Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Meneekö muillakin näin, nuorimmalle lapselle

Lähettäjä: Ostetaan ”kaikki”? 
Päivämäärä:   1.11.25 11:09:01

Meitä on kolme sisarusta, minä olen keskimmäinen ja ihan aikuisia työssäkäyviä ihmisiä olemme kaikki. Minulla ja pikkusiskollani on kummallakin yksi lapsi. Käymme ajoittain tapahtumissa, teatterissa tai shoppailemassa porukalla. Minä maksan minun ja oman lapseni ostokset, ruokailut ja liput. Äitini maksaa omien kulujensa lisäksi siskoni sekä hänen lapsensa kulut. Samoin aina vuodenaikojen vaihtuessa lähtee siskon lapseni kanssa ostoksille ostamaan hänelle kengät ja ulkovaatteet. Minun lapseni saa toki synttäreinä ja jouluisin lahjan äidiltäni, mutta en muista, että olisi mitään muuta ikinä ostanut.

Olettaisin, että minulla ja siskollani on aikalailla sama tulotaso ammattien perusteella eikä siskoni todellakaan pyydä äitiäni maksamaan vaan tämä tapahtuu äidiltäni itsestään selvänä asiana.

Ihan sama homma minun kummallakin mummolla on omia lapsiaan kohtaan. Äidilläni on kolme sisarusta ja nuorinkin heistä on jo yli 60 vuotias, mutta silti mummoni huolehtii hänen asioistaan paljon, ostelee perus käyttötavaraa hänelle ja jos olemme porukalla jossain maksaa hänenkin kulunsa.

En oikein ole ikinä tajunnut tätä juttua. Kyllä minulla on varaa maksaa oma elämiseni, mutta eikä tällainen tunnu epäreilulta käytökseltä vanhemmista jotka tätä harrastavat? Vai onko tämä vain niin luonnostaan tuleva juttu, että sitä ei edes ajatella sen kummemmin kun se nuorin lapsi vain koetaan apua tarvitsevaksi oli sitten nelikymppinen työssäkäyvä tai jo työnsä tehnyt eläkeläinen kuten tätini niin silti on se nuorin lapsi.

Re: Meneekö muillakin näin, nuorimmalle lapselle

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   1.11.25 11:58:41

Ei ole tuollaista. Äiti kyllä edelleen maksaa mun ja sisarusten kuluja, vie vaikka kahville tai syömään (on kohta 70 ja mä 40), mutta se on kyllä ihan tasapuolista toimintaa. Minä olen ainoa sisaruksistani, jolla on lapsia, joten toki lasten kautta saan "enemmän", koska äiti ostaa lapsille vaatteita ja käy kirpparilta tekemässä löytöjä heille. Mutta en usko, että sisarukseni sitä kadehtivat. Ja ihan samoin äiti kyllä ostaisi heidänkin lapsilleen, jos sellaisia olisi.

Aloittajan tilanne kuulostaa omituiselta. Tai siis tuo suvun käytäntö.

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   1.11.25 12:12:46

Meillä sama. Vanhemmat osti mun pikkusiskolle kaiken bussilipusta lähtien, vaikka sisko asui aikuisena omillaan ja opiskeli AMK:ssa&kävi töissä. Mulle ne maksoi kyllä lapsena otettua sairaskuluvakuutusta opiskeluaikana, mutta senkin sitten irtisanoivat. Ja siis mun sisko nelikymppisenä edelleen lainaa äidiltä rahaa ym. En itse ikinä kehtaisi. Mutta mun sisko on jotenkin henkisesti jäänyt siihen lapsen rooliin, eikä häntä varmaan edes oma käytöksensä häiritse. Mulle on ollut siitä asti tärkeää, kun muutin pois kotoa että pärjään omillani.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   1.11.25 12:16:21

Minun vanhempani ovat täysin tasapuolisia meitä sisaruksia ja lapsiamme kohtaan.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   1.11.25 12:17:41

Meillä on tuo sama. Pikkuveljeni elämää vanhemmat tukevat vieläkin taloudellisesti. Ollaan melkein 40 vuotiaita. Tätä on kestänyt ihan aina.

Molemmat ollaan töissä. Veljelle ostetaan kaikkea ja tuetaan. Vakuutuksetkin vielä vanhempiensa nimissä esim. Minä kustannan kaiken itse.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.11.25 12:20:10

Ei mene. Jos ollaan porukalla jossain, niin vanhemmat yleensä tarjoutuvat maksamaan kaikkien mukana olevien lasten/lastenlasten liput/ruuat/tms. Vaihtoehtoisesti kaikki maksavat omansa, joskus taas joku lapsista tarjoaa kaikille. Tuollaista tilannetta ei tule koskaan, että joku olisi epäreilussa asemassa, ei edes vaikka tulotasoissa lapsilla on kohtalaisiakin eroja.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   1.11.25 12:40:33

Kaverin pikkuveli on saanut lapsesta asti kaikkea, kallista ja turhaa, mitä on keksinyt pyytää. Kaksi vanhempaa tytärtä eivät saaneet mitään, heillä oli yhteisen huoneen sängytkin liian pienet ja huonot, kun veljen huone oli kuin kartanon sisustus.

Tässä taisi olla kyseessä se, että hän oli poika.

Lähettäjä: Luba 
Päivämäärä:   1.11.25 13:15:58

Ei. Meillä päinvastoin. Isosiskolleni ostettiin kaikki uutena, minä en saanut mitään. Nyt päälle nelikymppisenenäkin siskolleni ja hänen lapsilleen ostellaan kaikkea, minä saan pärjätä omillani. Minä olen kuopus, siskoni esikoinen.

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   1.11.25 13:18:30

Miksi et kysy asiaa omalta äidiltäsi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.11.25 13:35:42

Kyllähän näitä yhtä lasta suosivia vanhempia löytyy. Itse olen pyrkinyt kaikkia kolmea tukemaan silloin kun ovat tarvinneet. Eniten kuitenkin meidän tuki on ollut ruoan ostamista kun ovat opiskelleet. Mutta rahallistakin joskus ja jouluna. Jos summia laskisi, niin voisi olla, että joku olisi saanut enemmän.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   1.11.25 13:45:07

Kysymällähän se selviää.

Ehkä äitisi suosii yhtä, tai ehkä siskolla rahavaikuksia, joista et tiedä, tai ehkä sisko tehnyt jonkun palveluksen tai myynyt äidille jotain, joka kuitataan noin maksetuksi tms.

Ja sitten toisaalta. Olette jo aikuisia ihmisiä, eikö tollanen sisaruskateus olisi jo aika haudata. Älä lähde ellei äiti maksa jos se noin harmittaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.11.25 15:37:37

onhan nuo isovanhemmatkin outoja jos maksavat toisen shoppailuja isolla rahalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.