Lähettäjä: .
Päivämäärä: 19.7.25 15:35:28
"Samalla tavalla et säästä yhtään kasvattamalla itse hyötykasveja. Niihin kulutettu aika, vesi ja lannoitteet syö rahallisen hyödyn hienosti pois. Harrastuksena toki mukava."
Ai. Minä säästän hyvinkin reilusti. Pihalla on paljon monivuotisia hyötykasveja. En niitä kastele, lannoitan kompostilla silloin harvoin kun lannoitan (hyvin tuotti satoa myös 10v täysin hoitamattomana olleet marjapuskat kun tänne muutin), eikä niiden hoitoon kyllä aikaakaan juurikaan mene, ohimennen nyppään rikkaruohoja pois jos jaksan. Karviaiset, herukat, pensasmustikat, hunajamarjat, viinirypäleet, saskatoonit, raparperi, omena, päärynä, kirsikka, luumu, ruohosipuli, parsa, maa-artisokka ja monet talvehtivat yrit pärjäävät miltei kokonaan ilman hoitoa. Nyt alkaa taas olla se aika vuodesta kun ei tarvitse juuri kaupassa käydä, jos nälkä iskee voi käydä kiertämässä pihan ja kerätä sieltä ruoat suuhun.
Yksivuotiset vaatii sitten toki enemmän sitä kastelua ja joku joskus jotain lannoitettakin. Noh, niille mulla on kastelujärjestelmä (ei maksanut montaa kymppiä), joka ottaa veden saavista johon kerätään sadevettä. Harvoin tarvitsee hanavettä kasteluun käyttää tai ylipäätään kastella itse. Ehkä kerran kesässä kitken laatikot joissa kasvavat, on alle tunnin homma kun pohjatyöt on tehty kunnolla.
Toki hommat voi tehdä myös työläästi ja kaliisti jos tahtoo, muttei se ole mikään pakko.
Kanat on miehen harrastus ja ne eivät kyllä tosiaan mitään säästöä tuo. Ovat puolet vuodesta munimattakin, mutta syövät silloinkin :D Ja sitten kun innostuvat munimaan tulee niitä munia kerralla niin paljon että osa annetaan sukualaisille kun ei itse ehditä niitä kaikkia syömään. Mutta toisaalta syövät kyllä tehokkaasti kotilot pihalta, niin siinä mielessä ovat ihan hyödyllisiä. Ja onhan se kiva syödä takuulla hyvinvoivien kanojen munia. Sisälle en kyllä yhtäkään kanoista huolisi.
|