Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rippijuhlat ja niiden kustannukset

Lähettäjä: Budjetti bongari 
Päivämäärä:   19.7.25 20:47:47

Paljonko olette laittaneet rippijuhliin (tarjoilut, paikka) rahaa?
Olisi kiva jos kahvien perään voisi olla rennompi ilta (väki vähenee pidot paranee) vaikka boolin ja grilliruoan parissa.
Mutta vaikka juhlat olisikin kivat, toisaalta olisi helpompaa antaa niihin kuluvasta rahasta suoraan rippilapselle ja tehdä vaikka kesälomamatka.
Onko ennenkuulumatonta jättää juhlat pitämättä?

Re: Rippijuhlat ja niiden kustannukset

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   19.7.25 20:52:35

Booli rippijuhlissa kuulostaa aika erikoiselta.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   19.7.25 20:54:57

Kuinka paljon aijot kutsua väkeä rippijuhliin ? Pelkkä kahvitarjoilu ei maksa kauheasti.

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   19.7.25 20:58:23

15v nuoren juhlissa boolia? Järjestä omat aikuisten bileet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.7.25 21:09:08

Mun rippijuhlissa oli lähimmät sukulaiset ja kakkukahvit. Vissiin joku suolainen piirakka. Kotona oltiin, ei ollut isot kustannukset.

Booli rippijuhlissa kuulostaa erikoiselta, ainakin meillä kävi osa isosista yhden ohjaajan ja kitaran kanssa juhlissa laulamassa(laulattamassa) porukkaa, olisin hävennyt silmät päästäni, kun enot ja tädit olisi olleet siellä boolimaljan ääressä.
Pidä aikuisten juhlat erikseen, rippijuhlat on teinin juhlapäivä.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   19.7.25 21:09:36

Olisi kyllä törkeää jättää juhlat järjestämättä. Aika surullinen ajatus. Rippijuhlat on osa suomalaista perinnekulttuuria ja muille ripille päässeille kuitenkin juhlat järjestetään.
Netti ja kirjastokin on ihan pullollaan ohjeita, budjetteja ja vaihtoehtoja ko. juhlan tyylikkääseen toteuttamiseen. Eipä tuo tosiaan kakkukahveja isompaa panostusta tarvitse. Kutsut on kiva askarrella itse ja postittaa.
Onko joku sukulainen joka voisi osallistua kustannuksiin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.25 21:11:45

Mun mielestä olis outoa, ettei pidettäisi juhlia vaan annettaisiin niihin kuluva raha rippilapselle. Ei sitä enää myöhemmin muista että paljonko sitä rahaa silloin sai ja mihin sen laittoi. Rahaa saa aina uutta, mutta ne rippijuhlat on kerran elämässä ja muistot pysyy.

Päivämäärä:   19.7.25 21:11:54

Ei boolia teineille, vaan aikuiset erikseen ja teineille omaa ohjelmaa.
En viitsi pelkän kahvipöydän takia kutsua ketään ajamaan (välimatkaa on) ja todennäköisesti sitä myöten myös yöpyjiä. Tämän takia tulisi vähän isompi kuvio ja mietin kannattaako ollenkaan.

Päivämäärä:   19.7.25 21:14:10

Naurettavaa, että mietitään ensin jotain boolia aikuisille ja sitten mietitään, että jos ei pidettäisi juhlia ollenkaan.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   19.7.25 21:18:09

Siis boolia rippijuhliin ??? toki voi olla ruokaa yms tais meilläkin olla mutta ei alkoholitarjoilua tietenkään. Se on nuoren juhla.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   19.7.25 21:18:26

No mä häpeäisin silmät päästäni jos kutsuisin porukkaa tuntien ajomatkan päästä tulemaan ja tarjolla olisi suolainen piirakka ja joku isosten kitaraesitys.

Lähettäjä: cilla 
Päivämäärä:   19.7.25 21:31:08

Meillä oli noutopyötä ja kyllä, VIINIÄ tarjolla aikuisille ruuan kanssa! Hui kauhistus! Pari salaattia, lohet, lämpimänä ruokana paella. Ja sitten kakkukahvit.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   19.7.25 21:34:53

Meillä kyllä molempien lasten rippijuhlissa on ollut onnittelumaljat, sekä alkoholillinen että holiton ja viiniä ruuan kanssa.
Ei ole alkoholisteja lähipiirissä, ei mitään ongelmaa onelmaa. Molempien juhlien jälkeen illat jatkuivat vielä aikuisten illanistujaisina rippilasten poistuttua viettämään iltaa riparikavereidensa kanssa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   19.7.25 21:37:11

Onko tämä provo? Kuulostaa niin oudolta nuo ehdotukset. Mikä vika siinä perinteisessä kaavassa, että pidetään kahvitarjoilut?

Kuulostaa tosi oudolta, et nuorten juhla jatkuisi grillibilei, joissa alkoholillista boolia. Jos vanhemmat haluaa pitää grillijuhlia, eikö niitä kannattaisi pitää ihan erikseen?

” Meillä oli noutopyötä ja kyllä, VIINIÄ tarjolla aikuisille ruuan kanssa!”

Viini ruuan kanssa on aika eri asia kuin grillibileet alkoholitarjoilulla rippijuhlien jatkona.

Päivämäärä:   19.7.25 21:58:00

Kaikissa rippijuhlissa, joissa olen käynyt on tarjoilut olleet tyylillä pientä suolaista + kakku ja kahvia. Aloittajan ajatukset erillisen juhlapaikan varaamisesta, boolista ja grillibileistä on oikeasti aika outoa... Ja joo, hyvin pienellä panostuksella saa jo ihan kivat tarjoilut, kuten tässä moni sanoinkin.

Päivämäärä:   19.7.25 21:58:35

Kyllä meilläkin on aina muuta juhlissa tarjolla, kuin pelkät kahvit. Jos juhliin kutsuu vähävarainen perhe, en odota, että on runsaita tarjoiluita. Mutta mikäli ihan keskituloinen, pidän kyllä outona, jos tarjotaan tosi pienet tarjottavat (ja varsinkin niin, että saa ottaessaan laskeskella, että riittääkö kaikille). Meillä on aina hyvät ja runsaat tarjoilut alkumaljoineen ja ruokajuomineen. Ja jos porukkaa jää yöksi, niin hyvin voisin miettiä, että illlalla grillaillaan.

Päivämäärä:   19.7.25 22:00:02

. , provoiletko ihan huviksesi joka topicissa?

Päivämäärä:   19.7.25 22:01:28

Ei rippijuhlissa mitään onnittelumaljoja kilistellä. Maljojen ideahan on alkoholi ja rippilapsi on vielä vuosia alaikäinen.
Ylioppilasjuhlissa on sitten onnittelumaljan aika.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   19.7.25 22:04:54

Meillä oli tarjolla Lehtikuohu alkumaljana, ruokana hampurilaisbuffa (sai itse koota) ja kakkukahvit.

Lähettäjä: fg nlefn 
Päivämäärä:   19.7.25 22:07:53

Aina on nostettu maljat, rippi-, ylioppilas-, synttäri ja ylipäätään kaikissa juhlissa. Aikuiset skumppaa ja nuoret lehtikuohua.

Päivämäärä:   19.7.25 22:11:25

Mitä provoilua tässä on? Kun kutsun ihmisiä, haluan tarjota heille hyvät tarjottavat. He panostavat tulemalla, maksamalla matkan, laittautumalla, antamalla lahjan jne., joten kyllä minä kutsujana haluan tarjota hyvät ruoat. Ja kyllä, tarjosimme lastrmme ristiöisissäkin alkumaljat. Vaikkei juhlien sankari vielä alkoholia saanutkaan.

Päivämäärä:   19.7.25 22:18:12

Tuollaiset rippihujlat ovat lähinnä lähipiirin kahvitilaisuus, eivät mikään "osa jää yöksi" tilaisuus. Toki wuku voi olla kauempanakin. Meilläkin on aina pöytä koreana, mutta ei rippijuhlat niin erityinen juhla ole, että olisi tehty siitä jokin spektaakkeli.

Päivämäärä:   19.7.25 22:22:40

Burgeripuffa kuullostaa kivalle!
Kitarakaraoke taas ei ehkä ole se juttu.
Toi välimatka ja kaukaa tulevat vieraat tekevät asian vähän työlääksi. En todellakaan voi kutsua ketään pelkkään kahvipöytään matkan päästä, eli ruokaa on oltava ja yöpyjille illanistujaiset saunoineen.
Mietin vaan onko ihan vaivan väärti puolin ja toisin vai ajetaanko täältä sinne päin ja pidetään kahvit siellä jolloin ei tarvitsisi vaivata muita niin paljon. Muutoinkin nähdään näitä ihmisiä kerran vuodessa niin ihan huitaisemalla en halua järjestää tai sitten ei järjestetä ollenkaan tai tehdään muutoin.
Ei olla kovin uskonnollisia eikä alkoholisteja joten maljat tai boolikannu illan istujaisissa ei ole mikään ongelma,. Teini itse haluaisi vaan kaverijuhlat.
Olen itse ollut kutsuttuna rippijuhliin joissa väkeä oli aivan liikaa tilaan ja tarjoiluihin nähden ja tuli lähinnä hyväksikäytetty olo kun lahjaa vastaan saatiin suurin piirtein rappukäytävässä juoda kuppi kahvia.

Lähettäjä: Jap 
Päivämäärä:   19.7.25 22:33:05

No nythän ei siis ilmeisesti puhuta rippijuhlista vaan ihan tavallisista aikuisten bileistä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.7.25 22:37:59

Rippijuhlat eivät ole ryyppyjuhlat. Ovat nuoren juhlat.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   19.7.25 22:56:28

Rippijuhlat ovat meillä ainakin vain hyvä tilaisuus kutsua kavereita istumaan iltaa, iltapäivällä rippijuhlat, jotka osan porukasta poistuttua muuttuivat grillibileiksi.
Ei tarvitse säätää montaa päivämäärää, samanikäisillä lapsilla on mukavaa keskenään ja aikuiset saavat rauhassa olla ja hengailla.
Lähipiirissä ei ole enää ihan pieniä lapsia eikä ihmisiä, jotka eivät osaisi käyttää alkoholia eli en näe ongelmaa.
Ei kai rippijuhliin ole pakko olla vain mikään isovanhempien ja kummien kahvitilaisuus?
Isommalla porukalla kaikki voittavat, kesä viikonloppuja on kuitenkin rajallinen määrä eli montaa kertaa kesässä (tai edes vuodessa) ei kaikkia ystäviä saa koolle ja rippilapsi saa isommat juhlat. Tosin jo kahvitilaisuuteen tulisi paljon ihmisiä sillä molemmilla lapsilla on 4 kummia ja heillä perhettä, lisäksi tietysti isovanhemmat, sedät, tädit ja serkut. Jo tästä tulee noin 30 henkilöä. Siihen lasten kaverit ja muutama vanhempien ystävä niin ollaan jo 50 henkilössä.
Meistä on kiva järjestää juhlia ja yleensä ihmiset mielellään tulevat meidän juhliin.

Päivämäärä:   19.7.25 22:56:48

Ällö, kaikilla suku ei asu lähellä. Meilläkin miehen kaikki sukulaiset ajavat kuusi tuntia suuntaansa ja minun sukulaiset kaksi tuntia suuntaansa. Nuo parin tunnin matkan päästä ajavat ees taas, mutta kyllä me majapaikka ollaan miehen sukulaisille tarjottu. Rippijuhlat ei nimenomaan ole niin iso juttu, että voisi ajatella vieraiden investoivan juhliin satoja euroja. Kyllä se on kutsujien homma olla vieraanvaraisia, mikäli porukan kutsuvat. Ja minäkin inhoan juhlia, joihin itse vieraana panostan ja saan sen suunnilleen puoli kuppia kahvia ja kakkupalasta, minkä kehtaa ottaa, näkyy läpi.

Päivämäärä:   19.7.25 23:40:47

"Meistä on kiva järjestää juhlia ja yleensä ihmiset mielellään tulevat meidän juhliin."

Näin meilläkin vaikka ei joka juhlissa (varsinkaan lasten) tarjotakaan alkoholia.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   20.7.25 00:41:16

No meillä ainakin tunnin ajomatka on ihan pikkujuttu, itse olen ajanut kahvipöytä juhliin 2.5h suuntaansa. Käytiin sitten matkalla syömässä, ei mikään ongelma.

Meillä on kaikissa sukujuhlissa käytännössä aina ihan kunnon ruoka ja sitten kahvipöytä. Ruoka on vaihdellut paljon juhlasta toiseen riippuen taloudellisesta tilanteesta ja tulijoiden allergioista yms. Aina tehty itse. Siinä on ollut sitten alkoholillista juomaa samalla. Ja sitten kakkukahvit. Kotona aina järjestetty. Budjetti n parille kymmenelle hengelle on ollut joitain satasia, vaikea laskea kun paljon ollut tarvikkeita jo etukäteen, esimerkiksi kakku ainekset olleet kaapissa jo valmiiksi jotain koristemaroja lukuunottamatta. Toki aikaa ja vaivaa sitten mennyt senkin edestä kun on kaikki tehty ihan alusta asti itse.

Lähettäjä: Pisterivi 
Päivämäärä:   20.7.25 01:13:30

Mun rippijuhlissa oli boolia minun pyynnöstä vaikken itse siihen koskenut :D meillä suku kaukana joten kaikki kokoontumiset arvokkaita. Joo toki olisi kivaa boolittakin mutta kyllä se ilostutti eikä kukaan vetänyt överiksi. Itse pääsin sekoittelemaan hauskan väristä juotavaa hauskan väristen kuppikakkujeni kaveriksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.7.25 01:51:52

No meillä ei rippijuhlia tulla järjestämään, kun ei kirkkoon kuulu. Turhaakin turhempi, ei mitään syytä miksi pitäisi juhlia vaikka kuuluisikin kirkkoon

Lähettäjä: ^^^^^^^ 
Päivämäärä:   20.7.25 02:47:14

Ja tätähän kysyttiin.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   20.7.25 03:02:10

"Tämän takia tulisi vähän isompi kuvio ja mietin kannattaako ollenkaan."

"Mietin vaan onko ihan vaivan väärti puolin ja toisin vai ajetaanko täältä sinne päin ja pidetään kahvit siellä jolloin ei tarvitsisi vaivata muita niin paljon. Muutoinkin nähdään näitä ihmisiä kerran vuodessa niin ihan huitaisemalla en halua järjestää tai sitten ei järjestetä ollenkaan tai tehdään muutoin."

Eli koska SINÄ et koe oloasi mukavaksi, SINÄ et VIITSI alkaa järjestää..?

Tämähän on enemmän kun surullista. Nämä eivät ole SINUN juhlat! Sinun lapsesi pääsee ripille kerran elämässään ja silloin sinä todellakin voit ja joudut laittamaan tikkua ristiin. Jos tarvitset apua juhlien järjestämiseen koska sinusta tuntuu vaikealta, PYYDÄ sitä ajoissa. Lue, ja ota selvää ja ala hommiin, lopeta selittely. Tuo on oikeasti aikuiselta ihmiseltä ja vanhemmalta noloa käytöstä, häpeällistä. Vanhemmuus voi joskus olla vähän enemmänkin "työlästä", ja niin sen kuuluukin mennä. Aloitat tekemällä listan kutsuttavista ja minkälaisia tarpeita heillä on. Siitä voit laskea ruuan ja juoman määrää erilaisilla laskureilla.

Koska tyttäresi siis pääsee ripille? Nythän on jo heinäkuun loppu?

"Rahaa saa aina uutta, mutta ne rippijuhlat on kerran elämässä ja muistot pysyy."

Tämä!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.7.25 03:43:19

Meillä rippijuhlat oli viikon härdelli, kun puoli sukua tuli ulkomailta. Onneksi iso talo, niin mahtuivat majoittumaan.

Päivämäärä:   20.7.25 03:43:37

"Rippijuhlat ei nimenomaan ole niin iso juttu, että voisi ajatella vieraiden investoivan juhliin satoja euroja."

Tietysti on. Erikoista lyttäämistä. Etenkin vanhempi väki arvostaa. Kyllä Suomessa on totuttu välimatkoihin. Jokainenhan osaa ja voi ihan itse valita mikä on heistä vaivan arvoista. Lapsesi on ihan kaiken vaivan arvoinen, joten nyt kannattaa kasvattaa selkäranka ja ottaa vastuuta.
Eikä todellakaan ole iso vaiva laittaa kutsu ja soittaa sitten perään että nyt ei valitettavasti ole majoitusta järjestää, voitteko hoitaa itse. Mutta aloittaja nyt tuntuu hakemalla hakevan jotain tekosyytä että tilaisuutta ei tarvitsisi järjestää? :(
Päivässä on ihan hyvin aikaa sukulaisten kahvittamiselle, ja myöhemmin illalla neljän tunnin kaverijuhlille. Ja on todellakin ok pitää tarjoilut pienenä. Se suolainen piirakka kahvin kylkeen ja isosten kitaraesitys kuulostaa oikein mukavalle. Tilaisuudesta puolet on jo se osuus kirkossa, ja tärkeintä on että ihmiset tapaavat toisiaan ja vaihtavat kuulumisia. Kuulostaa että aloittajasta tuntuu kaikki nyt ylivoimaiselta kun ei tiedä mistä aloittaa. Ja kannattaa tosiaan aloittaa lukemalla vähän tietoa juhlan järjestämisestä, ja sitten alkaa rekryämään, ketkä kaverit voi auttaa järjestelyissä, mitä lapsi voi tehdä itse. Eihän tuollaista tarvitse yksin järjestää. Kutsut pitää lähettää ajoissa, joten kynä ja paperia käteen ja listoja tekemään. Ei tuollaista tilannetta kannata väliin jättää. :)

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   20.7.25 08:25:33

Jos sen lapsen ristiäisissä oli kuoharia ja boolia , niin kai sitä rippijuhlissa.
Kotona rippijuhlat on tapana pitää eikä varata kokonaista lomakylää yöpyjiä varten. Kerrostaloasunnossa vähän huono grillata, mutta kyllä sielläkin voi juhlat järjestää.

'Ei tikkua ristiin'- ja överijuhlien välillä on paljon vaihtoehtoja. Esimerkiksi sellaiset, kuin meillä ht-sennuilla aikanaan oli, muistatteko? Meidän lapset menivät ripille muutaman vuoden välein, mutta oli aivan erilaisia juhlia. Yhden lapsen rippipäivänä oli illalla muuta menoa, joten kotona tarjottiin kahvit lyhemmän kaavan mukaan. Vähimmät juhlat lienevät ne, jotka silloinkin kuitattiin kahveilla seurakuntatalolla. Yhden lapsen juhlissa oli puoli kylää ja isoiset kävivät laulamassa. Kotona nekin järjestettiin.

Meillä järjestetään kaikki juhlat pienellä budjetilla, niin häät kuin hautajaisetkin. Tehdään itse, eli tarvikkeitten hinnalla mennään.

Lähettäjä: Ralli 
Päivämäärä:   20.7.25 08:48:20

Meillä oli pari vuotta sitten noin 40 vierasta, ja ruuat laittoi ja keittiön hoiti naapurin pitopalveluyrittäjä. Oli lohisoppa, piirakoita, saaristolaisleipää ja munavoita. Ruoan päälle oli kakkukahvit ja oikein perinteinen mansikkakakku.

Alussa oli alkoholittomat alkumaljat. Tilkka mustaherukkamehutiivistettä ja spriteä. Tykkäsin siitä, että jokaisen vieraan kanssa oli rauhallinen pieni tuokio, kun kilistimme maljoja.

Kustansi noin 1600 euroa jos en väärin muista, ja oli todella sen arvoista. Juhlat olivat ihanat, niinkuin lapsikin.

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   20.7.25 09:06:33

Käytöksen kultaiselle kirjalle olisi kyllä tarvetta. Emännöinnin ja isännöinnin taito näyttää katoavan täysin.

Kahvitarjoilu on aivan täysin mahdollista järjestää kivasti ja riittävän runsaaksi, ettei sitä tarvitse kompensoida jollain boolilla. Mielen köyhyyttä ja osaamattomuutta, jos pöydästä ei löydy muuta kuin piirakka ja kahvit.

LähettäjäNestori 
Päivämäärä:   20.7.25 09:15:36

Kylmä sahti kesäaikana on hyvä juoma , ei sitä tarvi ottaa jos ei maistu .
Juhlajuoma sahti jos mikä , olen ollut hautajaisissakin jossa sahtia tarjottiin.
Ei tätäkään kaupunkin hienostelijat ymmärrä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.