Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä koira mulle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.25 20:45:18

Ollaan muutamassa vihdoin ja viimein asuntoon mihin saa ottaa lemmikin. Ollaan muuttamassa kerrostaloon. Olen kasvanut suomenlapinkoirien kanssa, ja niiden luonne on tosi passeli.
Muutama kriteeri:
-Mieluusti vähemmän karvaa kun suomenlapinkoiralla. Olen myös miettinyt etsiväni kasvattajan joka kasvattaa tarkoituksella niukkakarvaisia lappareita.
-Koko noin 8-20 kiloa.
-Mäyräkoirat corgit jne suljettu pois. Koiralta tulee myös löytyä kunnollinen kuono ja silmien pitää mahtua kalloon.
-Kerrostaloa miettien mieluusti suht hiljainen rotu.
Koiran kanssa haluaisin perus lenkkeilyn lisäksi harrastaa jäljestystä, sekä kaverikoira toimintaa. Koiralla tulee siis olemaan aktiviteettia, mutta ei todellakaan tarpeeksi että voisin ottaa esimerkiksi bortsun. Tuleeko teille mitään rotua mieleen, vai pitäisikö vaan pitäytyä noissa lappalaisissa?

Re: Mikä koira mulle?

Päivämäärä:   20.7.25 20:47:38

Missä kohdin suomenlapinkoira on suht hiljainen rotu?

Vastaan villakoira.

Lähettäjä: Vinna 
Päivämäärä:   20.7.25 20:50:21

En ottaisi mitään koiraa kerrostaloon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.7.25 20:50:26

Cockerspanieli

Päivämäärä:   20.7.25 20:50:52

Tutustu paimensukuisiin lapinkoiriin, niillä voi olla niukempi turkki.

Päivämäärä:   20.7.25 20:51:46

No ainakin kaikki meidän lapparit olleet sellaisia että pärjäisivät myös kerrostalossa. Varmaan aika koulutus kysymys. Villakoirista en tykkää, jotenkin sieluttomia mun makuun.

Päivämäärä:   20.7.25 20:52:26

Näillä keleillä käy kyllä sääliksi tuollaisia tuuheaturkkisia koiria, joita pidetään jossain reilut +25 asteisissa kerrostaloissa. Siellä ne sitten läähättää taukoamatta. Aloittajallakaan tuskin on vuokrakämpässä ilmalämpöpuhallinta.

Päivämäärä:   20.7.25 20:54:57

Itseasiassa, tulevassa asunnossa on myös ilppi, jonka takia uskallan miettiä lappalaista kerrostaloon.

Paimensukuista olen miettinyt, mutta osaako joku sanoa onko niillä yleisesti hyvä hermorakenne? Ja onko niillä kuinka paljon enemmän draivia kun perus lapparilla?

Päivämäärä:   20.7.25 21:53:10

Jälkiharrastus laittaa miettimään että kaipaatko koiraa jolla on ok-oikeudet? Kisaamaan kun ei kaikilla roduilla pääse, ja treeneihinkin voi toisinaan olla hankala päästä "vääränrotuisen" kanssa. Toki sitten on pelastuskoirapuoli jossa ei rodulla ole väliä, mutta se puuha taas vaatii usein enemmän sitoutumista. Jos ajatuksena treenailla itsekseen tai omalla porukalla niin silloin ei toki roturajoituksia ole, tai jos tietää että joku pk-porukka ottaa muutlin rodut treeneihin mukaan.

Päivämäärä:   20.7.25 23:02:23

Hei, hyvä lisäys! En ole kiinnostunut kisaamisesta, joten pk oikeuksilla ei ole väliä. Harrastaminen tapahtuisin itsekseen tai omalla pienellä porukalla. :)

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.7.25 23:18:51

Keskikokoinen villakoira.
Ei irtoa karvaa. Turkki on helppohoitoinen, jos pitää lyhyessä trimmissä. 8-12 kg. Kuono löytyy, ja muutenkin terverakenteinen, koiranmuotoinen koira. Sopii kerrostaloon. Rakastaa aktiviteetteja, on kaikessa mukana, moottoria ja älliä mihin vaan lajiin, mutta ei sekoa vähemmälläkään aktivoinnilla. Rakastaa ihmisiä, joten monet villikset toimivatkin kaverikoirina. Ei ole mikään stereotypioiden "puudeli", vaan villakoiria on mukana myös esim. pelastuskoiratoiminnassa.

Päivämäärä:   20.7.25 23:30:07

Nahkacollie. Mutta vaikka onkin lyhyt turkki, niin järkyttävä karvanlähtö noillakin. Itse meinasin ottaa, mutta oikeasti se karvanlähtö pohjavillan omaavilla koirilla - ei kiitos meille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.