Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: Uneton 
Päivämäärä:   19.4.18 15:06:21

Heippa! Olen kärsinyt jo pitkään pätkittäisestä yöunesta. Nukahan kyllä, mutta herään aina n.kahden tunnin päästä ja sit en saa nukuttua. On ruvennut nyt pitemmän päälke käynyt todella raskaaksi, kun pitäisi kumminki herätä joka aamu klo 5.00. Nyt minulle määrättiin tuota Doxalia? Onko kokemusta? Kaikkia olen kokeillut maan ja taivaan välillä ja olen tosi arka kokeileen ns.unilääkettä, koska pelkään sitä tokkuraisuutta. Tuohan on masennuslääke mitä vpi myös käyttää unta antavana. Olen aikoinaan syönyt yöksi Ketipinoria ja kiitos en enään ikinä aloita sitä. Mirtazapin jäi ihan kerran kaks kokeiluun. Luontaisjutut, mielenrauhajutut kokeillut, melatoniini, mut mikään ei auta.

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: Uneton 
Päivämäärä:   19.4.18 15:09:01

Siis arka kokeilleen mitään noita masennuslääkkeitä yöks sen lihomisen ja tokkuraisuuden takia. Bentsot ei tee mulke tota tokkuraisuutta mutta ei auta muuta kun nukahtamiseen ja se nukahtaminen ei se ongelma

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: not zzzz 
Päivämäärä:   19.4.18 15:42:25

Mulla on myös tuo melko tuoreeltaan kokeilussa, tosin mukana nukahtamista auttava Dormix (antihistamiini).

Uni tulee tuolla coctaililla aika hyvin. Eka viikon Doxal piristi niin, että heräilin viideltä. Nyt siihen on jo toleranssia, eli piristävä buustaus meni ohi.

Isompia sivuvaikutuksia en ole huomannut, ja unettomuus oli talvella sen verran pahalla tolalla, että jotakin on pakko käyttää.

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: Uneton 
Päivämäärä:   19.4.18 16:34:56

not zzzz : Kiitos asiallisesta vastauksesta. Taidan huitasta jo tänää ja toivoo et pääse sängystä ylös:) Ajattelin koklaa viikonloppuna mut en jaksa oittaa, haluan unta!!!

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: Peukku 
Päivämäärä:   19.4.18 18:18:29

Mulla on ainoa joka ei tee pökkyräoloa ja joka auttaa jotenkuten, suosittelen kokeilemaan pidempäänkin koska yhdestä kahdesta yöstä ei näillä unta syventäviä vielä näe vaikutusta, ihan eri toimintaperiaate kuin bentsoilla. Otan doxalin aina jo min. Kaksi tuntia ennen sänkyyn menoa jopa aiemminkin joskus. Olen todellakin kaikki kokeillut ja tämä ainoa jota voin sanoa syöväni aina koska selviän sen kanssa jotenkuten ja ei tule mitään oloja. Määrättiinhän sulle tosi pieni annos? Unilääkekäytössä 5-10mg ja mielummin se 5 on oikean unilääkkeitä ehdoton suositus muuten ei enää toimi oikein.

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: Uneton 
Päivämäärä:   19.4.18 21:48:35

Peukku: Kiitos! Onneks jos niin voi sanoa on kohtalontovereita. Nuo on 10mg ja käski aloittaa yhdellä. Ajattelin että puolitan mut eihän nois ole sitä katkouraa. Mikseihän ei voinut antaa sitä 5mg?

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: not zzzz 
Päivämäärä:   19.4.18 22:12:36

Totta, Peukku, että nuo pitäisi ottaa ajoissa.

Uneton, mulla on myös 10 mg, suositus 0,5-2 tablettia. Alussa aloitin juuri puolikkaalla. Ekan nyrhin kahtia keittiöveitsellä (villiä puuhaa noin pienen ja kovan napin kanssa) ja sitten ostin suosiolla apteekista tablettileikkurin.

Sittemmin siirryin yhteen tablettiin. Kahtakin olen kokeillut, mutta yksi riittää aivan hyvin.

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.18 22:53:41

Hyvä lääke, mutta tuntui että pidempään käytettynä annosta olisi pitänyt nostaa säännöllisesti. Pois purkaminen piti tehdä varovasti.

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   20.4.18 02:00:14

Oon käyttäny doxalia parin vuoden ajan silloin tällöin, toimii mulla hyvin kunhan ei käytä usein eli putkeen

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: Nu 
Päivämäärä:   20.4.18 06:39:30

Jos unettomuus johtuu stressistä niin unilääkkeet ovat vain laastari. Helpommalla pääsee, kun hoitaa päänsä kuntoon.

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: nukkumaton maija 
Päivämäärä:   20.4.18 08:29:55

Olen kokeillut vuosien varrella doxalit, triptylit, imovanet, mirtazapinit, melatoniinit, circacinit jne jne jne. Nyt ainoa, mikä auttaa on Opamox. En käytä tätä jatkuvasti, vaan katkaisemaan unettomuusputken, koska en halua oppia nukkumaan lääkkeiden kanssa. Jo tieto, että mulla on noi kaapissa, helpottaa yöahdistusta ja siten hyvässä lykyssä untakin. Otan tarvittaessa ½ tabletin kerran viikossa tai kahdessa. Eikä noista tule tokkuraista oloa.

Minulla on ongelmia niin nukahtamisessa kuin heräilyissä ja valvomisissakin. Saatan
pahimmillaan siis illasta nukkua sen 2h ja sit herätä loppuyöksi valvomaan tai valvoa kolmeen ja sit herätä töihin viideltä. Tai sit nukahdan ja sitten herään valvomaan moneksi tunniksi ja ennen kellon soittoa vielä torkahdan. Monipuoliset on univaikeudet :)

Kokeilemalla löytyy itselle se sopivin lääkitys. Mulle riittää, että joskus nukun hyvin ja muun ajan yritän pärjätä luomusti.

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: Hemesti 
Päivämäärä:   20.4.18 10:34:34

Täällä ollut Doxal käytössä jo noin viisi vuotta. 10 mg 1 - 2 tablettia on minun annostukseni ja käytän tällä hetkellä kahta per yö.

Doxaliin tuntuu tulevan helposti toleranssi, jonka takia yritän pitää välipäiviä viikottain. Joskus otan vain yhden, jos unen laadulla ei ole niin hirveästi väliä.

Edelleen, Doxalin kanssakin, heräilen useasti yöllä, mutta olen levollinen ja saan hyvin unen päästä kiinni.

Doxal ei aiheuta minkäänlaista tokkuraa. Sopii myös tällaiselle persoonalle, jolla alkaa herkästi menemään turhan lujaa, kun on monta rautaa tulessa. Itsellä siis taipumusta stressaantua/ahdistua ylikuormasta, mutta nykyisin noita tunnetiloja tulee tosi harvoin ja menee nopeasti ohi.

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   20.4.18 11:34:01

itse kärsin yli 10 vuotta pahasta unettomuudesta eikä yksikään lääke tehonnut ja olin valmis jo vetämään itseni jojoon koska koko viikon unimäärä saattoi olla viisi tuntia.

Sitten todettiin add, siihen lääkitys ja ongelma poistui. En yksinkertaisesti pystynyt keskittymään nukkumiseen kun päässä vilisi tuhat ajatusta yhdellä kertaa.

Eli syitä unettomuuteen on älyttömän monia ja monet niistä neurologisia, ei se "pään kuntoonhoitaminen" ole ainoa keino.

Toki ihmiset, jotka nukkuvat joka yö suht normaalisti, eivät tätä käsitä.

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: Uneton 
Päivämäärä:   20.4.18 21:33:22

Kiitos, taas teidän jakamisista. Ihanaa, nukuin, kuin possu viime yön ja vitsit, että on kun toinen ihminen:)))
Nu: Ei ole mitään stressiä yms..mikä tähän nukkumiseen vaikuttais. Tätä on jatkunut vuosia. Välillä menee paremmin ja välillä huonommin. Mut, nyt riittää. Otan mitä vaan, että nukkuisin edes jonain yönä, muutakuin sen neljä tuntia katkonaista unta

  Re: Doxal unettomuuten (EH)

Lähettäjä: not zzzz 
Päivämäärä:   20.4.18 23:06:29

Jos unirytmi on poikkeava, ihminen ei silti pärjää ilman unta. Kaikki unettomuus ei ole samaa, eikä johdu stressistä, vaan on sisäänrakennettu ominaisuus. Luonnollinen unijakso voi sijoittua epätavalliseen aikaan (VUJ) tai vuorokausirytmi saattaa olla muuta kun 24 tuntia (N24).

Nämä ovat jopa mitattavissa, mutta siis nukahtamisen vaikeuteen ei ole yhtä ja samaa syytä. Osa ihmisistä on yöllä valvovia kipinänvartijoita, joiden on vaikea sopeutua aamupainotteiseen rytmiin.

Kannattaa käyttää se apu, joka itselle toimii. Jotkut univaikeudet ajavat sairauseläkkeelle. Kaikki lääkärit eivät tiedä asiasta paljoa. Tässä on pakko olla tuntosarvet ylhäällä, kun osuu omalle kohdalle.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.