Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko väärin, jos ei halua muuttaa ulkomaille?

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   13.6.18 17:34:15

Olemme seurustelleet ulkomaalaisen mieheni kanssa kohta 2,5 vuotta. Alusta saakka olen sanonut, että haluan asua Suomessa. Mies on ollut samoilla linjoilla kanssani.

Nyt hän on alkanut ikävöimään kotimaahansa ja perhettään ja ymmärtäähän tuon. Se hiertää parisuhdetta paljon. En ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut tuosta kyseisestä maasta ja vaikka siellä pääosin kaikki on hyvin, Suomessa on kuitenkin moni asia paremmin.

Voisin asua vuoden pari ulkomailla, mutta perheen haluan perustaa Suomeen. Valitettavasti minulla on opinnot vielä vuosia kesken ja haluaisin tulla äidiksi suhteellisen nuorena (alle 30 v), joten tuntuu, että aika loppuu kesken...

Ystäväni sanovat, että pitäisi joustaa ja tehdä kompromisseja ja muuttaa vaikka sinne mieheni maahan. Tottahan tuo on, mutta Suomessa on koti ja perhe, oma kulttuuri ja kieli ja muutenkin viihdyn täällä.

Kai minä sitten olen itsekäs, mutta en myöskään ymmärrä, että miksi se on niin väärin jos tietää missä haluaa asua. Suomen sisällä muuttaminen on eri asia. Lisäksi minun alan töitä on hankalampi saada ja tehdä ulkomailla, miehen työ onnistuu kaikkialla. Rakastan miestäni, mutta muut sanovat, että suhde ei ole oikea jos en ole valmis muuttamaan. Tiedä sitä sitten, mitä tosipaikka toisi tullessaan ja lähtisinkö, mutta nyt tuntuu kamalalta asialta.

Onko väärin, jos ei halua muuttaa ulkomaille?

Re: Onko väärin, jos ei halua muuttaa ulkomaille?

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   13.6.18 17:38:13

Ei ole väärin mutta tämä mies ei siis selvästikään oikea sulle.

Lähettäjä: Tane 
Päivämäärä:   13.6.18 17:41:10

Tuossa tilanteessa on vain luovuttava jostain.
Mamu ukosta, omista suunnitelmista, lapsista, omasta mukavuuden halusta, urasta, töistä tai opiskelusta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.6.18 17:42:22

"miksi se on niin väärin jos tietää missä haluaa asua"

Ei se tietenkään väärin ole. Mutta kuten sinäkin olet, niin miehesi on myös ihminen jolla voi mieli muuttua. Ikävöi kotimaataan aivan ymmärrettävästi ja hänellä on oikeus muuttaa mielensä siitä, ettei halua itse perustaa perhettä ulkomaille.

Ei tässä ole oikeaa eikä väärää, mutta parisuhteen jatkuminen on tuolla pohjalla vaakalaudalla kun kumpikaan ei ole ulkomaista innostunut, ja miestä vielä kalvaa se kaipuu ja ikävä omaa kulttuuriaan kohtaan.

Tietysti jos mies haluaa edes pari vuotta ulkomailla asua ja vaikka aloitella se perhe siinä samalla, niin joustaminen voi olla järkevää jos sinun vaakakupissa se perheen perustaminen painaa enemmän kuin Suomi. Pelisäännöt pitää olla selvät ja molempien pitää olla sitten yhtä lailla sitoutuneita siihen päätökseen että ensin asutaan miehen kotimaassa pari vuotta ja sitten muutetaan takaisin Suomeen jossa muksut käy koulut ja muut- joka tekstisi perusteella vaikuttaa ainoalta vaihtoehdolta mihin sinä joustat. Miehen pitää taas valita että onko hän valmis perustamaan perheen ulkomaille.

Lähettäjä: jh 
Päivämäärä:   13.6.18 17:47:50

Tarkoittaako joku, että mies ei ole itsekäs,kun haluaa asua kotimaassaan,mutta sinä olet itsekäs , kun haluat asua kotimaassasi?Onko se jotenkin väärin , että nyt mies ikävöi,mutta se ei olisi väärin, että sinä ikävöisit hänen kotimaassaan?

Laita nyt hyvä tyttö asiat elämässäsi tärkeysjärjestykseen! Sinun halusi ja mahdollinen ikäväsi kotiin ovat aivan yhtä tärkeitä kuin miehen. Siksi sinä saat tehdä omat valintasi.

Ole sen verran realisti, että älä perusta elämääsi ja tulevaisuuttasi miehen varaan. Sinä varmaan juuri nyt haluat perheen ja lapsen juuri tuon miehen kanssa, mutta entä sitten, kun olet valmistunut ja töissä? Tai entä sitten, kun mies löytäisi uuden naisen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.6.18 17:50:21

No kaverisi ovat parikymppisiä ja naiveja. Tuollainen "suhde ei ole oikea jos..." blabla on ihan teinien juttuja.

Rakkaudelle ei voi uhrata tärkeitä asioita koska ne uhraukset alkavar rassata sitä rakkautta to-del-la paljon.

Minä seukkasin myös ulkomaalaisen kanssa joka oli aluksi tosi innoissaan suomesta mutta halusi lopulta palata omaan maahansa vaikka vasta paria vuotta aiemmin oli vannonut ja vakuuttanut ettei ikinä, koskaan palaa. (On siis ihan sivistysmaa.) Se oman maan ikävä vaan tuli liian suureksi.

Minä toki olisin ollut tervetullut lähtemään mukaan mutta en halunnut. Pari vuotta korkeintaan olisin voinut siellä olla mutta en enempää.

Minä olen aina tiennyt haluavani asua suomessa, olen tosi perhekeskeinen ja mulle lapsuudenperhe vanhempineen ja sisaruksineen ja sisartenlapsineen tädeistä ja isovanhemmista ja ystävistä puhumattakaan on todella tärkeä.

Nyt tuo maailmanmatkaajaexäni alias "en ikinä palaa tylsään kotimaahani" asuu äitinsä naapurissa naisen kanssa jonka tunsi jo lapsena :) Että kyllä se omien juurten kaipuu on suurta.

Lähettäjä: Neppe 
Päivämäärä:   13.6.18 17:52:31

Mikä on sinulle tärkeämpää, mies vai Suomi?

Itse olisin valmis tekemään kompromisseja jos haluaisin yrittää elää tuon miehen kanssa. Lähtisin ainakin vähintään vaihtoon hänen maahansa. Se olisi hyvä alku ja osoittaisi osaltasi kiinnostusta myös hänen juuriinsa. Miksi hänen pitäisi asua aina sinun kotimaassasi?

Itse olen asunut vuosia ulkomailla, joten puhun ihan kokemuksesta. Olen kyllä lähtenyt ihan omasta motivaatiostani, mutta toki välillä ikävöin Suomea, erittäin harvoin, mutta juuri niinä hetkinä, kun mietin, miten vaikeaa tulee juuri lasten kanssa sitten olemaan, kun ei omat vanhempani ole lähellä. Suomessa on moni asia hyvin. Mutta aika moni asia on kurjaa, jos on päästänyt elämänsä rakkauden lähtemään, vain siksi, kun kuvitteli, ettei voi tehdä kompromissia. Tuntisin itseni kyllä aika itsekkääksi ja olisi kyllä aika todennäköistä (niin se vaan nykyaikana on), että niitä lapsia et tule toisen kanssa hankkimaan alle 30veenä kenenkään muun kanssa. Ei se ole helppoa löytää ketään, jonka kanssa klikkaa. Älä anna oman itsekkyytesi mennä oman onnesi eteen, ennenkuin olet edes kokeillut, mitä se ulkomailla asuminen on.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.6.18 17:55:56

"Ystäväni sanovat, että pitäisi joustaa ja tehdä kompromisseja ja muuttaa vaikka sinne mieheni maahan."

No oikeassa elämässä nämä tarkoittavat vähän pienemmän mittakaavan päätöksiä. Ei toiseen maahan muutto tai esimerkiksi lapsien teko ole mikään kompromissiasia. Sinun tulee elää oma elämäsi niin kuin sinulle on parhaaksi ja yrittää löytää siihen palettiin sopiva mies. Ei niin, että kaikki omat unelmat, tavoitteet ja elämänarvot heitetään romukoppaan parisuhteen vuoksi.

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   13.6.18 17:56:41

On iso askel muuttaa ulkomaille. Tietty pitää miettiä miten jatkossa. Mies ikävöi kotimaahansa ja sinä omaasi. Ehkä olisi paras päästää mies menemään . Tai sitten joku kompromissi etäsuhdesysteemi, mutta ei sekään helppoa seilata kahden maan välissä.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   13.6.18 17:59:16

Riippuu miehen kotimaasta, jos siellä on naisella joku arvo, miksei sinne sitten voisi muuttaa? Missä tapasitte...? Moni asia vaikuttaisi päätökseen muuttaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.6.18 17:59:20

Ette te sieltä enää yhdessä takaisin Suomeen tule. Miehet on sellasia. Turha kuvitella muuta.

Jäätte Suomeen tai eroatte.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   13.6.18 18:06:01

Mun kaveri muutti ihan vain Italiaan suomalais-italialaisen miehen takia, tämä niille länkyttäjille jolle mamu on vain lähi-itäläinen. Ainut vain, että kulttuuri oli liian erilainen, kaveria ei oikeasti hyväksytty sukuun vaikka isoja juhlia aluksi pidettiin tms. Kaveri asuu edelleen äärimmäisen onnettomana Italiassa, kaksi lasta miehen kanssa ja miehellä on ollut jo pari vuotta ilmeisesti muita naisia.

Ei kannattaisi lähteä, pahempi se noin päin on kuin erota nyt. Ihan sama se on, saatko lapsia 29-vuotiaana vai 32-vuotiaana. Elämässä tulee muitakin yllätyksiä joten voi lapsihaaveet siirtyä. Yhden toisen kaverin munasarjoihin tuli niin pahat kystat, että leikkauksien takia lapsentekoa piti siirtää. Ei se, jos muutat miehen perässä, takaa, että sinulla on perhe 30-vuotiaana.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   13.6.18 18:09:45

Senkus muutat, on sitä maailmaa muuallakin kuin ABC:llä. Pääseehän sieltä poiskin ja erotakin voi, jos menee persiilleen.
Itse kun lähdin, yllätyin, miten ystävällisiä ja mukavia ihmisiä muualla on. Nykyään käydään Suomessa kesäisin, ikävä ei ole.

Päivämäärä:   14.6.18 10:57:55

Hyviä vastauksia, kiitos.

Voisin muuttaa ulkomaille pariksi vuodeksi ja sitten lastentekoon Suomeen. On vain pelottava ajatus, koska vuosia menisi tuohon ja on iso riski, että mies ei haluakaan takaisin Suomeen. Toki onhan mahdollisuudet huomata jääneensä yksin muutenkin olemassa, mutta kuitenkin.

Itsekin olen hyvin perhekeskeinen ja haluan antaa lapsilleni mahdollisuuden tutustua läheisesti isovanhempiinsa, setiinsä ja serkkuihinsa ja päinvastoin. Lisäksi tykkään Suomesta ja kulttuuristamme. Onhan täällä paljon huonoja puolia monessakin asiassa, mutta oma kotimaa se kuitenkin on.

Mies on sanonut, että haluaisi kanssani naimisiin ja lapsia, mutta näkee niiden tapahtuvan vain kotimaassaan, ei täällä..

Lähettäjä: Ghkll 
Päivämäärä:   14.6.18 11:04:08

No ei tossa muuta vaihtoehtoa ole kuin ero.

Lähettäjä: nick 
Päivämäärä:   14.6.18 12:11:01

Erosin eksästä, koska hän halusi keski-eurooppaan ja mä halusin asua suomessa. Mies halusi myös lapsia, minä en. Ja jos oisin ne muksut siellä keski-euroopassa pyöräyttänyt, ei mulla ois ollu lainkaan tukiverkostoa.

Päätin että parempi erota, kun oli seurusteltu vasta 2 vuotta. Niin erilaiset halut elämältä. Mulle on vaan tärkeää asua suomessa ja nykyisellä miehellä on samat halut.

Ja mitä väliä, vaikka kaverit sanoo ettei suhde ole oikea jos eroatte? Ei se ehkä olekaan? Rakastin minä eksääkin, mutta en halunnut luopua osasta minuudesta edes rakkauden vuoksi. Osalle muutto ei ole isokaan juttu, minulle on. Muutin nuorena suomen sisällä 600km ja olen huomannut että se on jo vaikuttanut minuun paljon. Kaikki ystävät jäi ja perhe jäi kauemmas. Ymmärrän aloittajan miestäkin siksi. Ei se muutto pois kotoa aluksi ollut paha asia, mutta kyllä se ikävä kotiin tulee helposti. Ja se voi jäädä kaihertamaan suhdetta vuosiksi.

Lähettäjä: Samassa veneessä 
Päivämäärä:   14.6.18 12:43:23

Kuulostaapa tutulta! Minulla on myös samanlainen pähkintä menossa, sillä erotuksella että yhdessä on oltu 10 vuotta pitempään ja olemme jo nelikymppisiä.

Tapasimme asuessani miehen kotimaassa, mutta mies muutti perässäni Suomeen. Asui täällä melkein 10 vuotta, mutta ei koskaan kotiutunut. Tähän vaikutti suurimmaksi osaksi se, että ei löytänyt kunnollista työpaikkaa. Oli kyllä oman alan töissä, mutta alipalkattuna ja aliarvostettuna.

Minusta oli hyvin ymmärrettävää, että hän palasi kotimaahansa. Sai sieltä heti hyväpalkkaisen työn ja muutaman kuukauden työskentelyn jälkeen hänelle alettiin puhua ylennyksestä.

Miehen kotimaassa ei ole mitään vikaa, se on englanninkielinen länsimaa. Mutta tämän 10 vuoden aikana minä olen kasvattanut juuret Suomeen. On pari rakasta hevosta ja koira, joka ei terveydentilansa vuoksi voi lentää. Työni on sidottu suomen kieleen ja olen vuosien punnertamisen jälkeen viimein päässyt mukavaan uranousuun.

Mies haluaisi, että muuttaisin. Minä en haluaisi luopua hyvästä miehestä, mutta en myöskään hevosista ja koirasta. En oikeastaan työstäkään. Tavallaan vaakakupissa painavat hyvä parisuhde ja ihan kaikki muu.

Vuosia ennen kuin tapasin mieheni, eräs kansainvälisessä parisuhteessa oleva sanoi minulle, että älä ikinä ota ulkomaalaista miestä. Olisi kannattanut uskoa.

Aloittajalle sanoisin, että kun elämäntilanne on noin joustava ja miehen haluaisit pitää niin lähde katsomaan, mitä elämä siellä toisessa maassa voisi tarjota. Aina sieltä pääsee kuitenkin takaisin. Anna itsellesi takaraja, vaikka että katselet vuoden. Sitten ainakin tiedät, että se elämä ei ollut sinua varten. Älä ainakaan elätä toivoa, että mies vielä joskus haluaisi muuttaa Suomeen, koska todennäköisesti ei halua.

Itsekin ajattelen, että tällaista kaukosuhdetta ei voi jatkaa loputtomiin, vaan pian on päätettävä, mistä luovun. Saatan toteuttaa yllä olevan neuvon itsekin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.6.18 13:26:14

En voisi itsekään muuttaa ulkomaille miehen takia. Mulle olisi ero tuossa tilanteessa vaihtoehto. Mullekin parin vuoden asuminen ulkomailla olisi ok, mutta siinä on sitten se vaara, ettei mies haluakaan lähteä takaisin. Lasten saanti ulkomailla olisi myös ok, mutta haluaisin kuitenkin muuttaa takaisin Suomeen lasten ollessa vielä taaperoiässä.

Lähettäjä: Hanna 
Päivämäärä:   14.6.18 13:51:30

Tapasin mieheni reissullani hänen kotimaassa. Muutama kuukausi niin muutin hänen luo. 14.hääpäivä tulossa ja lapsi 12v.
En aio koskaan palata Suomeen. Lapsen takia seuraan Suomen tapahtumia ja ollaan vierailtukin pari kertaa.

Kaikesta luopuminen ja elämän aloittaminen alusta Oikean Rakkauden kanssa oli minulle oikea päätös. ”Adoptoin” hänen suuren suvun, ja anoppiin on ollut tukenani enemmän kuin oma äitini ikinä!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.6.18 14:07:42

"Olemme seurustelleet ulkomaalaisen mieheni kanssa kohta 2,5 vuotta."
"En ole koskaan ollut erityisen kiinnostunut tuosta kyseisestä maasta ja vaikka siellä pääosin kaikki on hyvin, Suomessa on kuitenkin moni asia paremmin."

Onko kyseessä Turkki?
Tai jokin muu muslimimaa? Pahinta, jos jokin Afrikan maa..

Ettekä siis ole eläneet avoliitossa, vaan seurustelleet ainoastaan?

Ainoa vinkkini on: älä missään nimessä muuta!
Tai jos muutat, niin kokeilkaa avoliittoa ensin Suomessa ja vähintään pari vuotta..

Päivämäärä:   14.6.18 14:32:37

Hankalia juttuja on.

Mies on ihan länsimaalainen, kohtelias ja kultainen mies, jolla on hyvä koulutus ja työ. Ei ole turkkilainen tms.

Ollaan asuttu pätkittäin yhdessä, sillä miehen on pitänyt mennä aika pitkälti töiden perässä pitkin Suomea. Tällä hetkellä nähdään vain viikonloppuisin. Eli sinänsä yhdessä asuminen on tuttua, mutta pitkältä ajalta ei niinkään...

Ymmärrän niin hyvin miestäni. Hänellä on ystäviä täällä, mutta ei ihan hirveästi. Perheeni on ottanut miehen vastaan uskomattoman hyvin, mutta eihän se omaa perhettä korvaa. Hän opiskelee kovasti suomea, mutta sen oppiminen on todella vaativaa. Samoista syistähän minäkään en halua muuttaa pois Suomesta.

Lähettäjä: Moneypenny 
Päivämäärä:   14.6.18 14:41:17

Sinullahan on asiat hyvin kun voit vielä valita mitä haluat tehdä, missä maassa asua ja kenen kanssa.

Sitten kun lapsia niin asiat mutkistuvat jos lapsen vanhemmat haluavat asua omissa maissaan. Näitä kutsutaan huoltajuuskiistaksi. Ei ole oiken lasta kohtaan että toinen vanhemmista katoaa elämästä.

Useimmat haluaa palata juurilleen vaikka kuinka olisi tässä ja nyt muuta mieltä. Eikä kyseessä ole mistään joustosta vaan paljon isommasta ja tärkeämmästä asiasta, elämän perusasioista eli asuinpaikka. Siihen kannattaa suhtautua kaikella vakavuudella ennen kuin tekee loppuelämää koskevan päätöksensä.

Lähettäjä: Parempi 
Päivämäärä:   14.6.18 15:20:13

Et ole itsekäs kuten ei miehesikään ole. Mielestäni tuossa tilanteessa ero on paras ratkaisu. Mies haluaa juurilleen ja sinä haluat asua omilla juurillasi joten ehkä olisi kummallekin paras vaihtoehto etsiä kumppani joka haluaa samoja asioita.

Ystäväsi taitavat olla näitä ihmisiä jotka unohtavat oman elämän kokonaan tavattuaan miehen.

Ei ole mahdotonta saada lapset nuorena, vaikka nyt eroaisit joten sen vuoksi ihan turhaa jäädä suhteeseen. Vältytpähän isommilta harmeilta, kun ei tarvitse tapella missä asutte ja jos eroatte niin missä lapset asuu.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.