Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   17.10.18 18:15:36

Isäni on alkoholisti jolla on välillä parempia jaksoja ja välillä taas menee mukia kunnolla ja pitkään. Isän kanssa soitellaan joskus ja jouluna ja nähdään vuoden aikana ihan vain pari kertaa vaikka välimatkaa on alle 20km.
Pari vuotta sitten ostimme mieheni kanssa omakotitalon kaupungista ja samoihin aikoihin, minulle jäi toinen auto tarpeettomaksi jolla ei rahallista arvoa paljon ollut niin annoin sen isälle niin, että minä omistan auton mutta hän on haltia eli hän maksaa käyttökulut. Sen jälkeen hän on jotenkin olettanut että minä olen jotenkin toooosi varakas ja on pyytänyt rahaa lainaan lupaillen maksaa takaisin. Nytkin on minulle noin 250€ velkaa eikä ole ilmeisesti aikomustakaan maksaa takaisin.
Maanantaina isä soitteli pitkästä aikaa pienessä pöhnässä pyytäen 250€ lainaan ettei lennä kämpästä pihalle kun on vähän tässä törpötellyt. Sanoin suoraan, että en uskalla lainata kun ei edellisiäkään kuulu takaisin ja toisekseen minulla ei ole yhtään löysää nyt. Intti hetken että kyllä minulla sen verran on kuitenkin ylimäärästä mutta sanoin ei. Isä lopetti vaisusti puhelun tuon jäljeen.
Itselle jäi pahamieli, kun en auta, mutta samalla olen raivoissani että hän käyttää minua surutta rahallisesti hyväkseen. Ihminen joka on juonut eron jälkeen yhden kämpän alta, ei ole ikinä ostanut minulle tai veljelleni mitään mitä lapset sattuisivat tarvitsemaan elämän aikana eikä ole kuulemma kunnolla elareitakaan maksellut aikoinaan. Suututtaa...!
Kunhan purkaudun kun en ystävä piirissä ole huudellut millainen isä minulla on niin joutuu itsekseen näitä vatvomaan.

  Re: Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   17.10.18 18:18:00

Helppo on juopon juoda kun läheiset mahdollistaa sen. Julmaa mutta totta.

  Re: Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.10.18 19:03:02

Mitä tuota harmittelemaan, anna juoda tämäkin kämppä altaan. Viinaan ne rahat on menneet, todennäköisesti menisi tämä uusikin lainasumma. Kyllä se isukki saa sinunkin rahasi juotua jos sille tielle lähdet -jos ei omaan kurkkuun niin onhan se kiva tarjota kavereille :) Hän tulee siis olemaan jokatapauksessa taloudellisesti pulassa, autat häntä tai et.

Vihainen saat olla, tietenkin. Isäsi on laittanut alkoholin törkeästi etusijalle omiin lapsiinsa nähden.

  Re: Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: Pepper 
Päivämäärä:   18.10.18 03:08:09

Eiköhän isäsi ole pilannut jo riittävästi elämääsi. Luultavasti hänen takiaan olet ”auttavainen luonne”. Ainakin itse alkoholistin lapsena tunnistan olevani läheisriippuvainen/liian kiltti jne. Vielä nelikymppisenäkin koitan kasvaa ihmisenä ja päästä näistä piirteistä eroon. Ja opettelen myös puhumaan vanhemman alkoholismista. Hyvä, että pidit selvät rajat. Tsemppiä jatkoon.

  Re: Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   18.10.18 19:54:47

Älä kanna huonoa omaatuntoa, kun et anna rahaa. Olet jo auttanut isääsi antamalla autonkin käyttöön.
Kuningas-alkoholi menee aina edellesi ja alkoholisti jatkaa rahan lypsämistä niim jauan, kuin sitä annat. Alkoholistin lapsena tunnistan tuon kiltteyden...

  Re: Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   18.10.18 23:38:02

Minusta tuntuu tosi hurjalta, ettet auta isääsi. Minun isäni on myös alkoholisti ja ulosotossa, ja minulle velkaa pari tonnia. En voi sanoa ei, jos toinen pyytää rahaa euokaan/sähkölaskuun.tiedän, että joskus se raha menee viinaan.

Mutta minun isäni on kustantanut elämäni reilusti yli täysi-ikäiseksi asti ja ollaan yhteyksissä väh. Pari kertaa viikossa (paitsi ryyppyputkien aikana), joten tilanne onkin aivan eri.

Pakko ei ole lainata, mutta jos tuntuu pahalta, niin mikset lainaisi?

  Re: Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.10.18 00:11:56

Ei omalla, miksi aloittajan pitäisi kustantaa juopottelu isälle, joka ei ole omista lapsistaan kiinnostunut muuten kuin rahaa pyytääkseen? Tuo rahan pyytäminen tulee vain lisääntymään jos sille ei laiteta stoppia. Lopulta tuo menee siihen, että kiltti ihminen joutuu itse taloudellisiin vaikeuksiin rahapyyntöjen vuoksi.

Kaverini meni takaamaan hulttioveljensä lainan, oma isänsä painosti häntä sen tekemään. Veli ei muuta kuin ryypännyt ja rällännyt, kaverini hoiti asiansa tunnollisesti. Mutta poikaa suosinut isä painosti tyttären takaamaan veljen älyttömän lainan, ja kaverini kilttinä ja auttavaisena ihmisenä suostui. Veljellä ei ollut aikomustakaan maksaa lainaa, ja se jäi kaverini maksettavaksi.

  Re: Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   19.10.18 00:32:53

http://kuningataralkoholi.sarjakuvablogit.com/

  Re: Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   19.10.18 00:59:07

Ei omalla, tuo tapa on loputon suo ja eihän lapsen velvollisuus ole huolehtia taloudellisesti isästään.

  Re: Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   19.10.18 09:35:40

Tuntuu tosi julmalta olla auttamatta, mutta ikävä kyllä alkoholisti jatkaa niin pitkään kuin se hänelle on mahdollista. Läheisen osa ei todellakaan ole helppo.

Jos ylimääräistä on, voit laittaa auttamisen ehdoksi vieroitushoidon aloittamisen ja selvänä pysymisen.

  Re: Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: Vm-65 
Päivämäärä:   19.10.18 09:58:43

Alkoholistille ei koskaan pidä antaa apua rahana, jos tarvii rahaa laskun maksuin, maksa se lasku mutta ei anneta rahana.

  Re: Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   19.10.18 10:13:09

Olen perehtynyt näihin kysymyksiin viime aikoina paljonkin ja kaikki ammattilaiset ovat samaa mieltä siitä, että on vääränlaista auttamista antaa päihderiippuvaisille rahaa. Muunlaista apua voi tarjota, mieluiten päihdekuntoutusta ja -vieroitusta. Jos alkoholisti ei halua apua raitistumiseen, kukaan ei voi häntä auttaa oikeasti. Silloin pitää pelastaa itse itsensä, eikä luopua omista rajoistaan. On jo tosiaan tarpeeksi siinä, että juoppo vanhempi on pilannut lapsensa lapsuuden, ei tarvitse pilata aikuisuuttakin!

  Re: Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   20.10.18 20:14:00

Kiitos vastauksista. Katkolle tuota ei saa ja on sielä ollutkin monesti. Sanoo että jos sinne joutuu niin lähtee kälppimään satavarmasti.
Olen monesti miettinyt, että sittenkun tuosta joskus aika jättää niin itksinkö? Tällähetkellä tuntuu, että en..
On tässä muutaman päivän tehnyt mieli soittaa että saiko rahaa, mutta en halua itselleni pahaa mieltä siitä kun toinen laittaa juomisen etusijalle. Eikä minulla muutenkaan ole hirveästi ylimääräisiä nyt.

  Re: Juoppo isä ja itse auttava luonne

Lähettäjä: Alkoholistien tytä 
Päivämäärä:   20.10.18 20:38:52

Jos haluat auttaa, pyydä lasku, joka pitää maksaa. Ja ymmärrät, ettet ikinä saa sitä rahaa takaisin. Lapsi ei ole alko-vanhemmille mitään velkaa elättämisen kuluista, vanhemmat ovat päättäneet lapsen tehdä ja pitää-heidän oma valinta.

Tosin en suosittele, kun pysyy kauempana, on helpompi elää. Jo tuo, kun jäät pohtimaan tätäkin, kertoo, ettei suhde ole millään tavalla terve. Valitettavasti rajat ovat alkoholisti-perheissä täysin tuntematon käsite.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.