Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Auli 
Päivämäärä:   14.12.18 15:48:02

Onko Sirdalud jotenkin "paha" lääke? Laitoin reseptin uusinta pyynnön, mutta sitä ei uusittu. Syytä ei tietenkään kerrottu koska tein pyynnön omakannan kautta.
Onko kyseessä lähtee, jota ei normaalisti uusita?

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.12.18 15:50:05

No eihän se ole mikään sellainen lääke, jota on tarkoitus jatkuvasti syödä!
Uudestaan lääkäriin, jos vielä sitä tarvitset.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Auli 
Päivämäärä:   14.12.18 15:57:56

Kiitän, ...

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Kopea 
Päivämäärä:   14.12.18 15:59:00

Hmmm, mulla uusittiin Norflex, vaikka omakannan kautta itsekin uusin.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Koissu 
Päivämäärä:   14.12.18 16:02:27

Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 14.12.18 15:50:05

No eihän se ole mikään sellainen lääke, jota on tarkoitus jatkuvasti syödä!
Uudestaan lääkäriin, jos vielä sitä tarvitset."

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: zzz 
Päivämäärä:   14.12.18 16:03:46

Ihan normaalisti mulla on uusittu. Ei tarvinnut lääkärikäyntiä. Toki, jos olet paketillisen vetänyt lyhyessä ajassa, niin voidaan vähän kysellä. Eipä tuo 2 mg mitään kovin hurjaa lääkettä ole.

"No eihän se ole mikään sellainen lääke, jota on tarkoitus jatkuvasti syödä!
Uudestaan lääkäriin, jos vielä sitä tarvitset."
- No jos sitä syö satunnaisesti esim. toimistotyöstä johtuviin kipuihin, niin eihän se tarve muuksi muutu.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   14.12.18 16:10:49

Itsellä myös teho hävisi parin paketin jälkeen. Enpä ole sittemmin uusinut, tarjottu on.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.18 16:13:54

On tarkoitettu tilapäiseen käyttöön. Joillakin voi olla joku jatkuvampaa käyttöä vaativa vaiva, jolloin sitä saatetaan uusiakin, mutta valtaosalla ei.

Jos ei yksi paketti ole vaivaa poistanut, niin mars takaisin lääkäriin, vaatii muuta selvittelyä vaiva.

"- No jos sitä syö satunnaisesti esim. toimistotyöstä johtuviin kipuihin, niin eihän se tarve muuksi muutu." Ei toimistotyö ole mikään vaiva. Jos se aiheuttaa jatkuvaa lihasrelaksanttien tarvetta, niin ergonomia-asiat kuntoon ja jumpalle vahvistamaan tukilihaksia, niin että kroppa kestää toimistotyötä ilman relaksantteja.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: rip 
Päivämäärä:   14.12.18 16:14:18

Eikö Sirdalud ole kolmiolääke? Olisko syynä se.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   14.12.18 16:17:00

Mulla on jatkuvassa käytössä. Vaihtelen norflexin kanssa. Myös muita kolmiolääkkeitä. Löytyy kyllä sitten erikoislääkärien lausuntoja, kuvia, leikkauksia yms. Eipä toi mikään hurja lääke oo.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   14.12.18 16:24:59

"- No jos sitä syö satunnaisesti esim. toimistotyöstä johtuviin kipuihin, niin eihän se tarve muuksi muutu." Ei toimistotyö ole mikään vaiva. Jos se aiheuttaa jatkuvaa lihasrelaksanttien tarvetta, niin ergonomia-asiat kuntoon ja jumpalle vahvistamaan tukilihaksia, niin että kroppa kestää toimistotyötä ilman relaksantteja."

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Auli 
Päivämäärä:   14.12.18 17:34:46

30 tablettia kulunut yli 3kk aikana. Polvi on sökö, ontuminen aiheuttaa pohjelihasten kipeytymisen ja selkään väärän asennon. Sirdalud yötä vasten niin aamulla olo on parempi.
Pitää varmaan käydä yksityisellä.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.18 18:32:35

Kauhea takku saada tramal ja lyrica uusittua, vaikka ne menee parantumattomaan hermovaurioon ja - kipuun, vaurio on hengen pelestavan leikkauksen komplikaatio. Kaikesta on lausunnot paperilla, mutta ei mene läpi tk-lääkärille, jos laitan uusintaan apteekin kautta. Vetuttaa aina tayssin tai keskussairaalan kautta pistää uusintaan, kun ns oma lääkäri ei suostu. Perusteluja en ole saanut kertaakaan, enkä edes lääkäriä kiinni. Tayssista tulevassa reseptissä lukee aina, että jatkuvaan käyttöön ja pysyvään vaivaan.

Ei tuossa muuten mitään, töissä olen normaalisti ja päivät menee ok. Mutta öisin ei tarvitse nukkua, koska kipu on silloin sietämätön. Lääkkeet otan illalla.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: jou 
Päivämäärä:   14.12.18 18:59:26

Eikö aulin kannattais mennä joko fyssarille tai leikkaukseen. Loputtomiin ei kroppakaan tommosia lääkekuormia kestä.
Toimistotyölöisen kehotan menemään jumppaan tai vaihtamaan alaa.

Itse onneksi aloin heti ensi oireista selvittämään selkäkivun syytä. Kaksi vuotta meni ja nyt vihdoin löydettiin missä syy, jalat eri mittaiset. Onneks reagoin selän jomotukseen ajoissa, ei paikat kerenneet hajota mistään vaan selvisin lihasjumeilla.
Ihmisten pitäisi tuntea oma kroppansa paremmin, heti kun se "tuntuu" joltain, on jossain vikaa. Kävely, sohvalla lojuminen ei pitäisi tuntua missään paitsi vanhoilla

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: --_ 
Päivämäärä:   14.12.18 19:00:51

Sirdalut ja varsinkin tramal ja lyrica on lääkkeitä, joita käytetään valtavasti väärin. Varmaan tästä syystä niiden saaminen on hankalaa ja mun mielestä vois olla vielä hankalampaa.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Auli 
Päivämäärä:   14.12.18 20:40:31

En ajatellut mennä leikkaukseen ainakaan toistaiseksi. Niverikko todettu magneettikuvissa yli 20v sitten ja näin jatkan.
Pitäkööt sitten reseptin uusimatta. Jos menee ihan helv^tiksi, niin pitää miettiä jokin muu ratkasu.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: linnikka 
Päivämäärä:   14.12.18 20:41:52

No sitäkin tietyt ongelmakäyttäjät kokevat tarpeelliseksi truutata lääkinnällisesti katsottuna väärin rööreihin. Ilmeisesti.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Tiikeri 
Päivämäärä:   14.12.18 20:44:52

Piste. Jätin ottamatta kyseistä komboa krooniseen hermokipuun. Ei kiitos.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: uu 
Päivämäärä:   14.12.18 22:16:04

"- No jos sitä syö satunnaisesti esim. toimistotyöstä johtuviin kipuihin, niin eihän se tarve muuksi muutu."

Kannattaisi mielummin miettiä että mistä ne kivut tulevat toimistotyössä että on tarve lihasrelaksanteille...
Tekee jotain sille syylle niin ei tarvitse nappeja naamaan :D
Saattaa olo parantua muutenkin ;)

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: linnikka 
Päivämäärä:   14.12.18 22:17:37

Eikä sitä leikkauksiinkaan niin vaan "mennä".

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   14.12.18 22:25:03

On kyllä todella erikoista, että toimistotyöllä saa lihakset niin jumiin että ihan relaksantteja täytyy syödä. Huhhuh.
Toki niska helposti jumeilee, mutta sekin hoituu venyttelyl ja lihastreenillä. Näitä nyt pitäisi istumatyöläisten muutenkin harrastaa. Keskivartalon lihakset kuntoon, lonkat auki ja hartiat rennoiksi niin kyllä se siitä.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: kjhg 
Päivämäärä:   14.12.18 22:38:31

Minä olen lomittaja, ja kärsin selkä- ja jalkakivuista yms. Olen jo kokeillut kaikki tavalliset särkylääkkeet, ja sellaiset reseptilläkin saatavat.
Mitä kyselen lääkäriltä seuraavaksi? Antaisikohan se reseptin niihin vahvempiin "huume"lääkkeisiin? Miten kipeä pitää olla että niitä saa?

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Tiikeri 
Päivämäärä:   14.12.18 22:40:12

Kjhg. Salille pt n ohjaukseen tukiranka kuntoon. Ja ergonomia

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: sfsf 
Päivämäärä:   14.12.18 22:40:49

"Eikö Sirdalud ole kolmiolääke? Olisko syynä se."

No onhan melatoniinikin kolmiolääke :D Ei se nyt siihen varsinaisesti liity.

Mutta ihan mahdollista, ettei tuommoisia reseptejä uusita ilman,e ttä käy lekurin juttusilla tai edes soittaa terkkariin ja selittää oireensa. Itse olen bumerangina takaisin tulleista resepteistä selvinnyt aina soittamalla ja kertomalla vaivani ja uusimisen syyn puhelimessa hoitajalle.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: qwer 
Päivämäärä:   14.12.18 23:04:04

kjhg

Mene vaikka fysioterapeutille joka neuvoo sinulle että mitä lihaksia vahvistat, miten kävelet oikein ja miten teet työsi ergonomisemmin.

Minä olen pariin kertaan käynyt fyssarilla, kerran selän/hartioiden vuoksi ja kerran polvikivun vuoksi.

Selkäkerralla fyssarilla meinasi usko loppua kun minulla oli niin hyvä lihaskunto ja olin notkea (hänen neuvonsa "opettelet punnertamaan näin ja venytä näin" olivat siis aika turhia, kun lihakset venyivät ja osasin ja jaksoin punnertaa), mutta siitä huolimatta sain vinon pinon hyviä jumppaliikkeitä jotka käytiin fyssarin kanssa läpi että teen ne oikein ja kotona sitten pidin käytössä ne liikkeet joista koin olevan hyötyä. Ja ei ole tarvinnut selkä- ja hartiavaivoja valittaa sen jälkeen vaikka tuosta on 10 vuotta.

Aika järkyttynyt olin siitä, että fyssari kertoi että harva nainen osaa punnertaa oikein edes polvet maassa (kaikki ovat perse pystyssä ja lähinnä pää laskee ja nousee) ja juuri kukaan ei jaksa punnertaa edes yhtä kertaa "miesten tyylillä" eli kroppa suorana ja polvet ilmassa...

Polvikipuun syy löytyi lonkasta ja nilkasta. Siihenkin auttoi fyssarin neuvot. Sain kehuja siitä että olen pitänyt polvea tukevat lihakset käytössä enkä ole alkanut surkastuttaa lihaksia tai kehittämään niitä liikaa vääriin paikkoihin.

Alan vähitellen ymmärtää miksi lääkäreitä ei kiinnosta määrätä kolmiolääkkeitä kenellekään, kun täälläkin ihmiset niitä vinkuvat vaikka lääkkeettömillä keinoilla saisivat oloaan parannettua paljonkin. Joku nivelrikkohan ei parane, mutta kun vahvistaa oikeita lihaksia ja opettelee oikeat asennot, niin kivut helpottavat, kroppa vetreytyy ja rapistuminen hidastuu.

Jopa nivelreumaan liike on lääke, ja kipeille nivelille kaikista pahin asia on olla liikkumatta.

Eli jumppaa ihmiset jumppaa. Samalla kun katsotte tv:tä, voitta venytellä ja treenata lihaksia. Vaikka niitä polvea tukevia lihaksia ihan sohvalla istuen :)

Ja ylipronaatiotakin hoidetaan jumpalla, sitä voi tehdä ihan istuen tai seisten. Yli- tai alipronaatiohan on yksi syy siihen miksi ihmisillä on jalkaterät, nilkat, polvet, lonkat ja selkä ja hartiat kipeänä. Ihan googletamalla löytyy hyviä ohjeita. Ehkäpä ne auttaisivat myös kjhg:n selkä- ja jalkakipuihin? :DDD

Ja yksi mikä auttaa selkä- ja hartiavaivoihin ja lysyyn ryhtiin on leukojen veto. Se treenaa juuri niitä lihaksia, jotka pitävät ryhdin suorana. Jos ette jaksa vetää leukoja omin voimin, niin käyttäkää jumppakuminauhaa/-nauhoja apuna niin että opitte tekniikan ja kun voimat kasvaa, voitte vähentää kuminauhoja.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Hytty 
Päivämäärä:   14.12.18 23:07:44

En jaksa lukea koko topikkia mutta yritin juuri pari kk sitten uusia Sirdalud-reseptiä Omakannasta. Ei uusittu joten soitin, varasin ajan, lääkäri totesi että olen tolkun ihminen ja resepti uusittiin.

Mutta noh, mun selkä ei olekaan ihan priima. Relaksantit hain ihan varmuuden vuoksi, ei ne juurikaan mitään auta ilman kunnon kipulääkkeitä.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   14.12.18 23:26:54

Kaikilla se jumppa ja liike ei vaivoihin auta, vaan tarvii lääkkeitäkin. Tai saada ensin se kipu pois, jotta pystyy liikkumaan, saati liikkumaan oikein.
Oliskin kiva, jos omat kivut katois liikunnalla, mua ei olis ikinä mihinkään sattunukkaan.
Ittellä on selkä tuhannen rikki, pysyvästi. Se kiukkuaa liiasta rasituksesta heti. Ja räjäyttää hermokivut päälle. Silti jollain oon lihakset saanu pysyyn, näkyy kuvissakin hyvinä. Jopa lääkärit ihmetteli. Toisena vaivana on tos, joka päällä ollessaan ärhäköityy kaikesta liikkeestä, jopa fyssarin ohjeista. Juu ei, sitä ei sillon ärsytetä yhtään. Eikä taatusti vedetä leukoja, kun kädet puutuu ylhäällä, ja lähtee voimat.
Liikkua pitää jokaisen. Mutta se pitää olla mielekästä, ja kroppaa pitää kuunnella. Monia vaivoja se ehkäsee tai auttaa, mutta on myös niitä, joita pahentaa.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   14.12.18 23:41:36

Minulla on sirdalud (2 mg) ja aina on uusittu. Selässäni on kuluma, joka ärtyy ajoittain kuormituksesta ja kehittää selkääni horveät jumit. Normaalityössä ei ole haittaa, mutta toispuoleinen kantaminen jne, mitä työni on, tuo ongelmaa ajoittain, kun on kiireisempi kausi. Viimeksi olen saanut reseptin 30 kpl viime maaliskuussa, nyt on vielä jäljellä 15 kpl, varmaan alkuvuodesta kysyn taas uusintaa. Syön kuuriluonteisesti n. 4-5 iltana yhden, jos ongelmaa tulee. Fysioterapia auttaisi, mutta työpaikka tarjoaa sitä vain 5 x vuoteen.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: linnikka 
Päivämäärä:   14.12.18 23:43:03

Kun on jänne poikki olkapäästä niin ei se kiertäjäkalvosin siitä kummemmaksi muutu vaikka kaikki lihakset olisi huippukunnossa. Huippu-Urheilijoille kai tehdään jännesiirtoja, ei taviksille, kun se ei ole tärkeää.

Särkylääkkeillä ja lihasrelaksanteilla mennään tarpeen vaatiessa.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: qwer 
Päivämäärä:   14.12.18 23:46:04

Jokainen toki liikkuu oman kuntonsa mukaan. Ei kai kukaan tarkoittanutkaan, että 10 vuotta sohvalla maannut ja rollaattorin kanssa jokaisen askeleen kävelevän pitäisi ensi viikolla lähteä juoksemaan maraton?

Tekee sen mitä pystyy, ja siitä pikkuhiljaa enemmän.

Minäkin tunnen aika monta jotka ovat vuosikymmeniä valittaneet kipujaan ja särkyjään ja ei voi kuulemma liikkua yhtään ja persettä siirtää mihinkään ja askeltakaan ottaa kun on niin kipeä. Mutta kun sitten kuusikymppisenä joku tosissaan sanoo että liike on oikeasti lääke, ja nämä ikivalittajat suostuvat kokeilemaan, niin hihkuvat onnessaan kun se liike oikeasti auttaa. Ja siitä tulee lisää tarmoa liikkua lisää. Siis ihan vaikka istuessa liikutella raajoja, nostaa se perse ylös, tehdä jotain. Siitä se kroppa vetreytyy.

Yksikin ikivalittaja ei ennen suostunut kävelemään suurin piirtein metriäkään, nykyisin käyttää rollaattoria, kävelee mielellään, treenaa kävelyä, hakee postin päivittäin joka on ehkä 150 m edestakaisin, mutta tuollaiselle lähes invalidille jo pitkä matka. Lisäksi hän sai apuvälinelainaamosta sähköavusteisen kolmipyöräisen polkupyörän, jolla käy pyöräilemässä muutaman kerran viikossa. Tuota ennen toki harjoitteli kotona kuntopyörällä.

Ainoa asia mistä nykyään valittaa, on se ettei tajunnut alkaa liikkua jo aiemmin, vaan kunnon huonontuessa vähensi liikuntaa jolloin kroppa lahosi alta ja kivut pahenivat. Pitämällä liikkuvuutta yllä olisi pysynyt toimintakykyisenä eikä päässyt noin invalidiksi. Hänellä on paljonkin sairauksia ja kovat krooniset kivut, mutta liikkuu nykyisin siitä huolimatta.

Ja kieltämättä kun häntä seuraa vierestä, niin tekee mieli pitää omasta kunnostaan ja liikkuvuudestaan huolta.

Ongelmia on paljon helpompi ehkäistä kuin hoitaa.

Ja en se ehjä ole minäkään, on minulla murtunut selkä nuorena ja toinen olkapää rikki, molemmat ranteet muussina ja lisäksi CP-vamma. Enkä siltikään käytä pyörätuolia ja valita että voivoivoi.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   15.12.18 00:47:15

Jotkut lääkärit uusii pelkällä uusimispyynnöllä, jotkut haluaa että siitä mennään erikseen juttelemaan vastaanotolle.
Mä saan sirdalud reseptin uusittua ihan puhelinsoitolla tai omakannasta, mutta niiden tarve on selvitetty vastaanotolla.

Niitä kannattaa nimittäin ainakin minun vaivoissani syödä viikon kuuri silloin tällöin, ja pidempään ei kannatakaan koska jos johonkin nousee toleranssi nopeasti niin siihen...

Kolmiolääkkeiden kohdalla vaan on niin että pitää olla syy uusia varsikin jos lääkitystä ole merkitty jatkuvaksi.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: LB 
Päivämäärä:   15.12.18 04:41:09

qwer, olen vähän samoilla linjoilla, vaikka ymmärrän, että on myös niitä ihmisiä, jotka vaan eivät pysty liikkumaan. MS-tauti nyt yhtenä esimerkkinä, mikä voi tosiaan viedä sekä liikuntakyvyn että aiheuttaa tolkutonta väsymystä. Osa sairauksista vie voimat niin pahasti, että jumppaaminen suosittelu vaikuttaa v*truilulta.

Vie tietenkin kipukin voimia, mutta itsestään saa revittyä aika paljon irti, kun tietää liikunnan auttavan. Minulla on sellainen vaiva/sairaus, mikä hitaasti pahenee ja käytännössä lääkärit nostavat kädet pystyyn ja iskevät kipulääkereseptejä ja masennuslääkereseptejä kouraan. Sairaslomasta saa aina vängätä, kun samat kivut ne on kotona ja töissä, lepo ei auta joten miksi jäisin lepäilemään? Onneksi osasin kieltäytyä syömästä vaan lääkkeitä ja jäämästä kotiin, vaan vaadin aikanaan pääsyä fyssarille ja löysin sellaisen, joka osasi suhtautua krooniseen ja pahenevaan kipuun oikein. Sillä on todella iso merkitys saako vaan tuomion vai saako apua pohdintaan siitä, miten omaa elämänlaatua voi parantaa vallitsevissa olosuhteissa. Kun se vika on mikä on, ei päivittely ja itsesääli tee tilanteesta mitään muuta kuin pahemman.

Minulle parhaat avut ovat olleet istumisen vaihtaminen seisomiseen (sähköpyörät töissä), autoilun vähentäminen (eli minun tapauksessa muutto kaupunkiin), satulatuoli silloin kun on pakko istua, joka päivä n. 10 000 askelta (kivut lyö päälle heti, jos vaikka flunssan takia makaa pari päivää), fyssarin ohjein jumppaaminen, pilates ja yin jooga. Noilla olen voinut jättää Lyrican kokonaan pois, mikä on iso helpotus. Nyt en ole syönyt edes relaksantteja puoleen vuoteen ja vaikka varmasti jossain välissä tulee huonompia jaksoja, nautin täysillä siitä, kun ei tarvitse olla pillerien orja ihan koko elämää.

Joku kirjoitti lääkärin arvioineen hänen olevan tolkun ihminen ja uusineen reseptin. Jokaisen kannattaa perehtyä vähän jenkkien opiaattitilanteeseen ja muistaa, että ihan kenestä vain voi tulla lääkeriippuvainen! Siihen ei vaikuta tolkullisuus, asema yhteiskunnassa, ammatti tai älykkyys.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.18 06:17:25

qwer, Kiitos kirjoituksestasi!
Riittävän seikkaperäinen ja hyvin perusteltu potku persuuksille minullekin.
Olen melkein vuoden löhönnyt sohvalla ja kunto rapistunut pohjamutiin (vakava sairaus taustalla).
Pikkukipuja joka paikassa ja lonkat alkaa huomautella ylipainosta.
Iltaisin ajatukset seilaa että lähdenkö, lähdenkö ? Sohva kuitenkin vetää sen pidemmän korren, en tiedä miksi ja mitä pelkään siellä ulkona. Lenkillä käynti olisi ihanaa ja nyt aionkin aloittaa ihan nollatasosta lenkkeilyn ja teenkin semmoisen että käyn siellä lenkillä aamulla kun olen virkeimmilläni. Ei tartte sitten illalla enää ja jos on intoa illalla niin kuntojumppaa.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: selkärisa 
Päivämäärä:   15.12.18 07:35:05

Sirdaludia ei saisi syödä monta pakettia putkeen ilman labrassa käyntiä, koska voi nostaa huomaamatta maksa-arvoja. Tämä on tullut tietoon vasta viime vuosina. Itse söin reilu 10v sitten Sirdaludia pari vuotta putkeen ilman että ketään kiinnosti, reseptit uusittiin aina kyselemättä. Nyt kun lääkkeen tarvetta tuli uudelleen tauon jälkeen, ekan 100 kpl pakkauksen jälkeen tk-lääkäri sanoi, että kirjoittaa kyllä reseptin jos ilman lääkettä ei pärjää, mutta maksa-arvot pitäisi kontrolloida ajoittain. Ehkäpä tässä syy reseptin uusimisen vaikeuksille ainakin joissain tapauksissa? Maksa-arvojen kohoaminen ei näy aluksi mitenkään ulospäin, aika veemäinen juttu jos kaikessa hiljaisuudessa hiipivät ylöspäin.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.12.18 07:54:07

Mä liikuin paljon. Nyt joudun kivun takia jatkuvasti vähentämään kertoja ja painoja. Aina ei liike ole lääke.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: McKinley 
Päivämäärä:   15.12.18 13:26:23

Meillä vaihtui lääkäriasema toiseen, enkä ole tällä uudella käynyt.

Silti uusivat 6mg sirdaludin, koska katsoivat tiedot puoli vuotta taaksepäin.
Fysioterapiaa, lääkärikäyntejä, magneettikuvat jne. Ei ongelmaa.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.12.18 16:12:35

Lopetin Sirdaludit, kun eivät 3xvrk otettuina vaikuttaneet lainkaan...
No syyksi onkin paljastunut niskan kulumat ja siitä johtuva hermopinne.eli niillä Sirdaludeilla voi heittää vesileipää. Nyt käyn fyssarilla, jos se ei auta niin leikkauspöydälle.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   15.12.18 16:59:28

* : olen huomannut myös että aina liike ei ole lääke, pitää tunnistaa että milloin joku paikka on niin ärtynyt että kannattaa hetki ottaa iisisti.
Vaikka joku paikka olisi jumissa niin joskus sen pitää antaa olla ennen kun sitä kannattaa alkaa venyttelemäänkään.
Ainakin näin minulla joka liikun paljon ja kipeydyn kuormituksesta.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: njenj 
Päivämäärä:   15.12.18 19:37:15

"Lähettäjä: *
Päivämäärä: 15.12.18 07:54:07

Mä liikuin paljon. Nyt joudun kivun takia jatkuvasti vähentämään kertoja ja painoja. Aina ei liike ole lääke."

Jos teet liikaa, vähänkään väärällä tekniikalla, ja liian isoilla painoilla, niin pitääkö olla kovinkaan Sherlock että ymmärtää että sillä saa itsensä hajalle :D

Jostain kumman syystä jotkut ihmiset eivät osaa käyttää järkeään, kuunnella kroppaansa ja tehdä kohtuudella. Aina tehdään väärin, eikä sillä väliä miten tekee kunhan tekee niin että rustot paukkuu.

Tunnen useammankin tällaisen ihmisen ja ihmekös tuo jos ovat vähän romuna ;)

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.12.18 19:57:40

"Sirdalut ja varsinkin tramal ja lyrica on lääkkeitä, joita käytetään valtavasti väärin. Varmaan tästä syystä niiden saaminen on hankalaa ja mun mielestä vois olla vielä hankalampaa."

No ei todellakaan Sirdalud kuulu samaan ryhmään kahden muun mainitun kanssa.

"Päihdekäyttö
Ainakin baklofeenilla, orfenadriinilla ja titsanidiinilla on kuvattu hallusinogeenisia tai euforisia vaikutuksia jopa normaaleilla hoitoannoksilla, mutta nämä vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä. Mahdollisista euforisista vaikutuksista huolimatta lihasrelaksanttien käyttö viihdetarkoituksiin on harvinaista, koska käytännössä lääkkeen väsyttävä vaikutus on huomattavasti voimakkaampi kuin mahdollinen lyhytaikainen euforia tai nautinnollinen vaikutus."

- päihdelinkki.fi -

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   15.12.18 22:34:24

Njenj: liikkumisen tarpeita on erilaisia ja ihmiset kipeytyy eri syistä.
Mä kipeydyn työstä jossa ei oikein voi ergonomiaa soveltaa ja tehtävä on jos meinaa ansaita palkkansa.
Sille ei voi mitään että revin itteni rikki, mutta täytyy tunnistaa että koska esim.venyttely auttaa ja koska pitää säryn antaa ensin rauhoittua kun syynä voi olla pienet revähtymät.
Tiedän itse kyllä miten huoltaa kehoani vaikka tarvitsenkin lääkkeet tueksi koska en verry ilma kivunlievitystä ja niissä säryissä turha luulla että jumppaisin.

Etkö ole huomannut muka kuinka yleistä on ettei tunneta omaa kehoa ollenkaan?

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.12.18 22:43:53

Ihan aina ei se liike ole lääke. (tosin lihasperäisiin vaivoihin, joihin juurikin sirda auttaa, se useinmiten on!)
Itsellä hermovaurio välilevyn pullistuman seurauksena, ja jo parin kilsan kävelylenkistä on jalka seuraavan viikon todella kipeä. Tosin mulle sitten käy esim. vesijuoksu oikein hyvin.. Mutta kävely tai joku salitreeni ei mun koivelle sovi ollenkaan. Tosin en syö sitä sirdaakaan, kun työergonomiasta huolehdin tarkoin, ja käyn siellä vesijuoksemassa.

Fyssarilta vaan neuvot oman kropan liikuttamiseen (jos ei siis ole sellaista vaivaa, joka estää) ja menoksi, jää sirdat apteekkiin! (no, käytän itsekin joskus, kerran pari vuodessa, jos on tarvis, en siis lyttää lääkettä sinänsä, on tehokas harvoin käytettynä!)
Ja ei, en ole mikään fitnesstyttönen, vaan ylipainoinen täti-ihminen, jolla ei ole ollut lihasongelmia sen jälkeen kun oppi omalle kropalleen hyvän liikkumistavan. =)

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   16.12.18 00:27:10

Mulla on uusittu omakannassa jo vuosia näkemättä lääkäriä mutta käytän ehkä paketin tai kaksi vuodessa tosi pahaan lihasjumiin. Ehkä asiaan vaikuttaa se miten paljon lääkettä käyttää?

Ja en voi kuvitella Sirdaludia viihdekäytössä, ellei saa ihan törkeitä kiksejä siitä että uni tulee normaalia nopeammin :D (Okei tää olis varmaan hitti pienten lasten äitien keskuudessa).

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   16.12.18 01:21:17

Nn: en voi minäkään mutta tiedän että jotkut sitä tekee.
Joskus vuosia sitten eräs paikallinen väriläiskä pummi niitä multa, niin että se kerran jopa jätti mun auton tuulilasinpyyhkijän alle viestin kun ei se muuten tavoittanut mua, että se olis halunnu lisää sirkkoja!
Kyllä me ihmeteltiin sitä, mutta jätkähän oli entinen herskanisti joka kommentoi asiaa niin että "tulee pollemainen fiilis."
En ymmärrä mutta ei mun tarvikkaan. Väsyttää muutenkin ihan tarpeeksi.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.12.18 12:47:44

"Lähettäjärip

Päivämäärä14.12.18 16:14:18

Eikö Sirdalud ole kolmiolääke? Olisko syynä se."
Ei se kolmio paketissa tarkoita mitään sen ihmeellisempää kuin että ei saa ajaa jne. Melatoniinikin on komiolääke vaikka on täysin vaaraton, uusin omakannan kautta kerran vuoteen, myöntävät vuoden ajaksi kerrallaan.

  Re: Sirdalud, reseptiä ei uusita.

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   16.12.18 18:58:59

. : ei se punainen kolmio tarkoita sitä ettei saa ajaa autolla, vaan sitä että se on pkv- eli pääasiassa keskushermostoon vaikuttava lääke.
Niiden vaikutuksen alaisena ja reseptin ohjeen mukaisesti käytettynä saa ajaa paitsi jos niistä menee pöhönään.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.