Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: KoKo 
Päivämäärä:   29.5.17 14:07:46

Vuokrahevonen muutti uudelle tallille ja siellä on nyt pari kertaa käynyt niin että muutama tallilainen on tullut katsomaan ratsastustani kentän laidalle. Olen siis yksin mennyt kentällä ja nämä tallilaiset ovat varta vasten kävelleet kentän viereen seuraamaan ratsastustani.

Ei pitäisi tuo häiritä mutta häiritseepä kuitenkin. Edellisillä talleilla sai aina mennä ihan rauhassa eikä kukaan koskaan tullut katsomaan kun kentällä tai maneesissa ratsasti. Outoa kun joku tulee tuollain notkumaan aidalle.

Kuntoni on tällä hetkellä älyttömän huono ja ratsastuksessani on miljoona virhettä. Viime aikoina ei ole ollut mahdollista käydä valmennuksissa ja se näkyy. Haukuttavaa ja arvosteltavaa siis riittää ja sitähän nuo katselijat varmasti tekevät.

Eniten kuitenkin ihmetyttää miksi tulevat katsomaan vieraan ihmisen ratsastusta. Luulisi että olisi muutakin tekemistä.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Duf 
Päivämäärä:   29.5.17 14:09:35

Sinun huono itsetuntosi aiheuttaa sen ongelman. Katsomalla oppii itsekkin. Mistä päättelit, että haukkuvat sinua?

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.5.17 14:10:57

Luulenpa, että ovat enemmän kiinnostuneita hevosesta kuin sinusta. Koko maailma ei pyöri sinun ympärilläsi.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: silmä 
Päivämäärä:   29.5.17 14:11:37

Mä tykkään katsoa kun muut menevät. Siitä voi aina oppia uutta. Ja meidän tallilla ihan yleistä toimintaa. Ei mua kiinnosta, vaikka ratsastajan kunto ois kehno. Mullakin on ihan paska kunto :D

Voithan sä ystävällisesti sanoa tallikavereille, että et pidä, että ratsastustasi katsotaan, vaan se häiritsee sinua. Ei kaikki tahalleen mitenkään tule mulkoilemaan, vaan mulle esim. 25 vuotta sitten ratsastuskoululla oikein opetettiin, että aina kannattaa mennä katsomaan, kun joku ratsastaa, koska siitä voi oppia.

Eri asia, jos kentän laidalla joku pikkutyttölauma kikattelee.

Ja mä usein joudun odottelemaan esim. kyytiä, ja mielummin odottelen katsellen toisten ratsastusta, kuin seisoskellen yksinään tallinpihalla. Ja samoin jos olen tallin teossa edelle aikataulusta, niin usein tulen "notkumaan" aidan viereen, ennen kuin menen jakamaan iltaruokia.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   29.5.17 14:15:34

No luulisi että haluavat nähdä millainen hevonen...

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: silmä 
Päivämäärä:   29.5.17 14:21:46

ja tosiaan tarjoudun usein siivoilemaan kakat kentältä tai nostelemaan esteitä, jos sinne kentänlaidalle eksyn. Ei tartte toisen sitten nousta turhaan hevosen selästä :)

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: KoKo 
Päivämäärä:   29.5.17 14:23:34

Ovat nuo hevosen nähneet jo moneen kertaan kun ei ihan pari päivää sitten tuonne muutettu.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   29.5.17 14:28:54

Monella tallilla törmännyt samaan, nykyisessäkin paikassa saattaa ilta/vkl aikaan ridatessa olla lauma ihmisiä (aikuisia sellaisia) katsomassa ridausta ja juttelemassa keskenään. Omalla kohdallani varmasti siksi että heppa on hankalammasta päästä ja haluavat nähdä mikä auttaa ongelmatilanteissa. Ja onhan se kai sitten kiva seurata toisten ratsastusta, itseä ei niin kiinnosta toisten katselu muuta kuin tunnin aikana jolloin voi oppiakin jotain. Minua myös häiritsee kun aina ollaan katsomassa ja kommentoimassa keskenään, etenkin jos ei kuule mitä puhutaan.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Aijaa 
Päivämäärä:   29.5.17 14:40:35

Ei ole tullut mieleen että se häiritsisi. Minä aina katselen kun muut ratsastavat. Esimerkiksi kun hevoseni seisoo kylmäyssuojat jalassa niin mieluummin katselen toisten ratsastusta kuin tallin seiniä. Pidän vähän kummallisena että sitä pidettäisiin häiritsevänä, hevosihmisiä kun yleensä kiinnostaa seurata ratsastusta..

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   29.5.17 14:42:52

Mikä siinä katsomisessa häiritsee? Itse olen ihan paska ratsastaja ja kaupan päälle vielä läski ja huonokuntoinen, mutta ihan sama, jos joku tulee katsomaan, kun ratsastan.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   29.5.17 15:03:20

Ihan normaalia toimintaa, meillä on usein porukkaa kentän laidalla ja juorutaan juu, mutta yleensä kaikesta muusta paitsi niistä ratsastajista. :D

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   29.5.17 15:12:12

Miksi et pysäytä heidän viereen ja kysy ehtiikö joku siinä katsellessaan korjaileen virheitäsi? Kokemattomampikin näkee asioita vaikkei niitä itse pystyisi suorittamaan.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   29.5.17 15:14:31

Hötöläläisiä pahan ilman lintuja katsojat ja täällä sinut ja tunteesi kyseenalaistavat ääliöt. Tsemppiä aloittajalle ja kysäise, että olette muutamia kertoja jo katselleet ratsastustani. Tiedän, ettei se ole aina hyvää ja valmennuksiinkaan en ole päässyt. Onko teillä jotain jota haluaisitte minulle sanoa?

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Jdjdjf 
Päivämäärä:   29.5.17 15:17:18

Ihan normaalia toimintaa meidän tallilla. Kaikki katsoo kaikkia aina. Monasti niitä tosi taitavia (kisaavat Inter tasolla) ja muitakin. Koskaan ei kukaan sano pahaa sanaa kenenkään ratsastuksesta, jos joku päässään miettisikin niin ei sano ääneen. Ja se on sellaista yleistä seurusteluakin, istutaan penkeillä auringossa, juodaan kahvia. Jos jollakin on vaikeuksia niin voi pyytää apua jos katsojista joku taitava, yleensä aina auttavat.
Ratsastusta katsomalla oppii toooosi paljon, se pitäisi olla pakollista ratsastuskouluissa. Hyviä katsomalla oppii miltä hevonen näyttää kun se on rehellisesti pohkeen edessä ja liikkuu oikeinpäin, ja huonompia katsomalla huomaa miten hevonen EI liiku koska ratsastaja kenttää, heiluu, ei ota riittävän usein puolipidätteitä jne.
Mutta aloittaja, sun ongelma ei oo se että katsotaan vaan se että sulla on itsetunto-ongelma. Ja omaan napaan tuijotus ongelma.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Eevis 
Päivämäärä:   29.5.17 15:23:32

Meillä jengi roikkuu aina kentän laidalla. Katsotaan ratsastusta mutta lähinnä seurustellaan ja juoruillaan. Ei kukaan millään pahalla. Aikamoinen herkkis ja nirppanokka pitää olla jos siitä loukkaantuu.
Mä ainakin tykkään että lähistöllä on joku jos ratsastan, erityisesti myöhemmin illalla. Inhoan olla tallilla yksin, jos ratsastaessa sattuu jotain niin kuka soittaa ambulanssin?

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: hhh 
Päivämäärä:   29.5.17 15:34:12

Mitä pahaa on siinä että katsoo? Minä totuin jo lapsena tallilla käydessä siihen että kaikki katsoivat kun joku tekee. Jos joku ratsasti, muut istuivat tai seisoivat katsomassa. Kun joku harjasi tai kengitti hevosta, muut olivat vieressä tai ympärillä katsomassa. Siinä joko keskusteltiin jotain tai sitten oltiin hiljaa, omissa ajatuksissa. Joku siivoaa karsinaa, toinen nojailee karsinan oven reunaan ja katsoo. Ei välttämättä puhuta mitään, tai sitten jutellaan.

Ihan normaalia. Eikä ketään koskaan häirinnyt. Nykyään olen jo yli 30v ja edelleen saatan notkua vieressä jos joku tekee jotain, tai sitten joku notkuu vieressä kun minä teen jotain, eikä ketään haittaa.

Ja niistä kentän reunalla notkujista on hyötyä. Voivat siirrellä esteitä, olla apukäsinä ja ottaa vaikka kuvia tai videota jos heille antaa kameran. Tai sitten vain ovat, mitä haittaa siitä on? Tuskinpa arvostelevat, mutta saattavat ottaa oppia omaan tekemiseensä, tai sitten notkuvat huvikseen. Ei pitäisi haitata ketään.

Vai ovatko ihmiset nykyään niin kammoisia ja ahdistuneita että muiden ihmisten olemassaolo häiritsee noin paljon? Huhhuh...

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.5.17 16:44:52

Ei siitä kannata ahdistua. Ja toki voi pyytää heitä avuksi vinkkaamaan virheitä tai kuvaamaan ja ihan kokemattomiltakin ratsastajilta voi kysyä, että no miltäs näytti.

Ja samalla kun sanoo, että "jos muuten huomaatte jotain mun ratsastuksessa, niin mulle kyllä saa sanoa" niin nostaa pahansuoviltakin juoruilijoilta kynnystä juoruilla. Sillä silloin ilmassa leijuu se, että miksi sä et sano tätä tolle ratsastajalle suoraan?

Mutta itsetuntoa nyt vaan lisää. Sä et oo edes väittänyt että olisit jokin huippu, joten miksi sun pitäisi olla. Kyllä ihmiset saa tehdä virheitä ja harjoitella! Monesti toisten virheet ovat kuitenkin lohduttavia. Musta on ainakin tosi lohduttavaa huomata että minua paremmatkaan eivät ole virheettömiä. Se ei ole vahingoniloa vaan sitä että tulee realistisempi kuva todellisuudesta. Samoin kun on ihanan terapeuttista käydä uimahallissa ja huomata että ihan hyvin itse sujahtaa sinne joukkoon ja että muillakin on arpia ja löysää ja ties mitä.

Sitä huomaa ettei oikeastaan olekaan niin yksin omine virheineen. Suosittelen siis mys aloittajelle toisten ratsastuksen seuraamista.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   29.5.17 17:06:35

En ole koskaan käynyt tallilla, jossa EI notkuttaisi kentän laidalla katselemassa muiden ratsastusta.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   29.5.17 17:08:30

Eikä missään kukaan ole useinkaan mennyt katsomaan erityisesti jonkun tietyn henkilön tai hevosen ratsastusta vaan ratsastusta. Toki Beyermeyerin tms. ratsastaessa mennään katsomaan sitä henkilöä.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.17 17:11:32

Itse olen puskaratsastaja ja omaksi iloksi menen. Olisi kiva jos saisi rauhassa mennä eikä jengi notkuisi katselemassa. Yhdessä vaiheessa kuuli selkeästi miten isoon ääneen arvostelivat menoani. Tosi kiva.

Onneksi käyn nykyään tallilla jossa tämmöstä ei harrasteta.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Nainen 
Päivämäärä:   29.5.17 17:16:24

Minä sanoisin, että kasvata itsetuntoa.
Anna katsoa jos heistä siltä tuntuu, ja keskity omaan suoritukseen. :)

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 19:22:38

Meidän tallilla varmaan väki luulee että minä vain kävelen hevosellani, iskee ramppukuume jos joku tulee katselemaan ja heti otan käyntiä ja pitkät ohjat :D Vuosikaudet yksin ratsastaminen on tehnyt tehtävänsä, onneksi ei usein tule katsojia.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: *_* 
Päivämäärä:   29.5.17 19:28:27

Mulla kerran tuli yksi ihminen katsomaan ihan tarkoituksella. Oli jo oman ratsastuksensa aikana katsonut mun ratsastusta, mutta ei toki siinä pystynyt kunnolla keskittymään, kun oli omakin hevonen ratsastettavana. Lopetellessani ratsastusta kysyikin sitten haluanko liikuttaa myös hänen hevostaan, koska ratsastan niin nätisti ja pehmeästi. Taatusti oli munkin ratsastuksessa vikoja, koska tunneille palaamisen jälkeen tyylini on muuttunut melko radikaalistikin.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: KoKo 
Päivämäärä:   29.5.17 19:38:38

On itsetunnossa ratsastuksen osalta parannettavaa. Vähän aikaa sitten teimme vuokriksen kanssa ihan huippusuorituksia ja nyt taso on helppoÖ:täkin alhaisempi. Hiukka harmittaa ja koko touhun lopettaminenkin on ollut mielessä.

Käväisin tänään tallilla ja kuulin kun pari kentän laidalla notkunutta puhui vuokrahevosestani ja sen ratsastajasta joillekin muille. Sävy ei todellakaan ollut mairitteleva vaikka en kuullut kuin pätkän. En tiedä puhuivatko minusta vai hevosen omistajasta kun kuulin vain hevosen nimen. Eivät vissiin huomanneet minua.

Hienoa jos muualla ei muita haukuta mutta tuolla meno on näköjään erilaista, mitä olin epäillytkin. Hevosen omistaja tuolla viihtyy kun hänellä on kavereita siellä mutta siellä on ihmeellisiä kuppikuntia jotka eivät taida tulla toimeen keskenään tai eivät ainakaan vietä aikaa keskenään.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   29.5.17 19:54:44

Ammattilaisen ja harrastajan ero on se että ammattilainen keskittyy vain omaan tekemiseensä ja hevoseensa jolloin se oma hevonen on koko ajan täysin hallinnassa vaikka samalla 20m x 40m kentällä olisi 20 muutakin ratsukkoa ja joku menisi vähän väliä kylkeä hipoen ohi. Hevoset eivät lähde käsistä ja potki toisiaan.

Harrastaja keskittyy koko ajan kaikkeen muuhun kuin omaan tekemiseensä ja hevoseensa, hevonen ei ole hallinnassa ollenkaan ja muihin täytyy pitää koko ajan vähintään 20 metrin rako. Siksi 20m x 40m kentälle ei mahdu harrastelijoita kuin maksimissaan muutama kerrallaan.

Ammattilainen ei mieti että mitä joku muu ajattelee tai katsooko mua nyt joku, vaan tekee työnsä ja ratsastaa hevosensa.

Harrastelija miettii vain että mitä nuo samalla pihalla olevat ihmiset supisevat, katsovatko he tänne päin ja taatusti puhuvat vain paskaa minusta kun ovat tuossa lähellä.

Menkää ahdistuneet ihmiset hoitoon...

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Tuomari 
Päivämäärä:   29.5.17 20:01:24

Enemmän kai sitä hevosta katsovat. Et miten se menee jne,,,

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   29.5.17 20:34:31

Aloittaja, hanki itsetunto - tai lopeta ratsastus.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Kettu 
Päivämäärä:   29.5.17 20:40:23

Meillä ei yleensä kukaan tule kattomaan mun ratsastusta, yksi pienempi tyttö on joskus kysynyt luvan ja tullut. Yleensä menen silloin toiseen päätyyn ettei tarvi vastailla kysymyksiin samalla. Mä en mene ikinä kattomaan muitten ratsastusta, se on tylsää, mä haluan kotiin ja ton porukan itsenäisestä ratsastuksesta en opi mitään. Valmennusta voisin mennä kattomaan.

Muitten ratsastuksen aikana kentän laidalla voi olla yleisöä. Oon päätelly, et mun ratsastus on tylsää: ei kauhisteltavaa, ei opittavaa, hevonen ei hillu eikä esteitä tarvi nostaa kun en hyppää, enkä myöskään ole sosiaalinen että kukaan haluaisi kaveerata. En tykkää jos mun itsenäistä ratsastusta katotaan (valmennuksissa ihan ok), mut en anna sen häiritäkään.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Ååå 
Päivämäärä:   29.5.17 20:50:01

Meillä kaupinkitallilla on paitsi omat tallilaiset, myös ohikulkevat lenkkeilijät, lastenvaunuperheet, fillaristit, urheilujoukkueet jne jne yleisönä. Koko ajan joku roikkuu aidalla, välillä on 10-15 henkeä.
Hevoset on tottuneet hälinään ja ympärillä tapahtuvaan liikkeeseen ja ikinä ketään ei haittaa katsojat. kerran mun heppa vähän lähti kun kolme tsadoreihin pukeutunutta somalinaista ison lapsilauman kanssa tuli kentän laidalle. Ei muuten, mutta kun niiden kaavut liehuu ja lepatti tuulessa isosti.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Sorimut 
Päivämäärä:   29.5.17 21:50:30

Ainahan ratsastusta on katseltu, mitä ihmetystä siinä on. Enemmän ihmetystä herättäisi ellei kukaan katselisi eikä ketään kiinnostaisi.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Ritu 
Päivämäärä:   29.5.17 21:54:19

Tietenkin ratsastusta katsotaan, sehän on täysin normaalia. Ihmisen täytyy olla todella outo jos ei sitä kestä.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   29.5.17 21:58:48

Mä kärsin sosiaalistentilanteiden pelosta, siis ihan diaknosoitu. Ratsastustunnillakin käet tärisee kun pelkään mokaamista muitten edessä.

Yleensä vuokraan viikonloppusin yhtä ponia tuttujen ratsastuskoululta ja menen sillä aina aamulla ennen tunteja. Sillon on rauhallista ja tallilla ei yleensä ketään.
Kuitenkin jos sinne 2 tyttöä ilmestyy laidalle norkoilemaan niin alan pelätä mokaamista hirveesti. En uskalla enää laukata, hyvä jos ravata. Pelkään et näytän tyhmältä, läskiltä tai et ne kuiskuttelee musta jotain siellä. Vaikkei pitäs kiinnostaa. Meen lähes aina ilman satulaa ja monesti vaan riimu päässä, en hyppää tai harjottele mitään koulujuttuja. Sitten jos tallilla on purukkaa niin pakoon maastoon :D

Ihan kauheeta olla näin tyhmä kun pelkää ihmisiä, mutta en vaan haluais tartuttaa turhaa pelkoa hevoseen. Eihän se hevonenkaan enää kuuntele jos vaan vapisen siellä selässä.
En onneksi ole yhtä hullu kun tää voi antaa kuvan. Juttelen kyllä tallilaisille mutta mulla on kauhee esiintymis pelko joka varmaan herää siinä tilanteessa kun muut katsoo mun ratsastusta. Varsinkin kun tiedän kuin arvostelevia hevosihmiset voi olla.

Aina löytyy jotain arvosteltavaa vaikka tällä ponilla tullut jo ratsastettua yli 10v niin en muka osaa vieläkään varustaa sitä joittenkin mielestä ym. Tai tullaan neuvomaan turhan aikasin. Esim kun yleensä kiristän satulavyön vasta kentällä niin kun oon taluttamassa ponia kentälle niin joku tulee riuhtasemaan ponin kädestä ja sepittää et ei oo tarpeeksi kiree ja ite alkaa kiristään. Muutenkin tuntuu et vahdataan jatkuvasti et mistä vois huomauttaa.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: nickitön 
Päivämäärä:   29.5.17 22:01:08

Miten niin joku ei opi toisen itsenäisestä ratsastuksesta? O.O Tuota en ymmärrä?
Itse seuraan todella paljon kokoajan miten joku istuu, miten hevonen liikkuu ja mitä ratsastaja tekee ja miten hevonen siihen reagoi. Tutkin pohkeiden ja käsien käyttöä ja asentoa, seuraan tuntumaa, hevosen jalkojen liikettä, selänkäyttöä jne jne.

En siis arvostele ratsastajaa, vaan seuraan miten hevonen käyttäytyy ja mitä aja tekee ja miten se muuttaa hevosen kulkemista ja pohdin mielessäni auttoiko se, vai kenties oliko huono valinta. Seuraamisesta myös oppii, mitä asioita en itse tee ja mitkä on hyviä kikkoja. Seuraan myös millaisia harjoituksia muut tekee ja jos ne on hyviä, teen niitä itsekin. Eli haen myös inspiraatiota niihin ainaisiin liiankin tuttuihin harjoituksiin.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 22:40:38

Kyllä minä ainakin haluan harrastaa rauhassa, enkä kaipaa arvostelijoita kentän laidalle. Ihmiset on kyllä tosi ajattelemattomia. Eri asia jos on lupa kysytty ja saatu.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Aijaa 
Päivämäärä:   29.5.17 22:45:10

minä ainakin haluan harrastaa rauhassa, enkä kaipaa arvostelijoita kentän laidalle. Ihmiset on kyllä tosi ajattelemattomia. Eri asia jos on lupa kysytty ja saatu.
-
Oikeasti meinaat että jokainen siellä arvostelee? Huh huh :D
Eiköhän 95% ajattele jotain ihan muuta kuin etsi virheitä ilkeään sävyyn.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 23:38:13

Ihan sama mitä ajattelevat, mutta minua ei tulla töllöttämään kun omalla hevosellani harrastan.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.5.17 23:51:53

Sairasta porukkaa täällä. Sehän on just hyvä, jos kentän laidalla on aina muita auttamassa jos tulee ongelmia. Vain suomalainen voi ahdistua moisesta.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 23:56:14

^puhu vaan omasta puolestasi ja sairauksistasi. Jokaisella on oikeus harrastaa rauhassa, eikä ole missään nimessä pakko järjestää näin huvitusta / opetustilanteita muille. Se joka haluaa, voi tietenkin näin tehdä.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Aijaa 
Päivämäärä:   30.5.17 00:08:46

Provoiletko vai oletko ihan tosissasi? :D
Voi apua. Kai jaat kaikille kentän ohi kävelevillekkin ihmisille siteet silmille, ettei kukaan vain nää kun ratsastat?

Uskomatonta :D

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.17 00:36:50

No höpö höpö taas, järki päähän kuitenkin. Ihmiset saa ohi kävellä kuule ihan rauhassa :D ja kiva vaihtaa muutama sanakin, jos haluavat hevosta tulla katsomaan. Ihan hassua miten toisen harrastus omalla hevosella pitäisi olla joku kaikille yhteinen avoin tilaisuus. Turha yhtään urputtaa siellä, sinä saat toki tehdä niin kuin haluat ja niin saan minäkin!

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   30.5.17 12:00:51

kun joka kerran pyydät pitämään tuntia/jäät kyselemään neuvoja siihen tähän ja tuohon, niin kyllä kaikkoavat...

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Hhh 
Päivämäärä:   30.5.17 12:19:58

No hevosmaailmassa on näitä mt häiriöisiä joiden ratsastusta esim ei saisi katsoa. Jätetään ne rauhaan, niillä on muutenkin niin vaikea elämä. Normaalia ihmistä ei häiritse tippaakaan vaikka koko kylä istuisi katsomassa omaa ratsastusta.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Nipiti 
Päivämäärä:   30.5.17 12:52:17

Minä ainakin opin uusia asioita samanlailla kentän reunalta seuraamalla kuin hevosen selästä. Lisäksi se on mielenkiintoista seurata eri tyylejä ja sitä miten esim. ongelmatilanteissa kukin käyttäytyy.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: Siluetti 
Päivämäärä:   30.5.17 12:56:03

Kyllä toisten ratsastusta ja varsinkin valmennuksia seuraamalla oppii paljon, vähemmänkin kokeneelta ratsastajalta. Tarpeeksi kun katselee, silmä kehittyy huomaamaan miten eri tyyppiset hevoset vastaavat tai jättävät vastaamatta eri apuun ja usein siinä oivaltaa myös sen, mitä sen kuskin olisi pitänyt selästä käsin tehdä. Tarpeeksi kun katsoo ja ratsastaa, oppii myös hyödyntämään katsomaansa ja jonain päivänä se toisen "epäonnistuminen" voi auttaa omalla kohdalla yli ongelmasta.

Ei tarvitse mennä kauas rajojemme ulkopuolelle kun kaikki ammattilaiset voivat keskenään toistensa ratsastusta kommentoida ja korjata "ihan sulassa sovussa" mutta Suomessa edes keskustelu kentän laidalla siitä, että mitä tilanteessa olisi voinut tehdä tai jättää tekemättä koetaan loukkaavaksi.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   30.5.17 13:05:47

"minua ei tulla töllöttämään kun omalla hevosellani harrastan."

Ei tietenkään tulla, kunhan muistat lukita oman maneesisi ovet, etkä ratsasta tallin kentällä, johon näkee yleiseltä tieltä.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: joskus 
Päivämäärä:   30.5.17 14:30:48

Joskus seuraan ratsastuksenopettajan kanssa kauempaa. Jos on jotain silmiinpistävää, opettaja "selostaa" mulle sitä miksi homma ei toimi, tai vastaavasti jos toimii niin miksi. Jonkun mielestähän tämä on arvostelua ja kyttäämistä, mutta ope on aina ollut vain asiallisen analyyttinen. Toisia katsomalla oppii paljon ja ammatikseen tehneillä/tekevillä on jo sisäänkasvanut ominaisuus katsella hevosia ja ihmisiä ympärillään.

Tätä vain sitä omaa tekemistään tuijottavat " huolehdin vain omista asioistani" eivät näe kuin negatiivisesti ja se on heille itselleenkin tukkona oppimiseen.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: tsirp 
Päivämäärä:   30.5.17 14:47:42

On ihan ok katsoa oppimismielessä, tietenkin. Minulla on vaan myös ollut vaikeuksia keskittyä, jos tuntuu että katsotaan joukolla. Tämä on toisaalta ollut opettavaista. Tosin vaivasta en ihan täysin ole vielä päässyt.
Eli siinä itsetunnossa olisi vieläkin kehitettävää. Joo, on ratsastusmaailmassa myös mielenterveyshäiriöisiä. Ei tarvitse jättää rauhaan, vaan suhtautua aivan normaalisti. Ehkäpä tätä "potilasta" ei sitten myöskään niin vaivaa :)

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: kkk 
Päivämäärä:   30.5.17 14:57:15

Talleilla usein on ainaki yksi tai kaksi tyyppiä, joilla ei ole muuta tekemistä kuin kuluttaa aikaa seurustelemalla muitten kanssa tai katselemalla muitten ratsastusta. Ei ole ketään kotona odottamassa tai sitten haluaa venyttää sitä tallilla saatua omaa aikaa. Eivät varmaan tule ajatelleeksi, että joku kiusaantuu heidän tuppautumisestaan. Jonkun mielestä taas voi olla mukavaakin saada seuraa.

Minustakin on välillä mukavaa saada seuraa tallilla ja vaikka kentän laidallekin. Joskus taas on kiire, väsymys tai muuten huono päivä eikä yhtään jaksaisi seurustella. Silloin toivon aina, ettei meidän tallin "seurustelija" satu paikalle yhtäaikaa. Ja jos sattuu, niin koitan pikaisesti vain laittaa hevosen valmiiksi, lähden maastoon ja jätän kaikki ei-välttämättömät puuhat toiselle päivälle.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.17 15:01:37

Hhh ja mies voisivat tarkistaa lääkityksensä. Miksi pitää vetää ihan överiksi? Jokainen voi aina kuitenkin olla kohtelias ja kysyä onko ok tulla katsomaan. Kaikki ei tykkää ja se vaan pitää hyväksyä. Mulla onneksi on oma kenttä ja omilla mailla, niin ei tämmöistä ongelmaa olekaan :)

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: liima 
Päivämäärä:   30.5.17 15:05:12

Mulla on tosi hyviä kokemuksia muista tallilaisista. Olen tosi huono ratsastaja tallilla jossa lähes kaikki muut ovat huipputaitavia. Vaikka käyn joka viikko valkussa, niin usein joku kentän laidalla seisovista tai omaa hevostaan ratsastavista kysyy "haluutko apua?", jos taas kerran mä olen vaikeuksissa mun hevosen kanssa. Usein ongelma selviää, kun taitava antaa vain muutaman ohjeen. Ja usein ulkopuolinen näkee helposti syyn miksi hevonen ei toimi jossain tilanteessa. "Istut lytyssä vasemmalle ja vasen pohje on paljon korkeammalla kuin oikea, siksi sullka vaikeaa nostaa vasenta laukkaa." tms tms.
Olen äärettömän kiitollinen kaikille jotka viitsii neuvoa, sanoa ja ottaa kantaa. Joku saattaa jälkikäteenkin sanoa "sulla oli ongelmia, mutta johtuu varmaan paljon ton kiimasta, älä välitä"
Saa katsoa ja saa neuvoa. Itsekin katson mielelläni ja yritän oppia varsinkin niiltä supertaitavilta. Meillä kyllä aina kentän laidalla tai maneesissa katsojia, ja se on ok kaikille. Toki iso talli ja tosi paljon hevosia, en tiedä milloin aamuneljältä pitäis ratsastaa jos ihan ylhäisessä yksinäisyydessä haluis ratsastaa.
Ainakin meillä kaikki on kivoja ja auttavaisia, johtuneeko siitä että tallilla on paljon ammattilaisia ja korkealla kisaavia, kaikilla on itsetunto kunnossa eikä tarvis kyykyttää tai juoruilla enää kenestäkään.

  Re: Ihmetyttää miksi tulevat katsomaan ratsastustani

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.5.17 16:25:50

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 29.5.17 22:40:38

Kyllä minä ainakin haluan harrastaa rauhassa, enkä kaipaa arvostelijoita kentän laidalle. Ihmiset on kyllä tosi ajattelemattomia. Eri asia jos on lupa kysytty ja saatu."

Aika itsekästä ajattelua mun mielestä! Meillä ei kukaan voi varata kenttää itselleen kokonaan, koska tallissa on ne 13 muutakin hevosta, jotka pitää liikuttaa ja ihan hyvin kentällä voi olla muitakin ratsastajia. Ja kuka tahansa saa tulla kentän laidalle katsomaan, eikä kukaan voi häätää katsojaa pois, koska eihän se kentän laidalla oleva eroa ratsastajasta, koska ihan hyvin se toinen ratsastaja voi sua seurata ja arvostella. Jos ei kestä että muut katsoo, niin sitten on tultava aamu 6 aikaan ratsastamaan tai mentävä maastoon.

Mun mielestä yleisellä paikalla se pitää vaan hyväksyä, että katsojia voi olla, eikä siihen mitään lupaa tarvitse kysyä. Eri asia, jos ratsastaa omassa pihassaan. Meilläkin menee 2 tietä kentän laitojen vierestä, joten eipä se ratsastaja voi ketään häätää yleiseltä tieltä pois.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.