Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Empatia on todella harvinaista

Lähettäjä: Ff 
Päivämäärä:   7.8.25 14:13:10

Vaikka kaikki sanovatkin olevansa empaattisia, tai ovat empaattisia joissakin tilanteissa. Se, että koet joskus edes empatiaa tarkoittaa vain, ettet ole psykopaatti vaan normaali ihminen normaalilla tunne-elämällä.

Mutta noin keskimäärin ihmiset ovat melko epäempaattisia muita kuin lähipiiriään kohtaan. Huomaa siitä, miten vaikeaa on saada iso osa ihmisistä ymmärtämään miltä jokin voi tuntua, jos ihminen ei itse sitä ole kokenut tai käynyt läpi. Ihmiset vain antavat neuvoja, miten itse toimisivat jos olisivat tilanteessa XYZ, mutta mielestäni se ei ole empatiaa, vaan empatiaa on osata ajatella, että millaista olisi olla se toinen ihminen. Ja joskus viisasta on vaan olla hiljaa ja kuunnella.

Tämän huomaa esimerkiksi siitä, miten useimpien ihmisten on vaikea ymmärtää vaikkapa sairauksia, joita heillä itsellään ei ole. Onko kroonista kipua kokeva vain hankala kun on mielellään yksinään ja ajoittain ärtynyt. Onko masentunut laiska kun ei jaksa käydä töissä. Sama juttu kun huomaa, miten ihmiset suhtautuvat vaikkapa vähemmistöasemassa olevien kokemuksiin syrjinnästä.

Siihen saatetaan vain kohauttaa olkia ja sanoa, että ei pidä pahoittaa mieltään turhasta. "Eihän minustakaan se naapurin Maija tykkää enkä minä välitä siitä." Jaa, mitenhän silloin sitten kun saat väkivallalla uhkailua ja päälle sylkemistä ihan kaduillakin sen vuoksi, että olet mitä olet? Ja joissakin maissa voisit menettää henkesi sen vuoksi?

En minäkään siis ymmärrä täysin kaikkia enkä minäkään kykene aina ja jokaisen ihmisen kohdalla empatiaan. Teen kuitenkin työtä, jossa sitä kykyä tarvittaisiin, ja voin sanoa, että vaikeaa on, eikä aina tiedä mitä sanoa. Se on oikeasti todella vaikea ja harvinainen taito. Moni joka kovaan ääneen sanoo tietävänsä miltä muista ihmisistä tuntuu, ei todellisuudessa tiedä paljoakaan.

Re: Empatia on todella harvinaista

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.8.25 14:18:02

Näin on ja olisi kamalaa olla niin empaattinen, että sitä kokee jatkuvasti. Se on raskasta ja syö mielenterveyttä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.8.25 14:23:58

Empaattinen voi olla, mutta on tosiaan vedettävä raja johonkin. Toisten murheiden murehtiminen ja niissä eläminen käy myös oman mielen päälle.

Välitän ihmisistä ja heidän murheistaan, mutta jos niihin syventyy liiaksi, niin siitä tulee ongelma.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.25 14:30:45

Moni luulee että ihminen joka avautuu elämästään haluaa vinkkejä ja ystävällisyyden puitteissa yritetään antaa vinkkejä miten päästä yli vaikka esim masennuksesta. Vinkit on usein tosi huonoja niiltä jotka ei ole sitä kokeneet, mutta luulevat että se auttaisi. Ei siinä aina pahaa tarkoiteta. Ihmisille on sisäänrakennettu korjaamismoodi tilanteisiin ja se näkyy näissä. Munkin piti ihan oppia erikseen että ei ne elämästä avautujat halua vinkkejä vaan henkistä tukea ja olen todella empaattinen. Muussa olen kyllä samaa mieltä mitä kirjoitit.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   7.8.25 14:53:52

Tuo on totta mitä Ällö sanoi. Itsellä on siinä tahtonut olla ongelmia, olen toisinaan kuormittunut liiaksi siitä, että murehdin muidenkin murheita.

Onneksi lähipiirin ihmiset on suurin osa ihan normaalilla empatiakyvyllä varustettuja.

Lähettäjä: pohjanmaa 
Päivämäärä:   7.8.25 15:52:27

Sääli on sairautta.

Päivämäärä:   7.8.25 16:01:45

”Sääli on sairautta.”

Sääli ja empatia ovat kaksi eri asiaa. Sääli taitaa olla lähempänä sympatiaa kuin empatiaa. Molemmissa tunnet jollain tasolla myötätuntoa toista kohtaan, mutta sääliessä alennat toisen reppanaksi. Empatiassa tuo ylemmyys/alemmuus-asetelma puuttuu eli aidosti ymmärrät toisen kokemusta ja osaat asettua hänen asemaansa.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   7.8.25 16:04:58

Näin on ja olisi kamalaa olla niin empaattinen, että sitä kokee jatkuvasti. Se on raskasta ja syö mielenterveyttä."
Sekä saa näyttämään epäluotettavalta, kun yhtyy joka vinkaisuun samanmielisesti ja muuttaa jatkuvasti omaa mielipidettään.

Lähettäjä: pohjanmaa 
Päivämäärä:   7.8.25 16:20:32

Jep, eli siis sääli on sairautta.

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   7.8.25 16:45:57

Pitäisikö jotain koulukiusaajaa, vaimonhakkaajaa jne ymmärtää?
Minä ainakin aina nähdessäni sanon seuralaisilleni kovaan ääneen
Tuo "Matti" on yks helkatin koulukiusaaja
10kin vuotta kiusannut mulkvisti ei ansaitse anteeksiantoa
Liippaa vähän kaukaa empatiaa, mms

Päivämäärä:   7.8.25 16:54:38

Tuo voiMua:n näkökanta on totta. Keihin asti täällä empaattisuuden pitäisi yltää? Pitäisikö empatisoida ihmistä joka on täysi mulkvisti kuspää ja jolla on joskus ollu vähän vaikeeta, että pitää ymmärtää?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.8.25 17:08:53

Edellä pari kirjoittajaa osoittavat nimenomaan empaattisuuden puutteensa. Empaattisen ei tarvitse kysellä keihin empatian pitää yltää ja miten rajanveto tehdään.

Empatia on muuten omaksuttavissa oleva asia ainakin johonkin rajaan asti. Toivottavasti siihen kiinnitetään lasten kohdalla huomiota, koska tämä maailma tarvitsisi todellakin enemmän empatiaa isojen kysymysten ja ongelmien äärellä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   7.8.25 17:13:05

Kyllä minä tunnen empatiaa näin aikuisena myös heitä kohtaan, jotka lapsena tekivät elämästäni @!#$ä. Aikuinen pystyy näkemään myös ne asiat, mitä lapsena ei ymmärtänyt - pahin kiusaajani oli saanut elämäänsä täysin eri eväät kuin minä. Ei se tee kiusaamisesta hyväksyttävämpää, mutta silti on helpompi ymmärtää syyt, miksi hän minua kiusasi, kun ymmärtää taustat.

Päivämäärä:   7.8.25 17:19:41

"Edellä pari kirjoittajaa osoittavat nimenomaan empaattisuuden puutteensa. Empaattisen ei tarvitse kysellä keihin empatian pitää yltää ja miten rajanveto tehdään"

Mihin se raja on sitten vedetty? Jos olet empaattinen, osaat varmaan vastata yksinkertaiseen kysymykseen.

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   7.8.25 17:24:54

en sitten ehkä ole empaattinen vaikka haluaisin
mutta olen 3vuotiaasta tiennyt että jos lyön tuota se saattaa joskus lyödä takaisin

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.8.25 17:55:30

”Mihin se raja on sitten vedetty? Jos olet empaattinen, osaat varmaan vastata yksinkertaiseen kysymykseen.”

Kuten Ällö edellä totesi, empatian tunteminen ei ole yhtä kuin tekojen hyväksyminen. Siinä yksinkertainen vastaus.

Empatia ei myöskään välttämättä rajoitu ihmisiin, vaan myös eläimiä ja muuta elämää kohtaan voi tuntea empatiaa. Tämä tosin taitaa edellyttää sitä, että on edes jonkin verran perehtynyt esimerkiksi eläinten tunteisiin ja vaikkapa kipuaistiin.

Päivämäärä:   7.8.25 18:03:43

yritän olla empaattinen, mutta jos muija mussuttaa sipsiä ja samalla tkee ettei laihdu. no on kyllä vaikeeta olla empaattinen.
yks kaveri itkee kuvitteellista hyökkäystä jne.
on se jännä että en ole empaattinen heille.

on paljonkin mihin samaistun ja tunnen tuskan ja surun. osaan myötäelää.
on vain asioita että tekee mieli napauttaa, koitappa aikuistua tai yritäppä hiukan tai vain voi kiesus sun mielikuvitusta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.25 18:07:32

Empatia ei tarkoita, että ihmisellä olisi hyvät sosiaaliset taidot. Täysin empatiakyvyttömällä voi olla paljon paremmat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.