Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   18.10.18 10:45:18

Kuinka monta lasta ja pärjäättekö sopivasti vai onko tiukkaa? Tietty tämä riippuu ihan niistä menoistakin. Täällä odotellaan esikoista saapuvaksi ja mietiskelin vain että kuinkakohan tiukaksi talous joskus menee, vai meneekö. Lapset tietysti tuo lisäkuluja hurjasti. Olisi kiva tietää miten muilla saman tuloluokan omaavilla sujuu taloudellisesti.

Meillä asuntolaina lyhenee kuukaudessa 600e ja autolaina 180e. Molemmilla lisäksi opintolainaa joka lyhenee 100e kk mutta ne on vuoden sisään hoidettu. Muuten sitten tuohon päälle peruslaskut. Nyt on jäänyt vielä muutama sata säästöön, mutta ei varmaan sitten enää jossain kohtaa kun on päivähoitomaksut sun muut. Kalliita harrastuksia ei ole, salikortti molemmilla alle 50e kk. Tuossa nyt vähän kuvaa meidän kuluista, eli ei ole valitettavasti velatonta kotia tai autoa.

Mites muut, jääkö teille esim koskaan rahaa niin, että voisitte ostaa uusia vaatteita, edes pari kertaa vuodessa? Vai meneekö kaikki lasten hankintoihin ja perus elämiseen? Pääsettekö matkustelemaan tai joskus ulos syömään?

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Liikka 
Päivämäärä:   18.10.18 10:47:01

Neljän tonnin nettotuloilla ei voi olla pärjäämättä yhden lapsen kanssa.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Häpie 
Päivämäärä:   18.10.18 10:50:36

Hyvähän se on varautua, mutta ei se pienenä niin paljoa rahaa vaadi. Eri asia sitten kun isompana harrastaa, teineilee, tarvitsee ehkä mopoa ja bussikorttia, omaa huonetta ja sen sellaista.

Osta esim sänky, vaunut, vaatetta käytettynä, samoin kuivausrumpu, myöhemmin tee itse soseita aina kun se on helppoa jne

Päivähoitomaksu määräytyy tulojen ei mukaan, meidän kunnassa maksimi on nyt 300 euroa kuukaudessa.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: xcv 
Päivämäärä:   18.10.18 10:51:42

No ei kyllä noin köyhään perheeseen lasta ikinä!

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.10.18 10:52:28

Meillä tulot on about puolet tuosta ja ihan hyvin pärjätään. Kaksi lasta, toinen koulussa toinen päiväkodissa. Molemmat opiskellaan, mies osa-aikaisesti minä täysiaikaisesti. Asumiskulut nyt niin minimissä että pärjätään (aiemmin oli vaikeampaa), vuokra noin 500e sis sähkön ja netin. Miehellä omistusasunto jossa nyt vuokralaiset, tuloja siitä ei meille riitä mutta se maksaa tässä lisäksi koko ajan itseään takaisin ja asuntolainaa pois.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.18 10:56:09

Saahan siihen lapseen rahaa menemään, mutta on ihan omista valinnoista kiinni, että kuinka paljon. Jos ostaa kaiken uutena, niin kalliiksi tulee. Ja tarvitseeko ylipäätään kaikkea, itse pärjäsin mainiosti esim. ilman hoitopöytää, muovialustan päällä sängyllä vaihdoin vaipat. Siskoni mielestä teline vauva-ammeelle oli välttämätön, joten osti meille sellaisen. Itse koin sen hankalaksi ja jäi käyttämättä. jne.

Vaateet tulevat enimmäkseen vanhemmilta serkuilta ja nettikirppiksiltä. Eikä ole tarvinnut lapsen siisteydestä taikka muodinmukaisuudesta tinkiä, hienot ja hyvät vaatteet on lapsella vaikka eivät olekaan suoraan kaupasta.

Itsellä kaksi lasta, tienaan lapsilisät ja elarit mukaan lukien n. 1600€ kk. Välillä toki tiukkaa mutta hyvin on pärjätty.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   18.10.18 11:30:59

Meillä siis toiveena kaksi lasta, mutta eihän sitä tiedä miten käy.

Lasta varten olen tosi paljon hankkinut kyllä käytettynä, sillä ei minulle ole merkitystä, onko käytetty vai uusi, kunhan on siisti. Pesutornista haaveilen, mutta toistaiseksi on vain se pesukone. Meidän äitikin sanoi, että hän säästi kuivausrummun kanssa, kun ei ollut pakollista hankkia molemmille lapsille kaksia haalareita, kun hän sai ne heti pesun jälkeen kuivaksi ja käyttöön. Jotenkin tuntuu että tää lapsen hankinta vaatii yllättävän paljon tavaraa ja on rahaa mennyt vaikka käytettynä olen ostellutkin, mitään en toistaiseksi ole ilmaiseksi saanut.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.18 11:32:49

Teillä jää asumisen ja autolainan jälkeen joka kuukausi 3000 euroa käyttörahaa, eiköhän sillä pärjää ihan hyvin :D

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.10.18 11:37:13

Mun äiti oli kolmen lapsen yh ja tulot oli ehkä just ja just 4000MK.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.10.18 11:41:22

Mulla on nettotulot 2000€ kuussa keskimäärin. Jos tulee pelkkä peruspalkka jää alle ja jos hyvin lisiä menee yli. Lainaa maksan 670€ kk ja autolainaa 210€ kk. Taloudessa neljä lasta joiden yh olen. Kaikki lapset harrastaa ja nyt kun nuorinkin lähestyy teini-ikää alkaa välillä olla haastavaa selvitä kaikista menoista. Mutta kun lapset olivat pieniä ei ollut mitään ongelmaa vaan sain jopa säästöön niin että pystyin vanhimmalle hankkimaan hevosen. Meillä satsataan harrastamiseen. Matkustella ei muutakin joskus Tallinnaan tai tukholmaa. Vaatteita itse ostan lähinnä kirpparilta. Lapsille nykyään ostettava uutena. Ruuat tehdään itse mikä säästää paljin. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Liikka 
Päivämäärä:   18.10.18 11:42:13

Miten ihmeessä ette ole tuollaisilla nettotuloilla saaneet säästöön, kuin pari hassua satasta? Teillä jää vähintään 2500€ käteen/kk pelkkää käyttörahaa. Siitä tonni säästöön ja vieläkin saatte syödä leveästi, maksaa polttoaineet ja käydä viihteellä.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Karma 
Päivämäärä:   18.10.18 11:49:19

Neljän tonnin nettotuloista muutama satanen säästöön? Mihin hittoon te hassaatte ne rahanne?

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Cot 
Päivämäärä:   18.10.18 11:52:04

Meillä on nettotulot tuon 4000€ ja ihan tavallista elämää vietetään, kaksi kouluikäistä lasta. Ajattelen meidät keskituloisten joukkoon, bruttopalkat molemmilla aikuisilla n. 2700€. Omakotitalossa asutaan ja kaksi autoa on. Silloin tällöin matkustellaan säästöillä. Lapsille ostetaan kaikki tarvittava, mutta omissa menoissa säästellään, ei olla shoppailijoita. Viihteellä käydään harkitusti ja ulkona syömässä silloin tällöin.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   18.10.18 11:58:32

Nettotulot n. 4000€/kk nyt kun olen vielä hoitovapaalla. Meillä menee 2000€/kk asumiseen kaikkineen, vakuutuksiin, terveydenhuoltoon, lasten harrastuksiin ja hankintoihin ja muihin ns. pakollisiin juttuihin. Ruokaan menee n. 800€ ja 2 autoa löytyy. Matkustellaan 2-3 kertaa vuodessa, on varaa käydä leffassa, lintsillä, hoplopissa tai missä nyt huvittaakaan. Lisäksi elätetään yksi hevonen. Hyvin riittää tulot keskiluokkaiseen elämään ja vähän ns. Luksukseenkin, mutta ei noilla tuloilla rikastumaan kuitenkaan pääse.

Enemmän ärsyttää se, että tulot ei nouse kun palaan töihin vuoden sisään. Päivähoitomaksut ja nouseva verot pitävät huolen siitä, että mun tulot on lähes +-0 kun palaan töihin.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   18.10.18 12:48:22

Silloin kun olin lasten kanssa kotona meille jäi ehkä tuon verran käteen (miehen palkka+ kh-tuki, lapsilisät ja kuntalisä). Tultiin hyvin toimeen kyllä. Ostin lähes kaikki lasten vaatteet ym. käytettynä ja myin niitä sitten eteenpäin. Ei tingitty matkustelusta, ruuasta tai harrastuksista. Asuntolainaa oli ja velaton auto. En kyllä ite käynyt kun 1-2krt vuodessa kampaajalla ja ruuat kun teki itse niin tuli iso säästö.

Sitten kun palasin töihin alkoi olla tiukempaa, koska omasta palkasta iso osa meni päivähoitokuluihin (600€/kk) ja työmatkakuluihin (150€/kk). Pääsin sitten kyllä onneksi parempipalkkaiseen työhön ja nettotulot nyt yhteensä n.6000e/kk niin alkaa olla jo järkeäkin käydä töissä :)

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.18 13:38:11

"Enemmän ärsyttää se, että tulot ei nouse kun palaan töihin vuoden sisään. Päivähoitomaksut ja nouseva verot pitävät huolen siitä, että mun tulot on lähes +-0 kun palaan töihin."

Et voi olla tosissasi :O Suomessa on järjestetty niin, että kotona olevakin saa kunnon korvauksen palkanmenetyksestä, että äitiysloma ei aiheuttaisi taloudellista tappiota, ja joku vääntää asian mielessään näin, että eihän tässä töissä kannata käydä.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: hop 
Päivämäärä:   18.10.18 13:56:45

Heh, meillä nettotulot taitaa olla tällä hetkellä 2500e luokkaa. Yksi lapsi. Hyvin elellään ja aika leveesti jopa mun mielestä. Palaan työelämään ensikeväänä jolloin tulotaso paranee.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.10.18 14:41:32

Meillä nettotulot noin 3600/kk ja perheessä neljä lasta. Noin 1200e menee pakollisiin kuluihin ja loppu onkin sitten itsestä kiinni. Ihan hyvin ollaan pärjätty, eikä tarvitse edes mitenkään kituuttaa. Lapset saa harrastaa ja kyllä meillä ihan uusiakin vaatteita ostetaan koko porukalle.
Mutta tässä pätee hyvin tuo että ei ne suuret tulot, vaan pienet menot....

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   18.10.18 14:49:29

Mulla nettotulot yksin joku 2300 mukaanlukien elatusmaksut ja lapsilisä. Asumiskulut ovat 800, oma auto löytyy, yksi 3-vuotias lapsi ja rahaa jää useampi satanen säästöön joka kuukausi. Sitä jää helposti, kun ei tuhlaa turhuuteen, ei itse juo, polta tai osta kalliita herkkuja, ei käy kalliissa menoissa ja ostaa paljon käytettynä. Esim. ulkovaatteita, jotka menee yhden talven en todellakaan osta uutena, enkä paljon muutakaan. Itselle ostan vaatteita harvoin, lähes aina tarjouksesta ja vain todelliseen tarpeeseen. Hiukset värjää ja leikkaa kaverini, en käy kosmetologilla tai muissa hemmotteluhoidoissa enkä kalliissa harrastuksissa. Meillä ei myöskään ole lemmikkejä.

Säästyneistä rahoista voi sitten silloin tällöin käyttää pienen osan itsensä hemmotteluun tai reissaamiseen. Tilillä on silti aina vähintään muutama tonni säästössä. Raha riittää hienosti, kun sitä käyttää järkevästi ja tuhlaamatta.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: ssima 
Päivämäärä:   18.10.18 16:50:35

Aloittajan taloudessa on vieläpä melko pienet lainalyhennykset... ihan kuin aloittajan kertomasta kulutuksesta puuttuisi jokin oleellinen asema ainakin sen perusteella, kun on huolissaan pärjäämisestä.

Kolme tonnia käytettävissä ruokaan, kuukausittaisiin pikkuhankintoihin, vaatteisiin ym. Se on paljon se, vaikka laittaisi tonnin säästöön. Ei pitäis olla mitään vaikeuksia hankkia lapselle vaikka kaikki mahdollinen turhakekin täysin uutena :D

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.10.18 16:55:39

Pärjäätte ihan kohtalaisesti - jos ette velkaannu. Kompastuskivi on siinä jos pitää saada osamaksumatka, liian kallis osamaksumatka ja liian kalliit lastenvaatteet klarnalla sekä tuohi-kortti "aivan pakolliseen" jättitelkkariin ja uuteen sohvaan.

Kun lapsi on pieni ei oikeasti tarvitse kovin paljon tavaraa.. vaatteisiin kasvavalla kyllä menee jos ei mistään saa, kannattaa ostaa seuraavaa kokoa silloin aina alennusmyynneistä valmiiksi

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: 12345 
Päivämäärä:   18.10.18 17:04:08

Miehen kanssa netto yhteensä 2000e. 2 lasta, oma talo ja talli, 2 autoa jne. Hyvin riittää rahat, pystyy ostamaan vaatteita, käymään kampaajalla, hierojalla ja lapset saa mitä haluavat. Kannattaa asua maalla pohjoisemmassa Suomessa :)

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.10.18 17:07:34

Niin ja meillä 1 lapsi, kaksi velatonta autoa, tarhamaksut ja asuntolaina suunnilleen noilla tuloilla. Matkustetaan ulkomailla pari kertaa vuodessa ja minä ratsastan. Raha riittää kyllä, useampi satanen säästää joka kuukausi. Mutta se vaatii kyllä kulukuria monessa muussa asiassa. Kaikenlainen shoppailu, sisustus, extempore pikku kotimaanreissut ym. pitää unohtaa, ei myöskään ravintolassasyömistä juuri koskaan, eikä kampaajakäyntejä tms. Vaatteet alesta silloin kun välttämättä tarvitsee.

Eli ei mitään leveää elämää mutta ei tarvitse kituuttaakaan, kunhan tekee sopivia valintoja.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   18.10.18 17:16:39

-: jottet nyt ihan nauruun tukehtuisi, niin kyllä teen töitä nyt myös hoitovapaalla eli tulot ei muodostu pelkästä kht:sta ja kuntalisästä, mutta en säännöllisesti. Kuitenkin sen verran, että se mitä töihin paluussa palkka nousee, menee käytännössä veroihin ja päivähoitomaksuihin. Max. 100-200€/kk jää rahaa enemmän. Siitä voit sitten laskea kannattaako Suomessa aina työnteko vai ei. ;)

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.18 17:28:50

Tienasin minäkin äitiyslomavuonna saman kuin sitä edellisenä vuonna ja lähinnä ajattelin, että onpa täällä asiat hyvin, vaikka äitiyspäivärahoja jouduinkin palauttelemaan. En jotenkin koe edes vaihtoehtona sitä, että en tekisi omaa osaani töistä, kun kerran pääsen nauttimaan näin mahtavista eduista.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.10.18 17:37:11

Onko nettotulot 4000e sitten jotenkin pieni määrä??

Kaksi 2600e brutto tienaavaa aikuista??

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.10.18 18:27:44

Ei kyllä mitään ongelmaa. Yksi lapsi, talolaina, kaksi autoa(velatonta). Ratsastustunti mulla kaksi kertaa viikossa, hieman jää rahaa säästöönkin.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   18.10.18 18:45:35

Kyllä sitä helposti 4-5000€ menee kuussa. Ei ehkä pienten kanssa mutta teinien. Lainaan 1000€ ja loput kaikenmoiseen kulutukseen. Justiin meni 100€ pelkkiin koulukuviin.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   18.10.18 19:10:25

Meillä nettotulot tuota luokkaa (vähä enemmän), enkä kyllä ihan oikeasti ymmärrä miksi tällaisilla tuloilla edes kysellään miten pärjätään. Sanotaanko nyt niin, että kaikki ostetaan mitä tarvitaan, eikä mietitä onko siihen varaa, koska tiedän kyllä että on. Ollaan sillä lailla onnekkaassa asemassa siis, että ei tosiaan tarvi miettiä, että ostetaanko tässä kuussa käytetyt talvikengät, vai takki, kun _voin_ ne käydä ostamassa kaupasta uutena eikä se syö budjettia mihinkään suuntaan. Säästöönkin jää rahaa. En ymmärrä mihin aloittaja hassaa rahansa, jos tosiaan pitää miettiä, että miten pärjää lapsen menojen kanssa, varsinkin, kun asumiseen ja autoon ei näytä kovin paljon rahaa menevän.

Mutta me ei tosiaan mitenkään tuhlailla, saat eletä hulppeaa elämää, tosin saattaa se ulkopuolisille siltä näyttää. Tarkoitan siis sitä, että turhia ei ostella, vaikka varaa ehkä olisi, syödään edullisesti, vaikka voitaisiin ehkä syödä tyyliin pihviä joka päivä. Mutta mikä järki siinä sitten olisi. Ei tuo lapsi mitään tonneja kuukaudessa sentään kuluta!

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.18 19:20:05

Meillä ihan sama kuin Å:lla, kaikkeen tarvittavaan on helposti varaa ja moneen turhuuteenkin. Onkohan kyseessä kuitenkin brutto tai puuttuuko aloituksesta joku iso meno?

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: ...-- 
Päivämäärä:   19.10.18 09:38:53

Meillä ei ongelmaa, vaikka monta lasta.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   19.10.18 10:02:10

Heippa taas!

Tuosta alun menoista puuttuu tietysti kaikki peruslaskut. Mun omien laskujen+ sen 300 e kuukausittaisen säästön jälkeen käyttöön jää 750e. Laskuina lainat (opinto+talo+auto), sähkö, vesi, jäte yms, netti, vakuutukset, puhelin, kuntosali ja bussikortti, sekä liiton maksut. Niin ja siis maksan puoliksi miehen kanssa nämä kaikki paitsi omat henk.koht. jutut. Mun netto on 1900e kk ja miehellä 1900-2200e kk.

Kauppaan menee viikottain 50e per naama, joskus ehkä vähän vähemmän. Tehdään ruuat itse.

Musta tuntuu että kuun lopussa on aina tili lähes tyhjä, muutama kymppi jäljellä, vaikken shoppaile. Töihin haen 2-3 krt kk jonkun lounaan, muuten aina omat eväät. Jotain pikaruokaa tulee haettua kerran kuukaudessa. Täytyy varmaan alkaa katsoa tarkemmin kaikkia menoja omalla kohdalla. Olisi kiva lapsenkin kanssa saada säästettyä palkasta jonkun verran.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.10.18 10:11:04

Tuosta nyt taas heti puuttui että jääkö sinulle tuo 750e vai teille molemmille yhteensä? Mitä jää miehelle jos tuo on sinun summa?
Mietippä että tuo on viikkotasolla melkein 200e, eli kyllä siellä nyt jotain ylimääräisiäkin ostellaa.
Oliko muuten aloitusviestissä nuo summat vain sinun osuus vai teidän yhteensä, koska jos teidän yhteensä niin eihän nuo laskelmat voi mitenkään pitää paikkaansa.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Bebe 
Päivämäärä:   19.10.18 10:17:50

Suosittelen aloittaja, että säästätte 1kk kaikki kauppakuitit ja laskette paljonko sitä rahaa oikeasti menee ja mihin sitä menee.

Mulla jää nettona nyt korkeammalla veroprosentilla 1750€/kk liksasta ja mulla jää saman verran kuussa käyttörahaa kuin sinulla, oikeastaan vähän enemmänkin koska säästän vain 100€ kuukaudessa. Meillä maksetaan miehen kanssa kaikki puoliksi. Omat kiinteät kulut kuukaudessa säästöineen on alle 800€. Tietty jos tulee sähkölaskua, vakuutusmaksua yms niin silloin menee vähän enemmän. Mies tienaa varmaan sen reippaan 2t€ nettona. Itse tykkään myös shoppailla ja tiedän että kun jättäisi shoppailut väliin niin voisi säästää vaikka 500€ kuukaudessa johonkin muuhun kivaan. Nyt on oikeastaan yhteenmuuton jälkeen ollut joka kuu sellainen tilanne että tilillä on vielä rahaa ennen tilipäivää. Kauppaan menee molemmilta yhteensä noin 300-400€ (eli 150-200€ naama) riippuu mitä syödään. Miehellä on säästössä joku vajaa 10t€ ja minulla reipas 2t€. Kyllä tässä menisi ohessa hyvin yksi tai vaikka kaksikin lasta.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.10.18 10:24:22

Ei nyt millään pahalla mutta jotain täytyy olla vialla jos ei noilla tuloilla pärjää lapsen tai kahden kanssa.
Myönnän että olen varmaan myös katkera kun itse elän täysin kädestä suuhun, reilusti alle köyhyysrajan ja joku "kehtaa" kysellä näin (mun mielipide) älyttömiä. Onneksi omaan tilanteeseen on pian tulossa muutos mutta pari vuotta on mennyt niin pienillä rahoilla että ihmettelen välillä itsekin miten tässä vielä ollaan hengissä.

Vastaus siis aloittajalle: kyllä te tulette pärjäämään mikäli yhtään maalaisjärkeä löytyy päästä.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Maqdalena 
Päivämäärä:   19.10.18 10:36:02

Meillä on kaksi lasta, nettotulot n.3500 €. Hyvin pärjätään. Asutaan velattomassa omakotitalossa (lainat olivat maksettuna jo kauan ennen lasten hankintaa) ja meillä on kaksi autoa (yli 10 vuotta vanhoja, mutta eivät mitään romuja vielä). Lisäksi vanhemmalla lapsella on poni, joka asuu maneesitallilla. Ponin hankkimisen jälkeen on ollut vähän tiukempaa, mutta ei ihan joka latia tarvitse ruokakaupassa laskea.

Mitään kaukomatkoja ei harrasteta, mutta ratsastusleireihin kesällä menee rahaa. Ensi kesänä ei taida olla varaa leireilyyn. Toisaalta ruokamenoista pystyisimme helposti säästämään satasen kuussa, eikä silti tarvitsisi pelkkää perunaa ja kaurapuuroa syödä.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   19.10.18 10:47:01

Kolmoispiste: Pahoittelut sekavuudesta. Siis nettona yhteensä molempien palkoista tulee kuukaudessa 3800-4000e useimmin tuo 4000e kun miehen palkka on suurempi. Auton ja talolainan kuukausittainen erä on 600 ja 180e jotka maksetaan puoliksi.

Minulle jää menojen ja säästön jälkeen tuo 750e. Miehelle tietysti enemmän. Hänellä kuun lopussa on tilillä yleensä useampi satanen. Meillä on ollut aika tasajako taloudessa ihan mun omasta tahdosta ja omat rahat, kun ei palkkaero ole nettona kun 100-300e.

Mun täytyy alkaa pitää kirjaa kuluista, nähtävästi tulee jotain shoppailtua tai osteltua muuten mitä en vaan muista tai tajua.

En tiedä kuinka paljon se lapsi kuluttaa. Järkytyin nyt kun tässä on tehnyt hankintoja (kalleimmat käytettynä) kun niistä on tullut yllättävän paljon kuluja, niin kai se jotenkin hämää että oikeastiko joutuu ostelemaan näin paljon kaikkea. Vaikka sitten näiden hankintojen jälkeen varmaan suurin kulu on lapsen vaatteet mitä löytyykin hyvin myös käytettynä

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Bebe 
Päivämäärä:   19.10.18 10:48:52

Lisäisin tähän vielä kun moni matkustelee, että itse näen asian niin että pienten lasten kanssa on turha matkustaa mitään Tallinnaa/Tukholmaa pidemmälle. Sellainen teini jo osaa arvostaa, mutta pienten lasten kohdalla en tuota matkustelua ymmärrä, harvoin saavat siitä matkasta niin paljon irti kuin olisi tarkoitus ja saattaa mennä pelkäksi kiukutteluksi, kun ei jakseta koko päivää mennä ja kiertää nähtävyyksiä. Säästäisin nekin rahat sinne tulevaisuuteen, että saa antaa vaikka kotoa pois muuttavalle lapselleen peräsmunan (sitä rahaa nimittäin ei kasva sitten enää puussa ja itsenäistyminen ei ole ilmaista). Sen saa käyttää sitten vaikka siihen matkusteluun.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Lee 
Päivämäärä:   19.10.18 11:10:00

Ööö, me olemme aina matkustellut paljon ihan pientenkin lasten kanssa. On tosi mukavaa ja lapset tykkäävät ihan hirveästi. Emme me ainakaan mieti sitä jääkö siitä muistoja vaan nautimme hetkestä! Isommat (8 ja 6) kyllä monesti muistelevat menneitä reissuja ja kaipaavat niille. Ja ennen kaikkea keskustelemme myös meidän aikuisten vuoksi, koska pidämme siitä kovasti!

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.10.18 11:53:36

"Sellainen teini jo osaa arvostaa, mutta pienten lasten kohdalla en tuota matkustelua ymmärrä, harvoin saavat siitä matkasta niin paljon irti kuin olisi tarkoitus ja saattaa mennä pelkäksi kiukutteluksi, kun ei jakseta koko päivää mennä ja kiertää nähtävyyksiä."

Kyllä me ainakin ollaan saatu matkoista irti paljonkin vauvan/taaperon kanssa! Lapsikin tykkää uusista paikoista ja reipastuu aina selvästi, kun pääsee vähän näkemään muutakin kuin kotinurkkia.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Bebe 
Päivämäärä:   19.10.18 11:57:21

Se olikin vain ot, matkustaa tietysti saa jos se mukavaa on, mutta itse en lähtisi pienten lasten kanssa reissuun.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Kepsu 
Päivämäärä:   19.10.18 15:15:13

Pikkulapsi ilahtuu toisen kaupunginosan uudesta leikkipuistosta enemmän kuin jostain koko perheen kaupunkilomasta Tukholmassa.

Aloittajalle. 3000€/kk pitäisi riittää aivan mainiosti 2 aikuista ja pikkulapsi kokoluokan perheelle. Mihin se raha menee, jos ei riitä?

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.10.18 16:06:40

Meillä kyllä matkustelu on tuonut paljon positiivista, piristää niin vanhempaa kuin lasta ja sen jälkeen etenkin kotona lapsen kanssa oleva vanhempi jaksaa taas arkeakin paremmin ;) Meidän 1v oli esim kyllä ihan fiiliksissä koko Rooman matkan. Sai matkustella päivät pitkät kantorepussa katsoen nähtävyyksiä (on aina rakastanut ulkoilua ja uusia asioita), pukeutua kevyemmin kuin kotona, syödä ravintoloissa joissa oli nähtävää, ihmeteltävää ja uusia makuja. Juoksi innoissaan Vatikaanin isolla aukealla ja tutki yhtä innostuneena Colosseumin. Nukkui kuin tukki iltaisin kun päästiin hotellille - ei kotona koskaan ole niin helppo ja vaivaton lapsi :D

Joo, voisihan lapsen kanssa tehdä samaa kotonakin mutta vaikea se on aikuisen olla ihan yhtä mukana ja innostunut siitä lähimetsästä koko ajan, ja lapsi kyllä näkee ja vaistoaa sen aikuisten mielialan. Siellä lähimetsässä ja lähileikkipaikoilla ollaan kuitenkin jatkuvasti, ja sekin on kivaa. Mutta arkista.

Enemmän kyllä matkustellaan kotimaassa, koska olen luontoihmisenä varsin innostunut kaikesta mitä täällä voi nähdä. Mutta pointti on, että lapsen kanssa matkustelusta voi kyllä saada tosi paljon irti. Kotiäitinä ja siinä arjessa kiinni olo voi myös olla tosi puuduttavaa, lapsen vauva-ajoista jää paljon mukavampi kuva ja positiivisemmat muistot kun on saanut vähän liikkumavaraa. Rakastin oman lapseni vauvavuotta, meillä oli yhdessä huippuhauskaa ja luulen sen tunteen kantavan pitkälle nyt kun joudutaan olemaan erillään töissä ja päiväkodissa ;)

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Hönö 
Päivämäärä:   19.10.18 22:12:52

Nettotulot n. 4400 minulla ja miehellä yhteensä. Kolme lasta ja hevonen, 2 autoa, oma tila. Hyvin pärjää. Voi välillä huvitella ja matkustella. Velkoihin n. 700 e kuussa.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   20.10.18 07:52:23

Uusi ympäristö antaa lapsille elämyksiä, se puoltaa matkustelua joskus vaikka se on kyllä minulle äitinä ollut tylsintä pakkopullaa mihin voi aikansa ja rahansa käyttää.

Kävin esimerkiksi omien lasteni kanssa kerran Virossa. Otettiin ennen reissua muutama vironkielen tunti syntyperäiseltä. Mentiin omalla autolla, käytiin katsomassa luontoa jossa oli monia semmoisia kasveja ja perhosia joita ei Suomessa näy. Kävimme myös jonkin pikkukaupungin torilla missä piti osata ostaa viron kielellä, joka iikan piti itse kysyä "Kui palju maksab?" ja ymmärtää vastaus että saatiin hyvät eväät sieltä ostettua ja vähän herkkujakin.

Että vähän eri matkailua oli kuin jokin "miniristeily" eli laivalla maleksiminen. itselle se oli aika rankka reissu.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: ei nyt omalla 
Päivämäärä:   20.10.18 08:15:26

meillä nettotulot n. 3500€/kk, 4 lasta ja asuntolainaan korkoineen menee hieman tli 1000€/kk. Ei onneksi ole teinejä taloudessa, niin pärjätään nyt hoitovapaallakin ihan mukavasti kun vähän katsotaan, mihin rahat laitetaan ja kaikki lapset eivät vielä harrasta.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: ei nyt omalla 
Päivämäärä:   20.10.18 08:17:31

Talvella pienten lasten kanssa on ihan helmeä päästä johonkin lämpimään hetkeksi, kun ei tarvitse pukea paljon mitään!

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.10.18 08:30:23

Aloittaja perheineen joutuu tulevausuudessa maksamaan päivähoitomaksua korkeimman tuloluokan mukaan. Mitenhän kuvittelet, että ne muut perheet pärjää, jos edes tuon luokituksen mukaan "eniten tienaava" pärjää taloudellisesti?

Meillä myös netto tuon vajaa 4000€, kolme lasta. Kirpputorilta löytää hyvin vaatteita, joskus jopa ulkohaalareita parilla eurolla. Ei kaiken tarvitse olla uutta eikä tiettyä merkkiä..

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   20.10.18 08:31:27

No sehän on ihan mitä sille lapselle ostaa. Jos pitää kaikki olla uutta ja hienoa, mopoautot ja kaikki niin kyllähän rahaa saadaan palamaan vaikka kuinka paljon.

  Re: Lapsiperheet joilla nettotulot n.4000e tai alle

Lähettäjä: *%# 
Päivämäärä:   20.10.18 08:45:11

Pienet lapset tai peruskouluikäiset eivät kyllä kaada kenenkään taloutta. Siitä se rahanmeno lähtee, kun talossa on yhtä äkkiä kolme lukioikäistä teiniä. Voin kertoa, että kolmen hevosen kulut eivät ole yhtään mitään..

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.