Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.18 17:25:22

Saako verokortista jotenkin pois tuon että vuositulot jaetaan joka kuulle, ja ylimenevästä osasta menee se lisäprosentti? Minulla on nyt sellainen tilanne, että olen opiskelija, ja tulot ovat pienet (<10t/vuosi), mutta tulevat parin kuun aikana. Tulorajana on siis noin 13t, ja kun palkka on vaikka 2000e kuussa, tavallinen veroprosentti (4 %) menee vain puolesta palkasta, ja lopusta menee 30 %.

Saako tuota muutettua jotenkin niin että verokortti "älyäisi" että vuoden tuloja ei pidä jakaa joka kuulle, vaan että olisi vain yksi raja?

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: Kep 
Päivämäärä:   14.12.18 17:26:18

Valitset vaihtoehdon B verokortistasi

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.18 17:26:24

Siinä on vaihtoehdot A ja B, rasti se vuositulorajan mukainen kohta B.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.18 17:30:37

Ei ole enää aata ja beetä vaan pelkästään vuosituloraja.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.18 17:36:16

Kyse on tämän vuoden verokortista, eli kaiketi ne A ja B vaihtoehdot vielä on? Tuossa verokortista jonka olen sähköisesti saanut ei ole mitään raksijuttuja tai edes kohtaa mistä sen näkisi, mutta olenhan saattanut sen laittaa tilatessa.
Homma on sinänsä vähän haastava kun olen töissä kaverille joka tekee ensimmäistä kertaa palkkalaskelmia, ja hän ei itsekään ole ihan perillä jutuista, en tiedä johtuuko tuo lisäprossan meneminen minusta vai hänestä.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: Alaisesta 
Päivämäärä:   14.12.18 17:37:15

Muutosverokortissa ei ole mitään kk-tulorajoja...

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   14.12.18 17:38:19

Et voi vaihtaa kesken vuoden ennakonpidätystapaa. Alkuperäisellä valinnalla mennään koko vuosi.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.18 17:38:46

"Lähettäjä: Alaisesta
Päivämäärä: 14.12.18 17:37:15

Muutosverokortissa ei ole mitään kk-tulorajoja..."

Mistä lisäprosentin meneminen sitten voi johtua?

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.12.18 17:40:01

Jos siinä on perusprosentti ja lisäprosentti sekä yksi tuloraja niin kaikki tulot alle tulorajan menee sillä perusprosentilla. Tuloraja lähtee alusta taas 1.1.19.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: Alaisesta 
Päivämäärä:   14.12.18 17:41:18

Joko tuloraja mennyt yli tai palkanlaskija mokannut.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.12.18 17:41:57

Jos se 13000 on tullut täyteen, niin loput menee lisäprosentilla. Jos se ei ole tullut täyteen, kaverisi ei osaa laskea palkkoja.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.18 17:41:58

"Lähettäjä: 123
Päivämäärä: 14.12.18 17:38:19

Et voi vaihtaa kesken vuoden ennakonpidätystapaa. Alkuperäisellä valinnalla mennään koko vuosi."

Muistan vaihtaneeni, jos puhutaan tästä A ja B vuositulorajasta. Viimeksi kun valmistuin, verokortti oli ilmeisesti sen A:n mukaan eli kuukaudelle jaetun summan jälkeen meni lisäprosentti, enkä viitsinyt puolta vuotta kitkutella niin että valtaosasta palkasta meni se 30 pinnaa.. Ja sen sai tosiaan muutettua.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.12.18 17:42:07

Näkyykö siinä tulorajat kausittain prosenttien alla? Myös muutosverokortti voi olla kausitulorajalla.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   14.12.18 17:42:45

Komppaan nimimerkkiä Mä.

Jos verokortissa näkyy vain yksi tuloraja, on kyseessä B-verokortti.

Eli kaikki, mitä tienaat tänä vuonna alle 13.000 €, menee 4 %:lla ja ylimenevästä menee sitten veroa 30 %.

"Syyllinen" on siis kaverisi, joka ei osaa lukea verokorttia oikein.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.18 17:42:49

Ei ole tullut se 13 tonnia täyteen millään, kyse vuoden ainoista ansioista kesätöinä.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.12.18 17:44:34

Valintaa ei voi vaihtaa A:sta B:hen kesken vuoden jo käytetyllä verokortilla muutoin kuin että laskettaa uuden muutosverokortin.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: Kep 
Päivämäärä:   14.12.18 17:44:55

Laskeeko hän jollain ohjelmalla? Jos laskee niin sinne pitää selkeästi määrittää tuo B vaihtoehto, muuten ohjelma jakaa laitetun vuositulon kuukausirajoiksi!

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   14.12.18 17:45:07

"Muistan vaihtaneeni, jos puhutaan tästä A ja B vuositulorajasta. Viimeksi kun valmistuin, verokortti oli ilmeisesti sen A:n mukaan eli kuukaudelle jaetun summan jälkeen meni lisäprosentti, enkä viitsinyt puolta vuotta kitkutella niin että valtaosasta palkasta meni se 30 pinnaa.. Ja sen sai tosiaan muutettua."
Tulorajaa ja ennakonpidätysprosenttia voi toki muuttaa molemmissa, mutta perustetta ei.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.12.18 17:47:30

Onko se verokortti se verottajan alkuperäinen jossa näkyy A ja B vaihtoehto VAI Muutosverokortti jossa on pelkkä vuosituloraja 13000e VAI Muutosverokortti jossa vuosituloraja 13000e + kausittaiset tulorajat?

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: PHT 
Päivämäärä:   14.12.18 17:47:43

Hae omaverosta uusi muutpsverokortti. Jos tuloraja ei ole ylittynyt niin palkanlaskija mokannut. Korjaus asiaan tulee muutosvero kautta.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.12.18 17:49:17

123: tulorajaa ei voi itse muuttaa, vain prosenttia voi nostaa. Tulorajan muutokseen pitää laskettaa uusi verokortti.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.12.18 17:53:02

Veikkaan myös että verokortilla käytetty kumulatiivista laskentatapaa vaikka pitäisi käyttää vuositulorajaa. Siksi otettu liikaa veroa. Palkanlaskijaan yhteyttä, palauttaa liikaa perityn ennakonpidätyksen, jos siis väärin peritty. Tai sitten odotat että saat tasauksen /veronpalautuksen ensi vuonna.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   14.12.18 17:55:16

"123: tulorajaa ei voi itse muuttaa, vain prosenttia voi nostaa. Tulorajan muutokseen pitää laskettaa uusi verokortti."
En tarkoittanutkaan, että ne voi itse muuttaa. Vaan että niitä voi muuttaa, jos esim. tulorajat uhkaavat tjlla täyteen. Muutosverokorttiinkin tulee kuitenkin se sama ennakonpidätyskausi, joka oli alkuperäisessäkin.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.12.18 17:59:08

123: aa ok, käsitin väärin. Jos tarkoitat "ennakonpidätyskaudella " sitä että jos alkuperäinen verokortti on ollut A niin muutosverokorttikin pitäisi olla "a eli kumulatiivinen" , ei pidä paikkaansa. A vaihtoehdon jälkeen voi laskettaa verokortin yhdellä vuositulorajalla eli ns. B vaihtoehto.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   14.12.18 18:21:36

Mä: itse olen ollut siinä uskossa, että valintaa ei voi muuttaa. No, onneksi ei tarvitse sitäkään enää miettiä.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.12.18 18:40:14

123: muutosverokortilla voi muuttaa valintaa a / b, mutta käytössä olevan verokortin tapaa ei voi kesken vuoden muuttaa.

  Re: Verokortti, kk-raja

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.12.18 18:40:28

123: On voinut muuttaa kyllä :) ja ens vuonna näitä ei enää onneksi tarvi miettiä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.