Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  gynepelkoisia?

Lähettäjä: arkajalka 
Päivämäärä:   19.5.17 16:12:04

täällä yksi, onko kohtalotovereita?

Olen niin monta kertaa jo varannut ja perunut ja säätänyt pelkoni takia, että kunnalliseen neuvolaan en enää kehtaa mennä. Mutta pillerireseptin takia on jonnekin mentävä... varasin äsken ajan yksityiselle gynelle ja meinaa jo oksennus tulla. Ahdistaa.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: jgf 
Päivämäärä:   19.5.17 16:13:42

Uskallatko harrastaa seksiä?
Jos uakallat, miksi et uskalla mennä lääkäriin?

Onko pillereiden hankkimisen syynä akne tai helvetilliset menkat, vai ihan vain ehkäisytarkoituksessa ne haluat?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ´kjkdjd 
Päivämäärä:   19.5.17 16:29:32

Mitähä kamalaa siinä on? Kaikki kamala katoaa ku ekan kerran uskaltaa.

Paits jos tulee TOSI väkivaltainen gyne vastaan :/

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.5.17 16:30:46

Se on jännä miten uskalletaan olla jatkuvasti lettu levällään miesten edessä, mutta lääkäriin on niin vaikea mennä. Ikään kuin se teidän värkkiänne arvostelis. Lääkärit tekee vain työtään...myös silloin, kun tsekkaavat alapäässä kaiken olevan kunnossa.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: Il 
Päivämäärä:   19.5.17 16:33:36

Kolme pistettä, miksi ajattelet, että aloittaja on "jatkuvasti lettu levällään"? Onko tää joku sun fantasia vai?

Mun on tosi vaikea mennä gynelle, enkä seksiäkään ole harrastanut kuin pitemmän tuttavavuuden perusteella.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.17 16:37:29

Raiskauksen jälkeen on aika vaikeaa mennä gynelle. Siinä jalat telineissä ja välineet sisässä tulee sellainen järkyttävä tunne, ettet enää itse määrää mitä tapahtuu etkä pois pääse. En ole käynyt moneen vuoteen, ei vain ole pystynyt.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: arkajalka 
Päivämäärä:   19.5.17 16:38:54

Siis mitä typeryksiä täällä on? Tulipa hyvä mieli noista.

Il, kiitos asiallisesta viestistä. <3

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: arkajalka 
Päivämäärä:   19.5.17 16:46:37

jgf: ensimmäinen gynekokemus oli kivulias, nöyryyttävä ja ahdistava. Helvetilliset menkat ja ehkäisytarkoitus on syy pillereiden syöntiin.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   19.5.17 16:49:43

Neitsyt ja gynellä sekä papakokeessa pitää käydä tasaisin väliajoin. Todella runsaat ja kivuliaat menkat, joihin syön e-pillereitä.

"Pelkään" gyneä, kun en tiedä, missä kohtaa keskustelua saa luontevasti ilmoitettua, että yhdyntöjä ei ole ollut. Ja sitten se kipu, kun yritetään löytää sopivan pientä instrumenttia, jolla pääsee paikkoja tutkimaan.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.17 17:29:51

Jos on neitsyt, papakokeessa ei tarvitse käydä. Vasta sitten kun aloittaa yhdynnät.

Itse en käy koska kärsin vaginismista. Pelko ja krampit estää tutkimisen.nukutuksessa on kerran tutkittu.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.17 18:57:00

Itse olen neitsyt myös ja papassa käynyt. Siinä alun jutteluissa vain sanoin, että en ole ennen papassa ollut, ei siinä seksihistoriaa sitten sen kummemmin läpikäyty.

Miksi oletetaan, että neitsyt on automaattisesti "tiukka" ja joutuu käyttää vain pienintä instrumenttia?
Vaikka neitsyt olenkin niin kyllä itsekseen on tullut leikittyä jos jonkinmoisten lelujen kanssa ;)

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.17 19:05:43

Mene vaan rohkeasti ja kannattaa tosiaan mennä yksityiselle ja sanoa että pelottaa, niin vältyt liukuhihnamaiselta käsittelyltä. Minuakin jännitti ekalla kerralla paljon, mutta se olikin ihan miellyttävää esim. hammaslääkärissä käyntiin verrattuna ja tarkastus papoineen ei kestänyt kymmentä minuuttia pidempään.
Vinkkinä, että mielestäni tulee vähän turvallisempi ja vähemmän alaston olo jos pukeutuu pidempään paitaan tai hameeseen. Tee ajan jälkeen jotain kivaa, käy vaikka shoppaamassa tai osta jotain herkkua palkinnoksi.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   19.5.17 19:07:34

Olen varmaan outo, koska mun mielestä nuo käynnit ovat jopa ihan mukavia... :D

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.17 19:12:56

Minäkin välttelin 10v gyneä vaan sitten oli pakko mennä kun tulin raskaaksi :) yksityisellä kävin, netissä varasin ajan ja naaman perusteella valitsin gynen. Ja oikein valitsin, oli erittäin mukava nainen ja tosi varovasti tutki! Vasta kävin sitten perus lääkärillä tutkittavana ja oli kovakourainen :/

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.17 19:22:49

Mä olen ollut gynellä useammin lettu levällään kuin miesten edessä :D

Onhan se vähän epämiellyttävää, mutta naureskelen mielessäni, koska se gyne joutuu päivästä toiseen tuijottelemaan, haistelemaan, härkkimään ihmisten värkkejä :D

Eikä gynetutkimukset kauaa kestä, joten kyllä sen pakollisen pahan kestää!

Mun mielestä se ei ole yhtään sen pahempi kuin hammaslääkäri. Nekin joutuvat haistelemaan, tuijottelemaan, härkkimään ihmisten suita. ''Melkeinpä'' sama ammatti mutta eri aukko ihmisessä :D

t. 23 v likka :) Kyllä sen uskaltaa ja kestää, suurin osa naisista varmasti ovat noloissaan siellä, ja siitä asiasta voi aina sanoa lääkärille! Että nyt minua nolottaa, pelottaa ja hävettää. Joten hän osaa ottaa sinun olotilat huomioon!

Ja sitten ihan missä kohtaa vaan voi sanoa että on neitsyt! Ihan sama missä kohtaa töksäyttää :) Ei tarvitse pelätä!
Voit vaikka tutkimuksen ajan ajatella, että olet jossain kivassa paikassa, joten tutkimus sujuukin nopeammin :)

Hän on lääkäri ja on nähnyt aivan kaikkea varsinkin värkkejä, joten ei sitä omaa alapäätään tarvitse hävetä eikä nolostua, koska se on sille lääkärille normaalia.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.17 19:30:59

Piste

mä olen kerran käynyt yksityisellä ja muut ihan yleislääkärillä. Kukaan ei ole kovakouraisesti tutkinut.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.5.17 19:31:34

Yksityinen on hyvä ja melko varma valinta aina. Ne tekevät pelkästään sitä ja ovat kohdanneet jos jonkinlaisia potilaita. Ja sano rohkeasti vaan ennen tutkimusta, että sinulla on huonoja kokemuksia niin tietävät ottaa sen huomioon ja ovat vielä varovaisempia.

Itselle sai kunnallinen lääkäri pahan kammon aikaan, kävin hänellä jopa pari kertaa (pillerit akneen, joka vuosi käytävä ja kunnan ainoa lekuri äitiysneuvolassa) ennen kuin tuli stoppi enkä pystynyt enää mennä. Viimeisellä kerralla oli pakko pyytää lopettamaan, en pystynyt olla enää siinä kun kipu oli niin järkyttävä.

Ennen ja jälkeen tuon lääkärin ei ole ollut huonoja kokemuksia. Etenkin kun olen tuon jälkeen ollut ja kertonut, että on tosi huonoja kokemuksia niin ovat olleet extravarovaisia ja toimenpiteet on nopeasti ja kivuttomasti ohi. Nytkin olin yksityisellä juuri ja eipä sattunut yhtään.

Ja ei en ole neitsyt enkä teini, ikää kohta 30v. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tuo mun alakerta kestäis mitenkään liian kovakouraista käsittelyä.

Eli tsemppiä aloittajalle, rohkeasti vaan lääkäriin ja muista mainita huonoista kokemuksista! Ei tarvitse mitään esitelmää pitää, sanot vaan, että jos voisi olla varovainen kun on vähän huonoja kokemuksia. Siitä on kyllä ainakin mun lääkärit tajunneet :)

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.17 19:39:25

Meillä on lääkäreitä jotka ovat sekä kunnalla että yksityisenä, eli mikäs ero näissä nyt sitten todellisuudessa on jos ei saa etukäteen kuulla naisten kokemuksia kyseisen lääkärin gyn. tutkimuksista..
Oman kokemukseni mukaan helläkätisimpiä ovat olleet miehet. Yksi kovakourainen on ollut (sama kahdesti), ja tämä oli vanha ja elämäänsä kyllästynyt naislääkäri. Nuoret/nuorehkot naiset ovat myös tehneet homman hyvin.

Ennen tutkimusta (myös jo aikaa varatessa) mainitse että jännität, ja on huonoja kokemuksia.

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 19.5.17 19:12:56

Minäkin välttelin 10v gyneä vaan sitten oli pakko mennä kun tulin raskaaksi :) yksityisellä kävin, netissä varasin ajan ja naaman perusteella valitsin gynen. Ja oikein valitsin, oli erittäin mukava nainen ja tosi varovasti tutki! Vasta kävin sitten perus lääkärillä tutkittavana ja oli kovakourainen :/"

Saanko kysyä, miksi piti käydä gynellä? Minä kun en päässyt koko raskauden aikana gynelle (tai ylipäätään lääkärin ronkittavaksi), ja sisätutkimustakaan ei tehty missään vaiheessa kun synnytystapa-arviotakaan ei tarvinnut tehdä.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: Dee 
Päivämäärä:   19.5.17 19:51:25

Täällä myös yksi, jo 32 v. enkä ole koskaan käynyt... Kerran on tullut kutsu (oisko silloin kun täytti 30?) jolloin ajattelin että "no niin nyt on pakko mennä", mutta en vain sitten pystynyt varaamaan aikaa, pelottaa ja jännittää NIIN paljon. En tykkää hammaslääkäristäkään, mutta vielä enemmän pelottaa gynelle meno. Ei se mahdollinen kipu pelota, en ole kamalan kipuherkkä, mutta muuten tuntuu että se hävettäisi niin järkyttävän paljon, vaikka joo joo se lääkäri on nähnyt satoja ja varmaan tuhansia naisten alapäitä, mutta silti... :/ Nyt oon tosin alkanut miettiä, kun yhdynnät on tulleet mukaan kuvioihin reilu vuosi sitten, että voisi olla aika siellä käydä, kun hieman rennommin pystyn jo alasti olemiseen suhtautumaan juuri seksin aloittamisen myötä. Mutta "kivaa" kuulla että kohtalotovereita löytyy sitten kuitenkin...

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.5.17 19:54:50

Joo meilläkin on kunnalla ollut sellainen nuori nainen, joka on välillä esim. keskussairaalan synnytysosastolla, oli oikein hyvä ja asiallinen. Ja ei tokikaan kaikki kunnalliset muutenkaan huonoja ole, eiköhän nuo horror-lääkärit ole poikkeuksia. Minun painajainen oli juurikin tuollainen viivan kuvailema tympeä, vanhempi naislääkäri.

Ja paras on ollut nyt viimeksi yksityisellä vanhempi mieslääkäri, pelotti/jännitti prkleesti mennä mieslääkärille kun en ole ennemmin ollut kuin naisgyneillä, mutta oli niin asiallinen ja helläkätinen että taisi saada minusta uuden asiakkaan vaikka maksaaki enemmän.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.5.17 19:57:11

Ja siis ei sillä, että miesgyne maksaisi enemmän vaan yksityinen ylipäätään :D Kunnallinen kun ei maksa mitään, siksi sillä kovakouraisellakin yritin sinnikkäästi käydä

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.17 19:58:03

Minäkin tykkään enemmän mieslääkäreistä!

Ai että minua nolotti ja hävetti kun kuulin että se onkin mieslääkäri jolle olen värkkiäni menossa näyttämään! Mutta helpotus oli suuri kun se oli tehty! Hän oli oikein asiallinen ja ihana lääkäri!

Menen miehille mieluummin kuin naisille :)

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: :/ 
Päivämäärä:   19.5.17 19:59:59

Käy yksityisellä, soita ajanvaraukseen ja kerro olevasi gynekammoinen. Kyllä sinulle löytyy helläkätinen lekuri.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: olio 
Päivämäärä:   19.5.17 20:08:10

Kyllä muakin gynelle meno inhottaa. Työtään lääkäri tietysti tekee ja on nähnyt monia paikkoja ennen mua, mutta silti. Onneksi itelle osui naislääkäri. Oli tosi ymmärtäväinen ja rauhoittava kun sanoin että en ole ennen ollut kyseisessä tutkimuksessa ja pelottaa.
Olisin aivan paniikissa jos olisi mies. Enkä ole neitsyt.

Hävettää vaan olla ketarat levällään.

Tästäpä tuli mieleen juttu miehestä joka meni eturauhastutkimukseen ja lääkäri oli mies. Totesi tutkittavalle että on ihan normaalia että tutkimuksen yhteydessä tulee erektio. Tutkittava sanoi että ei mulla ole erektiota. ' Mutta minullapa on ' vastasi lääkäri.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.17 20:09:49

- siis kun olin tehnyt raskaustestin niin varasin sitten gynelle ensin ajan. Mulla tuli kauheet kivutkin n. viikko testin jälkeen niin siellä katottiin ettei oo kohdunulkoinen ym. Esikoinen tulossa.
Juuri oli lääkärintarkastus, jossa tutki ja otti myös papan, koska sitä ei ole ennen multa otettu.
Milloin oot ollu raskaana ja miksi ei oo tutkittu? Kyllähän se kuuluu nuihin neuvolajuttuihin. Tai eihän siellä pakko oo käydä....

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.5.17 20:10:02

Itse kävin vain silloin kun hain pillerit ekan kerran (22-vuotiaana), sen jälkeen olen saanut reseptit ilman gynekäyntejä, hoitajan tapaamisella. Onnistuisiko tämä? Papassa olen käynyt yhden kerran 25-vuotiaana. En myöskään voi sietää mitään lääkäreitä tai toimenpiteitä, eikä se järkeilemällä muuksi muutu. Olen kuitenkin pystynyt synnyttämään, tosin sekin meni ilman kivunlievityksiä, koska en tosiaan voi sietää mitään toimenpiteitä. Että ymmärrän hyvin ahdistuksen. Toivon itse löytäväni jonkun hyvän luottolääkärin, jolla uskaltaisi alkaa käymään, tällä suunnitelmalla jatkossa, katsoo miten käy. Olen nyt 30 eli tänä vuonna olisi taas papa-seula ja sinne olen vakaasti päättänyt mennä.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.5.17 20:23:22

"Milloin oot ollu raskaana ja miksi ei oo tutkittu? Kyllähän se kuuluu nuihin neuvolajuttuihin. Tai eihän siellä pakko oo käydä...."

Viime syksynä sain lapsen, eli viime vuoden puolella kaikki neuvolakäynnit ja tutkimukset, kaiken otin vastaan. Ensimmäisellä käynnillä lääkäri sanoi että sisätutkimusta ei tehdä jos ei ole vuotoa (eikä ollut). Papanäytettä ei suositella otettavan raskauden aikana, joten se otettiin vasta jälkitarkastuksessa. Synnytystapatutkimusta ei tosiaan tehty koska synnytystavaksi jouduttiin päättämään sektio jo raskauden puolivälissä.

Mitä tutkimuksia sitä sitten olisi "kuulunut" tehdä?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: wanha sennu 
Päivämäärä:   19.5.17 21:02:55

miesgynekologit ovat naisia helläkätisempiä, koska he ovat harjoitelleet muuallakin kuin tutkimusolosuhteissa..

kuulostaa ehkä törkeältä, mutta tämän naisten keskuudessa kulkevan viisauden oma äitini minulle aikoinaan opetti kun nuorena naisena olin gynekologille menossa.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.17 22:18:42

- Aijaa. No sekin varmaan vaihtelee paikkakunnittain miten toimivat neuvolassa,ainakin kun lukee keskusteluita niin tuntuu olevan eroja. Esim. jotku sanoo ettei sitä papakoetta suositella raskauden aikana, mutta tuo lääkäri vakuutti ettei oo mitään haittaa siitä. Ja tuo lääkärin tarkastus kuului siihen laajaan terveystarkastukseen, jossa se sitten tunnusteli ja katto sinne sisuksiin :D ja oon käsittäny niin,että jos nuita ei käy niin ei saa esim. Äitiysavustusta. Eli tuosta saa todistuksen, jolla voi hakea sitä kelalta..
Saako kysyä miten jo puolivälissä selvisi,että sektio?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: sennuheppa 
Päivämäärä:   20.5.17 04:02:13

Mua pelottaa gynekäynti, koska pelkään että löytyykin jokin tauti.. Vaikka minulla onkin vain yksi kumppani, mutta taudin löytyminenhän joissain tilanteissa tarkoittaisi että ukko on käynyt vieraissa.
Muutenkin mua nolottaa nuo oman alapään jutut, joskus jopa oman miehen kanssa sekstailut hävettää..

Oma tunne on että tuolla alapäässä on kaikki hyvin, mutta entä jos...?

Maanantaina olisi hoitajalle aika perus terveystarkastukseen.. Hän laittoi jo reseptin uusittavaksi mutta luultavasti gynellwkkin tulee aika

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: kyllä voi ottaa 
Päivämäärä:   20.5.17 08:38:44

"jotku sanoo ettei sitä papakoetta suositella raskauden aikana, mutta tuo lääkäri vakuutti ettei oo mitään haittaa siitä"

Ei olekaan, miksi olisi?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.5.17 08:45:10

En minä tiedä :D netissä nyt lukee kaikenlaista niin alkaa itseäkin epäilyttää, joidenkin mielestä siinä on keskenmenon riski..? ja viivahan se tuolla ylempänä sanoi, ettei siltä otettu papaa,koska ei suositella raskauden aikana. Niin mikä oli sitten tämän lääkärin perustelu siihen?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: kyllä voi ottaa 
Päivämäärä:   20.5.17 08:51:11

"joidenkin mielestä siinä on keskenmenon riski..?"

Ei todellakaan ole.

"viivahan se tuolla ylempänä sanoi, ettei siltä otettu papaa,koska ei suositella raskauden aikana. Niin mikä oli sitten tämän lääkärin perustelu siihen?"

En tiedä, mutta minäkin haluaisin kovasti kuulla sen?
(siis jos tuo viivan kertoma on edes totta.. "netissä nyt lukee kaikenlaista", olet siinä aivan oikeassa, ja se kannattaa pitää aina mielessä..)

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.5.17 08:51:16

Itselleni ei tehty raskauden aikana sisätutkimusta, se ei ole mitenkään pakollinen eikä sitä joka kunnassa edes tehdä. Oma neuvolalääkäri myös sanoi, että papaan ei kannata mennä nyt heti synnytyksen jälkeen, ilmeisesti syynä se että, limakalvot ovat aika haperoa synnytyksen jälkeen varsinkin jos imettää. Olen myös kuullut, että pian synnytyksen jälkeen papasta voi tulla vääriä tuloksia, eli näyttää että olisi muutoksia vaikka kaikki olisi kunnossa, mutta tästä lääkäri ei kyllä sanonut mitään.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.5.17 09:05:14

Kyllä minä lääkäriä uskon ennemmin kuin nuita raskauskeskusteluita netissä. Vaikka niin moni väittää,ettei olis hyväksi ronkkia alapäätä raskauden aikana. Mutta näyttää löytyvän ihan oikeetakin tietoa netissä,että on täysin turvallista.
Näyttää aika paljon vaihtelevan eri kunnissa,että miten toimivat neuvolassa.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.5.17 09:39:14

Rohkeasti vaan! Ota vaikka ystävä mukaan odotustilaan ja kerrot gynelle, että jännität. Varmasti osaavat asiaan suhtautua, et ole ensimmäinen kuka pelkää. Ja tosiaan, yksityinen on varmasti parempi vaihtoehto ensimmäiseksi kerraksi. Niin, kuin joku jo sanoi, päätä sallia itsellesi jotain mukavaa käynnin jälkeen, niin jos se auttaisi. Tutkimuksen ei pitäisi sattua, jotain pientä tuntenusta voi olla. Keskityt siihen, että hengityksen avulla pysyt rentona ja mietit jotain mukavaa asiaa samalla. Sen lisäksi, että gynet ovat nähneet tuhansia alapäitä, he ovat hoitaneet monia pelkääviä. :)

Sitten se ettei gynelle tarvitse mennä neitsyenä. Ehkä ihan nuorena, mutta kyllä nyt viimeistään 25v voisi alkaa huolehtia terveydestään. Seulonnat allaa 30v, mutta kohdunkaulan muutoksia voi tulka nuoremmallekkin. Ihniset ajattelee herkästi täsdä kohtaa vain sukupuolitauteja, mutta ensisijaisesti papalla pyritään ehkäisemään kohdunkaulansyövän levinneisyyttä.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: koi 
Päivämäärä:   20.5.17 10:32:56

Mieslääkärille en mene enää ikinä. Semmoinen vanha ja äkäinen mies oli aikanaan, kun keskeytykseen jouduin. Olin 17 ja tulin pillereistä huolimatta raskaaksi. Tämä vanha jäärä oli todella kovakourainen ja haukkui & saarnasi koko ajan. Itku tuli ja tämä tokaisi "turha sitä nyt on siinä pillu paljaana pillittää, kun on jalkojaan liikaa levitellyt!" Hoitajana ollut nainen teki tästä lääkäristä silloin valituksen, itse en peloltani ja paniikiltani pystynyt.

Naislääkärillä käyn, jos on pakko, esim kierukan takia. Tosin viime kerta oli vaivaannuttava, kun oli joku harjoittelija myös katselemassa haaroväliäni.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.5.17 11:38:33

"- Aijaa. No sekin varmaan vaihtelee paikkakunnittain miten toimivat neuvolassa,ainakin kun lukee keskusteluita niin tuntuu olevan eroja. Esim. jotku sanoo ettei sitä papakoetta suositella raskauden aikana, mutta tuo lääkäri vakuutti ettei oo mitään haittaa siitä. Ja tuo lääkärin tarkastus kuului siihen laajaan terveystarkastukseen, jossa se sitten tunnusteli ja katto sinne sisuksiin :D ja oon käsittäny niin,että jos nuita ei käy niin ei saa esim. Äitiysavustusta. Eli tuosta saa todistuksen, jolla voi hakea sitä kelalta..
Saako kysyä miten jo puolivälissä selvisi,että sektio?"

Minulle sanottiin että papakokeessa ei ole mitään riskiä, mutta sitä ei kannata ottaa, koska raskaus voi vaikuttaa tulokseen.

Tuo tutkimus mistä kerrot taitaa olla jälkitarkastus, joka tehdään siis vasta raskauden jälkeen. Ja siinä siis tehtiin minullekin se papakoe. Joskaan ei se mikään laaja terveystarkastus ollut, kyseltiin lähinnä että miten on mennyt jne. Ilman sitä jälkitarkastustodistusta ei saa vanhempainpäivärahaa.

Tätä aikaisemman todistuksen raskaudesta sai ihan terkkarilta (raskauden aikana), en muista mihin sitä tarvittiin, varmaankin kelalle ja työnantajalle, mutta siihen ei tarvittu mitään kummempaa tutkimusta.

Sektiopäätös tehtiin monikkoraskauden ynnä omien terveydellisten riskien takia. Toinen lapsista valitettavasti kylläkin oli kuollut ennen leikkausta, mutta se ei tietenkään sektiota peruuttanut.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.5.17 12:06:22

No minä en ole vielä edes synnyttänyt :D raskaus on nyt puolivälissä ja rakenneultrakin vielä edessä. Tosiaan ensin oli neuvolassa se tarkastus,johon puolisonkin piti osallistua ja jossa käytiin läpi alkoholi ja ihmissuhde ym jutut läpi. (Oltiin siis saatu lappujakin kotiin täytettäväksi) ja sitten neuvolatäti sanoi,että seuraavaksi varataan se lääkärin tarkastus,jossa se tutkii kohdunnapukkaa tai jotain. No se kuitenkin otti sen papanäytteen ja sormilla tunnusteli sisältä ja mahan päältä paineli samaan aikaan... Ens kerralla kuulemma katellaan näitä kelajuttuja ja voi sitten hakea äitiysrahaa ja pakkausta.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: Eilisen entinen 
Päivämäärä:   20.5.17 12:21:57

Menipä keskustelu niin laveaksi gynejutusteluksi... Aloittajalle tässä topassa nyt kuitenkin ensi sijaisesti tärkeää taitaa olla se fakta, että häntä pelottaa joku asia niin paljon että tulee jänistettyä viime hetkellä.
Puoletkaan näistä lettu ja kellari jutuista ei kyllä auta! ;''D Avaudutte vaan omista kokemuksistanne tänne. XD

Aloittajan ehkä tulisi lähteä tätä asiaa käsittelemään sitä kautta että miksi pelottaa, mikä pelottaa ja mikä voisi auttaa. Itse olen kokenut vapauttavimmaksi, kun heti ovella sanon että nyt jännittää (oli se sitten hammaslääkäri, labra, powerpoint esitelmän pito tai autokoulun ensimmäinen ajotunti jne.). Fiksu lääkäri osaa sitten avata tilanteen pala palalta, kertoo mitä tapahtuu ja ehkäistä ne pelottavat tilanteet (potkaista harjoittelijat huonestaa, antaa lihasten rentouttamis vinkkejä jne.).

Auttaisiko aloittajaa jos joku tulisi hänen kanssaan sinne gynenvastaan otolle? Ei siis välttämättä (edes) sisälle, mutta sovit jonkun kanssa että X-päivä mennään? Näin kynnys perua pienenee, koska kyseessä toisenkin ihmisen aikataulu. Tai ihminen voi tulla vaikka sinne käytävän odotus tilaan saakka pitämään kädestä kiinni?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.5.17 13:09:55

"No minä en ole vielä edes synnyttänyt :D raskaus on nyt puolivälissä ja rakenneultrakin vielä edessä. Tosiaan ensin oli neuvolassa se tarkastus,johon puolisonkin piti osallistua ja jossa käytiin läpi alkoholi ja ihmissuhde ym jutut läpi. (Oltiin siis saatu lappujakin kotiin täytettäväksi) ja sitten neuvolatäti sanoi,että seuraavaksi varataan se lääkärin tarkastus,jossa se tutkii kohdunnapukkaa tai jotain. No se kuitenkin otti sen papanäytteen ja sormilla tunnusteli sisältä ja mahan päältä paineli samaan aikaan... Ens kerralla kuulemma katellaan näitä kelajuttuja ja voi sitten hakea äitiysrahaa ja pakkausta."

Niin minkä todistuksen sitten olet jo saanut lääkärikäynnin yhteydessä vai ymmärsinkö väärin?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: Surkea provo 
Päivämäärä:   20.5.17 13:52:03

"vanha jäärä oli todella kovakourainen ja haukkui & saarnasi koko ajan. Itku tuli ja tämä tokaisi "turha sitä nyt on siinä pillu paljaana pillittää, kun on jalkojaan liikaa levitellyt!""

Huoh, älä viitsi. 0/5

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: K A 
Päivämäärä:   20.5.17 14:26:09

Täällä kohtalotoveri. Ikinä ei ole mitään sattunut, mutta tilanne pelottaa jostain syystä tosi paljon. Toisen lapsen jälkitarkastuksessa sain paniikkikohtauksen (joka meni niin pahaksi et pyörryin hapenpuutteessa) sen jälkeen en ole käynyt. Edes aviomiehen kanssa suuseksi ei tulisi kysymykseenkään, paniikkikohtaus alkaa heti kun hänkään koittaa katsoa, saati jos koskee. Rehellinen normaali seksi kyllä sujuu, eikä alastomuus muuten ole ongelma.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.5.17 14:28:39

En ole siis saanut vielä mitään todistusta,kai sitten ens kerralla antavat jonku lapun minkä toimittaa kelalle..? Ja sitä todistusta ei ilmeisesti sais, jos nuita tarkastuksia ei olis tehty.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   20.5.17 14:29:22

^ Voi kuule, nimimerkki surkea provo, luuletko, että tuo on pahinta, mitä naisille on raskauden keskeytystä hakiessa sanottu? Ei todellakaan! Myös synnytykseen liittyi ennen usein sitä, että kun nyt olet itsesi himon takia tuohon tilaan saattanut, niin sopii kärsiä. Äitini synnytti esikoisensa 70-luvulla Kysissä (tai en tiedä, oliko se silloin yliopistol. sairaala), joka oli todella vanhoillinen paikka, ja siellä tuli kätilöiltä tuota asennetta.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.5.17 14:42:43

Itse pelkäsin aikoinaan gynelle menoa. Ensi käynnin jälkeen huomasin ettei se niin pelottava kokemus olllutkaan, onneksi. Olin silloin vielä neitsyt ja niin kauhea stressi oli mennä alapäätään näyttelemään kellekkään, vuoden sitä lykkäsin kunnes pco:n tekemät vuotohäiriöt meni niin pahaksi että pakko oli mennä :P

Sen jälkeen olen kyllä ollut niin onnellinen että se eka kokemus gynestä oli hyvä, niin paljon siellä nyt muutamaa vuotta myöhemmin on saanut ravata kystien takia. Plussana se että minulla havaittiin kohdun rakennehäiriö, jonka takia tutkimus itsessään vie paaaaljon kuemmin aikaa kuin normaalisti. Pahimmillaan on alapäätä ronkittu yli puoli tuntia, varsinkin sillä kertaa kun rakennevika havaittiin. Kohtuni on kaksiosainen ja niin on osittain emätinkin, sitä vaan en ekoilla gynekerroilla jostain syystä havaittu.
Tuntuu että tuo toinen munasarjani on aina kovin vaikea gyneille löytää joten kauan saat maata ja ootella. Ja plussana se että on myös kaksi kohdunsuuta eripuolilla osin jakautunutta emätintä joten papakoekin tehään kahteen kertaan.

Tosin kyllä se silti vieläkin vähän jännittää sinne gynelle meno vaikka on jo tottunut. Ei se kivaa ole, varsinkaan jos useemmin on tarve käydä. Yksityisellä käyn yleensä, mutta nuo tarkemmat rakennevian tutkimukset ja leikkausta edeltävät kystan tutkimiset on olleet julkisella, ihan nätisti ne on sielläkin kohdelleet.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   20.5.17 14:54:45

Ei kai siinä gynessä mitään pelättävää ole. Ensimmäinen käynti kyllä vähän jännitti, kun ei tiennyt, mitä siellä tehdään. Itse menen mieluummin miesgynelle, sillä minusta on jotenkin luonnotonta, että nainen ronkkisi tuota värkkiä :D

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.5.17 14:55:01

., kyseessä on vain todistus jonka saa kun raskaus on kestänyt noin 5kk. Ei siihen sisätutkimuksia tarvita.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.5.17 15:05:41

- No täälläpäin ainakin nuin toimitaan neuvolassa.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.5.17 15:20:11

En minä siihen toimintaan mitenkään kommentoi, hieno juttu että ylimääräisiä tutkimuksia tarjotaan. Siihen todistuksen tai äitiysavustuksen saamiseen tuo ei vain vaikuta.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.5.17 16:05:59

Voi pitäytykää nyt aiheessa ja perustakaa oma topic noille jutuillenne!!

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: arkajalka 
Päivämäärä:   20.5.17 21:34:14

Kiitos paljon tsemppiviesteistä! Ihanaa etten ole yksin, ja tulee tsemppauksia myös sellaisilta jotka eivät itse pelkää. :)

Olen joo jo pari kertaa varannut neuvolaan ajan ja jänistänyt, enkä enää kehtaa mennä sinne tämän säädön jälkeen.

Jostain syystä olen ollut aina hieman... estynyt? Ahdistaa ajatuskin sinne menosta enkä voisi kuvitellakaan että ottaisin jonkun mukaan. :/ En tiedä olisiko tilanne toinen jos ensimmäinen kokemus ei olisi ollut niin huono.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   21.5.17 09:45:51

"luuletko, että tuo on pahinta, mitä naisille on raskauden keskeytystä hakiessa sanottu? Ei todellakaan! Myös synnytykseen liittyi ennen usein sitä, että kun nyt olet itsesi himon takia tuohon tilaan saattanut, niin sopii kärsiä."

hieman ristiriitaisia väitteitä, koska jos tuo ensimmäinen olisi totta, niin silloinhan lapsen pitävää ja synnyttävää glorifioitaisiin sekä kohdeltaisiin silkkihansikkain, eikö.. ?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   21.5.17 09:58:49

Ei ole ristiriitaista, koska se nöyryyttäminen liittyi nimen omaan seksiin. Jos et ole itse lukenut aiheesta tai kuullut menneiden vuosikymmenien synnyttäjien ja abortin tekijöiden kokemuksia, miten voit kiistää tämän? Minä olen sekä lukenut että kuullut omakohtaisia kokemuksia.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   21.5.17 11:42:09

"Jos et ole itse lukenut aiheesta tai kuullut menneiden vuosikymmenien synnyttäjien ja abortin tekijöiden kokemuksia"

miten niin en ole?

"Minä olen sekä lukenut että kuullut omakohtaisia kokemuksia."

niin minäkin, eikä kenelläkään ole ollut tuollaisia kokemuksia.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   21.5.17 14:01:13

No mitä kirjoja olet lukenut? Mä oon lukenut esim. 60- ja 70-luvun aborttipamfletteja sekä kätilöiden ja naistentautien lääkärien muistelmia. Pari naiskirjailijaa on kirjoittanut novelleja abortin saamisesta 60-70-luvuilla, ainakin Tuula-Liina Varis. Lisäksi olen jutellut monen vanhemman naisen kanssa aiheesta.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: freia 
Päivämäärä:   21.5.17 15:36:48

Minulle on aina selitetty että mitä tehdään, ja ultratessa olen saanut katsoa monitoria itsekin ja on näytetty että "Tuossa näkyy oikea munasarja, se näyttää ihan normaalilta. Tuossa on sun kohtu. Ja tää vasen munasarja on joskus vähän hankalampi saada näkymään kun siinä voi olla suolistoa edessä mutta tässä sekin nyt on, todella hyvältä näyttää sekin". Ja siinä oli ultraus.

Samoin papassa on kerrottu että mitä tehdään. Olen sanonut että ruopaise kunnolla, ettei tarvitse tulla uudelleen sen vuoksi että näyte jää puutteelliseksi. Ja on otettu kunnolla se näyte eikä se edes tunnu kun otetaan, ei edes sillä ripsariharjalla jota niin moni itkee. Osaava näytteenottaja osaa ottaa sen näytteen olematta kovakourainen, vaikka olenkin käynyt labran hoitsulla ilmaisessa syöpäseulonnassa.

En ole ikinä ymmärtänyt miksi gynellä puetaan ja riisutaan verhon takana, kun pöydällä kuitenkin ollaan reva levällään. Ja menettekö te oikeasti gynelle mekko tai hame päällä siihen pöydälle? Käytte varmasti kampaajallakin pipo päässä ja manikyyrissä hanskat kädessä? :D

Minä menin joskus 30v-papaseulontaan työvaatteissa ja työpaita on sen pituinen että peittää pyllyä. Otin kyllä senkin pois ja olin pöydällä pelkästään rintaliivit päällä, kun ärsytti edes ajatus siitä että se paita olisi rytyssä jossain selän tai pyllyn alla. Ja kun kuitenkin olen pöydällä selällään pillu levällään, pää pyllyä alempana, niin miksi hemmetissä pitäisin jotain pitkää paitaa päällä?

Ja tuo käynti oli kuitenkin ensimmäinen pillukäyntini ikinä.
Sen jälkeen olen kerran käynyt "oikealla gynellä" ja sielläkään en laittanut verhoa kiinni kun riisuin ja puin, kysyin lääkäriltä että laitanko verhon kiinni niin hän sanoi ettei tarvitse kun mitäpä hyötyä siitä on. Pöydälle menin normaalin mittainen paita päällä, ei ollut mikään pyllymekko.

Tuon jälkeen olen käynyt teettämässä sterilisaation, sinnekin piti pöydälle mennä pimppi paljaana, ja siinä oli aika monta ihmistä hääräämässä ympärillä kun minulta köytetään jalkoja telineisiin niin että reidet ovat pystysuorassa ja sääriluut vaakatasossa haarat levällään. Eikä ahdistanut olla pimppi paljaana.

Vaikka en mikään kokenut papa/gynekävijä olekaan, ja seksiäkin olen harrastanut vain kahden ihmisen kanssa, niin en siltikään tajua miksi jotkut idiootit menevät gynelle mekko päällä...

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   21.5.17 15:38:48

Freia ei ilmeisesti ymmärrä, että jos on mekko tai hame päällä gynellä, sen voi vetää ylös. Ei gyne työskentele sen helman alla.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.5.17 15:52:10

Minä en edes ole tajunnut että jotkut riisuvat/pukevat sermin tai verhon takana :D. Olen ajatellut että se on vaan sitä varten että jos joku tulee huoneeseen, ei koko komeus ole heti huoneeseentulijan silmien edessä levällään. Pitkä paita on kiva, se ei estä tutkimista, ja huone ei mikään lämmin ole.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: freia 
Päivämäärä:   21.5.17 16:00:25

Miksi sinne gynepöydälle mennään mekko päällä, jos pöydällä se mekko kuitenkin kiskotaan navan tasolle? Eikö olisi sama mennä lyhyempi paita päällä tai vaikka ilman paitaa?

Joskus gyne tunnustelee rinnatkin, niin oletteko silloinkin rintaliivit päällä ja poolopusero tiukasti kropan ympärillä, ja pitelette käsiä edessä niin että gyne saa yrittää jostain sieltä välistä etsiä tissejänne push up-rintsikoiden alta?

Vai otatteko siinä vaiheessa sen mekon ja rintaliivit pois?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   21.5.17 16:01:14

No mitä se sinua haittaa, jos jollakulla on se mekko? Menetkö sinä siis alasti siihen pöydälle?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: freia 
Päivämäärä:   21.5.17 16:23:22

kk
Jos kysyit minulta niin löydät vastauksen kun luet tuon pidemmän vastaukseni tähän ketjuun ;)

Ääliö. Kysyt asiaa jonka olen tähän ketjuun jo kertonut. :D
Lukutaidoton ääliö :D
Oletko pillupää vai pilluaivo?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.5.17 17:14:49

Kyllä ne on harvat ihmiset, joilla nuo käynnit oikeasti sattuvat kunnolla. Suurimmalla osalla ei ole yhtikäs mitään hätää eikä pelättävää.

Ja millaisessa tuolissa pää on peppua alempana? Itse olen aina ollut semmoisessa kevyen puoli-istuvassa asennossa.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   21.5.17 17:17:42

Herranjumala näitä ihmisiä, jotka alkavat haukkua toisia :D Oikeasti... minkälainen ihminen sä nimim. Freia oikein olet? Joku vastaa sulle ihan asiallisesti ja alkaa heti pillut lennellä. Oletko koskaan ajatellut jonkinlaisten käytöstapojen omaksumista?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: suhari 
Päivämäärä:   21.5.17 17:19:06

Mikäs freiaa stressaa kun noin kiehuttaa? :D

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   21.5.17 17:19:54

Jos sillä jäi edellisellä gynereissulla ankannokka jonkun poimun väliin ja se siellä nyt hankaa?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.17 17:55:57

Säälin näitä ihmisiä jotka käyttävät sanaa pilluaivo tai pillupää.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   21.5.17 18:06:43

"Lähettäjä: kk
Päivämäärä: 21.5.17 16:01:14

No mitä se sinua haittaa, jos jollakulla on se mekko? Menetkö sinä siis alasti siihen pöydälle?"

Freia on aiemmin sanonut näin:

"Minä menin joskus 30v-papaseulontaan työvaatteissa ja työpaita on sen pituinen että peittää pyllyä. Otin kyllä senkin pois ja olin pöydällä pelkästään rintaliivit päällä, kun ärsytti edes ajatus siitä että se paita olisi rytyssä jossain selän tai pyllyn alla."

ja myöhemmin samassa kommentissa:

"Pöydälle menin normaalin mittainen paita päällä, ei ollut mikään pyllymekko."

Minä olen pari kertaa käynyt gynellä ja pari kertaa labrassa papassa. Koskaan en ole ollut puoli-istuvassa asennossa kuten leffoissa ja TV-sarjoissa, vaan aina pöytä on ollut sellainen jossa ollaan kokonaan vaakatasossa selällään ja lääkäri/hoitaja sitten säätänyt korkeuden niin että se on hänelle sopiva, ja aina pöydän korkeus on säädetty niin että alapää on ylempänä kuin yläpää. Minulla kuitenkin on tyyny pään alla niin ei veri valu päähän.

Olen myös synnyttänyt kolmesti ja raskauksien aikana on jouduttu tutkimaan sisäkautta synnytystapa-arviota varten, kun minulla on aika ahdas lantio ja ensimmäistä odottaessani otettiin magneettikuvat. Toinen oli vähän hankalampi raskaus ja silloin varauduttiin sektioon kun lapsi ei meinannut millään kääntyä pää alaspäin ja silloinkin tutkittiin myös sisäkautta että mitä tehdään. Ja noissakin neuvolan tutkimuksissa olin kaikissa selälläni vaakatasossa, en puoli-istuvassa asennossa.

Ja en ymmärrä tätä kauhistelua siitä että nykyään äidit joutuvat edelleen synnyttämään selällään. Itse en ole ainuttakaan joutunut synnyttämään selällään maaten, sitä ei ole edes ehdotettu, mutta kai jossain niin edelleen tehdään kun sitä kauhistellaan...

Ensimmäistä synnyttäessä sain kokeilla synnytysjakkaraa, mutta kaikki kolme olen synnyttänyt puoli-istuvassa asennossa "soutajan asennossa" eli en todellakaan selälläni vaan lähes seisoen, tuettuna siihen pöytään... Mutta varmasti täälläkin on niitä jotka ovat synnyttäneet täysin selällään, kyynärpäihin nojaten kuten kauniissa ja rohkeissa? Saako kysyä että missä sairaalassa niin toimitaan nykyään? Minä synnytin kaikki TYKSissä, lapsillani nyt ikä 1v, 3v ja 5v.

Gynelle en mene mekko päällä enkä ymmärrä minäkään miksi ei voisi siihen pöydälle kiivetä pylly paljaana... Oletteko kaikki jotain viisitoistavuotiaita? Tämä 32v mummo ei ihan ymmärrä :D

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: irina 
Päivämäärä:   21.5.17 18:08:23

"No mitä se sinua haittaa, jos jollakulla on se mekko? Menetkö sinä siis alasti siihen pöydälle?"

Freia ei mene alasti siihen pöydälle, mutta sinä et taida edes pilkkihaalariasi riisua :D

Luehan kk uudelleen ;)

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.5.17 18:19:10

Enpä ole ikinä nähnyt sellaista gynen tutkimuspöytää, jossa alapää olisi korkeammalla kuin yläpää. Ei niissä toki puoli-istuvassa asennossa olla, mutta ei täysin selälläänkään.

Mikä joidenkin persettä kutittaa siinä, että gynelle mennään pitkä paita/mekko päällä? Minulla on usein arkisin pitkä toppi enkä todellakaan valitse vaatteitani sen mukaan, että olen menossa gynelle. Siinä samassa pitkässä topissa menen myös siihen pöydälle makaamaan.

freia: Hieno homma, että sua ei oo koskaan papan ottaminen sattunut eikä ahdista maata siinä pillu paljaana vieraan ihmisen ronkittavana. Mulla papan otolla "pulloharjalla" rouhaisu sattuu aina. Joskus on jopa loppupäivän alavatsaa juilinut, kun kokeen otto saanut aikaan supisteluja. Vain vajakki ei tajua sitä, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: kaskas 
Päivämäärä:   21.5.17 19:05:28

Miten teillä kaikilla viiraa päässä niin pahasti että kutsutte lääkärin/hoitajan tekemää tutkimusta ronkkimiseksi? Ette ilmeisesti arvosta heidän ammattiaan ja työtään ollenkaan, jos kaikki on aina vain ronkkimista?

Ovatko siivoojat teidän mielestänne vain läträäjiä?
Laborantit kusen/paskan/veren kanssa läträäjiä?
Putkimiehet (tai -naiset) vain paskanpyörittelijöitä?
Sähkömiehet (tai -naiset) turhanjuoruajia?
Opettajat vain vinkujia?
Kokit piipertäjiä?

Kun lääkärit ja hoitajat ovat vain ronkkijoita...

Olen käynyt papassa hoitajalla, gynellä ties minkä vaivan vuoksi (viimeisimpänä sterilähete), ja vaikka minkä alan lääkärillä vaikka kuinka monta kertaa, mutta koskaan en ole kokenut että olen mennyt mihinkään ronkittavaksi.

Hankkikaa apua jos lääkärikäynnit ovat mielestänne vain ronkkimista!

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: mk 
Päivämäärä:   22.5.17 18:17:55

Se on jännä että miesten edessä voidaan olla haarat levällään ja esitellä pimppaa koska vain, mutta lääkärille ei voida mennä koska sitä niin herkää ja ainutlaatuista pimppaa ei kehtaa näyttää kenelleään. Lääkärihän saattaa vaikka koskea siihen herkkään pimppaan!

Ja kaikki muut lääkärit tekevät työtään, mutta gynet ovat ainoastaan ronkkijoita...

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.5.17 18:49:09

"Miksi sinne gynepöydälle mennään mekko päällä, jos pöydällä se mekko kuitenkin kiskotaan navan tasolle? Eikö olisi sama mennä lyhyempi paita päällä tai vaikka ilman paitaa?"

En käytä lyhyitä paitoja. Pitäisikö ostaa sellainen siis ihan vaan gynekäyntejä varten? Ja sitä paitaa ei todellakaan ole tarvinnut kiskoa navan tasolle (eikä muuten paita ole mitenkään häiritsevän rytyssä ole selänkään alla ollut), ihan on riittänyt että jalkoväli on ollut tutkittavana. En sitten tiedä minkälaisia rakenteellisia poikkeavuuksia on olemassa, jos pilden tutkimiseen pitää olla napaan asti kaikki paljaana.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.5.17 18:52:46

Niin joo, ja rintoja ei ole tutkittu kertaakaan, toki paita ja liivit lähtevät livakasti pois jos tarve vaatii. Mutta tällä logiikallahan sitä voisi ihan rutiinilääkärinkäynnillekin riipaista kaikki vaatteet pois, jos nyt vaikka sattuisi tarvetta näyttää jotain.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: toinen arkajalka 
Päivämäärä:   22.5.17 22:01:00

En ole koskaan käynyt gynellä ja ikää on 30v. Ekaan papaseulontaan tuli kutsu ja pari kertaa olen sitäkin aikaa jo siirtänyt.. Jännittää, ahdistaa, pelottaa, hävettää koko juttu jo valmiiks! Joo, tiedän, että se on niille labrahoitsuille arkipäivää, mutta silti.. Kyllä minä sinne papaan aion mennä, täytyy vaan vähän kerätä rohkeutta. Gynelläkin vois kävästä joskus..

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ghj 
Päivämäärä:   22.5.17 22:28:58

Tämä ketju todisti taas minkälaisia hulluja avohoitopotilaita täällä palstalla käy ja kirjoittelee...Menisitte hoitoon. Enkä tarkoita näitä gynekologia pelkääviä!

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.5.17 22:32:47

ghj voisi aloittaa ja mennä ensimmäisenä nuppitohtorille. Ei oöe normaalia hermostua sinulle tuntemattomien ihmisten nettikeskustelusta. Taisit siis puhua yllä itsestäsi ;)

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: bea 
Päivämäärä:   22.5.17 22:34:02

Mille tahansa muulle lääkärille kyllä voi mennä, mutta gynelle ei?

Seksiä voi kyllä harrastaa, mutta gynelle ei voi mennä?

Vaivoistaan voi kyllä valittaa ja käyttää pilluvaivoja tekosyynä kaikkeen mahdolliseen, mutta kun joku ehdottaa että mene gynelle niin se ei ole missään tapauksessa vaihtoehto eikä tule kuuloonkaan?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ghj 
Päivämäärä:   22.5.17 23:03:44

En ole hermostunut mistään, totesin vain asioiden tolan :) Taisi sinulla itselläsi kalikka kalahtaa, kun puhuin hulluista avohoitopotilaista. Ei ole normaalia olla noin empatiakyvytön pelkääviä ihmisiä kohtaan, kuin mitä kirjoittajat täällä. Empatiakyvyttömyys on psykopaatin piirre.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.5.17 23:05:34

"Ei ole normaalia olla noin empatiakyvytön pelkääviä ihmisiä kohtaan, kuin mitä kirjoittajat täällä. Empatiakyvyttömyys on psykopaatin piirre."

Missä kohtaa minä olen ollut empatiakyvytön? Et edes tiedä mitkä viestit täällä ovat minun kirjoittamia vai olenko edes kirjoittanut ennen tätä. Vainoharhaisuus on psykopaatin piirre ;)

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ghj 
Päivämäärä:   22.5.17 23:09:37

Missä kohtaa väitin, että olet kirjoittanut tähän keskusteluun aiemmin? "Kirjoittajat" ei yksilöi sinua.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ripa 
Päivämäärä:   24.5.17 10:41:37

Käykää vaikka korvalääkärillä? Jos se helpottaisi pimppilääkäripelkoa?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   24.5.17 15:09:39

Mitä niin kamalaa siellä gynellä voidaan tehdä kun menette vain pillerit hakemaan tai labraan otattamaan papan, että ette voi sinne mennä?
Mikä siis on se pahin asia jonka kuvittelette tuollaisella käynnillä tapahtuvan?
Onko se oikeasti sellainen asia joka estää menemästä?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.17 16:25:15

Luoja mitä porukkaa täällä. Jos tulee topic jossa joku kertoo hammaslääkäripelosta, ymmärretään kyllä ja tsempataan. Jos jollain on gynepelko, saa heti haukut niskaan? Miksi hammaslääkäripelko on hyväksyttävää mutta gynekologin pelkääminen ei?

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   24.5.17 16:37:12

Minä en ainakaan ole sanonut että hammaslääkäripelko on hyväksyttävää.
Ihan yhtä lailla voisin kysyä nuo samat kysymykset hammaslääkäripelkoiselta.

Kun hän niihin pohtisi vastauksia, niin hän miettisi samalla että onko se oikeasti niin kamalaa ettei hammaslääkärille voi mennä vaikka hampaisiin sattuu ja ne ovat lähes mädät ja kipu on jo sietämätöntä.

Kun pelon aihetta pohtii, tulee usein tajunneeksi sen että loppujen lopuksi pelko ei ehkä olekaan niin paha kuin on olettanut sen olevan, siitä asiasta on vain tehnyt mielessään kamalan mörön vaikka todellisuudessa se ei sitä ehkä olekaan.

Sekä hammaslääkäripelkoinen että gynepelkoinen voi aikaa varatessa ja huoneeseen mennessä sanoa että pelkää.

Kun on etukäteen miettinyt mikä on se pahin asia, ja todennut että sekin on sellainen asia että siihen ei kuole, niin se pelko yleensä vähän helpottuu, ja pelottavan tilanteen tullessa kohdalle sitä pelkoa ja paniikkia on helpompi hallita.

Minä en todellakaan tarkoittanut kommenttiani vittuiluksi, vaan avuksi niille jotka eivät uskalla jotain tehdä. Mikä on pahin asia joka voi tapahtua kun sen pelottavan asian joutuu kohtaamaan?
Onko se pahin asia se että voi kuolla?
Vai se että voi kuolla, mutta ei sitten kuolekaan?

Itse pelkään tiettyjä tilanteita joissa voi loukata itsensä. En pelkää sitä että kuolen, vaan sitä että loukkaannun pahasti ja halvaannun, ja joudun loppuelämäni kestämään kipuja ja olemaan muiden autettavana.

Mutta kun etukäteen mietin että onko tämä tilanne sellainen että voin loukkaantua pahasti, ja minimoin loukkaantumisen vaaran ja loukkaatumisvaaratilanteissa minulla on aina kokenut kaveri mukana, niin en pelkää enää.

Esim. vuosia sitten kaverini loukkaantui pahasti lasketteluonnettomuudessa. Itse en laskettele koskaan yksin, en mene liian haastaviin rinteisiin, enkä harrasta ammattilaistason välineillä vaan käytän ainoastaan aloittelijoiden välineitä jotka ovat helppoja hallita ja joilla ei pääse niin kovaa :)
Tuolloin en pelkää laskettelua ja osaan nauttia lajista.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: Pelkoa ilmassa 
Päivämäärä:   24.5.17 17:29:12

Mä en oo käyny ikinä gynellä koska on joku järkky pelko takaraivossa, ikää kuitenkin 38v. Viime viikolla uskalsin ekaa kertaa pyytää lääkärille aikaa, kun menkat on järkyttävän kivuliaat.. Jalat lähtee alta ja ainoa asento missä ei jotakuinkin ole kivuliasta olla, niin on sikiöasento.

Yritän selvitä hengissä tulevasta :/

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: pallero 
Päivämäärä:   24.5.17 18:09:38

Minulla ainakin on se kokemus lääkäreistä, ettei auta mitään, vaikka sanoisin, että pelkään. Ei niitä kiinnosta. Lähinnä vähättelevät pelkoa eivätkä tutkimusta tehdessä ole yhtään sen varovaisempia.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.17 20:28:25

"Käykää vaikka korvalääkärillä? Jos se helpottaisi pimppilääkäripelkoa?"

Minä pelkään korvalääkäriä.
Lapsuudesta kamalat kokemukset, ajatuskin korvalääkärille menemisestä ahdistaa.

En pelkää gynekologia, hammaslääkäriä tai mitään muitakaan lääkäreitä.
Vain korvalääkäreitä.

Syynä tähän on minua lapsena rääkännyt hullu korvalääkäri, joka puhkaisi hirvittävän kipeät, pahasti tulehtuneet korvani useita kertoja, aina ilman mitään puudutusta kahden - kolmen hoitajan pidellessä väkisin kiinni.

Tämä tapahtui 80-luvulla, näin ei tietenkään enää toimita missään.
Mutta pelkään silti joskus vielä joutuvani korvalääkärin vastaanotolle. Vaikka tiedänkin, ettei se olisi samanlaista kuin lapsena.

Onneksi korvieni tilanne meni lopulta niin pahaksi, että piti leikata kitarisat pois ja putkittaa korvat.
Hullu lääkäriakka yritti pelotella että kun olet niin tuhma kakara että sinua joutuu täällä aina monen ihmisen vaivalla pitelemään nyt laitan sinut leikkaukseen! Olin vain kuusivuotias, kipeä pikkutyttö. Hullu, hullu akka!
Sanoin että minua ei haittaa leikkaus, ei minua pelota, tiedän että leikkauksissa nukutetaan eikä minuun siellä koske lainkaan. Meni hullu akka hiljaiseksi.

En onneksi joutunut enää koskaan sen leikkauksen jälkeen korvalääkärille.
Toivon vain että se hullu akka on kuollut, ja kärsinyt paljon ennen sitä.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   24.5.17 20:35:54

Ei mulla mitään kammoa tai pelkoa ole, mutta ei mua ole tutkimuksiin huolittukaan. Viiden vuoden välein kuulemma nykyään tehdään tutkimukset + papa.

Aiemmat tutkimukset ovat olleet aika kovakouraisia ja verta tullut useamman päivän tutkimuksen jälkeen... Kävin joku 4v sitten näyttämässä, kun alapäähän tullut joku patti. Ekana tuli mieleen kondylooma, mutta ei kuulemma voi olla, kun patteja vaan se yksi. Ja se lähti, kun lopetin pillerit.. Sitten kun aloitin ne uudelleen niin tuli tuo pattikin takaisin. Mitään kantaa ei ole siihen sen jälkeen otettu.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.5.17 20:59:27

"Kun on etukäteen miettinyt mikä on se pahin asia, ja todennut että sekin on sellainen asia että siihen ei kuole, niin se pelko yleensä vähän helpottuu, ja pelottavan tilanteen tullessa kohdalle sitä pelkoa ja paniikkia on helpompi hallita."

Itse pelkään lääkäreitä ja tämä on fobiaan verrattavissa olevaa pelkoa, ei siihen auta mikään järkeily. Ehkä joku terapia, en ole kokeillut.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ndh 
Päivämäärä:   24.5.17 21:11:49

*
"Itse pelkään lääkäreitä ja tämä on fobiaan verrattavissa olevaa pelkoa, ei siihen auta mikään järkeily. Ehkä joku terapia, en ole kokeillut."

Nuo v:n esittämät kysymykset ovat juuri sellaisia joita sinulta kysyttäisiin, jos menisit lääkäripelon vuoksi terapiaan. Siellä sinun pitäisi pohtia että mitä asiaa pelkäät. Mitä on pelon taustalla. Mitkä asiat laukaisevat pelon. Missä vaiheessa pelko muuttuu hallitsemattomaksi, ja miksi. Mikä on se asia mitä oikeasti pelkäät. Mikä siinä asiassa on se mitä pelkäät. Mikä on pahinta, mitä pelkoosi liittyen voi ajatustesi mukaan tapahtua. Kun se pahin tapahtuisi, niin mitä sen jälkeen.

Eli terapiassa sinä joutuisit oikeasti pohtimaan noita asioita, pakottamaan järjen pysymään vallassa, ettei paniikki pääse hallitsemattomaksi. Sillä siinähän fobioiden voittamisessa on kyse, oman pelkonsa hallitsemisesta. Että tajuaa sen että pelkoaan voi hallita, ja tekemisiään pelon vallassa voi hallita.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   25.5.17 13:42:36

"Luoja mitä porukkaa täällä. Jos tulee topic jossa joku kertoo hammaslääkäripelosta, ymmärretään kyllä ja tsempataan. Jos jollain on gynepelko, saa heti haukut niskaan? Miksi hammaslääkäripelko on hyväksyttävää mutta gynekologin pelkääminen ei?"

Oletko uusi täällä.. ? ;)

Koska kyllä hammaslääkäripelkoakin käsittelevät topat täyttyvät nopeasti kommenteista, joissa käsketään hoitaa päävika kuntoon mikäli joku haluaa hampaat hoidettavan nukutettuna, ja käsketään kasvamaan aikuiseksi jos joku uskaltaa mainitakin jännittävänsä hampille menoa.

Joillakin ihmisillä on niin huono itsetunto, että kun vain tulee mahdollisuus polkea maahan muita ihmisiä, vaikka sitten hamppipelon varjolla, niin tilaisuus käytetään heti.
Kun ei ole elämässään mitään saavuttanut, niin silloin pitää leuhkia sillä vähällä millä voi. Vaikka sitten sillä, kun on niin hurjan rohkea ja fiksu yli-ihminen, ettei pelkää hammaslääkäriä..

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.5.17 13:48:13

Toivottavasti ette sairastu, sillä silloin voi olla henki kiinni siitä, meneekö tutkimuksiin tai toimenpiteeseen vai ei.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.5.17 14:20:51

Pelkopotilaat, se on vain yksi ruumiinosa siinä missä kaikki muutkin, ei sen kummempaa. Omasta terveydestä kannattaa pitää huolta ennen kuin on liian myöhäistä. Se kannattaa pitää mielessä, asiat tärkeysjärjestykseen :)

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: Pelkoa ilmassa 
Päivämäärä:   26.5.17 20:45:42

Kävin tänään ronkittavissa ja teki niin kipeää, et en tiiä oliko vika kerta..

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: hf 
Päivämäärä:   29.5.17 15:51:48

Jos gynelle menon syynä on hirveät alavatsa- tai pimppikivut, niin eihän sille mitään voi että tutkiminen sattuu. Sattuuhan kaikki muukin, jos toimenpide on sellainen että se tuottaa kipua, tai joudutaan esim. tulehtunutta haavaa hoitamaan. Ei nekään kivuttomia juttuja ole...

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   29.5.17 16:04:53

Myöskään minä en ole käynyt pelkopotilaana, enkä ole menossa. Pelko on sitä luokkaa etten harrasta edes seksiä. Taustalla ei mitään huonoja kokemuksia, raiskauksia tmv. Ei vaan uskalla, mitenkään nolona en tilannetta kuitenkaan pidä etteikö sinne pöydälle uskaltais kivuta tai paikkojaan näytellä. Jos joskus tarttee tutkia niin nukutettuna sitten..

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.5.17 16:32:06

jep: Ei kukaan tuollaisen nuppivikaisen vajakin kanssa seksiä haluaiskaan harrastaa. Toivottavasti saat kohdunkaulansyövän ja kuolet siihen, kun kerran sun värkki on niin erikoinen, että lääkärissä ei voi käydä.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.5.17 16:46:31

"Ei kukaan tuollaisen nuppivikaisen vajakin kanssa seksiä haluaiskaan harrastaa. Toivottavasti saat kohdunkaulansyövän ja kuolet siihen, kun kerran sun värkki on niin erikoinen, että lääkärissä ei voi käydä."

Jos joku tässä on nuppivikainen vajakki, niin se olet sinä.

Ei kukaan terve ja normaalin äo:n omaava ole noin sairaalloisen julma muita ihmisiä kohtaan.

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   29.5.17 19:46:11

Kyllä siinä jotain nuppivikaa on ettei lääkäriin uskalla muuten kuin nukutettuna... Vaikka mikä tulisi, niin lääkäriin ei voi mennä muuten kuin nukutettuna. Jos nuppivikaa ei olisi, niin silloin kyllä sinne lääkärille menisi muutenkin kuin nukutettuna.

Koskee kaikkia lääkäreitä korva, pimppi, hammas, jne.

Nuppivikaa on jos ei lääkäriin suostu menemään vaikka tarve olisi. Moni sairaus ilmoittaa itsestään vasta kun on myöhäistä.

Kaverini äiti ei mennyt gynelle vaikka oli pahat alavatsakivut. Sitten kun meni, olikin munasarjasyöpä ehtinyt jo levitä ja kohdun ja munasarjojen lisäksi poistettiin myös osa suolistosta ja muutakin rompetta. Hoidoista huolimatta kuoli alle kahden vuoden päästä diagnoosista.

Mutta ainakaan ei tarvitse enää lääkärillä rampata...

  Re: gynepelkoisia?

Lähettäjä: toinen arkajalka 
Päivämäärä:   29.5.17 20:45:41

Tänään olisi ollut papaseulonta. Mietin eilen iltaan asti, että joko uskaltaudun sinne vai siirränkö taas aikaa eteen päin.. No minä siirsin aikaa taas kuukaudella. En tiedä mikä siinä niin pelottaa. Kyllä minä vielä tämän vuoden aikana.

Aihe sopisi muuten Kummalliset kammot -tv-ohjelmaan.:D

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.