|
Lähettäjä: krk
Päivämäärä: 12.11.25 16:38:38
On toki kiva, että vegaaneillekin on vaihtoehtoja, mutta meneekö jonkun muunkin mielestä nyt vähän yli?
Marttojen sivuilla on ohje munattomasta munavoista, jossa ei ole voita eikä kananmunaa. Margariinia joo, ja herneitä. Ja nykyään löytyy kalahyllystä "kylmäsavulohta", jossa ei käytännössä ole rasvaa eikä proteiinia. Hiilareita yli 10 g/100 g ja iso määrä ylimääräistä sössöä.
Lohi on käytännössä hiilariton ja runsasproteiininen ja -rasvainen tuote. Joten miten tuo vastaa lohta? Ja joku hernemössö, miten se vastaa munavoita?
Minulla ei ole mitään vegaaneja tai kasvissyöjiä vastaan. Ihmettelen vain sitä, miten heille tarjotaan jotain ultraprosessoituja sössöjä sen sijaan, että söisivät ne kasvikset, hedelmät ja viljat ihan sellaisenaan, ilman ultraprosessointia? Eikö se olisi huomattavasti terveellisempää? Nykyäänhän näitä ultraprosessoituja kasvisversioita on tarjolla jo päiväkodeissa ja kouluissa, ja lapset piereskelevät ja valittavat mahavaivoja.
Tunnen useita vegaaneja, jotka eivät todellakaan suostu koskemaan tuollaisiin megaprosessoituihin sörsseleihin, vaan syövät raaka-aineita aika vähän prosessoituina. Ja tuo on mielestäni se oikea ja terveellinen tapa syödä, ihan sama onko vegaani, keto, carnivore vai sekasyöjä. En vain tajua näitä ultraprosesssoituja tuotteita, joista saa lähinnä vain mahavaivoja ja joissa puhdasta raaka-ainetta on yleensä aika vähän ja vastaavasti kaikkea ylimääräistä sitten yllättävän paljon.
Olen sekasyöjä ja käytännössä syön vähän mitä sattuu, enkä ymmärrä näitä vegaanisia tuotteita, joita ei välttämättä edes vegaanit itse halua syödä.
|