Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.4.17 14:15:08

Miten teillä on todettu? Mitä kokeita otettu tai mitattu?

Olen nuori 25 vuotias ja epäilen estrogeenin puutosta, mutta gynekologit eivät suostu mittaamaan. Suututtaaa... kai tässä pitää aloittaa e-pillerit ja popsia niitä vaihdevuosiin kun ei muuta hoitoa saa.

  Re: Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: miksei 
Päivämäärä:   19.4.17 14:40:10

Mitä oireita sulla on, jotka puoltavat nimenomaan estrogeenin puutosta? Mikseivät suostu mittaamaan?

  Re: Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   21.4.17 19:57:25

Ei noin nuorella voi puutosta olla estrogeenista. Turhat mittaukset maksaa. Siksi niitä ei edes suostuta tekemään.

  Re: Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   21.4.17 20:00:00

Kyllä voi olla puutetta estrogeenista, ihan niin kuin tuon ikäisellä miehelläkin voi olla puutetta testosteronista. 27v sukulaismies saa parhaillaan korvaushoitoa.

  Re: Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   21.4.17 20:04:25

Lähettäjä: j
Päivämäärä: 21.4.17 19:57:25

Ei noin nuorella voi puutosta olla estrogeenista. Turhat mittaukset maksaa. Siksi niitä ei edes suostuta tekemään.

Kannattaisko ottaa pää pois perseestä ennen kuin menee väittämään jotain mistä ei tiedä?

http://www.kauneusjaterveys.fi/terveys-hyvinvointi/terveys/vaihdevuodet-jo-nyt

"Yhdysvalloissa on arvioitu, että ennenaikaiset vaihdevuodet joutuu kohtaamaan 15–29-vuotiaana yksi nainen tuhannesta. 30–39-vuotiaana vaihdevuodet alkavat yhdellä sadasta. Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, dosentti Tomi Mikkola Naistenklinikalta uskoo, että Yhdysvaltojen luvut pitävät paikkansa myös Suomessa."

  Re: Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   21.4.17 20:50:19

Millaisia oireita sinulla on?

Ja tosiaan voi olla nuorillakin, itse olen käyttänyt korvaushoitoja jo vuosia, mutta tilanne hieman eri kun mulla ei menkat vaan alkaneet koskaan. Olen 23.

  Re: Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.17 21:27:33

Kiitos asiallisista vastauksista! :)

Selvennetään vielä, että olen käynyt ihan yksityisillä gynekologeilla ja maksan käyntini/testit itse, enkä siltikään saa kokeita.

Minulla on oireena, kuukautiset ovat alkaneet tulemaan harvakseltaan ja todella niukkoina verrattuna edellisvuosiin. Siis kuukautiseni kestävät 2 pvää ja muutama tippa verta. On yöhikoilua ja kuumia aaltoja, hiustenlähtöä. Kilpirauhaset tutkittu ja muutenkin muuten tutkittu ja terveeksi todettu.
Ultrattu kohtu ja munasarjat ja kuulemma hyviltä näyttää, kuitenkin pitkät kierrot alkaneet olemaan puhutaan siis 40-60 päivää. Olen lukenut, että aikaisessa vaiheessa vaihdevuosissa ei sisätutkimuksella nääkkään estrogeeninpuutosta.

I, millaista korvaushoitoa käytät? Siis samantyyppistä kuin vaihevuosissa?

  Re: Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.17 21:32:03

Vaihda gyneä.

  Re: Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.17 10:01:26

2 eri gynellä olen käynyt, molemmat ovat sisätutkimukset tehneet mutta ei minun ikäisellä voi olla hormoneista puutosta kuulemma.

  Re: Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.4.17 10:47:50

Kolmatta lekuria sitten vaan kehiin, kyllä nuorten naisten vaihdevuodet on ihan tiedossa oleva vaiva.

  Re: Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.4.17 09:38:28

Täytyy ilmeisesti hakeutua. Molemmat ovat sisätutkimuksen perusteella sanoneet, että kohdun? limakalvo näyttää paksulta, eikä silloin voi estrogeeninpuutosta olla. Myöskin alapään limakalvot näyttävät kuulemma hyviltä, plus munarakkuloita on ja ovulaatio näyttäisi tapahtuvan.
Voikohan noihin sisätutkimuksiin luottaa, osaako kukaan sanoa?
Toinen vaihtoehto, että menen ensin Cityterveyteen mittaamaan hormonit ja niiden tulosten kanssa lääkärille. Mitähän pitäisi mitata ja missä kierron vaiheessa, tietääkö kukaan?

  Re: Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: Kutkuttaa 
Päivämäärä:   9.5.17 01:11:50

Mietin aivan samaa!

  Re: Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   9.5.17 06:28:03

Millaiset ne kilppariarvot oli?
Itsellä samat oireet kuin aloittajalla, kilppariarvot viitteiden sisällä, mutta matalat.
Onneksi sain lääkityksen ja oireet ovat helpottaneet.
Tai no, väsymys on edelleen, mutta kuukautiskierto on taas normaali ja kellon tarkka.

  Re: Estrogeenin puutos?

Lähettäjä: Outoa 
Päivämäärä:   9.5.17 17:43:17

Sinuna vaatisin verikokeet, josta näkyy kaikki horminiarvot ja mahdolliset koko verenkuva + mitä muuta nyt verikokeesta irti saa. Itsellä otettu, kun on lapsettomuutta. Nämä testit olen tehnyt EU maassa, mutta en siis Suomessa ja yksityisellä maksoi yht.100e kaikki mahdolliset. Mihinkään testiin en tarvinnut lääkärin lähetettä, vaan senkun marssin labraan ja kerroin mitä haluan. En ymmärrä miksi Suomessa pitää olla niin vaikea päästä tekemään testejä. Ihme rajoittamista ja sitten yksityisellä torkeän kallista. Ja ovulaatiota ei voi varmuudella todeta ellei oteta progesteroni testiä oikeaan aikaan eli pelkkä sisätutkimus ei kerro koko totuutta, vaikka rakkuloita on ja sen jälkeen puhjenneet.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.