Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: missä tutkittu? 
Päivämäärä:   6.8.18 15:54:53

Muistan joskus lukeneeni, että hevosen etologiaan perehtynyt taho oli havainnut hevosten hakeutuvan mieluiten samanvärisen lajikumppanin seuraan. Tietäisikö joku tuon tutkimuksen?

Muistaakseni hevosia oli seurattu isossa laumassa; tämä vähän viittaisi amerikan mantereille. Olen melko varma, että luin tutkimuksesta jostain kirjasta. Tuli nyt taas mieleen, kun IS:ssa 2.8. kerrottiin White Blissis-nimisestä valkoisesta jenkkiravurista, joka "herättää toisissa hevosissa kauhua". Hevosten värivalikoima ei kuitenkaan ole kovin suuri, kaikki rodutkin ovat samanmuotoisia (koiriin verrattuna), koko vain vaihtelee.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: väri 
Päivämäärä:   6.8.18 16:08:47

Ja ravurit ei viihdy puokkien/ratsuhevosten kanssa. Hevonen voi myös olla mustasukkainen laitumesta/karsinoista/syömisestä jnejne

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.18 16:15:35

En tiedä tutkimusta, mutta huomaahan tuon käytännössäkin.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   6.8.18 16:18:40

https://tinyurl.com/y9q4k5oj

Onhan toi aika aavemainen :D Mutta hieno.

Vois kuvitella, että ainakin sellaiset hevoset voivat tuota säikkyä, jotka eivät ennen ole nähnyt tuon väristä lajitoveriaan.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: Suojaväri 
Päivämäärä:   6.8.18 16:19:34

Ison ratsastuskoulun hevoset hakeutuvat myös väriryhmiin.

Ihan suojavärihommasta kyse. Sama siis, miksi seeprat ovat raidallisia jne.
Ko. tutkimusta en valitettavasti muista.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.18 16:20:42

Kyllä. Meän prt shettis hakeutuu mieluiten ruskeitten lehmien ja koiran(novascotti) seuraan. Ponikaveri on tummanruunikko.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.18 16:35:33

Ei pidä paikkaansa ainakaan omani kohdalla. On itse punarautias ja parhaat kaverit on aina olleet mustia tai melko tummia ruunikoita ja sellaisten seuraan muutenkin hakeutuu eniten. Ei ole ikinä kaveerannut muien rautiaiden kanssa. Kimoista ei tykkää yleensä yhtään.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   6.8.18 17:00:57

Lapsuudessa muistan rats.koulussa yhden ruunikon pv tamman vihanneen kimoja. Tallilla oli siis useampi kimo hevonen ja poni, ja kaikilla niillä sai varoa samalla tunnilla tuota tammaa.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjämöö 
Päivämäärä:   6.8.18 17:09:04

Olisi mielenkiintoista lukea laajemminkin tuollaisesta tutkimuksesta ja kuulla, miten se on toteutettu :)

Oma kokemus on kuitenkin, että sekä hevoset, että koirat hakeutuvat sellaisten eläinten seuraan, jotka näyttävät tutulta ja huomioivat paljon muutakin, kuin värin. Esim. meidän ammoinen nöffi eli täällä groenendaelin kanssa ja olisi innoissaan halunnut aina lähestyä mustia belgejä. Nöffi ei herättänyt sen suurempaa kiinnostusta, kuin muutkaan rodut, olivat sitten mustia tai eivät. Eli tykkäsi kaikista koirista, mutta eniten groenendaeleista. Nykyinen suomenlapinkoira taas on tervubelgien perään, koska eli sellaisen kanssa 11 vuotta. Meillä oli myös tusinaruunikko, joka eli friisiläisen kanssa. Kerran kilpailupaikalla tämä läheisriippuvainen yksilö meinasi revetä ihan täysin, kun kaveri vietiin oman suorituksensa jälkeen koppiin :O Sitten paikalle saapui toinen friisi ja se rauhoittui taas aivan omaksi itsekseen ja jatkoi lämmittelyä tytön kanssa. Kaiken lisäksi meidän friisi oli ori ja tämä toinen paikalle saapunut kovin erilaisen rakenteinen tamma, eli jotenkin se vain tunnisti rodun... Kovin väri- tai kokoskaalan eri päästä olevaa hevosta voi tietenkin pelätä, jos ei ole sellaista aiemmin nähnyt. Valkoinen hevonen on kumminkin jonkin verran nähnyt valkoista hevosta itsessään, joten varmaan sitten hakeutuu helpommin sellaiseen seuraan, kuin tumma hevonen, jos kumpikaan ei ole aiemmin vieraita valkoisia nähnyt?

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   6.8.18 17:16:08

Minun hevonen rakastaa valkoisia ja kimoja, olisi vain niiden kanssa jos saisi valita, huutaa niiden perään, oli sitten mitä sukupuolta tahansa. Minun hevonen on musta ja ruuna.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: Leluponi 
Päivämäärä:   6.8.18 21:53:22

Nii ja poni kelpuuttaa kaveriksi keinu hevosen
Onko joku muu kokeillu

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.8.18 21:56:22

Jep, kimo erottuu ikävästi laumasta eikä sen lähellä ole turvallista kun pedot kiinnittää huomiota. Muuten en ole huomannut hevosten värisuosintaa, mutta kimot ei ole monelle suosikkiseuralaisia. Toiset taas eivät piittaa.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   6.8.18 21:56:58

Lämminveriset jotka talleissa usein ovat lajitoveriensa kanssa eivät yleensä ole tottuneet pieniin poneihin, kirjaviin ja kimoihin hevosiin. Nämä saattavat pelottaa muitakin hevosia jos eivät ole tottuneet. Tuohon en taas usko että viihtyisivät samanväristen kanssa, useassa paikassa töissä olleena aikalailla sekaisin ne kaverien värit siellä on. Oma musta hevonen pitää kirjavista yli kaiken. Toisaalta taas meidän kissat ruokailevat aina samanväristen kanssa, mutta en ole varma johtuuko tämä siitä että ne sattuvat olemaan tutumpia keskenään samanvärisen kanssa, esim. samasta pentueesta.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.18 22:07:45

Luulisin, että eläin ”kiintyy” siihen väriin, mitä on nähnyt itse pienenä ensimmäisenä, eli esim. emän väri. Emähän saattaa olla saman värinen kuin varsa, mutta ei läheskään aina. Olisi ihan järkeenkäypä selitys, miksi kimon tamman ruunikko varsa kokisi viehtymystä kimoihin aikuisenakin. Se kun on tottunut siihen. Eikä sen aina ole pakko olla oma emä, voihan se olla jokin muukin eläinpoikaselle läheinen laumanjäsen.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.8.18 22:12:20

Meidän suomenhevostamma ei ole sietänyt koskaan lämminverisiä mutta voi liittyä siihen että lämppärit on olleet tummia. Toinen suokkimme pelkää pieniä poneja yli kaiken ja kimot ovat muuten vain epäilyttäviä otuksia.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: sipuli 
Päivämäärä:   6.8.18 22:17:47

Minäkin olen kuullut nimenomaan tuon version, että hevonen hakeutuu emänsä väristen seuraan. Se ainakin minusta tuntuu loogiselta, eihän hevonen itse tiedä minkä värinen se on.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: Lui 
Päivämäärä:   6.8.18 22:51:04

"...eihän hevonen itse tiedä minkä värinen se on."

Miksei tietäisi? Ei kai sen peilin eteen tarvitse mennä, vilkaisee kylkeään ja tarkistaa siitä että ketäs mä oikein olinkaan.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   6.8.18 22:59:37

No ravurit voi olla hieman ihmeissään kimoista :D Meillä yksi russiponi inhosi suokkeja… en tiedä miksi :D ehkä joku suokki oli joskus jallittanut sitä ?

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   6.8.18 23:05:12

Tommosesta tutkimuksesta en tiiä, mutta se oli ainakin tutkittu että vaaleita hevosia usein syrjitään just sen takia, että erottuvat helpommin ja pedot huomaa niinkun joku tuolla jo sanokin.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: sipuli 
Päivämäärä:   6.8.18 23:13:02

Lui: Hevosilla ei ole samanlaista minäkuvaa kuin ihmisillä. Ei ne peiliin katsoessaankaan tajua näkevänsä itseään.
Hevosten ajattelu ei ole ollenkaan niin monimutkaista kuin ihmisen.
Ei hevonen mieti ollenkaan, että miltä se näyttää tai minkä värinen se on.
Olisi varmaan ollut helpompaa syntyä hevoseksi :)

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: Lui 
Päivämäärä:   6.8.18 23:39:27

Sipuli, mä haluan seuraavassa elämässä syntyä oravaksi, niillä vaan näyttää usein olevan hauskaa. Kesät jemmaisi käpyjä yms evästä, talven tultua olisi jo unohtanut mihin ne piilotti. Vaan etsivä löytää; taas olisi hilpeänä että ompa satumainen säkä, just löytyi mieletön ruokavarasto, en tiedä kenen joten seonmoro - ja sit satasta karkuun pitkin puunlatvoja.

Sen tiedän oravatutkimuksesta, että ne ei tosiaan muista omia piilojaan, vaikka vaisto, mikälie, pakottaa ne keräämään varastoja. Vaikea tietää millaista on olla eläin, mutta hauska sitä on kuvitella

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.18 23:46:40

Itse kuullut että viihtyisivät niiden emän väristen kanssa, ei niinkään oman väristen.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   6.8.18 23:55:33

Näkeekö hevonen muka värejä niin, että sille olisi mitään eroa vaikka rautiaalla ja ruunikolla? Varmaan tummuusasteita erottaa, värejä käsittääkseni ei juuri montaa näe.

  Re: Hevoset viihtyy samanväristen kanssa

Lähettäjä: PluPs 
Päivämäärä:   7.8.18 02:17:31

Meillä laitsalla tummat lämpät oli omassa porukassaan, suokit (vuotias varsa, sen emä ja yksi muu suokki) omassaan ja yksi muunvärinen lämppä hengas yksinään. Yksi lämpöisistä muutti pois, kaksi tummaa edelleen ihan bestiksiä. Moi tutut :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.