Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: työtön 
Päivämäärä:   18.6.18 20:50:41

Olen työkokeilussa ja sain sairauslomaa. Täytyykö minun toimittaa lääkärintodistus työnantajalle tai siis sille taholle, jossa olen työkokeilussa? Ja pitääkö kertoa sairausloman syy?

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   18.6.18 21:05:03

Mihin muualle sinä sen toimittaisit? Maksajalle tietenkin.
Ei tarvitse kertoa syytä mutta silloin menee omana lomana eli palkattomana.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.6.18 21:06:12

Maksetaanko sinulle palkkaa?

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   18.6.18 21:07:22

Kelalle tai työkkärille myös.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: työtön 
Päivämäärä:   18.6.18 21:08:33

Kela maksaa päivärahan, ei se yritys,jossa oon. PItääkö sinne yritykselle toimittaa kans jotakin? Laitoin kyllä viestiä sille pomolle, että oon saikulla.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: Neiti 
Päivämäärä:   18.6.18 21:09:41

"Ei tarvitse kertoa syytä mutta silloin menee omana lomana eli palkattomana."
Höpö höpö....

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   18.6.18 21:10:42

SOITA sille pomolle, ei mitään viestejä!

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   18.6.18 21:13:55

Lähettäjä: Stu
Päivämäärä: 18.6.18 21:04:12

Mä en kestä...

Painu sitten hemmettiin täältä.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: työtön 
Päivämäärä:   18.6.18 21:27:04

Eikö kukaan osaa vastata? EN halua soittaa.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: sit 
Päivämäärä:   18.6.18 21:30:53

Kysy siltä maksajaa pitääkö todistus toimittaa työnantajaliekin. Vastasiko pomo viestiin?

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   18.6.18 21:33:13

https://tinyurl.com/yavajdxw

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

LähettäjäMUNAkuppi 
Päivämäärä:   18.6.18 21:33:19

Nämä asiat hoidetaan soittamalla, halusit tai et.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: Jou 
Päivämäärä:   18.6.18 21:44:00

Hyvä hetki opetella aikuisten elämään kuuluvaa asiaa ja todeta että siinä ei ole mitään ihmeellistä, etkä kuole siihen. Reippaasti vaan.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   18.6.18 22:03:35

"Ei tarvitse kertoa syytä mutta silloin menee omana lomana eli palkattomana."
Höpö höpö...."

Kyllä meillä vaan ihan oikeassa työssä oleva jäi ilman palkkaa, kun ei suostunut diagnoosia kertomaan

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.18 22:08:30

Minä en kiireistä johtajaa puheluilla häirinnyt, viestin laitoin poissaolosta, yleensä vastasi ok jos kerkesi kiireiltään.
Työkokeilun palkan maksaja pyysi ilmoittamaan vain yli viikon poissaoloista.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   18.6.18 22:09:38

Eikö oikeissa töissä enää siis lääkärintodistuksessa näy saikkulapusta että minkä takia se on, vai tarkoititko ilmoittamista?

Aloittajan asemassa olisin soittanut työkkäriin, olis tullu ainakin hoidettua oikeilla neuvoilla.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: hua 
Päivämäärä:   18.6.18 22:13:59

Työkkärin tai kelan sivuilta taisi löytyä joku UKK jossa tällaisia on käsitelty.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   18.6.18 22:27:20

Eikö ne asiat kannattaisi opetella hoitamaan ihan kuten oikeissa töissä. Tuollaiset asiat soitetaan, halusivtai ei. Sille henkilölle joka näistä vastaa.

Jostain syystä toiset on työkokeilussa, toiset töissä. Näistä ketjuista syy tuohon selviää aika hyvin.

Meillä on rento meno mutta silti pidemmät sairaslomat soitetaan oh:lle tai käydään tuomassa lappu. Erikseen on lupa että jos et ole rstkaisevassa vuorossa niin voit soittaa aamulla heti seitsemältä osastolle ja se riittää sen päivän osalta. Jatko sitten oh:n kautta.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: Uuvatti 
Päivämäärä:   18.6.18 22:36:59

Syy soittamattomuuteen on joko totaalinen saamattomuus tai sitten se mistä on puhuttu paljon eli että nuoret ei osaa puhua puhelimessa.

Kannattaa hakea sellaisiin töihin missä ei tarvitse puhua lainkaan :)

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: N29 
Päivämäärä:   18.6.18 22:37:52

Minä toimitin työnanatajalle sen paperin aikanaan. Olin 3 päivää sairauslomalla poskiontelotulehduksen takia. Kelaan vain ilmoitin ne päivät, että kipeä. Ei kukaan kysellyt perään.

Eli kyllä, pitää työkokeilupaikkaan viedä se sairauslomalappu ja siitähän selviää miksi olet saikulla!

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   18.6.18 22:38:33

Aloittaja rakas, puhelinpelko ei lievity kuin soittamalla. Tiedän varsin hyvin. Itse pääsin sen niskan päälle lopulta vasta kun sairastuin vakavasti ja oli yksinkertaisesti pakko soittaa ja hoitaa asioita. Usko pois, mitä enemmän soittelet, sitä paremmin se alkaa sujua ja sitä enemmän huomaat, että kyllä siellä toisessa päässäkin välillä takellellaan. Nyt sulla on oiva tilaisuus harjoitella.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: Lulu 
Päivämäärä:   18.6.18 22:39:32

”LähettäjäHäh
Päivämäärä18.6.18 22:03:35

"Ei tarvitse kertoa syytä mutta silloin menee omana lomana eli palkattomana."
Höpö höpö...."

Kyllä meillä vaan ihan oikeassa työssä oleva jäi ilman palkkaa, kun ei suostunut diagnoosia kertomaan”

Hienoa. Miltä tuntuu olla paikassa jossa toimitaan laittomasti? Pomolle tai yhtään kenellekään ei tarvitse kertoa diagnoosia. Ikinä. Pomolle toimitetaan se saikkulappu jossa on diagnoosin koodi, ja se riittää. Sen tarkemmin ei tarvitse sanoa yhtään mitään.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.18 23:19:12

"Pomolle toimitetaan se saikkulappu jossa on diagnoosin koodi, ja se riittää. "

Juu ja se on se sairausloman syy.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: Lulu 
Päivämäärä:   18.6.18 23:34:27

.: niin, mutta se koodi ei paljoa avaa kenellekään mitään. Tässä mun käsittääkseni tarkoitettiin että pitää kertoa tarkalleen se oma diagnoosi, että se saikkulapun koodi ei riittänyt.
Esimerkiksi mun viimeisessä saikkulapussa oli koodi tyyliin ”S2T31”. Ja se riittää pomolle, vaikka se ei ymmärräkään mitä se tarkoittaa.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: Vb 
Päivämäärä:   18.6.18 23:36:24

Ne koodit on netissä, että sieltä voi syyn katsoa kuka vaan sitä lappua töissä käsittelee..

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: työnantaja 
Päivämäärä:   19.6.18 12:06:59

Voin kertoa työnantajana, että ei paljon naurata tämmöiset ihmiset, jotka eivät osaa soittaa ja hoitaa asioitaan. Erittäin huonon kuvan antaa, ja kun työkokeilun tarkoituksena on parantaa työllistymismahdollisuuksiaan, niin miettikää, minkälaisen kuvan itsestänne työnantajalle annatte toimimalla noin.

Reilusti vaan soittamaan tai työpaikalla käymään sairaslomalapun kanssa. Kyllä pitää toimittaa myös työkokeilussa työkokeilun järjestäjälle eli työnantajalle.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   19.6.18 16:38:34

huhhuh

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.6.18 17:01:41

Se, miten sairauslomasta ilmoitetaan, riippuu täysin työnantajan antamista ohjeista. Meillä ei soiteta vaan ilmoitetaan viestillä, yleensä whatsapilla.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

LähettäjäNivea. 
Päivämäärä:   19.6.18 17:48:30

Mietin tässä et mitä jos ei tuu ollenkaan ääntä niin miten se soittaminen sitten? Mulla oli pari vuotta sitten syksyllä 2 viikkoa ainakin ääni totaalisen pois. Ei tullut mitään ääntä. Soitetaanko ja ollaanko sitten vain hiljaa?

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: Jou 
Päivämäärä:   19.6.18 17:50:42

Maalaisjärkeä saa käyttää eli tuossa tapauksessa viesti tai jos sitä mahdollisuutta ei ole mitenkään järjestetty niin laittaa jollekin kaverille/äidille/naapurille/kollegalle viestin että hei anteeksi, voisitko soittaa puolestani työnantajalle ja kertoa asian X, minulta ei lähde nyt yhtään ääntä. Ei ole niin vaikeaa..

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: tassu 
Päivämäärä:   19.6.18 19:18:59

Itsekin vihaan puhelimessa puhumista, mutta kyllä siitä ainakin tähän asti olen joka kerta selvinnyt hengissä... Inhottavinta tässä taannoin oli yrittää saada neljältä aamuyöstä joku kiinni, jotta voisin ilmoittaa, etten pysty tekemään viideltä alkavaa vuoroa. Soitin vuorotellen neljälle eri ihmiselle (+työterveyteen), lähettelin tekstareita ja soittelin taas. Enpä sitten saanut ketään ajoissa langan päähän joten työt jäi tekemättä, mutta onneksi pomon kanta oli "ei voi nyt sitten mitään, sä kuitenkin yritit ilmoittaa". Ja onneksi se ei ole kuolemanvakavaa, jos en pääse tekemään vuoroani, vaikka asiakkaat siitä varmasti närkästyykin...

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   19.6.18 22:06:27

"Hienoa. Miltä tuntuu olla paikassa jossa toimitaan laittomasti? Pomolle tai yhtään kenellekään ei tarvitse kertoa diagnoosia. Ikinä. Pomolle toimitetaan se saikkulappu jossa on diagnoosin koodi, ja se riittää. Sen tarkemmin ei tarvitse sanoa yhtään mitään."

Se koodi on se diagnoosi ;)

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   19.6.18 22:08:41

Heti löytyy googlella. Mutta tämä työntekijä ei halunnut kenenkään tietävän diagnoosia niin oli mieluummin ilman palkkaa ja toimitti sairaslomatod ilman diagnoosia

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: maria 
Päivämäärä:   19.6.18 22:16:52

Nuo diagnoosien koodit löytyvät netistä. Koodi on yhtä kuin diagnoosi ja työnantajan pitää tietää diagnoosi/koodi palkanmaksun takia. On tiettyjä diagnooseja jotka eivät oikeuta sairausloma-ajan palkkaan.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: työtön 
Päivämäärä:   20.6.18 18:05:41

Minulla on psykiatrin kirjoittama sairasloma, joten en halua toimittaa työpaikalle todistusta. Mutta antaako työkkäri karenssin jos en toimita?

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   20.6.18 18:10:39

Onko oikeasti olemassa noin tyhmiä, kuin aloittaja? Tuskin ja siksi tähän 1/5 edes yrityksestä.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: N29 
Päivämäärä:   20.6.18 18:53:21

Miksi sinä et halua sitä sinne työpaikalle toimittaa? Hävettääkö se noin paljon, vai mikä siinä nyt on?

Työpaikalla on vaitiolovelvollisuus eli pomo ei voi huudella käytävillä mistään tuollaisesta.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.6.18 19:12:07


"Minulla on psykiatrin kirjoittama sairasloma, joten en halua toimittaa työpaikalle todistusta. "

Mikset?

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: tyg27 
Päivämäärä:   20.6.18 19:15:22

"Minulla on psykiatrin kirjoittama sairasloma, joten en halua toimittaa työpaikalle todistusta. Mutta antaako työkkäri karenssin jos en toimita?"

No ei kukaan ylläty siellä, että työkokeilussa olevalla ihmisellä on nuppiongelma.
Ja työkokeilussa on tarkoitus toimia työelämän pelisääntöjen mukaan.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   20.6.18 19:54:56

No itehhän puhuin mun jaksamis ongelmista (eli psykologinen syy) ensimmäisenä työkokeilupaikan pomolle. Koska hän jo näki musta et kaikki ei oo ok vaikka työni oonkin hyvin hoitanut.

Ärsyttää vaan kun ainut keino on pumpata itteni lääkkeitä täyteen. Kun sanotaan et ei se sairasloma auta. No mulla se auttaa, jaksan sit viikon sen sairausloman jälkeen :D Ainut keino millä nyt oikeesti jaksasin ois et tekisin tyyliin edes 4pv viikkoa, vaikka niin et ke ois vapaa.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: N29 
Päivämäärä:   20.6.18 20:16:22

"9. Olen poissa työkokeilusta. Miten toimin?
Ilmoita työkokeilun järjestäjälle heti. Ilmoita myös maksajalle (KELA/kassa) hakiessasi työttömyysetuutta. Sinun on mahdollista saada työttömyyspäivärahaa tai työmarkkinatukea, jos poissaolosi johtuu:
 Työkyvyttömyydestä: yksittäinen ja lyhyt, korkeintaan kolme päivää voidaan hyväksyä esimiehen / työkokeilun järjestäjän luvalla, muuten lääkärintodistus
 Alle 10-vuotiaan lapsen sairaudesta, enintään neljän työpäivän ajalta kerrallaan
 Työhaastattelusta, työstä, pääsykokeista tai muuhun tähän rinnastettavasta syystä
 Mikäli poissaolo johtuu muusta syystä, työttömyysetuutta ei makseta. Poissaolon syystä
tulee esittää luotettava selvitys.
 Työkokeilusta poissaolo tarkoittaa päivää, jona palvelua järjestetään ja jona sinun olisi tullut osallistua palveluun. Näin ollen poissaolopäiviksi ei lasketa sellaisia päiviä, joina kokeilua ei järjestetä, eikä myöskään arkipyhiä. Jos työkokeilusopimuksessa on sovittu, että osallistut kokeiluun vähemmän, kuin 5 päivää viikossa, muut päivät eivät ole poissaolopäiviä.
 Kulukorvaus on tarkoitettu työkokeiluun osallistumisesta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen eikä sitä makseta poissaolopäiviltä poissaolon syystä riippumatta
 Voit sopia työkokeilun järjestäjän kanssa osallistumisen siirtämisestä siten, että korvaat poissaolosi saman kalenteriviikon aikana. Osallistumispäivän voit korvata myös viikonloppuna. Siirtämisestä ei tarvitse ilmoittaa TE- toimistolle.
 Viiden päivän yhdenjaksoinen tai toistuvat luvattomat poissaolot aiheuttavat työkokeilun keskeyttämisen. Sillä voi olla vaikutuksia työttömyysetuuteen"

http://toimistot.te-palvelut.fi/documents/244949/493345/
Kysytyt+kysymykset+työkokeilusta/0ede4531-a546-4efb-bac8-d93949605da2

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: työkokeilija 
Päivämäärä:   20.6.18 21:10:49

Ja tälläiset työkokeilijat pilaa kaikkien maineen :( Itse olin vähän aikaa sitten työkokeilusta pois kuumeen ja flunssan takia. Ensimmäisenä aamuna soitin pomolle ja ilmoitin asiasta. Pomo sanoi, että kolme päivää voi olla pois omalla ilmoituksella. Neljäntenä päivänä hain saikkulapun ja vein sen pomolle töihin palatessa.

Ja EI, kaikki työkokeilijat eivät ole nuppivikaisia, palkkatöitä on tällä hetkellä vaikea saada ja työkkäri laittaa sitten työkokeiluihin...

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: työtön 
Päivämäärä:   20.6.18 22:15:04

Miksi sinä et halua sitä sinne työpaikalle toimittaa? Hävettääkö se noin paljon, vai mikä siinä nyt on?

- Kyllä se hävettää.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: grillaaja 
Päivämäärä:   20.6.18 22:21:40

Randomisti avasin pitkän viestiketjun, ja ensimmäinen asiallinen ja selkeä vastaus oli toiseksi viimeiseltä (N29).

Siihen asti valtaosa keskittyi aloittajan dissaamiseen.

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: N29 
Päivämäärä:   20.6.18 22:36:30

Se lappu nyt vain on toimitettava hävetti tai ei. Ehkä kannattaa noin muutenkin keskustella sekä työkokeilupaikan että TE-toimiston kanssa, jotta sinua voidaan auttaa niin ihmisenä kuin työllistymäänkin. Siksi sinä siellä työkokeilussa olet tai ainakin siksi sinun pitäisi olla siellä...

  Re: Sairausloma työkokeilussa?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   21.6.18 06:45:16

Aloittaja, kyllä saat karenssia jos et toimita lappua työkkäriin. Lisäksi sun kannattaa ottaa yhteys omaan työntekijääsi siellä, jos sulla sellainen on.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.