Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: Sisko 
Päivämäärä:   22.7.17 11:10:11

Sisko on 47v. Hänellä mies ja liuta lapsia iältään 5 - 16v. Omakotitalo ja pari kesämökkiä.
Hän on hyvin usein pahalla päällä, koska on lapsilauman ja vuorotyön vuoksi väsynyt.
Mutta varsinsinen asia. Hänellä on tapana yrittää määräillä ja jos muut eivät tee kuten hän, alkaa itkeminen (siis oikea itku) siitä miten kukaan ei välitä jne.
Määräiystä esimerkki:
Viime viikonloppuna olin mieheni kanssa siskon ja tämän perheen luona käymässä. Meidän oli tarkoitus mennä kahdestaan vielä illalla Linnanmäelle. Siinä juttelun lomassa kerroin Lintsisuunnitelmastamme ja saman tien sisko oli tunkemassa kahta nuorinta lastaan (5 ja 7v) meidän mukaan. "Tietenkin otatte ne, ne osaa toimia tosi hyvin itse, ei siitä ole teille mitään vaivaa". Kieltäydyin ja sisko vain jatkoi. "Ne voisi olla teillä yötä, me haetaan ne sitten huomenna".
Lopulta sanoin tosi tiukasti, että emme ota lapsia mukaan, olemme menossa ihan kaksin.
Jälkeenpäin sisko laittoi whatsapp viestiä ja kertoi miten väsynyt on, kun kukaan ei auta lastenhoidossa ja kuinka minulla on asiat hyvin jne.
Uskon hyvin, että hän on väsynyt, mutta minä en halua olla lapsenvahti. Haluan pitää lyhyen kesälomani ihan niin kuin itse parhaaksi katson.

Sisko on monessa asiassa tuollainen ja se ärsyttää. Menee usein itselläkin päivä ja muutama pilalle tuollaisessa.

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.17 11:13:12

Päätä olla ärsyyntymättä ja vastaa whatsappiin vain että lastenhoitoapua löytyy kyllä onneksi esim. MLL:n kautta ja peukku ja hymiö perään :)

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: @!#$ 
Päivämäärä:   22.7.17 11:13:33

Ei sinultakaan paljon ymmärrystä hänen uupumiseensa irronnut...

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: Pirkko 
Päivämäärä:   22.7.17 11:15:28

Ei aloittaja ole vastuussa siskinsa väsymyksestä, hyvä @!etc

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: heih 
Päivämäärä:   22.7.17 11:21:27

Noh, jos olis kyse omasta siskosta, niin sopisin vieväni lapset lintsille joku toinen kerta. hyvin voisin yhtenä päivänä ottaa lapset vastuulle. Ja yökylään.

Toki jos jatkuvasti pitäis olla auttamassa, eikä apu olisi ikinä riittävää, eikä siitä oltaisi kiitollisia, niin en auttaisi. Ihan kyllä lapsiakin ajatellen, tahtoisin olla kiva täti ja luoda hyvät välit :)

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.17 11:24:14

Minusta aloittaja kuulostaa vähän itsekkäältä myös. En nyt tarkoita että omia suunnitelmia täytyisi toisen mukaan muuttaa, mutta jos toinen on väsynyt ja perheenjäseneltä saa vastauksen tyyliin "oma on ongelmasi"... Toivottavasti aloittaja ei itse ole koskaan vastaavassa tilanteessa, voi olla ettei apua heru sinnekään suuntaan.

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

LähettäjäMerviläinen 
Päivämäärä:   22.7.17 11:29:01

Miksi tuosta edes piti mainita siskolle?

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.7.17 11:29:01

Laita että voit auttaa lastenhoidossa kun siitä erikseen sovitaan, mutta et halua lennosta muuttaa treffejäsi miehesi kanssa lapsen hoidoksi. Tai olisiko sisko edes maksanut sinun ja miehesi liput lintsille?

Ja tosiaan esim mll hoitajia on, joita voi ottaa edullisesti vahtimaan lapsia. Itsekin sellaisena toimineena.

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: Sisko 
Päivämäärä:   22.7.17 11:33:32

Ihan hyvin voisin viedä lapset lintsille tai ottaa yökylään. Mutta en noin. En silloin, kun olen suunnitellut ihan jotain muuta.

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   22.7.17 12:20:40

Jotkut ihmiset kuvittelevat, että kun he ensin itse järjestävät oman elämänsä liian kiireiseksi tai väsyttäväksi, sitten on muiden velvollisuus tulla helpottamaan sitä. Mielestäni on törkeää syyttää aloittajaa itsekkyydestä, koska siskon käytös alentavaa ja antaa ymmärtää, että aloittaja on olemassa siskon elämää helpottaakseen. Ei ole väärin pyytää apua, mutta kohtelias, muita kunnioittava avun pyttäminen on jotakin ihan muuta kuin antaa ymmärtää, että on toisen velvollisuus auttaa, ja vielä syyllistää, jos apua ei lyhyellä varoitusajalla heru.

Ihminen, joka kunnioittaa muita, tajuaa, että jokaisella on oma elämänsä ja omat kiireensä eivätkä muut ole olemassa juuri Häntä auttaakseen.

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.7.17 12:30:06

Juuri niinkuin Genuine sanoi. Jokainen hoitaa elämäänsä niin paljon kiirettä aiheuttavia asioita kuin jaksaa hoitaa. Lapsia ei ole pakko tehdä liutaa, eikä mökkejä tai omakotitaloa omistaa. Lasten kanssa on hieman myöhäistä, mutta mökeistä voi hankittua eroon. Ja lasten kanssa auttaa palkattua apu.

Minä autan kyllä lähipiiriäni. Mutta koska vapaa-aikani on kortilla, niin autan silloin kun apu on vastavuoroista. Juuri eilen hoidin kaverin lasta, mutta ei siitä ole kauankaan kun kaverini kuskasi minut autollaan Ikeaan. Vuoroin autetaan toisiamme lähipiirin kanssa. Nämä itsensä kaulaansa myöten liriin laittaneet vaan harvoin auttavat muita. Kun heillä on lapsia, mökkiä yms., niin heillä ei sanojensa mukaan ole aikaa auttaa. Silti saatan joskus näitä auttaa, jos minulta sitä pyydetään. Silloinkin sanon, että milloin sopii ja millon ei käy. Muut eivät sanele minulle aikatauluja, että koska olen lasten/eläintenhoitaja tai osallistun talkoisiin.

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.7.17 12:32:08

"Jotkut ihmiset kuvittelevat, että kun he ensin itse järjestävät oman elämänsä liian kiireiseksi tai väsyttäväksi, sitten on muiden velvollisuus tulla helpottamaan sitä. "

Joo, tää on niin totta. Saatan joskus itse sortua tähän hyvin lievästi; esim kiireessä tallilta kaverin kanssa lenkille niin soitan matkalla tallilta kotiin vaihtamaan vaatteita miehelle, joka on kotona, että voisiko ottaa lenkkivaatteeni esille tms. tämä tyhmä esimerkki mutta siis pienissä asioissa, esim voiko laittaa saunan päälle jo jne..

En sen vuoksi lapsia antaisi muiden hoidettavaksi. :D

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: Sisko 
Päivämäärä:   22.7.17 13:43:30

Sisko vaikuttaa olevan katkera siitä että mielestään minulla on asiat niin hyvin.

Se, että minulla on asiat hyvin, johtuu mielestäni siitä että olen tyytyväinen vähään. Viihdyn itsekseni ja pieniä asioida tehden. En kaipaa matkustelua, vaan tykkään käydä kavereideni kanssa vaikka lähikaupungissa kirpputorikierroksella tms. Minulla on ollut omat ongelmani elämässäni, kuten alkoholisti ex mies, huoltajuustaistot yms. näiden vuoksi arvostan rauhallisempaa elämää ja sellainen minulla nyt on. Lapseni on jo aikuinen ja asuu omillaan. En enää kerää elämääni asioita, joita pitäisi suorittaa.

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: Sisko 
Päivämäärä:   22.7.17 13:47:42

Jatkan vielä

Asun vuokrakasiossa, koska en ole innostunut siivoamisesta, pihatöistä tms. Tähänkin sisko on muutamaan kertaan kommentoinut ja yrittänyt suorastaan käskeä minua ostamaan oma asunto. Kun hänen mielestään “ei ole mitään järkeä maksaa vuokraa, kun samalla rahalla voisi lyhentää asuntolainaa”. Olen sanonut hänelle, että en halua ottaa 200 000e lainaa (ainakin sen verran tarvitaan, jotta voisin ostaa vastaavalta sijainnilta vastaavankuntoisen ja kokoisen asunnon, missä nyt asun). En edes tiedä haluanko vaikka kahden vuoden päästä asua enää tässä.

Kun tapasin nykyisen mieheni muutama vuosi siten, en edes halunnut kertoa hänestä siskolleni. Mies on ihana, minua kohtaan hyvä ja meillä on tosi mukavaa yhdessä. Mutta en halua siskoni puuttuvan siihenkään, koska hän löytää asioista aina huonoja puolia. Kerran puhelimessa sanoin siskolle, että mies lähti kavereidensa kanssa rock risteilylle ja siihen sisko kommentoi, että ne on pelkkiä ryyppyreissuja, ei aikuiset ihmiset sellaista harrasta, miten minä voin hyväksyä mieheltäni sellaista jne.

Aloitin aikuisena uuden harrastuksen ja olin siitä innoissani. Laitoin facebookiin kuvia harrastuksesta ja kommentoin, että oppii sitä vielä vahempanakin uutta. Sisko oli sitten kommentoinut nauruhymiön kera muka hauskasti jotain sen tyylistä, että en osaa asiaa kunnolla ja teen virheitä (niin kuin teenkin, kaikki tekee).

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   22.7.17 13:51:39

mikä pakko niitä lapsia on ollut pykätä niin monta, ettei jaksa?

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.7.17 14:07:22

Oishan tuossa voinu tulla siskoa vastaan ja sanoa, että sovitaan joku toinen kerta, milloin veiskin ne muksut Lintsille ja ottais yökylään. Oishan se varmasti niille lapsillekin kiva kokemus viettää aikaa oman tätinsä kanssa.

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: Himmu 
Päivämäärä:   22.7.17 14:10:10

Viiva miksi systerin olisi pitänyt maksaa liput??? Ja ap ohjaa siskosi puhumaan ahdistuksesta neuvolaan ja pyytämään aoua arkeen. P.s. mitä se mies tekee asioiden eteen?

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: Genuine 
Päivämäärä:   22.7.17 15:31:46

*: "Oishan tuossa voinu tulla siskoa vastaan ja sanoa, että sovitaan joku toinen kerta, milloin veiskin ne muksut Lintsille ja ottais yökylään."

Niin, olisi tietysti voinut, mutten toisaalta tiedä, tarvitseeko erityisesti tulla vastaan ihmistä, joka on syyllistävään sävyyn sysäämässä omia vastuitaan muille. Joskus täytyy vetää selkeät rajat siihen, millaista kohtelua hyväksyy. Sisaren vaatimus ei kuitenkaan ollut missään määrin oikeutettu. Toive tai kohtelias pyyntö olisi voinut olla asia erikseen...

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: xl 
Päivämäärä:   22.7.17 18:09:41

Hyvä kun pidit puolesi!

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.17 18:17:08

Jokainen hoitaa omat kakaransa, hevoset, koirat, kissat ja miehen. Jos joku hyvää hyvyyttään auttaa niin hyvä.

  Re: Siskon ärsyttävä tapa määräillä ja katkeruus

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   22.7.17 23:52:45

Vaikka mielelläni autan siskojani kaikessa missä voin, niin en missään nimessä ottaisi 5 ja 7 vuotiaita kylään meille, saati lähtisi linnanmäelle sellaisten kanssa. Ennemmin vaikka tiskaan, pyykkään, siivoan ja kokkaan siskon luona sillä aikaa kun sisko käy lastensa kanssa linnanmäellä...

Apua saa ja tarvitessaan tuleekin pyytää, mutta kyllä auttajalle voisi jättää jonkinlaisen vapauden valita millaista apua tarjoaa raskaassa tilanteessa, eikä painostaa aloituksessa kuvatulla tavalla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.