Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Valkosormisuus ja sormien turvotus

Lähettäjä: sormi 
Päivämäärä:   12.11.25 17:19:09

Onko sennuille valkosormisuus kuinka tuttua?
Itsellä vaiva tuntuu vuosi vuodelta pahenevan. En millään muista, että milloin tämä alkoi, mutta tarkistin vanhemmilta ettei minulla tätä ainakaan lapsuudessa/nuoruudessa vielä ollut. Olen nyt siis 37-vuotias.

Sen lisäksi, että valkosormisuus tuntuu joka vuosi lisääntyvän/voimistuvan, on nyt yksittäiset sormet alkaneet turvota niin, etten saa niitä kunnolla koukkuun. Turvotuksen lisäksi sormissa on kipua.

Mietin nyt, käynkö näyttämässä sormia lääkärissä vai tuhlaanko käynnillä vain turhaan resursseja?

Re: Valkosormisuus ja sormien turvotus

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.11.25 17:28:06

Ehdottomasti lääkäriin, valkosormisuus (Raynaudin syndrooma) on reumasairaus jo itsessään ja nuo sorminivelten turvottelut ja vääntymiset ovat myös reumassa tyypillisiä. Minulla ollut molempia oireita ja sainkin jo reumadiagnoosin, mutta se purettiin kun en lääkityksestä innostunut. Niveltulehdukset ovat rauhoittuneet mutta tuo valkosormisuus vaivaa, eilenkin ihan sisälämmössä meni pari sormea valkoisiksi ja tunnottomiksi useaksi tunniksi.

Re: Valkosormisuus ja sormien turvotus

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   12.11.25 18:11:39

Minulla on ollut teini-ikäisestä asti. Reumaa ei verikokeissa ole löytynyt, menee vissiin muuten vaan verisuonet tukkoon. Pysynyt samanlaisena jo vuosikaudet. Muutama sormi menee valkoiseksi "kylmästä" (ajatuskin viileydestä riittää), paineesta tai tärinästä. Varpaista taas osa menee sinimustaksi ja tunnottomaksi samanlaisessa tilanteessa. Ilmeisesti kuuluu oirekuvaan sekin.

Aloittajana menisin kyllä lääkäriin, tuo kipu ja turvotus ei kuulosta hyvälle. Eikä myöskään se, että tilasi on pahentunut ajan kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.