Lähettäjä: Ff
Päivämäärä: 7.8.25 14:13:10
Vaikka kaikki sanovatkin olevansa empaattisia, tai ovat empaattisia joissakin tilanteissa. Se, että koet joskus edes empatiaa tarkoittaa vain, ettet ole psykopaatti vaan normaali ihminen normaalilla tunne-elämällä.
Mutta noin keskimäärin ihmiset ovat melko epäempaattisia muita kuin lähipiiriään kohtaan. Huomaa siitä, miten vaikeaa on saada iso osa ihmisistä ymmärtämään miltä jokin voi tuntua, jos ihminen ei itse sitä ole kokenut tai käynyt läpi. Ihmiset vain antavat neuvoja, miten itse toimisivat jos olisivat tilanteessa XYZ, mutta mielestäni se ei ole empatiaa, vaan empatiaa on osata ajatella, että millaista olisi olla se toinen ihminen. Ja joskus viisasta on vaan olla hiljaa ja kuunnella.
Tämän huomaa esimerkiksi siitä, miten useimpien ihmisten on vaikea ymmärtää vaikkapa sairauksia, joita heillä itsellään ei ole. Onko kroonista kipua kokeva vain hankala kun on mielellään yksinään ja ajoittain ärtynyt. Onko masentunut laiska kun ei jaksa käydä töissä. Sama juttu kun huomaa, miten ihmiset suhtautuvat vaikkapa vähemmistöasemassa olevien kokemuksiin syrjinnästä.
Siihen saatetaan vain kohauttaa olkia ja sanoa, että ei pidä pahoittaa mieltään turhasta. "Eihän minustakaan se naapurin Maija tykkää enkä minä välitä siitä." Jaa, mitenhän silloin sitten kun saat väkivallalla uhkailua ja päälle sylkemistä ihan kaduillakin sen vuoksi, että olet mitä olet? Ja joissakin maissa voisit menettää henkesi sen vuoksi?
En minäkään siis ymmärrä täysin kaikkia enkä minäkään kykene aina ja jokaisen ihmisen kohdalla empatiaan. Teen kuitenkin työtä, jossa sitä kykyä tarvittaisiin, ja voin sanoa, että vaikeaa on, eikä aina tiedä mitä sanoa. Se on oikeasti todella vaikea ja harvinainen taito. Moni joka kovaan ääneen sanoo tietävänsä miltä muista ihmisistä tuntuu, ei todellisuudessa tiedä paljoakaan.
|