Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: päästä 
Päivämäärä:   22.7.17 13:30:04

Meillä on hevosia pihassa 12, ja olen miettinyt useita vuosia että haluaisin vähentää niitä sillain että pihaan jäisi se 4-5kpl. Ihan siitä syystä että kaikille jäisi enemmän aikaa, ja olisi yksilöllisempää hoivaa, no toisaalta myös se että jäisi tilaa ottaa uusia, kun välillä teen varsoja. En siis halua että meillä on kohta tyyliin 50 hevosta pihassa.

Monta kuukautta tapailtu ihmistä joka osti hevosen. Ihana perhekoti, yksilöllisempi hoito, hevonen saa paljon enemmän huomiota, ja hoivaa.. luullakseni on onnellisempikin (?).. No todellisuus on se että kun hevonen läksi, romahdin henkisesti. Olen itkenyt koko eilisen ja tämän päivän.

Järki sanoo toista kuin sydän. Olen todella murskana henkisesti, ja mieleni valtaa ajatus että olenko menettänyt järkeni, mitä hemmettiä oikein menin tekemään?!!

Kyseinen hevonen on laumastamme se joka on tooodella ihmisrakas, ja sen kanssa on aivan mahtava tehdä kaikkea. Olen aina ajatellut sen ansaitsevan olla perhehevonen, huomion keskipisteenä, se toden totta rakastaa ihmisiä ja kaipaa ihmisen lähelle.

Herran jumala mikä olotila.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: Miuh 
Päivämäärä:   22.7.17 13:43:21

Olipa ihanan epäitsekäs teko! Toivottavasti hevosella on niin hyvä olla, kuin mitä kuvailit! Ihanaa :)

Voimia omaan jaksamiseesi. Sinä selviydyt kyllä.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: päästä 
Päivämäärä:   22.7.17 15:22:48

miuh, siltä ainakin vaikuttaa, kun useamman kuukauden tähän perheeseen tutustuin, ja he kävi meillä, minä heillä, jopa hevosen kanssa kävimme heillä. Eivät asu edes kaukana meistä, 15min ja olen heidän pihassa.

Kamala on olotila. Minulle eläimet on kuin perheenjäseniä, ja siksi tuntuu todella pahalta.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.17 15:30:49

Äläkä nyt vaan ala pamahella sinne pihaan jatkuvasti, vaikka ehkä sanovat sen olevan ok.

Sen verran kauan oot leiponu tuota kauppaakin, että nyt keräät järkesi ja olet tyytyväinen lopputulokseen. Eihän sulla nyt ole jotain muuta psyykkistä kuormaa, stressiä jne. Joka näkyisi tuollaisena yliampumisena? Sulla oli syysi myydä juuri tuo, teit sen, kaikki hyvin.
Ikävä on normaalia, itkutkin, mutta hae ajoissa apua jollei mitään hallintaa ole.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.17 15:32:24

Et ole ikinä myynyt hevosta?

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: päästä 
Päivämäärä:   22.7.17 15:39:19

^ Möin teinityttönä hevosen se meni tosi hyvin ei mitään. No sitten 22v möin toisen ja sen perään itkin 2kk =D

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.17 15:42:44

Ostajan painajainen olis saada hysteerisesti parkuva, hevoseen ripustautunut ex-omistaja kaupanpäällisinä.
Uskalisvat sentään sulta ostaa vaikka noin lähellä asut :D

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   22.7.17 15:52:06

Parhaiten ne ensin joutuu myymään koska paremmin menee kaupaksi. Koita selvitä, 2 viikon päästä
ei enää itketä.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.7.17 15:53:21

Useamman hevosen olen myynyt. Omat varsat toki tarkoituksellakin, mutta pari sellaista myös, joista huomasin, ettei oma aika tai kapasiteetti niille riitä. Nuori, terve ja hyväkin hevonen ansaitsee muuta kuin olla pihankoristeena tai köpöhummana. Kisauraahan hevonen ei kaipaa, mutta terveelle hevoselle olisi kuitenkin hyväksi olla oikeasti aktiivikäytössä. Onhan se kirpaissut, mutta enemmän olisi harmittanut jättää niitä puskailuun, ja katsoa vierestä kun keräävät läskiä ja hengästyvät yhdestä pyrähdyksestä laitumella. Minulla on ja on ollut myös niitä, joita en suostu myymään. Iäkkäät, vaivaiset ja siitostammat ovat ja ovat olleet meillä loppuun saakka ja ne on hoidettu kunnialla niin kauan kuin on yleensä niitä pidetty.

Aloittaja, sinä olet toiminut järkevästi. Miksi sydämesi sanoo, että ihanan hevosen pitäisi jäädä paitsi paremmasta elämästä vain siksi, kun sinä et haluaisi luopua? Onko se sydän joka puhuu vai kuitenkin itsekkyyss? 12 hevosta on hirmuinen määrä muutenkin, kukaan ihminen ei sellaista määrää tarvitse. Yhden työssäkäyvän (oletan että käyt töissä) ihmisen aika riittää nippanappa sille 4-5 hevoselle, mikäli osa niistä on vähemmällä käytöllä/joutilaita ja halutaan kuitenkin taata niille laadukas pito.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: 12 
Päivämäärä:   22.7.17 15:54:34

Siis oikeasti 12 joutohevosta pihassa. Hyvä kun edes yhdestä hoitauduit eroon, laita myyntiin loputkin.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   22.7.17 20:29:47

Varmasti tuntuu kurjalta, sitä se välittäminen ja ikävöinti on.
Toivottavasti lohduttaa tosiaan että teit hyvin epäitsekkäästi ajatellessasi että mikä olis sille hevoselle ja niille jotka pidät, paras ratkaisu.

Ihanaahan se olis pitää vaikka kuinka montaa hevosta mutta jos niistä meinaa yksilöllisesti huolehtia niin se vie aikaa jota nyt vaan on rajallisesti, kuten jaksamistakin.

Jos se hevonen tosiaan on semmonen että se on tyytyväisempi saadessaan enemmän huomiota kuin se voisi saada ollessaan yksi laumasta niin hyvä ratkasu.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   24.7.17 19:49:29

Kyllä se suru menee ohi ja järki voittaa, kun hevosella kerran on kaikki hyvin.

Ajattele niin että kasvatat itseäsi myös tässä asiassa, ettei sinusta tule kahelia eläintenkeräilijää, jos kerran varsottaakin haluat.
Muutenhan sinulla olisi hevosia joka lävessä eikä niiden hyvä hoito olisi enää mahdollista, loppuu aika ja raha.

Luultavasti järkevää olisi vähentää hevosia enemmänkin.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: nih 
Päivämäärä:   24.7.17 20:20:07

Tällaisten vuoksi ostan hevoseni aina ulkomailta...

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.7.17 20:33:18

Mitä teet niin monella hevosella?

Mä en ole yhdenkään hevoseni perään parkunut jos olen ne myynyt eteenpäin, lopetettujen tai kuolleiden perään kylläkin.
Ihan hyvillä mielin olen valinnut hevosille sellaiset kodit joilla koen olevan niille enemmän annettavaa kuin minulla. Kuulumisia olen kysynyt ehkä parin päivän sisään hevosen lähdöstä ja sen jälkeen on saanut ottaa yhteyttä jos on halunnut, olen antanut uudelle omistajalle rauhan olla oman hevosensa kanssa.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   24.7.17 21:48:25

Olet henkisesti romuna koska myit hevosen? ??
Joku raja noiden elukoiden inhimillistämiseen...

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: Mysteeri 
Päivämäärä:   24.7.17 21:57:51

En mäkään ymmärrä et miksi joku haluaa pitää jotain laumaa joutohevosia pihatossa. Lauma hevosia. Itsellä. Miksi?
Yhdessä on ainakin mulle tarpeeksi että en nytkään ota hoidettavakseni toista hevosta tähän rinnalle vaikka vanhalta hevoselta loppuu aika kuukauden sisään. Haluan että mulla on aikaa keskittyä siihen yhteen kunnolla vaikken enää sillä raaski edes ratsastaa, mutta käytän mettässä kävelyllä, harjaan, ruokin... (mut se onkin tässä vaiheessa jo aika rankkaa ja todella tarkkaa)

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: Ex ja nyx 
Päivämäärä:   24.7.17 23:37:00

Sen helmen kun myy, on todennäköisintä että heppa (tai kissa tai koira tai pupu tai mikä vaan) ei päädy kiertoon. Se oli hyvin ajateltu :)

Olen ostanut 2 tällaista ihanuutta ja ex-omistajat on kyselleet perään jo samana iltana ja seuraavana päivänä... En ole ottanut sitä pahalla. On ollut ihana jakaa kotiutumisen fiiliksiä, kuvia, kokemuksia. Kysyä miten se ennen käyttäytyi ja oliko entisessä elämässä tällaisia juttuja. On tullut esiin asioita mitkä ei Koeratsastuksessa ilmenneet ja toinen heppa esim. muuttui viilipytyksi hoitaa vaikka aiemmin oli haastava. Näitä on ollut kiva ihmetellä yhdessä kaksin, eikä esim. Facebookissa heppaa tuntemattomien kanssa.
Edellisen hevosen kuoltuakin oltiin vielä yhteydessä sen ed.omistajan kanssa ja uudempi hevonen joka tuli mulle reilu 3 vuotta sitten, senkin ex-omistajan kanssa viestitään säännöllisesti. Välimatkasta huolimatta kohta taas nähdään :)

Olen hirveän iloinen että nämä molemmat myytiin, luottamuksella. Siellä taitaa olla sama tilanne josta joku iloitsee. Laita vaan viestiä ja kysy kuulumisia!

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   24.7.17 23:45:13

En missään nimessä suosittelisi kyselemään kuulumisia uudelta omistajalta ainakaan tämän tästä. Kerran sen voi tehdä vähän kauppojen jälkeen, mutta muutoin annat uuden omistajan olla rauhassa hevosensa kanssa. Jos uusi omistaja haluaa itse pitää yhteyttä, on homma ihan ok, mutta en ikinä kehtaisi tinkoa kuulumisia, kuvia saati tarjota meneväni käymään ellei yhteydenpito ole toisesta osapuolesta lähtöisin. Myyty on myyty ja hyvä niin.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: päästä 
Päivämäärä:   25.7.17 23:10:52

No, niinhän siinä kävi että menin heille kylään, sovitusti kylläkin. Näin miten hyvin hevonen voi, ja miten hyvin sitä hoidetaan, ja sille on yksilöllistä aikaa Paljon! Nooh, otin kärryllä mukaan yhden laumamme tammoista joka sen kanssa aina olikin. Hevonen riehaantui silminnähden ja villiintyi kun vanhakamu tuli moikkaamaan. Sovimme että joku kerta mennään yhdessä maastoon. Välimatkakaan ei paha, asuu tuossa ihan lähellä.

Ihana olo oli siellä, ei kaduttanut, olin luottavainen. No kun läksin hevonen jäi tuijottamaan korvat hörössä meidän lähtöämme.. ja ikävä iski taas, ja katumus. Mietin että onko millainen tilanne kun ennen ollut laumassa, nyt ainoana hevosena, että kaipaako kamuja..

Hölmöjä tunteita joille en mahda mitään.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: malibu 
Päivämäärä:   25.7.17 23:15:13

Täh, myit sen jonnekin jossa se on yksin, ilman lajitovereita? No ei ihme että sekosi kun veit kaverin sinne... Kyllä kaduttaisi minuakin, sori nyt vaan. Kyllä hevosille on tärkeintä lajitoverit, vaikka ne kuinka tykkäisi ihmisessä nyhjätä. Voi raukkaa.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: päästä 
Päivämäärä:   26.7.17 00:02:52

Tämä kyseinen hevonen on todella ihmisrakas, siispä siksi mietin että sen olisi siellä hyvä. No kyllä mä nyt olen miettinyt, tuon reaktion nähtyäni, että jos se on koko ikänsä elellyt laumassa, niin aika huonon ratkaisun taisin sen osalta tehdä.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   26.7.17 00:58:58

Hevonen voi olla ihmisrakas, mutta se tarvitsee silti lajitoveriensa seuraa päivittäin! Ovatko uudet omistajat ottamassa toista hevosta, koska se on hevosen kiusaamista ja hallaa sen psyykkeelle, että siltä riistetään oikeus toisen hevosen seuraan. Nyt siitä tulee entistä ihmisrakkaampi, koska se on ainutta sosiaalista kontaktia mitä tämä laumaeläin saa, toinen vaihtoehto on että se sulkeutuu itseensä kokonaan, koska se ei saa kunnollista hevosten välistä kontaktia.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   26.7.17 01:01:27

Ei päätä, ei häntää. Ei hevosta myydä ilman että sillä on lajitoverin seuraa.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: :o 
Päivämäärä:   26.7.17 01:19:03

Mitä ihmettä oikein ajattelit, kun hevosihmisenä myit paikkaan, jossa ei muita hevosia??!!

Ei ymmärrä... Melkeinpä PAKKO nyt saada sinne joku toinenkin hevosistasi? Tai ostavat muualta. Mutta ei nyt noinkaan tulisi toimia!

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   26.7.17 01:31:45

Minä myin ainoan hevosen pois kesäkuussa, elämäni paras päätös!

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: Miten ihmeessä 
Päivämäärä:   26.7.17 01:58:21

"Lähettäjä: päästä
Päivämäärä: 26.7.17 00:02:52

Tämä kyseinen hevonen on todella ihmisrakas, siispä siksi mietin että sen olisi siellä hyvä. No kyllä mä nyt olen miettinyt, tuon reaktion nähtyäni, että jos se on koko ikänsä elellyt laumassa, niin aika huonon ratkaisun taisin sen osalta tehdä."

Että semmoinen kävi mielessä.

  Re: Möin hevosen, nyt kaduttaa ja itken silmät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.17 07:58:04

Jotenkin vähän epäilen tämän tarinan todenmukaisuutta. Vaikea uskoa, että hevosihminen olisi niin tietämätön, että yksin pihaan kellekään heppaa myy, kun noin monta hevostakin on itsellään. Luulis, että tämä tiedossa, ettei hevonen ole yksineläjä ja pelkkä ihminen ei sille riitä. :)

Jos tämä on totta, niin minunkin käy hevosta sääliksi ja toivottavasti uudet omistajat ovat sen verran fiksuja, että ymmärtävät ottaa sille kaverin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.