Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jouhikoru itsetehtynä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.9.17 21:59:11

Onnistuisikohan itsellä tehdä jouhikoru, ilman kummempia koruntekotaitoja? Jos olisi edes jotain ohjetta, vinkkiä mistä hankkia hopeaosia jne.. Heppa lähtee siis vihreämmille laitumille parin päivän kuluttua.

  Re: Jouhikoru itsetehtynä?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.9.17 22:08:58

Oppii helposti mutta suosittelen harjoittelemaan -harjoittelua nyt ei voi tehdä muuta kuin tekemällä koruja.

Mutta ekoista (2-5) koruista ei tule "priimaa".

Itse olen hankkinut tarvikkeet ihan askarteluliikkeistä tms, nauhanpäät, papukaija/magneettilukot, tai mitä ikinä haluaakaan, renkaat. Koristeita esim helmiä...

Itse punomiseen löytyy netistä ohjeita. Katso ihan korujen punomisen ohjeita - samoja voit käyttää jouhikoruissa!

Itse teen aina niin että

1. Erittelen saamastani jouhituposta hyvät jouhet (rannekoruun tarvitsee noin 25cm jouhia), hyvä määrä on peukalon paksuisesti (riippuu millaiset nauhanpäät - hankalinta on saada juuri sellainen punos joka mahtuu mutta ei ole liian pieni nauhanpäähän). Laitan siis toiseen päähän kumilenkin.
2. Pesen jouhet. Huolellisesti. Annan kuivua.
3. Kiinnitän päästä pöytään esim teipillä, sitten alan punoa ihan sillä tavalla kuin haluan milloinkin (ihan perus letti, letti viidellä, pyöreä, kulmikas...)
4. Kun on sopivan mittainen (punottua osiota ei tarvitse olla koko ranteen ympäryksen mitalta!) niin laitan kumilenkin päähän.
5. Laitan punoksen päihin, kumilenkkien "sisäpuolelle", liimaa (locktite esim) ja kun on kuiva, leikkaan kumilenkin sisäpuolelta naps.
6. Sitten laitan nauhanpäihin tipat liimaa ja pujotan punoksen niihin ja annan kuivua. Nauhanpäihin saa kiinni välirenkaita joihin lukot.

  Re: Jouhikoru itsetehtynä?

LähettäjäKarita 
Päivämäärä:   24.9.17 22:23:32

Kannattaa ensin pestä se jouhinippu ja vasta sen jälkeen erotella ne tarpeeksi pitkät jouhet sieltä joukosta. Siihenkin on oma tekniikkansa, että nippuun jää sopiva määrä sopivan pituisia.

Sen jälkeen langalla (itsellä käytössä helmitöihin käytettävää lankaa) niputtaa jouhinipun päästä jonkun matkaa kiinni eli samaan tapaan kuin kierretään riimunnaruja "pakettiin". Jättää lankaa sen verran, että sen saa sidottua kiinni johonkin. Sitten lankaosaan liimaa ja jättää kuivumaan. Kuivumisen jälkeen punoo jouhet miten haluaa ja siihen mittaan mikä on on oma rannemitta. Sitten niputtaa langalla sen pään samalla tavoin kuin alkupäänkin ja taas liimaa. Kuivumisen jälkeen leikkaa päistä vähän pois, jotta lankaosaa ei jää näkyviin, kun ne laittaa nauhojen päihin liimalla. Sitten vaan kiinnittää lukot jne.

Itse teen harrastuksena jouhikoruja, mutta jokaisella tekijällä on tietysti se oma tyylinsä.

  Re: Jouhikoru itsetehtynä?

LähettäjäKarita 
Päivämäärä:   24.9.17 22:57:47

Videoita löytyy myös ainakin englanniksi:

https://www.youtube.com/results?search_query=horsehair+bracelet

  Re: Jouhikoru itsetehtynä?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.9.17 23:01:36

Joo, minäkin tein harrastuksena, tauolle jäi kyllä harrastus kun elämään tuli muuta.
Itse koin aina helpommaksi käydä ensin läpi hyvät jouhet ja sitten pestä.

  Re: Jouhikoru itsetehtynä?

LähettäjäKarita 
Päivämäärä:   24.9.17 23:07:34

Pesuunkin on monta eri tapaa ja osa keittää jouhet.

  Re: Jouhikoru itsetehtynä?

Lähettäjä: SP 
Päivämäärä:   25.9.17 21:14:34

Mä oon pessyt jouhet ensiksi ja lajitellut vasta sitten. Oon käyttänyt pieniä kumilenksuja ja vasta punomisen jälkeen sitonut langalla ihan kumilenksun vierestä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.