Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: anoppiongelma 
Päivämäärä:   21.2.19 09:58:45

Olen erittäin eläinrakas ihminen. Nyt on kolme kissaa ja kaksi koiraa, ja kolmas (pentu) on tulossa viikon päästä.

Ongelmana on, että anoppi on jaksanut taivastella ja ihmetellä eläinten määrää alusta saakka. Mitä ihmettä tehdään kolmannella kissalla tai toisella koiralla, ja kai ainakin kissat laitetaan pois kun vauva syntyy? On kai sanomattakin selvää että ei annettu pois. Anoppi on siis maatalon kasvatti, joka ei siedä yhtään eläimiä sisällä, ja eläimistä ei ole hänen mielestään kuin työtä ja haittaa. Meille ne ovat perheenjäseniä ja harrastuskavereita.

En ole tavallisesti kovin sanavalmis, mutta nyt haluaisin miettiä jo etukäteen jonkun nasevan vastakommentin kun satavarmasti ihmettelee että miksi ihmeessä piti kolmas koira hankkia. Vinkkejä?

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: himmu 
Päivämäärä:   21.2.19 10:01:27

Mikso joku naseva kommentti?Eikö riitä, että sanot teidän perhe elää tavallaan anoppi tavallaan.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: anoppiongelma 
Päivämäärä:   21.2.19 10:06:13

Jos vaikka anoppi alkaisi nyt kymmenen vuoden jälkeen tajuamaan että ihmiset haluavat eri asioita? Että ei ole hänen päätettävissään meidän eläinmäärämme? Olen yrittänyt nätisti sanoa että me kun eläimistä välitetään jne. mutta nyt alkaa nousemaan savu korvista kun edes ajattelen mitä mahdollisesti tulee möläyttämään. Ei ole vielä tähän päivään mennessä tajunnut että hänen kommentointinsa ovat sopimattomia ja aika loukkaaviakin.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: Hiili 
Päivämäärä:   21.2.19 10:09:54

Himmua kompaten. Meillä on meidän harrastukset oma elämämme sulla omasi.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: Hiili 
Päivämäärä:   21.2.19 10:11:32

Stu. Näköjään.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: mi-mi 
Päivämäärä:   21.2.19 10:15:44

Onkohan taustalla huonoja kokemuksia? Tai siis mietin vaan, kun mulla itsellä on sisko joka haalii aina jos jonkunlaista eläintä, mutta niiden kaikkien kanssa tulee ongelmia ja ne laitetaan pois. Kissoja parhaimmillaan 8, puolesta luovuttiin kun eivät oppineet laatikolle vaan pissivät sinne tänne. Otti kaksi koiraa ja antoi kummatkin pois kun toinen puri lasta. Pari vuotta sen jälkeen tuli uusi koira melkein samaan aikaan vauvan kanssa.

Joskus se huoli on ihan aiheellinen.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.2.19 10:20:21

No miten se teidän lapsi/lapset on/ovat pärjänneet teidän eläintarhan kanssa?
Ettei siis anoppi ole syystä huolissaan lapsenlapsista.
Jäävätkö lapset kakkosiksi, kun elukat ovat sijalla yksi?

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: anoppiongelma 
Päivämäärä:   21.2.19 10:22:03

Ei ole tietääkseeni huonoja kokemuksia. Meillä eläimet hoidetaan asiallisesti, eikä kertaakaan ole pyydetty hoitoapua. Heillä itsellään on ollut joskus taannoin koira ja kissa, mutta kumpikin on pidetty visusti ulkona, koira mallia pihanperän räkyttäjä ja kissa oli vain hiirten takia.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   21.2.19 10:26:09

Sanoisin "Talo elää tavallaan." ja hymyilisin päälle. En minä sen enempää jaksaisi sanoa. Se anoppi valittaa, jos on valittaakseen enkä minä jaksaisi alkaa tappelemaan. Mies voi sitten sanoa äidilleen, että lopettaa sen kauhistelun ja antaa jokaisen elää tyylillään.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: anoppiongelma 
Päivämäärä:   21.2.19 10:27:31

Lapset pärjäävät oikein mainiosti, ja heidät toki laitetaan ykkössijalle. Meidän arki sujuu ihan luonnostaan lasten ja eläintenhoidon ympärillä, ja ne nivoutuvat aika mukavasti yhteen. Koirien kanssa harrastaminen (toko, nose work) on ainoa juttu mikä on minulle ns. omaa aikaa, ja senkin teen isoksi osaksi lasten kanssa kotona. Koirien kanssa ulkoillaan paljon, mutta lapset ovat siinäkin ihan luonnostaan mukana, ulkoiltavahan olisi ilman koiriakin. Ikinä ei ole tullut oloa että lapset tai eläimet kärsisivät toistensa olemassaolosta.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.19 10:27:50

Sano kahdenkesken, että kommentointi tuntuu ikävltä. Nasevat kommentit yleensä vain haastavat riitaa.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   21.2.19 10:38:25

Pitkällä 20 vuoden anoppikokemuksella neuvoisin vielä miettimään kannattaako mitään erityisen nasevaa laukaista anopille. Sellaiset sanomiset jäävät varmasti kaivelemaan, ja välit voivat heikentyä entisestään. Kaikesta kanssakäymisestä tulee ikävää ja vastenmielistä, jos välit huononevat. Siinä kärsivät lapset ja miehesi, vaikket itse olisikaan pahoillasi tilanteesta.

On parempi säilyttää kohteliaat välit. Vaikka homma tuntuisikin teeskentelyltä, aikuismainen kohteliaisuus ja ystävällisyys on kuitenkin parempi vaihtoehto. Aina. Appivanhempien kanssa ei tarvitse olla ylin ystävä, vaan voitte olla ystävällismielisiä tuttuja. Omat appivanhempani ovat hyvin erilaisia kuin minä ( esim. juuri näissä eläinasioissa ), ja paras vaihtoehto on ollut, ettemme tutustu liian läheisesti, vaan olemme juuri näitä ystävällisiä ja kohteliaita tuttuja.

Nasevuuksien sijaan suosittelen, että miehesi hoitaa hankalat asiat anopin suuntaan. Tekee hänelle selväksi, että teillä on oma elämänne. Miehesi asia on huolehtia, että hänen äitinsä ei puutu liikaa teidän asioihinne. On epäreilua jättää miniä kärvistelemään ja riitautumaan anoppinsa kanssa, kun itse voisi hoitaa asian välien kärsimättä.

Itse olen pärjäillyt kohtuullisen vaativien appivanhempien kanssa taktiikalla, jossa mieheni hoitaa heille päin ihan kaikki vähänkin ikävät/ei niin positiiviset asiat, ja minun suustani tulee heille vain ja ainoastaan kivoja juttuja. Tällä systeemillä sinne on ihan ok mennä kyläilemään, koska kaikki tietävät, ettei asioita ruveta kaivelemaan eikä kukaan halua kärjistää tilannetta töräyttelemällä. Välillä mies käy appivanhemmilla lasten kanssa, ja minä jään kotiin. Kukaan ei näe siinä mitään kummallista, ja he varmasti nauttivat siellä olostaan ilman minua.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: ep 
Päivämäärä:   21.2.19 10:40:37

Juuri näin. Jokainen hoitaa omat vanhempansa ruotuun.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.2.19 15:12:04

Helpoimmalla pääsee kun sanoo reilusti päin naamaa että meidän eläminen ja eläimet ei sinulle kuulu. Etenkin tuommoisedta kissakommentista sanoisin että tämä on meidän ja eläinten koti, jos ei miellytä ja suuta ei saa soukeammalle niin ovi on tuolla.
Meillä meni välit ja paljon toimivampi näin. Itse en jaksaisi mitään väkinäistä tekoystävällisyyttä, pelkkää ajantuhlausta.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: ykr 
Päivämäärä:   21.2.19 18:18:49

"Yllättävän paljon sinä jaksat tällä asialla persettäsi hinkata."

Laita se poikkis sanomaan äidilleen, että jos perse kutiaa, niin raapikoon sitä jollain muulla kuin teidän koirillanne.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: Uma 
Päivämäärä:   22.2.19 11:49:44

Niin munkin anoppi vastusti meidän koiran hankintaa. Nykyään on umpirakastunut tuohon hurttaan vaikka sitä muka niin "inhoaa"

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: juu vai ei 
Päivämäärä:   22.2.19 12:00:43

No en minäkään ymmärrä mihin ihminen tarvistee noin montaa elukkaa vaikka minullakin kaksi koiraa. Silti tuntuu ettei aika riitä niiden yksilölliseen hoitamiseen (esim treenaamiseen) kun pitäisi töissäkin kuitenkin käydä...

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: onslow 
Päivämäärä:   22.2.19 12:06:15

Mun anoppi mäkätti kans koirista. Ei mitkään -meidän tapa elää- kommentit saaneet sitä sulkemaan suutaan. Jatkuvaa arvostelua kuuntelin pari vuotta.

Anoppi on intohimoinen virkkaaja. Istuin sen viereen ja aloin taivastelemaan, miten typeää tuollainen koukun heiluttaminen on. Ja perään sanoin, että huomaatko...sun tärkee juttu on sulle tärkee ja nää koirat on mulle tärkee juttu, eikä ole kivaa kuunnella tota irvistelyä. Sillon vihdoinkin tajusi lopettaa

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: anoppiongelma 
Päivämäärä:   22.2.19 12:48:31

juu vai ei, joku, kuten nämä jokuset anopit eivät sinun tapaasi ymmärrä edes niitä kahta koiraa jotka sinulla on. Minulla nykyisistä koirista toinen on eläkeläinen ja toinen viittä vailla eläkeikäinen, en näe tarpeelliseksi odottaa että kumpikin kupsahtavat ennen kuin otan seuraavan koiran.

Meillä treenataan nose workia 10-20min kerrallaan 2-3krt/viikko. Varsinaiset tokotreenit on kerta viikkoon, lisäksi kotona tokoillaan 1-2krt/viikko oman ja koirien mielentilan mukaan, ei välttämättä mitään tuntia kerralla. En koe että tämä veisi mitenkään kamalasti aikaa. Ja harrastelumme on puhtaasti omaksi ja koirien iloksi tehtävää, ei mitään hiki hatussa meriittien haalimista. Ulkoilut tulisi ulkoiltua samaan tapaan muutenkin ilman koiriakin, kuten on mainittua. Jokin aika sitten täällä oli ketju jossa joku mainosti että koirat pitää lenkkeilytyttääkin erikseen jotta saavat sitä kuuluisaa yksilöllistä huomiota, mutta itse en näe tarvetta sellaiselle. Liekkö koiraparat kärsivät tästä kamalasti kun joutuvat porukalla ulkoilemaan 1-4h päivässä.

Tuotakin minä mietin että kun anoppi on intohimoinen hiihtäjä, ja on kovin minullekin tuputtanut että pitäisi ostaa jotkut 500e sukset ja pitäisi aloittaa hiihtäminen. Minä sanalla sanoen inhoan hiihtämistä, joten josko voisin kääntää asian jotenkin niin että tajuaisi pointin.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.2.19 13:04:44

Kun päivittelee niin toteat "niin ajatteles, onneksi sinun ei tarvi siitä laumasta huolehtia ja murehtia, kun minä hoidan sen puolen" :D

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   22.2.19 13:27:41

Ain(o)a toimiva tapa on heittää anoppi niska-perse -otteella ovesta ulos.

  Re: Miten vastata.. (OK)

Lähettäjä: Reija 
Päivämäärä:   22.2.19 13:33:14

Juu vai ei; miksi,ne koirat automaattisesti tarvitsisivat yksilällistä huomiota? Minullanon 9 koiraa. 6 siperianhuskya, 2 grönlanninkoiraanja sakemanni. Niistä yksi koira nauttiiajasta linun kanssani kahdestaan (ja toki saakin sitä), ei varmaan ole yllätys mikä..
Lopuista kahdeksasta yksi on kerran ollut seurassani ilman muita koiria, kun piti ell-päivystykseen lähteä. Miksi ihmeessä niitä pitäisi erotella saamaan "omaa aikaa"?

Aloittajalle, ennemmin oikea keskustelu kuin mitkään näpäytykset. Se vain tulehduttaa välit.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.