Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: viher 
Päivämäärä:   24.9.17 19:33:11

Vuosien työ kantaa hedelmää. Lapseni ovat olleet lukuisissa ruotsinkielisissä harrastuksissa, tapahtumissa jne. Ja hah! Nyt puhuvat täydellistä ruotsia. Kyllä kannatti.

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.17 19:35:02

haluatko mitalin nyt kun lapsesi ovat niin uniikkeja ja paljon täydellisempiä kuin kenenkään muun lapsi ikinä vain koska osaavat kieltä jota ei ikinä tule tarvitsemaan?

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.9.17 19:39:02

"- - vain koska osaavat kieltä jota ei ikinä tule tarvitsemaan?"

Ruotsia tarvitsee edelleen monella alueella Suomessa, ja Ruotsiinkin voi lähteä töihin.

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: ai heh heh 
Päivämäärä:   24.9.17 20:48:51

Voi piste raukkaa joka asuu jossain perämetsän peräkammarissa. Ruotsista on hyötyä Suomessa monin paikoin ja monissa töissä ja piireissä, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, ja myöskin saksan, englannin ja pohjoissaamen ymmärtämistä se auttaa. Mutta pistehänhän voi olla ylpeä siitä että on niin uniikki ja laiska ettei ole ikinä käynyt missään eikä ikinä oppinut mitään.

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   24.9.17 20:51:05

Onhan se hyvä että osaa kieliä, mutta jos ruotsi ei ole jomman kumman vanhemman kieli, ihmettelen kyllä miksi tuputtaa jsut ruotsia.

Englanti on kuitenkin niin paljon hyödyllisempi kieli, että mieluummin opettaisi sitä pienestä asti.

Mutta hyvä aloittajalle, että on kuitenkin kielten opiskelua tukenut kielestä riippumatta.

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.9.17 20:56:58

"Englanti on kuitenkin niin paljon hyödyllisempi kieli, että mieluummin opettaisi sitä pienestä asti."

Nykyään on tilanne vain mennyt siihen, että iso osa suomalaisista koululaisista ei opiskele kuin äidinkieltään ja englantia sekä hieman ruotsia, mikä helposti unohtuu. Nyt on tutkimuspiireissä ja talousasiantuntijoiden keskuudessa herätty siihen, että lapsia ja nuoria pitäisi kannustaa ja ohjata opiskelemaan myös muita kieliä, esimerkiksi ranskaa, saksaa, venäjää, kiinaa...

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.9.17 21:05:24

Suomessa jopa harva suomenruotsalainen puhuu ihan täydellistä ruotsia.

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.9.17 21:13:38

No kiva. Kielistä on aina tietenkin enemmän hyötyä kuin haittaa mutta ruotsinkieli on varsin joutavanpäiväinen...jos olisit ollut fiksu, olisit opettanut jonkun oikeasti hyödyllisen kielen

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.17 21:51:28

Olisit opettanut vaikka ranskaa, saksaa tai espanjaa. Kieliä, joista oikeasti olisi hyötyä. Puhujia ja puhujamaita moninkertaisesti johonkin ruotsiin verrattuna (sano nyt vielä että lapsi puhuu suomenruotsia), ja joiden puhujiston englanninkielen taito on yleisesti heikompi.

Puhumattakaan vaikkapa kiinasta

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: Sorimut 
Päivämäärä:   24.9.17 21:52:13

Taso on laskenut, on.

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: pepperoni 
Päivämäärä:   24.9.17 21:57:34

Minusta on ihan fiksua opettaa lapsille ruotsia. Sillä pärjää muissa pohjoismaissa. Ruotsiin voi lähteä töihin tai vaikkapa opiskelemaan. Eikä se, että osaa myös ruotsia, estä oppimasta muita kieliä.

Itse en kouluaikoinani ollut kiinnostunut ruotsinkielestä (samaa aivopesua ruotsia vastaan on ollut vuosikaudet.) Sitten menin naimisiin ruotsinkielisen kanssa. Opin siis hyvää ruotsia vasta aikuisena. Luin pitkän englannin ja nyt opiskelen saksaa. Siitä voi olla hyötyä, jos lähden Saksaan sisareni luo. Hänen miehensä ei puhu suomea.

Sitäpaitsi saksa on paljon helpompaa, jos osaa ruotsia.

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: Jag pratar svenska 
Päivämäärä:   24.9.17 22:03:57

Och förstår inte varför ni tycker att svenskan är onödig. Det är den inte. Jag har en arbetsplats i Helsingfors inom marknadsföringen och jag skulle aldrig fått arbetsplatsen om jag inte skulle kunna svenska. Min månadslön före skatt är 3900€ plus språktillägg.
Mina barn har också lärt sig svenska med att gå i en svensk skola och de har eett mycket bättre med arbeten och lön. Så att ta reda på först och vet först sen när ni på riktigt vet :)

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.9.17 22:24:47

Luulisin , että ruotsin osaaminen auttaa joihinkin työpaikkoihin pääsemiseen pk-seudulla, ruotsinkielisemmistä seuduista puhumattakaan.

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: totuus 
Päivämäärä:   24.9.17 22:27:58

Eniten ruotsinkieli auttaa piireihin pääsemisessä. Sitä kautta sitten lohkeaa paljonkin, eli kämpät, säätiötuet, kaverit...

  Re: Olen onnistunut pakkoruotsittamaan lapseni

Lähettäjä: Jag pratar svenska 
Päivämäärä:   24.9.17 22:44:24

Ja kyllä ihan oikeesti, ruotsi ei edes huonosti ole turhaa :) ruotsinkieleni ansiosta minulla on varaa pitää hevosta ja matkustella ja omistan asuntoni itse ja velkaa ei ole. Tack svenska språket jota äitini itsepäisesti minulle opetti ja pisti ruotsinkieliseen päiväkotiin / kouluun.
Aloittaja: olet toiminut erittäin järkevästi

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.