Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   17.8.18 18:24:25

Lukeminen varsinkin poikien ja miesten keskuudessa on romahtanut. Jopa yli puolet nuorista pojista ja aikuisista miehistä eivät lue vapaa-ajallaan nettiuutisia kummempia. On tutkittu, että teini-ikäinen lukemista harrastava tuntee 50 000 - 70 000 sanaa ja "lukematon" vaan noin 15 000 sanaa. Ei ole vaikea päätellä, että kumpi pärjää paremmin esim. jatko-opinnoissa.

Mites täällä? Luetteko ahkerasti ja kannustatteko lapsianne lukemaan ja miten olette onnistuneet siinä?

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   17.8.18 18:27:30

Näkyy kyllä selvästi yleistyneenä tyhmyytenä. Eivätkä vanhemmat lue lapsilleen.

Lapsi on melko helppo saada "lukukoukkuun" kun sen tuo osaksi rutiineja, käy kirjastossa jne. Tällaiset lapset oppivat myös helpommin lukemaan ja osaavat olla lapsia laajoine mielikuvituksineen.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: Jou 
Päivämäärä:   17.8.18 18:45:56

Kyllä, ja samalla kirjoitustaito heikkenee. Meillä nuorimmainen ei lukenut kirveelläkään edes ankkaria ja sen kyllä huomasi koulussa esseevastauksista. Lukiossa oli sitten pakko jo kantapäänkautta alkaa petraamaan, kirjoitukset meni ihan hyvin lähtötilanteeseen nähden.

Poika on sitä ikäluokkaa että tosiaan luettiin vain netistä kaikkea sälää, nythän teini-ikäiset ei tunnu tekevän sitäkään vaan katsotaan vain videoita, instakuvia, snäppejä yms.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

LähettäjäPeukku 
Päivämäärä:   17.8.18 18:47:57

Lukeminen kannattaa aina. Historiaakin kannattaa lukea.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   17.8.18 18:48:15

En lue mitään kirjoja.
Se on kuulkaas tämä älypuhelin se nykyajan kirja.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   17.8.18 18:51:07

Rje: lukutaidoton ei ole sama kuin tyhmä.

Ja luen paljon, myös lapselle.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   17.8.18 18:51:50

Luen, tänä vuonna mennyt jo 60 kirjaa. Olen lukenut paljon lapsesta asti.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.8.18 18:52:14

Itse olen lukenut kasapäin kirjoja siitä asti kun opin kunnolla lukemaan. Kerran viikossa fillaroin kirjastoon täyden kirjarepun kanssa palauttamaan, ja samanverran lainasin. Edelleen luen todella paljon kirjoja laidasta laitaan. Taas pitäisi ostaa uusi kirjahylly, kun kirjoja on vähän joka paikassa, monta sataa.

Oma lapseni oppi kunnolla lukemaan Aku Ankkojen avulla, niitä meillä luetaan molemmat edelleen (lapsi nyt 10v.). Iltasatuja on luettu siitä asti, kun lapsi jotain ymmärsi, ja olen opettanut alusta asti nukkumaan mennessä, että saa lukea siihen asti, että alkaa nukuttaa. Se on mainio rauhoituskeino.
Harmi vain, että lapsen ADHD vaikuttaa siten, ettei oikein jaksa kunnon kirjoihin keskittyä, mutta ehkä sekin sieltä vielä tulee.

Olen peruskoulussa töissä, ja on surullista nähdä, kuinka vähän lapset nykyään lukevat. Toki luku- ja kirjoitustaidon kannalta, mutta myös yleissivistyksen, jota ei juutuuppivideoista ja whatappista saa ikinä. =(

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   17.8.18 19:20:19

Joo kyllä huomaa jo nykyihmisten kirjoitustaidosta. Ei osata edes yhdyssanoja. Eikä osata kirjoittaa sanoja oikein. Lukemisen pitäisi olla yksi pakollinen aine koulussa, samoin kirjoittamisen. Enkä nyt tarkoita äidinkieltä.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.8.18 19:24:19

Kyllä ainakin alakoulussa on lukutunteja ja sitä ainekirjoitusta ja esseitä, mutta ei voi pakottaa silmiä ja aivoja lukemaan, vaikka sitä kirjaa edessään tunnin pitelisi ja sivuja kääntelisi. Se innostus lukemiseen pitäisi lähteä itsestä, me aikuiset (ja myös vertaiset!!!) voimme kannustaa, mutta emme mitenkään pakottaa lukemaan.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   17.8.18 19:46:14

Tuleehan sitä luettua. Noin kirja/viikko, riippuen vähän miten on aikaa.

Lapsenikin lukee jonkin verran kyllä ja on pärjännyt koulussa paremmin kuin mä :D

  Re: Ihmiset eivät enää lue

LähettäjäMerviläinen 
Päivämäärä:   17.8.18 19:52:06

Hittojako ostatte niille lapsillenne joitain älypuhelimia?

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.8.18 19:53:08

Olen lukenut pikkupenskasta saakka todella paljon mutta olen kyllä omalla kohdallanikin huomannut, että lukeminen on viime vuosina vähentynyt huikeasti ja keskittymiskyky huonontunut. Netissä tulee roikuttua ihan huomaamatta tuntitolkulla, ja se aika on pois melko pitkälti juuri kirjojen ja lehtien lukemisesta.

Omia lapsia ei ole, mutta siskojen muksuja on tullut seurattua hieman huolestuneena. Toisen lapset ovat vielä sen verran pieniä etteivät (vielä) osaa itse lukea, mutta vanhempi jaksaa kuunnella ääneen luettuja tarinoita tuntitolkulla ja harjoittelee omasta aloitteestaan kirjaimia. Toisen lapset taas eivät juuri kirjojen ääressä viihdy (tietokonepelit ovat paljon kiinnostavampia), ja sen kyllä valitettavasti huomaa kirjoitustaidossa. Lähipiiristä löytyy myös kuudesluokkalainen lapsi, joka on käytännössä lähes täysin lukutaidoton.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: Hilu 
Päivämäärä:   17.8.18 19:53:18

Lähettäjä: Merviläinen
Päivämäärä: 17.8.18 19:52:06

Hittojako ostatte niille lapsillenne joitain älypuhelimia?" Niin samaa mieltä.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: Mirva 
Päivämäärä:   17.8.18 19:55:27

Lukeminen vähentyy varmasti suurimmaksi osaksi siitä syystä, että nykynuorilla on niin valtava informaatiotulva joka puolella esim. älylaitteista ja televisiosta. Itse luin nuorena todella paljon, mutta olenkin 70-luvun lapsi, niin silloin ei juurikaan ollut muuta, jos ulkoleikkejä ei lasketa mukaan. Sisällä ei ollut tietoteknisiä laitteita ja telkkarista ei oikeasti tullut mitään kunnon katsottavaa ja siellä oli kaksi kanavaa mitä seurata. Voi piirtää, värittää tai lukea. Tietenkin leikin kavereiden kanssa ulkonakin, mutta sisällä ollessani melkein aina oli kirja edessä.

Älylaitteisiin ja pelaamiseen tottuneet nuoret ovat tottuneet hyvin nopeaan informaatiotulvaan. Peleissä tapahtuu nopeasti ja kaiken aikaa. Monellakaan ei yksinkertaisesti tästä syystä ole keskittymiskykyä ja pitkäjänteisyyttää lukea, jossa tarina etenee hitaasti ja omaa mielikuvitusta käytetään runsaasti.

Ainakin siskon poika ei juurikaan lue koulukirjojen ulkopuolella, koska se on kuulemma niin tylsää.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

LähettäjäPeukku 
Päivämäärä:   17.8.18 19:55:41

Opettajien ammattiliitto oli taannoin huolissaan yleissivistyksen kehityksestä, koska nuoret lukevat pelkkää digitaalista informaatiota kirjallisuuden sijaan, maailmankuva jää vajaaksi koska nettisisältö väistämättä muotoutuu tarjonnan ja hakujen mukaan ja on yleensä tarkoitushakuista.

Nuoriso on entistä älykkäämpää, mutta samalla tyhmempää yleissivistyksen suhteen.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: Hilu 
Päivämäärä:   17.8.18 20:01:39

Nuoriso on entistä älykkäämpää, mutta samalla tyhmempää yleissivistyksen suhteen." Tietoteknisesti kyllä, sosiaalisesti ei. Samoin jo mainitun yleissivityksen osalta.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.18 20:04:15

Luen, täytyy kyllä myöntää että joskus luen todella vähän, alle 10 kirjaa vuodessa kun taas joskus se on yli 50 kirjaa vuodessa. Lapsia ei ole.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   17.8.18 20:08:11

Ja tosiaan mun mukula ei mihinkään tabletteihin ja älypuhelimiin sekaannu. Televisiosta voi puolen tunnin verran lastenohjelmaa katsoa. Muutoin saa "altistua" ulkoilmalle, kirjallisuudelle, peleille, värityskirjoille jne kehittävälle puuhalle.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: .--. 
Päivämäärä:   17.8.18 20:09:12

Suomessa on lähes 400 000 kansalaista joiden lukutaito ei oikein riitä nyky-ympäristössä pärjäämiseen. Teknisesti osataan jotenkuten lukea, mutta ei ymmärretä lukemaansa, varsinkin jos teksti ylittää kolme virkettä. Ihan tutkittua tietoa. Huolestuttavasti näyttää siltä, että tuo määrä tulee tulevaisuudessa nousemaan paljon, koska toisaalta lukutaidon ja ymmärtämisen vaatimukset kasvaa kaiken aikaa mm. työelämässä.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: Tähti 
Päivämäärä:   17.8.18 20:15:23

Minä luen 1-2 kirjaa viikossa.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: Kettu 
Päivämäärä:   17.8.18 20:24:35

En lue kirjallisuutta juuri ollenkaan, muutaman kirjan vuodessa. Mutta luen paljon uutisia, artikkeleita ja tutkimuksia, suomeksi ja englanniksi. Ihan lapsena oli joitakin lukukausia, mutta muuten ulkona leikkiminen, urheilu ja heoat vei mielenkiinnon. Olen tuplainsinööri, enkä ole kyllä jaksanut työ-/opiskelulukemisen lisäksi paljon lukea pariinkymmeneen vuoteen.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: Jou 
Päivämäärä:   17.8.18 20:31:40

Täytyy kuitenkin muistaa että myös työelämä erilaisine vaatimuksineen ja häviävine ammatteineen on hyvin erilaista jo 10 vuoden päästä kuin se on nyt. Maailma menee tällä hetkellä eteenpäin todella kiihtyvää tahtia. Kirjoitustaidon tarve ei toki tule poistumaan, mutta karrikoiden sellainen hädin tuskin koulusta läpi päässyt "nörtti" voi olla taitojensa kanssa silti aivan huikeassa asemassa työelämässä.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

LähettäjäPeukku 
Päivämäärä:   17.8.18 20:44:23

" Kirjoitustaidon tarve ei toki tule poistumaan, mutta karrikoiden sellainen hädin tuskin koulusta läpi päässyt "nörtti" voi olla taitojensa kanssa silti aivan huikeassa asemassa työelämässä."

Ilman muuta, mutta sellaiset erityisosaajat ovat aika harvoja poikkeuksia.

Medialukutaito on iso puute joka on laitettu merkille laajasti, tiedätte mitä se tarkoittaa ja siinä on aika iso haaste jatkossa.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: killi 
Päivämäärä:   17.8.18 20:52:23

Säälin hieman ihmisiä, jotka eivät olet kiinnostuneet kirjallisuudesta ja lukemisesta. Se avaa niin hienon maailman, johon pystyy uppoutumaan aina ja milloin tahansa. Itselleni kirjat ovat mm. pakokeino todellisuudesta, loputon uuden oppimisen ilon lähde, mahdollisuus kurkistaa toisen aikakauden elämään tai toisen ihmisen pään sisään ja tapa rentoutua tai kuluttaa aikaa. Nykyään opiskeluun liittyvät tietokirjat vievät sen verran energiaa, ettei "kunnollisille" romaaneille tunnu enää riittävän paukkuja. Lueskelen sitten hömppäkirjoja, keskimäärin kahdesta kolmeen menee viikossa niitäkin. Jossain vaiheessa toivottavasti riittää taas innostusta jatkaa klassikkoromaanien lukemista.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: Jou 
Päivämäärä:   17.8.18 20:55:33

"Ilman muuta, mutta sellaiset erityisosaajat ovat aika harvoja poikkeuksia."

Ehkä nyt mutta maailma näyttää taas aivan erilaiselta 10 vuoden päästä kun nämä nuoret lähtevät töihin. (Eikä "nörttien" hommat nytkään ole mitään poikkeuksia). Tyhmiä he eivät ole, päinvastoin mutta perinteinen koulunkäynti ei vaan heitä niin nappaa ja/tai motivoi.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: .--. 
Päivämäärä:   17.8.18 21:05:18

Valitettavasti koulutuksen merkitys on räjähdysmäisesti kasvanut viimeisen 20 vuoden aikana ja hyvin todennäköisesti tämä kehitys jatkuisi tulevaisuudessa. Ne jotka eivät pärjää nyt koulussa, niin ehkä heistä 5% saattaa olla niitä "nörttejä" jotka osaavat esim. koodata harrastuksensa kautta niin hyvin, että heitä tarvitaan tai heillä on muita erikoistaitoja. Mitäs ne jäljelle jäävät 95% tekee ja mihin heitä tarvitaan tulevaisuuden työympäristössä?

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: McKinley 
Päivämäärä:   17.8.18 21:17:36

Olen lukenut ennen paljon, nykyään hävettävän vähän. Stressi on kovaa ja tutkitusti sen myötä ei pysty lukemaan. Tuntuu, etten jaksa keskittyä etsimään hyvää kirjaa enkä aikoihin ole sellaista lukenut.
Netissä olen nyt laittanut pari varaukseen, jospa niiden myötä into löytyisi.

Lapsen kanssa käydään kuitenkin kerran viikossa kirjastossa ihan ajan kanssa. Hän valkkaa osan kirjoista ja minä osan. Iltasatu luetaan joka ilta ja lapsi sitä pyytää itsekin.
Lisäksi rajoitan tv:n katselua, Pikku kakkonen katsotaan ja joskus muumeja. Illalla telkkari laitetaan kiinni hyvissä ajoin, aikuiset katsoo sitten lapsen nukahdettua.

Ylipäätään ottaa jatkuva puhelin räplääminen päähän, kaikki tuijottaa paskaluuriaan taukoamatta ja s

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: McKinley 
Päivämäärä:   17.8.18 21:18:28

Huti lyönti!

Ja sosiaalinen elämä on sen takana.

Lapsille kirjatkin on e-kirjoja, onko enää vanhoja hyviä kirjakerhoja olemassa?

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   17.8.18 21:22:00

Vaan olipa tänäänkin helppoa kun on älypuhelin: sieltä Nokinenää ja Räppääjää kuulumaan, ja matka meni vauhdilla.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.18 21:22:05

Luen mutta huomasin käsin kirjettä kirjottaessani että sekin taito näköjään ruostuu kun ei käytä. Välillä joutui itsekin katsomaan että mikä kirjain toi on. Vanha tätini ei harrasta sähköposteja mutta halusi että kirjoitan hänelle. Ovela hopeahapsi :)

  Re: Ihmiset eivät enää lue

LähettäjäPeukku 
Päivämäärä:   17.8.18 21:58:27

No hitsi sentään. Touko Aallon lukemattomuudesta laittamani kommentti katosi.

Jos ylläpitäjän mielestä vihreiden puheenjohtajan oma kommentti siitä ettei muista minkä kirjan on viimeksi lukenut, on vaarallinen ja poistettava, niin en voi kuin valittaa.

Mutta siinä meille yleissivistynyt puoluejohtaja, Touko Aalto.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: grillaaja 
Päivämäärä:   17.8.18 22:13:50

Ei ole ollut mitään kadotettua kulta-aikaa, jolloin kaikki olisivat lukeneet valtavia kirjapinoja. Kirjoissa ei myöskään ole mitään sellaisia oivalluksia, joita ei saavuttaisi muiden taidemuotojen kautta tai vaikka aktiivisella somettamisella.

Aina voi toki syyllistää, mutta kun olen itse melkein hukannut elämäni lukemiselle ja kirjoittamiselle, voin faktana kertoa, ettei se ole autuaaksi tekevä elämäntyyli.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   17.8.18 22:18:42

D: Olen kirjallisuustieteen maisteri ja lukenut lapselle vauvaikäisestä melkein teinivuosiin asti, olen ostanut lapselle erilaisia kirjoja, isänsäkin lukee, tarjoillut kirjastosta kirjoja, mutta ei mikään auta. Lapsi ei lue.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.18 22:19:11

Nykyäänhän nuorilla on vaikeuksia esimerkiksi vertauskuvallisten ilmaisujen ymmärtämisessä. Tästä oli hyvä esimerkki eräässä Anja Snellmanin haastattelussa. Hän kertoi, että nuoret kysyvät häneltä nykyään kirjasta Tynnyrissä kasvanut tyttö, että oliko se joku tosi tv-ohjelma kun se tyttö oli siellä tynnyrissä...

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: wink 
Päivämäärä:   17.8.18 22:20:50

Mä en enää lue koska en ehdi mutta kuuntelen sen sijaan äänikirjoja. Kouluaikana ja vielä aikuisenakin saatoin helposti lukea 4-7 tuntia päivässä. Teininä olin vähän outolintu. Ei ollut ihan tavallista että ysiluokkalainen oli lukenut suurimman osan maailmankirjallisuuden klassikoista ja ihan huvikseen myös kotimaisia klassikoita kuten koko Juhani Ahon ja Minna Canthin tuotannon. Jossain kohtaa elämässä alkoi olla muuta haastetta sen verran paljon että nykyään jätän väliin esimerkiksi Vihan hedelmät koska en jaksa sitä kurjuutta ja kaikki kuolee -mentaliteettia.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   17.8.18 22:30:40

Tykkäsin itse pienenä lukea ja lainasin paljon kirjoja kirjastosta. Enää en lukea kuin matkoilla ja lomalla. Autoa ajaessa kuuntelen äänikirjoja. Lapsena luin varmaan suurimman osan siitä ajasta mitä en roikkunut tallilla tai ollut koulussa. Nykyään roikun niin paljon netissä, että sekin vie aikaa lukemiselta.

Lapsille on luettu taaperosta asti ja molemmat oppivat itse lukemaan juuri ennen kun täyttivät viisi vuotta. Toinen ei vielä kunnolla jaksa keskittyä lukemiseen (lähinnä tavaa), mutta eskarilainen lukee sarjiksia ja helppoja lastenkirjoja silloin kun muilta leikeiltä viitsii.

Anoppini on innokas lukija, mutta sama lukuinto ei ole tarttunut miehelleni. Mieskin lukee kyllä jos löydän vaikka kirjastosta jonkun hyvän kirjan mitä suosittelen.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.8.18 22:48:38

Mä luin lapsena ja nuorena satoja kirjoja vuodessa. Jossain vaiheessa aikuisikää lukeminen väheni, kun luottokirjastotätini jäi eläkkeelle. Hän oli aina valinnut minulle säkillisen luettavaa, kun poikkesin kirjastossa.

Nyt luen taas enemmän, kun löysin kännykällä luettavat e-kirjat.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   17.8.18 22:59:40

"Lähettäjä: d
Päivämäärä: 17.8.18 20:08:11

Ja tosiaan mun mukula ei mihinkään tabletteihin ja älypuhelimiin sekaannu."

Ei tämäkään ole fiksua, vaan erittäin lyhytnäköinen tapa lastaan kasvattaa.

Vaikka kuinka vastustaisi itse tekniikkaa, on karu fakta että tekniikkaa tarvitaan yhä enemmän ja enemmän tulevaisuudessa. Teet pelkkää hallaa lapselle, jos et anna hänen pienestä asti elää sen tekniikan kanssa. Yhä nuoremmilta odotetaan teknistä osaamista eikä sitä saa muuten kuin laitteita käyttämällä. Lapsi jää nopeasti porukan ulkopuolelle, jos ei pysy tekniikassa mukana.

Ei se, että käyttää älypuhelimia ja muita tekniikan laitteita tarkoita, ettei voisi myös sivistää itseään. Kasvatuksesta pitäisi lähteä se, että opetetaan käyttämään tekniikkaa kohtuudella.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.18 23:30:45

"Nuoriso on entistä älykkäämpää, mutta samalla tyhmempää yleissivistyksen suhteen."

Ainakin tutkimuksessa on todettu, että älykkyysosamäärä on ollut laskusuunnassa jo hyvän tovin.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: kaneli 
Päivämäärä:   17.8.18 23:41:07

kyllä luen ja aina tulen lukemaan. kirjasta riippuen väh 200 sivua /vrk

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: Jou 
Päivämäärä:   18.8.18 07:40:36

Koulutuksen merkitys kasvaa ja samalla nuoriso ei enää lue, eli onhan siinä aika iso ongelma mikä ei lukemaan pakottamisella kyllä ratkea. Suomen kilpailukyky, koulutuksen taso yms laskee koko ajan kun ei pysytä ajassa mukana. Jos 95% koulussa huonosti menestyneistä ei muka pärjää työelämässäkään niin vika on koulutuksessa, sen tehtävä on tuottaa resurssit työtä varten, ei toisinpäin.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: Digi 
Päivämäärä:   18.8.18 08:17:57

On se varmaan noin. Toisaalta nykyajan lapsilla ja nuorilla on digimuodossa valtavat mahdollisuudet. Itse luin todella paljon lapsena ja nuorena, mutta muistan kyllä että oli paljon lapsia, jotakin eivät lukeneet vapaaehtoisesti yhtään mitään. Pakon edessä puolet äikäntunnin pakollisesta romaanista.

Moni lapsi/nuori pärjää edelleen, osaa lukea (vaikka digimuodossa) ja saattaakin omata melkoisen tietopankin. Mutta se ryhmä, joka ei lukenut ennenkään, lukee varmaan vieläkin vähemmän.

Tulevaisuus ei ole kirjoissa vaan se on nimenomaan yhä enemmän digitaalisessa muodossa. En itsekään juuri enää paperikirjoja lue, mutta opiskelen amk-tutkintoa verkon kautta. Lasten tablettien ja älypuhelinten käyttöä pitää paitsi jossain vaiheessa varmasti rajoitella, ennen kaikkea ohjata. Puhelin ei voi olla lapsenvahtina kovin montaa tuntia päivässä.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: jovain 
Päivämäärä:   18.8.18 09:00:39

Luen vähintään yhden pokkarin viikossa. Lisäksi olen opetellut lukemaan kirjoja läppärillä, kun lähes kaikki opiskelumateriaali on nykyisin verkossa.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: minä täällä hei 
Päivämäärä:   18.8.18 09:20:09

Itse luin lapsena paljon, jopa satoja kirjoja vuodessa. Pidän edelleenkin lukemisesta, mutta valitettavasti sille ei oikein meinaa enää löytyä aikaa. Tänä vuonna olen tainnut lukea neljä kirjaa. :/

Aikaa lukemiselle olisi aina vartti siellä ja toinen täällä, mutta lukiessani haluan saada upottautua lukukokemukseen ja siksi en halua lukea tiukasti aikarajatusti. Tämä tietysti jo itsessään rajoittaa lukemistani melko paljon. Lisäksi istun päivät pitkät näyttöpäätteiden äärellä, mistä olen huomannut silmieni rasittuvan. Senkään takia en useinkaan halua vielä päivän päätteeksi lukea kirjaa, vaan lepuuttaa silmiäni.

Äänikirjat voisivat omalla kohdallani olla hyvä keino lisätä "lukemista", mutta en ole asiaan kovinkaan vihkiytynyt. Mitä kautta kuuntelette äänikirjoja?

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: wwww 
Päivämäärä:   18.8.18 09:22:41

"Näkyy kyllä selvästi yleistyneenä tyhmyytenä. Eivätkä vanhemmat lue lapsilleen."

Valitettavan totta.

Lukeminen on hyvää aivojumppaa ja arjesta irrottautumista. Saattaa myös saada oivalluksia ja tietoa asioista, joista muuten ei ole mitään haisua.
Sivistyneet ihmiset lukevat edelleen samaan malliin kuin aiemminkin :)

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.8.18 09:38:03

Lukeminen tekee aivoille uskomattoman hyvää monella eri tasolla. Älylaitteiden käyttö sen sijaan heikentää keskittymiskykyä ja pitkäkestoista muistia, vaikka lisääkin työmuistin käyttökykyä eli ns. multitaskaustaitoja. Uusien asioiden pysyvä oppiminen ja niiden mielessä pitäminen eivät onnistukaan.

Tulevaisuuden yhteiskunta on keskittymiskyvytön, uneton multitaskaajayhteiskunta, jossa yhteen asiaan keskittyminen ja asioiden pitkäkestoiseen muistiin painaminen on todella vaikeaa. Pitää saada nopeasti vaihtuvia, aivojen palkkiojärjestelmää aktivoivia virikkeitä, joita teknologia tarjoaa runsain määrin, mutta normaali elämä vähemmän. Osa ihmisistä on jo pakonomaisia älypuhelimen tarkistajia, kun esimerkiksi normaali sosiaalinen kanssakäyminen tai keskustelu ei olekaan enää tarpeeksi stimuloivaa.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   18.8.18 09:51:13

No maailma muuttuu koko ajan. Vielä 50 vuotta sitten paheksuttiin kirjojen lukemista, kun senkin ajan olisi voinut käyttää työntekoon. Silmät kuluu, näkö huononee, turhaa lorvimista...

Itse olen lapsena ja nuorena lukenut tosi paljon, myös omille lapsille on luettu hirveästi. Mutta lapseni eivät lue juuri mitään. Lahjomalla menee välillä pari kirjaa, vapaaehtoisesti ei todellakaan. En kyllä muista milloin itsekään olisin lukenut oikeaa kirjaa, e-kirjoja joskus mutta nekin ei-fiktiota.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   18.8.18 09:52:30

Älylaitteiden käyttö tyhmentää monella tapaa, eikä vähin niistä ole sosiaalinen älykkyys. Mielestäni älylaitteet pitäisi olla kiellettyjä ainakin alakouluikäisiä nuoremmilta ihan kokonaan samaan tapaa kuin energiajuomat.

Ihmiset ulkoistavat kasvatuksen älylaitteille ja se ei todellakaan lupaa hyvää tulevaisuuden yhteiskunnalle. Lapselle lukeminen ei ole pelkästään lukemista vaan samalla keskinäisen suhteen kehittämistä. Ei ihme, ettei nyky-yhteiskunnassakaan enää ole parisuhteisiin ja vanhemmuuteen kykeneviä ihmisiä kun kaikki pitää saada nyt heti.

Teen töitä teknologian parissa ja olen tullut sille hyvin allergiseksi siviilielämässä. Koneella käyn hoitamassa laskut tmv. pakolliset asiat, mutta se on jäänyt todella vähäiseksi. Puhelimessakaan ei ole kuin yksi somesovellus ja sitä katson joskus ja jouluna. Sen sijaan kirjahylly on alkanut täyttyä ja joka ilta ennen nukkumaanmenoa tulee luettua.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.8.18 09:53:39

"Tulevaisuus ei ole kirjoissa vaan se on nimenomaan yhä enemmän digitaalisessa muodossa"

Vaikka kirjat olisivat digimuodossa, niin eipä se auta jos kunnollista kykyä ymmärtää lukemaansa ei ole. Tai jos ei ole kykyä keskittyä yhtään pidempään tekstiin.

Kyllä tässä ON tapahtunut muutos. Monilla on nykyään vaikeuksia ymmärtää monimutkaisempaa tekstiä. Ei myöskään ole pitkäjännitteisyyttä vaativan tekstin lukemiseen. Eräs ongelma on siinäkin, että minkäänlaista ulkoa opettelua ei enää pidetä tarpeellisena kun kaiken voi nopeasti tarkastaa googlettamalla. Tämä aiheuttaa sen, että ihmiset eivät kunnolla sisäistä opeteltavaa asiaa.

Tämä kaikki siitä huolimatta, että ihmisillä on nykyään valtava määrä tietoa koko ajan ulottuvillaan ja tiedon hankkiminen on helpompaa kuin koskaan.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   18.8.18 09:59:35

Ja tuohon digiuskovaisuuteen täytyy vain sanoa se, että ottakaa huomioon kuinka haavoittuvaisia sähköverkotkin ovat. On järjen köyhyyttä keskittää kaikki digimuotoon, koska silloin saadaan maa sekunnissa polvilleen kun mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä mistään mitään kun nettiin ei pääse. Raivostuttaa sellaiset ihmiset, jotka flippaa siitä, että nettiin ei pääse 24/7. Hankkisivat elämän.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

LähettäjäMerviläinen 
Päivämäärä:   18.8.18 10:06:06

Höpö höpö X, ei 60-luvun lopussa todellakaan vähätelty kirjojen lukemista kuin jossain perähikiän Junttilassa.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.8.18 10:10:08

Kännykkä on lapsella ihan turvallisuussyistä hyvä olla mukana, mutta ei sen älypuhelin tarvitse olla. Riittää kun voi soittaa ja lähettää tekstiviestejä. Joka paikassa mukana kulkeva netti aiheuttaa sen, että lapsen netinkäyttöä on mahdoton valvoa. Ja nykyäänhän lapset näkevätkin vaikka mitä saastaa puhelimiltaan vaikka vanhemmat kotona seuraisivatkin millä sivuilla lapsi käy.

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.8.18 10:44:26

Miksi on niin tärkeää että lukee kirjoja ja osaa kirjoittaa hyviä esseitä? Oikeassa työelämässä 90% ihmisille aivan turha taito. Maailma muuttuu ja se kirjoittaminen ja lukeminen rupeaa jäämään historiaan, tai ainakin muuttuu. Ja miksi se on niin huono juttu? Vanhemmat ihmiset osaa kirjoittaa hienon esseen, mutta nuoremmat tekee loistavan instavideon jossa sama asia voidaan tuoda esille nuoren sanastolla. Kuinka moni teistä OIKEASTI tarvitsee kykyä lukea pitkiä tekstejä tai ymmärtää vaikeita sanoja?

  Re: Ihmiset eivät enää lue

LähettäjäMerviläinen 
Päivämäärä:   18.8.18 11:06:40

Miten ihmeessä me lankapuhelinajan lapset osasimme mennä syömään, saati sitten ne vielä vanhemmat ajalta jolloin puhelimia ei ihan joka torpassa ollut?

  Re: Ihmiset eivät enää lue

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.8.18 11:13:09

Luepa jotain asiakaspalvelun keskustelupalstaa: ihmiset eivät osaa ilmaista itseään kirjallisesti niin, että heidän asiastaan saisi pienintäkään tolkkua.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.