Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Labradorinnoutaja ja terveys

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   23.1.18 17:28:13

Näyttelylinja labbista olen hankkimassa ja löysin kivan kasvattajan. Suurinosa pennuista kuvattuna ja suurinosa luustoltaan tervettä. Tämän pentueen vanhemmilla A/A ja C/C lonkat, mutta molemmilla 0/0 kyynärät. Tässä kuitenkin vähän jäin noita C lonkkia miettimään. Molemmilla vanhemmilla kuitenkin suvussa A/A ja B/B lonkkaa. Osalla indeksit ja niissä 80-100% tuloksia lonkista kakertaa kyynäristä. Uskaltaako tällaisesta pentueesta ottaa? Toki vielä ajattelin kasvattajalle soittaa ja kysellä vähän muustakin terveydestä (allergiat ym.), mutta näillä jalostusnetin tiedoilla nyt alkuun.

  Re: Labradorinnoutaja ja terveys

Lähettäjä: ahsoo 
Päivämäärä:   23.1.18 17:31:57

Mites ne luonnenäytöt?

Oletko ostamassa koiraa vai lonkkia? :D Eikait ihan täydellistä koiraa olekaan, en nyt noista c-lonkista niin pillastuisi. Itsellä ollut c-lonkkainen koira ja ei se elämänsä aikana kertaakaan ollut niistä kipeä tai mitenkään muutenkaan vaivainen. Se kun oli vain löysä, ei muita muutoksia.

  Re: Labradorinnoutaja ja terveys

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   23.1.18 17:37:03

Koirille ei olla tehty luonnetestejä, mutta tottakai kasvattajan kanssa sitten niistäkin jutellaan. Ajattelin nyt ensin näin terveyden kannalta

  Re: Labradorinnoutaja ja terveys

Lähettäjä: Hytty 
Päivämäärä:   23.1.18 17:56:49

Kannattaa kysyä, miksi C lonkka. Jos on vain matalan maljan takia, en repisi pelihousujani, kun on yhdistetty A:n kanssa. Vaikka faktahan on se, että yhdistelmästä saatat saada E-lonkkaisen. Geenilotto on mielenkiintoinen asia.

Enemmän olisin huolissani kyynäristä, sillä labukoilla on hirvittävästi operoituja irtopaloja, ja selästä, koska etenevissä määrin näkee koko ajan spondyloosilabbiksia. Monet unohtavat, että koira on muutakin kuin lonkat ja kyynärät.

En itse tieten tahtoen ottaisi C-lonkkaisesta, mutta toisaalta en pitänyt koirani C-lonkkatuomiota maailmanloppuna, kun syynä oli vain matalahko malja.

  Re: Labradorinnoutaja ja terveys

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.1.18 17:57:04

Minä skippaan kaikki B:tä huonommat lonkat tässä rodussa. Rotu on niin suurilukuinen ettei ole pakko käyttää luustosököjä jalostukseen.

  Re: Labradorinnoutaja ja terveys

Lähettäjä: Hytty 
Päivämäärä:   23.1.18 17:59:08

^ Erittäin hyvä pointti. Jalostusmateriaalia tässä rodussa on!

  Re: Labradorinnoutaja ja terveys

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.1.18 18:07:58

Itse olen nykyään huolestunut tässä rodussa yleistyneistä keisarinleikkauksista. Pennut ovat niin suurikokoisia etteivät mahdu synnytyskanavista luonnollisesti ulos.

  Re: Labradorinnoutaja ja terveys

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   23.1.18 22:14:12

Ehkä katselen vielä muita pentueita. Tuota keisarinleikkausjuttua en tiennytkään, pitääkin kysyä kasvattajilta, onko heidän nartuilleen pitänyt näitä tehdä.

  Re: Labradorinnoutaja ja terveys

Lähettäjä: Poiii 
Päivämäärä:   23.1.18 22:28:16

Lonkkien lisäksi kääntäisin katseet ehdottomasti selkään ja ylipäätään luustoon, labbiksilla nuo lonkat ja kyynärät on vain murto-osa terveyshuolia. Lisäksi tsekkaa rakenne, luonne, allergiat. Näy-linjaisissa skaala on laaja, tosi matalajalkaisista kevyempiin sekalinjaisiin. Valitettavan.paljon on labbiksilla myös iho-ongelmia jne :(

  Re: Labradorinnoutaja ja terveys

Lähettäjä: Kaar 
Päivämäärä:   23.1.18 22:42:09

Mitkä emän ja isän indeksit? Mä lasken äkkiseltään vain että keskiarvo yli 105. Jos vähän alle niin sit pitää yhdistelmän olla lähes täydellinen(täydellistä ei ole) muuten. Jos ka alle sata, en ostaisi pentua.

Itse olen heittänyt yhden linjan romukoppaan kun 5 synnytyksestä 3 keisarinleikattiin. Lisäksi myös muita sukulaisia leikelty/tarvinnut synnytysapua. Eli se todellakin on linjoissa ongelmana. Samoin kuin pienet (1-4 pentua) pentueet.

  Re: Labradorinnoutaja ja terveys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.18 23:18:11

Oma labbis muutem priimaa luustoltaan, mutta ai jumalauta nuo allergiat ja suolisovaivat. Vasta koiran ollessa 3v löydettii täysin sopiva ruokavalio, ollaan kokeiltu useita kymmeniä nappulamerkkejä, raakaruokaa, yms. Pienistäkin hiilarimääristä kutittelee, korvat puskee paskaa. Nykyään ainoat ruuat mitkä käy on toodella vähä rasvainen kalkkuna, hevonen ja poro + lisät, joissa ri maissitärkkelystä. Muutamalla kavereiden labukoilla sama homma, että tästäkin kannttaa kysyä kasvattajalta !

  Re: Labradorinnoutaja ja terveys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.18 07:52:43

Meidän 5v labbiskella (käyttis) on E-lonkat, maljaa ei käytännössä ole ollenkaan. Vanhemmat molemmat AA-lonkilla.
Plussana allergia, onneksi löytyi oikea ruoka jo monta vuotta sitten, se oli säälittävää katsottavaa kun koko koira turposi ja kutisi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.