälkeen...

Se, ettei leski joudu pois kotoaan menetettyään puolisonsa, ei ole merkittävä asia ainoastaan silloin, jos asunto on ollut pariskunnan yhteinen koti 30 vuotta. Kyllä se on merkittävä asia myös lyhyemmässä liitossa.

.: "Kyllä genuinenkin suhtautuminen asiaan tiedetään. Ei ole rakkautta jos on avioehto. Juuri niitä sanoja mitä ei voi kuulla kuin täydellisen pyrkyrin suusta."

Heh. Se, että ymmärtää, mitä rakkaus tarkoittaa, ei edellytä pyrkyryyttä.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.2.19 15:49:43

Meillä on avioehto ja keskinäinen testamentti, olemme olleet 12vuotta naimisissa ja 20 vuotta yhdessä.
Ensimmäinen avioliitto molemmille, mutta pidimme tärkeänä turvata lasten asema jos toinen kuolee ja leski menee uudelleen naimisiin.
Myös lesken asema on turvattu, mutta olemme tehneet järjestelyt mitä kenellekin jää.
Myös meidän tulevat perinnöt jää sukuun.
Itse omistan osan suvun vanhasta sukutilasta ja mies halusi ehdottomasti että se suojataan avioehdossa.
Ei meillä tuottanut tuo mitään kiristelyitä, eikä vähentänyt rakkautta.
Yhdessä ollaan ja edelleen ajatuksen olla loppuelämä yhdessä, mutta ei se estä ajattelemasta järkevästi vielä silloin kun ollaan järkeviä.
Varsinkin uudestaan avioituessaan olisi hyvä hetki miettiä ja tehdä paperit kuntoon, kun on omia, toisen omia ja yhteisiä lapsia ja muutenkin puhua avoimesti mitä kukakin toivoo ja ajattelee.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.2.19 15:58:53

? Miten nuo mainitsemasi jutut on toteutettu?

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: dd 
Päivämäärä:   21.2.19 16:01:08

Miten tässä tilanteessa menisi?

Miehellä kaksi (alaikäistä) lasta, minulla ei yhtään. Yhteinen omistusasunto ja naimisissa, on avioehto.

Jos mies kuolee, eikö silloin hänen lapsensa peri tietysti yhteensä puolet ja minä aviopuolisona sen toisen puolikkaan?

Ja jos minä kuolen, niin mies perii minut kokonaan, kun mulla ei lapsia ole.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.2.19 16:04:07

Avioehdossa määrätään että yhteinen omaisuus menisi puoliksi jos erotaan, mutta molemmat pitää omissa nimissä olevan, sekä perimänsä omaisuuden.
En nyt muista tarkalleen kun on niin kauan kun nuo tehtiin ja siis ihan asianajaja on paperit tehnyt.
Keskinäisessä testamentissa määrätään kenelle jää mitä ja rajataan lasten tulevat puolisot sekä lesken mahdollinen uusi puoliso pois omaisuudesta. Toki talo/asunto on eri juttu, jos leski asuu uuden puolison kanssa meidän yhteisessä asunnossa, mutta meillä on siis aika paljon muuutakin omaisuutta, yhdessä ja erikseen, esim pari firmaa jne.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 16:10:06

dd: Koska miehellä on lapsia, et peri häneltä euroakaan, ellei mies ole tehnyt testamenttia sinun hyväksesi. Aviopuolisona voit kuitenkin saada tasinkoa, jos mies on sinua varakkaampi. Puolet miehen omaisuudesta saisit tasinkona siinä tapauksessa, että olisit itse täysin varaton. Et kuitenkaan saa edes tasinkoa, jos avioehto koskee myös kuolemantapausta (eikä ainoastaan eroa).

Anteeksi, mutta nyt on taas kerran pakko sanoa, että miksi hitossa sorvaatte avioehtoja, jos ette yhtään tiedä, miten homma menee ja mitä oikeuksianne avioehdolla suostutte polkemaan..?

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 16:17:27

Tsiisus, nyt minut on tällä palstalla jo naitettukin! Hih, aina vain hurjemmiksi menevät nämä ht.nettiläisten tiedot.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 16:28:41

wanha sennu: "Niin, se ukko taitaa tosiaan olla kuollut jo?"

Ei hajuakaan, mutta oli miten oli, rauha hänenkin sielulleen, kuka sitten lieneekin.

"Itseltäsi ne ovat suurimmaksi osin peräisin."

Oi kyllä, minähän olenkin ollut tosi avomielinen kertomaan omasta elämästäni. Olen siitä suorastaan kuuluisa.

"Muista että jotkut meistä ovat käyneet täällä palstan alkuajoista lähtien, ja lukeneet kaiken senkin mitä kerroit silloin."

Niin, ja ilmeisesti sinun käsityksesi mukaan minäkin olen käynyt täällä palstan alkuajoista lähtien? Hmmm. Nyt alkaa vähän haiskahtaa siltä, että jotkut ovat käyneet täällä vähän liiankin kauan tai ehkä muuten alkaa ikä painaa...

Mutta eipä mitään, 20 vuotta sitten naitu vanha ukko sopii kyllä varmaan ihan hyvin muiden minusta kerrottujen Ht.net-faktojen jatkoksi. Joko muuten kimo estehevoseni on kuollut, tietääkö kukaan? (Vai oliko se voikko?)

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 16:36:51

Ihan selvästi, joo. Toivottavasti teille on "tiedoistanne" paljon hupia!

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 16:43:56

Aina vaan paranee.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 16:56:35

Se on sentään jopa totta ja sen olen jopa ihan oikeasti täällä maininnut, että pidän vanhemmista miehistä. Siis paikkansa pitävä Ht.net-fakta? Vau!

  Onko

LähettäjäMerviläinen 
Päivämäärä:   21.2.19 16:59:17

Onko se hääpäivä sitten elämäni tärkein päivä yksi, elämäni tärkein päivä kaksi jne?

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: dd 
Päivämäärä:   21.2.19 17:00:07

Genuine: Mun tapauksessa siis oli pelkkä esimerkki, ei olla vielä naimisissa eikä aioehtoja ole vasta kuin suunniteltu. =)

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Soraääni 
Päivämäärä:   21.2.19 17:46:46

”LähettäjäSanna
Päivämäärä21.2.19 14:52:55

En ole ollut naimisissa, mutta saatan mennä siinä 49 vuoden iässä ihan vaan leskeneläkkeen vuoksi”
Oletko varma, että puolisosi ymmärtää kuolla ennen sua, jotta pääset leskeneläkkeestä nauttimaan?

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Brut 
Päivämäärä:   21.2.19 18:17:31

Josko meneekin naimisiin rakkaudesta, mutta avioehto sen tähden ettei sohlata omaisuuksia sekaisin?
Tämä olisi omalla kohdallani se tärkein asia. Rakkaus. Ja koska rakkaus ei ole omaisuudesta kiinni niin avioehto.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 18:20:56

Brut: Mitä tarkoittaa "omaisuuksien sekaisin sohlaaminen"? Eikö yhteisessä elämässä ole tarkoituskin, että kaikki on "sohlattu sekaisin" eli on yhteistä? Eikö juuri rakkaus ohjaa tuohon, aidosti yhteiseen elämään?

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.2.19 18:34:29

No meillä yhteinen on yhteistä ja se jaetaan jos eri teille lähdetään , mutta ihan miellelläni mies pitäköön oman firmansa ja minä sukutilani, ei ainakaan tule turhaa riitaa siinä tilanteessa kun kaikki on mietitty.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Brut 
Päivämäärä:   21.2.19 19:19:53

Genuine, no ei todellakaan. Omaisuuksia ei sohlata keskenään ja naimisiin mennään rakkaudesta puolisoon eikä omaisuuteen.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   21.2.19 19:19:58

Off-topiccina: Minä rakastin miestäni yli kaiken ja varakkaampana käytin huomattavia summia yhteiseen elämäämme ja miehen taideuran kannattelemiseen. Myöhemmin avioliittomme aikana mies petti minua lukuisia kertoja silmieni alla, mutta olin typerä ja rakkaudesta sokea, ja annoin hänen tallata rajojeni yli. Ilmeisesti minulla oli kuitenkin jokin järjenhiven ollut tallella naimisiin mennessä ja meillä oli avioehto. Viimeinen niitti oli, kun minut ajettiin kotoani, että mieheni pääsi viettämään kuherteluiltaa rakastajansa kanssa. Otin avioeron ja potkaisin miehen pellolle, olisi pitänyt tehdä niin jo paljon aiemmin. Euroakaan tuo kiittämätön nilkki ei vienyt rahojani mukanaan, siitä piti avioerojuristi huolen.

Nykyisin suhtaudun aika kyynisesti naimisiin menoon, vaikka se juridisesti onkin järkevä sopimus. Mutta jos tämä vielä uudelleen tapahtuu, niin avioehto tulee takuulla otettua; vaikka olisit valmis hyppäämään kalliolta toisen vuoksi ja rakastaisit täydestä sydämestäsi, toisesta et koskaan voi olla täysin varma. Ja jos mies vastustaa avioehtoa, tiedän hänen kärttävän vain rahojani, eli sellaiset hulttiot on helppo karsia pois jo lähtötilanteessa.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 19:24:11

"Ja jos mies vastustaa avioehtoa, tiedän hänen kärttävän vain rahojani, eli sellaiset hulttiot on helppo karsia pois jo lähtötilanteessa."

Tai sitten kyseessä on aidon rakkauden ja luottamuksen puolesta liputtava miespolo, joka ei ole lähdössä suhteeseen yhtä kyynisenä kuin sinä huonon kokemuksen katkeroittamana...

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.2.19 19:46:33

Nana: tuossa on pakko olla ollut jotain vihjeitä jo ennen avioliittoa. Tuollaiset tyypit ei kauan pidä kynttiläänsä vakan alla.
Harmi että sinulle kävi noin, se selvästi vaurioitti sinua syvästi :-(

Olen genun kanssa samaa mieltä, vaikken naimisissa olekaan.
Jos mies alkaisi avioehdosta sössöttämään niin saisi jäädä. Ja kerrottakoon että itselleni on joskus vielä kiva perintö tulossa.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.2.19 19:52:41

"Mitä se kertoo ihmisestä, jos hän haluaa varmistaa, että tilanteessa, jossa ero tulee, hän voi heittää vähävaraisemman puolison mahdollisimman puilla paljailla pihalle?"

Nyt on pakko kysyä, missä on yksilön oma vastuu omasta toimeentulostaan? Mitä tämä kyseinen ihminen tekisi ilman varakasta puolisoa? Asuisi sillan alla ja kuolisi pois?

Kuka ihme lataa koko elämänsä toisen ihmisen varaan eikä huolehdi omasta hyvinvoinnistaan?

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   21.2.19 19:55:52

Ai hyvänen aika:
"Heh. Se, että ymmärtää, mitä rakkaus tarkoittaa, ei edellytä pyrkyryyttä."

No nyt meillä on ihminen, jonka mielestään hänen määritelmänsä rakkaudesta on se ainoa oikea! On tämäkin nyt sitten nähty.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 20:00:17

...: Kuka ihme on sanonut, että "koko elämä ladataan toisen ihmisen varaan"? Ei, koko elämää ei rakenneta toisen ihmisen varaan, vaan hänen kanssaan rakennetaan yhteinen elämä - ja jotkut haluaisivat avioituessaan aidosti yhteisen, ei mitään "tuo on sun ja tuo on mun" -mukamas-yhteistä.

Se ele, että ikuista rakkautta vannoessaan haluaa varmistaa, että vähävaraisempi puoliso on kuitenkin tarvittaessa siististi potkaistavissa pihalle oman kukkaron siitä hievahtamatta, ei muutu yhtään kauniimmaksi ja rakastavammaksi sillä, vaikkei se vähävaraisempi sillan alle joutuisikaan ja vaikka hän kykenisikin ihan itse itsensä elättämään.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 20:01:39

p: "No nyt meillä on ihminen, jonka mielestään hänen määritelmänsä rakkaudesta on se ainoa oikea! On tämäkin nyt sitten nähty."

Ei kun kyseessä on ihminen, joka ei suostu kutsumaan rakkaudeksi mitä hyvänsä itsekästä oman edun vahtimista ja "kaksin yksin" elämistä.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.2.19 20:01:42

Täällä täsmälleen samanlainen tarina. Nyt jo vuosia oltu naimisissa " uuden" miehen kanssa. Ja ihan kirkkohäät vietettiin..

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.2.19 20:02:49

"ja jotkut haluaisivat avioituessaan aidosti yhteisen, ei mitään "tuo on sun ja tuo on mun" -mukamas-yhteistä."

Mikä estää jakamasta sitä omaisuutta käytännössä kun liitto on voimassa? Eihän sillä pitäisi olla mitään väliä kenen nimissä talot, autot sun muut ovat ja kenen ne ovat sen jälkeen jos tuleekin ero. Rakkaudestahan siinä liitossa ollaan eikä materian vuoksi.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   21.2.19 20:05:04

Tämän Genuinen käsitys avioehdosta on kyllä todella outo. Sulla on nyt selvästi mielessä joku yksi skenaario (toinen osapuoli köyhä, toinen varakas), vaikka tilanteita voi olla vaikka kuinka monta erilaista. Todennäköisimminhän avioparilla on myös yhteistä omaisuutta.

Ja sitten, jos molemmilla avioparin osapuolilla on lapsia edellisistä avioliitoista, on mun mielestä kaikkein järkevintä, että avioehto on. Tämäkään ei edelleenkään sulje pois yhteistä omaisuutta.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 20:13:24

....: "Mikä estää jakamasta sitä omaisuutta käytännössä kun liitto on voimassa? Eihän sillä pitäisi olla mitään väliä kenen nimissä talot, autot sun muut ovat ja kenen ne ovat sen jälkeen jos tuleekin ero. Rakkaudestahan siinä liitossa ollaan eikä materian vuoksi."

Miten kukaan, joka on olevinaan järkiratkaisun puolella, voi kysellä noin lapsellisia? Ai mitä väliä sillä on, kenen nimissä esimerkiksi talo on? No jos ollaan naimisissa ilman ehtoja, sillä ei mitään väliä olekaan. Talossa voi asua kuin omassaan, sitä voi hoitaa kuin omaansa ja siihen voi laittaa rahoja kuin omaansa - vaikka se puolison nimissä olisikin. Mutta jos kyseessä on ehdollinen avioliitto, silloin täytyy olla tarkka siinä, ettei panosta liikaa sellaiseen omaisuuteen, josta voi tulla potkaistuksi pihalle vailla mitään osuutta siihen. Esimerkiksi talon remonttiin ei todellakaan voi laittaa rahojaan tai mielellään suuremmin vaivojaankaan, kun kerran puoliso on halunnut, että se avioliitossakin on Hänen Talonsa. On myös vahdittava tarkkaan, ettei välillisesti tule lykänneeksi rahojaan toisen omaisuuteen esimerkiksi siten, että maksaa itse arjen kustannukset molempien puolesta sillä aikaa, kun puoliso lykkää rahat Oman Talonsa remppaan. Käytännössä tuollainen voi esimerkiksi johtaa siihen, ettei siltä puolisolta rahaa remppaan löydykään tai remppaa voidaan joutua lykkäämään, mutta mitäpä tuosta, kunhan on vain Hänen Talonsa.

Vastaavia esimerkkejä voidaan löytää hyvin monenlaisesta omaisuudesta. Lisäksi vähävaraisemman on toki turvattava erikseen omaa taloudellista selustaansa esimerkiksi miettimällä sijoitusasunnon hankkimista. Se raha on tietysti pois niistä asioista, joita aidosti yhteistä elämää viettävä pariskunta voisi rahalla tehdä, mutta mitäpä tuosta, kunhan vain se, mikä on nyt Minun, on myös jatkossa Minun ja Vain Minun, eikös?

Sen suurempaa typeryyttä ei juuri voi suustaan päästää, kuin ettei avioehto vaikuta muuta kuin eron sattuessa. Se vaikuttaa ihan koko avioliiton ajan ja ihan käytännön tasolla yhteiseen elämään. Tai jos ei vaikuta eli jos työnnetään pää pensaaseen ja teeskennellään, ettei avioehtoa oikeasti ole vaan kaikki on yhteistä, silloin vasta todella kammottaviin, kohtuuttomiin tilanteisiin voidaankin eron sattuessa joutua...

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   21.2.19 20:18:24

Eihän avioehto poista puolisojen välistä elatusvelvollisuutta! Eikä se, ettei ole avioehtoa, tarkoita sitä, etteikö perheessä voisi olla kaksi eri elintasoa!

Mun tuttavapiirissä on monella avioehto, mutta yhdelläkään pariskunnalla ei ole sellaista tilannetta, että talo/asunto olisi vain toisen oma.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.2.19 20:30:34

No ei se avioehto kyllä meillä vaikuta millään lailla arkielämässä. Ihan yhteisesti kaikesta puhutaan. Mies auttaa minun kotitilalla ja minä hoidan montakin asiaa hänen firmassaan, ihan kaikella rakkaudella.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Nana 
Päivämäärä:   21.2.19 20:33:27

Genuine, sitähän ei kukaan voi tietää. Ja jos ollaan naimisiin menoa kaavailemassa, toivottavasti ollaan ennen sitä jo vähän tutustuttu. Ja siinä tapauksessa mies tietää, että minulla on äärimmäisen hyvät syyt varmistaa selustani. Suhteen aikana on aina ollut yhteinen talous eikä kuluja jakaessa olla euroja laskettu. Mutta mikäli mies päättää häipyä toisen matkaan ja dumpata minut, en halua hänen vievän mukanaan puolta (minun maksamastani) talosta, kesämökistä ja autosta, se ei ole oikein. Myöskään minä en eron yhteydessä halua mieheni mahdollista perintöä, sukutilaa, lottovoittoa, tms. Jokainen pitäkööt omansa. Olen tehnyt paljon töitä omaisuuteni eteen ja olen ylpeä siitä, en tule saamaan perintöä enkä mitään muutakaan sellaista. En ole niin hyväuskoinen hölmö, että ilmaiseksi omaani antaisin pois.

Ja piste, voi kun tästä olisikin ollut merkkejä jo ennen naimisiin menoa. Asiasta yllättyivät niin omani kuin miehenikin suku, ehdittiin olla viisi vuotta naimisissa ennen kuin hän yllättäin aloitti touhunsa. Suhteessa oli kaikki hyvin, keskusteltiin, oli seksiä ja kaikkea, mutta omien sanojensa mukaan hän kaipasi uusia kokemuksia elämäänsä. Olin typerys kun en laittanut saman tien stoppia koko touhulle.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.2.19 20:34:59

"Mutta jos kyseessä on ehdollinen avioliitto, silloin täytyy olla tarkka siinä, ettei panosta liikaa sellaiseen omaisuuteen, josta voi tulla potkaistuksi pihalle vailla mitään osuutta siihen."

Mihin se ehdoton, sokea ja luottava rakkaus on yhtäkkiä kadonnut eikä muutaman hassun euron pitäisi liikuttaa pakkaa suuntaan eikä toiseen. Koska rakkaus.

"On myös vahdittava tarkkaan, ettei välillisesti tule lykänneeksi rahojaan toisen omaisuuteen esimerkiksi siten, että maksaa itse arjen kustannukset molempien puolesta sillä aikaa, kun puoliso lykkää rahat Oman Talonsa remppaan."

Pitäähän sitä kytätä ettei puoliso vain pääse hyötymään "heikomman" osapuolen rahoista ;)

Miksi sen "varakkaamman" osapuolen kuuluu ottaa riski liitossa että jonain päivänä puolet omaisuudesta lähtee noin vain? Miksi "varakkaampi" ei saa olla huolissaan mahdollisesta erosta mutta varattoman on ihan ok nousta varpailleen ja alkaa rääkyä rakkaudesta kun ei saakaan kaikkea?

Ja se avioehto vaikuttaa liitossa tasan sen verran kuin sen antaa vaikuttaa.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   21.2.19 21:16:16

Nana: "Mutta mikäli mies päättää häipyä toisen matkaan ja dumpata minut, en halua hänen vievän mukanaan puolta (minun maksamastani) talosta, kesämökistä ja autosta, se ei ole oikein."

Onko vain sinulla oikeus pelätä eroa? Entä jos mahdollinen tuleva puolisosi pelkää, että haluat avioehdon siksi, että aiot jonakin päivänä vaihtaa hänet nuorempaan ja salskeampaan urokseen ja siksi haluat avioehdolla varmistella, että voit potkaista miehen siististi ja kivutta pihalle? Eikö tuo pelko ole vähintään yhtä oikeutettu kuin omasi - tai itse asiassa oikeutetumpi, koska avioehdon haluajahan selvästi jo valmistautuu eroon, jolloin on täysi syy epäillä hänen aikeitaan ja motiivejaan?

"Myöskään minä en eron yhteydessä halua mieheni mahdollista perintöä, sukutilaa, lottovoittoa, tms."

Omituinen argumentti. Näinhän et olisi koskaan pakotettu tekemään, oli avioehtoa tai ei. Tuokin herättää aina vähän epäilyksiä siitä, tajuavatko avioehdon laatijat paljonkaan asiasta, jota sorkkivat, kun tullaan selittämään, että "joo mutku avioehto on hyvä siksikin, kun minä en halua viedä mieheni omaisuutta". Ilmeisesti joku oikeasti kuvittelee, että avioehdon puute pakottaisi sellaiseen. Huoh.

"Olen tehnyt paljon töitä omaisuuteni eteen ja olen ylpeä siitä, en tule saamaan perintöä enkä mitään muutakaan sellaista. En ole niin hyväuskoinen hölmö, että ilmaiseksi omaani antaisin pois."

Kerrohan, jos sinulla tässä kohtaa elämääsi tärkein arvo on sinun itse omin kätösin tekemäsi omaisuus eikä mikään yhteinen elämä kenenkään kanssa olisi ikinä sitä tärkeämpää, miksi edes menisit naimisiin?

Sitäkään en avioehdon laatijoiden logiikassa aina tajua, että halutaan naimisiin, vaikka samalla halutaan tehdä avioliiton merkitystä tyhjäksi.

.: "Mihin se ehdoton, sokea ja luottava rakkaus on yhtäkkiä kadonnut eikä muutaman hassun euron pitäisi liikuttaa pakkaa suuntaan eikä toiseen. Koska rakkaus."

Eiköhän se ehdoton ja luottava rakkaus loppunut siihen, kun avioehdon vaatija teki selväksi, että sellaisesta ei kyseissä parisuhteessa ole kyse? Vai meinaatko, että homman pitäisi mennä niin, että ensin avioehdon laatija varmistaa oman selustansa ja kumppanin siistin pihalle potkaisemisen mutta sitten hänen pitäisi kuitenkin saada toiselta se, mitä ei itse kykene antamaan - eli ehdoton rakkaus ja luottamus? Ja tuoko sinusta on se reilu, kohtuullinen ja järkevä tilanne?

"Miksi sen "varakkaamman" osapuolen kuuluu ottaa riski liitossa että jonain päivänä puolet omaisuudesta lähtee noin vain? Miksi "varakkaampi" ei saa olla huolissaan mahdollisesta erosta mutta varattoman on ihan ok nousta varpailleen ja alkaa rääkyä rakkaudesta kun ei saakaan kaikkea?"

Avioliitossa otetaan riski, koska luotetaan toiseen ihmiseen. Luottamus, onko tuttu sana? Ja ikinähän ei käy niin, että "puolet omaisuudesta lähtee noin vain", vaan kyse on tilanteesta, jossa kaksi ihmistä on solminut avioliiton eli alkanut elää yhteistä elämää ja sitoutunut siihen. Se YHTEINEN elämä ja YHTEINEN talous siinä setvitään, kun ero tulee - kyse ei siis todellakaan ole siitä, että joku random hyypiö vain tulee ja vie sinäsinäsinun rahasi. Jos asian niin kokisi ja oma kumppani ja yhteinen elämä hänen kanssaan näyttäytyy moisessa valossa, niin edelleen: miksi ihmeessä mennä naimisiin?

Sinulla on myös melkoinen ajatusvirhe siinä, kun asetat ne asiat samalla viivalle, että toinen haluaisi aidon, ehdottoman avioliiton ja toinen taas avioehdon. Ikään kuin kyseessä olisi kaksi tasavahvaa, yhtä itsekästä toivetta - tai jopa niinpäin, että ehdottoman avioliiton haluamainen olisi itsekkäämpää... Näinhän asia ei kuitenkaan ole, vaan siihen on syynsä, miksi avioliittoon kuulu lähtökohtaisesti avio-oikeus. Henkilö, joka haluaa avioehdon, haluaa viedä toiselta avioliittoon kuuluvia oikeuksia. Tuo toivomus ei todellakaan ole samalla viivalla sen kanssa, että toinen haluaisi oikean avioliiton normaalein avioliittoon kuuluvin oikeuksin. Avioehdon vaatija on viemässä toiselta oikeuksia, ei päinvastoin.

Mitä tulee siihen, että toinen "rääkyy, kun ei saakaan kaikkea", niin ilmeisesti ajatusmaailmasi on niin likainen, ettei mieleesi edes tule se vaihtoehto, että toinen ei menisikään naimisiin erotakseen kuten se avioehtoa vaativa osapuoli eikä olisi siis miettimässä sitä, mitä hän saa eron sattuessa - vaan että hän haluaisi ehdottoman avioliiton siksi, että hän haluaa avioliiton, jossa oikeasti rakastetaan ja luotetaan? Siis huom. haluaisi tietynlaisen avioliiton, ei tietynlaista avioeroa...

"Ja se avioehto vaikuttaa liitossa tasan sen verran kuin sen antaa vaikuttaa."

No, kuten sanottua, voidaanhan sen antaa olla vaikuttamatta. Voidaan teeskennellä, että eletään aidosti yhteistä elämää, ja avioehdon vuoksi heikommassa asemassa oleva voi kiltisti elää yhteiseksi ja puolisonsa hyväksi ja jättää oman selustansa varmistelematta, vaikka toinen onkin niin tehnyt. Se tosin ajaa hänet vain entistä pahempaan jamaan. Mutta tuo on sinusta varmaan kaiken rakkauden hengessä ihan OK? Taloudellinen "järkevyys" voi hyvin olla täysin yksipuolista ja koskea vain sitä, että varakkaampi suojaa omaisuutensa, mutta sitten asia voidaan unohtaa ja elää teeskennellen, ettei näin ole tapahtunut - toisen osapuolen ampuessa siinä itseään kaksinkertaisesti nilkkaan, kun on ensin suostunut avioliittoon, jossa hänellä ei ole normaalia avio-oikeutta, ja sitten vielä suostuu elämään, kuten sellainen kuitenkin olisi.

Kuulostaa kyllä todella rakastavalta tuo ajatusmaailmasi: kaikki hyvin, kunhan varakkaamman omaisuus on turvassa.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Pålle 
Päivämäärä:   21.2.19 21:24:22

Voi helevetti. Genuine tuli taas ja paskoi keskustelun. Kiva.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Kp 
Päivämäärä:   21.2.19 21:52:11

Ai tämä ainainen keskustelu avioehdosta.

Eiköhän se ole niin, että jokainen hoitaa asian parhaaksi katsomallaan tavalla.
Jokainen parisuhde on erilainen eikä kukaan voi toisen puolesta sanoa mikä on se AINOA OIKEA tapa toimia.
Eikä voida myöskään toiselle määritellä, mikä on se rakkauden mittari, avioehtolla tai ilman.

Genuine pystyy sanomaan vain omasta puolestaan, mutta ei voi päättää toisen puolesta mikä on oikea tapa toimia.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Perillinen 
Päivämäärä:   21.2.19 22:17:56

Tavanomaisesta asunnosta, jossa on vielä leskellä elinikäinen hallintaoikeus, ei joudu maltaita maksamaan perintöveroakaan, koska juuri se hallintaoikeus alentaa sitä. Se on totta, että perillinen ei saa omaan käyttöön asuntoa. Ei hän kuitenkaan joudu leskeä siinä elättämäänkään. Ja onhan leskellä avio-oikeus muutenkin omaan puolikkaaseensa yhteisestä omaisuudesta, vaikka ei tietenkään peri vainajaa, jolla on rintaperillisä. Tämä siis ilman testamentteja ja avioehtoa.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.2.19 22:22:20

"Vai meinaatko, että homman pitäisi mennä niin, että ensin avioehdon laatija varmistaa oman selustansa ja kumppanin siistin pihalle potkaisemisen mutta sitten hänen pitäisi kuitenkin saada toiselta se, mitä ei itse kykene antamaan - eli ehdoton rakkaus ja luottamus? Ja tuoko sinusta on se reilu, kohtuullinen ja järkevä tilanne?"

Miksi joku haluisi naimisiin jos epäilee että puoliso aikoo vain perseillä ja potkia pihalle? Jos tämä skenaario on mahdollinen niin miten se avioehdottomuus muka lohduttaa kun se ei takaa rakkautta.

Ja ihan näin by the way, minä olen suhteessa se ns. heikompi osapuoli. Avioehto sopi minulle hyvin, se ei vaikuta arkeen mitenkään. Jos tämä joskus kaatuu niin suren kyllä jotain ihan muuta kuin minun pussistani maksettuja tapetteja tai miehelle jäävää maasturia.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.19 22:33:23

"Itse näen toiset, kolmannet jne. avioliitot hiukan avioliiton ajatusta vastaan sotivina, ellei kyse ole siitä, että aiempi puoliso on kuollut."
Tälleen leskenä on päinvastin absoluuttinen mielipiteeni, ettei koskaan enää- se oikea oli ja meni. Eronneille varsinkin jätetyille ja petetyille tuntuu olevan tärkeämpää löytää se koko elämän kestävä rakkaus joka sitten tietysti pitää todistaa avioliitolla.

  Re: Onko täällä ketään

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   21.2.19 22:33:27

Jos ei olisi ollut avioehtoa, ei olisi enää perintötilaa. Kaikesta liiton aikana hankitusta väännettiin myös lakimiesten avulla.

Mutta ei muuta kuin uskomaan rakkauteen.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.2.19 22:35:57

"Jos ei olisi ollut avioehtoa, ei olisi enää perintötilaa. Kaikesta liiton aikana hankitusta väännettiin myös lakimiesten avulla.

Mutta ei muuta kuin uskomaan rakkauteen."

Eronne johtui varmasti siitä että revit entisestä puolisostasi kaiken irti ja nakkasit raukka paran julmasti pihalle.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.19 22:56:37

Hui, meilläkin sukutila meni vieraisiin käsiin--- "nainen kävi sen aikaa tappelemassa sen sukulaismiehen kanssa, että sai tämän aikaisiksi", sillä lailla tätä on kuvattu. Siellä se vanha päärakennus nyt sit rapistuu käyttämättömänä, kellä vieraalla sitä olisi intressiä pitää kunnossa, ei kellään.

  Re: Onko täällä ketään

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   21.2.19 23:22:20

"Eronne johtui varmasti siitä että revit entisestä puolisostasi kaiken irti ja nakkasit raukka paran julmasti pihalle."

Ihanaa sarkasmia.

Tyhjä ei mitään nyhjäissyt, koska avioehto oli, mutta seuraavalle puolisolleen tuo aiheutti todella hankalan tilanteen. Lakimies on rakkausasioissa paras ystävä.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   22.2.19 00:03:10

....: "Miksi joku haluisi naimisiin jos epäilee että puoliso aikoo vain perseillä ja potkia pihalle? Jos tämä skenaario on mahdollinen niin miten se avioehdottomuus muka lohduttaa kun se ei takaa rakkautta."

No nyt aletaan päästä asiaan! Nimenomaan, miksi mennä naimisiin, jos samalla varautuu eroon? Omasta mielestäni ei tosin riitä se, että itse uskoo suhteeseen, jos se kumppani avioehtoa vaatimalla osoittaa, että hän ei usko ja että hän odottaa sitä perseilyä tai pihalle potkimista. Se on myös omiaan romuttamaan oman uskon, koska yksinhän ei suhdetta sentään voi kasassa pitää.

Vaikka kuinka olisi itse täysillä mukana ja täysillä luottamassa, kyllä siinä äkkiä omakin rakkaus kokee melkoisen kolauksen, jos käy ilmi, että se toinen ei sitten luottanutkaan ihan niin täysillä.

"Ja ihan näin by the way, minä olen suhteessa se ns. heikompi osapuoli. Avioehto sopi minulle hyvin, se ei vaikuta arkeen mitenkään. Jos tämä joskus kaatuu niin suren kyllä jotain ihan muuta kuin minun pussistani maksettuja tapetteja tai miehelle jäävää maasturia."

En minä kyseenalaistakaan avioehtoon suotuvien, ns. heikompien osapuolten rakkautta. Vaan sen toisen osapuolen rakkauden. Tokihan se voi todistaa melkoista rakkautta, että on valmis avioliittoon silti, vaikka toinen ei luota ja haluaa polkea puolisonsa avio-oikeuksia. Itse kuitenkin kannatan paitsi suurta myös molemminpuolista rakkautta. En minäkään surisi suhteen päättyessä "tapetteja tai maasturia", mutten myöskään haluaisi suhteeseen, jossa toinen haluaa varmistaa, että pääsee minusta varmasti eroon ilman, että rakas "maasturi" on vaarassa. Suhteeseen, jossa toiselle on tärkeää, ettei mikään muutu aidosti yhteiseksi vaan ne "maasturit" pysyvät hänen ja vain hänen maastureinaan.

Jotkut eivät halua naimisiin muusta kuin syvästä rakkaudesta, ja se voi särkeä heidän sydämensä, jos käy ilmi, ettei toinen tunne samalla tavalla - nimenomaan SE voi särkeä, ei se, että miettisi eron hetkeä ja sitä, miten "maasturi" lipuu sormien välistä...

Molemminpuolista rakkauttahan saa kaipaamaan muun muassa sellainen asia kuin itsekunnioitus. Avioehtoon suostuva ihminen - etenkin sellainen, joka sen jälkeen kiltisti ja nöyränä elelee, kuin ei muistaisi sellaista olevankaan - voi kyllä melko hyvin todistaa omaa rakkauttaan. Mutta jos paitsi rakastaa toista, myös arvostaa itseään, ymmärtää ihmetellä, miksi joutuu todistamaan rakkauttaan toiselle omista oikeuksistaan luopumalla... Mitä se kertoo sen toisen rakkaudesta? Ja taas päästään siihen molemminpuoliseen rakkauteen. Miksi itseään kunnioittava, syvään rakkauteen kykenevä ihminen tyytyisi vähempään?

"Eronne johtui varmasti siitä että revit entisestä puolisostasi kaiken irti ja nakkasit raukka paran julmasti pihalle."

Itse asiassa erittäin hyvä pointti, vaikka sen varmasti sarkasmiksi tarkoititkin. Nimittäin kaiken maailman "sukutilat" ovat kyllä suvun kesähuviloiden ohella malliesimerkki omaisuudesta, jonka kohdalla hyvin mielellään halutaan sulkea puoliso ulkopuolelle - mutta jonka kohdalla paljon harvemmin halutaan pitää puoliso ulkopuolella myös omaisuuden eteen rehkimisestä ja sen kunnostamisesta. Röyhkeimmille avioehtoilijoille ei ole temppu eikä mitään odottaa puolisolta yhtä jos toistakin työpanosta sukutilan tai rakkaan Bertha-mummon huvilan eteen. Ja sitten kun katto vuotaa, niin totta kai "rakastava aviopari" ottaa remonttirahat yhteisistä varoisista. Siinä kohdin ei ole mikään kiire muistella, kuka olikaan sitä mieltä, että tämä Hänen sukutöllinsä, nyt ja aina.

Ja vaikka noin ei olisikaan... Vaikka sitten ihan oikeasti muistettaisiin, mikä oli kenenkin omaisuutta avioehdon nojalla, niin millaista elämää sekään sitten on? Että se sukutila rempataan yksin? Että rahat siihen on revittävä tasan tarkkaan omalta tililtään eikä mistään muualta? Tuossa ehkä vältetään puolison kaikkein härskein polkeminen, mutta ollaan hyvin kaukana aidosti yhteisestä elämästä.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.2.19 00:46:10

"Varsinkin jos lapsi ei pysty perintöveroa maksamaan ilman perinnön realisointia"

Lainaa saa perintöä vastaan.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   22.2.19 00:47:37

Kolmas kerta toden sanoo.

Kyse on halusta sitoutua ja perustaa yhteinen perhe. Suomessa on avioliittolaki.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: 19 
Päivämäärä:   22.2.19 06:27:04

Jostain kumman syystä ei yllätä, että ihminen, jolla on tiukat kriteerit mm. miehen iälle (niin paljon vanhempi että varmasti kuolee ensin) ja tulotasolle (niin rikas, että vastaa yksin taloudesta eikä puolison tarvitse käydä töissä), suhtautuu myös täysin ehdottomasti lapsiin, avioehtoihin ym. tekijöihin, jotka voisivat tulla rahojen tielle puolison kuoleman jälkeen. Sitä en tiedä, mitä tekemistä noilla vaatimuksilla muka on rakkauden kanssa, mutta saahan sitä toki itselleen uskotella moyä haluaa.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Pip 
Päivämäärä:   22.2.19 07:21:14

Kaveri meni kolmannen kerran naimisiin. Kuulemma mies halusi enenmmän, että naisen suku uskoisi heidän olevan tosissaan. Morsiammen vanhemmat tulivat juhliin melkein arkivaatteissa, lahjaa en enää itsekkään vienyt kun jo kahdesti osallistunut. Muka vitsinä heitetty "tälläkertaa ehtii kunnolla hoitaa suhdetta kun kummankin lapset ovat puolet ajasta etävanhemmilla" kuulosti ärsyttävältä.
Ehkä kuitenkin niin totta.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   22.2.19 11:52:59

19: "Jostain kumman syystä ei yllätä, että ihminen, jolla on tiukat kriteerit mm. miehen iälle (niin paljon vanhempi että varmasti kuolee ensin) ja tulotasolle (niin rikas, että vastaa yksin taloudesta eikä puolison tarvitse käydä töissä), suhtautuu myös täysin ehdottomasti lapsiin, avioehtoihin ym. tekijöihin, jotka voisivat tulla rahojen tielle puolison kuoleman jälkeen. Sitä en tiedä, mitä tekemistä noilla vaatimuksilla muka on rakkauden kanssa, mutta saahan sitä toki itselleen uskotella moyä haluaa."

Jos sinulla on joku tuollainen tuttava, niin en tiedä, miten se tähän keskusteluun liittyy.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Usva 
Päivämäärä:   22.2.19 12:27:41

Naimisiin meno ei ole merkki siitä, että "ollaan tosissaan". Rakkauden merkki se kyllä on. Naimisiinmeno on juridinen sopimus. Sopimus siitä, että toinen on myös viranomaisten silmissä puoliso ja omainen. Ja se on paras rakkauden osoitus, että turvaa puolison aseman, JOS jotain sattuu.

Puolison aseman voi turvata myös testamentilla ja erinäisillä sopimuksilla, mutta miksi maksaa siitä paljon enemmän perintöverona ja maksuina asianajajille?

Aina se kuolema ei ole pahin mikä sattuu, puoliso voi jäädä myös koomaan, vaikeasti vammaiseksi. Siinä kohtaa avopuolisona oleminen onkin aika kinkkistä.....

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.2.19 12:41:10

Muuhun en ota kantaa, mutta nyt täytyy kyllä ihmetellä onko tosiaan niin että jos lapsia ei ole niin puoliso perii? Ihan ketjun alkupuolella genu näin väitti.

Itse olen ollut siinä uskossa että puoliso ei koskaan peri mitään jos testamenttia ei ole tehty. Toki yhteinen omaisuus jaetaan, mutta sehän on lesken omaa omaisuutta, ei perintöä. Oman käsitykseni mukaan perintö menee ensisijaisesti lapsille, sitten vainajan vanhemmille tai sisaruksille jos näitä on. Jos ei ole niin kaivetaan vielä kaukaisemmat sukulaiset.

Jos olen väärässä niin mihin kohtaan perintöketjussa leski sijoittuu? Onko siis perintöketjussa ennen vanhempia ja sisaruksia? Mielenkiintoista jos näin todella on.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.2.19 12:54:10

No piti itse googlettaa ja niinhän tuolla luki että puoliso tosiaan perii jos lapsia ei ole. Lapsettomana kannattaakin sitten miettiä elääkö avo- vai avioliitossa.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: 19 
Päivämäärä:   22.2.19 13:58:32

"Jos sinulla on joku tuollainen tuttava, niin en tiedä, miten se tähän keskusteluun liittyy."
Sattumalta ihan täsmälleen samalla lailla liittyy kuin sinunkin mielipiteesi.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   22.2.19 14:43:21

,: Todellakin juuri näin: ainoastaan lapset menevät puolison edelle perimisessä. Jos lapsia ei ole mutta aviopuoliso löytyy, tämä perii. Muut sukulaiset perivät ainoastaan, ellei ole lapsia eikä puolisoa. Ja kovin kaukaisia sukulaisia ei muuten "kaiveta" koskaan. Serkku ei enää peri.

Sitä en tiedä, mitä "mielenkiintoista" tuossa asiassa on. Mielestäni on erittäin loogista, että nimenomaan aviopuoliso - se henkilö, jonka kanssa elämä ja myös koti, talous ja omaisuus on jaettu - perii. Olisi huomattavan omituista, jos joku äiti tai isä, sisaruksista puhumattakaan, menisi perimisessä puolison edelle.

Kannattaa muuten ihan oikeasti perehtyä näihin asioihin. Tekin, jotka olette sitä mieltä, että Genuine-täti on avioehtoasiasssa tyhmä ja väärässä, tehkää itsellenne edes se palvelus, että OTATTE SELVÄÄ esimerkiksi juuri perimiseen liittyvistä asioista. On aika kamalaa, että ihmiset menevät "fiksuina ja järkevinä" sorkkimaan avio-oikeutta ja laatimaan avioehtojaan, ilman että heillä on edes mitään hajua siitä, mihin he kajoavat ja mitä seurauksia heidän avioehdoillaan on.

19: "Sattumalta ihan täsmälleen samalla lailla liittyy kuin sinunkin mielipiteesi."

Tuskinpa. Minun mielipiteeni koskee keskustelun alla olevia aiheita, sinun käsityksesi jonkun tuttavasi toiminnasta taas aika heikosti.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: nöpö 
Päivämäärä:   22.2.19 15:06:35

Mä olen toisessa avioliitossa.

Mentiin aikoinaan nuoruuden rakkauden kanssa naimisiin, ikää oli 22 vuotta ja oltiin yhdessä kymmenen vuotta, tehtiin pari lasta ja mies loi uraa ja mä olin kotona kahden pienen lapsen kanssa. Mä kun lähenin kolmeakymmentä niin tahdoin tehdä jotain elämälläni ja lähdin opiskelemaan. Tämä oli miehelle kova pala ja meillä alkoi sitten parisuhde mennä penkin alle. Oltiin oltu tosi nuoria kun alettiin seurustella eli mä olin 16v. ja mies 17v ja sitten yht' äkkiä kolmekymppisinä huomattiin, että mehän halutaan ihan eri asioita. Meille tuli ero kun täysin 32 vuotta ja elin sinkkuna nelisen vuotta, mies kyllä löysi heti uuden ;)

Mä olin 36 kun löysin uuden miehen. Lapset oli siinä vaiheessa kouluikäisiä ja joka toinen viikonloppu isällään. Löysin uuden miehen harrastusten parista ja nyt me ollaan oltu yhdessä kahdeksan vuotta. Me mentiin naimisiin pari vuotta sitten koska meillä on yhteinen koti ja talous mutta kummallakin lapsia mutta ei yhteisiä.

Eli jos jommalle kummalle sattuu jotain, kuolee siis. Menee se puolikas niille perillisille eli joko minä tai mies joudutaan myymään tuo meidän yhteinen koti koska kumpikaan ei sitä yksinään pysty lunastamaan. Toki tuo koti on myös molempien lasten koti mutta kuolemantapauksessa mukaan tulee avoliitossa ne perilliset ja sieltä siten ne entiset puolisot ja soppa on valmis. Ja jos tosiaan toinen kuolee ja on vaikka talon osalta tehty testamentti niin silti siitä joutuu maksamaan perintöveroa enemmän kuin siinä tapauksessa, että se puolikas menee leskelle. Ja meillä on siis talon osalta keskinäinen testamentti.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   22.2.19 15:28:15

-: Pari korjausta.

"Jos on lapsia, niin lasten lakiosa on puolet kuolleen puolison perinnöstä eli 1/4 puolisoiden yhteisestä omaisuudesta."

Tämä ei ihan varauksetta pidä paikkansa. Kuvitellaan, että meillä on pariskunta Matti ja Maija. Maijan omaisuuden arvo on 10 000 euroa ja Matin 90 000 euroa. Maija kuolee. Silloin tilanne ei SUINKAAN ole sen, että Maijan lasten lakiosa olisi puolisoiden yhteen lasketusta omaisuudesta neljännes eli 25 000 euroa. Jos niin olisi, sehän tarkoittaisi sitä, että Matti olisi velvollinen antamaan omasta omaisuudestaan 15 000 euroa Maijan lapsille perinnöksi. Näin ei ole.

"Ilman avioehtoa ja testamenttia aviopuolisolle menee se puolikas joka on jo hänen sekä perintö joko kokonaan tai se mitä lasten lakiosasta ja mahdollisesta testamentista jää."

Lapset saavat kyllä lähtökohtaisesti muutakin kuin lakiosan. Lapset perivät vanhempansa kokonaan, ellei esimerkiksi testamentilla ole muuta määrätty. Aviopuoliso saa tasinkoa niin, että hän saa puolet yhteen lasketusta omaisuudesta, JOS hän on ollut vähävaraisempi osapuoli, muttei varsinaisesti peri yhtään mitään, jos kuolleella on lapsia ja jos testamenttia ei ole. Lapset perivät vanhempansa kokonaan.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: 19 
Päivämäärä:   22.2.19 15:33:11

"Tuskinpa. Minun mielipiteeni koskee keskustelun alla olevia aiheita, sinun käsityksesi jonkun tuttavasi toiminnasta taas aika heikosti."
Jankkaa vaan. Ehkä joskus vielä uskot siihen edes itse.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Perillinen 
Päivämäärä:   22.2.19 15:49:56

Jos aviopuolisot eivät ole tehneet keskinäistä testamenttia, jossa määräävät leskelle koko yhteisen omaisuutensa, ei leski saa kuin pitää oman puolikkaansa pesästä ja vainajan rintaperilliset tai adoptiolapset perivät vainajan osuuden kokonaan.

Juuri keskinäinen omistusoikeustestamentti tekee tilanteita, joissa lapset voivat sitten hakea lakiosaansa pesästä. Sen suuruus on puolet siitä, minkä perillinen olisi ilman testamentin olemassaoloa saanut.

Jos puolisoiden yhteinen omaisuus olisi 100 000 euroa, niin leski pitää 50 000, eli oman osuutensa ja oletetaan, että vainajalla olisi ollut kaksi lasta ( joko lesken tai jonkun muun kanssa, sillä ei väliä), niin he saisivat kumpikin 25 000, jos testamenttia ei ole olemassa. Jos taas testamentilla on puolisolle määrätty koko omaisuus, ja lapset hakevat lakiosaansa, on se 12 500 kummallekin jälkeläiselle.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   22.2.19 15:51:38

19: "Jankkaa vaan. Ehkä joskus vielä uskot siihen edes itse."

Itse asiassa uskominen ei kyllä tuota vähäisintäkään vaikeutta vaan päinvastoin usko omiin mielipiteisiin ei voi muuta kuin pönkittyä entisestään, kun vastapuolella ei ole esittää ensimmäistäkään älyllistä vasta-argumenttia. Tai siis ei näemmä minkäänlaista argumenttia ensinkään.

Palataan asiaan ja uskomiseen sitten, jos sinulla on oikeasti jotakin sanottavaa aiheesta, niin että omaa käsitystään olisi edes aihetta kyseenalaistaa.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   22.2.19 15:56:47

Perillinen: "Jos puolisoiden yhteinen omaisuus olisi 100 000 euroa, niin leski pitää 50 000, eli oman osuutensa --"

Edelleen, tuo pitää paikkansa vain olettaen, että puolisoiden osuus yhteen lasketusta omaisuudesta on sama (eli molempien omaisuuden arvo on 50 000 euroa) tai leski on ollut se vähävaraisempi osapuoli ja saanut tasinkoa niin, että hän saa yhteen lasketusta omaisuudesta puolet eli sen 50 000 euroa. Jos taas leski on varakkaampi osapuoli, hän saattaa hyvinkin saada pitää puolisoiden yhteen lasketusta omaisuudesta vaikka miten suuren osan, ihan riippuen siitä, kuinka suuri osa siitä on hänen omaisuuttaan. Lesken ei siis tarvitse antaa puolisonsa lapsille OMASTA omaisuudestaan penniäkään. Eli jos 100 000 eurosta lesken omaisuutta on 90 000 euroa, hän saa pitää juuri täsmälleen sen summan, ei ainoastaan 50 000 euroa.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   22.2.19 16:00:19

Veljeni AVOvaimo kuoli joulun alla. Olivat yhdessä 20v ja asuivat avovaimon talossa. Avovaimolla poika joka perii kaiken. Ihan kaiken.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   22.2.19 16:01:38

"Veljeni AVOvaimo kuoli joulun alla. Olivat yhdessä 20v ja asuivat avovaimon talossa. Avovaimolla poika joka perii kaiken. Ihan kaiken."

Jep. Tämäkin on syytä muistaa niiden, jotka toitottavat, miten avioliitto ei merkitse mitään ja on vain lapsellinen paperilappunen.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Dotti 
Päivämäärä:   22.2.19 16:06:33

Lainanotoissa kannattaa olla varovainen, on sitten naimisissa tai ei. Nimittäin yhteisvastuullinen laina tarkoittaa sitä että jos toinen kuolee tai on kuollessaan varaton, koko laina siirtyy jäljellejääneen maksettavaksi huolimatta siitä miten omaisuus jakaantuu eli lapsia perimässä omaisuutta.

Edes se että lainan vakuutena on esim. kiinteistö, ei takaa sitä etteikö pääsisi maksumieheksi koska kiinteistön siirtyminen perillisille ei vapauta velasta. Kannattaa siis olla tarkkana niiden lainaehtojen kanssa eli molemmilla määritelty omat lainaosuudet.

  Re: Onko täällä ketään joka ollut naimisissa useamma

Lähettäjä: Perillinen 
Päivämäärä:   22.2.19 16:15:50

Genuine, tein tarkoituksella hyvin yksinkertaisen esimerkin, jossa omaisuus on tasan puoliksi omistettu kaikki omaisuus avio-oikeuden alaista, eikä ole testamentteja mihinkään suuntaan, koska halusin tuota lakiosaa havainnollistaa. Se kun ei ole mikään nopalla heitettavä asia, kuten joistain kirjoituksista saattaisi kuvitella.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.