Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  80% työaika?

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   14.11.25 14:33:58

Teen nyt 100 % työaikaa ja pyörinyt jo mielessä pitkään, jos vaihtaisi 80% työaikaan. Työn puolesta onnistuu ja tästä esihenkilön kanssa jo alustavasti keskusteltu.

Ongelma on nyt se, että mietityttää tulojen pudotus. 20 % palkasta pois on iso summa per kk. Toki, veroprosentti pienenee (mutta kuinka paljon?) Ja koska on alle 3 v. Lapsi niin Kelalta saisi hieman tukea.

Kertokaa kokemuksia, miten suhtauduitte tulojen pienentymiseen? Harmittiko vaihto, vai koitteko että se vapaa mitä saa korvaa heittämällä sen rahan menetyksen?
Teitkö 1 pv vko vähemmän, vai teitkö lyhennettyä työpäivää?

Re: 80% työaika?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.11.25 14:43:47

No ehdottomasti tekisin 4 pv viikossa enkä lyhennettyä työpäivää.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   14.11.25 14:46:49

Esikoisen ollessa pieni tein 80 % työaikaa vanhempainvapaiden jälkeen. Ei tuntunut palkkapudotus silloin.4 pv työviikko oli.

Päivämäärä:   14.11.25 14:53:44

Olet oikeutettu 80 pros.työaikaan siis tuon lapsen takia. Ei siinä mitään suostumuksia tarvitse. Mutta itse et kyllä saa päättää onko se lyhennetty päivä vai 4 päivän vko, se pitää sopia työpaikan kanssa.

Päivämäärä:   14.11.25 15:02:59

Veroprosentti sulla pitää itte laskea, voit käydä testaamassa kun teet uuden verokortin (mutta et jätä sitä luonnollisesti vielä) ja katsot, mitä se antaa ja paljonko sit jäis käteen.

Samasta haaveilen, vielä ei taloudellisesti mahdollista.

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   14.11.25 15:21:15

Toki lapsen vuoksi olen oikeutettu, mutta lapsi kohta 3 v. Eli ei montaa kuukautta ole se "syynä". Ja kyllä minulla on mahdollisuus neuvotella kumpi on omaan tilanteeseeni parempi, tuo lyhennetty vai kokonainen päivä. Nyt en kuitenkaan kysellyt siitä miten tämä työssäni onnistuisi, vaan kokemuksia ketkä 80 % tehneet. :)

Tuo juurikin, kun mieityttää se taloudellinen puoli, että kuinka sitä siinä "joutuisi" tiukoille. Laskemallahan tämäkin aukeaa, mutta edelleen ne kokemukset kiinnostaa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   14.11.25 15:37:24

Kyllä yli 3 vuotiaskin kelpaa syyksi tehdä osa-aikaista, vaikka et nyt sitä kysynytkään. Kelan tuet sitten eri asia.

Nohh teen itse 80% työaikaa eikä harmita siinä yhtään mikään.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   14.11.25 16:05:40

Itse tekisin 4 päiväistä viikkoa.

Saanko kysyä mikä tuki on kyseessä? Olen ihan ulapalla noista asioista, kun ei ole ollut tarvetta. Kuitenkin itselläni pieni lapsi, niin alkoi kiinnostaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.