Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lihava kissanpentu

Lähettäjä: Pullero 
Päivämäärä:   18.11.17 17:56:48

9kk ikäinen pentu on alkanut pyöristyä, sillä on selvästi jo vähän pömpöttävä maha ja on muutenkin sellainen tukevan tuntuinen. Pitäisikö minun rajoittaa sen syömistä vaikka onkin noin nuori? Lihominen alkoi sterilisaation jälkeen, pentu on muuten kyllä tosi vilkas ja leikkisä, leikin sen kanssa joka päivä ja sillä on toinen kissa kaverina jonka kanssa painii ja riehuu monta kertaa päivässä. Tähän asti pentu on saanut syödä sen verran kun jaksaa, ruoka-ajat on 3 kertaa päivässä. Kuinka paljon ruoka-annoksia uskaltaa pienentää? Vai onko tuo joku juttu joka ehkä tasoittuu ajan myötä kunhan pentu kasvaa?

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   18.11.17 17:57:32

Mitä se syö? Riippuu ihan siitä..

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   18.11.17 17:58:44

Madoista ei voi kyse olla?

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   18.11.17 17:59:52

Meillä on reilu 5kk kissanpentu, joka on ihan järkyttävä pyllerö.
Kaiken lisäksi kissa asuu ulkona, eli liikkuu kyllä siellä varmasti paljon enemmän mitä liikkuisi sisällä.
Syömässä käy 1-2 kertaa päivässä, kävisi varmaan kahdeksan mutta ei päästetä enempää.

Madotettu on useasti ja sen puolesta ei ainakaan pitäisi tuollaista pakkia kasvattaa, minä en yksinkertaisesti ymmärrä miten se voi olla noin lihava.
Olen tässä sitten todennut että kai se talvea vasten syö itsensä sellaiseen kuntoon että pärjää pihalla...

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: Pullero 
Päivämäärä:   18.11.17 18:22:17

Madoista en osaa sanoa, pentu on madotettu synnyinkodissaan ennen kuin minulle tuli. Syö kyllä kalaa toisinaan mutta pakastan kalat ennen tarjoamista.

Pentu syö pääasiassa nappulaa ja märkäruokaa, yleensä kerran päivässä nappulaa ja kahdesti märkää, tai toisin päin. Nappulana on nyt Purizon ja Simpson's premium. Märkäruuan suhteen on aika nirso, tällä hetkellä syö mac'silta paria eri makua ja välillä animonda carnya ja cosmaa. Aikuisten ruokia kaikki. Kaikenlaista raakaa lihaa saa muutaman kerran viikossa, hyvin satunnaisesti olen antanut jotain erikoisempaa esim. broilerin siiven, kokonaisen muikun tai hiiren poikasen, ne on suurta herkkua vaikka ei siipeä osaa luineen syödäkään, kunhan järsii ja kantaa kaikkialle :D Ne on tosiaan pakasteita. Herkkuja en anna.

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   18.11.17 18:27:00

Jos pentua ei ole madotettu yli puoleen vuoteen on madot todennäköinen syy pinkeälle vatsalle.

Ja kai tuplatähden pennulla myös ulkona on lämmin paikka tarjolla...?

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: Järkky määrä 
Päivämäärä:   18.11.17 18:59:26

Puolet märkäruoasta pois. Meillä leikattu kolli 1,5 v syö noin puolet tuosta pulleron satsista ja sekin on ihan hyvinvoiva eli yhtään liian laiha.

Aamulla märkäruokaa ja päiväksi + illaksi nappuloita.

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   18.11.17 19:24:43

Madota se nyt ihan ensin. Etenkin jos kulkee myös ulkona niin madottaa saa aika tiheään.

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   18.11.17 19:26:35

** siis miten asuu ulkona??? Täytyyhän kissan päästä sisälle ja lämpimään! Muuten on kyse eläinsuojelutapauksesta. Kissa nauttii lämmöstä eikä pärjää ulkona, eikä esim. kylmä ulkorakennus riitä.

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: Pullero 
Päivämäärä:   18.11.17 19:36:13

Onko märkäruuassa sitten enemmän kaloreita? Minä olen ajatellut että kuivaruoka lihottaisi helpommin ja mietin että sitä ehkä vähentäisin, mutta ei minulla mitään oikeaa tietoa ole. Meillä on aiemmin pennut saaneet syödä vapaasti ilman lihomisongelmaa, tuo kyllä leikattiin aika nuorena, puolivuotiaana, liekö sillä jotain vaikutusta

On se pentu tosiaan muutenkin lihavan tuntuinen, selästä kun kokeilee niin on sellainen..paksu. :D Mutta joo pitää se matokuuri antaa ainakin, tuskin siitä haittaakaan on. Sisäkissa on.

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   18.11.17 22:20:39

Jo on meillä erikoisia kissoja kun ovat heinävintissä eläneet vuosikymmenet. Nykyinen on jo muistaakseni viides vai kuudes, eikä yksikään ole kylmyyteen kuollut...
Uskallan väittää että se heinäpaalien väliin tehty potero on monesti lämpimämpi kuin joku kylmä lattia maata.

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   18.11.17 23:01:52

Tuplatähti, se että kissa pärjää tai ainakin pysyy hengissä ei tarkoita että sen elämä olisi hyvää tai edes välttävää.

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.11.17 23:17:53

Ehkä tuplatähden kissa käy syömässä naapurin ruokia?

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.11.17 23:29:19

Ai taivas kun v-tuttaa nää kissojensa heitteillejättäjät jotka vielä puolustelee käytöstään...

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   19.11.17 00:51:06

** jos tietäisin osoitteesi olisi elsuväki jo paikalla. Sun kissat on ihan samanlaisia kuin ne muutkin jotka viihtyy lämmössä. Ne vaan nyt joutuu selviämään siellä heinäpoterossa kun vaihtoehtoa ei ole. Ihan pahaa tekee että nytkin siellä 5-kuinen pentu palelee ja koittaa kasvatella talviturkkia jotta pärjäisi talven ulkona. Ja ruokaakaan ei anneta kuin 1-2 kertaa päivässä. Ei vitsit miten pahaa tekee. Sano nyt vielä ettei niitä ole leikattu tai rokotettukaan. Mene hyvä ihminen itse sinne heinäpoteroon edes yhdeksi yöksi ja mietippä sitten uudestaan.

  Re: Lihava kissanpentu

Lähettäjä: Maris 
Päivämäärä:   19.11.17 00:52:56

Tosi kurjaa että ** tähti ei pidä kissoistaan kunnollista huolta :( :(

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.