Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.1.17 19:32:40

Pari kertaa vuodessa käy näin:

1. Toiseen silmään tulee sateenkaari tai sähköiskumainen ilmiö

2. Puolen tunnin päästä en enää oikein osaa puhua. Sanojen merkitystä en tajua. Tämä on pelottavaa.

3. Sitten tulee murhaava päänsärky

4. Joskus 4 tunnin päästä kipu katoaa, osaan taas puhua normaalisti ja sahalaita häviää.

Tuo puheen ymmärtämättömyys ja se että en osaa muodostaa sanoja "kohtauksen" aikana on pelottavaa. Tätä tapahtuu vain pari kertaa vuodessa. Kuuluuko ilmönä migreeniin vai pitääkö vaatia jotain tutkimuksia?

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   6.1.17 19:42:00

Kyllä osalla migreenistä kärsiviä kuuluu.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.1.17 19:44:18

Mulla sama homma, parin vuoden välein tollanen kohtaus. Onneks ei useemmin.. Sairaalaan oon lähteny joka kerta, kivut sen verran kovat eikä mene ohi millään, ja pelottaa tosiaan kun ei osaa puhua eikä mitään. Puutuu myös toinen puoli kropasta enkä nää mitään. Kuulemma normaalia migreenissä, ei ole suostuttu tutkimaan tarkemmin.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   6.1.17 20:00:27

Senat menee sakaisin. Puheesta jää pätkiä pois, tai lauseessa on kaikki sanat sekaisin eikä oikeaa sanaa löydy. Täällä sama vika.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.1.17 20:19:28

Jep. Migreeniin liittyvät auraoireet muistuttavat joskus aivoinfarktin oireita.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: Jeb 
Päivämäärä:   6.1.17 20:28:54

On normaalia, mutta tosi pelottavaa kun ekan kerran käy noin. Mulla alkoi ensimmäinen migreeni just noin, olin lapsen kanssa menossa kauppaan. Luulin että kuolen aivohalvaukseen tai infarktiin :(

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

LähettäjäTiku82 
Päivämäärä:   6.1.17 20:32:56

Jep, ihan yleisiä oireita on.
Mulla puhe puuroutuu ja käytän vääriä sanoja puheessa. Aina en tuota edes itse huomaa, mut juttukaveri sanoo, et mitä mä oikeen selitän kun puheessa ei ole päätä eikä häntää.
Mulla puhe puuroutuu jo ihan lievän kohtauksen aikana, pahemmassa kohtauksessa se menee aina vaan sekaisemmaksi.

Migreenin oireisiin voi kuulua hyvinkin erikoisia asioita, ja ne ei ole kaikilla samanlaisia. Mulla ihan ensimmäinen on haukottelu, sitten näön sumeneminen, puheen puuroutuminen, hajuaisti muutokset. Hetkeksi oireet katoaa ja sitten alkaa voimakas särky, oksentelu, suolen toiminnan lamaantuminen, valon arkuus sekä muistikatkot ja sekavuus. 12-24h jälkeen särky helpottaa, mutta päivästä kahteen on tokkurainen ja sekava olo, väsyttää ja suolen toiminta alkaa vasta palaamaan normaaliksi.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: Hup 
Päivämäärä:   6.1.17 21:35:15

Minulla ollut lapsesta asti "normaali" aurallinen migreeni, lähinnä siis näköhäiriöitä ja pahoinvointia ennen jäätävää kipua. Ensimmäisen raskauden lopulla tuli ensimmäinen hemipleginen migreenikohtaus. Ensin meni näkö lähes kokonaan, sitten en enää osannut puhua, lukea tai kirjoittaa ja koko oikea puoli kehosta lakkasi toimimasta. Lisäksi kasvot menivät tunnottomaksi ja kuumaksi. Pieni paniikki tuli, kun vielä raskaanakin olin. Tämän jälkeen kaikki migreenit ovat olleet samanlaisia. Aurat myös kestävät kolmekin tuntia, vaikka ei tuntia kauempaa pitäisi kestää. Pää kuvattu, mitään ei löytynyt. Hormonitoiminta ilmeisesti muuttui ja sen myötä migreenit.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.1.17 22:26:52

Minä kärsin myös siitä etten osaa puhua kohtauksen aikaan

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   6.1.17 22:27:24

juu normaalia. valitettavasti. ja hup, myös mulla migreenni kroonisoitui ja muutti muotoaan pahemmaksi synnytyksen jälkeen :( vaihdevuosia odottelen, silloin lähtenyt särky kohtauksesta mummolla ja äidillä. koitan selvitä kovalla lääkityksellä ja botox hoidoilla.
lisäksi aloin bruksaamaan lapsen saannin jälkeen, sekin tuo oman lisänsä särkyihi.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.1.17 22:40:17

Mulla taas ei ole ollut lapsen saannin jälkeen yhtään migreenikohtausta, lapsi nyt 1 v 3 kk.
Mutta juu, toisinaan katosi puhe migreenikohtauksen ajaksi, ei vain osannut muodostaa sanoja ja lauseita, ei edes mielessään.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.1.17 22:43:29

Kuuluu migreeniin mullakin. Onneksi vain kerran-pari vuodessa. Loput migreenit ovat lähinnä pelkkää kipua.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   7.1.17 00:51:12

Migreeni tuntuu minusta kaatokänniltä: olo on sekava, näkö sumea, puhe puuroa, paha olo, päähän sattuu. Kieli tuntuu puutuneelta.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.1.17 15:48:34

Kiitos vertaistuesta, tuli paljon parempi olo. Se on oikeasti pelottava tunne kun voi vain möllöttää eikä ymmärrä kuin puolet puheesta ja pahinta, ei kykene itse puhumaan vaikuttamatta alzheimerpotilaalta!

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: Migi 
Päivämäärä:   7.1.17 16:12:26

"Migreeni tuntuu minusta kaatokänniltä: olo on sekava, näkö sumea, puhe puuroa, paha olo, päähän sattuu. Kieli tuntuu puutuneelta."

Tämä! Lisäksi itsellä tulee usein huono olo. Eilen viimeksi kyseiset oireet, oksentamista ja lisäksi olin ihan varma, että kämpässä palaa joku. Haistoin todella voimakkaasti palaneen sähkön? Miesystävä ei tietenkään mitään hoksannut.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: Sini 
Päivämäärä:   7.1.17 20:58:09

Mulla puuroutuu kans puhe ja toinen puoli kropasta puutuu kieltä myöden. Ekalla kerralla säikähdin tosi kovasti, enkä nykyäänkään tykkää olla yksin kohtauksen aikana vaikka onkin "normaalia".
Pelottaa jos joskus tuleekin oikeita ongelmia aivoverenkierron kanssa ja kuittaakin oireet migreeninä. Sairaalassakaan eivät tunnu ottavan tosissaan tai tutkivan käytännössä mitään kun kuulevat migreenidiagnoosista..

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: ior 
Päivämäärä:   8.1.17 08:40:00

On vaikeampaa löytää sanoja. Lauseen kokoaminen ottaa enempi aikaa kuin yleensä. Toiminta on kuin hidastetussa filmissä. Hajut tuntuu normaalia voimakkaammilta myös. Oksettaa ja valo tuntuu kuin veistä työnnettäisi pään sisään.

Huh, onneksi ei enää niin useasti ole tuota.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   8.1.17 09:09:59

Itsellä ollut muutama aurallinen migreenikohtaus ulman päänsärkyä. Piti lopettaa e-pillerit kun gynen mukaan nostaa merkittävästi oliko nyt veritulpan vai aivoinfarktin riskiä.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   8.1.17 09:44:12

Ior kuvaili erinomaisesti " lauseen kokoaminen ottaa enemmän aikaa". Tulee avuton olo kun ei saa sanottua mitä haluaisi. Minä saatan yhdistää useamman asian sekaisin samaan lauseeseen.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.1.17 09:49:58

Älkää ottako itsestäänselvyytenä, että olisi migreeniä.
Voi olla esim tia-kohtauksia.

Tiedän tapauksen, jolla oli migreeni ja avh:n kanssa sairaalaan lähtö myöhästyi koska kuitattiin migreenillä.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: Puh 
Päivämäärä:   8.1.17 09:59:04

Minulla oli lapsena/nuorena hyvin tavallista, etten pystynyt kohtauksen aikana puhumaan lainkaan. Ääntä vain ei tullut vaikka kuinka yritin. Näin ollen en voinut pyytää edes apua. Sitten meni vielä liikkumiskykykin. Nykyisin ei mene puhekyky eikä liikkumiskykykään. Voin kyllä keskustella jostain esim. Mieheni tai lasteni kanssa, mutta kohtauksen ohi mentyä en kuitenkaan muista sitä.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.1.17 22:00:11

Onko tuolla en osaa puhua-migreenillä joku erityisnimi?

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.1.17 22:04:37

Mulla aurallinen migreeni muuttui lopulta epätyypilliseksi epilepsiaksi. Kannattaa ottaa se huomioon, jos kohtaukset muuttuu omituiseks ja päänsärky häviää.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.1.17 10:47:58

http://migreeni.org/index.php/julkaisut/paansarkypassi/

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: KaisuV 
Päivämäärä:   10.1.17 11:28:44

Mulla myös muutoin liki vastaavat oireet. Mutta tuon 1 ja 2 välissä lisäksi puutuu toinen puoli kropasta ihan kokonaan. Ei ole tuntoa siis oikeastaan ollenkaan.
Ja jollen heti ota lääkettä ja mene pimeään huoneeseen ni alan oksentaa kun päänsärky alkaa.

Mulla muutes myös cipralex 10mg aamuisin vie kaikki oireet niin vähäiseksi että vain ja ainoastaan inhottava päänsärky kuukauden kahden välein muistuttaa tuosta migreenistä. Ilman tuota lääkitystä tuo aurallinen migreeni olisi kylässä keskimäärin 1-2 krt viikossa.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.2.18 17:05:38

Kaikki nuo "ei ole voimaa" -unet johtuvat siitä että keho on nukkuessa kirjaimellisesti halvaantunut. Joskus valvetila käynnistyy mikroskooppisesti ennen kuin kehon halvaustila on päättynyt. Silloin ihminen tajuaa alitajunnassaan ettei kaikki ole kunnossa ja se heijastuu uneen.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.2.18 17:37:50

Itselläkin tajunta heikkenee aika paljon välillä migreenin alussa. Eka tulee aura, sitten sellainen idioottimainen olo. Silmät ei jotenkin osaa katsoa mitään, enkä ymmärrä mitään mitä katson. Pitää tarkkaan miettiä että onko tuo auto tuossa minun, vaikka tiedän että se on. Toisten puhuminen pitää vähän niinkuin manuaalisesti sisäistää, samoin jos yrittää lukea jotain. Näkyy kirjaimia ja sanoja, muttei osaa ymmärtää mitä siinä lukee. Eikä ole aina oikein hajua siitä mitä itse sanoo, vaikka kai kuitenkin puhuu ihan oikein. Kerran jouduin ajamaan autolla hetken tällä ololla, ja oli kyllä pelottavaa. Piti tosi kovasti keskittyä vain tien oikeaan laitaan että osasi mennä suoraan, vaikka sinänsä tajusi kyllä missä on ja mitä tekee.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: suvakki 
Päivämäärä:   13.2.18 17:50:11

Olikohan Raamatussa kirjoitus jostain kielillä puhujista. Oisko niillä ollutkin sitten toi Migreeni.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: defrt 
Päivämäärä:   13.2.18 19:58:43

Onhan noita ihmisiä, joilla migreenikohtausten aikana ilmenee esim. halvausoireita tai juurikin puheongelmia.

Aurallisen migreenin kanssa kuitenkin muistettavaa, että on usein hankala sulkea pois, etteikö kohtaukset johtuisi muusta kuin migreenistä. Syynä voivat olla myös esim. aivoverenkierron häiriöt, joita on kuitenkin hankala todentaa.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.18 23:06:59

Up

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: slurp 
Päivämäärä:   18.8.18 02:24:13

Mulla on myös migreenissä vaikeuksia tuottaa puhetta ja järkeviä lauseita. Jaloista lähtee tunto ja tuntuu kun aivot olis vielä seuraavanakin päivänä hitaalla ja ajatukset puuroa. Toi jalkojen halvaantuminen ekan kerran oli pelottavaa.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.8.18 05:26:48

Kannattaa varoa, ettei kyseessä ole hemipleginen migreeni. Se voi johtaa lopulliseen halvaantumiseen toiselta puolelta, jos asiaa ei hoideta. Äitini vastusti koko ikänsä migreenin estolääkitystä ja nyt 60-vuotiaana on ollut jo 10 vuotta halvaantuneena.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: jh 
Päivämäärä:   18.8.18 08:51:20

On se, ja ulkopuoliselle voi tulla vaikutelma, että on humalassa. Kiusallista, jos sattuu olemaan autolla liikkeellä.
Kannattaa mennä heti lepäämään ja ottaa mahdollisimman vahvat kipulääkkeet heti, kun ensimmäiset oireet ilmaantuvat. Minulla ne ovat valkoiset läikät tietokoneen näytöllä tai lukemallani sivulla. Parin tunnin lepäämisellä voi välttyä siltä murhaavalta päänsäryltä.
Myös suolainen syötävä ja runsas vedenjuonti auttavat.

Halvaantumisoireista kärsivien kannattaa hakeutua neurologille ja vaatia perusteellisia magneettikuvauksia. Minut vietiin pilliautolla sairaalaan ja ensin hoidettiin huimauksen vuoksi välikorvantulehdusta. Vasta viikkoa myöhemmin löytyi infarkti, onneksi lievä. Kuvissa näkyi "vanhoja infarkteja", lienevätkö olleet aikanaan "migreenikohtauksia" ja täysiä palvelulisiä saaneen neurologin mielestä verisuonissani oli ollut synnynnäistä vikaa.

  Re: Onko normaalia ettei osaa puhua migreenin aikana

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   18.8.18 09:15:38

Puheentuottamisen häiriöt, afasia, kuuluu joskus migreenin oireisiin, samoin lievät halvausoireet. Ei syytä huoleen.
Itselläni aurallinen migreeni, johon liittyy huonovointisuutta, mutta hyvin lievä päänsärky. Vaivaa onneksi tosi harvoin.
Laukeaa joskus urheilun+saunan+huonon valaistuksen seurauksena. Niinpä vältän saunaan menoa heti lenkin jälkeen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.