Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  DIY-mies haluaa tehdä kaiken itse

Lähettäjä: Peukalo 
Päivämäärä:   12.11.25 11:50:19

Maailmasta löytyy varmasti monia tee se itse -ihmisiä, joilla ko. mentaliteetti menee välillä yli. Oman talon ostamisen jälkeen myös miehestäni paljastui tällainen puoli. Tiesin kyllä, että tykkää puuhailla ja osaa tehdä monenlaista, on käsistään kätevä ja harrastuneisuutta löytyy. Osittain siksi olikin mahdollista ostaa jonkin verran remonttia vaativa talo, koska kaikkeen ei ole halua palkata ulkopuolista tekijää.
Nyt tämä talo kuitenkin tuntuu täysin hänen projektiltaan. Hän haluaa tehdä kaiken mahdollisen itse. Ärsyyntyy, kun ehdotankin ammattilaisen palkkaamista johonkin asiaan ja vastaa voivansa tehdä sen kyllä itse. Eikä siinä mitään, mutta kun eihän yksi ihminen millään voi kaikkea ehtiä. Minä tykkään järjestellä ja siivota. Autan ja teen sen mitä osaan, mutta en ole läheskään yhtä taitava. Miehen ollessa pitkillä työmatkoilla vaihtoehtoni on siis hänen mielestään vain odottaa, että hän tulee jatkamaan. Rahasta ei ole kiinni, olisi aivan hyvin varaa tilata joku tekemään asia X. Puolisoni mielestä myöskään kukaan muu kuin ns. maksullinen apu ei saisi tehdä täällä mitään, ei siis esimerkiksi vanhempani tai tutut. Haluaa tehdä kaiken itse ja mielellään yksin.

Miten saisi taottua järkeä tuon päähän. Keskusteltu on, vastaa vain tykkäävänsä tästä puuhailusta ja rempasta ja siksi haluaa tehdä. Ei ymmärrä, että olen täysin hänen aikataulujensa armoilla ja hänen poissaollessaan voin vain ihmetellä ja odotella.

Löytyykö muilta samanlaisia jääräpäisiä puuha-petejä?

Re: DIY-mies haluaa tehdä kaiken itse

Lähettäjä: buhahahaa 
Päivämäärä:   12.11.25 11:53:45

Ja mä kun olen reilut kaksi vuotta etsinyt just nimenomaan tällaista miestä jota kiinnostaisi tehdä kotona jotain. Olen kuudessa eri deittipalvelussa ja mulle tulee vastaan vaan tyyppejä jotka haluaa "matkustella ja käydä festareilla" mutta seinän tapetointi tai edes huonekalun roudaaminen on ihan liikaa pyydetty.

Antaisin ihan mitä vaan, myisin sieluni kelle vaan, jos vaan jossain olisi täyspäinen, aikuiseen ihmissuhteen pystyvä mies, jota oikeasti kiinnostaisi omakotitalon kanssa puuhastelu. Täällä on tällä hetkellä yli 100 asian lista mitä pitäisi saada tehtyä mutta yksin en pysty eikä tekniset taidot tai fyysiset voimat riitä.

Lähettäjä: Peukalo 
Päivämäärä:   12.11.25 12:02:11

buhahahaa / Tottakai näin päin on parempi kuin ukko, jolta ei edes huonekalun kantaminen luonnistu. Kerran eräs deittailemani mies kertoi jo etukäteen, että hän ei muutossani (ei onneksi hänen luokseen) sitten mitään painavaa kanna. No eipä tarvinnut auttaa muutenkaan, äitini kanssa kahdestaan hoidettiin. Toivoisin vain jonkinlaista suhteellisuuden tajua mieheltäni. Tuntuu, että elämme nyt hänen projektitalossaan ja minä en saa edistää asioita kutsumalla tänne jotakuta, jos mieheni ei itse ehdi millään jotakin tekemään.

Lähettäjä: nella 
Päivämäärä:   12.11.25 12:08:48

Täällä hyvin samanlainen tapaus. Välillä harmittaa, kun asiat etenisi aika paljon nopeammin, jos välillä saisi palkata ammattilaisia apuun. Mutta kun miehen täytyy saada itse tehdä (sähkärin ja putkarin sentään saa kutsua). Itse autan sen minkä pystyn ja opettelen koko ajan lisää, mutta kaikki isommat ja vaativammat työt jää kyllä miehen harteille.

Toisaalta olen koettanut asennoitua niin, että remppa etenee sitten pikkuhiljaa. Kyllä tässä myös säästetään paljon, kun tehdään itse. Meillä on siis talo jo ihan asuttavassa kunnossa, mutta suunniteltuja projekteja on ainakin viiden vuoden lista odottamassa. Yritän sietää keskeneräisyyttä ja toisaalta iloita sitten jokaisesta valmistuneesta asiasta, joka (toivottavasti) nostaa sitten elämänlaatua tai tekee kodista kauniimman.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.11.25 12:25:46

"Tuntuu, että elämme nyt hänen projektitalossaan ja minä en saa edistää asioita kutsumalla tänne jotakuta, jos mieheni ei itse ehdi millään jotakin tekemään."

Kysy mieheltä, onko tämä hänen vai teidän talo, ja mitä sananvaltaa sinulla on sen remppaamisessa? Jos hän ei ymmärrä sitä käytännön puolta, että hommat seisoo ja sinä odottelet pommikuopan pohjalla että herra ehtii töiltään tekemään, niin vaikeaksi menee.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.11.25 12:56:00

se että palkkaa ulkopuolista apua ei todellakaan tarkoita että asiat etenisivät nopeammin. Nykyään ammattilaisia ei juurikaan ole joten jos mies osaa niin varmasti helpoin ja nopein kun tekee vaan itse. En minäkään meille ottaisi ketään tekemään puolestani. Turkin olisin laatuun tyytyväinen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.11.25 13:04:58

"se että palkkaa ulkopuolista apua ei todellakaan tarkoita että asiat etenisivät nopeammin. Nykyään ammattilaisia ei juurikaan ole joten jos mies osaa niin varmasti helpoin ja nopein kun tekee vaan itse. En minäkään meille ottaisi ketään tekemään puolestani. Turkin olisin laatuun tyytyväinen."

Sitten ei varmaan kannata ostaa taloa sellaisen ihmisen kanssa, joka haluaa välillä ottaa myös muita avuksi.

Lähettäjä: nella 
Päivämäärä:   12.11.25 13:16:05

Se on kyllä todettu, että kaikki "ammattilaiset" eivät todelakaan tee laatua. Ainakin meillä kuitenkin on niin, että päivätöissä käyvä ihminen ei vapaa-aikanaan saa tehtyä asioita kuin rajallisesti. Tämä siis koskee vain omaa tilannettani, mutta ei se eteneminen aina kauhean nopeaa ole, eikä projektinsuunnittelutaidot ole aina ihan kohdillaan (materiaalien hankkimista aletaan miettiä vasta siinä vaiheessa, kun töihin pitäisi ryhtyä). Jälki on kuitenkin hyvää, joten siinä ei valittamista.

Aloittajallakin puoliso on ilmeisesti reissuhommissa, mikä myös rajoittaa mahdollisuutta edistää remontteja kotona.

Itselleni olisi ihan ok, että ammattilaiset tulisivat tekemään tiettyjä juttuja (esim. pihaa ympäröivät aidat pitäisi korjata / rakentaa uudestaan), jotta miehelle jäisi aikaa keskittyä niihin töihin, joihin haluaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.