Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.11.17 19:43:44

Olen laitellut sähköposteja tulevielle kenneleille joille tulossa pentuja. Joko kaikki menny tai 600km päässä. Itselläni ei ole autoa, kyydin säisin vielä 100km päähän. Pentyvälitäjältä kysyin tietoa, mutta ei osannu vastata. Huolehtii vain nettisivuista.
Tosiaan melko yleinen rotu, mutta itselläni taso korkealla (värit, harrastettavuus jne)

Alkaa tuskauttaa :(

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.11.17 19:54:51

Onko muilla ollut tämmöistä?

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   18.11.17 19:57:21

Hommaa se ajokortti, kortiton koiranomistaja on raivostuttava!

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: Miannn 
Päivämäärä:   18.11.17 19:57:23

Opettele kirjoittamaan.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.11.17 20:02:04

Vähän kahjolta kuulostaa tuo määritelmäsi, "korkea taso", sekö sisältää odotuksen jostain väristä?

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.11.17 20:04:07

Nooh. Kukaan ei ole vielä vastannur kysymykseeni :D

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: Mii 
Päivämäärä:   18.11.17 20:04:16

Hae junalla tai bussilla. Se koira tulee olemaan sulla lopun elämäänsä, niin pieni vaiva, ellet halua hankkia ajokorttia ja saada autoa lainaan. :)

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.11.17 20:07:23

Juna, bussi, lentokone. Itsekin olen autoton, mutta ei se ole ollut este saada sellaista koiraa, jonka haluaisin.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.11.17 20:08:15

Ei ole tuollaista.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: KH 
Päivämäärä:   18.11.17 20:09:44

Minulla oli aikoinaan sama ongelma kun olin ostamassa koiraa. Koira oli vajaan 500 kilometrin päässä ja ite olin kortiton, eikä kyytejä ollut. Ratkaisin ongelman ostamalla junalipun koiran paikkakunnalle.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: --------- 
Päivämäärä:   18.11.17 20:12:26

Juna? Lentokone? Sano nyt vielä että ei oo rahaa matkalippuun..

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   18.11.17 20:17:10

Junalla matkustaminen on niin hidasta. Töistä en saa vapaata. Joten jos menen katsomaan pentuja 600km päähän tai hakemaan niitä.niin yötä siellä.pitäisi olla

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: ahiaa 
Päivämäärä:   18.11.17 20:20:11

No ei se juna ole sen hitaampi kuin autokaan? Ja junassa voi vaikka nukkua yön ja olla aamulla pirteänä perillä.

Mutta jos jo koiran ostaminen on noin hankalaa niin ehkei kannata sitä koiraa vielä hankkia.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: seppa 
Päivämäärä:   18.11.17 20:20:24

Ota yhteyttä kasvattajiin AJOISSA. Laadukkaat pennut menee jo ennenkuin ovat syntyneetkään. Ennenkuin emää on edes astutettu. Jos kyselet jo syntyneistä pennuista ja sulla on jotain kriteerejä koiralle.. turha toivo.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   18.11.17 20:20:26

Ja ikinä koskaan ei ole kahta päivää peräkkäin vapaata?

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   18.11.17 20:25:35

Kasvattaja laittaa pennun rahtina joko junaan tai bussiin ja sinä haet asemalta?

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.11.17 20:27:54

Pennun ostosta on tehty sellaista tiedettä, että on viisaampi ostaa ulkomailta.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   18.11.17 20:29:13

Mitä se aloittaja meinaa koiran kanssa harrastaa, kun kaikki on noin vaikeaa?

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.11.17 20:39:12

Minä hain autottomana/ajokortittomana koiran Itävallasta enkä saanut ainoatakaan ylimääräistä vapaapäivää. Asioista voi tehdä vaikeita jos haluaa :)

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   18.11.17 21:21:05

Samanmoisen ongelman kanssa painineena ensimmäistä pentua lähdettiin hakemaan veljeni kanssa (minulla ei ajokorttia) ja seuraavia (samasta paikasta) hain junalla.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.11.17 22:03:40

Just. Jos koiran hankkiminen on noin vaikeaa, niin kannattaa jättää se ostamatta. Jokaisella on 1 vapaapäivä, jolloin hurauttaa junalla helposti toiselle puolelle suomea ja takaisin. Et sä autolla käy sitä matkaa sen nopeammin. Miksi asioista pitää tehdä niin vaikeaa?

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: Muumi 
Päivämäärä:   18.11.17 22:35:08

Me asutaan Helsingissä, pentu haettiin Kuopiosta, mentiin junalla ja kasvattaja haki asemalta+vei myös takas sinne, ei ongelmaa.
Yksi sunnuntaipäivä tähän käytettiin ja koiran kanssa sitten 15 vuotta.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.11.17 22:39:44

Ole yhteydessä nyt potentiaalisiin vaihtoehtoihin, jotka kevääksi suunnittelevat pentuja. Ehdit puoli vuotta hoitaa itsellesi vapaapäivän ja matkaliput.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.11.17 23:01:00

Ihan sama millä kulkunuvolla sen 600km suuntaansa matkustat niin aikaahan siihen menee. Autolla ei ehkä jaksais ajaa samoilla silmillä mennen tullen, joten itse menisin mieluummin junalla, bussit on hitaampia.

Junaan saa myös kotimatkalle lemmikkipaikan, ja pentukoiralle vaan ottaa kotoa mukaan kuljetuboksin jossa pentu voi välillä nukkua.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   18.11.17 23:15:34

Ehkäpä kannattaa jättää väliin. Hyvää pentua odotetaan vuosia ja sen väri on ihan sama, eikä sen hakeminen voi olla mikään ongelma. Joudut joka tapauksessa menemään kasvattajan luokse kaksi kertaa, kukaan myy sulle pentua näkemättä, saati lähetä sitä rahtina.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.11.17 01:01:51

Tarkoitan siis että kun lähempääkin löytyy yleensä pentuja. Olen ottanut yhteyttä rotu yhdistyksen tulevat pennut palstan kenneleihin. Tuntuu silti että ei löydy. Ja kyselet tietääkö ketää kuka tekisi pennut keväällä, niin ei tiedä/kerrota

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.11.17 01:21:51

Auton vuokraaminen on myös vaihtoehto.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: Piitu 
Päivämäärä:   19.11.17 09:26:54

Jos kerran "taso korkealla", on valmis hakemaan pennun myös pidemmältä ja keksii siihen myös keinot. Jos lähestyt kasvattajia ottamalla ensimmäisessä viestissä esim värikriteerit esiin, siinä lienee selitys miksi pentua ei oikein tunnu löytyvän.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   19.11.17 10:02:26

Rotuyhdistysten sivuilla on linkkilistat kaikista sen rodun kasvattajista. Ei ole vaikeaa selailla niitä läpi.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: kelt. 
Päivämäärä:   19.11.17 10:13:20

Jos ulosanti sähköpostiviesteissä on tuota luokkaa, en ihmettele, ettei pentuja löydy. Hyvät pennut on varattu helposti vuodeksi eteenpäin, ja sinä etsit pentuja alle puolen vuoden päähän...? Oletkohan vähän myöhässä...

Lisäksi, kuten muutekin jo sanoivat, ole valmis näkemään vaivaa pennun hakuun. Koira on ystäväsi ja perheenjäsenesi hyvässä lykyssä 15 vuotta. Se, että meneekö pennun hakuun kaksi tuntia vai kaksi päivää, ei pitäisi juuri merkitä.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   19.11.17 10:32:47

Koiran myymisen tuska...

Nämä kyselyt alkaa pikkuhiljaa nostaa v..tutuskäyrää...

-"onkspentuimeotettaisyks",

-"lapset haluaa koiran, me otettais yks. Osamaksulla... saaks alennusta, kun noi lapset niin haluaa?"

-"me niin halutaan just tää rotu, laita meidät jonon ohi, koska me halutaan. Tosin 50 km on liian pitkä matka tulla esittäytymään. Ja kai sä tuot sen meille"

-"Ollaan hirveen kokeneita ja harrastavia mut koira olis ensimmäinen, eikä meitä mitkään harrastukset kiinnosta"

-"Me haluttais kokella pennulla tuleeko allergiaa. Ja palautetaan se jos tulee. Jos pentu sairastuu, kai te korvaatte?"

Ja lista idioottikyselijöistä on loputon. Minne ne maalaisjärjelliset tavalliset koiraihmiset, joille mahdollisesti voisi pennun myydä on kadonneet???

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.11.17 10:41:13

Miten esim. junalla tuonti käytännössä onnistuu? Pentuhan kusee ja paskoo miten sattuu.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.11.17 10:42:20

Anteeksi että en osaa kirjoittaa. Minulla on todettu hankala lukihäiriö, jonka takia olen saanut koulussa paskaa niskaa niin luokkakaisilta kuin opettajilta. On raivostuttavaa kun ihmiset tulevat haukkumaan tietämättä asiasta mitää.
Kirjoitan koira hakemukset aivan eritavalla kun jonnekkin heppafoorumille....

Ja en ole kysellyt mitään "tyhmiä" kasvattajilta.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: Sisu 
Päivämäärä:   19.11.17 10:46:37

Onko sinulla ajokortti?
Vuokraa auto pariksi päiväksi.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.11.17 10:54:54

Ei ole ajokorttia. Kaverin saisin kuskaamaan max.200km päähän.
Pakko kysyä että mistä sitten selvitän kennelin joka tekee pentuja vuoden päästä, kun ei ole mitään sivuja. Tai jos on ollu, niin viimeisin päivitys vuodelta 2015. Soittelenko vain läpi kaikki :D

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.11.17 11:13:02

Up

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: ees 
Päivämäärä:   19.11.17 11:32:13

Ota luuri käteen ja ala soittelemaan. Ei kukaan kasvattaja voi luvata 100% että pentuja tulee esim keväällä. Vielä jos tietystä yhdistelmästä haaveilet niin valmistaudu odottamaan...jopa vuosia.

Helpoimmalla pääset jos otat yhteyttä kys rodun pentuneuvontaan/-välitykseen niin he osaavat sinulle sitten ilmoittaa kun joku kasvattajista ilmoittaa pentuja syntyneen. Aika usein kasvattajat kertovat vain lähipiirilleen että pentuja tulee ja sitten kun pentue syntyy (näkee kuinka monta/skp/värit/jne) ilmoitellaan eteenpäin.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.11.17 11:39:41

^olen ollut yhteydessä pentuvälitykseen. Ei osannut neuvoa. Kuulemma vain ilmoittaa pennuista sivustolle ja huolehtii sivuista

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: minä täällä hei 
Päivämäärä:   19.11.17 11:58:12

Kannattaa myös vilkaista, olisiko kennelillä/kasvattajalla vaikkapa facebooksivua. Ainakin omassa rodussa tuntuu, että monilla kaikenlainen päivittely on siirtynyt lähinnä sinne, ja virallisille kotisivuille lisätään asioita joskus ja jouluna.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: .*. 
Päivämäärä:   19.11.17 12:03:15


Lähettäjä: Mii
Päivämäärä: 18.11.17 20:04:16

Hae junalla tai bussilla. Se koira tulee olemaan sulla lopun elämäänsä, niin pieni vaiva, ellet halua hankkia ajokorttia ja saada autoa lainaan. :)

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.11.17 12:06:23

Fb sivujaki tuntuu olevan huonosti. :(
Pitää varmaa lähtä kotimaanmatkalle 600km päähän. Pitää yrittää saada töistä lomaa/vapaata.
Jota vähän epäilen että saan. Pomomme ei pidä eläimistä yhtään, kuulemma turhakkeita jotka vie rahaa. Kaikki "tuottava" on hänestä.paskaa

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   19.11.17 12:14:52

Ei töistä tarvitse mitään lomaa ja vapaata pyytää. Sen kun toteutat matkan ihan normaalien lepoaikojen puitteissa.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: höp 
Päivämäärä:   19.11.17 12:21:24

Siis kai aloittajalla joskus on lomaa tai viikonloppuja tai muita vapaita? Jos ei matkaa päivässä taita niin aamulla junalla paikalle ja seuraavana päivänä pois. Jos pohjosessa päin niin yöjunilla pääsee kätevästi myös.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: UJM 
Päivämäärä:   19.11.17 12:53:54

Ei se koiran osto helppoa ollut. Ei ne kasvattajat ihan kelle tahansa myy selkeästi. Että tuskaa se vähän oli.
Kuitenkin kyllä onnistuin autottomana ostamaan koiran 400km päästä. Juna toi ja vei - onneksi kasvattaja sentään oli autollinen niin pääsi asemalle vastaan.
Toisaalta taksi on myös keksitty ja silläkin ollaan tätä koiraa kuljetettu. Kilometrihinta onneksi vähän laskee maakunnissa vaikka välimatkat kasvaa.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.11.17 14:22:49

Mulla on yleensä vain 1pvä vapaita keskellä viikooa. Lomaa on kyllä välillä :D

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.11.17 14:54:53

Itse olin erittäin tarkka siitä, millaisen pennun haluan. Niinpä lähdin sopivan perässä 800 km päähän, vaikka ajokorttia tai autoa ei olekaan. Niin, ja tein tämän reissun toki pariin otteeseen; ensin tutustumaan kasvattajaan, narttuun ja pentuihin, sitten hakureissulle. Palkkasin isäni kuskiksi, varasin hotellin, hankin töistä vapaata. Kuskeja oli parikin varalle, jos isälleni ei olisi sopinutkaan. Juna oli viimeinen, mutta erittäin mahdollinen, vaihtoehto.

Että sinällään tuntuu oudolta, jos et suostu hakemaan tiukoin kriteerein pentua kuin sadan kilometrin säteellä.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.11.17 14:58:08

Up

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   19.11.17 15:41:31

”On raivostuttavaa kun ihmiset tulevat haukkumaan tietämättä asiasta mitää.”

Minä en ole ainakaan huomannut mitään haukkumista. Ihan asiallisia vastauksia.
Saako kysyä mitä rotua etsit?

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.11.17 17:22:15

Up

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   19.11.17 20:03:33

Miksi tätä pitää vielä upittaa? Vai eikö aloittaja saa toivomiaan vastauksia? ;)

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.11.17 20:25:40

Enkö saisi kysyä lisää mielipiteitä asiaan ;D että

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: bobo 
Päivämäärä:   19.11.17 20:33:42

Ite hain autottomana koiran lontoon ulkopuolelta noin 2h ajomatkan päästä. sovittiin treffit kasvattajan kanssa juna asemalle josta poimin pennun kyytiin ja istuin junassa pari tuntia, lontoosen josta sieltä vielä reilu tunti metrolla kentälle.
Suomeen päästyäni keskellä yötä tajusin ettei junia enää mennytkään kotiin niin otin sitten vikoilla reissu rahoilla taksin. Ei ollut ehkä mikään mailman halvin reissu mut olisi voinut mennä enemmänkin rahaa esim auton vuokraamiseen junamatkan sijasta.

Älä tee kärpäsestä härkästä, ei kukaan kasvattaja tahdo myydä pentua ihmiselle joka ei oo valmis edes matkaamaan pennun luo hakeakseen sitä saatikka ottamaan pari (vaikka sitten palkatonta) vapaata töistä!

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   20.11.17 13:38:21

Ei ole ollut hankalaa vaikka olin kriittinen. Halusin pennun rodusta joka on vasta yleistymässä suomessa eli kaavattajia on suhteellisen vähän, pentuekoot pienet joten kysyntää on. Kaiken lisäksi halusin kahdesta väristä sitä harvinaisempaa väriä olevan uroksen.
Puol vuotta kesti ja se on suht lyhyt aika näissä. Kasvattajat vastaili mun maileihin(pyysivät että lähetän mailin) eikä ollut mitään ongelmia.

Ei mulle olis ollu ongelmaa hakea koiraa kaukaa, olin harkinnut tarkkaan että haluan koiran, ja toivon että se on ystävänäni liki 15 vuotta joten kyllä mä keinot olisin keksinyt miten olisin saanut koiran vaikka rovaniemeltä. Kaikkeen löytyy keino, vähintään kohtuullisella rahalla, ja jos ei ole kun just ja just koiran kauppahintaan rahaa niin kannattaa säästää hetki vielä.
Pari päivää jos joutuu säätämään kun on koiraa ottamassa, ei oo ylitsepääsemätöntä.
Jotkut ihmiset ei vaan voi tehä mitään ellei se oo puoliks tehty.
Jos duunista ei saa vapaata niin mee vapaapäivänäsi tai sitten käyt lääkärillä vähän yskimässä että saat pari pv saikkua, tarkoitus pyhittää keinot ja kyllä tota nyt voi kerran käyttää.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   20.11.17 14:12:12

Kyllä tuossa nyt sen tuskan aiheuttaa aloittajan kortittomuus eikä mikään muu.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: Mitä vit 
Päivämäärä:   20.11.17 14:21:09

Miksi ihmeessä ei koiran hankintakriteeri saisi olla väri? Enhän mä osta valkoista hevostakaan, miksi pitäisi ostaa vaalea koira jos silmä tykkää enempi mustasta? Ja taitaapa ne erikoisemman väriset olla hinnakkaampiakin. Kyllä varmasti joka rodusta mistä löytyy useampaa eri väriä voi valita itselleen mieluisimman värin ja lähteä sitten sitä etsimään jollain muilla ominaisuuksilla varustettuna. Miksi ihmeessä tää on niin hiton vaikeaa koiran kasvattajille?

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: popsis 
Päivämäärä:   20.11.17 14:50:13

Miten voi olla yleinen rotu mutta ainoot pennut 600km päässä? Itse oon kytänny hyvää pentua uudesta rodusta nyt vuoden tosissaan, sitä ennenkin vuoden lähinnä tarkkaillen. Nyt vihdoin löytyi hyvä yhdistelmä. Sain pentueen tietoon ehkä viikko astutuksen jälkeen jolloin otin kasvattajaan yhteyttä ja itsestä tuntui että se oli liian myöhään :D Kyllä monen kasvattajan facebooksivuilla on ollu yhdistelmät esillä jo ennen astutusta, yleensä vajaa puoli vuotta ennen, "seuraavista juoksuista", mutta viimeistään kun on astutettu. Jos synnytyksen jälkeen ottaa yhteyttä niin ymmärrän jos kaikki on jo varattu, mutta ennen synnytystä yleensä on vielä mahikset päästä listalle.
Kaikille kasvattajille ei tarvitse soittaa, laita vaikka sähköpostia niille joilta löytyy itseä miellyttäviä narttuja että onko pentusuunnitelmia. Kyllä ne yleensä on tiedossa ainakin vuoden eteenpäin, uros saattaa olla vielä valitsematta. Myös rodun facebooksivuille on ihan ok laittaa kyselyä että kelle on ensi vuodelle pentusuunnitelmia ja lähteä tutkimaan niitä.

  Re: Koiran oston tuska.

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   20.11.17 19:52:24

Tjaa... Itselläni on auto eikä ongelmaa ajaa pentua katsomaan ja hakemaan kauaskin. Silti yleisen rodun pennun etsintä vei täydet 2 vuotta. Sinä aikana syntyi 3 pentuetta jotka kelpuutin ja kahdessa ensimmäisessä ei syntynyt narttuja. Kolmannen kanssa olin onnekas.

Mielestäni pääsin vähällä ja olin varautunut etsimään pidempäänkin. Eikä kriteereissä ollut värin tapaisia juttuja vaan kaikki vaatimukset liittyivät terveyteen ja temperamenttiin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.