Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Varpunen jouluaamuna, sanat

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   2.12.25 21:19:38

"En mä ole, lapseni, lintu tästä maasta
Olen pieni veljesi, tulin taivahasta
Siemenen pienoisen, jonka annoit köyhällen
Pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta"

Kolme ekaa riviä ymmärrän täysin, mutta mitä tuo alin rivi tarkoittaa?? En saa siitä mitään järkevää lausetta aikaiseksi.

Re: Varpunen jouluaamuna, sanat

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.12.25 21:21:14

Sen siemenen sai veli enkeleitten maasta.

Päivämäärä:   2.12.25 21:29:52

Kyllä mä siis sen ymmärsin. Mutta tämä viimeinen lause "Pieni sai sun veljesi enkeleitten maasta".

Mikä pieni??

Päivämäärä:   2.12.25 21:31:52

Laulun tekijän pieni poika kuollut, varpunen oli se kuollut poika, joka palasi siskoaan katsomaan ja sai sen siemenen.

Päivämäärä:   2.12.25 21:32:00

Pieni veljesi. Näin minä ainakin olen tulkinnut. Suomen sanajärjestys on melko vapaa ja tuohon on laitettu tuollainen runollinen ja erityisesti sävellykseen sopiva ratkaisu.

Päivämäärä:   2.12.25 21:38:56

"Pieni sai sun veljesi" - tätä kohtaa en siis tajua. TAJUSIN kyllä sen, että pieni veli on kuollut ja tulee taivaasta jne.

Tuo sanajärjestys pistää ehkä aivot solmuun, mutta en ole koskaan tajunnut tota VIIMEISTÄ RIVIÄ.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.12.25 21:42:25

"sai sun pieni veljesi" olisi ehkä puhekielinen sanajärjestys, mutta otettu taiteellisia vapauksia. Siemenen jonka annoit köyhälle sai sun pieni veljesi enkeleitten maasta, näin sen ymmärrän.

Päivämäärä:   2.12.25 21:48:02

"Lähettäjä M 
Päivämäärä
2.12.25 21:42:25

"sai sun pieni veljesi" olisi ehkä puhekielinen sanajärjestys, mutta otettu taiteellisia vapauksia. Siemenen jonka annoit köyhälle sai sun pieni veljesi enkeleitten maasta, näin sen ymmärrän."

Kiitos!!! Olit eka tai toka joka oikeesti ymmärsi mitä ajoin takaa. Nyt tajusin. Noin kolmenkymmenen vuoden ihmetys sai päätöksensä. :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.