Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: Ravi-Raija 
Päivämäärä:   13.12.18 19:47:12

Käytöstavat jne on (pitäisi olla..) selvyyksiä, enkä niitä nyt tarkoita, vaan esimerkiksi taitoja.

Aloin miettimään aikuisia, perusasioissa hukassa olevia ihmisiä muutaman keskustelun pohjalta.
Itse haluan opettaa lapselle mm. kartan lukemisen.
Yksi ei selvinnyt ilman appsia missään ja kertoi, ettei osaa edes katukarttaa lukea.

Ylipäätään Suomen luonnosta ja eläimistä.
Eräs pohti miten ottaa jonkun karannut pupu kiinni, kun oli nähnyt metsäjäniksen, joka toisen mukaan on äärimmäisen harvinainen.

Tokihan nämä pitäisi koulussa oppia. Mutta luonnosta vieraantuminen ja perusasioiden osaaminen tuntuu olevan (liian) omaan mieleen liiankin yleistä.
Appseja ja kännyä osataan käyttää ja kaikki muu on tähtitiedettä.

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   13.12.18 19:50:04

Haluaisin opettaa nöyryyttä ja kiitollisuutta. Vähän vielä vaiheessa tämä projekti...

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: Lukutaito 
Päivämäärä:   13.12.18 19:55:14

Opettaisin lukutaidon ja lukemisen ymmärtämistä.
Ensimmäinen vastaaja on siitä hyvä esimerkki, kun se ei ole kunnossa.

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   13.12.18 20:06:13

Toivottavasti Lukutaito pääset vielä sinuiksi itsesi kanssa. Ilkeys on yleensä ikävintä ja kuluttavinta sen harjoittajalle.

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: Ravi-Raija 
Päivämäärä:   13.12.18 20:09:06

Olin ehkä hieman epäselvä, kun haen tällä tosiaan ihan esim. kädentaitoja, enkä tosiaan mm. ystävällisyyttä, muiden huomioonottoa, nöyryyttä jne.

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: Maria 
Päivämäärä:   13.12.18 20:24:43

Olihan tuo nöyryys ja kiitollisuus tosi hyvä vastaus!! Siinäpä on oppia paljon ja tulee kait esimerkin kautta. Itse haluan opettaa tulemaan toimeen muiden ihmisten kanssa mahdollisimman hyvin.

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: McKinley 
Päivämäärä:   13.12.18 20:38:31

Kukaan ei nähtävästi halua ymmärtää aloittajaa?

Minä haluan opettaa lapselle puukon käyttöä, tulentekoa, perus käsityöt. Eli vaatteiden korjaus, napin ompelu.
Miten paikataan pyörän kumi.

Nämä kauniit käytöstavat, muiden huomioiminen jne on päivittäisiä, koko elämän oppeja joita ei pitäisi alkaa erikseen opettamaan, vaan niiden kanssa ollaan ja eletään koko ajan.

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   13.12.18 20:54:56

Matematiikkaa, fysiikkaa, ohjelmointia ja englantia. Lapsi on nyt eskarilainen ja olen yllättynyt miten paljon pystyy ja haluaa oppia.

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   13.12.18 21:34:43

Sitä mitä olen opettanut jo. Kädentaitoja - osaavat käyttää työkaluja laidasta laitaan kuten myös lopettaa ja teurastaa eläimen ruuaksi. Ruuanlaittoa, siivoamista. Perusarkea, saan näppylöitä kädettömistä ihmisistä.

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.18 21:48:29

Haluan opettaa ja koko ajan näitä opetellaankin; ruoanlaitto, kasvien viljely ruoaksi (lapset ovat mielellään mukana tomaattien kasvattamisessa), kasvien ja eläinten tunnistaminen. Isä opettaa peltotöitä, koneiden korjausta, rakennushommia. Ja metsästystä ja erätaitoja. Akateemisista taidoista painotan luonnontieteitä, koska itselläni on vahva pohja niistä.

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   13.12.18 22:01:22

Tallityöt olen aika hyvin saanut opetetuksi, samoin "hevosen lukemisen" ja vaikka aloittaja ei tällaista vastausta tarkoita, niin haluan opettaa lapset käyttämään omaa päätään. Tämä, kun auttaa niissä ihan käytännön töissä, kun oikeasti oppii itse miettimään, miten mikäkin asia kannattaa tehdä ja osaa myös soveltaa oppimiaan asioita uusiin. Samalla voi myös kyseenalaistaa kaikki opit, myös minun, ja oppia tekemään asiat paremmin.

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: toinen . 
Päivämäärä:   14.12.18 08:05:55

Olin ajatellut mitä kaikkea haluaisin opettaa lapsilleni ja ihan varma että olisin innostava ja heistä tulisi taitavia jo nuorena.
Väärässä olin, kumpikaan ei ole kiinnostunut esim. musiikista vaikka soittimia käden ulottuvilla. Sama juttu lukemisen kanssa, luin lapsilleni pienenä, mutta kumpikaan ei nyt isompana tartu kirjaan kovin innokkaasti. Myöskään ne harrastukset eivät kiinnosta joita olin ajatellut, mutta esim. nuorimmainen on lahjakas piirtäjä ja olen koittanut tukea tätä harrastusta.

Perusasioita jotka olen kokenut tärkeäksi, olen kuitenkin onnistunut siirtämään eteenpäin. Niitä on tietynlaiset elämäarvot. Kiitollisuus, toisten arvostaminen, empaattisuus, avomielisyys erilaisuutta kohtaan, tasa-arvoinen ajattelu ja sen ymmärtäminen ettei maailmassa kaikilla ole asiat yhtä hyvin kuin Suomessa. Jo ihan lasten takia haluan matkustaa kerran-pari vuodessa, jotta näkevät erilaisia kulttuureja ja erilaista elämää. Heillä olisi jonkinlainen käsitys tästä maailmasta oman lähiympäristönsä ulkopuoleltakin. Näistä sitten ääneen jutellaan ja vertaillaan ja pohditaan.

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   14.12.18 09:05:45

Talousasioita! Enkä tarkoita tällä keittiötä, vaan rahaa. Ei osamaksuja, opetellaan säästämään ja opetellaan sijoittamaan. Työnteko kannattaa, mutta eletään ensin pidemmän aikaa ihan oikeasti varojen mukaan eikä hommata liian suurta ja kallista autoa/asuntoa jne.

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.12.18 09:14:51

Kaiken mitä itse osaan. Haluan että lapseni kykenevät pitämään itsestään huolta omilleen muutettuaan ja osaavat käyttää omia aivojaan eivätkä turvautuisi kaikessa esimerkiksi internetin apuun.

Miestäni vieressä seuratessa on meinaan tullut todettua että äidit jotka lellii lapsensa pilalle niin ihan oikeasti hankaloittavat sitä lapsen itsenäistymistä, kun armeijaikäiselle lapselle vielä viikkaa vaatteet kaappiin niin jostain syystä ne ei osaa sitä tehdä omillaan myöskään..

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.12.18 16:09:59

Ratsastamaan ja kommunikoimaan hevosten kanssa. Kommunikoimaan muiden eläinten kanssa. Laskettelemaan. Soutamaan, ajamaan venettä, kalastamaan - solmimaan tarvittavia solmuja. Sytyttämään nuotion/takan/saunan kiukaan. Huomioimaan ympäristön yksityiskohtia: erilaisia lintuja ja kasveja. Sienestämään.

Toivoisin, että voisin jakaa lapsen kanssa ilon olla ulkona ja liikkua sekä pärjätä luonnossa :)

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   14.12.18 17:55:48

Tuo mitä viiva sanoi. Olisi kamalinta olla se äiti, jonka lapsesta tulee joku peräkammarinpoika. :D Ehkä sen verran siis käytännön taitoja pitää oppia: vastuuta siivoamisesta, kodinhoidosta.. Vasaran olisi hyvä pysyä kädessä edes jotenkuten tarvittaessa.
Tän lisäksi kauhean vaikea sanoa, koska ei sitä tiedä mistä lapsi tulee kiinnostumaan. Jos vaan innostusta löytyy niin omasta takaa voisin opettaa ratsastusta ja pianonsoittoa, mutta epäilen, että helpointa ulkoistaa nämäkin.
Muuten mulla ei ole muuta toivetta kuin se, että lapsi oppii lukemaan oikeasti kirjoja, eikä pelkästään lehtiä tai somen klikkiotsikoita. Älykännykkää en antaisi pienelle lapselle ja ahdistaa nähdä kuinka tutun 5-vuotiaskin viettää aikansa puhelin kourassa..

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: rip 
Päivämäärä:   14.12.18 18:11:19

Yksi asia mitä mulle ei opetettu: Uimista. En osaa uida kunnolla, vasta aikuisiällä opetellu.

Vaihtamaan auton renkaat, perustyökalut, tekemään ruokaa ja "luovaa ongelmaratkaisua", missä mieheni on aivan kuningas ja mitä ihailen hänessä. Rakentaa ja ohjelmoi vaikka ja mitä ikinä tarvitsee kasasta roskaa.

Ja oikeasti pohtimaan ja kyseenalaistamaan.

  Re: Mitä haluat opettaa lapsellesi?

Lähettäjä: unita 
Päivämäärä:   14.12.18 18:15:16

Luottamaan itseensä tuli mitä tuli, ja luottamaan siihen, että asiat saadaan aina lopulta järjestymään.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.