Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten terapiaan pääsee+ kokemuksia avun hakemis

Lähettäjä: Lumileopardi 
Päivämäärä:   7.12.25 19:14:06

Eli tyhmä ja varmaan hieman sekavakin kysymys, mutta voisiko joku vääntää rautalangasta miten terapiaan mennään? Siis ihan konkreettisesti miten pitää toimia, että mielelle saa nykyään apua ja terapiaa, jos ei ole varsa maksaa yksityiselle eli ei voi vaan varata aikaa ja mennä. Työterveys ei kuulu mun työn etuihin eli se ei ole vaihtoehtona.
Olen jotenkin ihan lukossa aiheen kanssa, koska ajatus avun hakemisesta kauhistuttaa. Siksi haluaisin kuulla kokemuksia miten asiat ihan oikeasti etenee. Pitääkö tavata lääkäreitä, hoitajia vai ketä ensin? Kuinka pitkästä odotusajasta nykyään puhutaan, että sellaiseen mahdollisesti pääsisi (keski-suomi)? Miten teihin on suhtauduttu, kun olette hakeneet apua? Paljon kun kuulee pelottavia kokemuksia siitä, kuinka mihinkään hoitoon ei pääse vaikka haluaisi resurssipulan takia ja kuinka mielenterveyspotilaille naureskellaan ja niitä vähätellään… Voidaanko minut esim vaan käännyttää pois, jos yritän hakea apua?
Avaan taustaksi tilannetta sen verran, että tajusin pään pettävän nyt sen verran, että pitäisi päästä juttelemaan ammattilaiselle. Ja ennenkaikkea oikeasti haluaisin päästä juttelemaan. Tiedostan olevani aika varmasti masentunut ja ihan varmasti syömishäiriöinen, jälkimmäinen varsinkin on kontrollissa minusta ja pilaa kaiken elämässäni, ilo ja valo on kadonnut minusta. Olen saanut itseni kiinni hyvin synkistä mietteistä ja tajusin ikään kuin lipuneeni melkein salaa henkisesti luovutuspisteeseen. Se on pelottavaa. Olen yrittänyt yksin kestää vaan, mutta viimeisen vuoden aikana asiat on luisunut näpeistä tähän pisteeseen missä nyt olen. Terapiaa olen pyöritellyt mielessä jo jonkun aikaa, mutta kynnys konkreettisesti asian eteen toimien tekemisestä on ollut tähän asti liian korkea yli astuttavaksi. Olen ollut psykiatrisen hoidon piirissä muinoin aiemmin, mutta vastentahtoisesti ja alaikäisenä eli se olisihan eri asia, silloin päädyin anorektikkona suoraan fyysisen voinnin pettäessä sairaalasta psykiatrisella osastolle ja sen jälkeen avohoitoon terapiaan ikään kuin luonnollisesti. Sen jälkeen olen sisukkaasti oppinut piilottamaan kaikki tunteet ja oireet ja hautonut niitä piilossa vuosikausia sisälläni aikuiseksi asti, mutta ei se sitten toiminutkaan, nyt kaikki tuntuu leviävän käsiin. Minä tarvitsen apua ja nyt on korkea aika ennen kuin on liian myöhäistä.

Re: Miten terapiaan pääsee+ kokemuksia avun hakemis

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.12.25 19:42:19

Oman hyvinvointialueen sivujen kautta etsit mielenterveyspalvelut. Luultavasti ensi yhteydenotto tapahtuu puhelimitse tai chatissa. Kerro lyhyesti, mutta vähättelemättä, miksi tarvitset apua. Sinulla on kirjoittamasi perusteella sen verran vaikeuksia, että sinun pitäisi varmasti päästä juttelemaan, kunhan et yhteydenotossasi vähättele murheitasi.

Päivämäärä:   7.12.25 21:07:22

No siis ensin soitat terkkarille, siitä varmaan tulee aika yleislääkärille, joka ehkä kirjoittaa masennuslääkkeet, ehkä sairaslomaa tarvittaessa ja sitten lähetteen mt puolelle, jossa jono on yleensä kuukausia.

Joskus aikanaan toimi niin että pääsi psyk.sairaanhoitajalle puhumaan kuukausien jonottelun jälkeen ja sitten oli psykiatrin käynnit erikseen. Psykiatri voi kirjoittaa B-lausuntoja kelaan jne. Nämä oli kunnallisella. Huom. Psykiatrinen sairaanhoitaja ei ole mikään psykiatri tai psykologi eli eivät kokemukseni mukaan voi tehdä paljoa mitään hyväksesi paitsi kuunnella.

Silloinkin aikoinaan jo kuitenkin yritettiin tunkea kaikki ihmiset kelan tukemaan psykoterapiaan resurssi pulan vuoksi, josta asiakas siis maksaa jotain kymppejä per käynti itse. Julkinen puoli on niin kuormittunut, että mitään akuuttia apua tuskin on luvassa. Soita johonkin kriisi puhelimeen jos on akuutti hätä.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   7.12.25 22:07:26

Mulla meni niin, että soitin aikuisten psykiatriselle polille, sain ajan johonkin kartoitukseen. Sitten aika psyk.sairaanhoitajalle 2kk jälkeen (kesä välissä hidasti).

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.12.25 22:16:41

Terveyskeskuslääkäri laittaa lähetteen psykiatriselle polille.

Lähettäjä: Lokki 
Päivämäärä:   8.12.25 07:57:21

Ole rohkea ja ota se askel avun piiriin heti tänään tänään, jooko? Meidän alueella mielenterveyspuolelle voi ottaa yhteyttä jopa jättämällä verkossa viestin ja sitten sieltä otetaan yhteys ja homma lähtee pyörimään. Mene alueesi hyvinvointislueen verkkosivuille ja katso miten siellä päin homma toimii. Ja matalalla kynnyksellä voi ottaa yhteyden edes kriisipuhelimeen tai vastaavaan, sekin voi olla tosi hyvä juttu odotellessa terveydenhuolloin aikaa. Tai puhu edes jollekin ystävälle, kerro rehellisesti missä mennään. Kunhan saisit nyt heti jonkunlaisen askeleen oikeaan suuntaan etkä jää yksin pyörittelemään asiaa. Olet sen arvoinen!
Jonot ja odotusajat julkisella on nykyajan pahin ongelma :( Se on monille tuhoisaa, kun yhteydenotosta voi mennä monia kuukausia ennen kuin saa hoitokontaktin. Toivon, että teidän alueella homma olisi sellaisessa jamassa, ettei joutuisi olemaan tyhjän päällä kovin kauaa. Rajoittavilla syömishäiriöillä kun tuppaa olemaan se veemäinen taipumus, että ne vie myös halun / kyvyn ottaa apua vastaan kun lonkerot pääsee liian tiukkaan otteeseen. Kuten itse varmasti tiedät. Ne hetket kun se oma terve osa itsestä pääsee sieltä sairauden alta huutamaan apua ja kokee oikeasti _halua _ saada sitä on niitä, milloin pitäisi saada apua heti. Jos joutuu silloin torjutuksi tai jonon perälle, niin se antaa polttoainetta sairaudelle ja optimaalinen ikkuna parantumiselle voi mennä ohi. Ja älä yhtään vähättele ongelmiasi, yleensä siinä vaiheessa kun huomaa itse olevansa sairas on oikeasti tilanne jo tosi paha. Tsemppiä sulle! <3

Lähettäjä: Nippa 
Päivämäärä:   8.12.25 16:23:48

Itse olen just käyny tän prosessin läpi ja olen siinä vaiheessa et täytyy löytää terapeutti ja laittaa hakemus Kelaan. Itse menin työterveyden kautta, mutta en usko, että prosessi on julkisella kovin erilainen. Toki hva-/kuntakohtaista, miten pitkät jonot ja käytönnötkin varmaan vaihtelee. Olennaista oli, että 3kk ajan ensimmäisestä yhteydenotosta on tarpeeksi lääkäri/psykologi/psykiatrikäyntejä (ns. yritetty hoitaa muuten). Mulla tämä vaati ensin lääkärikäynnin, 3 psykologikäyntiä (joista viimeinen oli vain nopea puhelu), uusi lääkärikäynti ja sitten psykiatrille, joka kirjoitti B-lausunnon.

Terapian hinnat vähän järkytti, kun terapeuttia rupesin etsimään, halvin oli 75e/krt, keskihinta 90-100e/krt. Ja tämä tulee maksettavaksi sitten joka viikko seuraavan vuoden ajan, Kela toki korvaa sen reilu 50e/käynti.

Päivämäärä:   8.12.25 16:38:48

” Terapian hinnat vähän järkytti, kun terapeuttia rupesin etsimään, halvin oli 75e/krt, keskihinta 90-100e/krt. Ja tämä tulee maksettavaksi sitten joka viikko seuraavan vuoden ajan, Kela toki korvaa sen reilu 50e/käynti.”

Vuosi harvemmin riittää, terapiassa yleensä ollaan se kolme vuotta (joka on siis kelan tukema maksimiaika) ja useat tarvitsisivat vielä enemmänkin.

Mutta siis yksinkertaisuudessaan: ota yhteyttä omaan terveyskeskukseen, väh. 3kk hoitojakso (lääkekokeilu ei ole pakollinen) ja sit psykiatrilta ensimmäinen b-lausunto. 3kk mittaisen hoitosuhteen ei tarvitse olla psykiatrialla. Sit haet itse terapeutin, teet hakemuksen kelalle ja aloitat terapian.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   8.12.25 17:31:20

Mulla meni niin että diabetes-hoitaja kysyi haluaisinko mennä terapeutille ja varasi ekan ajan. Nyt käynyt kymmenisen kertaa, eikä maksa mitään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.