Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vegaaninen lohi ja munaton ja voiton munavoi

Lähettäjä: krk 
Päivämäärä:   12.11.25 16:38:38

On toki kiva, että vegaaneillekin on vaihtoehtoja, mutta meneekö jonkun muunkin mielestä nyt vähän yli?

Marttojen sivuilla on ohje munattomasta munavoista, jossa ei ole voita eikä kananmunaa. Margariinia joo, ja herneitä. Ja nykyään löytyy kalahyllystä "kylmäsavulohta", jossa ei käytännössä ole rasvaa eikä proteiinia. Hiilareita yli 10 g/100 g ja iso määrä ylimääräistä sössöä.

Lohi on käytännössä hiilariton ja runsasproteiininen ja -rasvainen tuote. Joten miten tuo vastaa lohta? Ja joku hernemössö, miten se vastaa munavoita?

Minulla ei ole mitään vegaaneja tai kasvissyöjiä vastaan. Ihmettelen vain sitä, miten heille tarjotaan jotain ultraprosessoituja sössöjä sen sijaan, että söisivät ne kasvikset, hedelmät ja viljat ihan sellaisenaan, ilman ultraprosessointia? Eikö se olisi huomattavasti terveellisempää? Nykyäänhän näitä ultraprosessoituja kasvisversioita on tarjolla jo päiväkodeissa ja kouluissa, ja lapset piereskelevät ja valittavat mahavaivoja.

Tunnen useita vegaaneja, jotka eivät todellakaan suostu koskemaan tuollaisiin megaprosessoituihin sörsseleihin, vaan syövät raaka-aineita aika vähän prosessoituina. Ja tuo on mielestäni se oikea ja terveellinen tapa syödä, ihan sama onko vegaani, keto, carnivore vai sekasyöjä. En vain tajua näitä ultraprosesssoituja tuotteita, joista saa lähinnä vain mahavaivoja ja joissa puhdasta raaka-ainetta on yleensä aika vähän ja vastaavasti kaikkea ylimääräistä sitten yllättävän paljon.

Olen sekasyöjä ja käytännössä syön vähän mitä sattuu, enkä ymmärrä näitä vegaanisia tuotteita, joita ei välttämättä edes vegaanit itse halua syödä.

Re: Vegaaninen lohi ja munaton ja voiton munavoi

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   12.11.25 16:46:08

Mielikuvamarkkinointia nuo nimet.

Lähettäjä: eke 
Päivämäärä:   12.11.25 16:50:42

"En vain tajua näitä ultraprosesssoituja tuotteita, joista saa lähinnä vain mahavaivoja ja joissa puhdasta raaka-ainetta on yleensä aika vähän ja vastaavasti kaikkea ylimääräistä sitten yllättävän paljon."

Samaa mieltä. En minäkään ymmärrä näitä ultraprosessoituja "feikkilihoja" joissa viljoja ja kasviksia on vain murto-osa tuotteesta. Miksi niitä herneitä ja vihanneksia ja viljoja ei tosiaan voi syödä sellaisenaan?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.11.25 17:26:22

Taas tämä sama sössönmössö-jauhaja... Lopeta jo.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.11.25 17:26:59

Eikös nuo nyt ihan laissakin kielletty.
Ei voi nimetä lohta vegaaniseksi, eikä munavoita munattomaksi.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   12.11.25 17:33:53

Koulujen, päiväkotien yms ruokia tulee muuttaa rajusti. Kaikkihan ne ovat ultraprosessoituja, mutta ne kasvisruuat eivät edes maistu lapsille, pl puurot, vellit, porkkanaletut jne. Enemmän vain kasvisruokaa, mutta kunnollista ja maistuvaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.11.25 17:35:16

"Taas tämä sama sössönmössö-jauhaja... Lopeta jo."

Joo, tunnistin myös heti :D

Mites aloittaja syötkö itse HEDELMÄLIHAA? Entä KORVApuusteja? Entä LEHTIpihviä? Miten sitten maistuu kookosKERMA, pihviTOMAATTI, POSSUmunkki jne!!! Haluan kuulla mielipiteesi!!

Päivämäärä:   12.11.25 17:35:18

Ja en ymmärrä aloittajaa: vegaani ei joskus "saisi" ostaa sössösörsöä mutta aloittaja nyt käytännössä vaan syö mitä sattuu..

Lähettäjä: Jaaneli 
Päivämäärä:   12.11.25 17:58:41

Suurin osa ihmisistä ei edes ymmärrä mitä prosessointi tarkoittaa.

Päivämäärä:   12.11.25 18:04:20

Siis mikä ihmeen lukutaidottomien trollaajien ryhmä tähän ketjuun ilmestyi?

Minä en noudata mitään tiettyä ruokavaliota ja minun mielestäni jokainen saa syödä mitä haluaa. Ihmettelin vain, että syökö joku muka noita ultraprosessoituja korvikkeita, kun ainakaan minä en tunne sellaisia ihmisiä, jotka noita mielellään käyttäsivät. Päinvastoin, minun tuntemani kasvissyöjät ja vegaanit jopa itse ihmettelevät, että miksi valmistetaan feikkilihaa, kun vegaanit/kasvissyöjät usein nimenomaan eivät halua syödä lihaa ja kalaa, vaan kasviksia. Eli miksi heille tarjotaan lihanmakuista lihankorviketta, kun he eivät halua syödä lihaa tai lihankorviketta vaan nimenomaan kasvikunnan tuotteita, joiden halutaan maistuvan kasviksilta. Somessakin on tullut vastaan paljon ihmettelyjä nimenomaan kasvissyöjiltä ja vegaaneilta, että mitä ihmettä tää nyt taas on.

Eräs kaveri oli intissä parikymmentä vuotta sitten ja jo hän sanoi tuolloin, että häntä ärsytti armeijassa, kun kasvisruuista oli tehty "liharuuan näköisiä ja makuisia", vaikka hän ja muut kasvissyöjät nimenomaan eivät pidä lihan mausta ja koostumuksesta ja heille olisi kelvannut ihan vain kasvisruoka, joka ei leiki olevansa liharuoka.

En siis ole kieltänyt ketään ostamasta ja syömästä ulraprosessoituja tuotteita. Kysyin vain, että kuka niitä oikein syö, kun en itse tunne sellaisia. Mutta jos otsikon sana vegaaninen hukkaa luetunymmärtämisenne täysin, niin teidän kannattaa miettiä, mikä siihen olisi syynä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.11.25 18:05:51

Monet noista on erittäin maukkaita. Tykkään kylmäsavulohesta, mutta porkkala on paljon raikkaampaa. Jos se ei olisi niin työlästä tehdä, söisin sitä useammin.

Ei se ole sen prosessoidumpaa kuin se kylmäsavulohi :) Ei sekään luonnosta sellaisenaan tule.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.11.25 18:05:59

Sössömössötäti täällä taas.

Päivämäärä:   12.11.25 18:07:22

"Mites aloittaja syötkö itse HEDELMÄLIHAA? Entä KORVApuusteja? Entä LEHTIpihviä? Miten sitten maistuu kookosKERMA, pihviTOMAATTI, POSSUmunkki jne!!! Haluan kuulla mielipiteesi!!"

Hedelmiä, pihviä ja kuohukermaa kyllä syön, mutta tomaattia, kookostuotteita, munkkeja ja pullaa en. Tomaatille ja monille viljoille olen allerginen ja kookos on pahaa ja vegaanisten maitotuotteiden korvikkeet mielestäni turhia, kun minulla ei ole mitään ongelmia käyttää ihan eläinperäisiä maitotuotteita.

Helpottiko, kun sait kuulla mielipiteeni?

Päivämäärä:   12.11.25 18:08:35

Kyllä ne tuotteet, joille ei ole kysyntää, häviävät markkinoilta. Minä tunnen kasvissyöjän, joka ostaa joskus jotain lihatonta lauantaimakkaraa, koska lapsena söi lauantaimakkaraa. Minä ostan joskus ultraprosessoituja tuotteita, vaikka pidän paistetuista muikuista enemmän.

Päivämäärä:   12.11.25 18:08:52

"Suurin osa ihmisistä ei edes ymmärrä mitä prosessointi tarkoittaa."

Prosessointi on kuitenkin eri asia kuin ultraprosessointi. Ihan jo lihan jauhaminen on lihan prosessointia, muttei se ole vielä lähelläkään ultraprosessointia.

Päivämäärä:   12.11.25 18:10:18

Juu, ja porkkanan pilkkominenkin on prosessointia, samoin niiden muikkujen siivous ja paistaminen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.11.25 18:14:06

Sinulle yritettiin jo selittää faktoja esimerkiksi e-koodeista ja ruuan prosessoinnista viimeisessä aloittamassasi topikissa. Koita nyt hyväksyä, ettet vielä ymmärrä asiasta kovinkaan paljoa.

Mutta ei, kun pitää päästä hokemaan sössöä ja mössöä.

Lähettäjä: wiune 
Päivämäärä:   12.11.25 18:19:11

On täysin eri asia syödä silloin tällöin jotain ultraprosessoitua, kuten karkkeja ja sipsejä, kuin käyttää ruokavalionsa perustana ultraprosessoituja tuotteita esim. lihan ja kerman korvikkeena.

Nythän on paljon ollut uutisissa laitosten ruuat kuten sairaaloiden, koulujen, vanhainkotien yms. tarjoamat keskuskeittiöiden valmistamat einekset, jotka siis valmistetaan jo päiväkausia ennen kuin ne tarjoillaan ja jotka on vakuumipakattu ja niihin lisätty paljon keinotekoisia maku- ja säilöntäaineita, kun suola ja sokeri säilöntäaineina on niin pahoja ja epäterveellisiä... Ja silti ne ei kenellekään maistu kun maku on outo ja koostumus ällö. Mutta onko se ihmekään kun torstaina tarjottu ruoka on valmistettu ja vakuumipakattu jo maanataina...

Paljon puhutaan myös lisääntyneistä suolistosyövistä ja iso tekijä näillekin on muutos ihmisten ruokavaliossa kun puhtaiden ja vähän prosessoitujen raaka-aineiden sijaan syödään paljon tai jopa pääosin erittäin prosessoituja tuotteita, jotka tekee huonoa suolistolle.

Kovasti hoetaan että lihansyöntiä pitäisi vähentää mutta mielestäni se tarkoittaa prosessoidun lihan vähentämistä eli makkarat, leikkeleet ja nakit. Puhdas riista tai ihan vaikka nauta sellaisenaan pilkottuna tai jauhettuna ei edes ole huonoa ravintoa, toisin kuin makkarat ja nakit, jotka on pitkälle käsiteltyjä ja niissä lihapitoisuus voi olla jopa reilusti alle 50 %.

Päivämäärä:   12.11.25 18:21:59

"Sinulle yritettiin jo selittää faktoja esimerkiksi e-koodeista ja ruuan prosessoinnista viimeisessä aloittamassasi topikissa. Koita nyt hyväksyä, ettet vielä ymmärrä asiasta kovinkaan paljoa.

Mutta ei, kun pitää päästä hokemaan sössöä ja mössöä."

Siis mikä ketju? En ole tästä aiheesta aloittanut aiemmin ketjua enkä myöskään kirjoittanut tälle foorumille vähään aikaan, kun en täällä ole muutamaan viikkoon ollut.

Laita ihmeessä linkki siihen aiempaan ketjuun. Haluan lukea sen! Selittäisi myös nämä mössösössö-kommentit tässä ketjussa, kun minua haukutaan "aiemmaksi kirjoittajaksi".

Päivämäärä:   12.11.25 18:30:31

"Lähettäjä: --
Päivämäärä: 12.11.25 17:26:22

Taas tämä sama sössönmössö-jauhaja... Lopeta jo."

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 12.11.25 17:35:16

"Taas tämä sama sössönmössö-jauhaja... Lopeta jo."

Joo, tunnistin myös heti :D"

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 12.11.25 18:05:59

Sössömössötäti täällä taas."

"Lähettäjä: --
Päivämäärä: 12.11.25 18:14:06

Sinulle yritettiin jo selittää faktoja esimerkiksi e-koodeista ja ruuan prosessoinnista viimeisessä aloittamassasi topikissa. Koita nyt hyväksyä, ettet vielä ymmärrä asiasta kovinkaan paljoa.

Mutta ei, kun pitää päästä hokemaan sössöä ja mössöä."

__ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __ __

Siis te kaikki viittaatte johonkin aiempaan ketjuun ja "sössömössöttäjään"? Teitä on siis useampi, joiden olisi heti pitänyt laittaa linkki "siihen aiempaan ketjuun" eikä vain alkaa haukkua minua. Minulta on nyt selvästi jäänyt jotain välistä hötölätauon aikana.

Anteeksi nyt vain, mutta mössö ja sössö on ihan yleisesti käytettyjä termejä, joten pahoittelut, jos niitä joku muukin on joskus käyttänyt. Ihan jo vauvan purkkiruokia nimitetään mössöksi.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   12.11.25 18:37:14

Miksi lihansyöjät eivät voi syödä lihaa lihana, onko se pakko vääntää ultraprosessoiduksi makkaraksi, metwurstiksi tai kinkuksi? Entä kana, eikö senkin voisi tuosta vaan hotkaista, ilman että se pitää vääntää vaikka nugeteiksi?
Lähes kaikki ruoka, jota syömme on enemmän tai vähemmän prosessoitua. Jo lihan leikkaaminen tai porkkanan kuoriminen on prosessointia, samoin viljan kuivatus ja jauhaminen.
Yksi ultraprosessoidun ruuan tunnusmerkki on se, että siitä löytyy ainesosia, joita ei normaalista kotikeittiöstä löydy. Lihatuotteiden saralla esimerkiksi stabilointiaineet, hapettumisenestoaineet ja säilöntäaineet.
Jalostetut lihatuotteet ovat kiistatta suolistosyöpien yksi aiheuttaja, olen miettinyt myös sitä, ovatko ne tuhonneet monilta suoliston mikrobikantaa niin, että yhä useampi saa vatsavaivoja kasviksista ja pavuista.
Omalla kohdallani lihaperäiset tuotteet ja varsinkin maitovalmisteet aiheuttavat vatsan kanssa ongelmia ja lisäksi turvonneen ja raskaan olon. Suolistoni on siis tottunut sulattamaan pääosin kasvisravintoa.
Jos vain kaikki keskityttäisiin syömään asioita, jotka itse koemme terveellisiksi ja annettaisiin muiden syödä mitä haluavat.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   12.11.25 18:39:34

Jatkan vielä sen verran, että monet lihaan viittaavat tuotenimet (nakki, makkara, pihvi) kertovat lähinnä muodon, jossa ruoka on. Tuottaako se lihansyöjälle nyt niin järkyttävän ongelman, jos soijapihviä kutsutaan pihviksi? Sehän kertoo vain sen, että soijasta valmistettu taikina on muotoiltu litteäksi ja pyöreäksi ennen kypsennystä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.