Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   19.6.22 12:31:30

Eli onko olemassa pk-seudulla tallia, jossa hevoset laitettaisiin aina hoitajien toimesta kuntoon ja joku hoitaisi myös tunnin jälkeen? Oon siis jo ihan aikuisratsastaja, ja kovasti taas tekisi mieli päästä ratsastamaan, mutta pelkään nykyään hoitaa tosi paljon hevosia. Pari viime yritystä on siis loppunut siihen, että alkoi jo päivällä ahdistaa, oonko saanut taas yhden tallin ”ilkeistä” hepoista ja että voi kun ei tarvis laittaa kuntoon. Niin mietin, onko sellaista tallia, jossa voisi vain käydä ratsastamassa. Ja tiedän, että hoitajilta voi kysyä apua jne. mutta silti se on eri asia. En haluaisi siis joutua menemään hevosen karsinaan ollenkaan :(

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.6.22 14:53:23

Primuksella voi ilmoittaa etukäteen, jos on aikatauluongelmia, niin laittavat kuntoon. Mutta en tiedä, että onnistuuko jokaikiselle tunnille ja ennen+jälkeen tunnin.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.6.22 15:50:15

Aika ajoin näkyy ilmoituksia aikuisten hoitokursseista yms. Josko rutiinin saaminen auttaisi pelon häivyttämisessä.

Itsekkin kyllä kaipaan aikoja, jolloin joka hevosella oli hoitaja, joka halusi hevosen hoitaa ennen ja jälkeen tunnin. Saan hoitaa hevosia tarpeeksi kotonakin, vieraassa tallissa en jaksaisi etsiä kadonneita satulavöitä ja ruokota korviin asti mutaisia hevosia

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   19.6.22 18:01:27

Mulla tulee tässä myös aikatauluongelmat vastaan. Olisi ihana ratsastaa, mutta kun joutuu varaamaan alkuun ja loppuun vielä sen plus 30 minuuttia just pahimmillaan kamojen etsimiseen ja käytäntöjen kyselyyn ja matkat päälle, niin ei tahdo riittää aika. Ja sitten taas joskus hepat onkin valmiina ja aika kuluu odotteluun. Pitkät työpäivät ja kolme lasta, niin yksikin ekstratunti on kortilla.

Ja kiitos, sinänsä kiva idea toi hoitokurssi. Mä olen sinänsä kyllä tosi kokenut hevosten kanssa, joten en usko, että kyse on edes rutiinin puutteesta. Ja ehkä vastaan on sattunut tulemaan aikuisiällä ikävän paljon huonotapaisia hevosia, mutta en vaan tykkää hommasta yhtään enää, kun on vieraat hepat ja rutiinit. Ja yleensä kaikki menee hyvin mutta se jo päivällä alkava ahdistus ei oo kiva tunne.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   20.6.22 01:34:50

Kuulostaapa erikoiselta. Kyllä tuo on asia joka kannattaisi käsitellä ja palauttaa rutiini ja luottamus hevosiin, ihan ajan ja ammattilaisten kanssa. Kaikkien etu.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   20.6.22 10:34:54

Ymmärrän toisaalta aloittajaa, mutta mielellään itse laitan hevosen kuntoon ennen tuntia, tunnustelen sen mielialaa ja olemusta.. Talli jossa käyn, ei tarvi etsiä kamoja, kaikki paikoillaan puhtaina ja siisteinä. Ilmoitustaululla voi olla viestiä että laita korvahuppu päähän ja se on suitsien tai suojien luona. Ei mene aikaa etsimiseen. Ja yksikään polle ei ole kurassa eikä ravassa.. Tai sitten tunnin jälkeen myös parasta että saa hoitaa hevosen, ottaa kamat pois, harjata, kenties pestä hiet pois ja tai heittää loimen päälle. Kaikkineen menee sen kaks tuntia tallilla, puol tuntia ennen tuntia ja puol tuntia tunnin jälkeen..

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   20.6.22 11:52:07

Et voi harrastaa ilman kontaktia hevoseen. Yritä löytää joku paikka, missä pelko hoidettaisiin pois yksityistunneilla. Näitä kyllä löytyy.
Tilanne, jossa käsittelijä pelkää noin kovasti on hevoselle tosi epäreilu. Se saa kilttikin hevoset käyttäytymään epävakaasti. Siksi on tärkeätä työstää pelko pois.

Kiire on toinen asia, jota tallilla ei saisi olla. Hevosen hoidossa kestää se mikä kestää. Jos arki-iltana aika loppuu kesken, yritä saada tunti viikonlopuksi.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: ällistynyt 
Päivämäärä:   20.6.22 12:49:35

Mä en ymmärrä aloittajaa lainkaan. Ratsastamisessahan on kyse toimimisesta elävän eläimen kanssa, luottamuksesta ja yhteistyöstä eikä se toimi peläten ja vältellen. Mitä jos aloittaja alkaisi harrastaa vaikka pyöräilyä jossain muodossa, moottorilla tai ilman?

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.6.22 17:12:24

Palmun ratsutallilla ilmoittamalla etukäteen ja maksamalla oliko 5e lisää tuntihintaan, joku varustaa hevosen valmiiksi tunnille ja tunnilta pois.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.6.22 21:31:20

Anteeksi nyt vaan, mutta jos ei uskalla/halua mennä edes hevosen karsinaan niin ei silloin pitäisi edes ratsastaa. Hevosen hoito on kuitenkin aika oleellinen osa koko harrastusta.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.6.22 01:12:34

Kannattaa lopettaa ratsastus. Ammattilaisen lämmin suositus.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: _._ 
Päivämäärä:   21.6.22 13:58:56

Ei kyllä tarvitse ratsastaakaan, jos ei sen vertaa voi hevosesta huolehtia, että varustaisi ja hoitaisi itse pois. Uskomatonta miten edes tulee mieleen, että ratsastaa voisi, muttei hoitaa. Ihmiset on niin vieraantuneet todellisuudesta ja kaikki pitäisi saada ostettua juuri siinä muodossa kuin itselle sopii. Etkä tosiaan voi väittää olevasi kokenut hevosten kanssa, jos samaan aikaan et uskalla mennä karsinaan!

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Hallavaharja 
Päivämäärä:   22.6.22 00:48:37

Se hevosen hoitaminenhan on se juttu eikä ratsastus
Itse voisin mielummin vaan hoidella hevosia kuin ratsastella.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.6.22 06:36:25

Joillain ratsastuskouluilla on myös maastakäsittelytunteja ja hyvin kilttejä hevosia.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: klkfkjfg 
Päivämäärä:   23.6.22 00:13:02

"Et voi harrastaa ilman kontaktia hevoseen. Yritä löytää joku paikka, missä pelko hoidettaisiin pois yksityistunneilla. Näitä kyllä löytyy.
Tilanne, jossa käsittelijä pelkää noin kovasti on hevoselle tosi epäreilu. Se saa kilttikin hevoset käyttäytymään epävakaasti. Siksi on tärkeätä työstää pelko pois.

Kiire on toinen asia, jota tallilla ei saisi olla. Hevosen hoidossa kestää se mikä kestää. Jos arki-iltana aika loppuu kesken, yritä saada tunti viikonlopuksi."

Tämä, sata kertaa tämä!

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: miu 
Päivämäärä:   23.6.22 00:16:39

Toihan on aika yleistä Euroopassa ja Venäjällä. Että tallirenki tuo valmiin hevosen maneesiin ja vie pois tunnin jälkeen. Joissain paikoissa et edes pääse talliin. Silloin upeat ratsastusvaatteet pysyy puhtaina ja sileinä ja saa ihania kuvia instaan.
Ja on paikkoja joissa hevonen rauhoitetaan ennen tädin tuntia jne.

Monella tavalla voi harrastaa ratsastusta.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.6.22 06:32:24

Olisihan se hevosellekin mukavampaa, jos harjaamisen ja varustamisen hoitaisi aina sama tallityöläinen tai hoitaja. Tulisi varmasti harjattua hyvin ja oikeat varusteet oikein asennettuina.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   26.6.22 21:23:43

Aika varmasti onnistuu melkein joka tallilla kun kysyt.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   28.6.22 15:51:41

Hohhoijaan- kanssa samalaisella tallilla käyn :) ja mielestäni tunti jää vajaaksi jos en saa itse laittaa heppaa.
Mutta ainakin yksi astmaatikko-tyttö sai aina hepan suoraan ulos/maneesiin kun ei voinut hoitaa. Jos kehtaat alkaa vähän totuutta kiertään...

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: onni 
Päivämäärä:   29.6.22 23:51:12

Euroopassa monet rikkaat harrastaa just noin. valmis heppa tuodaan maneesiin ja rats jälkeen viedään pois. Ja moni niistä voi olla hyväkin ridaaja, kun käyvät vain huippuvalkun yksäritunneilla.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   30.6.22 08:06:56

Asuin Euroopassa kauan aikaa sitten ja joillakin talleilla oli juuri tuo henkilökunta laittaa valmiiksi -tapa.

Lähes kaikki tallityöntekijät olivat miehiä, sellaisia keski-ikäisiä kaiken nähneitä hevosjermuja. Heistä oli koomista, että nainen jostain pohjolan perukoilta haluaa laittaa itse hevosensa ja vieläpä pestä sen kamojakin.

Osa ei edes antanut, koska "olet asiakas, minä teen nämä sinulle". Ymmärsin myös tuon puolen ja odotin, että jermu taluttaa hevosen eteeni.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Kokeilija 
Päivämäärä:   1.7.22 11:54:09

Asuin pohjois-irlannissa, ja kävin tunneilla useammassa paikassa. Aina ope laittoi kaikille hepat valmiiksi, niillä ei ees ollut harjoja eli satula selkään ja menoksi. Tosin yleensä oli loimet eli ei olleet likaisia. Tunnin jälkeen sama, kamat pois, loimi päälle, ja kun kysyin missä kuolaimet pestään niin sain ihmettelyä et miks ihmeessä haluaisin ne pestä  suojia ei ollut kellään ja joka tunti oli sekä koulua aluksi että esteitä lopuksi. Välillä "hack" sadan hevosen voimin. Hevoset kumminkin vaikutti voivan hyvin, ei ollut hiertymiä eikä olleet saikella, ontuneet tms. Tallilla missä kävin pisimpään, sain alkaa ajan myötä itse varmistamaan hepan. Tunnin jälkeen mentiin porukalla olen taloon juomaan teetä  ihania aikoja

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: milla 
Päivämäärä:   2.7.22 23:52:30

Puolassa en ikinä saanut itse edes satuloida. Tallipoika toi valmiiksi laitetun hevosen kentälle ja vei pois tunnin jälkeen. Ajatuskin siitä että (varakkaat) ratsastajat olisivat lianneet itsensä hevosten kanssa - ei todellakaan! Sitä varten oli ne silloin ukrainalaiset äijät jotka vissiin hoiti kaiken myös tallissa, ei sinne sisään menty koskaan. Ne myös korjas paskat maneesista, ope ei koskenut todellakaan talikkoon.
Oli niin kahden kerroksen väkeä kuin olla ja voi.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   3.7.22 00:50:55

Outo tämä käsite Euroopassa, kun totuus on että Euroopan valtiot ovat hyvin erilaisia. Miksi ei voi mainita valtioita?

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   4.7.22 11:12:24

Justhan tossa yllä on mainittu: Puola, Irlanti, Italia, Venäjä... varmaan muitakin maita, koska se on se tapa miten hyvin varakkaat ratsastusta harrastaa monissa maissa.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   15.7.22 01:53:33

No menipäs tämä tunteisiin. En edelleenkään tajua, miksei saisi haluta vain ratsastaa. Mun mielestä se on äärettömän kivaa, ja myös tehokas kuntoilumuoto. Ihan kuin sitä hevosta kiinnostaisi, laitoinko juuri mä sille satulan (koska silloinhan tää bondaus tunnin aikana ei onnistuisi myöskään hevosella, joka meni jo edellisen tunnin). En myöskään sanonut, että pelkään kaikkia hevosia. Käyn kyllä kesäisin tutulla tallilla ja mielelläni hoidan hevosia siellä. Ei ollut kyse siitä, että haluisin somea tai en haluaisi likaantua. Kysyin vain, onko mahdollista ratsastaa. Mutta kiitos kaikille, ketkä tietää suositella terapiaa jne :)

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   15.7.22 02:06:28

Ja tykkään kyllä rapsutella heppaa ennen ja jälkeen tunnin ja tottakai sen osaan ja uskallan myös hoitaa, jos tarvitsee. Kyse ei siis ole siitä, että en pitäisi hevosista. Kyse on siitä, että en pidä siitä stressistä, minkä saan etukäteen kun mietin sitä kuntoon laittamista, ja että pärjäänkö ja saanko joltakin tarvittaessa apua, vai tiuskiiko vaan joku tai että kaikilla on niin kiire, ettei kukaan ehdi auttaa. Ja kuten tässä keskustelussa on käynyt ilmi, ei tämä mun ajatus ole muissa maissa mikään poikkeava. Ja itse nyt sattumoisin haluaisin harrastaa ratsastusta (en hevosen hoitoa) tällä tavoin.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: akh 
Päivämäärä:   15.7.22 21:31:51

Hoitajia hevosilla ei ole nyt koronan takia ollut. Tallityöntekijöillä on kiire ja keskittyvät lähinnä lasten auttamiseen, mutta varustavat aina ne pari hankalinta hevosta kaikille aikuisillle. Muut tuntilaiset aina valmiita auttamaan, työntekijät tietysti viimeistään. Aika usein olen minäkin
Muille tuntilaisille auttanut hevosen kuntoon, osin tai kokonaan. Toisinaan syynä tiukka aikataulu, toisinaan ettei ratsastaja uskalla tai osaa.

En tiedä miten talli suhtautuisi jos ratsastaja pyytäisi aina hevosta varustettuna. Sitä kannattaisi kysyä varmaan suoraan vaikka sähköpostilla. Jos ei työntekijät/hoitajat pysty lupaamaan niin voisithan muiden vakituntilaisten kanssa sopia, että varustavat sulle hevosen, tai ainakin auttavat. Parasta kuitenkin rehellisesti selittää syy järjestelyyn, eikä häpeillä ja valehdella turhaan.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: ddd 
Päivämäärä:   16.7.22 00:35:29

En ihan ymmärrä miten hevosen satuloiminen voi ketään stressata? Mun ope sanoi aikoinaan että hevonen lukee sua jo siinä vaiheessa kun kuljettallikäytävää, ja sun pitäis alkaa "lukea" ja havainnoida hevosta samaan aikaan. Ja koko sen satuloinnin ajan. Millainen hevonen on? Millainen päivä sillä on? Mistä se tykkää/ei tykkää? jne. Koska ratsastus on FIILISLAJI! Ei mitään mekaanista suorittamista hevosen selässä vaan jatkuvaa vuorovaikutusta ja hevosen fiiliksen tunnustelua. Koska vaan sitä kautta pystyy löytämään yhteisen fiiliksen hevosen kanssa ja ratsastaa paremmin.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   18.7.22 10:05:24

"Lähettäjä: *
Päivämäärä: 23.6.22 06:32:24

Olisihan se hevosellekin mukavampaa, jos harjaamisen ja varustamisen hoitaisi aina sama tallityöläinen tai hoitaja. Tulisi varmasti harjattua hyvin ja oikeat varusteet oikein asennettuina."

Näinhän se oikeasti on. Ette te sitä "luottamusta" rakenna siinä varustaessanne oikeasti yhtään ja hevonen sulkee itsensä tilanteesta joka tapauksessa, kun viikossa on ties kuinka monta uutta aina lääppimässä. Tunnilla taas hevoselle tärkein ihminen on se tuttu vakituinen ope siellä kentän keskellä. Selässä oleva lasti lähinnä epämiellyttävä sivuasia. Muu on pelkkää inhimillistävää pikkutyttöfantasiointia.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: mira 
Päivämäärä:   18.7.22 19:39:05

Tää "luottamus"höpötys on sanonko mistä! Ja kyllä, ihmiset joista hevoset välittää on ratsiope kentän keskellä ja tallityöntekijä joka jakaa heinät monta kertaa päivässä. Kaikki muut on joutavaa taustamelua.
Mutta, vaikka hevonen ei välitä kuka tuntilainen siinä puuhaa, ratsastaja voi saada vihjeitä hevosen päivän fiiliksestä, sen temperamentista (jos itselle uusi heppa) jne. Eli siksi kannattaa varustaa hevonen itse.
Hevosen lukemista kannattaa kaikkien ratysastajien opetella.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.7.22 13:49:04

Ihan samaa mieltä! Ei siinä puolessa tunnissa saada ratsastuskouluhevosen luottamusta, tai aikamoinen hevoskuiskaaja kyseessä. Hevosille voisi olla huomattavasti parempi, että tallityöntekijät hoitaisivat ratsut valmiiksi maneesiin. Tässä vaan se haittapuoli, ettei ratsastaja opi alkeellisimpiakaan hevosenkäsittelytaitoja. Oman hevoseni hoidan ehdottomasti ratsastukseen ja hoidan sen myös ratsuttajalle valmiiksi ennen ja jälkeen. Ratsastuskoulussa käydessäni en mielelläni hoitaisi hevosta. Tämmöinen palvelu vaan tulee niin kalliiksi, ettei siihen monella olisi varaa.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   19.7.22 15:50:48

Piti sitten rakentaa joku luottamus-olkiukko, kun ilman ei keksinyt mitään sanottavaa?

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   20.7.22 09:17:25

” Näinhän se oikeasti on. Ette te sitä "luottamusta" rakenna siinä varustaessanne oikeasti yhtään ja hevonen sulkee itsensä tilanteesta joka tapauksessa, kun viikossa on ties kuinka monta uutta aina lääppimässä. Tunnilla taas hevoselle tärkein ihminen on se tuttu vakituinen ope siellä kentän keskellä. Selässä oleva lasti lähinnä epämiellyttävä sivuasia. Muu on pelkkää inhimillistävää pikkutyttöfantasiointia.”

Tämä, ja sata kertaa tämä!

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

LähettäjäElp 
Päivämäärä:   28.7.22 10:31:32

Tällaista tallia ei varmasti ratsastuskoulutoiminnan osalta pk-seudulla ole - mutta itse kysyisin tätä mahdollisuutta useastakin eri tallista. Onhan pararatsastajiakin usealla tallilla, jotka eivät voi fyysisistä syistä varustaa hevosta - ihan samaan kastiin se menee, kuin henkinen este.

Laitappa Pauliina mulle sähköpostia - voisin omalta vakitalliltani tällaista käytäntöä kysellä puolestasi. Varmasti joku järjestely onnistuu, varsinkin jos kyseessä ei ole säännöllinen viikkotunti useamman kerran viikossa.

Tsemppiä! :)

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: liu 
Päivämäärä:   29.7.22 22:14:35

Meidän tallilla on yksi joka on tosi allerginen heinälle, ei voi tulla talliin sisään. Haluaa kuitenkin ratsastaa. Hänelle tuodaan hevonen tallin pihalle. Käy kerran vkossa.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Halla 
Päivämäärä:   3.10.22 16:07:39

tallilla jolla kävin oli aina hevoset valmiina. koska joku voi olla heinille tai alusille niin allerginen ettei voi mennä sisälle eikä haluta syrjiä ketään.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: perustallaaja 
Päivämäärä:   5.10.22 22:09:45

Ymmärrän kyllä ap:n pointin tässä.

Itsekin olen aina 40-45min ennen tuntia tallilla ja silti lähes aina tulee kiire, ellei heppa satu olemaan valmiina edellisellä tunnilla (mikä on parasta: pääsee katsomaan tuntia ja oppimaan muilta PLUS saa vetreän valmiin tuntsarin alle.)

Tässä mm. tämän vuoden aikana tapahtunutta kiirettä ja häsellystä:
- joku lainannut pollen satulaa, joten joudun ottamaan pullen satulan -> siinä vyö liian pitkä, joten etsin kissojen ja koirien kanssa kolmannen puten satulavyötä
- polle ollut ulkona ilman loimea ja yltä päältä kurassa, harjaamisessa kestää ikuisuus
- pollella ei ole omaa karsinaa (asuu pihatossa) ja kaikki käytäväpaikat varattuna ja on hevosten sisääntuloaika -> tietysti lainaan juuri sen puten karsinaa, jonka seuraava tuntilainen tuokin sen ajoissa sisälle ja joudun siirtymään
- hevosella kenkä irti, etsin tallityöntekijää kissojen ja koirien kanssa -> en löydä, yritän soittaa tallinomistajalle -> ei vastaa, menen maneesiin kysymään opelta ja hän sanoo, että ei haittaa, laita polle kuntoon. Puolessavälissä tuntia totean, että ei tule mitään, polle arkoo kengätöntä jalkaa. Vien sen talliin ja 5 minuutissa ähkään tilalle jonkun toisen puten. Saan sentään korvaukseksi mennä loppuravit ja loppukäynnit 10min pidempään...
- autan uutta tuntilaista tavaroiden etsimisessä ja sen takia myöhästyn itse
- autan uutta tuntilaista tavaroiden etsimisessä ja vaikka olen itse ajoissa valmis, koko ryhmä joutuu odottamaan ennen kuin päästään lähtemään maneesille
- saan juuri sen tallin inhokin, joka on satuloidessa vaarallinen (puree ja potkii, moni lähtenyt maneesin sijaan suoraan päivystykseen) jonka kanssa on sovittu että tarvittaessa tallityöntekijä laittaa kuntoon -> kas kun sopivaa, tallityöntekijä lähtikin jo kotiin/ei ole vielä tullut iltavuoroon

En oikein meinaa jaksaa tällaista säätöä muutenkin hektisen työn päälle, kun tulen tallille rentoutumaan ja ratsastamaan, ja siitä maksan. Toki kuntoonlaitto on osa rentoutumista silloin kun saat kiltin pollen jonka tavarat on paikallaan. Harvemmin näin on.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: vilma 
Päivämäärä:   5.10.22 23:36:35

perustallaaja, käytpä tosi huonolla ratsastuskoululla! Itse olen vuosien mittaan käynyt kolmella eri koululla, eikä missään ole ollut tuollaista. Listat on valmiina, jokaisen hevosen omat satulat ja suitset omilla paikoillaan (kukaan ei ikinä "lainaa"), kaikki hevoset haettu sissään viimeistään tuntia ennen ekaa tuntia ja valmiina karsinoissa, tallityöntekijä tallissa, löytyy helposti jos tarttee apua. Yksikään hevonen ei pure eikä potki, pari voi luimia, mutta koskaan ei ole tehnyt mitään. Tunnilla muutaman kerran vuodessa jioku saattaa tippua, yleensä ei satu mitään mutta on joltakin mennyt solisluu.

Ope itse näyttää uudelle tuntilaiselle mistä löytyy hevonen ja mistä tavarat ja mitkä tallin käytännöt taluttaessa, miten toimitaan kun heppa tuodaan takas talliin jne.

Olen luullut että tämä on ihan normikäytäntö ratsastuskouluissa mutta ilmeisesti ei.

En kyllä viesi rahojani peristallaajan kertomaan kouluun.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   6.10.22 07:34:25

Toki kuntoonlaitto on osa rentoutumista silloin kun saat kiltin pollen jonka tavarat on paikallaan. Harvemmin näin on.

- totta! Ei ole kiva mennä tuntihevosen karsinaan kun ei tiedä mitä siellä on vastassa ehkä " kauniinpi puoli" käännettynä ovelle ja elikko korvat luimussa.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: perustallaaja 
Päivämäärä:   6.10.22 19:25:40

vilma, kokemukseni mukaan kuvaamani tilanteet on aika normaaleja kaikilla isoilla talleilla joissa olen käynyt. :/ Opetus on hyvää ja hevoset osaavia, siksi siellä käyn. Mutta myönnän, että kävisin itsekin mielummin paikassa, jossa ei tarvisi aina säätää ja ratkoa ongelmatilanteita.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.10.22 20:09:44

Tuollaista perustallaajan kuvailemaa on ollut lähes kaikilla käymilläni talleilla, isoilla ja pienillä. Johtuneekohan siitä, että ratsastan "kokeneiden" ryhmissä ja meidän oletetaan pärjäävän ilman apua. Toki pärjätäänkin, mutta ei sitä aina jaksaisi. Tallireissuun menee aina viitisen tuntia. Tunneilla haluaisin käydä vain ratsastamassa, kun muiden ratsastettavien kanssa saa puuhailla tallissa ihan yli oman tarpeen.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: vilma 
Päivämäärä:   6.10.22 23:31:40

Ratsastan pk seudulla ja niillä talleilla olen käynyt. Eikä koskaan mene kahta tuntia enempää jos en itse jää katsomaan muiden tuntia. Tulen puoli tuntia ennen, harjaan ja satuloin hevosen, ratsastan tunnin, tuon hevosen talliin jos se ei jatka seuraavalle tunnille, riisun varusteet, harjaan hevosen tai huuhtelen satulanalusen jos on kuuma ja kesä, ptsaan varusteet ja lähden kotiin. Ei kyllä mene koskaan yli 2h.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.10.22 08:21:25

Vilma. Niin, koska olet löytänyt tallin, jossa hevosia ja varusteita ei tarvitse etsiskellä pitkin poikin, eikä luoria hevosta esiin mutakerroksen alta.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Indy 
Päivämäärä:   7.10.22 22:19:48

Olen ope ja minua kyllä ärsyttävät asiakkaat, jotka pelkäävät kuollakseen, jos hevonen liikahtaakin harjatessa.
On käsittämätöntä,

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Indy 
Päivämäärä:   7.10.22 22:23:22

On käsittämätöntä, että joku haluaa harrastaa ratsastusta, mutta pää ei kestä sen vertaa, että saisi edes kiltin hevosen satulaan, ellei se lähinnä torku paikallaan. Minullehan tämä tietää kamalasti lisätyötä, kun joudun satuloimaan hevosia ennen tunnin alkua. Ja kiltit hevosetkin muuttuvat hankaliksi, kun niitä pelätään. Jos olisi jonoa tunneille niin en katselisi näitä karsinasta pakenijoita yhtään, mutta nyt on pakko.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: cilla 
Päivämäärä:   7.10.22 23:10:19

Meille tuli tallille porukkaa jotka ovat asuneet vuosia ja aloittaneet ratsastuksen ulkomailla. Eivät siis osanneet MITÄÄN. Tai, ratsastivat aika hyvinkin, muttei muuta. Olivat olleet sellaisissa paikoissa jossa valmis hevonen tuodaan kentälle ja kun tunti on ohi niin tallipoika vie sen pois. Talliin ei kuulemma monessa paikassa edes päässyt sisään. Mutta juu, ihan ok, jopa hyvin ratsastivat, olivat ratsastaneet monta vuotta.
Että todella erilaisilla tavoilla voi harrastaa ratsastusta, kuka sanoo mikä on oikea tapa.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   10.10.22 18:43:07

kyllä tiedän että tallilla voi saada hevosen valmiina jos haluaa

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Hohhoijaa 
Päivämäärä:   12.10.22 09:28:52

Ei ihme ettei Indyn tunneille ole jonoa...

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: sb 
Päivämäärä:   12.10.22 10:28:25

Indy, kyse ei ole pelosta useinkaan, vaan erilaisista tavoista harrastaa. Asuin aikoinaan Moskovassa ja ratsastin siellä, ja todellakin, edes talliin ei päässyt sisään, tallipoika toi hevosen maneesiin ja vei tunnin jälkeen pois. Ja tallipoikia oli monta. Tallilla oli myös kaksi miestä joiden ainoa(!) työ oli kakkojen kerääminen maneesissa. Ja ei ollut mitään ryhmätunteja, ratsastuskoulu tarjosi pelkästään yksityistunteja. Länsimaalaisille ihan kohtuulliseen hintaan, perusvenäläisella palkkatasolla ihan järkyttävän kallista. Venäläiset oppilaat olikin niitä miljonäärivaimoja.

Tämä vain että eri puolilla maailmaa voi olla erilaisia tapoja. Moskovassa tuolloin sai varmaan halvalla tallityöntekijöitä, siksi heitä riitti.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Indy 
Päivämäärä:   12.10.22 15:38:25

Sb: miksei sitten Suomessa voi omaksua meidän tapoja. Maassa maan tavalla.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: bibban 
Päivämäärä:   12.10.22 23:09:52

Näköjään joku persu on jo ehtinyt tännekin. Että hevosiakin pitäisi hoitaa ja ratsastaa "maan tavalla". LOL. Eiköhän jokainen saa harrastaa ratsastusta ihan niinkuin itse haluaa, kunhan kohtelee hevosia hyvin. Sä voit mennä sinne hommafoorumille huutamaan noita juttujas kaltaistesi joukkoon.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   13.10.22 12:41:50

Olisipa kiva, kun voisi olla äiti vaan silloin, kun lapset on hyvällä tuulella eikä kipeitä. Voisin olla töissä silloin, kun on konferessimatka ulkomailla, eikä tarvisi tehdä normaalin arjen mukaisia asioita toimistolla. Pidän lapsistani ja olen hyvä töissäni, ahdistun vaan jo päivällä kun ajattelen sitä, että pitää räkäistä lasta koko yö hyysätä. Töissä on kiva kehittyä ja edetä, kunhan sen voisi tehdä muualla kuin siinä arjessa.

Eikö olekin kiva kun nykyihmisenä voi kaivaa rusinat pullasta ja väittää sitä omaksi tavakseen elää, jossa ei ole muilla kritisoimisen varaa koska elämme minuuden korostamisen aikaa ja jokaisen oma kokemus/mielipide/ajatus/tapa olla on paras?

Me ihmiset emme ansaitse eläimiä, etenkään hevosia.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: liima 
Päivämäärä:   13.10.22 12:46:01

Erikoinen kommentti O:lta, en kyllä yhtään ymmärtänyt miten toi liittyy tähän topaan...

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Joku vaan 
Päivämäärä:   13.10.22 15:21:06

Mulla on ollut omia hevosia ja olen tehnyt tallia työkseni useamman vuoden nuorempana.
Voin laittaa kyllä hevosen kuntoon, siihen ei mene kauaa, mutta sellaiset paikat kierrän kaukaa jossa ratsun saa pyydystää tarhasta, pahimmillaan laumasta josta arvot minkä ruunikon täältä nyt ottaisikaan ja jännäät pysyykö muut aidoissa vai rynniikö portista pihalle.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   13.10.22 18:18:01

Liittyi sillä tavoin, että minusta todella outoa ja kummallista haluta ratsastaa jos/kun ei pysty varustamaan hevosta. Ihan kun voisi valita vain yhden kivan ja ei niitä hankalia asioita. Ja siihen, kuinka joidenkin kommentoijien mielestä aloittajan ongelmassa ei ole ongelmaa, koska Venäjällä/rikkaat/joku muu tekee niin ja "ei ole vaik yhtä tapaa harrastaa".

Hevonen on kokonaisuus ja hevosen kanssa puuhaaminen/tekeminen, muukin kuin se ratsastus, vaikuttaa siihen, miten se ihmiseen suhtautuu.
Tiedän paljon koko ikänsä ratsastaneita, jotka "osaavat kyllä varustaa ja tehdä" vaikka hevoskäsittelytaidot täysin nollassa.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: liima 
Päivämäärä:   14.10.22 00:10:02

Ja mistä lähtien hevosen satuloiminen on "niitä hankalia asioita"?

Mitä O ajattelee esim ammattiratsastajista, jotka eivät koskaan varusta hevostaan? Heille tuodaan satuloito ja yleensä verkattu hevonen, he ridaavat sen 20-40 min (mitä kukanin hevonen nyt tarvitsee) ja groomi hakee hevosen pois, tuo uuden verkatun hevosen tilalle ja tekee edellisen hevosen loppuverkan. Ja näitä 8-10 hevosta päivässä. Ammattiratsastaja ei "puuhaa" hevosen kanssa mitään, pelkästään ratsastaa. Ja saattaa kisata 160 luokkia tai koulu GP tasolla. Ja menestyy loistavasti.
meinaatko että se huippuammattilainen ei "osaa" eikä "uskalla" satuloida hevosta? Että hänellä ei ole "hevosenkäsittelytaitoja"?

Ja mitä se sulle ylipäätään kuuluu miten jotkut muuta harrastaa hevosia? Jos joku rikas amatöörikin haluaa vain ratsastaa, ja on varaa palkata joku tekemään kaikki muu niin onko se sulta pois? Miten vain sun tapasi harrastaa hevosia olisi se ainoa oikea?
Kannattaa ehkä tulla sieltä oman tallin takapihalta pois ja katsella ympärilleen vähän laajemmin, niin huomaa että on muitakin tapoja harrastaa hevosia kuin se sun, ja ne on täysin yhtä hyviä tapoja.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   14.10.22 00:33:51

liimalla meni tunteisiin?
Vastasit jo itsekin tähän nokitukseen, kyseessä ovat ammattilaiset. Ammattilaiset jotka tekevät työksensä ratsastamista, osaavat ratsastaa ja vaikka aina varmasti kehittävätkin itseänsä paremmaksi ammatissaan, niin heidän ratsastus on hiukan eri luokan "puuhastelua" kuin ratsastuskoulussa ratsastavan tavan harrastajan. En kyllä lähtisi tuollaista kömpelöä linkkausta vetämään ammattilaisiin kun keskustelu pyörii aiheessa, että täällä yksi harrastaja ahdistuu kesken päivän kun pitää ratsastuskouluhevonen itse varustaa. Ammattilaiset ovat hevosta varten, vaikkakin tästäkin nykyään ollaan niin montaa mieltä mikä on hevosta varten olemista, osa kun haluaa että hevosilla ei ratsastettaisi ollenkaan.

Eikös tämä foorumi ole mielipiteiden ilmaisua varten, moni muukin täällä todennut että varustamista vierastavan ei pitäisi harrastaa ratsastamista, minä vain kärjistin esimerkein. Enkä väitä että oma tapani olisi paras, monta tapaa on kyllä. Koiriakin pidetään täällä meillä lemmikkeinä, osa kouluttaa niitä nameilla, osa sähköpannoilla ja jossakin maissa ne syödään :D Kuka sen päättää tai määrittää mitkä muut tavat ovat "täysin yhtä hyviä tapoja"? Sinä?
Kyllä silti kummalliselta kuulostaa että HARRASTAJA ei sitä yhtä olennaista osaa harrastuksestaan halua harrastaa.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: miukkis 
Päivämäärä:   14.10.22 00:38:10

Miksi ratsastuksen olennainen osa olisi hevosen satulointi?

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   14.10.22 10:02:20

Luittehan aloituksen?
"... pk-seudulla tallia, jossa hevoset laitettaisiin aina hoitajien toimesta kuntoon ja joku hoitaisi myös tunnin jälkeen? Oon siis jo ihan aikuisratsastaja, ja kovasti taas tekisi mieli päästä ratsastamaan, mutta pelkään nykyään hoitaa tosi paljon hevosia."
Tarkoitin siis kokonaan tätä aloittajan ongelmaa, vaikka liiman tavoin yleistin käyttämällä termiä satuloida. Ratsastus on vain pieni osa hevosta ja hevosen kanssa olemista ja on _minusta_ hullua että aloittaja haluaa ratsastaa mutta pelkää "tosi paljon hoitaa hevosia".

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   15.10.22 11:30:46

eikä sille jos pelkää hevosen karsinaan menoa voi mitään. jos mulla olis oma suokkitamma antaisin sen nimeksi Kyti-Kielo. se olisi tosi kiltti.Kyti-Kielo vaan olisi hyvä nimi.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.10.22 00:50:35

Asuin lapsuuteni maassa jossa heppa tuotiin aina tunnille valmiiksi. Aloitin hiljaisen kapinan tätä vastaan, ystävystyin tallityöntekijöiden (surkeasti palkattuja siirtolaisia) kanssa ja sain hoidella hevosia lopulta. Sain innostettua muutaman muunkin ratsastajan tähän, ihania muistoja tuolta.

Suomessakin meillä oli tallilla yksi allergikko jolle aina hoidettiin hevonen kuntoon ja pois, häntä kovasti harmitti ettei päässyt ikinä hoitamaan.

Itse asiaan, ymmärrän jollain tavalla aloittajaa. Aikuisena sitä saattaa valitettavasti tulla kaikkia yllättäviä pelkoja hevosten kanssa.
Minusta olisi asiallista mainita tästä pelosta ratsastuksenopettajalle ja lähtisitte sitten yhdessä ratkomaan asiaa. Jos saisit vaikka jonkun turva-hoitajan joka olisi aina kanssasi laittamassa hevosta kuntoon, ettet jäisi koskaan yksin ja se varmasti vähentäisi tuota ikävää jännitystä?

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   16.10.22 23:23:45

Meillä kuski varustaa itse hevosensa kuntoon tunnille,toki aina tarvittaessa avustetaan.Se nyt vain mielestäni kuuluu tähän lajiin.Jos ei halua tehdä mitään hoitotoimenpiteitä ennen tai jälkeen tunnin,vois esim.pyöräily olla sopivampi laji..

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   17.10.22 13:07:39

Ja kenellä on varaa julkistaa mikä lajiin kuuluu tai ei? Eiköhän jokainen saa harrastaa lajia miten tykkää, niin kauan kuin hevoset tuleehoidettua hyvin. Ihan sama kuka sen tekee, ratsastaja tai joku muu.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: No voi 
Päivämäärä:   17.10.22 15:29:07

Asui maassa, jossa tuli tuntematon ratsastamaan, no ei ole ihme että hevoset laitettiin valmiiksi. Ei se ole muuta kun hevosen hyvinvoinnin ajattelua, ettei jokainen rähmäkäpälä tule satuloimaan ym. hevosta.
Suomessa koulutetaan, ennen kuin henkilö aloittaa harjaamiset,satuloinnit ym.
Jos ei kiinnosta, niin ei ja voi vikkelään mennä muihin harrastuksiin.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   23.10.22 18:28:08

Ja kenellä on varaa julkistaa mikä lajiin kuuluu tai ei? Eiköhän jokainen saa harrastaa lajia miten tykkää, niin kauan kuin hevoset tuleehoidettua hyvin. Ihan sama kuka sen tekee, ratsastaja tai joku muu. juu. olen täysin samaa mieltä.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Vs 
Päivämäärä:   25.10.22 23:19:32

Voisin maksaa täysihoitotallilla tämänkaltaisesta palvelusta mielelläni

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   26.10.22 08:10:28

Mielellään menisin tallille jossa on heppa valmiina koska mieluisat tallit täälläpäin ovat sen verran kaukana että ratsastusreissuun tahtoo mennä "puoli päivää"

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   20.11.22 16:31:25

hyvä talli ja hyvät hevoset on tärkeintä.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   20.11.22 18:54:07

ja kunnollinen opetus.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: meidur fan 4 ever 
Päivämäärä:   22.11.22 17:28:41

itse tekemällä oppisi paremmin.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: el 
Päivämäärä:   24.11.22 23:19:19

^ no varmasti terapiaratsastuksessa on turvallisintakin laittaa

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   27.11.22 10:05:01

niinpä. ja pikkupihlajassa laitettiin. mutta se lopetti. Noora oli yksi mun lemppari.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.12.22 19:23:21

Laitan kyllä hevoseni kuntoon ihan mielellään, mutta minulla ei mene siihen puolta tuntia, enkä tule tallille niin aikaisin. Vartti riittää. Sama pois hoitaessa, en jää tallille oleilemaan ja olen sukkela tekemään.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.12.22 05:56:05

Sen kun näkisi, että joku saa hevosen kunnolla puhtaaksi mudasta vartissa.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Muse 
Päivämäärä:   3.12.22 11:02:28

itse tekemällä oppisi paremmin. olen satuloinut ja suitsinut itsekin.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   3.12.22 16:58:25

joten tiedetään.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Lotos 
Päivämäärä:   5.12.22 09:29:07

hevostelu on nykyään rikkaiden puuhaa.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   5.12.22 11:25:24

itse tekemällä oppisit.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   5.12.22 20:31:28

Miksi pitäisi oppia kun osaan ja on ollut omia hevosiakin.
Valmiiksi varustettu hevonen ja vaan suoraan selkään niin ei tarvitse pähkäillä mikä irvistelijä tai perseen päin kääntäjä on karsinassa vastassa.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   6.12.22 10:10:53

tarkoitan lähinnä jotka ei ole oppineet. ei voi oppiakkaaan.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   24.1.23 17:28:13

en ymmärrä miksi ratsastaa jos ei uskalla itse laittaa hevosta valmiiksi.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   29.1.23 15:06:45

harrastuksen hauskuus on siinä että saa olla hevosten kanssa.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: örkki 
Päivämäärä:   30.1.23 00:52:35

"en ymmärrä miksi ratsastaa jos ei uskalla itse laittaa hevosta valmiiksi."

No ei se kyllä ole uskalluksesta kiinni;) Siis onko ylipäätään ihmisiä jotka ei uskaltais satuloida hevosta??

Mutta monessa paikassa erityisesti maailmalla tämä on normi. Jos haluaa harrastaa ratsastusta, ei hevosen hoitoa.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   3.2.23 18:08:25

paitsi minua ei ratsastus kiinnosta. vaan juuri hoito

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: camparios 
Päivämäärä:   6.2.23 16:44:32

onko hevosella aina pakko ratsastaa ?!

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: - - 
Päivämäärä:   8.2.23 22:12:06

Mitä jos pyytäisit hevosta joka olisi edellisellä tunnilla? Tai siirtyisit pienelle tallille, jossa vähän hevosia, joten oppisit tuntemaan hevoset eikä tarvitsisi jännittää. Monet paikat käyttävät hopotia missä myös näkyy mikä hevonen tunnilla on ja pitääkö laittaa tunnille vai onko valmiiksi edellisellä, jolloin ei tarvitse tulla liian aikaisin tallille.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Kukkanen 
Päivämäärä:   21.2.23 01:46:34

Tjaah, itse miettisin, että miksi se hevonen on kiukkuinen ja haluisinko sellaisessa ratsatuskoulussa käydä … vai löytyisikö paikka, missä hevosista huolehditaan sillä lailla, ettei niiden tarvitse kiukutella …

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   21.2.23 11:01:07

Hanki harrastus joka sopii sinulle.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Frigg 
Päivämäärä:   21.2.23 22:00:36

Itse tykkään hoitaa hevosen, mutta olen välillä miettinyt, olisiko hevosille parempi, että ne laittaisi aina valmiiksi niille tutut, samat ja asiansa osaavat ihmiset. Pysyisivätkö tuntihevoset näin tyytyväisempinä.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.2.23 22:29:26

Vihaiset hevoset eivät sovi ratsastuskouluun. Niitä oli ennen meidänkin tallilla, kun vanhaa kivuliasta, hevosta ei haluttu lopettaa. Onneksi ajat ovat muuttuneet.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.2.23 09:08:25

Miksi pitää ratsastaa tai yleensä olla tekemisissä hevosten kanssa, kun niitä pelkää. Yhtä hyvin voi ostaa mopon ja harrastaa enduroa, sekin on mageeta ja siinä pääsee kovaa. Ei tuossa ratsastuksessa ainakaan ole kyse siitä että halutaan olla kontaktissa upean, ajattelevan ja tuntevan eläimen kanssa, kun ensimmäinen ajatus on että "heppa on ilkeä". Entäs kun se ilkeä heppa kippaa sinut kyydistä maneesissa? Veikkaanpa, että lajin harrastus loppuu juurikin siihen ja sillä hetkellä.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: suomenpienhevonen 
Päivämäärä:   5.3.23 08:58:00

en usko ilkeisiin eläimiin. eläin joka puree ihmistä joko pelkää tai on kipeä. tai sen luottamus on rikki. sillä on syynsä. eläin voi vihata ihmistä jos sitä on huonosti kohdeltu.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   5.3.23 12:43:41

ei ilkeitä eläimiä ole,. sinkun vinkkukin muka ollut ilkeä. tai sen veli.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Täh 
Päivämäärä:   12.3.23 04:23:25

Ilmoitatte tallinpitäjälle/opelle haluavanne hevosen valmiiksi kuntoon laitettuna. Ei sitä muu kiinnosta kuin tuomanne raha niistä tunneista. Pääsääntöisesti tallin väeltä menee hommaan 5min ja hevoset ovat tietenkin tyytyväisempiä tuttujen käsittelyssä.
Mahdollisuus puuhailuun hevosten kanssa antaisi lisäulottuvuutta hevosteluun. Jos sitä ei asiakas halua käyttää niin ok. Kunhan kiikuttaa ne rahansa yritykseen.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: No jaa 
Päivämäärä:   18.3.23 12:36:37

Olen käynyt yhden kauden tunneilla tallilla, jossa hevoset oli aina automaattisesti valmiina. Tallin hevosista suurin osa oli pienehköjä poneja ja asiakkaat lapsia. Hevosille varmaan hyvä, että ei tarvitse sietää hälinää ja henkilökunnallekin ehkä selkeämpää, että varusteet menee kerrasta kunnolla. Hevoset oli laitettu valmiiksi myös kokeneempien aikuisten tunneille. Olihan se toisaalta vähän kummallista, mutta en kysellyt syytä tähän. Ihan kiltin oloisia oli kaikki hepat.

Mutta ehdottomasti minusta harrastukseen kuuluu se että osaa varustaa hevosen ratsastuskuntoon. Kyllähän esimerkiksi jääkiekkoilijankin pitää itse pukea varusteensa ja huolehtia itsensä jäälle, kun tulee treeneihin.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.3.23 21:21:31

"Mutta ehdottomasti minusta harrastukseen kuuluu se että osaa varustaa hevosen ratsastuskuntoon. Kyllähän esimerkiksi jääkiekkoilijankin pitää itse pukea varusteensa ja huolehtia itsensä jäälle, kun tulee treeneihin."

Mutta ei sen jääkiekkoilijan tarvitse jäädyttää kenttää, eikä edes ajella jääkoneella ennen treenejä.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: No jaa 
Päivämäärä:   22.3.23 23:19:14

^ Ei, eikä ratsastajan tarvitse lanata kenttää.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   23.3.23 15:32:36

Mikäli pelkäät hevosia, älä harrasta hevosharrastusta! Mikäli ihmisellä ei ole sen vertaa auktoriteettiä, että hän ei pysty karsinaan menemään tai että sitä pitää jo päivällä töissä itkeä niin voin sanoa että noup sinusta ei tule ratsastajaa ikinä.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.3.23 20:59:26

^^ Eikä siivota mailan paskoja.

  Re: Talli, jossa hepat laitetaan aina valmiiksi?

Lähettäjä: Volli 
Päivämäärä:   26.3.23 17:58:31

vihainen hevonen on sein oikeasti vihainen koska kohdeltu huonosti.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.