Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nuori koira ja riehumisen jälkeinen jäykkyys

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   7.8.25 15:18:39

Minulla on 8 kk ikäinen pieni terrieri, joka intoutui toissapäivänä kyläillessä kaahaamaan kyläpaikan pihaa ympäri ihan huolella. Mitään kaatumisia tai onnettomuuksia ei käynyt, mutta seuraavana aamuna koira oli takaosastaan jäykkä ja ontui joko molempia tai toista takajalkaa. En ole varma onko kipeä kohta tai kumi selässä vai toisessa takajalassa. Koira ei arista tunnustellessa.

Päivän mittaan jäykkyys helpotti ja liike näytti paremmalta. Tänään aamulla oli taas hyvin jäykkä, mutta nyt jo liikkuu melko normaalisti.

Voihan olla, että sai vaan lihakset maitohapoille, siksi en heti ole soitellut eläinlääkärille, mutta miten pitkään seurailisitte tilannetta ennen eläinlääkärikäyntiä?

Ajattelin itse, että jos maanantaihin mennessä oireet eivät ole helpottaneet soitan ell, mutta näyttäisittekö te koiraa jo aiemmin? En tiedä tosin saako aikoja edes ennen ensi viikkoa, kun ei nyt henkeä uhkaavasta tilanteesta ole kyse.

Re: Nuori koira ja riehumisen jälkeinen jäykkyys

Lähettäjä: Naks 
Päivämäärä:   7.8.25 15:42:58

Voi tosiaan olla myös selkä. Jos syö, juo ja sontii normaalisti, seuraisin rauhassa muutaman päivän. Jos jemmassa on kipulääkettä, antaisin sellaista 2-3 pv.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.25 15:43:37

Hyvin voi olla rälläyksestä lihakset kipeinä tai esim. joku venähdys jossain. Seurailisin viikonlopun ja pitäisin koiran kevyellä liikunnalla, eli vain rauhallisia suht lyhyitä hihnakävelyjä muttei kuitenkaan mitään täyslepoa jos liikkuu mielellään ja liikkeessä vetristyy.

Päivämäärä:   7.8.25 15:47:14

Pitäisin vähän kevyemmällä liikunnalla viikon. Jos ei näytä menevän sinä aikana parempaan suuntaan tai ole sen jälkeen normaali, niin varaisin eläinlääkäriajan. Tarkkailisin muutenkin jatkossa, että esiintyykö vielä jäykkyyttä raskaamman liikunnan jälkeen, koska se on yksi tyypillisimmistä oireista luuston/nivelten kasvuhäiriöissä.

Päivämäärä:   7.8.25 15:52:19

Ja siis mikäänhän ei estä soittamasta klinikalle ja kysymästä heidän näkemystään, että kauanko kannattaa odotella ja miten hoitaa sinä aikana. Ainakin itse olen tällaisia ohjeita saanut puhelimessa pari kertaa, kun olen epävarmana soitellut jostain asiasta. :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.25 17:56:50

Kyllähän käsittääkseni ihan juoksijakoiratkin ovat kisapäivän jälkeen jumissa. Mutta kun kyse on noin noin nuoresta koirasta ja jäykkyyden lisäksi on ollut tuota ontumista niin se kuulostaa vähän huolestuttavalta. Tämä aamu olisi pitänyt olla jo selvästi parempi.

Kyllä minäkin antaisin viikonlopun yli levätä kunnolla ja katsoisin sitten. Jos liikkuminen ei alkukankeuden jälkeen nyt mitenkään vastenmieliseltä näytä. Kevyttä liikuntaa päivän mittaan.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   7.8.25 19:09:02

Kiitos kaikille vastauksista! Koiran liike on päivän mittaan hyvin vertynyt ja oli nyt pikku pissatuslenkillä ihan letkeän näköistä ja myös ilo on palannut koiraan. Aamulla oli selkeästi vaisu.

Seuraillen tilannetta nyt viikonlopun yli ja jos aamiainen jäykkyys ja kipuilu jatkuu, soitan sitten maanantaina eläinlääkäriajan.

Hyvä pitää mielessä tosiaan myös tuo kasvuhäiriöasia.

Hyvä q

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.