Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mites meni kännykkäkiellon 1.pv? Jos koulu alkoi

Lähettäjä: hhh 
Päivämäärä:   7.8.25 00:56:08

Mitäs kokemuksia uudistuksesta, opettajan tai vanhemman puolelta?

Täällä meni ihan ok, teini pärjäsi hyvin, mutta kertoi että luokassa oli kyllä paljon kellä oli vaikeaa

Re: Mites meni kännykkäkiellon 1.pv? Jos koulu alkoi

Lähettäjä: Eipä omalla 
Päivämäärä:   7.8.25 07:21:13

Täällä kännykkäkielto on ollut jo jonkun vuoden, niin kauan, kun vanhimmalla on ollut puhelin. Luojan kiitos että se on nykyään kaikissa kouluissa, lapset ovat ansainneet sen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.8.25 07:44:38

Ei ongelmaa, kun täällä kouluissa on kännykkäkielto ollut aina. Ihmettelin, kun tämä kännykkäkielto tuli, kun luulin sen olleen kaiken aikaa. Mutta ei näköjää.

Lähettäjä: Yläkoulu 
Päivämäärä:   7.8.25 08:35:49

Ei meilläkään ole koskaan saanut tunnilla käyttää kännykkää. Nyt kielto laajeni ruokatuntiin ja yhteen välituntiin. Ruokailussa ei ollut ongelmaa. Välitunteja en ollut valvomassa, enkä tiedä, miten hankalaa oli.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   7.8.25 08:44:47

Saisi olla pois kaikki välitunnitkin. Pakolliset puhelut kanslian kautta.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   7.8.25 08:54:12

Ei vielä meitä koske, mutta en ymmärrä miksi pienet 1-3 luokkalaiset ei voisi käyttää kellopuhelimia edelleen. Jos ne koulu tilassa päivän ajan, olisi sitten helposti ranteessa. Mietin omaa lasta kuka aloittaa vuoden päästä koulun ja tarvitsee moneen asiaan paljon ohjausta ja varmistusta paljon

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   7.8.25 09:00:31

"tarvitsee moneen asiaan paljon ohjausta ja varmistusta paljon"

Ja tulee saamaan sitä koulun henkilökunnalta. Siihen ei tarvita puhelimen päässä olevaa äitiä :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.25 09:02:28

Lapselle voi antaa ohjausta ja varmistusta puhelimitse kouluun lähtöön ja matkoihin, mutta siellä koulussa henkilökunta tekee sen.

Miettikää miten lapset selvisivät ennen kännyköitä?

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   7.8.25 09:03:30

Omalla lapsella kännykkäkielto on ollut aina voimassa. Hän on vielä alakoulussa, joten ei mitään muutosta aikasempaan verrattuna. Erittäin hyvä muutos, jos tämä ei vielä ollut jossakin voimassa.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   7.8.25 09:15:18

"Miettikää miten lapset selvisivät ennen kännyköitä?"

Selviää ne nytkin. Täysin kännykätön tilanne vain vaatisi koulun henkilökunnalta enemmän kuin ennen. Ennen oli koulut pienempiä ja henkilökunta tiesi kaikki oppilaat nimeltä. Nykyään on ne vanhat niputettu yhdeksi ja tilalla useiden satojen oppilaiden jättikoulut joissa myös integroituna kaikki erityiset, jotka ennen olivat valvotusti omissa kouluissaan tai ainakin luokissaan.

Ennen myös oli ne lankapuhelimet olemassa ja puhelinkoppeja siellä täällä. Meillä oli koulullakin kolikkopuhelin oppilaiden käytössä.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   7.8.25 09:16:18

Minäkin ihmettelin, että näinhän se on aina ollut? Luvan pyytämällä ovat voineet sitten soittaa kotiin jostain tärkeästä asiasta.

K, minunkin lapsi erityisentuenoppilas, koulussa häntä ohjaa ja opastaa koulun henkilökunta, en minä äitinä. :)

Lähettäjä: 11 
Päivämäärä:   7.8.25 09:23:57

"Ennen myös oli ne lankapuhelimet olemassa ja puhelinkoppeja siellä täällä. Meillä oli koulullakin kolikkopuhelin oppilaiden käytössä."

Varmasti on erikseen sovittavissa tilanne, että oppilaan pitää soittaa päivän aikana jostakin asiasta jollekulle ja silloin opettaja hakee sen kännykän ja lapsi käy soittamassa sen välttämättömän ja tärkeän puhelun.

PS. Meillä ei ole koskaan ollut kolikkopuhelimia koulussa oppilaille eikä puhelinkoppeja lähimailla. Kyllä ne puhelut, jos esim. piti soittaa vanhempi hakemaan kotiin kesken päivän sairastumisen vuoksi soitettiin kansliasta, opettajanhuoneesta tai terkkarilta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.25 09:39:06

Mitenkäs kokonaan kännykättömät yläkoulut, jaettiinko paperisia lukujärjestyksiä? Täällä on vuosikausia ollut lukkari sähköisenä, oppilaat välitunnilla tarkistavat muutokset. Samoin opettajat ilmoittavat poikkeukset lukujärjestykseen wilman kautta.

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   7.8.25 09:45:16

Meidän alakoulussa kännykät ovat olleet kiellettyjä koko koulupäivän ajan jo vuosikausia. Hassulta tuntui kun maakuntalehti uutisoi näyttävästi kun toinen saman kaupungin koulu keksi saman jutun vuosi sitten. Että nyt on edistyksellistä.

Erittäin hyvä asia, että puhelimet pysyvät repussa koko koulupäivän ajan. Välituntien dopamiinipyrskeet lyhytvideoista ovat keskittymiskyvylle kuin syöpä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   7.8.25 09:47:03

11: kyllä, näin on toimittu. Ja opettajan puhelimesta on soitettu myös silloin kun omaa ei ole ollut. Itsekin olen aina saanut yhteyden lapsiin tai opettajaan päin, kun on ollut tärkeää asiaa kesken päivän.

Päivämäärä:   7.8.25 09:48:31

zäkä: sinullahan ei edelleenkään niitä lapsia ole. Mitä oikein horiset?

Päivämäärä:   7.8.25 09:54:09

"mutta en ymmärrä miksi pienet 1-3 luokkalaiset ei voisi käyttää kellopuhelimia edelleen. Jos ne koulu tilassa päivän ajan, olisi sitten helposti ranteessa. Mietin omaa lasta kuka aloittaa vuoden päästä koulun ja tarvitsee moneen asiaan paljon ohjausta ja varmistusta paljon "

Miten tämän kommentin kirjoittanut on itse selvinnyt koulun aloituksesta aikoinaan?

Päivämäärä:   7.8.25 10:06:56

Mihin se lapsi tarvitsee koulun ulkopuolista varmistusta ja ohjausta kesken koulupäivän? Eikö siinä ole riski, että lapsi saa ristiriitaisia ohjeita?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   7.8.25 10:11:20

No meillä erityislapsi. Erityisellä tuella ollut hoidossa pitkään. Saadaan vammaistuki juurikin kun lapsen kanssa ns normaalia haastavampaa ja tarvitsee enemmän ohjausta jne.

Miten tämän kommentin kirjoittanut on itse selvinnyt koulun aloituksesta aikoinaan?
--
Ja olen itse myös ollut se erityislapsi, enkä tiedä miten olisin selvinnyt kun meidän aikaan ei ollut edes puhelimia silleen. Mulla oli oma avustaja ensimmäiset luokat.

Päivämäärä:   7.8.25 10:15:06

Erityislapsia on ollut aina. Myös kännykkättömänä aikakautena.

Näin vanhemmat itse koukuttaa nykyään lapsensa puhelimiin. Edes koulusta ei voi selvitä ilman sitä, hoh hoijaa..

Päivämäärä:   7.8.25 10:20:25

Zäkä: meitä zäkiä on täällä useampia. Minä olen se alkuperäinen. En se, joka vastikään avautui lapsettomuudestaan ja kaikesta muusta, mikä hänen elämässään on huonosti. Välillä polki jalkaa ja korisi jotain "tokvanaa".

Päivämäärä:   7.8.25 10:24:06

Sinähän se juuri valitit kun ei lapsia ole, etkö harhoiltasi muista?

Päivämäärä:   7.8.25 10:26:22

Olet valittanut jo pitkään miten ei ole lapsia, ei hevosia, asut kerrostalossa eikä edes hiuksia päässä! Etkö muista vai oletko jatkuvasti humalassa?

Päivämäärä:   7.8.25 10:30:32

Hei olen ihan oikeasti pahoillani tilanteestasi :(. Ihan aikuisten oikeasti, ja nyt en pilkkaa tai vitsaile <3.

Päivämäärä:   7.8.25 10:33:18

Mistä tilanteesta? Sinullahan se huonosti näyttää menevän, kuinka sairas pitää ihmisen olla ettei ymmärrä että nimiä voi olla samoja muillakin? Ihan kuten tälläkin foorumilla on. Että kukakohan se vainoaa ja ketä?

Päivämäärä:   7.8.25 10:34:53

Minä olen todella pahoillani tilanteestasi, ettei sinulla ole yhtään mitään. Ei edes ainutlaatuista nimimerkkiäsi enää. Puhumattakaan omasta elämästä kun on aikaa täällä jatkuvasti päivystää ja laittaa muistiin toisten kirjoittamia viestejä. Ihan tosi pimeetä.

Päivämäärä:   7.8.25 10:43:44

Tuosta vainoamisesta sinun kannattaa puhua jollekulle ihan irl <3

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   7.8.25 10:45:36

Nythän netissä kiertää valistusta siitäkin, että vanhemmat antaisi lasten olla rauhassa koulussa. Osa vanhemmista ilmeisesti hätäilee, varmistelee ja huolehtii niin paljon jopa kesken koulupäivän, että se häiritsee lapsen opiskelua, leikkimistä välitunneilla ym. Samalla rikotaan lapsen turvallisuuden tunne, kun vanhempi viestittää että pitäisi olla kauhian huolissaan koko ajan...

Päivämäärä:   7.8.25 10:46:26

Suosittelen sitä sinulle <3 tiedätkö kun normaali ihminen joka huomaa että jollakulla on sama nimi, miettii vaan että: "jaa, sama nimimerkki, hups" ja jatkaa elämäänsä. Millaista apua sinä tarvitset kun et siihen kykene?

Päivämäärä:   7.8.25 10:50:22

Juu, olen huomannut, että kun kirjoitan jollain toisella nickillä, sinua ei hermostua yhtään.

Päivämäärä:   7.8.25 10:50:56

Katsopa kerrankin sinne peiliin, kykenetkö siihen? :)

Päivämäärä:   7.8.25 10:53:13

En uskalla kun olen niin ruma :(

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   7.8.25 10:53:21

Kyllä ennen koululuokat oli isompia. Koulua jopa käytiin kahdessa vuorossa kun edes 35-40 oppilaan luokat ei riittäneet. Eikä kaupunkikouluissa ole kaikkia todellakaan tunnettu nimeltä. Koulumatkatkin oli vaan selvittävä. Eikä niitä kännyköitä ollut. Ei vanhemmat olleet koko ajan muutenkaan paapomassa. Avain kaulassa ja paperilla piirros miten kellon viisarit on kun pitää lähteä kouluun. Tämä vanhempien hössötys, että lapsen pitää saada koko ajan yhteyttä vanhempiin on turhaa paapomista. Kyllä ne koululta ottaa yhteyttä jos on oikeasti tarvetta. En haikaile noin kovaa koulun aloitusta pienille, mutta joku raja hössötyksessäkin.

Päivämäärä:   7.8.25 10:55:56

Se on kyllä huomattu. Koitahan uskaltaa lähteä vaikka ulos kerrankin, voit vaikka nyt harjoitella jos joskus onnistut löytämään sen miehen itsellesi ja saamaan niitä lapsia. Ei ole hyvä jos äitee roikkuu jatkuvasti netissä ;)

Päivämäärä:   7.8.25 10:56:55

Kiitos hirmuisasti, yritän löytää nyt ensin sen miehen.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   7.8.25 11:42:09

"Juu, olen huomannut, että kun kirjoitan jollain toisella nickillä, sinua ei hermostua yhtään."

No kirjoita nyt hyvä ihminen sitten jollain toisella nikillä, ettei mene kaikki ketjut tuollaiseksi häiriköinniksi ja väittelyksi, johon sitten itsekin lähdet mukaan. (Tai tee jokin oma zäkä-ketju, jossa kaikki sata zäkää voivat kuittailla toisilleen.) Ja auta omalta osaltasi niitä ketjuja, joiden aihe ei ole sinä, pysymään aiheessa, kun olet nähnyt mihin nimimerkin käyttö johtaa. Miksi itse viitsit ja jaksat tuollaista, nautitko siitä? Me muut emme nimittäin nauti. Paitsi nuo häröilijät.

Itse en ole koskaan mitään vakionikkiä ottanutkaan, kun mielestäni ketjuissa tärkeämpää on se asia, jota kommentoi kuin että kommentoija olen juuri minä. Se on sitten ihan eri asia, jos kertoo jotain tarinoita omasta elämästään, jolloin ehkä on merkitystä sillä, että lukija tietää, että tämä on juuri se tyyppi, jolla on se talli tai se ongelma. Muuten ei ole paskankaan väliä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.8.25 11:47:47

Menkääs nyt zäkät johonkin omaan keskustelupiiriin.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   7.8.25 15:27:55

Olen alakoulun opettaja, ja meillä on ollut puhelimet aina kiellettyjä koko koulupäivän ajan, joten ei mitään muutosta asiassa. Myös lapseni koulussa ne ovat olleet tähänkin asti kokonaan kiellettyjä.

Myös kaikissa tietämissäni yhtenäiskouluissa on yläkoulun puolella ollut tähänkin asti puhelinkielto oppitunneilla. Välitunneilla on saanut käyttää, mutta sitähän laki ei nytkään kiellä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.25 15:44:12

Mites kellopuhelin ja kello erotetaan? Moni urheilukello näyttää kellopuhelimelta? Koulutilassa tie kellopuhelin ois ihan ok, monelle pienelle esim kotimatkalla turvallisuuskysymys.

Muuten toki puhelinkiellolle iso peukku

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   7.8.25 15:58:20

Osa vanhemmista ilmeisesti hätäilee, varmistelee ja huolehtii niin paljon jopa kesken koulupäivän, että se häiritsee lapsen opiskelua, leikkimistä välitunneilla ym. Samalla rikotaan lapsen turvallisuuden tunne, kun vanhempi viestittää että pitäisi olla kauhian huolissaan koko ajan..."

Tätä olen varovaisesti ja vähemmän varovaisesti yrittänyt sanoa vanhemmille, mutta kun ei niin ei. Sitten ne itkee kun lapsi ei vastaa puhelimeen.

Lähettäjä: Muki 
Päivämäärä:   7.8.25 16:44:32

Ei olla annettu meijän lapsille puhelimia alakouluun mukaan ollenkaan. Poikkeus, jos jokin meno suoraan koulusta. Yläkouluun siirtyessä on saanu ottaa puhelimen mukaan.

Lähettäjä: Röpönassi 
Päivämäärä:   7.8.25 21:15:33

Meillä iso yhtenäiskoulu. Totaalikielto kaikille. 0-6 on se tietenkin ollutkin mutta 7-9 on saaneet käyttää välitunneilla. Nyt ei saa. Paperiset lukkarit jaettiin ja päivä sujui hyvin. Vain muutama puhelin takavarikoitiin.
Saavutetuista eduista on aina vaikeaa luopua, mutta oikeastaan tämä on kasien ja ysien kohdalla näin.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   7.8.25 21:18:25

Mahtaa kännykkäkauppa lopahtaa, kun ei lapselle saakaan ostaa kouluun uutta kännykkää.
Ei edes sitä kellopuhelinta.

Hieno homma, niin ei mene Kiinaan nekään rahat, mutta taitaa olla jo myöhäistä.
Olette jo hommanneet luurit lapsille, joita ei saa nyt koulussa käyttää.

Päivämäärä:   7.8.25 21:22:16

Kellopuhelin saa olla ranteessa jos se on koulutilassa. Jos se ei ole tai sitä ei saa siihen, on sen paikka repussa.
Myös kaikki kuulokkeet ja muut mobiililaitteet täyskiellossa.

Päivämäärä:   7.8.25 21:41:44

Eihän se ole totaalikielto jos kellopuhelimet sallitaan.

Päivämäärä:   7.8.25 21:45:24

Niistä kellopuhelimista siis näkee kellonajan.
Mutta jos minä saisin päättää ei niitä edes valmistettaisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.