Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko teillä mikromanageeraavia työkavereita?

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   7.12.25 08:49:14

Sellaista joka päsmäröi ihan mitä vaan ja missä vaan? Onko ärsyttänyt vai huolestuttanut toisen puolesta?

Re: Onko teillä mikromanageeraavia työkavereita?

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   7.12.25 08:50:45

Lähinnä v.tuttaa

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   7.12.25 09:00:37

On, lähinnä esimies. Noh, ihan sama, koska teen duunini niin hyvin, että mikromanagerilla ei oo huomauttamista. Toimintani kestää kriittisen tarkastelun. Lähinnä säälin tätä pomoa, sillä hän on epävarma asemastaan ja osaamisestaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.12.25 09:27:42

Suomeksi?

Lähettäjä: Tittelituu 
Päivämäärä:   7.12.25 09:40:08

On ollut. Ihan järkyttävää pätemisen tarvetta tällaisilla henkilöillä.

Lähettäjä: Ty 
Päivämäärä:   7.12.25 09:50:06

On. Työkaverini haluaa puuttua ihan kaikkeen. Jos soitan asiakkaalle hänen kuullensa, saan puhelun jälkeen aina palautteen, mitä olisin voinut vielä sanoa tai kysyä. Jos teen jotain esitystä/tiedotetta tms en koskaan osaa tehdä oikeita sanavalintoja. Raivostuttavaa ja alentavaa. Olen kuitenkin ollut tässä työssä jo lähemmäs kymmenen vuotta, normaalijärjellä varustettu ja työni hyvin hoitanut.
Tuon mikromanageeraukaen taustalla täytyy olla joku huono itsetunto tai elämän sisällöttömyys, muuta syytä tuollaiselle en keksi.

Lähettäjä: Tittelituu 
Päivämäärä:   7.12.25 09:52:43

Tai pätemisen tarve. Luulo, että itse on parempi.

Lähettäjä: Teka 
Päivämäärä:   7.12.25 10:27:56

Kyllä, varsinkin naisvaltaisissa työpaikoissa minua vanhemmat kollegat tekevät tätä.
Ja jos unohdan jonkun muistinvaraisen asian kiireessä, nii palaute on luokkaa: "Enkös minä ole opettanut, että..!!!!!!"
Näitä hommia itsekin tehnyt kumminkin n. 20 vuotta.

Haaveena työpaikan vaihto.

Päivämäärä:   7.12.25 11:05:49

Meillä tämä yksi tunkee juurikin tekemisen keskelle kälättämään, että oletko muistanut tuo ja tämän? Ja jos vaikka kerron "Tiinalle", että lähetin joulukortit, tulee tämä asian Tiinalta tentattuaan varmistamaan vielä teamsviestillä, että kortit on lähetetty. Juu-u.
Bönäriin johtaa tuommoinen epävarmuus ja koko porukan ärsyyntymiseen. Hyvää hän tarkoittaa ja on sitoutunut, mutta miksi tällä tavalla?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   7.12.25 11:24:34

Nyt kun mietin niin ihme ja kumma ei. Jossain menneissä nyt jo eläköityneissä sukupolvissa tommosia oli.

"Suomeksi?"

Mikromanagerointi on ihan tavallinen nimenomaan työelämässä käytössä oleva termi. Varmaan toi päsmäröinti on vanha negatiivisen kuuloinen suomenkielen vastine.

Lähettäjä: neddys fancy 
Päivämäärä:   7.12.25 11:26:23

en ole kuullutkaan.

Lähettäjä: Mette 
Päivämäärä:   7.12.25 11:31:37

On ollut sekä esimies (lähti/lähetettiin pois onneksi) ja nyt vielä työkaveri.

Miten pärjätä mikromanageeraaja-työkaverin kanssa? Hän vaikeassa paikassa kuitenkin kysyy minulta apuja, mutta sitten tuo joskus tiimipaltsussa esille, jos minä olen tehnyt jonkun pienenkin virheen (hänen mielestään). Omia virheitään peittelee ja koska olemme samaa tiimiä, en minä hänen virheitään tuo esille vaan katson että meillä on yhteisvastuu töistä.

Päivämäärä:   7.12.25 11:40:10

Selkäänpuukotustaipumus ja pahantahtoisuus on tähän aika jäätävä combo. Semmoinenkin on esimiehenä ollut. ^Mettelle voi vielä mustamaalattuna käydä köpelösti. Saa vielä kontolleen koko konttorin vuosikymmenten takaiset todelliset ja kuvitellut mokat. Minulle kävi niin. Yllättävän hyvin mustamaalausta uskottiin.

Lähettäjä: kokemusta 
Päivämäärä:   7.12.25 13:58:35

Mulle kävi köpelösti, mutta onneksi oli hyvä liiton asianajaja ja työsuojeluvastaava. Ja ne toisenlaiset työkaverit. Esimies sai lähteä.
Mutta mitä tehdä sille traumalle, joka kolmen vuoden ahdistelusta seurasi? Tosi paskoja juttuja.

Lähettäjä: kokemusta 
Päivämäärä:   7.12.25 14:03:50

Sellaiset ovat usein itse epävarmoja, mutta työspsykologi sanoi, että jotkut eivät vain voi mikromanageeraukselleen mitään, eli eivät tekisi sitä pahantahtoisuuttaan. Mutta ovat joka tapauksessa rasittavia ja erityisen kuormittavia esimiehinä.

Älkää jääkö yksin. Kertokaa asioista ajoissa joko lähiesihenkilölle tai työsuojeluun tai liitolle. Ja äänittäkää esim. kännykällä tilanteita. Te saatte äänittää niitä tilanteita, jossa olette mukana, ilman, että kerrotte sille toiselle osapuolelle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.12.25 14:41:40

Entisen harjoittelupaikan pomo oli aivan järkyttävä pilkunviilaaja. Ja kyseessä oli siis todella pieni firma, siellä ei ollut yhtään palkallista työntekijää:D Ainoastaan tämä firman omistaja, muutama harjoittelija ja pari freelancerina töitä tekeviä. Tilitietojen mukaan hädin tuskin liikevoittoa tekevä yritys, joskus ihan tappiollakin.

Tällä firman pomolla oli joku kompleksi tehdä itsestään ja yrityksestään mahtavampi kuin se todellisuudessa oli. Puhutteli aina itseään toimitusjohtajaksi, mikä kai hän virallisesti olikin, mutta come on, en tiedä onko se niin kerskailun aihe olla toimitusjohtaja yhden hengen yrityksessä. Lisäksi puhui aina tiimeistä, mikä oli huvittavaa, koska saattoi puhua myyntitiimistä, johon kuului siis yksi henkilö...

Niin ja sitten se pilkunviilaus. Keksi _kaikesta_ marmattamista. Ja pahinta oli se, että hänen ohjeensa vaihtuivat aivan yllättäen, mitään kertomatta. Esimerkiksi saattoi antaa ohjeeksi "piirrä ympyrä" (ei oikea työtehtävä mutta käytän esimerkkinä) ja seuraavassa palaverissa kun esittelin piirtämääni ympyrää, niin saattoi sanoa että "joo siis ymmärrän miksi oot piirtänyt ymppyrän mutta pitäisi olla viiva" tai sitten alkoi miettimään jotain pientä vikaa siitä ympyrästä ja tähän piti tietysti kaikkien osallistua. Saatettiin oikeasti kaikki yhdessä miettiä tyyliin kaksi tuntia että lukeeko firman joulutervehdyksessä että rauhallista vai hyvää joulua. Tai jotain fontin kokoa, että onko se 11 vai 12, niin sitä sitten rämplättiin porukalla edestakaisin 45min.

Ja someaikataulut oli tarkkaa. Kaikki somepostaukset piti hyväksyttää hänellä (en valita siitä, mielestäni järkevää), mutta kerran ei vastannut koko päivänä lähettämääni postausehdotukseen niin en sitten uskaltanut postata sitä. Sain kamalat huudot kuinka Instagramin algoritmi ei tykkää kun kuva ei mene tiettynä päivänä. Ymmärrän senkin, mutta kannattaisiko silloin vastata viesteihin? Olisin varmasti saanut huudot myös, jos olisin postannut kuvan ilman lupaa ja pomo olisi löytänyt siitä pienen virheen. Tai kuva olisi ollut puoli milliä liian väärin rajattu.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.12.25 15:01:40

Ei työkaveria mutta tuttu joka kertoo aina miten se joku asia olisi pitänyt tehdä, on omasta muekestään aina oikeassa ja hän tekee ad
siat oikein

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   7.12.25 21:27:51

Minä olen sellainen. Johtuu siitä, että monet työkaverit käyttäytyvät kuin pikkulapset joilla ei ole mitään vastuuta mistään, ei edes omasta turvallisuudestaan. Välillä ihmetyttää miten ylipäätään ovat selvinneet täysi-ikäisiksi. "En mä ajatellut." "En mä tajunnut että siinä voi käydä noin." "En mä tiennyt että se kuuluu mulle."

Käyttäytykää kuin aikuiset niin ei tarvitse kytätä ja huolehtia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.12.25 21:40:16

On, työpari on sellainen. Tehdään työtä parittain työtä, jossa usein toinen suorittaa työtehtävän ja toinen kirjaa. Työkaveri lähinnä vahtii minua ja odottaa, että teen virheen (vaikkapa kirjoitusvirheen, jonka osaan korjata myös itse). Välillä jopa sanelee miten pitäisi kirjata jokin ihan päivittäin tehtävä kirjaus :D Ja kyllä, @!#$. Olen ollut alalla 10 vuotta ja olen omasta ja esimieheni mielestä oikein pätevä työssäni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.