Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   22.7.17 11:50:32

On tosin jo aika entinen kaveri, harvemmin tulee pidettyä enää yhteyttä.

Joka asia pitää kuitenkin kääntää itseensä, kuinka hän tekee toisin jne. Esimerkiksi me ei miehen kanssa riidella juuri koskaan (erimielisyydet keskustellaan), tähän kaveri: "itse en kyllä pystyisi olemaan suhteessa, jossa ei riidellä. Minun pitää kyllä saada puoliso, jonka kanssa tunteet räiskyvät". Joo, meillä ei räisky riitojen muodossa :D

Toinen, reissataan miehen ja lapsen kanssa paljon kotimaassa, ei kumpikaan pidetä lentokoneella matkustelusta (ollaan tehty pari reissua, ei vaan meidän juttu). Eikä tykätä kuumasta. Tähänkin kaverin pitää kommentoida miten hän kyllä miehensä kanssa kaipaa kunnon lemmenlomaa, eikä kyllä melkein kotiovella lomailu ole mitään. Kyllä se pitää olla vähintään kahden viikon ulkomaan reissu.

Lapsien saannista, meillä on nyt kaksi lasta, eka tuli tosi nopeasti seurustelun alkuvaiheessa, toinen tehtiin siitä parin vuoden päästä. Jopa lapsista kaverin pitää kommentoida miten hän kyllä haluaa lapsia vasta avioliitossa, on sit lähtökohdat heti kohdillaan.

Tänään taas soiteltiin, kaveri kyseli miten meillä menee miehen kanssa pikkulapsiarjessa. Sanoin että hyvinhän meillä, ei valittamista. Siihen piti kommentoida, et kiva kun vieläkin jaksatte sitä tasapaksua arkea. Nyt vaan jotenkin riitti, sanoin etten vaan jaksa tuota ikuista arvostelua mun elämää kohtaan, arvostele vapaasti jatkossa jonkun muun elämää. Kaveri oli ihan ihmeissään miten nyt noin suutun, kerroin vaan olevani totaalisen kyllästynyt tapaan, jolla hänen täytyy lytätä toisen elämä.

Tämä on ollut tätä samaa jo vuosikausia, nyt vaan riitti. En vaan enää jaksa. ONko muilla tämmösiä kavereita, joiden pitää tuoda joka kerta ilmi se, miten se hönen oma elämä on vaan niin paljon parempaa?

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   22.7.17 11:57:28

Miksi ystävän kommentit häiritsee? Hän ei selkeästi pidä samoista asioista, kuin sinä, miksi koet sen sun valintojen arvosteluna? Yhtälailla jos kerrot ette pudä lentämisestä eikä ulkomaanmatkailu ole sun juttu, eikö tuntuisi hassulta että ystäväsi siitä pahastuisi?

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   22.7.17 12:01:58

En näe noissa kommenteissa lyttäämistä ja arvostelua, nehän ovat kaverisi omia mielipiteitä eikä mitään muuta. Kaikkea ei kannata ottaa liian kirjaimellisesti. Etkö kestä jos ystävä onkin "liian erilainen" sinuun itseesi verrattuna?

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

LähettäjäMerviläinen 
Päivämäärä:   22.7.17 12:02:01

Tupsu, jos asian esittää toista vähättelevään tyyliin niin kyllä se silloin lyttäävältä tuntuu.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   22.7.17 12:03:14

Aloittaja ei selvästi kestä pikkulapsi-arkea, ja on kade kaverilleen.
Eihän se kaveri sua mitenkään arvistele, eikä väitä omaa elämäänsä paremmaksi.
Keskusteluissa nyt vaan yleensä kerrotaan omakin mielipide, ja teillä on erilaiset tavat elää.
Löysää pipoa. Ja vietä vaikka viikonloppu ilman lapsia.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.17 12:05:02

Toisilla vaan on todella typerä tapa kommentoida lyttäävästi ja vähättelevästi kaikkea mitä muut sanovat. Ihan sama vaikka kehuisi nättiä ilmaa, niin toinen sanoo että kiva kun tykkäät tylsästä säästä, hyvä kun olet niin vähään tyytyväinen. Tympeää.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: Höpö 
Päivämäärä:   22.7.17 12:06:31

Samaa mieltä edellisen kanssa, minkä ihmeen takia otat itseesi ja henkilökohtaisesti jos kaverin tyyli on jutella asioista kertomalla oma mielipiteensä/toimintatapansa/mieltymyksensä siihen? Onkohan niin että itse oletkin hieman tyytymätön ja koet sen takia kaverin kommentit arvosteluna?

On mullakin kavereita jotka saattaa kertoa että "ai kauhee en kyllä vois omistaa hevosta kun haluun että on rahaa ja aikaa muuhunkin" jne, niin yleensä tollasen jälkeen juttu on jatkunut kun oon kertonut että "ymmärrän hyvin, ei kaikkia tällanen kiinnosta, ite taas yritin pari vuotta olla ilman ja en vaan keksiny mitä rahoilla ja ajalla olis tehny" ja ollaan naureskeltu sit vastavuorosesti miten ite en keksis käyttöä kaikille niille kengille mitä kaveri tykkää ostella kun en ikinä käy missään... Siis ihan keskusteluahan tuo on jos ei oikeesti lähe haukkumaan tyhmäks tms että oot tehny tollasia valintoja, vähän nyt hernettä pois nenästä ;)

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: Höpö 
Päivämäärä:   22.7.17 12:07:41

Näköjään tuli viestejä väliin, mutta siis tarkoitin että samaa mieltä ekana kommentoineen kanssa :)

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   22.7.17 12:31:49

Minun mielestäni tuon aloittajan kaverin kommentit tuntuivat kyllä inhottavilta, en itsekään jaksaisi sellaista. Ihan oikein aloittaja teit kun sanoit kaverillesi asiat suoraan.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   22.7.17 12:48:40

Se onkin se tapa,millä asiat esittää. Se, miten naureskellen lyttää toista. Eikä koskaan ikinä sano, että sepä kuulostaa kivalta. Kyllä minua loukkaa se, jos oikeasti ystävä kommentoi elämääni tasapaksuksi.

Esimerkiksi minulla on sekarotuinen koira, oltiin joskus koirapuistossa. Sinne tuli joku nainen omansa kannsa ja ihasteli koiraani ja kysyi rotua. En edes kerennyt vastata, kun ystävä kommentoi taas kerran naurun saattelemana et toihan on ihan sekarotunen, onneksi kun onhan se tyhmä kun vasemman jalan saapas. Rotukoirista kun in ne tyhmät yksilöt karsiutuneet.

Ja siis kaikkien muiden kanssa juttelen ihan normaalisti ja kaikilla on oma mielipide. Kukaan muu mun kavereista vaan ei naureskele ja vähättele sille mun mielipiteelle.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   22.7.17 12:54:38

Inhottavalta ihmiseltä kuulostaa aloittajan kaveri. Eri asioista tykkääminen on normaalia, mutta toisen tykkäämisen kohteiden vähättely ei ole. Ja ystävän puolesta on tapana olla iloinen

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.17 12:57:25

Saman lauseen saa eri äänensävyillä ja painotuksilla tuntumaan ja tarkoittamaan erilaisilta. Kirjoittaessa äänesävy ei näy joten sanojan tarkoitusperä jää silloin vain arvattavaksi.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: jepu 
Päivämäärä:   22.7.17 13:01:40

Niin, ei tuota taida ymmärtää ennenku omalle kohdalle sattuu. Mulla on kans ollut vähättelevä ystävä. Avomiehellä on myös kumma tapa "keskustella". Aina on tarjoamassa omaa tyyliään ajatella, toimia ja tuntea. Se nyt ehkä menee liian pitkälle. Ja on kyllä lähes poikkeuksetta erimieltä kaikessa. Saa tietenkin keskustella omista tuntemuksistaan ja tavoistaan, mutta joskus tilannetaju puuttuu.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.17 13:01:46

Mä olen lukuisia kertoja kuullut koiranomistajana kommenttia siitä, että "en mä ikinä pystyisi, karvaa kaikkialla ja jatkuvasti aikataulut kiinni koirasta, nehän haisee ja kuolaakin, joudut kyllä paljosta luopumaan koiran takia jne". En ole ikinä ottanut nokkiini, koska ei se ole arvostelua minua kohtaan, vaan normaalia eroa ihmisten mieltymysten välillä. Olisihan se nyt hassua jos ei saisi omista mieltymyksistään puhua, jos ne eroavat toisen mieltymyksistä. Itse olen koiraihminen, enkä voisi kuvitella elämääni ilman koiraa, mutta ymmärrän hyvin että jotkut ovat täysin päinvastaista mieltä. Minun valintani ei ole heiltä pois, eikä heidän valintansa minulta. Vain omaan elämäänsä tyytymätön voi vetää herneet nenään siitä, ettei kaikki valitsisi samoin kuin itse.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   22.7.17 13:42:37

Mut mitäs koiranomistajana tykkäisit, jos ystävä naureskelisi sinulle ja pyörittelisi silmiään sinun valinnalle?

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   22.7.17 13:48:39

En kyllä ymmärrä mikä ongelma tuossa on

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.17 13:52:29

Senkun pyörittelevät silmiään mun koiranomistajuudelle, ei se ole minulta pois, minä pidän omasta elämästäni ihan tällaisenaan.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

LähettäjäMerviläinen 
Päivämäärä:   22.7.17 13:55:19

Piste ei selvästikään ole törmännyt sellaiseen ihmistyyppiin johon aloittaja, minä ja muutama muu olemme.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   22.7.17 14:01:02

En tiedä provoaako osa vastaajista vai pitääkö aloittajaa vaan aina haukkua. En usko, että kukaan teistä kuuntelisi aloituksen kaltaista vänkäämistä YSTÄVÄLTÄ. Joku puolituttu olisi ihan eri asia, mutta en minä ainakaan ystävieni kesken arvostele kenenkään valintoja tai mieltymyksiä. "Kiva että jaksatte vielä tasapaksua arkea", hohhoijaa, ei kukaan pidä tuollaista normaalin ystävän kommenttina.

Itse olisin kuunnellut vastaavaa ehkä kolme kertaa ja sitten kysynyt, että mikäs sinulla on ongelmana. Hyvä aloittaja, että suutuit ääliölle.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.17 14:01:16

Tai sitten minä vaan en ota kärkkäästikin eriäviä mielipiteitä henkilökohtaisena loukkauksena mua kohtaan.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

LähettäjäMerviläinen 
Päivämäärä:   22.7.17 14:05:40

Minun kanssani saa ja pitääkin olla eri mieltä, niistä eroista parhaat keskustelut syntyvät.
Ylimielistä vähättelyä en kuuntele yhtään.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.7.17 14:22:43

Aika köyhäksi käy keskustelu, jos toisen osapuolen on oltava samaa mieltä kaikesta ja vain kehuttava keskustelukumppaninsa loistavaa makua ja hienoja valintoja.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: huoli 
Päivämäärä:   22.7.17 14:33:03

Merviläinen sen sanoikin :) Eri mieltä oleminen ja vähättely ovat aivan eri asioita. Ehkäpä nämä, jotka eivät ymmärrä tätä eroa, kuuluvat näihin ylimielisiin vähättelijöihin.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: jepu 
Päivämäärä:   22.7.17 15:00:26

Höh.. Jo on kumma. Eihän sitä tarvitse olla samaa mieltä ja myötäilemässä. Eikö teille joillekkin ole koskaan sattunut vastaan tyyppiä, joka on joka lauseen lopussa esittämässä eriävän mielipiteensä? Kärjistettynä; -Onpas kuuma, -Eikä ole, sopiva, -Ajattelin lähteä uimaan, -En menisi kyllä itse uimaan ikinä, -Laitan uimapuvun, -Jaa, jos minä menisin, niin menisin nakuna.... Ja sitä rataa, mutta paljon henkilökohtaisimmissakin asioissa. Tuollaisen kanssa nyt on vaan pirun rasittava puhua! Tuntuu niinkuin yritettäisiin vängätä jostain turhasta, mitä on tapahtunut, mitä musiikkia kuuntelee, millä mielellä on jne.
Tai sitten, jos täältä löytyy ammatti-periaatteen-vastarannankiiski, niin mitä päässä liikkuu? Jos ei ole kerran mitään asiaa varsinaisesti edes.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: hep 
Päivämäärä:   22.7.17 15:18:12

No kuten ylempänäkin mainittiin, riippuu niin paljon siitä miten asian ilmaisee. Jos keskustelet tyylillä; "tykkään kotimaan matkailusta" "Aijaa, mä en, jotenkin tuntuu että ei pääse oikeasti lomalle" "joo, ymmärrän" niin ei ole mitään loukkaannuttavaa. Mutta mulla on myös tuollainen aloittajan kaverin kaltainen kaveri. Ja oikeasti se asenne ja tyyli, millä kommentoi, on todellakin sen oloinen että ns nostaa itseään jalustalle ja on ylimielisen oloinen. Sellainen "meillä ei tuollaisia rahvaan juttuja tehdä"-tyyppinen asenne. On ollut todella kiva ihminen aikoinaan, mutta muutos tuli etenkin sen jälkeen kun meni naimisiin nykyisen miehensä kanssa ja sai ensimmäisen lapsen. Muuttui aika materialistiksi ja todella moneen asiaan on kommentoitava tyylillä "meillä onkin paremmin". Siis jos ktsyy vaikka facebookissa jotain että "mikä on lapselle hyvä kurahaalari?" Ja joku kommentoi siihen että "no vaikka xx merkki, ollut meillä käytössä jo vuosia" niin tämän ihmisen vastaus voi hyvin olla "me ei niitä osteta kun kuosit niin rumat, ihan huono kangas, eikä oo laadukas." Hyvin vaikea selittää mutta jokainen teistä jotka kommentoivat että Aloittaja on kateellinen tms, ymmärtäisi kyllä varmasti kun tapasi tällaisen ihmisen. Eipä sillä, ei siitä siltikään tarvitse loukkaantua vaikka kieltämättä itsekin aluksi loukkaannuin. Lähinnä nykyään mietityttää että onko ne asiat sittenkään niin hyvin kun pitää omaa ja oman perheensä paremmuutta jatkuvasti alleviivata ja korostaa, tietyllä tavalla vähättelemällä toista.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.17 15:33:08

Aloittajan kaveri on hyvin tahditon, se on aivan totta, mutta kyllä on peiliin katsomisen paikka, jos tuon kokee lyttäämiseksi tai oman elämän arvosteluksi. En todellakaan usko, että kaveri on sitä niin tarkoittanut, koska ei se ainakaan kuulosta siltä. Kuulostaa vain siltä, että aloittajan kaveri todellakin tarkoittaa, mitä sanoo, eikä sen enempää. Luultavasti hän ei ole sosiaalisesti erityisen taitava, kun tuolla tavalla tahdittomasti ne asiat sanoo. Tosin eipä ole kyllä aloittajankaan sosiaalisissa taidoissa kehumista, kun lähtee ensimmäisenä vihamielisesti sättimään, eikä kokeile ensin asiallisesti keskustella tästä kaverin tavasta.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   22.7.17 15:40:57

Kaverin kommentit kertoo enemmän hänestä itsestään, kuin sinusta.
Sinun suhtautumisesi kommentteihin taas kertoo enemmän sinun suhtautumisesta omaan elämääsi, kuin kaverisi suhtautumisesta sinun elämääsi.

Jos keskustelut tulee tympeään sävyyn, niin se nyt on ihan sama mitä kaveri suustaan päästää. Kehuakin voi niin tympeään tyyliin että... Silloin voi ihan ääneen ihmetellä että mistä moinen äänensävy?

Jos arki on tasapaksua, niin se on. Siitä tykkääminen on ihan ok, monelle se on tavoittelemisen arvoista. Joku muu voi pitää sitä tylsänä, mutta ei se sinun ongelmasi ole. Mikään aloituksessa mainittu eriävä mielipide ei ole toisella sen parempi kuin toisella.

Muutamille minunkin valinnoille ja tavoille naureskellaan kaveripiirissä ihan avoimesti. Faktat on faktoja ja ymmärrän kyllä syyt miksi nämä naureskelijat nauraa eikä itse toimisi koskaan samoin, se ei estä minua nauttimasta valinnoistani ja nauramasta mukana :D Eri ihmiset nauttii eri asioista, omia valintojaan ja mielipiteitään pitää arvostaa.

  Re: Kaverin tapa nostaa itseään jalustalle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.7.17 15:48:47

"Toisilla vaan on todella typerä tapa kommentoida lyttäävästi ja vähättelevästi kaikkea mitä muut sanovat."

Niin on, mutta on niitäkin jotka vaan kokevat kaikki eriävät mielipiteet lyttäävinä ja vähättelevinä...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.