Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: Asiaa miettinyt 
Päivämäärä:   23.1.18 13:24:02

Hei! Onko täällä ketään, joka omistaa hevosen, mutta ei autoa? Missä päin asut, kuinka kaukana talli sijaitsee ja millä liikut? Entä, jos hevosen pitää päästä klinikalle? Onko auto välttämätön?

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.1.18 13:25:45

Toki sen konin voi vaikka taluttaa klinikalle.

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   23.1.18 13:26:28

Ei ole pakollinen, mutta sitten on hyvä asua lähellä tallia missä hevonen on. Ja klinikalle hevosta ei viedä ilman pikku E:tä (tai traikkua, minkä voi myös lainata).

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: asi 
Päivämäärä:   23.1.18 13:26:28

10km tallille, kesäkautena pyöräilen usein, talvella/huonolla säällä bussilla pääsee 300m päähän. Rehusäkit tulee tallin puolesta, pikkupurkit saan vietyä itse. Tallinpitäjältä saa ostettua kuljetuksen tarvittaessa. Klinikalle ei ole ollut tarve mennä aikoihin.

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.18 13:29:04

Pk-seudulla pärjää hyvin ilman, kun julkiset kulkevat. Kavereilla on kuorma-autot tai trailerit ja pääsee kisoihin mukaan, maksan toki tankista ja vaivasta reilusti. Klinikalle saa järkättyä kaverilta yleensä kyydin (maksan taas) tai vuokraan auton ja trailerin jostakin monista vuokrauspaikoista. Hätätilanteessa on pari kaveria sekä vanhemmat, jotka joko lähtisivät kuskaamaan tai lainaisivat autojaan. Vastavuoroisesti autan heitä myös tarvittaessa, vaikka vielä ei onneksi ole tarvinnut lähteä klinikalle kiireessä kuljettamaan.

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   23.1.18 13:29:22

Ei se auto siihen klinikalle vientiin ainakaan ole pakollinen. Aika harvalla hevosenomistajalla on lopulta auto jolla voi vetää ja traileri. Tutuilta tai tallinpitäjältä voi saada kyydin.

Tallille kulkemiseen auto on kyllä erittäin kätevä, tallit kun harvoin ovat ihan asutuskeskusten lähellä tai julkisen liikenteen varrella. Yhden tiedän joka kulkee pyörällä ja toisen joka kulkee julkisilla. Usein tuollaisissa lähellä asutusta olevissa talleissa on kallis vuokra sillä maakin on kalliimpaa.

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

LähettäjäMiuku 
Päivämäärä:   23.1.18 13:29:30

"Ja klinikalle hevosta ei viedä ilman pikku E:tä (tai traikkua, minkä voi myös lainata)."

Paskapuhetta. Pikku-e:tä ei tarvita kopin vetoon, kunhan on tarpeeksi kevyt yhdistelmä (kokonaispainot yhteensä alle 3500kg).

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: _*_ 
Päivämäärä:   23.1.18 13:39:14

Aika hankalaa olisi ilman autoa. Melkein viikoittain jotain kulkee autossa mukana, rehusäkkiä, loimia, ämpäriä. Monesti menen töistä suoraa tallille, joten tallivaatteet odottelevat autossa. Varsinkin näin talvisin kassi on iso, kun on paksumpaa takkia ja paitaa mukana.

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: Asiaa miettinyt 
Päivämäärä:   23.1.18 14:31:12

Kiitos erilaisista näkemyksistä!

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.18 14:47:45

Vuoden olin ilman autoa, ja hankalaahan se oli, vaikka tallille pääsikin julkisilla. Ärsytti olla riippuvainen niistä bussien aikatauluista, kun tallilla ollessa piti aina vahdata kelloa, että varmasti ehtii vain kerran tunnissa kulkevaan bussiin. Hyvin usein oli mukana jotain kamppeita, joiden raahaaminen oli veemäistä bussilla kulkiessa. Rehujen yms. ostamiseen piti aina ruinata kyytiä. Ei nykyiselläkään autollani kyllä todellakaan lähdetä klinikalle tai yhtään minnekään hevosen kanssa, mutta ainakin pääsen itse kulkemaan sujuvasti omien aikataulujeni mukaan ja saan kuljetettua tarvittavat tavarat vaivattomasti, pystyn hakemaan rehuja ja muuta tarvittavaa tavaraa kauempaakin jne.

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.18 14:48:41

Ja pk-seudulla siis asuin ja tallimatka oli reilut 15 km.

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: pink 
Päivämäärä:   23.1.18 15:06:40

Mulla oli joskus hevonen tallilla minne pääsi julkisilla. Toisaalta ihan kätevää mutta oli se myös aika rankkaa. Sama matka autolla noin 15 min ovelta ovelle, julkisilla pelkkä bussimatkan tunnin pintaan ja siihen sitten kävelyä päälle. Mä tosin muutenkin liikun mielelläni autolla koska kaikki matkat mitä kuljen säännöllisesti ovat sellaisia että ne ovat autolla huomattavasti kätevämpiä ja nopeampia. Tosin mulla on viimeiset kymmenen vuotta ollutkin hevonen sellaisella tallilla minne ei mene mitkään julkiset.

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   23.1.18 17:12:49

Minulla on ainakin auto, sillä talli on kaukana.

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.18 17:26:20

Hyvin oon pärjännyt 12 vuotta, julkiset kulkee, 30min tallille. Klinikalle olen mennyt tallinpitäjän kanssa heidän traikulla/hevosautolla (tietysti hänelle maksaen) tai perheenjäsenen autolla yhtä tallin traikuista lainaten.

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: Asiaa miettinyt 
Päivämäärä:   23.1.18 17:33:33

-, missä päin asut?

  Re: Auto pakollinen hevosenomistajalle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.18 18:01:35

Meidän talli sijaitsee klinikan vieressä, joten sinne pääsee kyllä viemään hevosen ihan taluttamalla ;) Talli on myös lähellä kaupunkia, noin 10 km päässä ja bussilla periaatteessa pääsee. Bussit ei kuitenkaan mene kuin 1,5 km päähän ja niitä kulkee arkena kahdesti tunnissa, viikonloppuisin vain kerran tunnissa. Mulla meni ennen auton hankintaa tuohon 10 km tallimatkaan 45 min (kävely 1 km kotoa pysäkille, bussimatka, kävely 1,5 km pysäkiltä tallille). Eli päivässä 1,5 h matkoihin. Menisihän tuo, jos en kävisi töissä vaan olisi enemmän aikaa käytettävissä kulkemiseen. Kesällä pääsisi toki pyörälläkin. Tyssäkäyvän arki-iltoihin tuo 1,5 h on joka päivä toistettuna vähän rankkaa ja lisäksi on se bussiaikataulujen kyttääminen, joten nyt on auto kun siihen toisaalta työssäkäyvänä on varaa. Ja jos jossain vaiheessa haluan viedä hevosen tallille, jossa on isommat tarhat ja paremmat maastot niin sitten todellakin olisi auto pakollinen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.