Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Brenda 
Päivämäärä:   13.12.18 20:36:25

Mitä mieltä olette sarjasta? Minusta on hienoa, että näytetään kuinka "elli" voi olla äijien äijä jonka työ on joskus järkyn rankkaa. Alalle tarvittaisiin meillä lisää miehiä - tai Brendan oloisia naisia.

Ehkä olen pikkuisen sovinistinen nainen, mutta eläinlääkärien koulutukseen pitäisi olla mieskiintiöt. Suomessa suurin osa alan opiskelijoista on naisia, ja suurin osa haluaa suuntautua pieneläimiin. Hyvin harva haluaa, ja edes kykenee hoitamaan kantturoita johonkin jumalanseläntaakse.

Asiasta oli keskustelua kun ELL-koulutus lopetettiin Kuopiosta. Se opiskelija-aines, joka olisi ollut valmis jäämään syrjäseudulle, ei halunnut edes opiskelemaan pääkaupunkiseudulle. Monta maalaisnuorta on sittemmin saattanut hakeutua eläinlääkärikoulutuksen sijaan vaikka metsäalalle.

Arvostan kyllä tosi paljon sitäkin nuorta naiseläinlääkäriä joka on erikoistunut kissoihin, ja hoiti mun mussukkani loppuun saakka. Vaikea on vain kuvitella niin hentoa naista paloittelemaan kuollutta vasikkaa lehmän sisuksissa...

Itse tohtori Polin huonoin puoli on muuten minusta se, että hän ei juurikaan näytä arvostavan kissoja ;)

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Venla 
Päivämäärä:   13.12.18 20:39:09

Äijähän on lapsiin sekaantuja, saanut siitä tuomio.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   13.12.18 20:40:43

En tykkää polista.

Wanhanaikaiset näkemykset eläimistä. Toki osaamista on mutta myös sitä ikiaikaista vaka vamha väinämöinen-tyylin... Noh, tyyliä.

Tulisipa telkusta james herriottia.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: anni 
Päivämäärä:   13.12.18 20:46:28

Eikös tuo sarja ole kuvattu joskus -2008?

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.18 20:47:21

"Äijähän on lapsiin sekaantuja, saanut siitä tuomio."

Lähde? Googlaus ei tuonut yhtään tulosta.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   13.12.18 20:48:20

Minäkään en mitään tuomiota löytänyt

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.12.18 20:48:49

Venla, sekotatkohan nyt toiseen tv eläinlääkäriin?

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Jen 
Päivämäärä:   13.12.18 20:49:54

Kunnon eläinlääkäri, eikä mikään hiiriä hoitava pikkulikka.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Brenda 
Päivämäärä:   13.12.18 20:51:02

"Äijähän on lapsiin sekaantuja, saanut siitä tuomio."

Ai sellainen "äijien" äijä, tuota en tiennytkään. Charlesin kustannuksella vitsailusta en tykkää, ja muutenkin sarjan sympaattisin tyyppi on Brenda.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   13.12.18 20:51:17

Tykkään katsoa tuota ohjelmaa. Ihmetyttää välillä eläinten omistajien vitkuttelu ennenkuin elli kutsutaan hätiin. Varsinkin nuo poikimiset. Joo, onhan se tossa kaks päivää yrittänyt poikia.... Köyhää porukkaa taisivat olla, että yritetään viimeiseen asti pärjätä itse. Välillä ihmetyttää kun pol ei lopeta eläintä, vaikka näkee ettei se enää kyllä toivu (jäykkäkouristuksen saanut sonni joka vaan makasi jäykkänä, hevonen joka ei noussut maasta. Nämä sitten kuolivat itsekseen).

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   13.12.18 20:52:12

No ei ole mikään lapsiin sekaantuja :D nyt on sekoitettu toiseen.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: --------- 
Päivämäärä:   13.12.18 20:56:46

Sekoittaako joku nyt Polin Rolf Harrisiin, joka ei kyllä ollut eläinlääkäri vaan juonsi eläinsairaalasta kertovaa ohjelmaa. Hänet on tuomittu.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Venla 
Päivämäärä:   13.12.18 20:57:00

No kerroppa Tipi, keneen?

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Brenda 
Päivämäärä:   13.12.18 20:58:08

Kipa, minäkin ihmettelin miksei voinut vain ampua hevosta jolla oli käsittääkseni Länsi-Niilin virus, ja kuoli aamuun mennessä. Tai lehmä jonka takajalka oli sijoiltaan tms. Kääntelivät sitä kyljeltä toiselle ja jättivät lopettamisen isännälle.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   13.12.18 20:58:33

Minuakin suututtaa eläintenomistajat, kun liian myöhään kutsuvat apua paikalle. Mutta muuten tykkään Polista. Vaikka onkin vanhat konstit käytössä. Ne vanhat keinot kun kuitenkin toimii nyt 2000-luvullakin, ei eläimet siitä kummemmin ole muuttuneet.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: dispecto 
Päivämäärä:   13.12.18 20:58:47

Kuopiossa ei ole koskaan koulutettu eläinlääkäreitä.

Onko aloittaja koskaan nähnyt tuotantoeläinlääkäriä (miestä tai naista) työssään?

Ihan ihme aloitus joka pohjaa aloittajan ”musta tuntuu” mutuiluun...

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   13.12.18 20:59:55

Venla, kerroppa itse mistä tuon tiedon repäisit, koska eipä netissä lue mitään ja kyllä tuomiot äkkiä etusivulle hyppäisivät. Vai kaveriltako kuulit, etkä ota asiasta selvää?

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Venlalle 
Päivämäärä:   13.12.18 21:01:11

Mikä sai sinut möläyttämään tuollaista millään tavoin todistamatonta ja perustelematonta väitettä? Onko itselläsi kovinkin paha olla?

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   13.12.18 21:02:03

Jenkeissä on erilaiset lait ja tavat. Jos joku ei halua maksaa hevosen lopettamisesta niin sitä ei sitten lopeteta ja sillä selvä.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: True 
Päivämäärä:   13.12.18 21:06:05

Ei ne puudutteista vissiin ole kuulleet ohjelmassa.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.12.18 21:06:43

Ite en saata sitä kattoo. Paljon elsu ainesta. Mm sonnien kuohinta ilman lääkityksiä pakkopilttuissa. Ihan järkkyä. Voin pahoin kun katon moista joten enää en avaa sitä lainkaan...

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: pöh 
Päivämäärä:   13.12.18 21:06:52

Pol on oikein kunnon vanhan kansan elli. Vieläköhän tekee työtään? Onhan se jo yli 70v.
Tykkään myös Brendasta ja Emilystä. Emily oli töissä vielä ollessaan paksuna viimeiseen asti.
Pollin lapset taitaa kaikki olla adoptoituja.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: hhh 
Päivämäärä:   13.12.18 21:07:41

Muutamia jaksoja olen Polia katsonut ja aika paljonhan se Pol filmaa. Ja poikansa.
Rauhallisuus ja oikeat työmenetelmät vaatisivat paljon vähemmän voimaa ja äijyyttä.

Esim. yrittävät juosten jahdata elikoita isossa tilassa. Polin poika nauraa räkättää hervottomasti vieressä. Joskus vasikka on valmiiksi kuljetusautossa, jossa sitä voisi hoitaa ilman ongelmia niin eikun Pol avaa takasillan ja elikko lipettiin ja taas juostaan ja nauretaan jne. Mut tuskin kukaan katsoisi, jos vaan menis hoitamaan jotain säyseitä elikoita ja tuikkaisi piikin.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.12.18 21:07:45

Ei ne ellit täällä Suomessakaan eläimiä ilmaiseksi lopeta, vaan omistaja pyytää lopettamaan ja maksaa laskun tai lopettaa itse/ hommaa lopettajan jos tarve vaatii.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Rokkimummo 
Päivämäärä:   13.12.18 21:09:39

Pol tekee sen minkä voi, niillä valtuuksilla, jotka kärsivän eläimen omistaja suo. Se ei aina ole paljon. :(

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.18 21:11:34

Mutta vastenmielisiä ne kastraatiot! Isot mullit pakkopilttuuseen ja pihdit vaan palleihin ilman mitään puudutteita!! Miksei voi puuduttaa?

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Rokkimummo 
Päivämäärä:   13.12.18 21:34:07

Siksi, kun omistaja ei halua maksaa puuduttamisesta eikä mikään laki velvoita.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Mimmu 
Päivämäärä:   13.12.18 21:44:34

Mua kans ällöttää ne pallien napsimiset, en pysty katsoa. Muuten kiva sarja ja tulee paljon katsottua.

Sais suomalainen eläinsairaala ottaa mallia sarjasta. Suomen sarja on tylsä ja jotenkin surullinen, aneeminen musiikki ei ainakaan piristä ohjelmaa..

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: eläinlääkäri 
Päivämäärä:   13.12.18 21:46:37

"Vaikea on vain kuvitella niin hentoa naista paloittelemaan kuollutta vasikkaa lehmän sisuksissa..."

Suomessa(kin) tuotantoeläinpuolella toimii eläinlääkäreinä kymmeniä ellei peräti satoja naisia, osa niitä hentojakin, ja heille kuolleiden vasikoiden paloitteleminen on arkipäivää. En nyt itse ehkä enää maailman hentoisin ole, mutta eipä ole toistaiseksi tullut vielä vastaan sellaista hommaa, jossa munista jalkojen välissä olisi ollut merkittävää hyötyä ;) Puuttuva voimakin on nykyään suhteellisen helppo korvata taidolla, sopivilla apuvälineillä ja talosta (ehkä) löytyvillä riuskoilla isännillä, emännillä tahi lomittajilla, joiden käsketään vetää narusta oikealla hetkellä jos tarvis vaatii.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   13.12.18 21:52:35

Sehän on ihan maaseudulla, eihän se mikään klinikkaeläinlääkäri ole, jos tarvii jotain vaativampaa tehdä niin sehän lähettää muualle missä on tilat ja välineet.

Eläinten pito on mitä on ja se on omistajien vastuulla, ja eläinlääkäri kutsutaan sinne tekemään se mitä tehtävissä on niissä olosuhteissa ja se ei aina ole paljon ja siinä vaiheessa on huonot mahdollisuudet lähteä kuljettamaankaan.
Ne eläinten omistajat on myös aika vanhanaikaista porukkaa, niin siinä on palveluntarjoajan eli eläinlääkärin oltava sellainen mikä yhteisöön sopii.

Eikös jenkeissä se eläintenpitokulttuuri oo aika lailla sellasta että hoidetaan ja pidetään hengissä viimeisén asti?

Hyvä sarja, katson lähes joka päivä.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Upi 
Päivämäärä:   13.12.18 21:55:37

Minä päivinä sarja tulee? Itse olen huomannut vain lauantai iltaisin

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.12.18 21:59:06

Mutta vastenmielisiä ne kastraatiot! Isot mullit pakkopilttuuseen ja pihdit vaan palleihin ilman mitään puudutteita!! Miksei voi puuduttaa?

Juu tämä.

En katso.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   13.12.18 22:11:30

Eikös tuo Jan Pol kuollut tässä joitakin vuosia sitten? Mielestäni näin joskus jonkun jakson missä muistelivat edesmennyttä Polia? Koetin löytää tietoa muistini vahvistukseksi tuloksetta. :P

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.12.18 22:55:22

Ei ole kuollut.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Mocha 
Päivämäärä:   13.12.18 22:57:42

Ei mitään kuollut ole. Kaikkea täälläkin ihmiset julkaisevat perehtymättä. Löytyy muuten Facebookistakin ja voi seurata.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Tuntematon 
Päivämäärä:   13.12.18 23:00:44

Eeliö, epäilen kun ig mainoksissa ainakin vielä pyörii.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.18 23:03:55

Rolf Harris on se pedo. Ei mitään tekemistä Polin kanssa.

Sen sijaan Polin metodeista on paljon keskusteltu julkisuudessa, mm. riittämättömästä kivunlievityksestä.

Muistan jakson jossa betonilaatalla liukastunut hevonen oli murtanut selkänsä eikä noussut ylös. Siihen se jätettiin makaamaan ja yöksi kuolemaan itsekseen, ihan kun ihmettä odotellen.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Mirra 
Päivämäärä:   13.12.18 23:13:37

-: no kun se ei ole eläinlääkärin vika, vaan sen hevosen omistajan, jolla ei mielestään ole tarpeeksi rahaa maksaa lopetuksesta kans! Jos omistaja haluaa jäädä ihmettä odottelemaan, niin Pol ei voi sille mitään - raakaa peliä on, oma pokka ei ehkä kestäis.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Camilla 
Päivämäärä:   13.12.18 23:14:33

Polhan on Holski, Utrechtissa koulutuksen saanut (kauansitten). Käy täällä satunnaisesti ja nyt kun on "julkkis" niin saattaa näkyä vierailu uutisena jossain hömppämakasiinissa. Ihan on elossa.

Alue missä työskentelee on kait kunnolla köyhää, eli tosiaan turhista ei makseta ja vähästä ei kutsuta. Tai ainakaan tuotantopuolella, pieneläinpuolella ehkä enemmän rahaa / hoitointoa.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Brenda 
Päivämäärä:   13.12.18 23:48:05

Dispecto, olen kyllä nähnyt (kunnan-)eläinlääkärin tuotantoeläimiä hoitamassa, kotipaikan lehmiä etenkin. Utaretulehdus tai isompi haava oli useimmiten syynä, joskus vaikea poikiminen. Luojan kiitos en muista mitään järkyttäviä tapauksia meillä olleen (tai sitten on oltu vielä niin lapsia että meitä ei päästetty niitä näkemään).

Jos ei Kuopiossa ole koskaan ollut alan koulutusta, olisiko mahdollisesti sinne haluttu sitä? Muistan kuitenkin lukeneeni juttuja tuosta huolesta, mistä Itä- ja Pohjois-Suomeen saadaan juuri niitä tuotantoeläinlääkäreitä. Keskustelu saattoi liittyä Savon Eläinsairaalan perustamiseen (Itä-Suomen yliopisto on sielläpäin yhtä kuin Kuopio)
http://www.kiuruvesilehti.fi/uutiset/378/

Vastaaminen kesti, koska etsin sinulle muutaman linkin alan naisistumisesta, mutta valitettavasti linkkien liittäminen ei tahdo onnistua.
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/elainlaakareissa-on-jo-liikaa-naisia/464994/
http://www.acatiimi.fi/2003/5_03/5_03k.htm

"Eläinlääketieteellinen ala oli 1970-luvulle asti vahvasti miespainotteinen.
1970-luvun lopulta lähtien alan sukupuolijakauma alkoi kuitenkin vähitellen muuttua, ja viime vuosina yli 90 % sekä alalle hakeneista että hyväksytyistä on ollut naisia."
"...onko aallonpohja jo saavutettu, sillä vuonna 2005 valituista uusista opiskelijoista 6/52 (12 %) oli miehiä."

"Ihan ihme aloitus joka pohjaa aloittajan ”musta tuntuu” mutuiluun..."

Mielipiteeni ohjelmasta ovat tietenkin silkkaa musta tuntuu-mutuilua, samoin kuin oletukseni, että fyysistä voimaa on vähemmän hentorakenteisella naisella kuin normaalikokoisella miehellä.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   14.12.18 00:22:17

Pol on vanhan liiton kunnaneläinlääkäri. Kokemus on opettanut ja siksi diagnoositkin tuntuvat löytyvän helposti. Kas kun erilaisia tapauksia on nähnyt vuosikymmeniä, niin taudin tietää helposti. Lisänä on vielä aimo annos Pelle Pelotonta joka ei ole pahitteeksi. Varmasti myös puuduttaa, jos omistaja stä haluaa. Jos salvattavia mulleja on paljon, niin eihän omista halua tietenkään maksaa paljon ylimääräistä. Jos katsotte ajatuksella, niin kyllä voitte senkin nähdä että aika usein tuikkaa ruiskulla ennen toimenpidettä, etenkin lehmillä sinne häntäruodon alapuolelle.
Eikä ruudussa nähdä ollenkaan kaikkia tapauksia alusta loppuun asti, vaan pätkän sieltä, toisen täältä.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.18 00:34:26

On kyllä törkeetä syytellä pedofiiliksi kun puhuu ihan väärästä henkilöstä. TSIISUS.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   14.12.18 00:41:15

Toivottavasti tulee vielä se päivä että jollekin näistä paskan jauhajista napsahtaa tuomio.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: ell2 
Päivämäärä:   14.12.18 01:03:39

Mä en kyllä ymmärrä miks tää eläinlääketiede ei sais kehittyä ja parhaita on jotkut vanhan kansan puoskarit. Ei kukaan varmaan haluais että lastaan hoidettaisiin jollain 60-luvun menetelmillä mutta eläinten kohdalla oikeen kehutaan että onpa hienoa kun on tällaista vanhan ajan tietotaitoa. Joopajoo :D tietäisittepä vaikka täällä ihan suomessakin monestiko ne hatusta heitetyt diagnoosit on ihan vääräksi osoittautuneita arvauksia vaan...

Mähän olen siis tällainen surkea pieneläinten parissa piipertävä erikoiseläinlääkäri, mutta aiemmin tuotantoeläimiäkin tehneenä ei se kyllä ikinä voimasta tai pallien puutteesta kiinni jäänyt :)

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   14.12.18 01:24:12

Minä hevosenomistajana haluan hevostani hoitamaan sellaisen lääkärin jolla on kokemusta hevosista ja jo vähän kauemmin tehtyä praktiikkaa takanaan. En halua paikalle kokematonta arvuuttelijaa. Etenkin urheiluhevosen ongelmien kanssa moni tuore eläinlääkäri on aivan eksyksissä. Olen näitä avuttomia joutunut niin paljon näkemään.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.18 09:46:45

Te jotka jeesustelette sitä, miten ulkomaisessa ohjelmassa kastroidaan tuotantoeläimiä ilman kivunlievitystä.

Niinhän se tehdään Suomessakin, sekä kastraatio että nupoutus, ja täysin laillista on.

Tässä Hesarin video, jossa näytetään porsaiden kastrointi ilman kivunlievitystä Suomessa:

https://www.youtube.com/watch?v=HVDd5PapH1Q (1:25 eteenpäin)

Porsaiden elämää: syntymä ja kastrointi, julkaistu Hesarissa 7.6.2011

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   14.12.18 09:55:54

Tykkään sarjasta ja nimenomaan Polista ja Brendasta, vanhaa kunnon maalaisjärkeä, osaamista ja taitoa!

Mutta itseänikin ärsyttää nämä ihmiset jotka ei hoida eläimiä heti, vaan vitkutellaan ja katsellaan "josko olisi parantunut kotona" ja sitten viedään ell kun eläin on jo ihan riutunut.

Itse paljon nähnyt näitä tuotantoeläinlääkäreitä ja kyllä moni on aika avuttomia tapauksia, verrattuna juurikin tuollaisiin ronskimpiin ell. Hyvä kun uskalletaan eläimiä edes lähestyä ilman että omistaja saa laittaa ensin rauhoitusta.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.12.18 10:06:47

Tuolla on kyllä ihan uskomattomia eläintenpitäjiä... Katsotaan 2vrk onnistuuko poikiminen ja jos ei niin kutsutaan siinä kohti ell paikalle... Ei ole helppoa ell homma tuolla :(

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.18 10:47:34

Mua ihmetyttää kun ne eläinten omistajat ei ota niitä eläimiä valmiiksi kiinni. Oikeastiko siellä on elsuilla aikaa metsästää eläimiä ties mistä takalaitumelta. Ja miksi omistajat ei ota niitä karsinassa pinkovia possuja kiinni? Ohjelman vuoksi? Siellä elsu juoksee poikansa kanssa metsästämässä aina ties mitä eläintä :D

Kyllä mä olen jokaista eläintäni ollut pitämässä kun elsu on käynyt. Rokotteen antoon olen saattanut jättää omaan karsinaan, mutta tuolla jätetään laitumelle ja haetaan hevonen vasta kun elsu tulee paikalle.

Köyhyys pistää myös ajattelemaan oikeasti tarvittavia toimenpiteitä. Turhia toimenpiteitä ei tehdä vaan huvin vuoksi. Esimerkiksi hevosia ei todellakaan kuvata "varmuuden vuoksi" jos ne ei oireile.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.18 10:51:16

Eläinlääkärien palkat kun ei mitään päätä huimaa (toki Pollilla on varmaan rahaa PR yms.) mutta ei hän empatian vuoksi anna lopetusruiskua jos omistajalla ei siihen ole varaa.
Silloin eläin kuolee itse siihen pihaan ja se on sääli mutta tosiasia.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: eikkö 
Päivämäärä:   14.12.18 11:11:02

"Mua ihmetyttää kun ne eläinten omistajat ei ota niitä eläimiä valmiiksi kiinni. Oikeastiko siellä on elsuilla aikaa metsästää eläimiä ties mistä takalaitumelta. Ja miksi omistajat ei ota niitä karsinassa pinkovia possuja kiinni? Ohjelman vuoksi? Siellä elsu juoksee poikansa kanssa metsästämässä aina ties mitä eläintä :D"

Tuskin siellä eläinsuojelu juoksee ;)

Yhdessä jaksossa naudat voi huonosti ja syyksi paljastui, että ne ruokitaan kerran päivässä. Mitä lie amatöörejä olivat naudan kasvatuksessa. Lääkintäohjeeksi saivat että ruokkikaa kaksi kertaa päivässä.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.18 11:14:27

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 14.12.18 09:46:45

Te jotka jeesustelette sitä, miten ulkomaisessa ohjelmassa kastroidaan tuotantoeläimiä ilman kivunlievitystä.

Niinhän se tehdään Suomessakin, sekä kastraatio että nupoutus, ja täysin laillista on.

Tässä Hesarin video, jossa näytetään porsaiden kastrointi ilman kivunlievitystä Suomessa:

https://www.youtube.com/watch?v=HVDd5PapH1Q (1:25 eteenpäin)

Porsaiden elämää: syntymä ja kastrointi, julkaistu Hesarissa 7.6.2011

Tämähän se :D

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.18 11:24:26

"
Tuskin siellä eläinsuojelu juoksee ;)"

Joo ei :D mikälie ajatuskatko. Toivottavasti kaikki ymmärtää, että eläinlääkäriä tarkoitettiin!

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: 483 
Päivämäärä:   14.12.18 11:35:55

Olihan ohjelmassa joskus joku koira jonka takapää lähes halvaantunut, ehdottivat koiran lopettamista, mutta omistajat eivät halunneet/heillä ollut varaa niin antoivat sitten jotain lääkettä tms. No koira kuoli pari päivää myöhemmin.
Ei ne niitä lopeta ellei omistaja halua tai omistajalla ole varaa.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Koissu 
Päivämäärä:   14.12.18 12:02:32

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 14.12.18 09:46:45

Te jotka jeesustelette sitä, miten ulkomaisessa ohjelmassa kastroidaan tuotantoeläimiä ilman kivunlievitystä.

Niinhän se tehdään Suomessakin, sekä kastraatio että nupoutus, ja täysin laillista on."

Valitettavasti.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.18 12:31:20

Kyllähän Pol juuri tulevassa jaksossa rauhoitti ponin ja kastroi sen.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   14.12.18 13:14:01

Mitä tähän nyt sanoisi. Sitä länsimaista, ihailtua humanismia.

En nyt pitäisi 2011 julkaistua uutista kovin hyvin nykykäytäntöä kuvaavana, kyllähän asenteet muuttuvat seitsemässä vuodessa. Jopa tuottajatkin vaihtuvat koulutentumpaan ja nykyaikaisempaan suuntaan.

Eläinlääkäreiden koulutus on varaankin parantunut, mutta koulutusputkesta ulos tulevat eläinlääkärit eivät, ei ainakaan tuotantoeläinläkärit. Ennen eläinlääkärit olivat maatalojen poikia ja tyttäriä, jotka tiesivät eri eläinlajeista valtavasti jo ennen koulutukseen tulemistaan. Nykyisissä on ihan kaupunkilaisia, jotka hädin tuskin ovat nähneet suuren sonnin.

Meilläkin oli kunnaneläinlääkärinä tovin helsinkiläismimmi, joka käski isännän itse pistää rauhoituspiikit ja sahata sarvet ja sitten kehtasi laskuttaa toimenpidemaksun.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Ellis 
Päivämäärä:   14.12.18 13:45:27

Turha niitä mieseläinlääkäreitä on haikailla kuntiin töihin, ne menee lääkefirmoihin, pieneläinkirurgeiksi, johtajiksi. Ei niitä kiinnosta tehdä likaista työtä yötä päivää työmäärään nähden huonolla palkalla.

Polin hoitokäytännöt on ihan muinaisia ja joskus jopa tv:n kautta näkee diagnoosinkin olevan pielessä. Onhan Polilta joskus viety eläinlääkärinoikeudetkin ja määrätty täydennyskoulutukseen, mutta päätös kuitenkin lopulta kumottiin, koska koiranomistaja oli hoitoon tyytyväinen, vaikka hoito olikin huonoa.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Mimmu 
Päivämäärä:   14.12.18 13:56:53

Uskomaton eläinlääkäri Pol
Lähettäjä-
Päivämäärä14.12.18 12:31:20

Kyllähän Pol juuri tulevassa jaksossa rauhoitti ponin ja kastroi sen."

Pol jostain syystä akna rauhoittaa/puuduttaa hevoset jostain syystä.

Kyllä suomessakkn kastaroidaan porsaat ilman puudutetta ja nupotus, toivottavasti tähän tulee jiskus muutos. Mutta täällä ei vanhemmilta sonneilta murskata palleja ollenkaan.
Tuskin se yhtään se kivempaa olisi vasikkanakaan.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: löllö 
Päivämäärä:   14.12.18 14:32:16

Eikö tää Pol myös menettänyt toimintaoikeutensa jossain vaiheessa? Joskus oli täällä juttua ja netistäkin löytyi jotain. Ja onhan noi sen toimintatavat iänvanhat. Hyviä eläinlääkäreitä tulee Suomesta. Ei tällä alueella ole ollut mitään ongelmaa, siis nimenomaan tuotantoeläinten suhteen. Vaan olisihan se kiva, että sinne eläinlääkikseen olisi myös jonkinlainen kuntotesti. Vaikka penkkipunnerrusta. Miehet voisi saada siitä pisteitä ja naiset sitten pääsisivät opiskelemalla sisään (;

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   14.12.18 15:09:44

Osa tavoista ja keinoista hänellä on vanhoja ja Suomessa ei onnistuisi, mutta hoidot toimivat ja niitä käytetään, koska paikallinen laki sallii. Suomessa on paljon tiukempia ehtoja eläinten pidossa muutenkin, siksi ei kannata verrata.

Eläinlääkäri sielläkin tekee parhaansa. Vasta viime vuosina on herätty eläinten kivunlievitykseen Suomessakin, vielä 20 vuotta sitten ei käytetty juuri missään tilanteessa (puudutusta joo, mutta ei kipulääkettä esim. jälkikäteen), nyt niistä hyötyvät lemmikit ja tuotantoeläimet. Hevostenkin kanssa esim. leikkauksen jälkeistä kipua vain seurattiin ja kipu oli muka tärkeä kertomaan milloin paraneminen alkaa. Nyt on kipulääke heti mukana pienenkin operaation jälkeen ja sitä annetaan muutama päivä, vaikka vaan varalta.

Lisäksi ohjelmaan varmasti ihan odotetaan ja otetaan erikoisuuksia, harvinaisia sairauksia ja erittäin huonokuntoisia eläimiä, joka ei ole hyvä asia. Kun on odotettu viimeiseen eläinlääkärin tilaamista, on ennuste aina huono.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.18 16:09:33

Tuolla taitaa olla myös välimatkat pitkiä ja lääkäreitä vähän. Voi olla, että hätätapauksissakin joutuu odottamaan vuorokauden ennen kuin ketään saadaan paikalle.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.12.18 16:28:29

Nykyään on mahdollista kastroida possut myös immunokastraatiorokotteella. Ei siis tarvita leikkausta ollenkaan, eli huomattavasti eläinystävällisempi tapa. Monesti taitaa mennä niin, että pistetään vähän Buranaan verrattavissa olevaa Metacamia ja sitten pallit pois. Ei siis puudutusta, pelkkä Metacam. Onneksi eläinlääketiedekin menee eteenpäin.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Saattapi 
Päivämäärä:   14.12.18 16:40:11

Mä olen myös ihmetellyt että ell kutsutaan tilalle katsomaan jotain elukkaa joka on isossa laumassa/laitumella ja aletaan vasta sitten pyydystämään. En usko että Suomessa kukaan ell alkaisi metsästämään elukoita, vaan ne on otettu jo valmiiksi kiinni/pienempään tilaan...

Pol taisi saada jonkin tuomion siitä auton alle jääneestä bostoninterrieristä? Oli ilmeisesti hoitanut ilman kivunlievitystä tmv.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Saattapi 
Päivämäärä:   14.12.18 16:48:04

Luin uudelleen sen bostoninterrierijutun;

Boston oli jäänyt auton alle ja sen lantio oli murtunut ja silmä pullahtanut päästä. Pol otti röntgenin vaan lantiosta mutta ei päästä. Hän nukutti koiran ilman asianmukaisia välineitä (hengitysputki jne monitorointi), leikkasi koiran silmän irti. Charles oli leikkauksessa mukana apuna (öö mikä koulutus? :D) ja kummallakaan ei ollut hengitysmaskia. Leikkausvälineet ja tila eivät olleet steriilejä ja koira makasi paljaalla pöydällä. Leikkauksen jälkeen koira laitettiin teräshäkkiin selviytymään ilman peittoja/lämmikettä. Ja tämä operaatio näytettiin siis kaikelle kansalle.

The proptosed eye needed to be removed, which Pol did with the assistance of his son Charles. In the episode, neither Pol nor his son wore sterile surgical attire or used sterile draping in the room. The patient was laid directly on the steel table and it appeared that paper towels were used to wipe blood from the surgery site as well as inside the eye socket. The surgical instruments were also just lying on paper towels, according to the complaint document. According to Michigan standards Pol should have been wearing a gown, cap and mask and been using sterile instruments in a sterile field. Mr. Pigglesworth was also not intubated during the procedure, which is inappropriate in cases where there are injuries to the face and mouth. The complaint continues, stating that there was no anesthesia monitoring, oxygen tubes or tanks during the procedure or support for body temperature during the surgery or recovery.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Saattapi 
Päivämäärä:   14.12.18 16:54:38

https://youtu.be/8KlRmDdmYOA

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   14.12.18 18:19:38

Minä katson sarjaa silloin kun se sopivasti tulee ja katson myös joskus Alaskan eläinlääkäriä ja Houstonin eläinpoliiseja. Ihan on avartavaa nähdä millaista eläintenpito on rapakon takana.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: ell3 
Päivämäärä:   14.12.18 18:56:00

Olen itse maalta kotoisin ja suurten eläinten parissa työskennellyt vuosikaudet ennen eläinlääkäriksi valmistumista. Vuosikurssimme miehistä ei yksikään työskentele kunnaneläinlääkärinä. Kokeilivat kandikesän ja totesivat homman olevan aivan perseestä, koska ihmiset ja työaika ovat kamalia ja vaativia. Ainoastaan yhdellä näistä miehistä oli kokemusta suurten eläinten käsittelystä ennen opiskelun aloittamista.

Navetoille mennessäni isäntäväki on yleensä kiitollisia siitä että saavuin nopeasti paikalle, keskustelen tapauksen läpi ja hoidan asiat reippaasti. Hevostallille mennessäni 90% hevostädeistä kyseenalaistaa koko olemassaoloni jos eivät minua entuudestaan tunne ja suuri prosenttiosa jättää laskunsa maksamatta. Kannattaa itse olla hyvä asiakas jos haluaa nauttia hyvistä palveluista. Kunnan hommiin (etenkin pikkukuntien) tulevat kohta enää ne jotka eivät muualle pääse.

Hevosihmiset tarvitsisivat kipeästi käytös- ja tapakoulutusta. Kun menen vanhaan navettaan jonne ei tule lämmintä vettä, on tilan 70-80v kumarassa kulkeva isäntäväki tuonut saavillisen lämmintä vettä, saippuaa ja puhtaan pyyhkeen. Kun menen tallille hoitamaan ähkyä, ihmettelijöitä seisoo tumput suorina 5kpl ja vettä pitää -joka-ikinen-kerta- pyytää tuomaan erikseen. Käsien pesuun saan kylmää vettä, saippuaa ei ole ja pyyhkeenä yleensä paskainen varusteidenpesupyyhe.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.18 19:13:51

"Monesti taitaa mennä niin, että pistetään vähän Buranaan verrattavissa olevaa Metacamia ja sitten pallit pois. Ei siis puudutusta, pelkkä Metacam. Onneksi eläinlääketiedekin menee eteenpäin."

Ei eläinlääketiede, vaan eläinsuojelu...

Eläinlääketiede kyllä mahdollistaisi kunnollisen kivunlievityksen.

Eihän hevosia, koiria ja kissojakaan kastroida ilman kivunlievitystä.
Vaan se tehdään nukutuksessa, tai vähintäänkin vahvasti rauhoitettuna sekä kunnolla puudutettuna.

Tuotantoeläimillä sellainen tulisi kuitenkin liian kalliiksi ja veisi liikaa aikaa, joten pallit leikataan pois ilman kivunlievitystä.

Lisäksi tuotantoeläinten kohdalla toimenpiteen saa tehdä eläinten omistaja itse, vaikka mitään eläinlääketieteellistä koulutusta ei ole.

Lemmikkieläimillä eläinsuojelulaki vaatii, että toimenpiteen saa tehdä vain eläinlääkäri...

Se tulehduskipulääke (meloksikaami) auttaa vain leikkauksen jälkikipuihin, ja niihinkin heikosti.
Se ei auta yhtään itse leikkauskipuun.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   14.12.18 20:58:00

Luin myös siitä bostoninterrierijutusta.
Jos käsitin oikein niin se oli joku ulkopuolinen, katsoja, joka sen jutun nosti pinnalle, mutta siitä ei kait seurannut mitään muuta kun jotain koeaikaa tms. Kun koiran omistaja halusi antaa asian olla.

Mitäs lottootte, tollasessa paikassa jossa vanhat tavat ja kokemus on arvossa, ja jokaisella uudella eläinlääkärillä sinne tulo on tulikoe saada asiakkaat luottamaan itseensä, niin mitäköhän yhteisö sanoo siinä vaiheessa jos joku paikallinen alkaa nurista niiden parhaasta eläinlääkäristä?

Eiköhän ne parit syytökset ole tulleet ulkopuolisilta, paikalliset pitää Polia niin arvossa että jos se sanoo, ne uskoo eikä valita, ja riittää että lopputulos on tarpeeksi hyvä.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: pöh 
Päivämäärä:   14.12.18 21:42:28

Nythän tuo on taas menossa telkussa. Sen jälkeen on Buckeye Bottoms.
Tykkään niistä kaikista, Polista + Hawaijin, Yukonin, Alaskan ja Coloradon elleistä.
Jokainen on oma persoonansa.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.12.18 06:52:28

Annetaanko tuossa ohjelmassa kauhean herkästi antibiootteja eläimille, vai kuvittelenko vaan? Kun olevinaan aina on iskemässä antibioottipiikin varmuuden vuoksi kun ei tarkkaan osaa sanoa mikä voisi olla. Ja näyttää ainakin siltä että annetaan vaan se yksi pistos eikä mitään kuuria, vaikka voihan ne lääkkeet antaa mukaan ilman että telkussa sitä näytettäisiinkään. :) Tuolla kyllä taita noi antibiootit olla niin arkipäivää, että niitä annetaan varmuuden vuoksi mennen tullen ja palates....

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.12.18 08:12:09

Jenkeissä antibiootteja saa ostettua tavan marketista ilman reseptiä.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

LähettäjäValpuri 
Päivämäärä:   15.12.18 09:47:55

.: Jenkeissä käytetään valitettavan paljon pitkävaikutteisia antibioottipistoksia.

"Mielipiteeni ohjelmasta ovat tietenkin silkkaa musta tuntuu-mutuilua, samoin kuin oletukseni, että fyysistä voimaa on vähemmän hentorakenteisella naisella kuin normaalikokoisella miehellä."

Mutta kun se voima ei yleensä auta, harvemmin niitä vasikoitakaan silkalla voimalla ulos kiskotaan, vaan taidolla kääntää just sopivaan asentoon.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.12.18 13:36:39

...ja kapeampi naisenkäsi mahtuu paremmin lehmän uumeniin.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Hulujusi 
Päivämäärä:   15.12.18 14:35:10

Välillä kyllä se Polin toiminta kauhistuttaa. Steriili on tuntematon käsite näköjään :D

Mutta ihan hauska seurata, näin kinikalla itsekkin työskennelleenä, voi vähän vertailla tapoja.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   15.12.18 20:10:04

Pol on kunnon eläinlääkäri eikä lapsen äänellä kysele ,että kuinka hän on voinut...

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Jenkki 
Päivämäärä:   16.12.18 02:08:21

Jenkeissä EI VOI ostaa antibiootteja ilman reseptiä.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: sää 
Päivämäärä:   16.12.18 02:18:59


LähettäjäJenkki
Päivämäärä16.12.18 02:08:21

Jenkeissä EI VOI ostaa antibiootteja ilman reseptiä.

Riippuu kultapieni osavaltiosta

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   16.12.18 02:54:13

Joo ei se kauhean steriiliä toimintaa ole kun vaikka esiinluiskahtanutta lehmän kohtua sullotaan takasin kun se on jo roikkunut maassa asti, mutta helppo se täältä on huudella jos siellä välimatkat on pitkät eikä voi lähteä kuskaamaan mihinkään ja maatiloilla puitteet voi olla vähän sinnepäin mutta jotain on tehtävä, sen perusteella mitä ohjelma antaa ymmärtää niin se on aika lailla omistajan päätös loppuun saakka että mikä on eläinlääkärin sananvalta eläinsuojelullisista syistä lopettamisessa, riittääkö se että omistaja haluaa yrittää viimeiseen asti hoitaa että hengissäpito ei ole eläinrääkkäystä.
Kuinka herkästi eläinlääkäri voi viheltää pelin poikki jos diagnoosi ei ole sataprosenttisen varma että eläin tulee kuolemaan jos omistaja ei eutanasiaa halua syystä tai toisesta?

Ja pitkävaikutteinen antibiootti ehkä on parempi sikäläisessä tavassa pitää eläimiä, jos niiden kärvistelyä katsotaan uskomattoman pitkään jo muutenkin, että kuinka intensiiviseen kotihoitoon omistajalla on halua ja resursseja.

Jos hevosillakin joku sädemätä(?) saa hevosen kolmijalkaiseksi ja kaviot on selkeästi osalla tosi oman onnensa nojassa, niin onko se elämä niin työlästä että ei ehditä tai tajuta ylläpitohoidonkaan perään niin ei kait ne ole kauhean halukkaita järjestämään aikaa jälkihoitoon vaan vaiva pitäs parantaa kokonaan heti kun ne sen ell kutsuu.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   16.12.18 05:09:15

Ei lehmiä meilläkään kuljeteta minnekään. Klinikkalasku voi ylittää lehmän arvon jotenka ongelma hoidetaan pulttipistoolilla. Jenkeissä kaikki lääkärinhoito on sitä paitsi kovin arvokasta muutenkin.
Halvin ratkaisu on siis tehdä mitä kenttäolosuhteissa voi tehdä ja tuikata tanakka annos antibioottia ja katsoa kuinka käy.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Hulujusi 
Päivämäärä:   16.12.18 08:37:22

Myös klinikkaolosuhteissa steriili-käsite on ihan jotain muuta kuin steriiliä..

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   16.12.18 11:43:25

"Jenkeissä antibiootteja saa ostettua tavan marketista ilman reseptiä."

Ei todellakaan saa.

"Jenkeissä EI VOI ostaa antibiootteja ilman reseptiä."
"Riippuu kultapieni osavaltiosta"

Osaat sitten varmaan kertoa, missä osavaltiossa antibiootteja saa ilman reseptiä? :)
Ja tietenkin linkität sitten myös jotain dataa väittämäsi tueksi? :)

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: pöh 
Päivämäärä:   16.12.18 11:50:18

En ole tuo alkuperäinen kirjoittelija mutta ainakin mun koiraroturyhmässä (kansainvälinen) jaetaan tietoja, miten jenkeissä kalojen antibiootteja kyllä saa jostain akvaariokaupoista ja moni sitten syöttää niitä koiralleen :')

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Olen ostanut 
Päivämäärä:   16.12.18 12:06:16

"ainakin mun koiraroturyhmässä (kansainvälinen) jaetaan tietoja, miten jenkeissä kalojen antibiootteja kyllä saa jostain akvaariokaupoista ja moni sitten syöttää niitä koiralleen"

Suomessakin saa akvaarioliikkeistä kalojen lääkkeitä.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: Olen ostanut 
Päivämäärä:   16.12.18 12:08:00

Piti jatkaa ettei olisi kyllä tullut mieleenkään syöttää niitä koiralle tai syödä itse..

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: eläinlääkäri 
Päivämäärä:   16.12.18 12:24:20

Ihmisten antibiooteista en tiedä enkä ruokakaupoista, mutta useissa osavaltioissa on täysin sallittua ostaa tuotantoeläimille tiettyjä antibiootteja ja kipulääkkeitä (OTC drugs) ilman reseptiä joko netin kautta tai maatalouskaupoista. Tosin näiden käyttö on sitten todella tarkkaan rajattua, ja jos joku penisilliinivalmiste on rekisteröity ainoastaan pneumonian hoitoon, sillä ei silloin saa hoitaa esim. utaretulehduksia eikä mennä omin päin säätämään annoksia tai kuurin pituutta. Mutta tuo over-the-counter-antibioottien valikoima tetrasykliinistä keftiofuuriin oli kyllä sellainen että täkäläiseen antibioottipolitiikkaan tottuneena sitä vähän hirvitti kuunnella. (paikan päällä en ole käynyt katsomassa, sikäläisen luennoitsijan kanssa tuli asiasta puhetta)

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   16.12.18 12:42:55

"useissa osavaltioissa on täysin sallittua ostaa tuotantoeläimille tiettyjä antibiootteja ja kipulääkkeitä (OTC drugs) ilman reseptiä joko netin kautta tai maatalouskaupoista. Tosin näiden käyttö on sitten todella tarkkaan rajattua, ja jos joku penisilliinivalmiste on rekisteröity ainoastaan pneumonian hoitoon, sillä ei silloin saa hoitaa esim. utaretulehduksia eikä mennä omin päin säätämään annoksia tai kuurin pituutta."

Tuossa on nyt iso ristiriita.

Saa ilman reseptiä, mutta on käyttö on kuitenkin todella tarkkaan rajattua, eikä saa mennä omin päin säätämään annoksia tai kuurin pituutta?
Eli käytännössä vaatii kuitenkin eläinlääkärin diagnoosin ja luvan (reseptin...) hankkia antibioottia?

Koska jos ei vaatisi, niin silloinhan käyttö ei olisi tarkkaan rajattua, vaan täysin rajoituksetonta.
Sehän tarkoittaisi, että diagnoosin saisi tehdä itse, ostaa vapaasti mitä tahansa antibioottia, ja antaa sitä haluamansa määrän haluamansa ajan.
Tai oikeammin se tarkoittaisi, ettei mitään diagnoosia tai edes sitä eläintä tarvittaisi, vaan kuka tahansa voisi kävellä maatalouskauppaan ja ostaa laatikollisen haluamaansa antibioottia. (Ja lehmät lentää...)

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: eläinlääkäri 
Päivämäärä:   16.12.18 13:07:53

..., vaatii eläinlääkärin luvan tai reseptin silloin, kun lääkettä joudutaan käyttämään valmisteyhteenvedon vastaisesti, muulloin ei. Väärinkäyttö on laitonta. Sitä en tiedä miten valvonta tapahtuu, en ole järin syvällisesti perehtynyt sikäläiseen lainsäädäntöön.

http://www.nmpf.org/sites/default/files/2012%20Residue%20Manual_VIEW.pdf

Esimerkiksi tämän julkaisun sivulla 9 on hyvin selitetty OTC-lääkkeiden ja reseptilääkkeiden erot, ja sivulta 22 alkaen löytyvät listat hyväksytyistä lääkkeistä (OTC-merkittyjä saa ilman reseptiä, Rx-merkityt vaativat reseptin).

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.12.18 09:27:23

"vaatii eläinlääkärin luvan tai reseptin silloin, kun lääkettä joudutaan käyttämään valmisteyhteenvedon vastaisesti, muulloin ei. Väärinkäyttö on laitonta."

Miten voidaan tietää, käytetäänkö lääkettä valmisteyhteenvedon vastaisesti, jos sen hankkiminen ei vaadi reseptiä.. ?

Eikä siis edes minkäänlaisen eläimen omistamista, jos tarkkoja ollaan.

Vaan ainoastaan tiskille kävelyä, haluamansa lääkkeen pyytämistä ja sen maksamista.

Jonka jälkeen lääkkeellä voi tehdä mitä huvittaa.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   17.12.18 09:33:33

Meillä kyllä vasikoiden puudutus ja kivunlievitys nupoutuksessa on itsestään selvyys samoin kaikilla muillakin tuntemillani uudenaikaisilla isoilla lypsykarjatiloilla.
Puudutteet eivät maksa juuri mitään vaan se ellin tulo tilalle mkasaa aina satasen käyntimaksun vaikkei ell edes tekisi tilalla mitään.
Ymmärän hyvin pieniä 20-30 lehmän tiloja jossa harvoin syntyy vasikoita ja on harvoin ell käyntejä että vasikkaa kohti nupoutuskustannus voi olla 50-100 e.
Kun taas isolla tilalla vaskoita syntyy usein ja muutenkin on usein ell käyntejä niin nupoutus menee sillä samalla ell käyntimaksulla.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.12.18 12:30:34

Ihme miesihannointia täällä. Pol ei saisi koskea yhteenkään mun eläimeen. Ehkä kastraation saisi tehdä.

Brenda on tuon klinikan paras ja ammattitaitoisin lääkäri.

  Re: Uskomaton eläinlääkäri Pol

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.12.18 13:24:19

.: Onkohan valikoitu ne pätkät niin että Polin mahdollisia epäonnistumisia ei niin näytetä mutta Brendan näytetään, vai onkohan Brendalle sattunut vaan huono tuuri?

Katson sarjaa satunnaisesti ja muistan ainakin kaksi tapausta kun Brenda epäsuorasti aiheutti eläimen kuoleman. Toisella kertaa lehmän prolapsoitunut kohtu repesi Brendan käsissä -> kuolema, toisella kertaa työskenteli puomitetun lehmän parissa eikä huomannut että lehmä oli rojahtanut kaulansa varaan roikkumaan -> kuolema. En muista että Pol olisi vastaavia kuolemia aiheuttanut toiminnallaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.