Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lasten synttärit, cocktailtikut yms.

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   19.7.25 11:10:45

Ei löytynyt vanhoja ketjuja aiheeseen liittyen, mutta tarvitsisin vähän apua tarjottaviin.

Lapsille tulossa yhteissynttärit ja stressaan tarjottavien kanssa. Vieraita yhteensä 23 joista puolet lapsia.

Tällä hetkellä olen suunnitellut tarjottaviksi
- 2 täytekakkua (toinen lapsista allerginen maidolle joten hänelle oma pienempi kakku)
- 2 erilaista suolaistapiirakka (aikuisten ja lasten makuun)
- pikkupizzat
- cocktailpiirakat ja muna"voi"
- cocktailtikut
- sipsiä, karkkia, keksejä ja limpsaa

Mitä muuta voisi vielä tarjota? Kaipaako lisää jotain makeaa esim. Pullapitkoja. Olen huono leipomaan makeaa joten nuo kakut on jo itselle saavutus ja muun makean pitäisi olla sitten jotain valmistuotteita. Tuulihattuja joskus oli ja lapset tykkäsi, mutta maidoton ei voi niitä syödä.

Ja mitä laittaa noihon tikkuihin maidottomalle. Tykkää rypäleistä, nakeista, lihapullia, tomaatista, vesimelomista ja kurkusta niin onko ihan tyhmä jos väsää noista omat tikut ilman juustoa.

Vinkkejä ja mielipiteitä kaipailisi. Viime kerrasta 2 vuotta enkä yhtään muista mitä silloin tarjosin.

Re: Lasten synttärit, cocktailtikut yms.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.25 11:17:23

Voihan tuulihatut tehdä maidottomina?

Päivämäärä:   19.7.25 11:20:53

. //Tuulihatut olleet valmiita eli en ole itse leiponut vaan kaupan pakasteesta ostanut. Olen huono makeiden leivonnassa joten valmiiseen makeaan kaipaan vinkkejä, kun nuo keksit, karkit ja kakku tuskin riittävät?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   19.7.25 11:22:16

Pikkumarengit on helppo maidoton herkku. Kuulostaa todella reilulta määrältä tarjottavaa jo nyt, joten en stressaisi.

Päivämäärä:   19.7.25 11:25:50

#//Marengit uppoaa meillä vain jäätelön kanssa, mutta kiitos kuitenkin vinkistä ja hyvä kuulla, että kuulostaa tarpeeksi kattavalta tarjoilulta.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   19.7.25 11:28:07

Minusta tuossa on ihan tarpeeksi. Tavallinen pulla menee ainakin meillä tosi huonosti. Minun kokemuksesta lapsille uppoa parhaiten ne valmiit keksit ja karkit ja coctail tikut yms naposteltava. Aikuiset taas eivät tarvitse kymmentä eri sorttia, kakku, piirakka, karjalanpiirakat on oikein riittävä.

Coctail tikuista tekisin kaikille maidottomia, ei se juusto ole mikään pakollinen. Luettelit jo ihan riittävästi aineksia niihin.

Päivämäärä:   19.7.25 11:32:30

— //Ihana kuulla. Jotenkin aina niin epävarma juhlatarjoilujen suhteen, mutta eiköhän nyt noilla mennä:)

Päivämäärä:   19.7.25 11:34:07

"Olen huono makeiden leivonnassa joten valmiiseen makeaan kaipaan vinkkejä,"

Toisaalta, tekemällä oppii ja niitä tuulihattuja voi helposti testata tekemällä etukäteen sillä ne voi hyvin pakastaa. Jos eivät onnistu niin no big deal, jos onnistuvat niin sulla on taas yksi kätevä tarjottava lisää kaikkiin juhliin.

Päivämäärä:   19.7.25 11:38:16

. //Olen yrittänyt vaikka mitä leipoa kääretortuista, muffinsseihin yms. Ja mustikkapiirakka ainoa, mikä onnistuu valmistaikinalla. Joskus senkin onnistun kypsentämään ylikypsäksi. Kakkupohjatkin meillä mies tekee ja minä sitten ne täytän ja koristelen.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   19.7.25 12:15:04

Jos olen tehnyt cocktailtikkuja, olen aina tehnyt paljon erilaisia erilaisilla yhdistelmillä. Näin ollen juuston voi laittaa vain osaan tikuista. Minusta tikkujen idea on juuri se, että voi valita omat lempparinsa valikoimasta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.7.25 12:29:02

Maidoton ei voi syödä tuulihattuja? Ainakin marttojen reseptin mukaan voi tehdä margariiniin ja kai niitä on maidottomanakin. Niihin voi laittaa niin suolaista kuin makeaa täytettä siitä riippuen , kumpaa sillä kertaa enemmän tarvitaan.

Marengit käyvät kaikille maidottomillekin, jos niihin ei laita mitään maitoa sisältävää.

Päivämäärä:   19.7.25 13:24:46

.. //Hieman epäselvästi laitoin aloitukseen, mutta en ole itse koskaan tuulihattuja leiponut vaan ostanut ne valmiina pakasteesta ja valmiit sisältävät maitoa. Kuten olen jo todennut niin olen surkea leipomaan makeita leivonnaisia joten jos vielä jotain laittaisin tarjolle tulee se löytyä valmiina kaupasta.

Marengeista taas lapset ei tykkää sellaisenaan vaan vaativat sitten jäätelöä yms. Kaveriksi.

Päivämäärä:   19.7.25 13:26:37

-----//Joo ajattelin, että teen erilaisia versioita ja sitten ylimääräiset viinirypäleet ja vesimelonit laitan sellaisenaan esille:)

Päivämäärä:   19.7.25 13:30:55

"Marengeista taas lapset ei tykkää sellaisenaan vaan vaativat sitten jäätelöä yms. Kaveriksi."

Sun lapset eivät tykkää vai kukaan vieraistakaan ei tykkää?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.25 13:39:19

Tuossa on ihan riittävästi tarjoiluja. Oman kokemuksen mukaan suolainen menee paremmin kuin makea.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   19.7.25 14:00:15

Tuossa on ihan riittävästi tarjoilua tuolle porukalle

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.7.25 14:18:48

Ei tuulihatut ole makeita vaan riippuu täytteestä. Kokeile joskus tehdä. Jos onnistuvat, niin on sitten hätävara pakastimessa eikä ole iso vanhinko, jos eivät onnistu.
Lue ensin useampi kuin yksi ohje alusta loppuun ennen kuin edes aloitat. Pääset sitten kärryille työvaiheista. Äläkä avaa uuninluukkua kesken paistamisen.

Päivämäärä:   19.7.25 16:41:06

.. //No nyt kuitenkin pohdin makeita levoinnaisia tarjoiltavaksi ja kaupan valmiit pakastealtaassa olevat tuulihatut on makeita. En ala itse moisia väkertelemään, koska olen onneton leipuri.

. //Meidän perheessä kukaan ei syö marenkeja sellaisenaan enkä usko, että kukaan vieraista syö vaan ovat osa jälkiruokaa yms. Joten jää nyt meiltä esille laittamatta.

Mutta noilla alkuperäisillä ideoilla nyt mennään joten kiitos mielipiteistä:)

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   19.7.25 17:56:56

Tykkäisivätkö lapset ja myös aikuiset suolaisella täytteellä täytetyistä tuulihatuista, kun makeatkin menettelivät?

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   19.7.25 18:04:17

Lasten synttäreillä menee lähinnä poppareita ja irtokarkkeja. Pikkupizzat kyllä uppoaa myös.

Ei todellakaan tarvi olla sataa sorttia, lapsilla vaan on vaikeampaa, jos on liian montaa vaihtoehtoa. Eikä aikuinenkaan tarvi kolmea erilaista kakkupalaa.

Jos lapsille on nuo tikut, niin aikuiseen makuun (mikäli nyt aikuisia sitten on tulossa paikalle) vois olla salaatti vastaavista aineksista ja patonki.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   19.7.25 18:44:35

Tuossahan on aivan riittävät tarjoilut.

Mitään tikkuja en kyllä jaksaisi väsätä :D

Päivämäärä:   19.7.25 20:51:14

o//Omien lasten toiveita olen kuunnellut, mutta totta kai nyt haluan aikuisillekin jotain ja tiedän ettei esim. Täytekakku kaikille lapsille maistu. Aikuisista vieraista taas tiedän ettei välttämättä muuta edes kaipaa. Olen vähän sellainen, että haluan kaikille olevan jotain tasavertaisesti.

What//Lapset toivoivat noita tikkuja, kun niistä tykkäävät:)

Lähettäjä: Key West 
Päivämäärä:   19.7.25 20:54:48

Meillä lasten kestosuosikki on kaupan valmiit minidonitsit pakastimesta.

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   19.7.25 21:40:50

Meillä oli muutamana vuotena ns. tikkukestit. Laitetiin paljon pilkottuja juttuja esille, kaikki omissa kulhoissaan. Sieltä sai valita maistuvimmat omaan pieneen kulhoon ja syödä ne cocktailtikulla.

Etsit jostain, vaikka vegaanipalstoilta, maidottoman täytekakun ohjeen. Kaikki voi syödä samaa. Tuo, että toiselle on pieni kakku, on syvältä. Jos on kaksi eri kakkua, niin kohtelijat vieraat syö palan kumpaakin.

Et tarvitset kahta suolaista piirakkaa, pizzoja ja cocktailpiirakoita. Valitse noista yksi tai kaksi maidotonta vaihtoehtoa.

Päivämäärä:   20.7.25 11:09:49

Pii//Voi vitsi nuo tikkukestit kuulostaa hauskalle:)

Meillä kaikki vieraat tietää toisen lapsemme allergioista ja että pienempi kakku on maidoton joten kukaan ei syö hänen kakkuaan. En halua tehdä kaikille maidotonta kakkua, sillä se ei ole niin hyvän makuista kuin normaali täytekakku. Täytekakku on suvun lemppari ja sen tilalle on turha yrittää keksiä muuta.

Suolasista taas tiedän, että joukossa on myös sen verran pieniä lapsia, että heille ei välttämättä muu maistu kuin cocktailpiirakat ja sitten taas omille lapsille cocktailpiirakat ei maistu vaan halusivat suolaistapiirakkaa ja pikkupizzoja joten haluan ottaa kaikki vieraat huomioon. Jokaiselle jotakin. Nuo nyt kuitenkin helppo tehdä ja koska en tee peltipiirakoita vaan piirakat vuokaan niin vaatii kaksi piirakkaa, jotta riittää niin siinä samalla vaivalla voi hyvin tehdä kahta eri makua.

Allergikko pystyy syömään kypsennettyä maitoa joten suolaiset ei hänen suhteen ole ongelma vaan enemmän nuo makeat, kun moneen laitetaan maitotuotteita ilman kypsennystä.

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   20.7.25 11:41:04

Oikea maitoallergikko ei voi syödä edes kypsennettyä maitoa, vai voiko?
Tikkujen väsäämiseltä säästyy Piin tavalla, ja toiseksi jokainen voi valita mieleisiään syötäviä. Kannattaa varata jotain suosituinta toinenkin kulho tai täytettävää.

Päivämäärä:   20.7.25 11:52:02

b/Lasten allergiat yleensä helpottuu iän myötä ja osalla katoaa kokonaan. Esim. Meillä lapsi vauvana ollut vakavasti allerginen vehnälle ja maidolle. Pelkkä iho kosketus sai aikaan valtavat paukamat ja altistus koe sairaalassa jouduttiin lopettamaan molempien raaka-aineiden kohdalla ensimmäiseen annokseen. Puhutaan siis hyvin pienestä annoksesta. Sitten vuosi välttämistä ja vuoden päästä uudelleen altistus testi jne.

Vehnälle saatiin 2 vuotta sitten lupa alkaa kotona siedättämään eli lapsi sai yhden makaronin päivässä ja siitä sitten nostettiin annosta. Nykyään voi syödä vehnää missä tahansa muodossa. Maidolle altistamiselle saatiin lupa vuosi sitten ja nyt ollaan siinä pisteessä, että kypsennetty maito ei aiheuta oireita. Sen sijaan kypsentämättömästä tulee heti ihottumaa kasvoihin, suussa alkaa polttelu jne. eli kyllä lapsi on yhä maidolle allerginen, mutta ei enää niin vakavasti ja vaikeasti kuin ennen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.