Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: oohlalaa 
Päivämäärä:   15.6.18 22:03:25

Mitäihmettä mä teen särkeville reisi/selkä/mahaläskeilleni?

Yleensä en juuri liiku, rauhallisia löntystelylenkkejä lukuunottamatta.

Nyt tuli työreissu ja kiipesin rappusia ja metallitikapuita useita tunteja työpaivän aikana ylös ja alas ja ylös ja alas....
Jaksoin pulskaksi keski-ikäiseksi tädiksi kohtalaisesti. Toki hikoilin helteessä kuin sika ja punoitin kauniisti.

Sit työreissun perään tyky-päivä, lihaskuntotesti ja coopertestit, saunomista/syömistä ja juomista. aikki oli ihan ookoo.

Mut nyt pari päivää noista liikunnallisemmista hetkistä on toimistorotan reidet niveaa ja olo kuin hakattu.
Saunassa venyttelin shapukkimaisia venytyksiä ja uimassa lasten kanssa kävin päivällä järvivedessä, rauhallisen koiralenkin jälkeen ja saunan jälkeen liisteröin ihooni mobilat geeliä (joka on miehelle joskus määrätty säästöpurkki penikkasäärivaivoihin).

Mutta mitä oikeesti kannattaisi tehdä? (toki tiedostan et lihastreeniä tarviin näistä säryistä selvittyäni ja silmäilin koiran kanssa lasten laskettelurinnettä kesän intervalliharjoitteluun...mut nyt ei viä pysty...).

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   15.6.18 22:05:42

Muutama päivä lepoa helpottaa :)

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.6.18 22:05:43

Noh, eipä ole ihme että ylimääräistä on jos pikkasta lihaskipua ei kestä

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: oohlalaa 
Päivämäärä:   15.6.18 22:10:12

"Noh, eipä ole ihme että ylimääräistä on jos pikkasta lihaskipua ei kestä"

Kiitos kauniista sanoistasi ja tsemppauksestasi.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   15.6.18 22:20:03

Kipulääkettä olet jo varmaan ottanut? (800 mg ibuprofeenia ja gramma parasetamolia )

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   15.6.18 22:21:27

No turha tuollaiseen nyt on kipulääkettä syödä ja varsinkaan noin ankaraa annostusta

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   15.6.18 22:23:33

Jaa että kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat :D

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   15.6.18 22:27:26

No ei, mutta tuo annostushan on aivan älytön. En nyt itse ainakaan kipulääkkeitä popsi niinkuin karkkia joka ainoaan pikku kolotukseen.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.6.18 22:28:25

Sauna, venyttely, särkylääke, vesi, kevyt liikuskelu (kävely, käsien heiluttelu...) hyvin kevyt hieronta :) Ja sitten kohta uudelleen!

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   15.6.18 22:46:09

Kaveri pyysi joskus juoksulenkille mukaansa, en ollut juossut sitten kouluaikojen ja kylmiltään juoksin pitkän matkaa kaverin kanssa. Seuraavana päivänä olin puolikuollut, makasin vain, jalat kramppasivat levossa ja oli hirveitä kipuja. Olo oli kuin kovassa kuumeessa, mutta ilman kuumetta. Voi varmaan arvata, että juoksemiset jäi siihen kertaan. Se on hirveää kun levossakin sattuuu joka paikkaan.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   15.6.18 22:55:16

Ihan hyvin voit ottaa maksiannoksen buranaa ja panadolia, ja liikuskella pikkuhiljaa. Älä nyt sohvalle ainakaan jämähdä.

Se että ottaa kerran pari kunnon annoksen särkylääkettä ei ole verrattavissa nimimerkki Millan karkinsyöntiin.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: oohlalaa 
Päivämäärä:   15.6.18 23:01:17

Kun kipasee 342porrasta parikertaa ylös ja alas päivän aikana ja lisäksi kapuaa metallitikkaita noin 40m korkeella (korkeenpaikankammoisena), tuntuu mun läskeissä kuin oisin maajyrän alle jäänyt.

Ja ne rappusetkin niitä ritiläverkkosia, joista näkee 500m:stä maahan saakka.

Särkylääkettä en ole ottanut, mutta hammassärkyyn määrätyt buranat on vanhenemassa 2019 heinäkuussa, taidan ottaa sellasen, jos tää on nyt sen paikka...

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   15.6.18 23:02:59

Kukin tyylillään. Itse en tosiaan joka pikku kolotukseen nassuta lääkkeitä, osahan on maksatoksisia. Omasta mielestäni on muutenkin outoa että monella joka vaivaan ensisijainen apu on ottaa pilleri. Itse kyllä veikkaan että monella vaikuttaa enemmän lumevaikutus kuin itse lääke :D

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   15.6.18 23:05:37

3000g panadol ja 3200 buranaa päivässä menee itsellä joka päivä, joten ihan normaali annos johonkin satunnaiseen kipuun. Ei milläänlailla älytön eikä "ankara" :)

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.6.18 23:11:32

"No ei, mutta tuo annostushan on aivan älytön. En nyt itse ainakaan kipulääkkeitä popsi niinkuin karkkia joka ainoaan pikku kolotukseen."

Kyllä sä Milla selvästikin olet muita parempi ihminen :)

Mutta vaikka sinä et sitä tiedäkään niin tuossa annostuksessa ei ole mitään älytöntä. Ai mutta aatteles, nyt sinä tiedät senkin ja voit taas pitää itseäsi hieman parempana ihmisenä.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   15.6.18 23:18:52

No onhan se nyt ihan fakta että suuri särkylääkekäyttö voi aiheuttaa vaikka vatsahaavan. Ja siinö ei kyllä ole mitään hauskaa.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.6.18 23:21:50

Joo Milla,.mutta nyt ei puhuttu vuosikausien lääkekäytöstä vaan kerraksi pariksi otettavaksi. Voi hyvänen aika.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   15.6.18 23:52:48

Sauna ja järvi erittäin hyvä tuohon. Ota vaan sitä buranaa, helpottaa oloa. Joitkohan tarpeeksi, nestehukkakin varmaan teki osansa?

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.6.18 23:55:30

"No onhan se nyt ihan fakta että suuri särkylääkekäyttö voi aiheuttaa vaikka vatsahaavan."

Ja aloittajako saa nyt vaikka vatsahaavan jos kipuunsa ottaa ibuprofeenia ja parasetamolia?

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   16.6.18 04:47:56

Eikö mobilaatista ole jo tullut maximi lääkkeet? Imeytyy verenkiertoon. Sitähän saa laittaa bain paikallisesti, ja tällä kertaa se taisi olla sinulle koko vartalo.

Tsemppiä, pari päivää niin tuo on ohi!

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.18 05:02:05

Aloittajalle suosittelen lepoa, pientä liikettä (kävely ja venyttely ja muutama joogaliike), runsaasti nesteiden juomista kohtuudella hyvien hiilarien syömistä. Toinen päivä on kokemukseni mukaan lihaskivuissa pahin, mutta itselläni ainakin lohduttaa ajatus siitä, että tietää tehneensä. Myös sauna, kylpy tai kuuma suihku voi auttaa.

Sitten kun se pahin toimen päivä on ohi, kannattaa reippaasti mennä uudestaan liikkumaan! :)

Sitä jäin miettimään auttaako kipulääke edes tuollaiseen? En ainakaan itse koskaan ole huomannut, jos muusta syystä olen kipulääkkeen syönyt samaan aikaan, kun lihaksia kolottaa. Relaksantin olen joutunut muutaman kerran ottamaan ja niistä on ollut apua. Ja ennen kuin kukaan pillastuu, niin en relaksantteja vedä normaaliin lihaskipuun, mutta joskus hiihto on vetänyt myös niskan niin jumiin, ettei pää käänny, ja silloin olen joutunut turvautumaan lääkitykseen.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.18 05:56:37

Täällä toinen lihaskipuinen.
Eilinen ja edellinen päivä aiheutti armotonta lihaskipua ja kyllä burana on auttanut!
Kävely auttaa myös ja yleensäkin liikkuminen , sillä levossa kivut voimistuvat.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   16.6.18 07:58:56

Lihaskipuun auttaa vesi/vichy, magnesium, kävely, kevyt venyttely ja aika.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.6.18 08:07:38

Nestettä ja suolaa, kevyttä liikettä että lihakset vähän lämpenee ja aikaa. Jos tosi paha niin särkylääkettä. Joku täällä ei selvästikkään ole ikinä kokeillut noita kaameota lihassärkyjä, itse tein joskus fyysisessä duunissa liikaa ylitöitä, ei ehtinyt vartalo palautumaan ja viimeiset päivät aivan kaameita, sattui jo makaaminen, mihinkään ei voinut koskea koska lihakset oli kosketusarat ja heräsin öisin puolen tunnin välein lihaskramppeihin.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.6.18 08:13:44

Jännä, miten minulla ei ole ikinä tullut mieleenkään ottaa lihaskipuun särkylääkettä. Tavallaanhan se vaan kuuluu asiaan, jos on rehkinyt kunnolla ja sen tietää menevän ohi. Minulla auttaa liikunta ja venyttely.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.18 08:39:41

Paras ohje on tuo pikkuliikunta niin, että lihakset lämpiää. Jos on paha, niin burana sen kaveriksi. Juo vettä.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Tsih 
Päivämäärä:   16.6.18 08:40:54

Jos kerran elämässään onnistuu tempasemaan ittensä kivuliaaseen kokovartalojuntturaan niin siitä kärsiminen ei kyllä mitään mitaleja tuo, ja särkylääkkeellä olon helpottaminen on vähintään järkevää. Miten ihmiset ei suhteuta mitään asioita ennen möläyttelyään?

Sen parasetsmolin nyt voit skipata kun se on tutkittu ettei siitä kipuun ole apua. Buranaa vaan naamariin ja paljon nesteitä, kevyttä liikuskelua ja varovaista venyttelyä.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Porrastreeniin 
Päivämäärä:   16.6.18 10:15:36

Sitten, kun olo helpottanut niin voisit aloittaa step tai bodystep ryhmäliikuntatunneilla käynnin ;) Muutamien kertojen jälkeen ei tunnu enää missään tuollaiset rappusten nousut. Siellä kun askelletaan, hypitään, juostaan penkin päälle 55 minuuttia. Itse luulin kuolevani eka tunnilla, mutta nyt aivan parasta ja aerobinen kunto noussut kohisten.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Mena 
Päivämäärä:   16.6.18 15:31:52

No niin, nyt vaan kuuntelet neuvoja ja vetäiset Buranaa huiviin. Yöksi voi ottaa vielä lisäannoksen magnesiumin (sitraatti) kera. Kylmä-kuuma-suihkuja voi kokeilla noiden venyttelyjen ja kevyiden hierontojen lisäksi. Mutta aika auttaa, ei noille oikein mitään voi...

Tulehduskipulääkkeen ottaminen on ihan perusteltua tilanteessasi, koska noin suuri yhtäkkinen rasitus voi aiheuttaa lihaksiin tulehdusta. Itse oon kerran treenannut pohkeet tulehduspisteeseen ja siitä kivusta ja pakotuksesta ei ilman lääkettä selvinnyt.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: sivusta 
Päivämäärä:   16.6.18 16:41:36

"Lähettäjä: Milla
Päivämäärä: 15.6.18 23:18:52

No onhan se nyt ihan fakta että suuri särkylääkekäyttö voi aiheuttaa vaikka vatsahaavan. Ja siinö ei kyllä ole mitään hauskaa."

Kuka on puhunut suuresta särkylääkekäytöstä, jos kerran ottaa sallitun annoksen?

Itselläni on ollut aikalailla erilaisia kipuja ja särkyjä tänä vuonna, johtuen mm. munasarjakystasta, hammasoperaatioista, migreenistä ja muutamasta muusta vaivasta. Niihin olen syönyt 100kpl purkit grammasia Panadoleja ja 800mg Buranaa. Ei ole vatsahaavaa. Ja ainahan voi sen vatsansuojalääkityksenkin aloittaa, jos mahahaava pelottaa. Tosin nekin aiheuttaa hapotonta tilaa, jonka yhteyttä syöpään on tutkittu. Eli suo siellä, vetelä täällä.

Mutta kipua lääkitsen aina. Lihaskivuissakin tärkeä olisi pysyä liikkeessä ja ilman särkylääkkeitä se ei onnistu.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   16.6.18 17:10:54

Kun aloitin salilla käymisen niin usein ekojen kuukausien aikana tuli vedettyä ihan yli. Kaksi tosi raskasta jumppaa peräkkäisinä päivinä niin mulla ei käsi taittunut suoraksi viiteen päivään. Sit jaloissa oli kans et ne usein meni jumiin ja joutu kävelemään 5min ennen kun ne vähän vetreyty ja sai suoristettua. Aina kun piti lähtee jonnekkin niin eka kotona 5min kävellä ympyrää ettei joudu ulkonä kävelemään jalat koukussa :D

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: oohlalaa 
Päivämäärä:   17.6.18 19:34:53

Mökkisauna + vihta, järvessä uimista uudestaan ja pitkät yöunet, otin burana800:sen.
Ja aamulla oli parempi olo.

Tänään kitketty mansikkamaata ja kävin koiran kanssa lyllerryslenkillä.

Ollaan nautiskeltu uusia perunoita ja savukalaa.
Reidet on vielä kipeet, et sattuu kyykkyyn meno...mutta kyllä on jo permpi olo.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   17.6.18 20:04:46

Tsiisuksen sohvaperunat..sillä se menee,millä on tullutkin,eli lisää liikettä!!

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: menni 
Päivämäärä:   18.6.18 09:42:32

!!

Itseasiassa yhtäkkinen liikkuminen ja sen jatkaminen kivusta huolimatta on yleisin syy elimistön rasitusvammoihin.
Jalkojen penikkatautioireet, rasitusmurtumat kannattaa oikeasti huomioida.

Kun yhtäkkiä tekee paljon jotain ja kipeytyy, kannattaa höllätä ja loirehtia sen verran että kipu helpottaa. Laiska liikunta ja tarvittaessa tulehduskipulääke helpottaa.

Toki kun kipu alkaa helpottaa, olisi järkevää koittaa jatkaa liikkumista. Kuten aloittaja mielestäni järkevästi on tehnyt ha aikookin tehdä.

Nuo tuhahtelevat vastaukset, kertovat, etteivät kaikki oikein edes ymmärrä yhtäkkisen kovan liikkumisen elimistölle aiheuttamia haasteita.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: ttt 
Päivämäärä:   18.6.18 10:44:38

Oi joi, muistan, kun itse olen joskus muinoin vetänyt itseni semmoiseen kuntoon, ettei liikkumaan meinaa päästä :D Silloin on auttanut lepo, aika, burana ja magnesium. Se semmonen pieni lihaskipu on mukava, tietää tehneensä jotain, mutta sitten se stnallinen kipu, kun mitään ei voi tehdä, mihinkään ei pysty... :D Nyt naurattaa, vaikka silloin itketti :)

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Ajoissa 
Päivämäärä:   18.6.18 10:46:29

Ibuprofeiini auttaa.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: 112 
Päivämäärä:   18.6.18 17:38:21

Motion is lotion. Eli lähtee sillä millä on tullutkin.

On mielestäni järjetöntä lääkitä normaalia liikunnasta johtuvaa lihaskipua särkylääkkeillä. Oli sitten minkälainen kokovartalokipsi tahansa, vatsansa kiusaamista.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.6.18 19:50:31

Lääkettä huiviin vaan, koska mitä pidempään kärsit kivusta, sitä jäykemmäksi menet ja seuraava liikuntakerta siirtyy. Olettaen, että liikuntaa jatketaan - ja kannattaa jatkaa.

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   18.6.18 21:13:50

Hevoslinimenttiä ja lämmitettävä ohrapussukka

  Re: Sohvaperuna pakkoliikutettu, lihasärkyyn apua?

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   18.6.18 22:13:01

"No ei, mutta tuo annostushan on aivan älytön. En nyt itse ainakaan kipulääkkeitä popsi niinkuin karkkia joka ainoaan pikku kolotukseen."

Mulla on kaveri, joka syötti (ja syöttää) lapsilleen särkylääkettä kun tekevät hampaita. Jos vauva oli vähänkään kiukkuinen illalla tai heräsi itkemään keskellä yötä niin särkylääkettä vain nassuun.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.