Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  #MeToo

Lähettäjä: Mary 
Päivämäärä:   17.11.17 23:20:31

Kertokaa teidän kokemuksianne seksuaalisesta häirinnästä. Milloinka suoraansanottuna vtuttanut olla nainen.
itse koin eräässä työpaikassa jatkuvasti miespuoliselta työkaverilta päivittäistä lähentely ja ehdotuksia. En edes osannut reagoida mitenkään, saatikka suoraan sanoa että lopeta tai kertoa kenellekkään ja kyse ei ollut huumorintajuttomuudestani. Koin vain oloni ahdistuneeksi ja vaihdoin muualle töihin.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.11.17 23:21:39

Karannu tuo homma ihan käsistä. Joka paikassa nähdään seksuaalista häirintää ja syytellään syyttä suotta viattomia ihmisiä.. pysykää neljän seinän sisällä jos niin ahistaa ja pelottaa toiset ihmiset.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.11.17 00:24:25

Metron liukuportaissa ylöspäin mentäessä takana seisova jätkä työnsi käden hameeni alle ja kouras haaroista. Ei ollut kivaa. Työjutuissa ja opiskeluissa opettajat ovat käyttäytyneet liian tuttavallisesti yksityis-faceviesteissä, selvä yritys päästä pöksyihin. Keikkojen jälkeisiä kommentointeja tisseistä, perseestä ja yleisestä ulkomuodosta en ole ees ottanut mukaan laskuihin. Yritti joku kesken soiton alkaa kähmimään. Onneks bändin kitaristi tuli väliin. Naisena musiikkimaailmassa ei aina ole helppoa, riippuen ihan kokoonpanosta. Mulkkuja ja sovinistisia soittajiakin löytyy ympäriltä.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: Fenrir 
Päivämäärä:   18.11.17 00:42:34

Miesvaltaisella työmaalla nyt pitkän aikaa viihtyneenä niin kyllä jollekkin kukkahattutädille ois kova paikka. Nykyään kun loukkaannutaan kaikesta ja se pitää suoltaa heti nettiin jos mielensä on pahoittanut.. Missä on teidän selkäranka ja itsevarmuus sanoa vastaan eikä itkeä julkisesti sääliä? Ja ei, ihan sama mitä "setämiehet" sanoo niin en menetä yöunia, tunne arvoani alentavana tai nyyhkytä nurkassa. Luut kurkkuun ja eteenpäin, loppuu se nillitys vastapuoleltakin kun lohkasee tarpeeksi :D

  Re: #MeToo

Lähettäjä: Mary 
Päivämäärä:   18.11.17 01:14:15

Fenir- oletko oikeasti harkinnut sitä mahdollisuutta, että jotain on oikeasti ahdisteltu niin että se ei ole riippuvainen kukkahatusta tai rempseän äijämäisen luonteen puutteesta?
Muistan esim olleeni bussissa odottaen ovien avautuvan, kun vanhempi mies takanani kouraisi oikein kunnolla persettäni. Olin 13.
Tai kun isäpuoleni kertoi kuinka panee mut tiineeksi kun äiti tuosta vanhenee.
Nämä ovat kaksi täysin eri skenaariota eikä niitä tule sekoittaa toisiinsa ja vähätellä naisiin/tyttöihin kohdistuvaa ahdistelua.
PKaikki eivät välttämättä voi "lyödä luuta kurkkuun" kyseisissä tilanteissa. Vai mitä itse olisit 12-vuotiaana sanonut lähentelevälle äidin miesystävälle? Jälkeenpäin mietittynä vaikka mitä. Vai oliko se edes minun tehtäväni?
Mitä sinä koet työpaikallasi olisi toiselle painajainen, eikä se todellakaan kerro tämän loukkaantuneen henkilön selkärangattomuudesta vaan kollegoidesi junttiudesta. Miksi tuollaista pitäisi sietää omassa työpaikassa.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: Mary 
Päivämäärä:   18.11.17 01:18:35

Halusin luoda tämän topicin jotta naiset voisivat nimettömästi kertoa kokemuksiaan.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: Hattara 
Päivämäärä:   18.11.17 01:40:38

Ei @!#$ jaksa.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: se 
Päivämäärä:   18.11.17 02:00:01

Harvemmin oikeasti alkaa ahdistaa tai @!#$ siihen kohteluun on jo niin turtunut. Sikseen mä yleensä sanon sen verran äkäsesti takasin, että yleensä lähtee kalppimaan kutsuen mua äkäseksi eukoksi. Viimeksi olin veljelle ja hänen kaverilleen kuskina, kaveri alkoi ehdotteleen ei niin maireasti. Veli ei puuttunut, koska itse totesin tuolle että jos tulee liian likelle niin sen jälkeen sattuu, toisekseen hällä väärät killuttimet.

Ainut milloin oikeasti ahdisti kun baarissa kaverin kanssa 18 vuotiaana jätkät seuras sieltä pois tiskille ja painoi tiskiä vasten ja alkoin hinkaamaan kaluaan vasten. Ei millään uskonut kun käskin pois, ja olla koskematta. Loppui siihen kun baarimikko tuli nopeasti paikalle, käski jätkien lähteä pois baarista todeten että jos hän näkee että vielä siellä on niin poke tulee ja vie pihalle. Saatiin ilmaiset juomat kaverin kanssa ja baarimikon pahoittelut. Kerrottiin ettei hänen ole tarvetta pahoitella ja kiitettiin avusta.

Pakko sanoa, että omaan sanavalmiuteen on vaikuttanut paljonkin omat sisarukseni. Mut on kasvatettu/opetettu siihen että sanon takaisin, jos ei usko kerrasta niin hae apua. Oon myös todennut että kun kerralla käskee tarpeeksi äkäisesti niin yleensä lähtevät ja pysyvät poissa.

Oon myös ollut miesvaltaisella alalla kesätöissä, jossa tytöteltiin minkä ilmeisesti osa katsoo ahdisteluksi... Itse koin sen enemminkin ns. huolenpitona vanhemmilta työntekijöiltä, jotka ihan itse vapaaehtoisesti neuvoi ja kertoi niksejä miten toimii paremmin. En myöskään ota roiseja vitsejä itseeni, ehkä siksi kun olen itekki rääväsuu.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.11.17 08:55:28

olin iltalenkillä keskustassa, kun joku aika uus siisti farkku pysähty viereen ja kuski avas ikkunan. Luulin, et kysyy tietä. Kuskina siististi pukeutunut n.60v. mies. kyselikin, että mistä löytäisi seuraa. Sanoin, että ainkim jostain baarista tms. Sanoi, että ei halua mennä baariin, että tulisinko hänen autoonsa istumaan. Sanoin, että en todellakaan tule ja kehotin painua sinne baariin vaikka. Lähdin kävelemään reippaasti pois ja piilouduin yhden nurkan taa. Näin kun ukko jäi siihen parkkiin vielä hetkeks.
Ei nyt varsinaisesti ahdistellut, mutta inhotti moinen suora ehdotus silti.Ei liittynyt mitenkään siihen, että olisin vaikka hänen mielestään nätti, koska oli pimeää, mulla oli päällä musta toppapuku ja pipo syvällä päässä, eihän se edes voinu nähdä mua, ihme että tunnisti edes naiseks :D

  Re: #MeToo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.11.17 09:09:26

Yläasteella jotkut poikapuoliset oppilaat kourivat aina tilaisuuden tullen (=luokkahuoneen oviaukossa, luokassa jos sattuivat taakse istumaan tai jos opettaja poistui hetkeksikin, käytävillä ohikulkiessa, ruokajonossa, pihalla välitunnilla, koulumatkoilla bussissa) edestä ja takaa,tissejä, yrittivät ujuttaa vaatteitten alle kättä. Kesti seiskalta ysiin, likimain joka päivä, ja useampi poika. Lisäksi tietty erinäistä huoraksi yms haukkumista päälle.

Opettajia moinen lähinnä huvitti. Usein huitaisin, tönäisin tai jopa potkaisin takaisin, ja siitä tietty sitten olin itse puhuteltavana, vaikka joku opettaja olisi tilanteen nähnytkin. Nokun pojat on poikia ja niillä on ne hormoonit ja eihän se nyt niin paha.

Kuljin seuraavat 10 vuotta aivan seiniä pitkin. Kiitos ihan vitusti.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.11.17 09:23:56

^Sama. Kiva kun kukaan ei kiinnittänyt mitään huomioita ja noista ei koskaan ollut kenellään mitään seuraamuksia koska mitäpä sitä alaikäiselle tulisi. Pojat on poikia!

  Re: #MeToo

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.11.17 09:41:51

Lähes päivittäin. Pysyn kotona paljon.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: Luonto 
Päivämäärä:   18.11.17 10:00:02

Puolusteleeko joku oikeasti vielä tänä päivänä huonoa käytöstä sanomalla että pojat on poikia?

  Re: #MeToo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.11.17 10:20:39

En tiedä, miten kouluissa opettajat suhtautuvat nykyään. Itse olin yläasteella 92-95.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   18.11.17 10:48:01

Mun mielestä on huvittavaa että jos ei jaksa kuunnella miesten limasia juttuja niin se on naisen vika. Ikinä ei vaadita miehiltä fiksua käytöstä. Mut sehän, miesten maailmassa kun eletään.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: Luonto 
Päivämäärä:   18.11.17 11:30:33

K,
ongelmahan on osittain luonnon muovaama. Lähtökohtaisesti uros koittaa voittaa naaraiden kiinnostuksen erilaisin soidinmenoin ja naaras sitten valitsee itselleen sopivimman. Right?

Ihminen on tämän päälle luonut erilaisia itselleen ja edustamalleen kulttuurille sopivia toimintamalleja. Pääperiaate on säilynyt hyvin pitkälle, mies tekee ja miehen odotetaan tekevän aloitteen.

Onko aloite sitten miellyttävä tai limainen? Onko se miehen aikaansaama vai naisen kokema? Jos Justin Bieber vinkkaa silmää ja kysyy että meille vai teille niin onko se limaista vai imartelevaa? Verrattuna siihen lievästi ylipainoiseen keski-ikäiseen tavalliseen mieheen? Niin, kyllä minäkin koen mielekkäämpänä lähestymisen itseäni viehättävältä henkilöltä kuin vastenmieliseltä.

Maailmaan mahtuu puhetta ja ehdotuksia ja niitä pitääkin tänne mahtua. Miehiltä kaipaan realistisuutta, jokaista hametta ei kannata liehitellä ja omat mahdollisuudet tulisi nähdä edes jonkinlaisessa realistisessa valossa. Osittain ongelma on myös naisten ylläpitämää, pelataan hard-to-catch luoden illusiota että kyllä se suostuu kun tarpeeksi lämmittää. Silloin "ei" onkin "ehkä".

  Re: #MeToo

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   18.11.17 11:43:00

Mun mielestä on ihan kamala kampanja. Kaikki jotka haluavat huomiota keksivät juttuja tai sitten pienistäkin vääristä ilmeistä tai väärän lainen ihminen tulee iskemään sua niin sanotaan että se on ahdistelua.

Oikeita uhreja on paljon ja oikeat uhrit kärsivät vain tälläisestä. Koska ne ketkä on oikeasti jotain kokenut, eivät omalla naamalla uskalla asioista ilmoittaa.

Terkuin, lapsena kahdesti raiskattu.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: Esko&Tuija 
Päivämäärä:   18.11.17 11:57:06

Siskon silloinen 20 v poikaystävä kouri rinnoista kun olin 13 vuotias. Tämä tapahtui 30 vuotta sitten.Olin jälkeenpäin aivan shokissa ja tärisin. En uskaltanut kertoa asiasta kellekään vasta kuin vuosia myöhemmin.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: Luonto 
Päivämäärä:   18.11.17 12:59:30

Lähettäjä: ----
Päivämäärä: 18.11.17 11:43:00

Mun mielestä on ihan kamala kampanja. Kaikki jotka haluavat huomiota keksivät juttuja tai sitten pienistäkin vääristä ilmeistä tai väärän lainen ihminen tulee iskemään sua niin sanotaan että se on ahdistelua.

Oikeita uhreja on paljon ja oikeat uhrit kärsivät vain tälläisestä. Koska ne ketkä on oikeasti jotain kokenut, eivät omalla naamalla uskalla asioista ilmoittaa.
--
Mutta on hirveän vaikeaa jakaa kokemukset oikeisiin ja vääriin. Hyvä ele voidaan tulkita pahaksi ja paha ele voidaan kuitata elämään kuuluvaksi.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.11.17 12:59:43

"Oikeita uhreja on paljon ja oikeat uhrit kärsivät vain tälläisestä."

Millä tavoin tästä pitäisi "oikeana uhrina" kärsiä? On tosi hyvä juttu, että tällaisesta nyt puhutaan, oli ahdistelu sitten minkä tasoista tahansa. Kenenkään ääni ei ole vähemmän tärkeä tai vähemmän oikea sen takia, ettei ole kokenut jonkun ulkopuolisen mielestä tarpeeksi vakavaa ahdistelua. Suurin osa äänettömistä sivustaseuraajista ei kärsi siitä tippaakaan, että on olemassa niitä rohkeampia ihmisiä, jotka uskaltavat omalla naamallaan aiheesta puhua, päin vastoin. Toivon itse olevani joku päivä yhtä rohkea.

Terkuin, lapsena isoisänsä hyväksikäyttämä.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: • 
Päivämäärä:   18.11.17 13:22:55

Minusta ei voi puhua ”oikeista” uhreista, koska tuokin on hyvin subjektiivinen kokemus. Joku ei koe ahdistavaksi ”pientä” huulenheittoa, toinen kokee. Ja minusta on hyvin ajattelematonta väheksyä muiden tunteita jos itselle on käynyt vielä toista pahemmin, vaan pitäisi oman kokemuksensa pohjalta osata jo ymmärtää miltä siitä toisesta voi tuntua. Vaikka heidän ahdistuksensa aihe vähäisempi olisikin, kun se toinen ihminen voisi olla vaikka tappanut itsensä jos olisi joutunut kokemaan saman kuin sinä.

Minä en esimerkiksi juuri välitä miesvaltaisen työpaikan huulenheitosta. Tai en välittänyt, koska olin töissä miesten kanssa jotka erottivat huulenheittohuumorin todellisuudesta. Osaan itse ihan samalla tavoin pelleillä ja antaa sanallisesti takaisin, kaikki hyvässä yhteisymmärryksessä ettei esimerkiksi fyysiseen pelleilyyn menty.

Sitten tuli uusi tyyppi töihin, joka tietysti otti mallia muista. Sillä erotuksella että tämä tyyppi ei sitten osannutkaan kunnioittaa fyysistä koskemattomuuttani vaan yritti ”leikillä” kouria rintojani. Tästä tyyppi palautettiin ihan muiden miesten toimesta ruotuun kun tietysti melko äkäisesti ärähdin kun yritti lähestyä. Ei sitten enää työkavereiden aikana yrittänyt mitään, mutta yritti jatkuvasti päästä kanssani kahden, minä en tätä tajunnut ennen kuin kerran sitten ”sattui” kanssani varastolle kahden ja alkoi ehdotella. Tämä ihminen ihan tosissaan kuvitteli että vehtaan kaikkien kanssa, koska meillä työpaikalla oli tuota huulenheittoa, ja katsoi että hänenkin pitäisi päästä jaolle. Pistin hyvin selkeästi stopin tälle, mutta yritti vielä ihan fyysisesti lähennellä ennen kuin ärähdin pahemmin. Tein suorin tein ihmisestä sitten ilmoituksen pomolle, onneksi meillä on järki-ihminen pomona ja puuttui asiaan heti asiaankuuluvin keinoin. Tämä ahdistelija ei nähnyt toimissaan mitään väärää, koska ”muutkin”, ja kiisti ahdistelun täysin. Ei varmasti tänä päivänäkään ajattele toimineensa väärin, vaikka sai meiltä töistä lähdöt tapauksen myötä.

Nykyisin en tosiaan enää katsele kovin hyvällä tuota kevyttäkään huumoria, varsinkaan työpaikoilla, vaikka itse sitä ymmärrän. Ei siihen tarvita kuin yksi siltä osin hieman vajaa tyyppi, joka ei ymmärrä, niin ollaan jo pulassa. Itsekään en tätä tajunnut ennen kuin omalle kohdalle sattui.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.11.17 14:05:53

Ei ole koskaan vtuttanut olla nainen. Tilanteet ja toiset ihmiset on kyllä käyneet pahasti hermoille. Myös miehet kokevat seksuaalista ahdistelua, vaikka se heille ei ole välttämättä yhtä pelottavaa niin kiusallista ja ahdistavaa silti.

Ahdistelua lapsena, raiskauksia parisuhteessa, luvatta iholle tunkevia miehiä ja naisia sekä vapaalla että töissä. Onhan näitä.
Nykyään osaan hoitaa tilanteet niin, että loppuvat lyhyeen, mutta nuorempana en osannut. Kyllä niistä jäi pelko, ahdistus ja likaisuuden tunne pitkään.

Vaikka itse noista tilanteista en nykyään ahdistu ja osaan ne käsitellä, ei tulisi mieleenkään sanoa missä tilanteessa muiden rajan pitäisi kulkea tai mitä saisi kokea ahdisteluksi. En voi tietää mitä he ovat aiemmin kokeneet. Vakavan ahdistelun kohteeksi joutuneella voi vanhat muistot nousta pintaan tilanteessa, jossa joku toinen ei olisi moksiskaan.

Esimerkiksi meillä viljellään rumaa ja ronskia huumoria töissä. Ja se on ok, kun tietää kuka kestää ja mitä. Jos samoin puhuttaisi vieraalle ihmiselle, se olisi idioottia. Pitää ymmärtää mitä voi sanoa kenellekin ja missä tilanteessa tai sitten olla sanomatta. Se, että mun mies tai kaveri kestää multa monenlaista, ei tarkoita että jonkun muun pitäisi kestää.

Paljon on turhasta loukkaantujia mutta mitään yksiselitteistä rajaa ei ole olemassa. Ahdistelu on kiusaamista ja aina subjektiivinen kokemus. Ei kukaan voi tulla sanomaan, ettei niihin tunteisiin ole oikeutta vaikka itse samassa tilanteessa samoin kokisikaan.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: mutta 
Päivämäärä:   18.11.17 14:42:41

"Mun mielestä on ihan kamala kampanja. Kaikki jotka haluavat huomiota keksivät juttuja tai sitten pienistäkin vääristä ilmeistä tai väärän lainen ihminen tulee iskemään sua niin sanotaan että se on ahdistelua."

Mun mielestä isoin ongelma tässä on juurikin se että saman otsikon alle laitetaan sekä lapsena joukkoraiskatut että ne, joiden perään (tai luulivat, että juuri heidän perään) on joskus vihelletty raksan ohi mennessä.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: sipi kilppari 
Päivämäärä:   18.11.17 14:48:10

Tämä juttu on mennyt aivan sairaaksi.

Kriisipuhelimiin soittaa nuoria tyttöjä jotka epäilevät olevansa rumia tai jotenkin vastenmielisiä kun heitä ei koskaan ole ahdisteltu seksuaalisesti.

Jotkut kokevat ahdisteluksi sen, että vanhempi mies katsoo pidempään.

Pirkanmaan alueuutisissa joku vähä-älyinen ämmä selitti, että kun häntä seksuaalisesti häirittiin, hän luuli että se harvinaista ja tapahtuu vain harvoille naisille. Nyt hän voi puhua asiasta kun se onkin ihan tavallista ja jokapäiväistä.

NO @!#$ EI OLE.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.11.17 14:54:38

"Jotkut kokevat ahdisteluksi sen, että vanhempi mies katsoo pidempään."

Ei se vanhakaan haittaa jos on komea, varakkaan oloinen tai molempia. Kun ruma mies katsoo, se on aina ahdistelua. Tai jos random ruma tulee kähmimään baarissa = ahdistelua, mutta kun random komea tulee kähmimään baarissa = flirttailua ja imartelevaa.

Tätä logiikkaa en tosin ymmärrä.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   18.11.17 14:57:20

Mun mielestä on hyvä että puhutaan mutta onhan tämänkin kampanjan myötä tullut ylilyöntejä. Mulle yksi tuttu kertoi joutuneensa raiskatuksi kun tien toisella puolella bussia odottava mies oli katsonut ahdistelevasti. Oli ihan tosissaan sen kanssa että nyt hänetkin on raiskattu.

Sitten taas toisaalta tämä kampanja on tuonut esille ongelman laajuuden. Jouduin minäkin lapsena melkein kymmenen vuotta kestäneen sanallisen ahdistelun kohteeksi. Olin seitsemän kun homma alkoi eikä sitä mitenkään voi puolustella sillä että mun olisi vain pitänyt olla rempseämpi.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: • 
Päivämäärä:   18.11.17 15:25:10

Minusta taas on hyvä että näissä tulee se lasten kokema ahdistelu, ihan raiskauksiin asti, esille niiden jokapäiväisten juttujen lisäksi. Että ihmiset oikeasti alkaisivat miettiä ja että ne lapset/nuoret uskaltaisivat avata suunsa jos tuntevat jonkun ihmisen ahdistavana.

Ja on minusta sekin hyvä että tulee keskustelua esimerkiksi tästä viehättävyys-ahdistelu käsityksestä, koska samalla tulee käsiteltyä sekin puoli asiasta.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: Firebird 
Päivämäärä:   18.11.17 18:49:56

Nuorena naisena kunnan virastossa töissä; vanha osastopäällikkö tarraa tisseihin hississä. Samassa kaupungissa toinen johtavassa asemassa oleva vanha äijä kourii viraston kahvihuoneessa. Kerran yritetty raiskata. Mutta eniten on harmittanut olla nainen silloin, kun ei ole tullut ammatillisesti otetuksi vakavasti.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.11.17 19:10:30

On katseita ja on katseita. Katsekin voi olla ahdistavaa. Kuvitelkaapa vaikka olevanne 12-vuotias tyttö, jota isänne ikäinen sukulaismies tai vaikka vieras mies tuijottaa. Yleensä katseesta kyllä aistii tai tietää, mitä se tarkoittaa. Toisaalta muussakin kuin seksuaalisessa mielessä tuijottaminen on monele ahdistavaa, ellei ole varma toisen osapuolen vaikuttimista.

Pakko lainata tähän itseäni toisesta topikista:

En usko, että kukaan normaali pitää ahdisteluna sitä, että mies vilkaisee. Tuskin vielä yhtä pidempääkään katsetta. Tai muutamia katseita. Sen sijaan uskon, että osa todellakin pitää ahdistavana sitä, jos vaikkapa kaupan kassajonossa tai baaritiskillä tai missä vaan tuntematon mies tai vaikka pomo tuijottaa minuuttikaupalla tissejä (/tissivakoa) ja jos puhuu, puhuu niille tisseille, eikä kasvoille...

Uskon kyllä, että normaali mies ehkä tietää, millainen on epäasiallista, törkeää tai irvokasta tuijottamista. Se, että tuijottaa taukoamatta toisen pöydän naista, joka ei osoita mitään vastakaikua tai -flirttiä ja nuoleskelee samalla huuliaan tai tekee jotain muuta yhtä ”herrasmiesmäistä”, ei ole kovin viehättävää käytöstä ja varmaan aika moni pitää sitä vähintäänkin hieman häiritsevänä.

Ihan vinkiksi teille miehille, jotka ette itse osaa määritellä häiritsevää tuijottamista ym.: jos naiselta ei tule minkäänlaista vastakaikua, hymyä tmv., todennäköisesti hän ei erityisesti innostu tuijotuksesta. Toisena vinkkinä; rintojen tuijottaminen ei innosta useimpia naisia, se on lähinnä epäkohteliasta ja häiritsevää käytöstä. Varsinkin ”tisseille puhuminen” on moukkamaista käytöstä. Samoin sellainen ”rasvainen” tuijottelu, huulien nuoleskelu ym. on useimpien mielestä lähinnä ällöttävää.

Ennenhän jopa opetettiin lapsille, että toisen tuijottaminen on epäkohteliasta.

Katseet (joskus pidemmätkin) ja vaikka hymyn kera ovat ok. Vilkuilu ja ne pidemmät katseet sinällään eivät ole häiritseviä, mutta siinäkin kannattaa ottaa huomioon, vastaako toinen siihen. Jos toinen kääntää katseensa ja päänsä pois, ehkä jopa vaihtaa paikkaa tmv., niin se on aika selkeä merkki, ettei kiinnosta...

Ei se niin vaikeaa ole, ihan normaaleja sosiaalisia taitoja!

Ja olen sitä mieltä, ettei tuollainen ällöttävä huulien nuoleskelu tai haarojen kouraiseminen tuijotuksen yhteydessä ole yhtään sen viehättävämpää tai miellyttävämpää nuorelta tai omasta mielestä hyvännäköiseltä mieheltä kuin siltä oman isän ikäiseltä ”irtsaalta ukoltakaan”. Ihan yhtä moukkamaista ja asiatonta käytöstä kummalta tahansa.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: ö5 
Päivämäärä:   18.11.17 19:18:03

En ole koskaan ollut mikään herkkis näille jutuille. On kourittu, lääpitty, seksiäkin olen harrastanut vaikka ei olisi huvittanut. Eipä ole traumoja tullut.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   18.11.17 19:20:54

Se; kiva että sulla noin päin. Itse tappelun aina pari vuotta nuoremman mutta aggressiivisen ja hyökkäävän veljeni kanssa. Mutta koska hän oli nuorempi, etenkin isäni syytti aina minua. En saanut puolustautua, en lyödä takaisin vaikka veli löi, tai sanoa pahasti, koska toinen oli "pienenpi" (ei fyysisesti). Minä, "sitruunanaama nirppanokka" opin olemaan hiljaa ja passiivisesti, otaätamaan kaiken paskan vastaan valittamatta.

Nykyäänkin minun on vaikea puolustautua. Pahinta on ollut kesätöissä, kun miehet ovat kysyneet suoraan seksiä ja tulleet koskemaan varoittamatta. "Saako sulta pesää kun näytät että voisit tulla tiineeksi, oot mun tyttären ikäinen" (luuli alle 15-vuotiaaksi, olin 18). Baarissa lääppiminen on peruskauraa, 5 vuotta teekkarimaailmassa on onneksi opettanut puolustautumaan. Nykyisin tönäisen vilkisematta pois liian lähelle tunkevat, ja jos ei auta rähähdän kunnolla. Pahimpia ovat tietysti opiskelijabileisiin tunkevat vanhat miehet, he eivät kunnioita naisia tippaakaan... Oikeim etsimällä etsivät ne ujoimmat hiirulaiset, jotta uskaltavat perseillä ilman pelkoa 3 naisen puolustautumisesta. Kerran on nainen kouraissut perseestä, muuten kaikki ahdistelijat ovat olleet miehiä

  Re: #MeToo

Lähettäjä: hän 
Päivämäärä:   18.11.17 19:29:32

Oon saannu kuulla kun takana kävelevät pojat arvioivat persettäni ja vertaavat muihin tyttöihin. Oon myös saannu läpsyjä perseelle monesti. Ei oo traumoja mutta @!#$ kun jotkut kuvittelee että lämpenen tollasella käytöksellä ja että se olis mulle ihan ok että toinen voi läpsästä ja arvioida ihan tahalleen sellasella äänellä että varmasti kuulen

  Re: #MeToo

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   18.11.17 19:31:46

Fenrir, sillä on vissi ero onko kyse rennosta ja rääväsuisesta vitsailusta vai ahdistelusta. Kuten yllä joku sanoi, että riittää kyn on yksi tollo, joka ei ymmärrä rajoja. Parhaassa tapauksessa tollo on sen verran vmäinen ja vaikutusvaltainen tyyppi, että hankkii sinulle potkut.

Mä olin myös miesvaltaisessa porukassa töissä ja vitsit olivat todella roiseja. Ja missä oli yksi tuollainen limanuljaska.

  Re: #MeToo

Lähettäjä: se 
Päivämäärä:   18.11.17 22:56:16

Ajatuskatko; Onpa todella ikävää, että noin päin. Mullakin meni jonkin aikaa että opin puolustautumaan, tosin tähän vaikutti koulukiusaaminen. Omaan oppimiseen on vaikuttanut kyllä se, että olen sisaruksistani nuorin ikäeroa muihin +10 vuotta. Lisäksi he ovat hieman ylisuojelevia, vieläkin. :D

Mun mielestä kampanja on sinällään hyvä että asian yleisyys tulee ilmi. Tuli tässä itsellekkin mieleen, että jos sisarusten lapset kyselee mitään aiheeseen liittyen niin kertoa heille, että aina voi puhua ja itseään saa puolustaa. Ei tarvitse passiivisesti olla reagoimatta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.