Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: noot 
Päivämäärä:   18.1.17 07:34:58

Miten mulla aina käy näin, että ei oo kuumetta, mutta lämpö sen sijaan laskee. Tuntuu, että kuume on se merkki sille, ettei saa mennä töihin. Nyt arvon täällä..

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: ipa 
Päivämäärä:   18.1.17 07:45:31

Alilämpöä ei periaatteessanole olemassa.
Mutta. Se kuitenkin kielii elimistön ylirasittymistilasta ja on usein noilla sinun kuvaamilla oireilla ensimerkkejä uupumisesta.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: noot 
Päivämäärä:   18.1.17 07:54:17

Päätin niellä tappioni ja jäädä kotiin. Olo ei ole mitenkään mairitteleva.. ja seon just tuo, että ei ehdi levätä kun pitää puskea kaiken maailman juttuja. _Nytkin sit koko aamun silti lähetellyt maileja työhön ja vapaa-ajan järjestötoimintoihin liittyen.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: Jref 
Päivämäärä:   18.1.17 07:56:09

Mullakin on usein alilämpöä, jos tulen kipeäksi. Sitten pitää tosiaan miettiä meneekö töihin vai ei.. olo on yhtä surkea kun olisi kuumeessa!

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: ipa 
Päivämäärä:   18.1.17 08:00:03

Muistakaa levätä myös. Elimistö kyllä sulkee itsensä viimein jos ei lepää.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   18.1.17 08:11:56

Alilämpöä ei ole.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   18.1.17 08:27:18

Mulla laskee aina päivää, paria ennen kuumeen nousua lämpö normaalia alemmas.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: nii 
Päivämäärä:   18.1.17 09:53:24

Ja se kuume ei kerro oletko työkykyinen vai et. Jos ei kykene töihin, niin ei mene, vaikka se lämpömittari näyttäis mitä.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   18.1.17 10:20:34

Mulla kans putoaa yleensä lämpö flunssassa. Ja olo aivan kauhea. Pulssista tuntee myös että rasitustila on elimistössä päällä, usein n.20 pykälää normilepopulssia korkeampi.
Olen ollut töistä pois jos siltä on tuntunut. Tästä kerran työterveyslääkärillekin juttelin ja oli sitä mieltä että vointi sen ratkaisee onko työkykyinen. Hieman lusmu olo tosin tulee, kun sitten kaikki aina kyselee oliko kovakin kuume... viimeksi kun olin tosi flunssainen ja kipeä, nousi lämpö niinkin ylös kuin 37,5, CRP oli tuolloin 84 eli selkeästi jokin hieman isompi tulehdustila kuitenkin päällä. ( vaikka normaalisti tuohan ei ole edes kuumetta vielä vaan lämpö hieman koholla. )
Ja kun "normi-ihmiset" ottaa särkylääkettä saadakseen kuumeen alentumaan, minulla se vaikuttaa päinvastoin, lämpö nousee normaaliksi sinne n. 36 asteeseen.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: Dater 
Päivämäärä:   18.1.17 10:25:16

Mulla ihan sama kuin Hoitsulla. Flunssassa laskee tuonne 34.2 saakka ja ibuprofeenilla nousee normaaliksi eli 36.6 pintaan. Kahdesti elämässäni olen ollut kuumeessa, 13-vuotiaana vesirokossa ja 35-vuotiaana keuhkokuumeessa.
Pari lääkäriä on sanonut että aikuisiällä kuume harvemmin edes nousee flunssaisena mutta kovasti yleistä se tuntuu olevan kyllä kun tuttavia kuunnellut.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.17 10:27:23

Aika hukassa ovat aikuiset ihmiset jos eivät osaa lukea omaa oloansa vaan siihen tarvitaan kuumemittari.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.1.17 10:41:36

Minä oon koko alkuviikon arponut, että mennäkö töihin vai eikö mennä. Koko iän on iskostettu päähän, että kipeä ei ole jos ei ole kuumetta. Nyt ollut koko viikon ihan tosi kuumeinen olo, poskiontelot aivan tukossa ja silmät valuu ja aivastuttaa. Lämpöä koko ajan 36,6-36,9 paitsi aamuisin 35,8 eli ei kuumetta eli ei kipeä. Eilen illalla nousi sitten viimein 37,1 joten ilmoitin olevani kipeä. Nyt kauhea morkkis päällä, kun tällä hetkellä lämpöä ei ole..

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: noot 
Päivämäärä:   18.1.17 12:16:26

Nyt oon pärskinyt ja nokka vuotanut nenähuuhtelusta huolimatta siihen tahtiin, että töissä olis ollut kiusallista olla. Joten hyvä, että jäin kotiin lepäämään. Ehkä lepo edesauttaa paranemista.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.1.17 13:23:25

Minulla mittari näyttää aina flunssassa alilämpöä, mutta en ole töihin mennyt kun jos kunto ei anna myöten. Pelkkä mittarin tuijottaminen on tyhmää.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: Salula 
Päivämäärä:   18.1.17 13:23:40

Mittaa korvamittarilla. Kainalosta otettu ei ole tarkka, jos iho kylmän nihkeä.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: Mona 
Päivämäärä:   18.1.17 13:31:28

Sitä kauemmin sitä olotila kestää jos odotellaan sitä kuumetta.... Jos olotila muuten sanoo ettei ole työkykyinen niin aivan turha odottaa sitä kuumetta. Tartutat kaikki muut ja oma olosi ei tule paranemaan koska rasitat itseäsi. Kuten .. tapauksessa. Joskus on vain parempi levätä se päivä kaksi niin olikin saattaa kummasti parantua....
Eipä työpaikoilla aina arvosteta näitä jotka tulevat sinne pärskimään ja köhimään ja selittävät etteivät ole kipeänä.... Kyllä se muita enemmän ärsyttää

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.1.17 13:32:44

Eikös kuume tule vasta sitten kun elimistö ei muuten pysty vastustamaan viruksia yms vaan se yrittää tappaa ne kuumuuteen? Koska kuumehan on se joka niitä lopulta alkaa tappamaan. Jos on pelkkä kuume oireena, niin jossain on silti jokin tulehdus tms.
Itsellä harvoin nousee kova kuume, mutta nytkin olen saikulla ollut koko viikon. Alkoi lauantaina, ollut kaikki mahdolliset jäsensäryt, nuhat, kurkkukivut, yskät, korvat kipeet, pää kipee... Ei tällä ololla todellakaan lähdetä töihin. Paino pudonnut täänä aikana yli 3kg, ilmeisesti nestevajausta (tosin hikoan ihan jumalattomasti, ilmeisesti kuume kuitenkin hieman sahaa, mutta korkealle se ei mene, nyt ensimmäinen vähän vähemmän hikoiluttanut päivä ja toivottavasti tämän flunssan loppu). Oma ruumiinlämpö on tosin muutenkin hieman matala, 35,5-36, joten yli 37 on jo kuume. Korkeimmillaan oli 38.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: Maqdalena 
Päivämäärä:   18.1.17 14:03:01

En yleensä edes mittaa kuumetta (itseltäni), koska tunnen kyllä onko kuumetta paljon, vähän vai ei lainkaan. Lapsilla (ja itselläni silloin harvoin kun mittaan) käytän elohopeamittaria, koska se on luotettavin.

Digitaalimittari voi näyttää liian alhaista lukemaa, jos on huonosti paikoillaan tai patterit vähissä.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: vvv 
Päivämäärä:   18.1.17 15:13:48

Mulla on yksi työkaveri, joka tulee töihin aina puolikuolleena pärskimään, kun ei ole kuumetta... Yritän aina sitä häätää kotiin lepäämään, kun ei selvästikään ole työkuntoinen ja tartuttaa muut. Mutta ei kun hän on niin tunnollinen ja korvaamaton. Eikä ole sitä kuumetta.

Itse jään pois, jos on selvästi joku tarttuva tauti päällä ja jos olo on niin huono, että haittaa työntekoa. Yleensä kukaan ei ole kysynyt kuumeesta. Paitsi työpaikkalääkäri oireita kysellessä, jos on saikkua tarvittu. Eikä saikun esteenä ole koskaan ollut tuo kuumettomuus. Jos joku nillittäjä töissä kysyisi kuumeeesta, niin sanoisin varmaan, että kyllä oli kuumetta, kun en jaksaisi alkaa vänkäämään ja selittelemään oloani, kun tiedän, että vain kuume on joillekin sairauden merkki.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: hotti 
Päivämäärä:   18.1.17 16:49:56

Mieheni on usein alilämpöinen, ja se liittyy yleiseen huonoon vointiin. Pohdittiin juuri muutama päivä sitten, mistä tuo voi johtua.

Itsellä taas on viimeiset puoli vuotta ollut tulehdusarvot korkealla, ja sen takia lämpötila koko ajan 36,9-37,4. En tiedä, onko se pitkän päälle huono juttu.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   18.1.17 17:09:51

Mistä te sen alilämmön mittaatte? Hikinen kainalo ei ole oikea paikka.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   18.1.17 17:11:12

Ja siis ääreisverenkierto saattaa heikentyä ja siihen päälle jos on vähän hikisennihkeä, niin kainalosta mitattu näyttää alakanttiin, se ei kumminkaan tarkoita sitä, että kehon ydin olisi alilämpöinen.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.1.17 21:15:32

Joo, lämmönkin voi mitata väärin mutta se lämmön laskeminen esimerkiksi flunssassa on ihan tavallista. Oma vointi kertoo onko kykenevä töihin vai ei.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: Hoitsu 
Päivämäärä:   19.1.17 06:01:29

Eipä siinä hikoilusta ole kyllä tietoa mulla ainakaan!
Aivan jääkalikka ellei ole "pitkissä kampeissa ja villasukissa viltin ja kahden peiton alla" :D

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: Vivian 
Päivämäärä:   19.1.17 07:33:20

Minä mittaan suusta.

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: lillukka 
Päivämäärä:   19.1.17 07:43:06

Vai alilämpö :D

  Re: Alilämpö?? 34,8 C ja flunssa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.1.17 09:56:50

Alilämpöä aiheuttavaa mekanismia ei ihmisen elimistössä ole. Kuumemittarin näyttämä matala lämpötila voi johtua esimerkiksi siitä, että flunssan iskiessä keho keskittää kierroksia keskivartalon alueelle ja ääreisosat jäävät vähemmälle. Tästä syystä palelee ja mitattu lämpö voi olla normaalia alhaisempi. Asiaan auttaa se, että laittaa villasukat jalkaan, vaatetta päälle ja menee peiton alle lämmittelemään. Keho toimii eri tavoin eri tilanteissa, ja tarvitsee vain toisinaan enemmän lämmikettä.

Alilämpöisiä ollaan vain silloin kun on esim. pudottu avantoon tai kylmetytty muusta syystä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.