Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.9.17 11:56:37

En saa nukuttua, koitan jotenkin pakottaa itseni haluamaan lapsia, päässä pyörii ajatusleikit, että entä jos kuitenkin. En ole koskaan halunnut lapsia, en ole voinut kuvitellakaan. Nyt kun lopullinen ratkaisu on käsillä, tuntuu että aivot tekevät kaikkensa, jotta pyörtäisin päätökseni. Tai jotenkin koitan varmistella, että päätös on oikea. En tiedä.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   24.9.17 12:00:40

Ajattele se niin, että sitten kun steri on tehty niin sitä ei tarvitse enää miettiä. Päätös on jo silloin tehty.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: 2 
Päivämäärä:   24.9.17 12:02:59

Vielä voit perua. Kerkeäähän sen myöhemminkin tekemään kun olet varma.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   24.9.17 12:04:52

Minkä ikäinen olet?

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.17 12:05:25

No peru ihmeessä! Myöhemmin kaduttaa. Voit tehdä sterin myöhemminkin, lapsia et voi saada enää sen jälkeen

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: Elän! 
Päivämäärä:   24.9.17 12:07:46

Et selvästi ole valmis steriin, muuten et sitä vatvoisi. Peru koko juttu ja odota.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.17 12:08:05

Pistä pariksi tunniksi youtubesta koliikkivauvan itku soimaan niin helpottaa kummasti.

Lapsia todellakin voi saada vaikka olisikin steri tehty; adoptio, sijaissynnytys ja sijaisperhejutut ovat olemassa. Enemmän se väkisin hankittu lapsi kaduttaa kuin hankkimatta jätetty, toisen näistä valinnoista kun VOI pyörtää, toista ei.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: gr 
Päivämäärä:   24.9.17 12:16:15

Peru. Kun oikeasti haluaa sterin ja on sinut kaikkien perustelujensa kanssa, laskee minuutteja päästäkseen toimenpiteeseen.

Et ole sen huonompi ihminen, vaikka nyt huomaisit vielä miettiväsi sinulle sopivimpia vaihtoehtoja. Oman lapsen haluaminen on monitahoinen asia ja monenlaisille vanhemmuus sopii. Vaikka et haluaisi ikinä lapsia, ei steri ole ehkä sinulle sopiva toimenpide fyysisesti tai henkisesti.

Sun ei tarvi olla yhtään pettynyt itseesi. Pienenä vinkkinä vielä, mikäli päädyt meneväsi toimenpiteeseen, ei kannata mainita näistä viimehetken epäilyistä, voi olla itselle epämiellyttäviä keskusteluja vastassa. Jos tarvitset nyt keskusteluapua, hakeudu toiselle taholle esim. seurakuntaan, yksityiselle, keskustele perheen/ystävän/kumppanin kanssa tms. Itseäni pelotti nukutus, joten olin tosi hermostunut. Onneksi mulla oli siinä viimeisessä vaiheessa tosi mukava sairaanhoitaja vierellä, joka ymmärsi, että olen varma steristä, mutta pistäminen ja muut olotilat arveluttivat. Jestas jos se ois ollut se osaston päähoitsu, ois pitänyt mut varmaan ykkösellä ulos sieltä osastolta....

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.9.17 12:20:25

En usko että epäilykseni ovat todellisia. Olen vain ihan @!#$ huono tekemään päätöksiä ja epäilen aina kaikkia valintojani. Onneksi on vielä hetki aikaa selvittää päätä.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   24.9.17 12:23:24

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 24.9.17 12:08:05

Pistä pariksi tunniksi youtubesta koliikkivauvan itku soimaan niin helpottaa kummasti.

Lapsia todellakin voi saada vaikka olisikin steri tehty; adoptio, sijaissynnytys ja sijaisperhejutut ovat olemassa. Enemmän se väkisin hankittu lapsi kaduttaa kuin hankkimatta jätetty, toisen näistä valinnoista kun VOI pyörtää, toista ei.


Lue tämä oikein ajatuksella läpi!

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.17 12:29:09

Jos nyt epäilet, niin et ole valmis steriin. Minullekin valintojen tekeminen on vaikeaa, mutta steripäätös ei aiheuttanut minkäänlaista epävarmuutta(toki minulla oli jo lapsia eli kyseessä vain se, etten enempää halua). Jos olisi aiheuttanut, niin olisin jättänyt ajatuksen hautumaan ja päättänyt vasta ollessani täysin varma ilman minkäänlaisia epäilyksiä.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   24.9.17 12:38:45

Onko kumppanista tukea asiassa? Oletan että kumppani kuitenkin löytyy, muutenhan sterin kanssa ei kiirettä ole. Satunnaisten seksikumppanien kanssa pitää kuitenkin sitä kumia käyttää.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: mjölk 
Päivämäärä:   24.9.17 13:31:29

Lapsethan on paljon muutakin, kuin muutaman kuukauden koliikkiitkuja. Hauskoja 4-vuotiaita, pohdiskelevia 9-vuotiaita, itsenäisiä 15-vuotiaita, aikuisia 18-vuotiaita. Ja kolmekymppisiä oman perheensä perustajia, sinun perheesi ikuisia jäseniä.

Mun mielestä tuossa lasten hankinnassa puhutaan aina kovasti tuosta vauva- ja pikkulapsi-iästä, unohtaen, että elämä on niin paljon muutakin, kuin pikkulapsiajan rasittavuus ja sitovuus.

Ota aloittaja aikalisä, jos et ole 100% varma päätöksestäsi.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: Piksu 
Päivämäärä:   24.9.17 13:35:10

Sitte kun pääset steristä niin sinut valtaa suuri helpotus, koska asia on hoidettu päätökseen eikä sinun tarvitse enää koskaan miettiä sitä. Näin kävi minulle. Ja nyt kun katselen vierestä siskon pikkulapsiarkihelvettiä niin mietin vaan että miten se jaksaa. Tai no, eihän se jaksakaan niin hyvin kuin pitäisi. Mut se ei ole mun ongelma. Mä sanoin jo 20 vuotta sitte että ei lapsia minulle.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.17 13:40:33

Aina asioiden epäily ei tarkoita sitä, ettei siihen olisi valmis eikä kannattaisi tehdä. Aloittaja tuntee itsensä ja tietää mistä epäilyksen tunteet johtuu. Mä epäilin steriin menemistä samalla tavalla kun sain ajan toimenpiteeseen, vaikka ennen sitä olin täysin varma, että se on ainoa ja oikea ratkaisu. Menin toimenpiteeseen kuitenkin, ja epäilyt ja katumus loppui siihen. Päivääkään sen jälkeen en ole pohtinut, olisiko sittenkin pitänyt jättää tekemättä.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: shine 
Päivämäärä:   24.9.17 14:01:31

Ei sitä kannata välttämättä perua. Jos sait lähetteen ihan vasta, mitään terveydellistä syytä ei ole ja olet nuori ja teet toimenpiteen julkisella puolella, joudut jonottamaan melko kauan. Yleensä 6-15 kk.

Minä olen aina tiennyt etten halua lapsia. Päätökseni vain vahvistui iän myötä kun sisko ja kaverit saivat lapsia. Lapset ovat ihan ok, jos eivät koko ajan hölise vieressä ja puklaile. Mutta yleensä lapset ovat kaikkea muuta kuin hyväkäytöksisiä. Enkä jaksaisi elämää jossa pitäisi 24/7/365 olla äiti. Asua samassa talossa lapsen kanssa ja olla vastuussa.

(Ja vanhempansakin menettävät jotenkin kaiken ympäristötajun lapsen myötä. Lapsilapsilapsi. Lapsen läsnäollessa koko ajan kaikkien pitää vain ihastella lasta, mistään ei voi keskustella kun kaikki huomio pitää kiinnittää lapseen. Jos joku muu sanoo jotain, pitää heti olla hiljaa kun lapsi tekee tai sanoo jotain ja huomioida vain lasta. Koko ajan tuijotetaan vain sitä lasta ja ihastellaan vaikka lapsi vain kävelisi hakemaan jotain lelua. Vanhemmat eivät opeta lapsilleen että "äiti puhuu nyt puhelimessa, odota hetki" tai "isällä on nyt tämä juttu kesken, odota hetki niin isä tulee sitten pelaamaan muistipeliä kanssasi". Ei, vaan heti keskitytään lapseen ja sitten itketään kun lapsi on niin rasittava. No ihmekös tuo...)

En myöskään jaksaisi sitä että en saisi enää nukkua pitkään, jäädä töiden jälkeen haahuilemaan kaupungille tai jäädä tuosta vain kaverille yöksi. Tai kun koko päivän metsäreissun jälkeen pitäisi vain hoitaa lasta sen sijaan että itse pääsisi pitkään suihkuun ja sen jälkeen saisi rauhassa syödä. Yöllä pitäisi valvoa ja heräillä kun lapsi heräilee, tunkee viereen nukkumaan, räkyy kun sanotaan että mene omaan huoneeseen kun sä potkit niin etten saa nukuttua jne.

Kyllä, olen huomannut että lapselliset ihmiset ovat itsekkäitä kun haluavat sen biologisesti oman lapsen. Mutta lapsettomat ovat vielä itsekkäämpiä. Eikä se ole keneltäkään pois. Lapsettomat ovat usein todella hyviä lapsenvahteja kun eivät ole väsyneitä omiin lapsiinsa vaan jaksavat hyvin leikkiä lapsen kanssa sen tietyn jana, eikä tunteet ole niin voimakkaat vaan säännöistä pidetään kiinni. Esim. ei anneta periksi kun ei jakseta kuunnella huutoa vaan annetaan palkaksi sitä karkkia ettei Pikku Lissu tai Jaska suutu. Lapseton kykenee sanomaan että ei auta, ei ole karkkipäivä. Karkkia ei saa kun et syönyt ruokaakaan.

Minä olen todella paljon ollut lapsenvahtina, minua pyydetään todella paljon lapsenvahdiksi koska osaan hoitaa kaikki niin muutaman päivän ikäisestä vauvasta kouluikäiseen.

Kun sain sterilähetteen 30-vuotiaana, terveenä, lapsettomana, pitkässä parisuhteessa, niin olin iloinen että "jessss, nyt se tapahtuu, VIHDOIN."
Mutta samalla kuitenkin tunsin jotain alemmuutta kun en ikinä lapsia hanki. Tiesin etten halua, ei minulla ole koskaan ollut mitään eläimiäkään. Rakastan eläimiä, mutta en jaksa sitä kusta, paskaa, karvaa, hajua, sitovuutta, sotkua ja sitä että aina pitää miettiä että kuka hoitaa koiran/kissan/whatever kun olen reissussa kun ei sitä mukaankaan voi ottaa. Muiden eläimiä hoidan mielelläni monta päivää putkeen, mutta omaan kotiini en niitä halua sotkemaan kuin ehkä pariksi tunniksi kerralla vierailemaan. Voin siitä huolimatta asua kaverin luona viikon ja hoitaa hänen eläimiään.

Minä halusin itseltäni putket tukkoon. Siksi halusin sterin. Siksi en halunnut että miestä operoitaisiin. Toimenpiteen tekevälle lääkärillekin sanoin kysymykseen "Miksi sinä, miksi ei mies?" että "Ei se muuta sitä asiaa että minä haluan itseltäni putket tukkoon. Jos meille tulisi ero ja mies haluaisikin sitten lapsia, niin mitäs sitten? Ja sanonko minä sitten uudelle miehelle että käy laittamassa putket tukkoon, niin edellinenkin gyne suositteli kun minä en halua tulla raskaaksi". Gyne sanoi että tuo on fiksu ajattelutapa, että ei torppaa toisen mahdollisuuksia kun ei mies ollut sen vanhempi kuin minäkään, vaan nuorempi.

Minulla oli todella paljon päässä ajatuksia siitä että pitäisikö minunkin tehdä lapsia kun kaikki muutkin tekevät? Ja aina hoin itselleni että ei ole pakko, kun en halua. Se ei ole sellaista elämää mitä haluan elää. Vaikka kuinka muut tekevät lapsia, niin minä en halua. En oikeastaan edes välitä muiden lapsista, eikä minua kiinnosta kuulla lässyttäen mitä hassua ja ihanaa se jonkun pikku mussukka on tehnyt, sanonut ja oppinut. Jos niitä asioita haluaa kertoa, niin ne voi varmasti kertoa ihan normaalisti puhuen. Eikä niistä tarvitse jauhaa tuntitolkulla, voidaan varmasti puhua jostain muustakin. Kun onhan niiden vanhempien elämässä muutakin, esim. kodin remontti, työt, harrastukset, opiskelut jne.

On ihan normaalia että nyt kun olet pääsemässä steriin niin pyörittelet päässä vaikka mitä ajatuksia. Mutta kun sterin olet halunnut ja lähetteen saanut eli osannut perustella miksi haluat sterin etkä mitään muuta vaihtoehtoa, niin olet jo varma päätöksestäsi. Usko pois, se on oikea päätös.

Sinä käyt vielä keskustelun asiasta toimenpidepäivänä hoitajan, sitten lääkärin kanssa. Ja senkin jälkeen sinut laitetaan vielä odotustilaan odottelemaan vuoroasi puoleksitoista tunniksi. Ja kun sinut haetaan saliin, kävelet sinne omin jaloin. Ja ennen kuin pääset pöydälle, sinä joudut vielä itse kertomaan mitä sinulle tullaan tekemään ja miksi.

Kun heräsin nukutuksesta niin olo oli todella levollinen, sain vihdoin mielenrauhan. Ei tarvinnut enää miettiä että olenko mahdollisesti raskaana jos menkat on myöhässä.

Ja kun kerroi asiasta vanhemmilleni, niin he huokaisivat ja olivat onnellisia, ja sanoivat että "sinunkaltaisesi ihminen on todellinen aarre niille joilla on lapsia ja jotka tarvitsevat lastenhoitoapua". Isäni sanoi myös että hän on aina tiennyt etten minä tule omia lapsia hankkimaan. Kai sen näki kauas kun vahdin serkkujani, naapurin pentuja tai siskon lapsia, ettei se ole ihan mun juttu :D

Steristä aikaa jo muutama vuosi, siskon nuorin lapsi nyt vuoden ja vanhin esikoulussa, ja edelleen olen joka kerta entistä varmempi että tein täysin oikean ratkaisun. Maailmasta ei lapset lopu ja muiden lapsia saa aina hoitaa jos siltä tuntuu.

Kaikki kunnioitus niille jotka jaksavat lapsiperhearkea valittamatta siitä koko ajan kun se on niin raskasta (lähes kaikki vain valittavat kuinka raskasta se on ja kaikki on perseestä, ja kun aiemmin halusi kolme lasta niin ensimmäisen jälkeen totesivatkin että saa jäädä ainoaksi), ja onnistuvat kaikesta huolimatta kasvattamaan lapsistaan järkeviä kansalaisia. Vaikeaa se voi olla varsinkin jos ei ole rikas, kun joka asiasta vähennetään, leikataan ja supistetaan. Esim. päiväkodeissa hoitajat ovat hätää kärsimässä ja luokkakoot koulussa ovat nykyään 1,5-kertaisia minun peruskouluaikaani verrattuna. Tuolloin yhdessä luokassa oli 15-20 lasta. Nykyisin 30 lasta per luokka on täysin normaali. Siinä on vaikeaa saada opettajalta apua jos ei osaa, ja luokassa ei ole apukäsiä säästösyistä ja tuki- tai erityisopetusta ei saa vaikka tarvitsee, kun "ei ole resursseja".

Kun pääset toimenpiteeseen, tiedät että päätös oli oikea.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.17 14:11:02

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 24.9.17 12:08:05

Pistä pariksi tunniksi youtubesta koliikkivauvan itku soimaan niin helpottaa kummasti.

Lapsia todellakin voi saada vaikka olisikin steri tehty; adoptio, sijaissynnytys ja sijaisperhejutut ovat olemassa. Enemmän se väkisin hankittu lapsi kaduttaa kuin hankkimatta jätetty, toisen näistä valinnoista kun VOI pyörtää, toista ei.

^ lapsia voi toki saada mutta ei sillä luonnollisella tavalla. Sterin peruminen ei tarkoita sitä, että pitäisi suinpäin tehdä se lapsi.. Voi miettiä vielä jonkun aikaa ilman sitä lasta.
Ja voihan lapsen antaa adoptioon, ei sekään ole lopullinen päätös jos tähän mennään..

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: dee 
Päivämäärä:   24.9.17 14:12:14

Epäileehän sitä monet raskausaikana lapsenhankkimistakin. Ei se tarkoita välttämättä että ei olisi valmis lapseen. Suuriin loppuelämään vaikuttaviin päätöksiin liittyy luonnollisesti epävarmuutta.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   24.9.17 16:12:03

Kyllä minäkin ennen steriä vielä koitin oikein väkisin kuvitella itseäni hankkimassa lapsia, ihan vaan pohtiessani onko teoreettista mahdollisuutta mielen muuttumiseen. Luin enemmän lapsiaiheisia uutisia yms. Kokeilin saisinko mieleni muuttumaan, tai edes epäilyksen heräämään. Ei löytynyt yrityksistä huolimatta syytä empiä. Enkä kyllä koskaan menettänyt yöuniani asian takia.

Jos huomaat epävarmuutta niin lykkää toimenpidetta myöhemmäksi.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: se 
Päivämäärä:   24.9.17 17:01:05

Olisiko kyseessä "puppy blues"? Olet harkinnut vakavasti x asiaa,jopa päätynyt tekemään sen,mutta mieli vetääkin taaksepäin :)
Kannattaa lukea puppy bluesista,vaikka se koskeekin enemmän koiran hankkimista. Fiilis on silti sama.

Nykyään voi lisääntymisen hoitaa lahjoittamalla munasoluja (korvaus 250-700e/kerta),adoptoimalla ja pakastamalla pallot,niin sekä sijais toiminnalla.

Lue yllä olevista aiheista ja pohdi tätä kautta rauhassa,mikä on sun todellinen tunne. Hätiköidyt päätökset, tulevat aina kaduttamaan!

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   24.9.17 20:49:28

Kuten "se" tuossa yllä toi esiin, kannatan munasolujen pakastamista. Jos sitten tulet katumapäälle myöhemmin, voit saada koeputkivauvan omilla munasoluillasi. Mutta harkitse rauhassa. Iso asia kuitenkin.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.9.17 21:07:04

Sijaisvanhemmuutta on tähän ihan turha vetää. Se on ihan erilainen asia.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   24.9.17 21:40:44

Itse en halua edes miettiä minkälaista minun ja mieheni elämä olisi ilman lapsia. Koliikkivauvojakaan meillä ei ollut, joten ei youtubevideot auta jos on vauvakuume.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.17 22:16:57

"Pistä pariksi tunniksi youtubesta koliikkivauvan itku soimaan niin helpottaa kummasti"

Voi kun se lapsi on niin paljon muutakin kuin muutaman kuukauden koliikki-itku.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: • 
Päivämäärä:   24.9.17 22:23:17

Jos ihan oikeasti yöunet menee asian kanssa niin paras ottaa aikalisä ja kokeilla myöhemmin uudestaan. Taitaa olla vielä käsiteltävää asian tiimoilta, tuskin lapsia haluat mutta operaatio muuten arveluttaa.

Anna vaikka vuosi aikaa sulatella asiaa ja sitten uusiksi.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.9.17 23:09:17

Kun se olisikin vain se pari vuotta. Mutta kun lapsesta on jurisidesti vastuussa 18 vuotta ja tdellisuudessa kuolemaansa asti.

Ei kiitos. Tehkööt lapsia ne jotka haluavat. Minä en halua. Minä täytän elämäni ja vapaa-aikani muilla asioilla.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   24.9.17 23:57:16

Ottamatta kantaa itse aloitukseen niin mjölk kirjoitti kyllä hienosti:
"Lapsethan on paljon muutakin, kuin muutaman kuukauden koliikkiitkuja. Hauskoja 4-vuotiaita, pohdiskelevia 9-vuotiaita, itsenäisiä 15-vuotiaita, aikuisia 18-vuotiaita. Ja kolmekymppisiä oman perheensä perustajia, sinun perheesi ikuisia jäseniä."

Näinhän se on.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.17 09:52:15

^kaikki lapsia haluamattomat vaan tuntuu takertuvan juuri siihen pikkuvauva-arkeen ja juuri noihin negatiivisiin puoliin, hyviä puolia ei osata ajatella. Toki ei ole mikään pakko tykätä ja haluta lapsia, mutta vähän oudolta kuulostaa kun vedotaan siihen että vauva vaan itkee 24/7

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   25.9.17 10:04:00

Steri on iso ja lopullinen päätös, jos epäilyttää peru aika ja katsele rauhassa vuosi tai useampi. Ehkäisykeinoja löytyy kyllä.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: Klö 
Päivämäärä:   25.9.17 10:05:00

Mjölkin listaan lisään että lapset tuottavat lapsia ja sama omien ihmisten ihanuus jatkuu seuraavassa sukupolvessa pienemmällä osallistumisprosentilla.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   25.9.17 10:19:59

"Minä täytän elämäni ja vapaa-aikani muilla asioilla."

Sen kun täytät. Voi silti olla, että joskus tunnet elämäsi olevan hyvin tyhjää. Ainakin sitten kun kaverit ovat perheidensä kanssa.

Ei perheellisten elämästä ole poissuljettua esim. matkustelu, harrastukset ja muut kivat jutut. Niinkuin kaikki velat luulee...

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.17 11:20:28

Onpa teillä ruusuisia kuvia. Se teidän aikuinen lapsi voi muuttaa vaikka toiselle puolelle maapalloa ja jättää lapsenlapset tekemättä. Siinä sitä perheen ikuista jäsentä :D

Lapsi voi myös olla kehitysvammainen, autisti, vaatia jatkuvaa tukea elämänsä loppuun asti, sairastua muuten vakavasti, vammautua, päätyä rikolliseksi tai päihdeongelmaiseksi, ja kaikki tämä ihan riippumatta omista kasvatustaidoistasi.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: w 
Päivämäärä:   25.9.17 11:23:09

Miksi halusit lähetteen , et ole varma asiasta.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: Klö 
Päivämäärä:   25.9.17 11:30:04

Näkemättä tulevaisuutta hyvänä ja antoisana elämälle voi olla vaikea löytää motiivia. Piste todennäköisemmin masentuu pelkojensa kanssa kuin ne joille tulevaisuus nyt näyttää pinkkiä. Ja minulle on kyllä toteutunut nuo mjölkin asiat, lottovoitto ei, eikä se että olisin kaunis, rikas, kuuluisa. Ei hyödytä olla vapaa tekemään asioita joita ei kuitenkaan uskalla tehdä.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: aga 
Päivämäärä:   25.9.17 11:36:22

Minä en ole koskaan pitänyt lapsista. En minkään ikäisistä. Ovathan ne hetkittäin kivoja ja joskus jopa söpöjäkin, mutta iästä riippumatta yleensä ärsyttäviä, rasittavai ja tietyssä iässä tulee näsäviisastelukin kuvioihin.

Ja turha perustella "Jokainen meistä on joskus ollut ärsyttävä lapsi ;)"
Niin varmasti onkin. Mutta ne jotka pitävät lapsia ärsyttävinä ovat maailman viisaimpia ihmisiä kun eivät tee lisää niitä ärsyttäviä kakaroita ;)

Tehköön niitä ärsyttäviä kakaroita ne jotka jaksavat sitä ärsyttävyyttä. Harmi vain että niin moni ei osaa opettaa lapsille edes peruskäytöstapoja.

  Re: Sain lähetteen steriin ja nyt..

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   25.9.17 12:26:06

Noniin, elämässä on riskejä.

Ostat omakotitalon:
- optimisti ajattelee, että ihanaa oma tupa, oma lupa
- pessimisti ajattelee, että tulee vesivahinkohelvetti
- realisti ajattelee, että talo on toivottavasti meillä vuosikymmeniä, mahdollinen vesivahinko vie siitä ajasta ehkä vuoden

Hommaat koiran/hevosen:
- optimisti ajattelee tottelevaista koiraa ja hyvin koulutettua hevosta
- pessimisti ajattelee, pentuajan pskaa ja ksta, oksennuksia ja ripuleita matolla, hevosen loikkaantumista, syksyä ja kuraisia tarhoja, ainaista pimeellä ja sateella ratsastusta
- realisti ajattelee koiran olevan osa perhettä 15 vuotta hyvällä lykyllä ja hevosenkin olevan vuosia ottaen huomioon myös nuo pessimistin ajattelemat asiat ja päätyy siihen, että ne ovat kuitenkin pieni aika siitä kokonaisuudesta

Mitetit lapsen tekemistä:
- optimistin mielestä meidän vauva nukkuu päivästä 1 lähtien 8 tunnin unia, ei kiukuttele isompanakaan, motivoivat harrastukset pitävät poissa pahanteosta teininä, läheiset välit estävät ulkomaille muuton
- pessimisti huudattaa kaksi tuntia koliikki-itkua youtubesta, näkee vain negatiiviset lapsiperhejutut ja uhriutuvat äidit ja kaatuneet parisuhteet
- relisti haaveilee helposta lapsuudesta ja miettii koliikkia, uhmaa ja teini-angstia tullakseen tulokseet, että ihmisen elämässä on eri vaiheita, toiset vaikeampia ja toiset helpompia

Optimisti voi tulla jossain elämänvaiheessa alas kovaa ja korkeelta, pessimisti ei pety, mutta ei myöskään saavuta mitään, realisti uskaltaa elää vaikka välillä olisi vähän rankempaakin tietäen, että joskus se helpottaa.

On hyvä miettiä ja epäröidä isoja valintoja. Jos kyse on nyt vaikka siitä steristä (eli päätöksestä joka muuttaa radikaalisti mahdollista lasten saantia) ja se mietityttää, en tekisi. Muitakin ehkäisyjä kun on. Peruminen ei tarkoita sitä, että on pakko se lapsi tehdä vaan sitä, että antaa myös sille mahdollisuuden jos se rupeekin tuntumaan hyvältä ajatukselta. Ihmisen mieli kun muuttuu vielä sen 30 ikävuoden jälkeen, ei välttämättä lapsiasiassa, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Tämä ei sitten ollut mikään sterin vastainen kommentti vaan sen puolesta, että ihmiset oikeasti muuttuvat vielä sen kolmenkympin jälkeenkin. Juu, tiedän, ettei se siltä tunnu, minäkin luulin 30 vuotiaana tietäväni mitä elämä on ja mitä siltä haluan. Kuinka väärässä olinkaan...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.